Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty chemiczne - doświadczenia maturalne |
Lekcja ma na celu umożliwić uczestnikom samodzielne przeprowadzenie pod okiem studentów doświadczeń wymaganych do egzaminu maturalnego. Samodzielne wykonanie doświadczeń pomoże im lepiej zapamiętać wykonanie i przebieg i doświadczenia . Planowane doświadczenia: - Próba Tollensa i Trommera - Reakcje estryfikacji - Próba biuretowa - Odróżnienie alkoholi poli- i monohydroksylowych Doświadczenia są wykonywane pod okiem przeszkolonych studentów Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej „Venturi”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Efekt cieplarniany |
Wykład dotyczy szeroko pojętej definicji efektu cieplarnianego wraz z omówieniem jego wpływu na środowisko naturalne i życie na naszej planecie. W wykładzie poruszony zostanie problem wzrostu średniej temperatury na Ziemi i wynikających z tego konsekwencji dla środowiska naturalnego. Omówiony zostanie wpływ działalności człowieka, związanej z rozwojem gospodarczym (m.in. zanieczyszczenia powietrza i niszczenie lasów deszczowych), przyczyniającej się bezpośrednio do zagrożeń globalnych, takich jak: wzrost temperatury na Ziemi, dziura ozonowa, czy kwaśne deszcze. Podstawowa część wykładu zostanie poświęcona podaniu i omówieniu ścisłej definicji efektu cieplarnianego, wraz ze szczegółową informacją o gazach cieplarniach i ich właściwościach fizyko-chemicznych oraz wpływie człowieka (działalność gospodarcza) na ich skład i strukturę. Dodatkowo omówione zostaną takie zagadnienia, jak:
Wykład zakończy się podaniem opinii wybitnych naukowców i polityków dotyczących problemu globalnego ocieplenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty chemiczne - doświadczenia maturalne |
Lekcja ma na celu umożliwić uczestnikom samodzielne przeprowadzenie pod okiem studentów doświadczeń wymaganych do egzaminu maturalnego. Samodzielne wykonanie doświadczeń pomoże im lepiej zapamiętać wykonanie i przebieg i doświadczenia . Planowane doświadczenia: - Próba Tollensa i Trommera - Reakcje estryfikacji - Próba biuretowa - Odróżnienie alkoholi poli- i monohydroksylowych Doświadczenia są wykonywane pod okiem przeszkolonych studentów Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej „Venturi”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zielona Chemia |
Wykład dotyczy wdrażania nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii w przemyśle chemicznym. Przemysł ten w ogromnym stopniu przyczynia się do zanieczyszczania środowiska naturalnego, dlatego bardzo istotne jest jego zmodernizowanie w celu redukcji negatywnego wpływu na środowisko naturalne. W wykładzie omówiony zostanie najpierw główny skutek działalności człowieka związanej z rozwojem gospodarczym, negatywnie wpływający na środowisko naturalne i będący zarazem jednym z bezpośrednich przyczyn zagrożeń globalnych (tj. efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze), czyli zanieczyszczenie powietrza. Podstawowa część wykładu zostanie poświęcona zmianie podejścia do technologii chemicznych, w tym intensyfikacji procesów chemicznych oraz wykorzystaniem odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii w przemyśle chemicznym. W części tej zostaną szczegółowo omówione takie zagadnienia, jak: 1) zielona chemia, zielona synteza i czystsza produkcja oraz sposoby wdrażania ich w przemyśle chemicznym: nowe rodzaje rozpuszczalników (płyny nadkrytyczne, ciecze jonowe), nowe rodzaje katalizatorów (metalocenowe, enzymatyczne), biodegradowalne polimery, 2) intensyfikacja procesów chemicznych (co najmniej 10-krotne zmniejszenie wielkości zakładu chemicznego lub/i poszczególnych linii technologicznych czy aparatów, zastąpienie prowadzenia procesu w kilku aparatach procesem realizowanym w jednym aparacie, itp.), 3) stosowanie odnawialnych (energia spadku wód, energia wiatru, energia słoneczna – fotowoltaika) i niekonwencjonalnych (energia jądrowa, wodór) źródeł energii. Wykład zakończy się omówieniem „podwójnie zielonego polimeru”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wdychane cząstki aerozolowe i ich wpływ na zdrowie |
Co łączy inhalator z substancją zamkniętą pod ciśnieniem w puszce, elektrociepłownię, e-papieros oraz osobę, która za moment kichnie? Wszyscy wymienieni stanowią źródła aerozolu. Aerozol powstaje gdy cząstki materiału w postaci kropel czy rozdrobnionej fazy stałej przechodzą do powietrza i zawieszone są w nim w miarę trwale, pozostając w nim rozproszone. Wpływ cząstek aerozolowych może być negatywny, stąd wyrafinowane metody odpylania gazów odlotowych np. z elektrociepłowni, czy podejmowane działania w kierunku poprawy skuteczności maseczek filtracyjnych w ograniczaniu transmisji COVID-19. Krople powstające w e-papierosach powinny być tak małe, aby opuszczały układ oddechowy wraz z wydechem (jednak tak się nie dzieje). Cząstki aerozolowe mogą stanowić dogodny nośnik leków podawanych drogą wziewną. Problematyka aerozoloterapii obejmuje techniczne możliwości wytworzenia i właściwego podania aerozolu leczniczego w odpowiedniej dawce. Niezależnie od podejścia, czy to przy redukcji stężenia zanieczyszczeń stałych w powietrzu, ograniczeniu transmisji zainfekowanych wirusem aerozoli, optymalizacji budowy inhalatorów, czy przy badaniu rzeczywistego oddziaływania mgły z e-papierosów na zdrowie człowieka – potrzebne jest zrozumienie podstawowych praw fizyki, które rządzą mechaniką aerozoli. Potrzebne jest zdobycie informacji na temat cząstek aerozolowych, czyli ich scharakteryzowanie przy użyciu urządzeń pomiarowych. Najważniejszymi cechami aerozoli są: rozmiar i morfologia cząstek rozproszonych, ich stężenie w danym obszarze oraz skład chemiczny. Stężenie i skład chemiczny mają wpływ na oddziaływanie cząstek z komórkami organizmu człowieka. Wielkość i morfologia (kształt) cząstek wpływają bezpośrednio na ich transport i osadzanie w układzie oddechowym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty chemiczne w tematyce Tajni Agenci |
Lekcja ma na celu w przyjazny sposób przeprowadzić uczestników przez ich pierwszą przygodę w laboratorium. Podczas pokazów uczniowie przybierają rolę tajnych agentów, którzy uczą się wykonywać niezbędne w pracy doświadczenia takie jak: - Wytwarzanie sztucznej krwi - Pobieranie odcisków palców - Rozbrajanie bomby (makieta) korzystając z piktogramów zagrożeń chemicznych - Nauka metod szyfrowania Doświadczenia są wykonywane pod okiem przeszkolonych studentów Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej „Venturi”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Efekt cieplarniany |
Wykład dotyczy szeroko pojętej definicji efektu cieplarnianego wraz z omówieniem jego wpływu na środowisko naturalne i życie na naszej planecie. W wykładzie poruszony zostanie problem wzrostu średniej temperatury na Ziemi i wynikających z tego konsekwencji dla środowiska naturalnego. Omówiony zostanie wpływ działalności człowieka, związanej z rozwojem gospodarczym (m.in. zanieczyszczenia powietrza i niszczenie lasów deszczowych), przyczyniającej się bezpośrednio do zagrożeń globalnych, takich jak: wzrost temperatury na Ziemi, dziura ozonowa, czy kwaśne deszcze. Podstawowa część wykładu zostanie poświęcona podaniu i omówieniu ścisłej definicji efektu cieplarnianego, wraz ze szczegółową informacją o gazach cieplarniach i ich właściwościach fizyko-chemicznych oraz wpływie człowieka (działalność gospodarcza) na ich skład i strukturę. Dodatkowo omówione zostaną takie zagadnienia, jak:
Wykład zakończy się podaniem opinii wybitnych naukowców i polityków dotyczących problemu globalnego ocieplenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty chemiczne w tematyce Tajni Agenci |
Lekcja ma na celu w przyjazny sposób przeprowadzić uczestników przez ich pierwszą przygodę w laboratorium. Podczas pokazów uczniowie przybierają rolę tajnych agentów, którzy uczą się wykonywać niezbędne w pracy doświadczenia takie jak: - Wytwarzanie sztucznej krwi - Pobieranie odcisków palców - Rozbrajanie bomby (makieta) korzystając z piktogramów zagrożeń chemicznych - Nauka metod szyfrowania Doświadczenia są wykonywane pod okiem przeszkolonych studentów Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej „Venturi”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zielona Chemia |
Wykład dotyczy wdrażania nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii w przemyśle chemicznym. Przemysł ten w ogromnym stopniu przyczynia się do zanieczyszczania środowiska naturalnego, dlatego bardzo istotne jest jego zmodernizowanie w celu redukcji negatywnego wpływu na środowisko naturalne. W wykładzie omówiony zostanie najpierw główny skutek działalności człowieka związanej z rozwojem gospodarczym, negatywnie wpływający na środowisko naturalne i będący zarazem jednym z bezpośrednich przyczyn zagrożeń globalnych (tj. efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze), czyli zanieczyszczenie powietrza. Podstawowa część wykładu zostanie poświęcona zmianie podejścia do technologii chemicznych, w tym intensyfikacji procesów chemicznych oraz wykorzystaniem odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii w przemyśle chemicznym. W części tej zostaną szczegółowo omówione takie zagadnienia, jak: 1) zielona chemia, zielona synteza i czystsza produkcja oraz sposoby wdrażania ich w przemyśle chemicznym: nowe rodzaje rozpuszczalników (płyny nadkrytyczne, ciecze jonowe), nowe rodzaje katalizatorów (metalocenowe, enzymatyczne), biodegradowalne polimery, 2) intensyfikacja procesów chemicznych (co najmniej 10-krotne zmniejszenie wielkości zakładu chemicznego lub/i poszczególnych linii technologicznych czy aparatów, zastąpienie prowadzenia procesu w kilku aparatach procesem realizowanym w jednym aparacie, itp.), 3) stosowanie odnawialnych (energia spadku wód, energia wiatru, energia słoneczna – fotowoltaika) i niekonwencjonalnych (energia jądrowa, wodór) źródeł energii. Wykład zakończy się omówieniem „podwójnie zielonego polimeru”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wdychane cząstki aerozolowe i ich wpływ na zdrowie |
Co łączy inhalator z substancją zamkniętą pod ciśnieniem w puszce, elektrociepłownię, e-papieros oraz osobę, która za moment kichnie? Wszyscy wymienieni stanowią źródła aerozolu. Aerozol powstaje gdy cząstki materiału w postaci kropel czy rozdrobnionej fazy stałej przechodzą do powietrza i zawieszone są w nim w miarę trwale, pozostając w nim rozproszone. Wpływ cząstek aerozolowych może być negatywny, stąd wyrafinowane metody odpylania gazów odlotowych np. z elektrociepłowni, czy podejmowane działania w kierunku poprawy skuteczności maseczek filtracyjnych w ograniczaniu transmisji COVID-19. Krople powstające w e-papierosach powinny być tak małe, aby opuszczały układ oddechowy wraz z wydechem (jednak tak się nie dzieje). Cząstki aerozolowe mogą stanowić dogodny nośnik leków podawanych drogą wziewną. Problematyka aerozoloterapii obejmuje techniczne możliwości wytworzenia i właściwego podania aerozolu leczniczego w odpowiedniej dawce. Niezależnie od podejścia, czy to przy redukcji stężenia zanieczyszczeń stałych w powietrzu, ograniczeniu transmisji zainfekowanych wirusem aerozoli, optymalizacji budowy inhalatorów, czy przy badaniu rzeczywistego oddziaływania mgły z e-papierosów na zdrowie człowieka – potrzebne jest zrozumienie podstawowych praw fizyki, które rządzą mechaniką aerozoli. Potrzebne jest zdobycie informacji na temat cząstek aerozolowych, czyli ich scharakteryzowanie przy użyciu urządzeń pomiarowych. Najważniejszymi cechami aerozoli są: rozmiar i morfologia cząstek rozproszonych, ich stężenie w danym obszarze oraz skład chemiczny. Stężenie i skład chemiczny mają wpływ na oddziaływanie cząstek z komórkami organizmu człowieka. Wielkość i morfologia (kształt) cząstek wpływają bezpośrednio na ich transport i osadzanie w układzie oddechowym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanopęcherzyki gazów – jak mało gazu może dużo zmienić |
Czym właściwie są nanopęcherzyki? Rozkładając tą nazwę na części możemy łatwo dociec, że są to pęcherzyki gazów, których rozmiary zbliżają się do nanoskali. Jak ze wszystkimi obiektami w nanoskali, właściwości takich drobnych pęcherzyków znacząco się różnią od tych dotyczących ich odpowiedników w większych skalach. Większość pęcherzyków unosi się do powierzchni cieczy i łączy się z atmosferą. Nanopęcherzyki nie! Większość pęcherzyków będzie się rozpuszczać w wodzie? Nanopęcherzyki nie! Takie różnice można mnożyć. Co ciekawe, różnice nie dotyczą tylko właściwości fizycznych. Nanopęcherzyki gazów potrafią intensyfikować wzrost roślin i zwierząt, przyspieszają metabolizm komórek zwierzęcych i mikroorganizmów hodowanych w laboratorium, mają zdolność czyszczenia powierzchni bez użycia detergentów, wynoszenia na powierzchnię zanieczyszczeń, a także znacząco wspomagają oczyszczanie ścieków. Więcej szczegółów na wykładzie! Celem wykładu jest pokazanie uczniom dość nietypowego przykładu nanoobiektów i wskazanie jak takie drobne pęcherzyki rewolucjonizują niemal każdą gałąź nauki i przemysłu, w której zostają zastosowane. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wydrukujmy sobie… wszystko |
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że druk 3D jest obecnie praktycznie wszędzie. Mamy drukarki pozwalające drukować z plastiku, metali, szkła czy nawet z żeli z ludzkimi komórkami – biotuszy. Drukarki 3D pozwalają na precyzyjny wydruk obiektów o rozmiarach nawet poniżej 100 mikrometrów, jak również drukowania całych budynków. Na wykładzie przybliżę Wam bardzo krótko szerokie możliwości druku 3D, aby udowodnić, że faktycznie w tej technologii możemy wydrukować prawie wszystko i z prawie wszystkiego. Postaram się jednak pokazać też pewne wady druku 3D i pokazać, gdzie użycie tej technologii jest nieuzasadnione. W drugiej części wykładu opowiem Wam jak naukowcy stosują druk 3D w laboratorium. Pokażę Wam jak drukujemy proste urządzenia laboratoryjne do syntezy biomateriałów, a następnie jak używamy tych biomateriałów do druku 3D rusztowań do hodowli tkanki kostnej. Opowiem Wam również czym jest biodruk 3D oraz jak można połączyć różne metody druku 3D, aby uzyskać kawałki ukrwionej tkanki in vitro. Mam nadzieję, że po wykładzie sami spróbujecie poszukać takiego zastosowania druku 3D, które wciągnie i Was! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanopęcherzyki gazów – jak mało gazu może dużo zmienić |
Czym właściwie są nanopęcherzyki? Rozkładając tą nazwę na części możemy łatwo dociec, że są to pęcherzyki gazów, których rozmiary zbliżają się do nanoskali. Jak ze wszystkimi obiektami w nanoskali, właściwości takich drobnych pęcherzyków znacząco się różnią od tych dotyczących ich odpowiedników w większych skalach. Większość pęcherzyków unosi się do powierzchni cieczy i łączy się z atmosferą. Nanopęcherzyki nie! Większość pęcherzyków będzie się rozpuszczać w wodzie? Nanopęcherzyki nie! Takie różnice można mnożyć. Co ciekawe, różnice nie dotyczą tylko właściwości fizycznych. Nanopęcherzyki gazów potrafią intensyfikować wzrost roślin i zwierząt, przyspieszają metabolizm komórek zwierzęcych i mikroorganizmów hodowanych w laboratorium, mają zdolność czyszczenia powierzchni bez użycia detergentów, wynoszenia na powierzchnię zanieczyszczeń, a także znacząco wspomagają oczyszczanie ścieków. Więcej szczegółów na wykładzie! Celem wykładu jest pokazanie uczniom dość nietypowego przykładu nanoobiektów i wskazanie jak takie drobne pęcherzyki rewolucjonizują niemal każdą gałąź nauki i przemysłu, w której zostają zastosowane. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wydrukujmy sobie… wszystko |
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że druk 3D jest obecnie praktycznie wszędzie. Mamy drukarki pozwalające drukować z plastiku, metali, szkła czy nawet z żeli z ludzkimi komórkami – biotuszy. Drukarki 3D pozwalają na precyzyjny wydruk obiektów o rozmiarach nawet poniżej 100 mikrometrów, jak również drukowania całych budynków. Na wykładzie przybliżę Wam bardzo krótko szerokie możliwości druku 3D, aby udowodnić, że faktycznie w tej technologii możemy wydrukować prawie wszystko i z prawie wszystkiego. Postaram się jednak pokazać też pewne wady druku 3D i pokazać, gdzie użycie tej technologii jest nieuzasadnione. W drugiej części wykładu opowiem Wam jak naukowcy stosują druk 3D w laboratorium. Pokażę Wam jak drukujemy proste urządzenia laboratoryjne do syntezy biomateriałów, a następnie jak używamy tych biomateriałów do druku 3D rusztowań do hodowli tkanki kostnej. Opowiem Wam również czym jest biodruk 3D oraz jak można połączyć różne metody druku 3D, aby uzyskać kawałki ukrwionej tkanki in vitro. Mam nadzieję, że po wykładzie sami spróbujecie poszukać takiego zastosowania druku 3D, które wciągnie i Was! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grafen i ogniwa paliwowe |
W odpowiedzi na trwający wzrost globalnej populacji na świecie, stopniowe wyczerpywanie się surowców naturalnych oraz zmiany klimatyczne spowodowane szeroko pojętą działalnością człowieka, zobowiązani jesteśmy do podjęcia radykalnych zmian w podejściu do produkcji, dystrybucji, magazynowania oraz zarządzania energią, pochodzącą z naturalnych zasobów biologicznych naszej planety. Jedną z obiecujących niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii elektrycznej, której początki sięgają pierwszej połowy XIX wieku są tzw. ogniwa paliwowe. Są to urządzenia, które bezpośrednio zamieniają energię chemiczną paliwa w energię elektryczną, przy wykorzystaniu procesów utleniania oraz redukcji substratów. Zasada działania ogniw paliwowych zostanie przedstawiona na przykładzie ogniwa niskotemperaturowego z membraną polimerową. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy Polska jest skazana na energię atomową? Zalety i wady produkcji energii w reaktorach jądrowych |
Polska energetyka znajduje się obecnie w bardzo ciekawym, ale i trudnym momencie. Wybór odpowiednio dobrej, wydajnej a zarazem bezpiecznej metody produkcji energii wydaje się sprawą kluczową. Jest to ważne nie tylko dla obecnego pokolenia Polaków, ale i dla przyszłych pokoleń. Dociera do Nas bardzo dużo różnych informacji dotyczących energetyki jądrowej. Duża cześć z tych informacji wzajemnie się wyklucza. W związku z tym bardzo trudno jest poprzeć rozwój energii jądrowej w Polsce. Czy atom jest Nam potrzebny? Czy jest to proces bezpieczny? Czy jest to proces wydajny? A co jeśli nie atom? Te i kilka innych pytań pojawia się zawsze przy okazji rozmów o energetyce jądrowej. Bez restrukturyzacji energetyki Nasz kraj dużo wolniej będzie się rozwijał. To jedno jest pewne, reszta zależy od konkretnych dróg jakimi pójdzie rozwój energetyki w Naszym kraju. Celem tego wykładu jest przybliżenie słuchaczom wad i zalet reaktorów jądrowych, tak żeby każdy miał argumenty zarówno za jak i przeciw tej metodzie. Dzięki temu łatwiej będzie podjąć decyzję za lub przeciw. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wyzwania przed inżynierami przemysłu chemicznego |
Na wykładzie omówione zostaną wybrane zagadnienia związane z wyzwaniami jakie przed inżynierami przemysłu chemicznego stawia najbliższa przyszłość. W szczególności w celu zapewnienia odpowiednich standardów życia ludzi przy jednocześnie trwającym wzroście liczby ludzi na świecie, a także przy wyczerpywaniu się surowców naturalnych oraz koniecznym zminimalizowaniu niekorzystnego wpływu na środowisko. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy wodór – ile kolorów ma wodór? |
Oczywiście tytuł wykładu jest nieco przewrotny. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że wodór jest bezbarwnym gazem. Jest też bezwonny, bezsmakowy, nietoksyczny, ale niestety również łatwopalny. Skroplony wodór także jest bezbarwny. Z drugiej strony coraz częściej słyszymy o wodorze zielonym, niebieskim i szarym. Niekiedy dowiadujemy się również, że wodór może być czarny albo brunatny, różowy, turkusowy, a nawet żółty i biały. Niewątpliwie przyszła moda na kolorowy wodór! W obliczu pogłębiającego się globalnego kryzysu klimatycznego bardzo istotna jest redukcja emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Ta redukcja jest możliwa m.in. w wyniku przejścia od wodoru szarego do wodoru zielonego. To przejście wymaga jednak etapu pośredniego, który dostarczy nam tzw. wodoru niebieskiego. Pora już uchylić rąbka tajemnicy. Otóż wspomniane w tytule wykładu kolory wodoru wiążą się z metodami jego otrzymywania. Produkcja wodoru w skali przemysłowej jest istotnym źródłem emisji CO2 i opiera się na gazie ziemnym, który jest nieodnawialnym źródłem energii. Obecnie ponad 95% światowej produkcji wodoru pochodzi z parowego reformingu metanu (SMR). Wodór otrzymany w procesie SMR jest określany kolorem szarym. Istnieją również inne metody otrzymywania wodoru, takie jak na przykład zgazowanie węgla kamiennego lub brunatnego. Tutaj z kolei mówimy odpowiednio o wodorze czarnym lub brunatnym. Wytwarzanie wodoru niebieskiego też prowadzi się metodą SMR, ale generowany w trakcie procesu CO2 jest wychwytywany i składowany np. w różnych formacjach geologicznych. Zielony kolor wodoru jest zarezerwowany dla elektrolizy wody. Potrzebna do niej energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych. Ciekawą alternatywą jest wodór turkusowy – m.in. o tym będzie wykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grafen i ogniwa paliwowe |
W odpowiedzi na trwający wzrost globalnej populacji na świecie, stopniowe wyczerpywanie się surowców naturalnych oraz zmiany klimatyczne spowodowane szeroko pojętą działalnością człowieka, zobowiązani jesteśmy do podjęcia radykalnych zmian w podejściu do produkcji, dystrybucji, magazynowania oraz zarządzania energią, pochodzącą z naturalnych zasobów biologicznych naszej planety. Jedną z obiecujących niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii elektrycznej, której początki sięgają pierwszej połowy XIX wieku są tzw. ogniwa paliwowe. Są to urządzenia, które bezpośrednio zamieniają energię chemiczną paliwa w energię elektryczną, przy wykorzystaniu procesów utleniania oraz redukcji substratów. Zasada działania ogniw paliwowych zostanie przedstawiona na przykładzie ogniwa niskotemperaturowego z membraną polimerową. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy Polska jest skazana na energię atomową? Zalety i wady produkcji energii w reaktorach jądrowych |
Polska energetyka znajduje się obecnie w bardzo ciekawym, ale i trudnym momencie. Wybór odpowiednio dobrej, wydajnej a zarazem bezpiecznej metody produkcji energii wydaje się sprawą kluczową. Jest to ważne nie tylko dla obecnego pokolenia Polaków, ale i dla przyszłych pokoleń. Dociera do Nas bardzo dużo różnych informacji dotyczących energetyki jądrowej. Duża cześć z tych informacji wzajemnie się wyklucza. W związku z tym bardzo trudno jest poprzeć rozwój energii jądrowej w Polsce. Czy atom jest Nam potrzebny? Czy jest to proces bezpieczny? Czy jest to proces wydajny? A co jeśli nie atom? Te i kilka innych pytań pojawia się zawsze przy okazji rozmów o energetyce jądrowej. Bez restrukturyzacji energetyki Nasz kraj dużo wolniej będzie się rozwijał. To jedno jest pewne, reszta zależy od konkretnych dróg jakimi pójdzie rozwój energetyki w Naszym kraju. Celem tego wykładu jest przybliżenie słuchaczom wad i zalet reaktorów jądrowych, tak żeby każdy miał argumenty zarówno za jak i przeciw tej metodzie. Dzięki temu łatwiej będzie podjąć decyzję za lub przeciw. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wyzwania przed inżynierami przemysłu chemicznego |
Na wykładzie omówione zostaną wybrane zagadnienia związane z wyzwaniami jakie przed inżynierami przemysłu chemicznego stawia najbliższa przyszłość. W szczególności w celu zapewnienia odpowiednich standardów życia ludzi przy jednocześnie trwającym wzroście liczby ludzi na świecie, a także przy wyczerpywaniu się surowców naturalnych oraz koniecznym zminimalizowaniu niekorzystnego wpływu na środowisko. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy wodór – ile kolorów ma wodór? |
Oczywiście tytuł wykładu jest nieco przewrotny. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że wodór jest bezbarwnym gazem. Jest też bezwonny, bezsmakowy, nietoksyczny, ale niestety również łatwopalny. Skroplony wodór także jest bezbarwny. Z drugiej strony coraz częściej słyszymy o wodorze zielonym, niebieskim i szarym. Niekiedy dowiadujemy się również, że wodór może być czarny albo brunatny, różowy, turkusowy, a nawet żółty i biały. Niewątpliwie przyszła moda na kolorowy wodór! W obliczu pogłębiającego się globalnego kryzysu klimatycznego bardzo istotna jest redukcja emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Ta redukcja jest możliwa m.in. w wyniku przejścia od wodoru szarego do wodoru zielonego. To przejście wymaga jednak etapu pośredniego, który dostarczy nam tzw. wodoru niebieskiego. Pora już uchylić rąbka tajemnicy. Otóż wspomniane w tytule wykładu kolory wodoru wiążą się z metodami jego otrzymywania. Produkcja wodoru w skali przemysłowej jest istotnym źródłem emisji CO2 i opiera się na gazie ziemnym, który jest nieodnawialnym źródłem energii. Obecnie ponad 95% światowej produkcji wodoru pochodzi z parowego reformingu metanu (SMR). Wodór otrzymany w procesie SMR jest określany kolorem szarym. Istnieją również inne metody otrzymywania wodoru, takie jak na przykład zgazowanie węgla kamiennego lub brunatnego. Tutaj z kolei mówimy odpowiednio o wodorze czarnym lub brunatnym. Wytwarzanie wodoru niebieskiego też prowadzi się metodą SMR, ale generowany w trakcie procesu CO2 jest wychwytywany i składowany np. w różnych formacjach geologicznych. Zielony kolor wodoru jest zarezerwowany dla elektrolizy wody. Potrzebna do niej energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych. Ciekawą alternatywą jest wodór turkusowy – m.in. o tym będzie wykład. |
|