Asystentura międzykulturowa w szkole

Numer: 
133

Do polskich szkół uczęszcza co raz więcej dzieci migranckich. Ich liczba zauważalnie wzrosła po ataku Rosji na Ukrainę w 2022 roku, gdy polskie szkoły przyjęły licznych uczniów uciekających przed wojną. Już od 2010 roku w systemie oświaty funkcjonuje rola asystena międzykulturowego (zatrudnianego bardzo często jako pomoc nauczyciela). W ubiegłym roku szkolnym w polskich szkołach pracowało ponad tysiąc osób zatrudnionych jako asystenci mędzykulturowi, przede wszystkim pochodzących z Ukrainy, ale nie tylko. Najważniejszą kwalifikacją do podjęcia tej funkcji jest umiejętność posługiwania się językiem krsju pochodzenia uczniów. Na Uniwersytecie Warszawskim zarówno prowadzimy badania dotyczące funkcjonowania asystentury międzykulturowej w szkołach jak i prowadzimy kształcenie asystentów i asystentek wspierając ich w pracy zawodowej. Podczas wykładu pokażemy polską szkołe z perspektywy jej uczniów i pracowników, którzy pochodzą z innych krajów. Opowiemy o wyzwaniach, przed którymi stają uczniowie migranci, szkoła i system oświaty jako całość. Pokażemy jak asystenci pośredniczą w kontaktach ze społecznością migrancką, pomagają opanować język polski, pomagają w nauce, odciążają kadrę szkoły, wyjaśniają pojawiające się różnice kulturowe, rozwiązują sytuację konfliktowe i reagują na sytuacje gorszego traktowania, wspierają w procesie adaptacji oraz stają się wzorami (role models) dla dzieci i młodzieży.

Typ spotkania: 
Forma: 
Termin: 
niedziela, 24 Września, 2023 - 15:30
Czas trwania: 
90 minut
Opis skrócony: 
Jak cudzoziemskie dzieci radzą sobie w polskich szkołach? Kto im pomaga zaadaptować się do nowego środowiska i jakie działania są podejmowane w ramach asystentury międzykulturowej?
mgr
Agnieszka
Kozakoszczak
dr
Marta
Kindler
dr hab.
Mikołaj
Pawlak, prof. UW
Miejsce spotkania: 
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
Stara BUW, sala 105

©2022 Festiwal Nauki