Przetwarzanie i wizualizacja danych lokalizowanych: zamożność gminy a wyniki matury
W biznesie i analizach społecznych ogromne znaczenie mają dane z tzw. systemów GIS (geograficznych systemów informacyjnych). Wspólną cechą tych danych jest ulokowanie poszczególnych obserwacji w miejscu na powierzchni Ziemi określonym współrzędnymi geograficznymi. Odpowiednio przetwarzając te dane, można uzyskać cenne wnioski. Wymaga to jednak wykorzystania odpowiednich narzędzi i kompetencji, w które uczestnicy spotkania zostaną wyposażeni. Wykorzystując dane o wynikach matury z matematyki w wybranych województwach, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o zależność tych wyników od sytuacji ekonomicznej okolicy, w której znajduje się dana szkoła. W tym celu (i) pobierzemy odpowiednie dane, (ii) dokonamy geokodowania (czyli zamiany adresu "pocztowego" na współrzędne geograficzne), (iii) przedstawimy wyniki na mapie, (iv) zagregujemy odpowiednio do ogólnodostępnych danych o sytuacji finansowej gmin i powiatów, (v) przygotujemy wykresy pozwalające na wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Uczestnicy warsztatu będą mogli wykorzystać otrzymane kody, by samodzielnie powtórzyć analizę dla innego zbioru danych o analogicznej strukturze.