Polska Akademia Nauk
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Ale zimno! -270 stopni! |
Impreza zorganizowana w ramach "Materials Weekend" z okazji E-MRS Fall Meeting i FEMS-EUROMAT, pod patronatem Europejskiego Forum Materiałowego (EMF) i Europejskiego Projektu EAgLE (FP7-REGPOT0-2012-2013-1). Pokazy i doświadczenia z ciekłym helem. Będzie tak zimno, że zamarznie nawet powietrze! Pokazy przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Festiwal Nauki w Pałacu PAN w Jabłonnie |
Warszawski Uniwersytet Medyczny
M. Turos, 19 IX godz. 10-16, P
prezentacja książki autor M. Turos, – M. Turos, 19 IX i 20 IX godz. 11, W
EMSA, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Geodezji i Kartografii
D. Ziółkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16, P Instytut Geofizyki PAN, Zakład Badań Polarnych i Morskich
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P Instytut Agrofizyki PAN z Lublina
A. Piasecka, I. Krzemińska, 19 IX godz. 10-16, P
A Siedliska, 19 IX godz. 10-16, P
J. Sicińska, A. Nosalewicz, 19 IX godz. 10-16, P
Koło Naukowe Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, KN ONYKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Z. Kubiatowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys. P. Narodowy Bank Polski
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Archiwum PAN w Warszawie
A. Gruszczyńska, B. Wiktorowska, M. Wybieralska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
J. Arvaniti 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
B. Borkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 film
J. Arvaniti, A. Chodkowska, M. Kaliszcuk-Donaj, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys Koło Naukowe Studentów PW, SKAP
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wys
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Studenckie Koło Astronautyczne PW
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, UKSW
P. Ceryngier, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Jakubowska, M. Kopczyńska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Grzelak, K. Kalinowska, M. Piotrowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 eksperyment
A. Baranowski, M. Zawiślak, A. Malinowska, A. Kurbiel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Jelec, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Jadwisinie
D. Boguszewska-Mańkowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W Instytut Sztuki PAN
A. Straszewska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Historya z Wołomina
E. Litwiniak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydawnictwo AJAKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Poltransplant
K. Nestorowicz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego z Legionowa
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P Instytut Maszyn Przepływowych PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Centrum Szkolenia Policji w Legionowie
Zakład Ruchu Drogowego 19 IX godz. 10-16 P
Zakład Szkoleń Specjalnych 19 IX godz. 10-16 P Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P. Wys Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej
P. Krajewski, K. Ciupek 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Areszt Śledczy Warszawa-Białołęka
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Chemii Organicznej PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-14 Wa Światowy Związek Polskich Żołnierzy Łączności, Oddział Zegrze
M. Hucal 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Międzywydziałowe Koło Naukowe Aves Wydziału Nauk o Zwierzętach, SGGW, Gallus Związek Hodowców Drobiu Ozdobnego
J. Trzeciecka, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Ambasada Bułgarii
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Muzeum Archeologiczne
A. Bart, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków A. Duda, 19 IX i 20 IX godz. 12 P
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków W. Procyk, 19 IX i 20 IX godz 10-16 P
R. Kochański, 19 IX godz. 13 W Akademia Pedagogiki Specjalnej
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W Fundacja Miodowa Osada
E. Budny-Orłowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
M. Mioduszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
K. Kulik, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
P. Kolesiński, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Kolesińska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Legionowskie Koło Robotyki LEGROBOT, Stowarzyszenie Obywatele mają prawa LEGROBOT prezentacja robotów R. Szymański, J. Kita, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Elektryczny Politechnika Śląska
T. Stenzel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II, Niepubliczne Europejskie Gimnazjum Językowe w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Fundacja ART
19 IX godz. 13
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Stowarzyszenie Kaukaz.pl
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Jabłonna
E. Grzywacz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów, Naczelna Organizacja Techniczna
K. Chrapko, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Chrapko, J. Porcja, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Caldarella, Sz. Mamiński, J. Lisowski, K. Szczęsny, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Ratajczak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Rauchfleisz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Akademia Wychowania Fizycznego
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Centrum Nauki Kopernik
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
19 IX i 20 IX godz. 11, 12, 14, 15 P Towarzystwo Przyjaciół Legionowa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Arsenał
A. Sołtys, 19 IX godz. 11 i 20 IX godz. 14.30 W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Pasieka Miodomilowy Las
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Związek Kynologiczny w Polsce, Oddział w Warszawie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
K. Fiszdon, 19 IX godz. 11.30 W BYŚ – Wojciech Byśkiniewicz, Fundacja Chlorofil
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
R. Bałauszko, koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”, 20 IX godz. 13 Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
T. Rzeuska 20 IX godz. 11 W Powiatowy Zespół Szkół Ogólnokształcących w Legionowie
A. Wichrowska, A. Nazarewicz, 20 IX godz. 10-14 P
A. Łozińska, B. Łączyńska 20 IX godz. 10-14 P
R. Banach, 20 IX godz. 10-14 P
M. Rychlik, 20 IX godz. 10-14 P Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach
G. Hodun, 20 IX godz. 15 P Impreza towarzysząca: EkoInstalHome
A. Małachowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie, Koło Łowickie
M. Madanowska, 19 IX godz. 10-16 P. Wa V Mazowiecki Konkurs Nalewek NALEWKA KSIĘCIA PEPI
Warszawski Uniwersytet Medyczny
M. Turos, 19 IX godz. 10-16, P
prezentacja książki autor M. Turos, – M. Turos, 19 IX i 20 IX godz. 11, W
EMSA, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Geodezji i Kartografii
D. Ziółkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16, P Instytut Geofizyki PAN, Zakład Badań Polarnych i Morskich
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P Instytut Agrofizyki PAN z Lublina
A. Piasecka, I. Krzemińska, 19 IX godz. 10-16, P
A Siedliska, 19 IX godz. 10-16, P
J. Sicińska, A. Nosalewicz, 19 IX godz. 10-16, P
Koło Naukowe Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, KN ONYKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Z. Kubiatowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys. P. Narodowy Bank Polski
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Archiwum PAN w Warszawie
A. Gruszczyńska, B. Wiktorowska, M. Wybieralska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
J. Arvaniti 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
B. Borkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 film
J. Arvaniti, A. Chodkowska, M. Kaliszcuk-Donaj, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys Koło Naukowe Studentów PW, SKAP
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wys
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Studenckie Koło Astronautyczne PW
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, UKSW
P. Ceryngier, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Jakubowska, M. Kopczyńska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Grzelak, K. Kalinowska, M. Piotrowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 eksperyment
A. Baranowski, M. Zawiślak, A. Malinowska, A. Kurbiel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Jelec, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Jadwisinie
D. Boguszewska-Mańkowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W Instytut Sztuki PAN
A. Straszewska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Historya z Wołomina
E. Litwiniak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydawnictwo AJAKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Poltransplant
K. Nestorowicz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego z Legionowa
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P Instytut Maszyn Przepływowych PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Centrum Szkolenia Policji w Legionowie
Zakład Ruchu Drogowego 19 IX godz. 10-16 P
Zakład Szkoleń Specjalnych 19 IX godz. 10-16 P Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P. Wys Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej
P. Krajewski, K. Ciupek 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Areszt Śledczy Warszawa-Białołęka
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Chemii Organicznej PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-14 Wa Światowy Związek Polskich Żołnierzy Łączności, Oddział Zegrze
M. Hucal 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Międzywydziałowe Koło Naukowe Aves Wydziału Nauk o Zwierzętach, SGGW, Gallus Związek Hodowców Drobiu Ozdobnego
J. Trzeciecka, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Ambasada Bułgarii
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Muzeum Archeologiczne
A. Bart, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków A. Duda, 19 IX i 20 IX godz. 12 P
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków W. Procyk, 19 IX i 20 IX godz 10-16 P
R. Kochański, 19 IX godz. 13 W Akademia Pedagogiki Specjalnej
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W Fundacja Miodowa Osada
E. Budny-Orłowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
M. Mioduszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
K. Kulik, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
P. Kolesiński, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Kolesińska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Legionowskie Koło Robotyki LEGROBOT, Stowarzyszenie Obywatele mają prawa LEGROBOT prezentacja robotów R. Szymański, J. Kita, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Elektryczny Politechnika Śląska
T. Stenzel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II, Niepubliczne Europejskie Gimnazjum Językowe w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Fundacja ART
19 IX godz. 13
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Stowarzyszenie Kaukaz.pl
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Jabłonna
E. Grzywacz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów, Naczelna Organizacja Techniczna
K. Chrapko, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Chrapko, J. Porcja, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Caldarella, Sz. Mamiński, J. Lisowski, K. Szczęsny, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Ratajczak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Rauchfleisz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Akademia Wychowania Fizycznego
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Centrum Nauki Kopernik
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
19 IX i 20 IX godz. 11, 12, 14, 15 P Towarzystwo Przyjaciół Legionowa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Arsenał
A. Sołtys, 19 IX godz. 11 i 20 IX godz. 14.30 W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Pasieka Miodomilowy Las
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Związek Kynologiczny w Polsce, Oddział w Warszawie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
K. Fiszdon, 19 IX godz. 11.30 W BYŚ – Wojciech Byśkiniewicz, Fundacja Chlorofil
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
R. Bałauszko, koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”, 20 IX godz. 13 Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
T. Rzeuska 20 IX godz. 11 W Powiatowy Zespół Szkół Ogólnokształcących w Legionowie
A. Wichrowska, A. Nazarewicz, 20 IX godz. 10-14 P
A. Łozińska, B. Łączyńska 20 IX godz. 10-14 P
R. Banach, 20 IX godz. 10-14 P
M. Rychlik, 20 IX godz. 10-14 P Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach
G. Hodun, 20 IX godz. 15 P Impreza towarzysząca: EkoInstalHome
A. Małachowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie, Koło Łowickie
M. Madanowska, 19 IX godz. 10-16 P. Wa V Mazowiecki Konkurs Nalewek NALEWKA KSIĘCIA PEPI
|
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | O różnicach między mową a pismem. Waltera Onga psychodynamika oralności |
Na warsztatach zastanowimy się na podstawie konkretnych przykładów nad różnicami między oralnym i piśmiennym sposobem porozumiewania się. Czy tekst pisany jest tylko utrwaleniem mowy? Okazuje się, że wybór środka przekazu narzuca sposób myślenia, a nawet kompleksową wizję świata. Postaramy się scharakteryzować, na czym polega umysł piśmienny, a następnie spróbujemy zrekonstruować światopogląd przedstawiciela kultury oralnej. Jeśli starczy czasu, uzyskane wnioski zastosujemy do interpretacji języka mediów elektronicznych, które, jak zauważył już Marshall McLuhan, umożliwiły renesans oralności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | O kochankach nieprawych, czyli do czego może służyć Słownik polszczyzny XVI |
Czy masz dobrą intuicję językową? Sprawdź! Zmierz się z dawną polszczyzną! Słownikarze z pracowni leksykograficznej IBL odsłonią tajniki swego warsztatu – ujawnią jakie pułapki zastawili na nas szesnastowieczni pisarze. Każdy uczestnik spotkania będzie mógł zmierzyć się z tekstem dawnym i i odpowiedzieć sobie na pytanie, czym nasz język różni się od języka epoki Jana Kochanowskiego. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Piękno i prostota optyki |
Impreza organizowana w ramach "Materials Weekend" z okazji konferencji E-MRS Fall Meeting i FEMS-EUROMAT, pod patronatem Europejskiego Forum Materiałowego (EMF) i Europejskiego Projektu EAgLE (FP7-REGPOT-2012-2013-1) Proste, ale ciekawe eksperymenty z optyki. Pokazy przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Lutnie na wierzbach - harfy na topolach. Dylematy przekładu Psalmu 137 |
Wykład dotyczy problematyki rozumienia tekstu i czynników determinujących odwzorowanie treści wypowiedzi w przekładzie. Złożoność operacji interpretacyjnych dokonywanych przez tłumacza ukazana zostanie na materiale różnych wersji przekładowych początkowego fragmentu psalmu 137 (136). Rozważana będzie kwestia, dlaczego w różnych dawnych i współczesnych przekładach tego psalmu, dokonywanych niewątpliwie z wielkim pietyzmem, pojawiają się różne drzewa i instrumenty. Przywołane zostaną motywacje dotyczące zarówno okoliczności powstania psalmu, jak i sytuacji kulturowej, w jakiej powstawały jego przekłady. M.in. brany będzie pod uwagę walor symboliczny poszczególnych motywów występujących w analizowanym fragmencie - instrumentów muzycznych i drzew. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Przemiana ciepła na prąd i odwrotnie |
Impreza zorganizowana w ramach "Materials Weekend" z okazji E-MRS Fall Meeting i FEMS-EUROMAT, pod patronatem Europejskiego Forum Materiałowego (EMF) i Europejskiego Projektu EAgLE (FP7-REGPOT0-2012-2013-1). Jak wykorzystać "bezużyteczne" ciepło wytwarzane przez silnik samochodowy, czyli termoelektryczność na co dzień. Pokazy przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zbrodnia w stylu retro. Wiek XIX we współczesnej kulturze popularnej. |
Zajęcia pokazują na wybranych przykładach, zaczerpniętych z nurtu „kryminału retro”, (literatura i film) a także ekranizacji klasycznych opowieści detektywistycznych oraz materiałów o charakterze zbeletryzowanych dokumentów – współczesne, potoczne wyobrażenia na temat pewnej specyficznej sfery wieku XIX. Oprócz mody na seriale kryminalne w klimacie retro (brytyjskie, kanadyjskie czy amerykańskie, jak np. „Ripper Street”, „Museum Eden”, „Murdoch Mysteries”, „Suspicions of Mr Whicher”, „Copper”) omówione zostaną również postaci historyczne i fikcyjne, które funkcjonują już jako swoiste, rozpoznawalne znaki kulturowe (np. Kuba Rozpruwacz, Sherlock Holmes i jego liczne rzeczywiste pierwowzory). Podczas zajęć zostaną poddane oglądowi zarówno rażące anachronizmy, dotyczące sfery kultury materialnej czy języka (będące wynikiem niewiedzy autorów powieści czy scenariuszy lub – w przypadku obcojęzycznych tekstów kultury – również tłumaczy, niezorientowanych w niuansach stylistycznych pewnych terminów), jak i zaskakujące elementy, które są niezgodne ze stereotypową wizją tej epoki – a jednak odzwierciedlają prawdę historyczną. Interaktywny charakter zajęć, polegający m. in. na odwoływaniu się do „wiedzy codziennej” odbiorców w formie prostego quizu (prawda czy fałsz?), ma w założeniu podważyć schematy oraz w przystępny sposób ukazać niejednoznaczność i bogactwo XIX stulecia. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Od książki do kolekcji cyfrowej. Przekazywanie poważnej wiedzy w Internecie |
Zespół Nowej Panoramy Literatury Polskiej opowie o tworzeniu dwóch premierowych kolekcji cyfrowych: PrusPlus (dotyczącej Bolesława Prusa oraz "Lalki") oraz Atlasu Romantyzmu Polskiego (przedstawiającej polski Romantyzm w ujęciu przestrzennym). Przedstawione zostaną założenia, które przyświecały twórcom, a także szczegółowe rozwiązania, które zastosowano, by zaprezentować treści naukowe w nowoczesnej, multimedialnej formie.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień Otwarty Centrum Astronomicznego PAN im. Mikołaja Kopernika | astronomia, fizyka, geofizyka |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Badanie zjawisk geofizycznych w podziemnym laboratorium w Książu |
Laboratorium Geodynamiczne CBK PAN w Książu zostało założone na początku lat 70. XX wieku w kompleksie Riese (z niem. olbrzym), w którym znajdują się podziemne sztolnie i chodniki wydrążone na głębokości około 50 m pod Zamkiem Książ. W czasie wykładu omówione zostaną m.in. wyniki obserwacji prowadzone za pomocą wahadeł obserwacyjnych (nieprzerwanie od roku 1974) oraz nowych instrumentów zainstalowanych w 2003 roku – klinometrów hydrostatycznych. Wykład zostanie zilustrowany unikatowymi zdjęciami urządzeń, do których na co dzień nie mają wstępu zwiedzający Zamek Książ. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kosmiczne gry i zabawy dla dzieci |
Kosmiczne malowanki, wyklejanki i puzzle dla najmłodszych. Ponadto konkurs z nagrodami - rozpoznawanie miejsc na zdjęciach. Do tego "Kosmiczny twister" i inne gry oraz zabawy będą czekały na wszystkie dzieci. „Z góry widać więcej” - to warsztaty przeznaczone dla dzieci z przedszkoli i ze szkół podstawowych. Natomiast „Teledetekcja w zarządzaniu kryzysowym” - to warsztaty dla uczniów gimnazjów i ponadimnazjalnych. Każdy z warsztatów będzie trwał ok. 60 minut. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Czarne dziury w kosmosie |
Czarne dziury fascynują fizyków, astronomów i artystów. Co naprawdę wiemy o czarnych dziurach, czy widać je na niebie i da się je zważyć i zmierzyć, czy nam zagrażają - a może, jak w filmie "Interstellar", stanowią dla nas ratunek? |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Poznaj z nami Układ Słoneczny – interaktywna zabawa dla dzieci |
W czasie warsztatów poznamy planety Układu Słonecznego oraz panujące na nich warunki. Wspólnie zastanowimy się, gdzie jest dla nas za gorąco lub za zimno, by następnie wybrać najlepsze miejsce do życia. Sami na chwilę staniemy się planetami i pokrążymy wokół Słońca. Rozwikłamy problem dnia i nocy, spróbujemy określić, ile czasu zajęła by podróż samochodem na Księżyc czy na Słońce. Wszystko w formie zabawy i przy wykorzystaniu „kosmicznych” materiałów. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od 3 do 10 lat. Zapraszamy |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty astronomiczne |
Zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym. Wycinanie i klejenie modeli ciał niebieskich, satelitów, zapoznanie z mapą nieba oraz gwiazdozbiorami. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego Ziemia się kołysze? |
Ruch obrotowy Ziemi podlega wpływom różnorodnych procesów zachodzących w różnych warstwach naszej planety oraz grawitacyjnym oddziaływaniom ze strony Księżyca, Słońca i planet. Ze względu na skomplikowany charakter ruchu obrotowego Ziemi, do chwili obecnej nie udało się opracować pełnego analitycznego jego modelu. Prowadzenie ciągłych obserwacji czyli monitorowanie ruchu obrotowego Ziemi, jest konieczne zarówno dla celów poznawczych, jak i dla potrzeb nawigacji kosmicznej, geodezji satelitarnej czy precyzyjnych pomiarów geodezyjnych czasu. Podczas wykładu słuchacze dowiedzą się na czym polega kołysanie Ziemi czyli jakie zachodzą zmiany w ruchu obrotowym naszej planety i z czego one wynikają? A także co jest wynikiem zjawiska "kołysania Ziemi". |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? |
Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? Czy wahadłem poziomym można mierzyć nachylenia skorupy ziemskiej? Czy można zaobserwować ruch obrotowy Ziemi w naczyniu z cieczą? Tego wszystkiego będzie można dowiedzieć się na warsztatach w CBK PAN. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kosmiczne gry i zabawy dla dzieci |
Kosmiczne malowanki, wyklejanki i puzzle dla najmłodszych. Ponadto konkurs z nagrodami - rozpoznawanie miejsc na zdjęciach. Do tego "Kosmiczny twister" i inne gry oraz zabawy będą czekały na wszystkie dzieci. „Z góry widać więcej” - to warsztaty przeznaczone dla dzieci z przedszkoli i ze szkół podstawowych. Natomiast „Teledetekcja w zarządzaniu kryzysowym” - to warsztaty dla uczniów gimnazjów i ponadimnazjalnych. Każdy z warsztatów będzie trwał ok. 60 minut. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Poznaj z nami Układ Słoneczny – interaktywna zabawa dla dzieci |
W czasie warsztatów poznamy planety Układu Słonecznego oraz panujące na nich warunki. Wspólnie zastanowimy się, gdzie jest dla nas za gorąco lub za zimno, by następnie wybrać najlepsze miejsce do życia. Sami na chwilę staniemy się planetami i pokrążymy wokół Słońca. Rozwikłamy problem dnia i nocy, spróbujemy określić, ile czasu zajęła by podróż samochodem na Księżyc czy na Słońce. Wszystko w formie zabawy i przy wykorzystaniu „kosmicznych” materiałów. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od 3 do 10 lat. Zapraszamy |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Rok światła |
Z okazji Międzynarodowego Roku Światła, w swoim wykładzie zamierzam “oświetlić” kilka ważnych zagadnień:
Postaram się ubarwić wykład kilkoma pokazami. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty astronomiczne |
Zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym. Wycinanie i klejenie modeli ciał niebieskich, satelitów, zapoznanie z mapą nieba oraz gwiazdozbiorami. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Na czym polega działanie GPS? |
Termin GPS wszedł do ogólnego użycia, do tego stopnia, że stał się symbolem nawigacji satelitarnej. Korzystamy z niego na co dzień, w różnych urządzeniach i w różnych sytuacjach. I nie jest to tylko nawigacja satelitarna w samochodzie. Większość ludzi nie zastanawia się jednak, jak działa GPS. A co by się stało, gdyby nagle przestał działać? O tym i o innych ciekawostkach związanych z GPS będzie można dowiedzieć się na wykładzie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | O wodzie w przyrodzie i naszym życiu |
To, że na Ziemi woda ( H2O) występuje we wszystkich trzech fazach skupienia jest podstawą istnienia życia biologicznego. Woda i jej wykorzystanie odgrywa jednakże także wielką rolę w tej naszej, ludzi, działalności, którą zwiemy cywilizacją. Wykład poświęcony będzie tym właśnie zagadnieniom. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Strzelanie laserem do satelitów |
W codziennym życiu lasery towarzyszą nam na każdym kroku. Wykorzystuje się je do odtwarzania i zapisywania dźwięków i obrazów. Używane są do cięcia, grawerowania, spawania i topienia metali. Wykorzystywane są w telekomunikacji, w nowoczesnej poligrafii, medycynie, geodezji, budownictwie, wojsku i w nauce. Lasery wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie wymagana jest bardzo wysoka dokładność i precyzja. Nauka wykorzystuje lasery do iście kosmicznych zadań. W Polsce istnieje wyjątkowe miejsce, Obserwatorium Astrogeodynamiczne Borowiec, należące do Centrum Badań Kosmicznych PAN, które jako jedyna tego typu placówka w kraju za pomocą lasera mierzy odległości do satelitów obiegających Ziemię na wysokości od kilkuset do kilku tysięcy kilometrów. Kto by nie chciał postrzelać laserem do satelitów? Podczas tegorocznego Festiwalu Nauki w Centrum Badań Kosmicznych PAN będzie można dowiedzieć się jak odbywają się takie pomiary i do jakich satelitów strzela się laserem. Poza tym planowane są ciekawe warsztaty, podczas których przy pomocy lasera będzie można m. in. zapalić zapałkę, czy też "wybuchnąć" balonik. Zapowiada się fantastyczna zabawa dla wszystkich miłośników "Gwiezdnych Wojen".
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | SPOTKANIE ODWOŁANE | astronomia, fizyka, geofizyka |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Europejska Nawigacja Satelitarna Galileo |
Budowany przez Europę globalny system nawigacji satelitarnej Galileo jest pierwszym na świecie cywilnym systemem nawigacji satelitarnej, w przeciwieństwie do istniejących obecnie amerykańskiego systemu GPS i rosyjskiego GLONASS, które są projektami wojskowymi. Galileo ma być wykorzystywany powszechnie nie tylko do dostarczania informacji niezbędnych do pozycjonowania, ale będzie też pomagał m.in. w akcjach ratunkowych i poszukiwawczych. Na wykładzie zostaną omówione m.in. zasady działania systemu, historia jego budowy, aktualny stan prac nad systemem oraz udział CBK PAN w jego tworzeniu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego matematyk to najlepszy przyszły zawód w USA? |
Dlaczego większość najlepszych profesji wymaga umiejętności matematycznych? Przedstawiamy powody, dla których warto studiować matematykę. Matematyka, tak jak jest nauczana w szkole, kojarzy się przede wszystkim z nudnymi zadaniami rachunkowymi. Tymczasem naprawdę jest to swoisty język za pomocą którego można bardzo efektywnie opisywać świat. Jednocześnie rozwój cywilizacji doprowadził do tego, iż taki sposób myślenia zaczyna być bardzo użyteczny, czyniąc matematyków wysoce ‘zatrudnialnymi’. O tym i ciekawych praktycznych zastosowaniach matematyki opowie dr. Kamil Kulesza, który stoi na czele Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów PAN (www.maths.com.pl). |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat motyli - Zabawy z zoologią |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy ich cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli, w tym najpiękniejsze, największe, najgroźniejsze. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych i nowoczesnymi metodami badawczymi. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Wiarygodność zeznań świadków |
Przesłuchanie świadków jest bardzo ważnym etapem procesu sądowego, jak również istotnym elementem postępowania dowodowego, w którym czynniki psychologiczne odgrywają ważną rolę. Nie możemy jednak mówić o niezawodności i pełnej wiarygodności tego rodzaju dowodu. Obawa przed kłamstwem stanowi nieodłączny element towarzyszący praktykom wymiaru sprawiedliwości. Czy jednak wiarygodność zeznań świadków może być podważona jedynie przez chęć czy próbę kłamstwa? Zeznania świadków formowane są w czterech fazach: spostrzegania, zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania. Każdy człowiek, znajdując się na miejscu zdarzenia (wypadku, przestępstwa itp.), zapamiętuje dwa rodzaje informacji, tj. oryginalne dane o zdarzeniu oraz informacje niezwiązane ze zdarzeniem, pojawiające się bezpośrednio po nim. Z upływem czasu ww. rodzaje informacji ulegają wymieszaniu w sposób uniemożliwiający jasną i precyzyjną identyfikację źródła pochodzenia konkretnych szczegółów. Poza czynnikami obiektywnymi (warunki i czas obserwacji; upływ czasu od spostrzegania do odtwarzania) oraz subiektywnymi (wiek; płeć; uwaga; motywacja; stan emocjonalny; stereotypy itp.) mogącymi wpływać na zniekształcenia zeznań świadków, znaczącą rolę odgrywa także technika przesłuchania, albowiem pytania naprowadzające mogą same przez się aktywizować pamięć świadka przy jednoczesnym podważeniu zaufania do niego oraz do wiarygodności składanych przez niego zeznań. Dodatkowo zniekształcenia zapamiętanych faktów u naocznego świadka mogą nastąpić w wyniku rozmów świadka z innymi obserwatorami zdarzenia lub uczestnikami rozprawy sądowej. Na uwadze należy mieć również fakt, iż świadek zdarzenia może rekonstruować jego przebieg poprzez uzupełnianie luk pamięciowych, np. innymi wspomnieniami czy też wyobrażeniami. Celem organizowanych zajęć interaktywnych jest uświadomienie, jak trudny dowód stanowią zeznania świadków, a także – jak łatwo zebrane przez nas informacje mogą ulec zniekształceniu, co podważa ich wiarygodność na etapie odtwarzania. Warsztaty zostaną przeprowadzone w warunkach normalnych, pozbawionych silnych emocji, stresu, rozproszenia uwagi towarzyszącego pobytowi na miejscu zdarzenia czy dążenia do zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Niemniej jednak uczestnicy będą mieli okazję sprawdzenia zdolności postrzegania, zapamiętywania i odtwarzania poszczególnych sytuacji z miejsca zdarzenia. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Mikrokosmos pod mikroskopem |
Mikroskop to optyczny przyrząd pozwalający zajrzeć w głąb mikroświata. Jego wykorzystanie przyczyniło się do ogromnego postępu w biologii. Mikroskop pozwala nam poznać budowę komórek roślinnych i zwierzęcych, dzięki czemu możemy poznać różnice między nimi. Ale świat bezpośrednio nas otaczający to nie wszystko. Dzięki urządzeniom znajdującym się w naszych laboratoriach dzieci będą miały także okazję poznać świat mikrofauny zasiedlającej żołądki przeżuwaczy na podstawie obserwacji mikroskopowej preparatów z tzw. żywej kropli w czasie rzeczywistym. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wszyscy jesteśmy nano. Czy technologia może leczyć? |
Naturalne nanowłókna są elementem konstrukcyjnym tkanek wszystkich żywych organizmów. Sztucznie otrzymane nanowłókna są z powodzeniem używane w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej – umożliwiają odbudowę uszkodzonych tkanek, w przyszłości również organów. Spotkanie rozpoczyna wprowadzenie w temat nanowłókien, jest kontynuowane w laboratorium pokazem elektroprzędzenia i materiałów używanych w medycynie regeneracyjnej. Mile widziany czynny udział widzów w spotkaniu. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat motyli - Zabawy z zoologią |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy ich cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli, w tym najpiękniejsze, największe, najgroźniejsze. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych i nowoczesnymi metodami badawczymi. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Analiza ruchu w sieciach, czyli jak zdobywać informacje siedząc i patrząc. |
Nawet najlepszy szyfr nie chroni wszystkich informacji. Co można wyczytać z zachowania porozumiewających się osób? Jak wykorzystywać analizę ruchu i czy można się przed nią chronić? Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Elektromagnetyzm dla opornych |
Podczas warszatów opowiemy krótko o elektromagnetyzmie, a następnie wraz z uczestnikami wykorzystamy te informacje do budowy kilku rostych modeli urządzeń: silniczków elektrycznych oraz baterii. Uczestnicy warsztatów będą podzieleni na grupy. Każda z grup będzie miała za zadanie zbudowanie jednego modelu. Na koniec lekcji zaprezentujemy gotowe urządzenia w działaniu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma |
Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Warsztaty z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Między globalizacją a aktywizmem: języki mniejszościowe w Europie |
Z ponad 280 języków mniejszościowych starego kontynentu tylko 80 ma status oficjalny, a 100 jest poważnie zagrożonych. Wraz z globalizacją, industrializacją, nowymi mediami i zmianą stylu życia, a także w konsekwencji dyskryminacji i panujących ideologii, przekaz międzypokoleniowy języków mniejszościowych został osłabiony lub zahamowany. Jednocześnie wiele z tych języków jest obecnie nauczanych w szkołach, funkcjonuje w mediach i przestrzeni publicznej. Młode pokolenie podchodzi do nich ambiwalentnie: większość nie nauczyła się ich w domu, nieliczni po kursach szkolnych są w stanie ich używać, niewielu widzi sens ich istnienia w świecie, w którym liczy się przede wszystkim język angielski. Są jednak także tacy, których można nazwać „nowomówcami” [new-speakers]: którzy nauczyli się języków mniejszościowych, używają ich i walczą o ich przetrwanie. Kim są dziś młodzi użytkownicy języków mniejszościowych? Jakie podejmują działania na rzecz kultur i języków mniejszościowych? Jakie mają strategie identyfikacyjne? Kwestie te zostaną omówione na przykładzie czterech mniejszości językowych Europy: kaszubskiej, łużyckiej, bretońskiej i walijskiej. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | AUTOkorekta. Pracownia Gier. |
Żyjemy w świecie nieustannych i gwałtownych zmian. Przechodzenie przez nie bywa trudne, ale jest nieuniknione. Stajemy więc przed wyborem: możemy próbować za wszelką cenę wyszarpywać skrawki stałości lub zaakceptować zmienność i nauczyć się funkcjonować w jej środowisku. AUTOkorekta to gra, która oswaja ze zmianą. Pozwala jej doświadczyć i zrozumieć jej wpływ na nasze zachowanie. Umożliwia również spojrzenie na zmiany w szerszej perspektywie oraz uświadomienie, że początkowe koszty w większości przypadków są obietnicą późniejszych zysków. Przyjdź, zagraj, i oswój się ze zmianą! |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Media a przestępczość |
Media są podstawowym źródłem, z którego Polacy czerpią wiedzę na temat przestępczości (70% społeczeństwa uzyskuje ją z telewizji, 15% z prasy, a ponad 7% z radia) oraz wymiaru sprawiedliwości. Niewątpliwie środki masowego przekazu bardzo chętnie informują o przestępczości. Przede wszystkim dlatego, że jest to temat atrakcyjny dla odbiorców, emocjonujący, nierzadko sensacyjny i poruszenie go w łatwy sposób przyciąga uwagę czytelników, widzów czy słuchaczy. Badacze twierdzą, że ludzie reagują pozytywnie na wiadomości o czynach zabronionych. Pozwala im to na wzmocnienie we własnych oczach swojego pozytywnego wizerunku przez opozycję do osoby, która łamie zasady współżycia społecznego. Obraz przestępczości, który ukazują środki masowego przekazu jest zniekształcony i nigdy nie oddaje rzeczywistości. Media informują o pewnych zdarzeniach w sposób wybiórczy lub je nadmiernie nagłaśniają. Sygnalizują fakt popełnienia czynu karalnego, ale znacznie rzadziej (częściej w przypadku bardzo poważnych przestępstw) informują o dalszym postępowaniu czy wyroku sądu. Dziennikarze operują technikami, pozwalającymi przedstawić informację w taki sposób, żeby przyciągnęła uwagę słuchaczy, telewidzów i czytelników. W wiadomościach dotyczących przestępczości obserwuje się zjawiska przeinformowania i niedoinformowania. Przeinformowanie ma miejsce wtedy, gdy jedno szokujące zdarzenie uruchamia całą lawinę informacji na podobny temat. Przeinformowanie może także kreować tzw. „fale przestępczości”. Pewien temat staje się „modny” w mediach i stale powraca. Wzrost doniesień na temat np. przestępczości nieletnich czy kobiet może powodować wzrost przekonania o „zalewie przestępczości” danego rodzaju, co nie musi być zgodne z prawdą. Niedoinformowanie polega natomiast na zaprzestaniu przekazywania przez media informacji na temat przestępczości lub niektórych ich rodzajów. Może to być świadome postępowanie (jak to miało np. miejsce w czasach komunistycznych) albo wynikać z faktu, że w danej chwili prym wiodą wiadomości dotyczące innego, bardziej atrakcyjnego tematu, bądź że pewne typy przestępczości są rzadko relacjonowane, bo nie wzbudzają żadnych emocji u odbiorców (np. drobne kradzieże sklepowe czy trudne przestępstwa gospodarcze, których istotę niełatwo jest zrozumieć czytelnikowi nastawionemu na bardzo prosty przekaz). Nic więc dziwnego, że obraz przestępczości pokazywany w mass mediach odbiega istotnie od statystycznego obrazu zjawiska. Wpływa to także na świadomość Polaków co do obrazu przestępczości. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | CSI Warszawa, czyli detektyw Mucha na tropie |
Czy owady mogą pomóc w ściganiu przestępców, określaniu czasu, miejsca, przyczyny śmierci? Sprawdź i zostań na jeden dzień entomologiem sądowym! |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Cudowne antyoksydanty - co to takiego i gdzie ich szukać |
Wolne rodniki powstają w organizmie w wyniku reakcji metabolicznych (np. utleniania tłuszczów) oraz są dostarczane do organizmu wraz z dymem papierosowym, skażonym i/lub zjonizowanym powietrzem, lekami czy podczas spożywania przetworzonej żywności. Wolne rodniki to pobudzone (reaktywne chemicznie) atomy, cząsteczki lub jony posiadające niesparowany elektron, które mogą prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w komórce, utleniając każdy związek z którym mają kontakt. Do naturalnych wrogów rodników należą przeciwutleniacze (antyoksydanty) czyli witaminy C i E, karotenoidy, niektóre pierwiastki śladowe oraz polifenole. Bogatym źródłem związków fenolowych jest herbata: czarna, zielona, czerwona i owocowa. Za pomocą rodnika DPPH i spektrofotometru sprawdzimy, który herbaciany napar ma największą moc czyli jest najzdrowsza. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Po co nam mediacja? |
Mediacja, czyli poszukiwanie sposobu rozwiązywania sytuacji konfliktowych czy problemowych przy pomoc neutralnego i bezstronnego mediatora, może być stosowana w bardzo różnych sytuacjach. Dotyczy to w szczególności reagowania na problemy wynikające z przestępstwa, także gdy sprawcą jest nieletni, czyli najogólniej, w myśl obowiązującej ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, osoba, która nie ukończyła w chwili czynu 17 lat. Pierwsze programy mediacji powstały w połowie lat siedemdziesiątych w Kanadzie, a w latach osiemdziesiątych zaczęły być stosowane w Europie. Ich pozytywne efekty sprawiły, że ich stosowanie zaczęło być – i jest do chwili obecnej - wskazywane w większości zaleceń i standardów międzynarodowych dotyczących postępowania z nieletnimi, jako efektywny środek wychowawczego oddziaływania, alternatywny dla tradycyjnych sposobów reagowania na ich czyny. Mediacja uczy brania odpowiedzialności za skutki nieakceptowanych zachowań i jednocześnie pozwala uwzględnić interesy osób nimi pokrzywdzonych. W Polsce pierwszy eksperymentalny program mediacji między nieletnim sprawcą i osobą przez niego pokrzywdzoną przeprowadzono w latach 1996-1999 w ośmiu miastach. Choć możliwość skierowania sprawy nieletniego do mediacji wprowadzono do ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich kilkanaście lat temu, bo w 2000 r, nie jest ona dobrze znana ani często stosowana (przeciętnie tylko w około 300 sprawach rocznie). Budzi to zdziwienie wobec faktu, że mediacja przynosi pozytywne efekty, jak wysoki odsetek zawieranych i wykonywanych ugód (ponad 80%, a w 2009 nawet 87,4%) oraz z kolei niski odsetek powrotności do przestępstwa nieletnich, którzy wzięli w niej udział. Wykazały to przeprowadzone w Polsce kilkanaście lat temu badania ewaluacyjne wspomnianego eksperymentalnego programu mediacji. W okresie do 2 i pół roku ponownie stanęło przed sądem tylko 14,4% nieletnich, zaś po dziesięciu latach sprawdzono, że 2/3 z byłych uczestników mediacji nie popełniło żadnego przestępstwa, a w przypadku pozostałych były to najczęściej pojedyncze i drobne czyny. Warto podkreślić, że z przebiegu i wyniku mediacji zadowolona była zdecydowana większość uczestników - 90% pokrzywdzonych i 95% nieletnich, a także to, że mediację doceniają sędziowie rodzinni, którzy zdecydowali się po nią sięgnąć. Celem warsztatów jest zapoznanie młodych ludzi z korzyściami, jakie może jej dać mediacja (jak możliwość wpływu na własną sprawę i wypracowanie jak najbardziej satysfakcjonującego rozwiązania, przekazanie odczuć, wyrażenie emocji, zadanie pytań aby wyjaśnić przyczyny i skutki), nie tylko, gdyby mieli by znaleźć się w roli sprawcy czy ofiary przestępstwa, ale również w rozwiązywaniu konfliktowych sytuacji. Zostaną przedstawione zasady mediacji, jej przebieg oraz to, jak i kiedy można skorzystać z przysługującego każdemu nieletniemu oraz pokrzywdzonemu prawa do złożenia wniosku o skierowanie sprawy do mediacji. W toku warsztatów uczestnicy w kilkuosobowych grupach będą mieli możliwość wczucia się w rolę jednej ze stron lub mediatora i spróbować wypracować korzystną w każdym konkretnym przypadku ugodę. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Porowata przyroda - od atomu do kości i betonu |
Lekcja festiwalowa ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie: wątek teoretyczny obejmujący fascynujące zagadnienie ośrodków porowatych w różnych skalach w przyrodzie i technice oraz wątek praktyczny – dotyczący wyznaczania własności betonu metodami optycznymi i akustycznymi. Lekcja będzie uzupełniona elementarnym wprowadzeniem do zagadnienia. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rola powierzchni w zastosowaniach inżynierskich |
Warstwa wierzchnia jest wszędzie: natura wyposażyła w nią wszystkie żywe organizmy. Skóra człowieka, łuski ryby, kora drzew to tylko niektóre tego przykłady. Ze względu na nie do końca zdefiniowaną jej strukturę, nurtowała naukowców od bardzo dawna: - co to jest warstwa wierzchnia? - czy nie ma elementu bez warstwy wierzchniej? - gdzie się zaczyna i gdzie się kończy? - czy powierzchnia to warstwa wierzchnia, czy oddzielny twór? - dlaczego w różnych skalach warstwa wygląda inaczej? Na te i szereg innych pytań spróbujemy odpowiedzieć podczas spotkania o roli warstwy wierzchniej w zastosowaniach inżynierskich. Pokażemy też unikalne urządzenia do wytwarzania warstw, a także do mierzenia ich własności. |
technika i technologia |
|