Instytut Historyczny UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Tadeusz Kościuszko: "najczystszy syn wolności, jakiegokolwiek spotkałem…" |
„Sława jego trwać będzie dopóty, dopóki wolność panować będzie nad światem” – stwierdził w mowie wygłoszonej w Kongresie po śmierci Tadeusza Kościuszki w 1817 r. deputowany William Henry Harrison, przyszły prezydent Stanów Zjednoczonych. Kościuszko, jeden z najbardziej zasłużonych uczestników wojny o niepodległość amerykańskich kolonii, późniejszy Naczelnik polskiej insurekcji z 1794 r. do dziś pozostaje jednym z najlepiej rozpoznawalnych Polaków w historii Europy i Stanów Zjednoczonych. Już za życia uznany za bohatera i męczennika sprawy wolności, stał się jedną z ważnych postaci ówczesnej zbiorowej wyobraźni, nie tylko Polaków, ale także w kręgach europejskich i amerykańskich elit politycznych oraz intelektualnych. Dyskusja dotyczyć będzie dróg, które prowadziły Kościuszkę z dworku w Mereczowszczyźnie na karty wielkiej historii. W dyskusji prowadzonej przez dr hab. Urszulę Kosińską IH UW wezmą udział prof. Jarosław Czubaty, prof. Piotr Ugniewski (IH UW) i dr Adam Danilczyk (IH PAN). Elementem panelu dyskusyjnego będzie pokaz akt. Pokaz obejmować będzie archiwalia wybrane na wystawę „Tadeusz Kościuszko – człowiek i bohater” zorganizowaną w AGAD. Omówione zostaną akta ukazujące pobyt Kościuszki w Szkołę Rycerskiej, udział w wojnie 1792 r., zwierzchnią role w powstaniu 1794 r., ostatnie lata życia oraz uroczystości organizowane po jego śmierci." |
historia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy Sparta była „miastem kobiet"? |
Jednym z zarzutów, jakie wobec Sparty sformułował Arystoteles było to, że według niego Spartanie są gynaikoratoumenoi, czyli że są rządzeni przez kobiety. Źródła historyczne, przede wszystkich literackie, w ogóle podkreślają wyjątkowość Spartanek na tle ogólno greckim. Ich pozycja i rola w społeczeństwie miała być znacznie lepsza niż pozostałych greckich kobiet, zwłaszcza Atenek. W źródłach możemy odnaleźć wiele przykładów, z których można wywnioskować, że Spartanki faktycznie „rządzą” mężczyznami. Jednym z bardziej wyraźnych przykładów mogą być Agesistrata i Archidamia, czyli matka i babka króla Agisa IV, które odegrały dużą rolę w czasie próby powrotu do „praw Likurga”. Warto również zastanowić się, co mogło wpływać na to, że autorzy źródeł historycznych, nie-Spartanie, postrzegali Spartę w ten sposób. W swoim wykładzie chciałabym się zastanowić, czy w Sparcie mogła faktycznie istnieć gynaikokratia, a Sparta była „miastem kobiet”, czy może wręcz przeciwnie – jest to element mitu spartańskiego. |
historia |
|
Spotkanie festiwalowe | Seks w Wielkiej Wojnie |
Pożądanie i sposoby jego zaspokajania, jak bodaj nigdy dotąd i chyba nigdy później nie stały się sprawą wagi państwowej. Totalny charakter pierwszej wojny światowej przejawiał się również w sferze życia intymnego, nad którym państwo starało się roztoczyć swoją kontrolę. Zdradzanie mężów będących na froncie, zwłaszcza z jeńcami wojennymi, uważano za niemal zdradę stanu. W jej trakcie zmobilizowano 70 mln żołnierzy, którzy potrzebowali choć na chwilę oderwania od traumatycznej rzeczywistości w której się znaleźli. Sex stanowił jednym ze sposobów rozładowania stresu i choć chwilowego ukojenia. Z drugiej strony, sprzedanie swego ciała dla wielu kobiet stanowiło jedynie sposób na utrzymania siebie i swych najbliższych. Generalnie wojna podkopała mieszczańską moralność w zakresie seksualności. |
historia |
|
Spotkanie festiwalowe | Początki starożytnego Izraela. Wersja biblijna wobec wiedzy naukowej |
Opowieść o pochodzeniu biblijnego Izraela od Abrahama, który wywędrował z chaldejskiego miasta Ur w Mezopotamii oraz wyjście Izraelitów z Egiptu i zdobycie przez nich Ziemi Obiecanej, to dobrze znane wątki biblijne. Aktualna wiedza naukową zmusza jednak do weryfikacji tych tradycji i inaczej wyjaśnia początki Izraela.
W powszechnym przekonaniu, opowieści o „historii” Izraela, znajdujące się w Starym Testamencie, opierają się na pamięci po konkretnych wydarzeniach. Naukowcy od dawna szukają dowodów dla biblijnych opowieści. Jednocześnie coraz częściej pojawiają się głosy podważające wiarygodność biblijnych opowieści o początkach Izraela. Współczesne badania z zakresu archeologii oraz historii pozwalają zrekonstruować proces tworzenia się wspólnot proto-izraelskich oraz początki państwowości Izraela. Wersja ta różni się od narracji zawartych w Biblii. Zadaniem historyka staje się w tej sytuacji zarówno rekonstrukcja samego procesu etnogenezy Izraela oraz najstarszych form państwowości, jak i próba wyjaśnienia przyczyn dla których powstały biblijne opowieści, zgoła odmienne od wersji opartej na wiedzy naukowej.
|
historia |
|
Spotkanie festiwalowe | Zmitologizowane rewolucje 1917 r. |
Rewolucje rosyjskie 1917 r. wciąż wywołuję wiele pytań - stawianych nie tylko przez naukowców. Przyciągają także uwagę społeczną, stanowiąc podstawę rozlicznych mitów, głęboko zakorzenionych we współczenej kulturze. Będziemy o nich dyskutować w gronie specjalistów z Instytutu Historycznego UW (prof. Tomasz Kizwalter i prof. Andrzej Szwarc) oraz Instytutu Kultury Polskiej UW (prof. Marcin Napiórkowski). Zastanowimy się nad tym jakie mity narosły wokół tych ważnych wydarzeń historycznych. Będziemy rozmawiać o społecznej wyobraźni i mechanizmach powstawania legend o rewolucjach rosyjskich, ale także spróbujemy demaskować niektóre z nich. Zastanowimy się nad kategoriami dobra i zła w aspekcie przyczyn rewolucji 1917 r. Podejmiemy próbę dyskusji o tym czy "rewolucje miały płeć" i jakie znaczenie w budowaniu dzisiejszych wyobrażeń o nich przydać należy takim pojęciom jak klasa, warstwa, elity, masy czy naród. |
historia |
|