gra edukacyjna
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Nauka z Pałacem w tle |
Na program Festiwalu składają się pokazy osiągnięć naukowych z różnych dyscyplin nauki, adresowane do szerokiej publiczności, która będzie miała okazję – w bardzo atrakcyjnej formie – poszerzyć swoją wiedzę. Szczególną uwagę zwracamy na młodzież szkolną, dla której Festiwal Nauki jest okazją do spotkania z wybitnymi osiągnięciami nauki polskiej, o których w sposób łatwy i przystępny opowiedzą ich Twórcy i Naukowcy, m. in. profesorowie z Akademii Sztuk Pięknych, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Medycznego czy Ogrodu Botanicznego. W tegorocznej edycji weźmie udział ponad 70. partnerów.
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik rodzinny IBL "Las, jakiego nie znamy" |
Piknik Rodzinny „Las, jakiego nie znamy" będzie połączony z IV edycją Biegu Instytutu Badawczego Leśnictwa "Naukowcy na start". W ramach spotkania przewidujemy wycieczki po lesie wraz z edukatorami oraz konkursy i quizy dla dzieci i dorosłych. W ramach projektu edukacyjnego "Zagrożenia ekosystemów leśnych – klęski i przeciwdziałanie" współfinansowanego przez NFOŚiGW przewidziane są wykłady (na świeżym powietrzu) oraz gry i zabawy tematycznie nawiązujące do zagrożeń ekologicznych związanych z występowaniem klęsk ekologicznych: pożarów, powodzi, huraganów, susz i gradacji owadów. Zwieńczeniem Pikniku będzie pieczenie kiełbasek przy ognisku. Gwarantujemy:
|
Nauki rolnicze i leśne |
|
Spotkanie festiwalowe | Z językiem za pan brat |
Gra sprawdzająca i rozwijająca wiedzę z języka polskiego. Uczestnicy zwiedzają budynek Wydziału Polonistyki i rozwiązują kolejne zagadki językowo-varsavianistyczne. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Urodziny dinozaura Dyzia |
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania 22. urodzin naszego dinozaura Dyzia. Na gości - tych małych i tych nieco większych - czekać będzie moc atrakcji podczas pikniku rodzinnego w niedzielę 22 września 2019 r. W programie: - wykłady i warsztaty popularno-naukowe - gry i zabawy geologiczne - konkursy z nagrodami - mini wykopaliska - warsztaty plastyczne - maleowanie buziek - wspólne odśpiewanie 100-lat i zdmuchnięcie świeczek na torcie ... oraz wiele wiele innych! |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Gra miejska z wykorzystaniem aplikacji webGIS |
Gra miejska na terenie kampusu głównego Uniwersytetu Warszawskiego (Geocaching) będzie polegała na odnalezieniu ukrytych zadań i rozwiązaniu ich. Punkty będzie można zlokalizować, wykorzystując telefon komórkowy z funkcją GPS i otrzymaną mapą UW. Klasa zostanie podzielona na 4 - 5 drużyn. Każda drużyna powinna posiadać telefon typu smartfon z aktywną funkcją GPS, dostępem do Internetu i zainstalowaną aplikacją Geoportal Mobile. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Z wizytą u sąsiadów |
Spotkanie ma na celu zapoznać młodzież z najbliższym sąsiadem Polski – Ukrainą. Dzieci będą mogły dowiedzieć się więcej przede wszystkim o języku, kulturze, współpracy polsko-ukraińskiej. Dodatkowym celem spotkania jest uwrażliwić na obecność osób z Ukrainy w naszym społeczeństwie, a także nauczenie tolerancji i szacunku dla inności. W czasie spotkania pokazane będą mapy i zdjęcia – zabytków, ciekawostek, tego, co kojarzy się z Ukrainą oraz tego, o czym ludzie nie wiedzą. Zaprezentowana zostanie też współczesna kultura (głównie muzyka). Poza tym uczestnicy będą mieli możliwość nauczyć się kilku słów po ukraińsku, zagrać w grę, której celem będzie pokazane podobieństw z językiem polskim oraz „oswoić” się z alfabetem. W czasie dyskusji prowadzący będą starali się odpowiedzieć z uczniami na pytanie o przyczyny przyjazdów ludzi z Ukrainy do Polski, o to, jakie problemy mogą napotkać ich rówieśnicy, a także jak można im pomóc poczuć się w Polsce jak w domu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Z wizytą u sąsiadów |
Spotkanie ma na celu zapoznać młodzież z najbliższym sąsiadem Polski – Ukrainą. Dzieci będą mogły dowiedzieć się więcej przede wszystkim o języku, kulturze, współpracy polsko-ukraińskiej. Dodatkowym celem spotkania jest uwrażliwić na obecność osób z Ukrainy w naszym społeczeństwie, a także nauczenie tolerancji i szacunku dla inności. W czasie spotkania pokazane będą mapy i zdjęcia – zabytków, ciekawostek, tego, co kojarzy się z Ukrainą oraz tego, o czym ludzie nie wiedzą. Zaprezentowana zostanie też współczesna kultura (głównie muzyka). Poza tym uczestnicy będą mieli możliwość nauczyć się kilku słów po ukraińsku, zagrać w grę, której celem będzie pokazane podobieństw z językiem polskim oraz „oswoić” się z alfabetem. W czasie dyskusji prowadzący będą starali się odpowiedzieć z uczniami na pytanie o przyczyny przyjazdów ludzi z Ukrainy do Polski, o to, jakie problemy mogą napotkać ich rówieśnicy, a także jak można im pomóc poczuć się w Polsce jak w domu. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego miód jest słodki? |
Opowiadania i mity wokół wątków pszczelich i solarnych, pochodzące głównie z tradycji bałkańskiej i greckiej. Dowiecie się, jak to właściwie z tym miodem było i jak słońce chciało się ożenić. Opowiemy wam o sporach wszelkiego stworzenia z najwyższymi siłami. Wśród różnych pszczelich darów pojawi się także wosk, odwiedzą nas znani mityczni bohaterowie: Glaukos oraz Ikar i Dedal. Nie zabraknie także pszczelich tańców - wywijańców, wszystko dla amatorów miodu i pszczół. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 drużyn (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn powinna rozwiązać szereg zadań i zagadek doprowadzających je do ostatecznego pojedynku z czasem – rozbrojenia bomby. Poszczególne stacje będą oparte na doświadczeniach fizykochemicznych, których zasady działania będą wytłumaczone w trakcie gry. Zadania będą dotyczyły poniższych zjawisk:
Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zastosowanie symulacyjnych gier decyzyjnych w zarządzaniu kryzysowym |
"Uczenie się to doświadczenie. Wszystko inne to tylko informacja." Albert Einstein Interaktywne gry decyzyjne PROCeed są doskonałą formą zdobywania wiedzy o nowych zjawiskach i o terminologii powszechnie wykorzystywanej w obszarze zarządzania kryzysowego i inżynierii bezpieczeństwa. Uczestnicy gry mają możliwość zastosowania i wykorzystania jej praktycznie w innowacyjnym środowisku symulacyjnym. Gracz przenosi się w świat hipotetycznej sytuacji kryzysowej np.: powodzi, epidemii czy katastrofy kolejowej, obserwuje dynamicznie zmieniające się okoliczności i podejmuje decyzje mające wpływ na dalszy przebieg gry. Napotyka na problemy związane głównie z koordynacją informacji, dostępnych sił i środków oraz podejmowaniem działań mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków i odbudowę infrastruktury po zaistaniałym kryzysie. Dyskusja po rozgrywce, stanowiąca nieodłączny element gry symulacyjno-decyzyjnej, pozwala na pogłębienie zdobytej wiedzy i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości graczy.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Opowieści o małych łobuziakach i łobuzicach |
Opowieści dla grzecznych i niegrzecznych dzieci oraz ich grzecznych i niegrzecznych rodziców: o urwisach, wisusach, drapichrustach i innych nicponiach! Nie zabraknie w nich wspólnego hasania i rozrabiania w gronie największych gwiazd tej dyscypliny: Anielki Złośnicy i Asmodeusza z Krainy Ognia i Westchnień. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry uczestnicy dowiedzą się, czym jest nieruchomość i poznają cechy rynkowe, które wpływają na jej wartość, w szczególności określą przedmiot wyceny, zbadają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków oraz obliczą pole powierzchni działki ewidencyjnej na podstawie współrzędnych punktów granicznych. Uczestnikom lekcji przybliżony zostanie zawód geodety oraz rzeczoznawcy majątkowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu... |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Jakie są zastosowania zdjęć satelitarnych w gospodarce, nauce i w życiu prywatnym? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaprojektuj swoją ekoprzestrzeń |
Tematem wiodącym lekcji z uczniami będzie zaprojektowanie działki szkoły podstawowej wraz z wprowadzeniem rozwiązań proekologicznych. Założeniem będzie przekształcenie terenu szkoły w przestrzeń przyjazną dla każdego korzystającego z niej, czyli dla uczniów klas I-III, IV-VI i VII-VIII, tak aby czuli się na tym obszarze bezpiecznie i dobrze. Uczniowie otrzymają podkłady, na początku lekcji zostanie omówiony temat zajęć wraz z przykładami najnowszych rozwiązań, później uczniowie otrzymują materiały do wykonania plansz. Na koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swój projekt pozostałym uczestnikom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, co to są łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry uczestnicy dowiedzą się, czym jest nieruchomość i poznają cechy rynkowe, które wpływają na jej wartość, w szczególności określą przedmiot wyceny, zbadają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków oraz obliczą pole powierzchni działki ewidencyjnej na podstawie współrzędnych punktów granicznych. Uczestnikom lekcji przybliżony zostanie zawód geodety oraz rzeczoznawcy majątkowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu... |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Jakie są zastosowania zdjęć satelitarnych w gospodarce, nauce i w życiu prywatnym? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaprojektuj swoją ekoprzestrzeń |
Tematem wiodącym lekcji z uczniami będzie zaprojektowanie działki szkoły podstawowej wraz z wprowadzeniem rozwiązań proekologicznych. Założeniem będzie przekształcenie terenu szkoły w przestrzeń przyjazną dla każdego korzystającego z niej, czyli dla uczniów klas I-III, IV-VI i VII-VIII, tak aby czuli się na tym obszarze bezpiecznie i dobrze. Uczniowie otrzymają podkłady, na początku lekcji zostanie omówiony temat zajęć wraz z przykładami najnowszych rozwiązań, później uczniowie otrzymują materiały do wykonania plansz. Na koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swój projekt pozostałym uczestnikom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, co to są łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mały negocjator |
W ramach warsztatu młodzież z klas 4-8 szkół podstawowych będzie mogła wziąć udział w pokazie kilkuminutowego filmu dotyczącego negocjacji pt. "Dinner for two" wraz z jego omówienieniem. Podczas zajęć odbędzie się gra "Mały Negocjator", w ramach której dzieci będą próbowały przekonać drugą stronę do swoich racji. Scenki zostaną omówione pod kątem używanych technik negocjacyjnych oraz osiągniętego rezultatu. Wspólnie zastanowimy się, co można były zrobić/powiedzieć w inny sposób oraz jak w podobnje sytuacji postąpiliby dorośli i dlaczego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Oględziny miejsca zbrodni z wykorzystaniem technologii VR |
Wyobraźmy sobie prokuratora na miejscu zbrodni. Wchodzi do przestronnego pokoju. Ostrożnie podnosi z szachownicy figurę. Otwiera szufladę. Za biurkiem na krześle widzi denata z pistoletem w ręku i raną postrzałową głowy. Teraz mężczyzna idzie w głąb pokoju. Otwiera sejf. Ale czy nie popełnił błędu? Uczestnicy zajęć wcielają się w rolę śledczego. Następnie wykładowca analizuje ich pracę, wskazując popełnione błędy, np. pominięcie śladów lub nieprawidłową kolejność ich zabezpieczania. A wszystko to z użyciem WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI!
|
Nauki prawne |
|
Lekcja festiwalowa | Mózgofaza - poznaj budowę i działanie mózgu |
W pierwszej części zajęć dzieci wykonają własnoręcznie czapeczki mózgowe. Podczas tych zajęć prowadzący zapoznają dzieci z anatomią mózgu oraz funkcjami poszcególnych rejonów mózgu. W drugiej części zajęć dzieci zapoznają się z działaniem wszystkich zmysłów poprzez różne zabawy. Pozdczas lekcji odbędą się konkursy i zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mózgofaza - poznaj budowę i działanie mózgu |
W pierwszej części zajęć dzieci wykonają własnoręcznie czapeczki mózgowe. Podczas tych zajęć prowadzący zapoznają dzieci z anatomią mózgu oraz funkcjami poszcególnych rejonów mózgu. W drugiej części zajęć dzieci zapoznają się z działaniem wszystkich zmysłów poprzez różne zabawy. Pozdczas lekcji odbędą się konkursy i zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fibula |
„FIBULA” - TEATR KAMISHIBAI |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby nadziemne i podziemne |
Głównym celem warsztatów będzie zapoznanie się z tematyką rozpoznawania i zbierania grzybów. Uczniowie zapoznają się z wiedzą dotyczącą zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, tak aby uniknąć pomyłek i problemów zdrowotnych. Nie zabraknie również prostych gier i zabaw, które będą zachęcały młodzież do rywalizacji lub współdziałania w grupie. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat grzybów poprzez rozwiązywanie zadań, quizów oraz w trakcie gier edukacyjnych i konkursów. Na zakończenie uczniowie zapoznają się z wystawą pt. „Skarb odzyskany” dotyczącą trufli. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|
|
Lekcja festiwalowa | Baśnie tysiąca i jednej mapy |
Dane przestrzenne otaczają nas na co dzień. Z pomocą opisu otaczającego nas świata przychodzi kartografia, która znalazła zastosowanie nie tylko w życiu codziennym, lecz również w sztuce. Chyba każdy z nas próbował wyobrazić sobie mapę świata ulubionej książki lub filmu. W ramach naszych zajęć będzie możliwość stania się kartografem i stworzenia swojej własnej opowieści, którą przedstawimy w formie mapy. W pierwszej części zajęć zapoznamy się z narzędziem StoryMaps firmy ESRI oraz z opowieściami, które zostały opublikowane przez innych użytkowników. W drugiej część za pomocą wcześniej poznanego narzędzia stworzymy naszą własną opowieść wraz z mapą, która przedstawi podróż naszych bohaterów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Quiz znajomości polskich przysłów |
Gra edukacyjna ma na celu poprzez zabawę pokazać młodzieży żywotność polskich przysłów, których znajomości często nie jesteśmy świadomi, jednocześnie przedstawić |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|
|
Lekcja festiwalowa | Baśnie tysiąca i jednej mapy |
Dane przestrzenne otaczają nas na co dzień. Z pomocą opisu otaczającego nas świata przychodzi kartografia, która znalazła zastosowanie nie tylko w życiu codziennym, lecz również w sztuce. Chyba każdy z nas próbował wyobrazić sobie mapę świata ulubionej książki lub filmu. W ramach naszych zajęć będzie możliwość stania się kartografem i stworzenia swojej własnej opowieści, którą przedstawimy w formie mapy. W pierwszej części zajęć zapoznamy się z narzędziem StoryMaps firmy ESRI oraz z opowieściami, które zostały opublikowane przez innych użytkowników. W drugiej część za pomocą wcześniej poznanego narzędzia stworzymy naszą własną opowieść wraz z mapą, która przedstawi podróż naszych bohaterów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fibula |
„FIBULA” - TEATR KAMISHIBAI |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Elektrownia jądrowa kawałek po kawałku |
Na zwiedzających czeka interesująca i pouczająca układanka - staną przed zadaniem skompletowania schematu elektrowni jądrowej. Oprócz tego będą musieli dopasować każdy z elementów układanki do odpowiadającego mu opisu. Zapraszamy nie tylko najmłodszych, ale wszystkich lubiących zdobywać wiedzę przez zabawę. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Filozoficzna Gra Terenowa |
Uchodzisz za znawcę myśli filozoficznej? Jesteś ekspertem od zadawania pytań, na które nie ma łatwych odpowiedzi? A może dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z filozofią? Niezależnie od stopnia zaawansowania – wszystkich miłośników filozofowania zapraszamy do udziału w Filozoficznej Grze Terenowej. W niecodzienny, aktywny sposób osoby uczestniczące w grze będą mogły poszerzyć swoją wiedzę filozoficzną oraz sprawdzić się w logicznym myśleniu i argumentacji. Podzieleni na drużyny uczestnicy zabawy będą odkrywać kolejne zakamarki Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego, spotykając po drodze filozofów z różnych epok i mierząc się z rozmaitymi filozoficznymi wyzwaniami. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Festiwal Nauki Małego Człowieka |
Aula Gmachu Fizyki |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik Geologiczny |
Już po raz kolejny spotkamy się na Pikniku Geologicznym, aby wspólnie, wraz z wieloma zaproszonymi gośćmi, odkrywać fascynujące tajemnice Ziemi. Poznamy historię jej powstania, dowiemy się dlaczego wybuchają wulkany. Zajrzymy do wnętrza skał i przyjrzymy się przyrodzie innych kontynentów. Podróżując palcem po mapie poznamy bogactwa naturalne Polski, ich genezę i obecne wykorzystanie, a także bogatą historię polskiego górnictwa. Dowiemy się czy warto wykorzystywać niekonwencjonalne źródła energii i czy są one naszą przyszłością. Dowiemy się wszystkiego o wodzie i dlaczego jest taka cenna. Odkryjemy tajemnice jej smaku i zapachu. Będziemy podziwiać spektakularne wybuchy wulkanu, lepić swoje własne naczynia i tworzyć prehistoryczne arcydzieła sztuki, a także podziwiać niesamowite tempo wzrostu kryształów. Postaramy się wydobyć skrywane w skałach niespodzianki.
Zaprosimy najmłodszych do wspólnej zabawy w strefie malucha, a starszych do udziału w grach i konkursach oczywiście z nagrodami. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego w tolerancyjnym społeczeństwie tworzą się getta? Gra socjologiczna |
Na mapach współczesnych miast można z łatwością znaleźć granice rozdzielające różne grupy czy kategorie społeczne, np. osoby o różnych rasach. W wielu miastach znajdziemy dzielnice bogate i biedne, „stare” i „młode”. Taki stan rzeczy może zaistnieć nie tylko tam, gdzie jest wiele uprzedzeń i niechęci między różnymi grupami, ale też w społeczeństwie tolerancyjnym wobec odmienności. Gra posłuży nam do znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlaczego w tolerancyjnym społeczeństwie tworzą się getta. Bazuje ona na modelu zaproponowanym przez Thomasa Schellinga, laureata Nagrody Nobla z ekonomii, i ilustruje mechanizmy prowadzące do segregacji przestrzennej. Gracze wcielą się w przedstawicieli 2 plemion: pomarańczowego i fioletowego, i będą szukać odpowiedniego miejsca do życia. Uczestnicy, tworząc wspólnie bardzo prostą symulację przestrzeni miejskiej, będą podejmować decyzje o przeprowadzce i obserwować, jak mało potrzeba, żeby się "odseparować" od innych. |
Nauki społeczne |
|