Szkoła podstawowa 7-8
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich pojazdów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Wykład ma na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. W trakcie pokazu zaprezentowane zostaną modele różnych elementów aerodynamicznych zmieniających parametry pojazdów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Apteka, czyli laboratorium |
Uczestnicy lekcji muzealnej poznają znaczenie farmacji dla rozwoju chemii, dowiadują się o wpływie odkryć dokonywanych w aptekach na możliwość zwalczania chorób oraz na rozwój przemysłu chemicznego, włókienniczego i spożywczego. Do końca XIX wieku apteka była jednym z ważniejszych miejsc prowadzenia eksperymentów, a w konsekwencji odkryć wielu substancji, które następnie stosowane były jako leki. Wielcy chemicy często byli aptekarzami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Baśnie tysiąca i jednej mapy |
Dane przestrzenne otaczają nas na co dzień. Z pomocą opisu otaczającego nas świata przychodzi kartografia, która znalazła zastosowanie nie tylko w życiu codziennym, lecz również w sztuce. Chyba każdy z nas próbował wyobrazić sobie mapę świata ulubionej książki lub filmu. W ramach naszych zajęć będzie możliwość stania się kartografem i stworzenia swojej własnej opowieści, którą przedstawimy w formie mapy. W pierwszej części zajęć zapoznamy się z narzędziem StoryMaps firmy ESRI oraz z opowieściami, które zostały opublikowane przez innych użytkowników. W drugiej część za pomocą wcześniej poznanego narzędzia stworzymy naszą własną opowieść wraz z mapą, która przedstawi podróż naszych bohaterów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Bejelentkeztethettelek, czyli jaki jest język węgierski |
Dlaczego język węgierski jest uważany za jeden z dziwniejszych języków europejskich? Zapraszamy na lekcję, podczas której przekonasz się, że inny nie znaczy trudny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Botnety, ransomware, odbicia, czyli dla kogo pracuje twój komputer |
Co to jest botnet? Jak powstaje, jak się z nim walczy? Jak chronić się przed ransomware? Na czym polega efekt wzmocnienia w atakach odbiciowych? Innymi słowy - dlaczego dbając o swój sprzęt, dbasz nie tylko o własne bezpieczeństwo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to, co pomiędzy nimi |
Lekcja jest oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [skraplanie tlenu], wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczyć groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy, jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy roślinność zawsze jest zielona? |
Jak wysokie są drzewa w Warszawie? Czy z kosmosu zobaczymy przebarwianie się liści? W czasie lekcji uczniowie zapoznają się z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w inwentaryzacji i zarządzaniu zielenią miejską, m.in. lotniczym skanowaniem laserowym, zdjęciami hiperspektralnymi oraz satelitarnymi obrazami termalnymi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wiemy w czym jemy? |
Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością (patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp.). Refleksja dot. tego, jak świat wyglądałby bez opakowań. Zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów"? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są używane. I gdzie w Polsce teraz można zobaczyć wybuch wulkanu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dane statystyczne na przedwojennych tablicach szkolnych |
W zbiorach Gabinetu Dokumentów Życia Społecznego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie znajdują się tablice szkolne z lat 1930-1939. Nie było wtedy komputerów ani programu Excel. Te modernistyczne infografiki zostały narysowane ręcznie przy pomocy takich narzędzi jak kątomierz czy cyrkiel, a następnie przeniesione na kamień litograficzny i odbite w drukarni na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Pokaz zorganizowany przez kustosza gabinetu umożliwi uczniom bliski kontakt z obiektami historycznymi, odwołując się do ich zainteresowań zarówno historycznych, jak i matematycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | DNA - istota życia |
Gdy w drugiej połowie XX wieku J. Watson i F. Crick odkryli podstawowy element dziedziczności i nośnik informacji genetycznej - DNA i jego strukturę, wypowiedzieli słowa "Odkryliśmy istotę życia...". DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, jest chemiczną makrocząsteczką, która w swojej budowie ma zapisane informacje dotyczące budowy organizmu. Występuje on zarówno u wirusów, bakterii, roślin, zwierząt, jak i ludzi. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólną budową i właściwościami materiału genetycznego. Na wielu ciekawych przykładach dowiedzą się, dlaczego każdy z nas jest inny – inaczej wygląda, rośnie, zachowuje się, a nawet choruje. W części praktycznej uczniowie będą samodzielnie izolować DNA. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dopalacze – wypalacze życia |
W ciągu roku odnotowuje się kilkaset zgonów z powodu zażywania dopalaczy. Co roku obserwujemy wzrost liczby zatruć dopalaczami. Co miesiąc w Polsce dochodzi do 300 zatruć dopalaczami i kilkunastu zgonów z tego powodu. Celem zajęć jest wyjaśnienie negatywnych skutków zażywania dopalaczy, kształtowanie postawy asertywnej względem propozycji przyjęcia środków odurzających. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dorastanie w sieci a prywatność |
Co dla młodych ludzi oznacza prywatność? Czy w sieci można ją zachować? Sprawdź, jak sam dbasz o swoje bezpieczeństwo. Poznaj autentyczne problemy, które wynikły z braku dbałości o zachowanie własnej prywatności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Odkryjemy tajemnice wody, o której sądzimy, że ją dobrze znamy. Bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka dla bramkarzy |
W czasie lekcji dyskutowane są szanse bramkarza na obronę rzutu karnego w przypadku dwóch dyscyplin: piłki ręcznej i piłki nożnej. W czasie lekcji korzystając z prostych zjawisk fizycznych, mierzy się czas reakcji oraz skoczność uczestników zajęć. W czasie zajęć wykorzystuje się podstawowe wiadomości z kinematyki (ruch jednostajnie przyśpieszony) i dynamiki (energia kinetyczna i potencjalna). Lekcja jest pomyślana jako powtórzenie materiału z I klasy gimnazjum oraz zachęta do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fuzja jądrowa - czyli krótka historia o tym, jak sprowadzić Słońce na ziemię |
Lekcję rozpoczniemy od wyjaśnienia, dlaczego jedną z kluczowych kwestii w dzisiejszych czasach jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Pokrótce zostaną omówione sposoby pozyskiwania energii, do których należą:
Szczegółowo zajmiemy się tematem opanowania kontrolowanej syntezy (fuzji) jądrowej, która może być w przyszłości źródłem energii bezpiecznej dla ludności i środowiska. W wyniku reakcji syntezy jądrowej lekkich pierwiastków, takich jak izotopy wodoru (deuter i tryt), zachodzącej w plazmie wydzielana jest energia, która może być wykorzystana praktycznie. Reakcje fuzji mogą zachodzić jedynie w określonych warunkach, podobnych do tych, które występują we wnętrzach Słońca i gwiazd. Uczniowie podczas lekcji dowiedzą się, na czym polega reakcja syntezy termojądrowej oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, aby w kontrolowany sposób można było ją realizować w warunkach laboratoryjnych. Poznają najważniejsze projekty dotyczące syntezy jądrowej prowadzone w Polsce i na świecie oraz sposób działania przyszłej elektrowni termojądrowej. Zaprezentujemy uczniom ekspozycję upowszechniającą fuzję jądrową oraz odwiedzimy:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia i biologia w przyrodzie |
Zajęcia przybliżające powiązania pomiędzy przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat), a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gitara i fizyka |
Jak gitara wytwarza dźwięk i jak to się dzieje, że kawałek drewna (pudło rezonansowe) może dźwięk wzmocnić? Jak zobaczyć dźwięk i jego barwę? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry uczestnicy dowiedzą się, czym jest nieruchomość i poznają cechy rynkowe, które wpływają na jej wartość, w szczególności określą przedmiot wyceny, zbadają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków oraz obliczą pole powierzchni działki ewidencyjnej na podstawie współrzędnych punktów granicznych. Uczestnikom lekcji przybliżony zostanie zawód geodety oraz rzeczoznawcy majątkowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Izolowanie barwników biorących udział w fotosyntezie |
Życie na naszej planecie trwa dzięki energii słonecznej, która jest przekształcana w energię chemiczną w niezwykłym procesie zwanym fotosyntezą. Z fotosyntezą kojarzy nam się przede wszystkim zielony barwnik chlorofil. Tymczasem światło jest absorbowane także przez barwniki pomocnicze – żółte i pomarańczowe karotenoidy. Wszystkie te związki współistnieją w pozornie jednolicie zielonych liściach. Co więcej, u roślin wyższych zieleń chlorofilu też nie jest jednolita, gdyż występuje on w dwóch odmianach, jako niebieskozielony chlorofil a i żółtozielony chlorofil b. W proponowanym doświadczeniu wszystkie te barwniki można samodzielnie otrzymać i zobaczyć! Uczestnicy zajęć wykonują całe doświadczenie całkowicie samodzielnie, zapoznając się z technikami homogenizacji i ekstrakcji materiału biologicznego oraz identyfikacji związków chemicznych. Ze świeżych liści różnych roślin uzyskują ekstrakt acetonowy zawierający mieszaninę barwników, którą rozdzielają metodą chromatografii cienkowarstwowej na chlorofile a i b, karoteny i ksantofile. Związki te identyfikują, porównując otrzymane wyniki z danymi literaturowymi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak (się) uczyć, żeby …. (się) nauczyć języka obcego |
Uczenie się, jak również nauczanie języków obcych to bardzo złożone procesy wymagające interdyscyplinarnego podejścia, w tym zrozumienia funkcji i roli mózgu. Tytuł tego interaktywnego spotkania sugeruje, że poznanie języka obcego wymaga zaangażowania dwóch stron, nauczyciela i ucznia. Dlatego też, w czasie spotkania przyjrzymy się, w jaki sposób najważniejsze osiągnięcia neuronauki przyczyniają się do dydaktyki języków obcych i wspomagają zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Postaramy się również odpowiedzieć na następujące pytania: Czy uczenie się i nauczanie języków obcych mogą być przyjazne mózgowi? Co najbardziej lubi mózg, kiedy uczymy (się) jak mówić, rozumieć, pisać, czytać w języku obcym? W jaki sposób należy uczyć (się) poprawnej wymowy, gramatyki i słownictwa języka obcego tak, aby było to kompatybilne z naturalnym sposobem funkcjonowania mózgu? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak interpretować wyniki numerycznej prognozy pogody ICM UW? |
Publikowane od ponad 20 lat prognozy numeryczne stanu atmosfery w obszarze Europy Środkowej, Bałtyku i Skandynawii, wyliczane na superkomputerach ICM UW, stanowią nową jakość także w formule prezentacji wyników prognozowania numerycznego. Dla prawidłowego i pełnego wykorzystania spectrum informacji zawartych w prognozach warto wysłuchać szkolenia prowadzonego przez ppłk rez. mgr inż. Macieja Ostrowskiego, synoptyka konsultanta ICM UW, eksperta meteorologii lotniczej w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wieloletniego komentatora prognoz ICM UW. W szczególności omówiona będzie forma zobrazowania danych prognostycznych – poszczególne mapy prognostyczne, stosowane oznaczenia i szczegóły oraz meteorogramy jako szczegółowa prognoza dla punktu, opis poszczególnych parametrów i oznaczeń, dodatkowe dane podawane na meteorogramie (wysokość, informacje astronomiczne). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak nie nudzić się w laboratorium |
W trakcie warszatatów odpowiemy na wiele pytań zilustrowanych pokazem doświadczeń chemicznych, m.in: - dlaczego chemik musi umiec rozróżniać kolory? - jak nie nudzić się w laboratorium? Opowiemy także o tym, co robią chemicy na dyskotece i zafundujemy uczestnikom wybuchowe zakończenie!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstaje prognoza pogody w ICM |
Kierownik sekcji Meteo, pan Bartosz Niezgódka, związany z ICM Meteo niemal od początku istnienia Numerycznej Prognozy Pogody, opowie o powstawaniu prognozy na naszych superkomputerach. Coraz częściej korzystamy z prognoz pogody nie tylko w naszym życiu codziennym, ale również w pracy. Obecnie jest silne zapotrzebowanie na bardzo dokładne prognozy z podziałem na godzinowe dane i bardzo gęstą siatkę. Najczęściej chcemy znać prognozę pogody dla konkretnego punktu. Nie interesuje nas, czy będzie padało np. w województwie mazowieckim, tylko czy będzie padało w Warszawie, a najlepiej gdy informacje dotyczyć będą Ochoty. Pan Bartosz zaprezentuje porównanie 3 modeli obecnie liczonych w ICM. Wyjaśni różnice w modelach wynikające ze specyfiki samych modeli oraz danych wsadowych. Przedstawi różne możliwości prezentacji wyników prognoz oraz omówi najważniejsze z parametrów (temperatura, opad, itd.). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak szukać zabytków z lotu ptaka? |
Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami lotniczymi i skaningiem laserowym, dzięki którym widać ślady przeszłości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wykorzystać smartfon w szkole – warsztat IT Szkoły |
Na tę lekcję koniecznie zabierzcie swoje smartfony! Wykorzystamy darmowe aplikacje online'owe, żeby pokazać Wam, jak ciekawie przedstawić projekty edukacyjne, uatrakcyjnić lekcję, przygotować fajną prezentację, czy zmontować film z wycieczki szkolnej. Poznacie też sposoby na swoją kreację w mediach społecznościowych. A na koniec opowiemy o naszym projekcie IT Szkoła (www.it-szkola.edu.pl). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać superbohaterem? |
Co roku ok. 150–200 tys. dzieci wymaga opieki szpitalnej z powodu urazów, zatruć i innych stanów spowodowanych przez czynniki zewnętrzne. Najwięcej wypadków odnotowuje się w środowisku domowym i w jego otoczeniu, a także w miejscu nauki lub pobytu w placówce wychowawczej. Porównując dane z 2014 r. oraz 2010 r., stwierdzono istotną tendencję wzrostową w częstości urazów wymagających pomocy medycznej. Dlatego też chcielibyśmy powiedzieć o bezpieczeństwie dzieci w wieku szkolnym, o przygotowaniu do bezpiecznych zachowań w sytuacji zagrożenia – drobnych urazów, a także sytuacjach wymagających poinformowania służb ratunkowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia 4 godziny, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie najatrakcyjniejszych przyrodniczo fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN Obszaru Ochrony Ścisłej – Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kronikarze codzienności |
W oparciu o pamiętniki, które tworzą narrację na wystawie, uczniowie zastanowią się nad różnymi formami rejestracji rzeczywistości. Poznają różnice między dziennikiem, pamiętnikiem a kroniką. Zdobytą wiedzę odniosą do współczesnych sposobów dzielenia się własnymi doświadczeniami: streamingiem, instastory, materiałami wideo, które dziś bardzo często zwracają uwagę światowej opinii publicznej na przeróżne konflikty w różnych częściach globu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Merytorycznie o lotnictwie czyli Jak funkcjonują porty lotnicze? Dlaczego samoloty latają |
Sektor transportu lotniczego rozwija się dynamicznie, w Polsce przybywa średnio 14% podróżnych rocznie, w 2018 r. z polskich portów lotniczych skorzystało 47,5 mln pasażerów. Przybywa również zarejestrowanych w Polsce dużych samolotów. Statystycznie co dwie sekundy na świecie startuje samolot. Wyraźny jest również wzrost zainteresowania Uczestnicy spotkania poznają odpowiedzi na najwcześniej zadawane pytania: Dlaczego samoloty latają? Jak są skonstruowane samoloty? Czym się różni samolot odrzutowy od samolotu turbośmigłowego? W jakie systemy wyposażony jest samolot? Jaki jest największy pasażerski samolot? Uczestnicy spotkania poznają również |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskop sił atomowych (AFM) w akcji |
Katedra Fizyki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przygotuje do pokazów mikroskop sił atomowych NaioAFM. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli wszystko na temat komórek budujących organizm |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku, obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkankę, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się, jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - jak jest zbudowany i jak działa |
W trakcie lekcj:i 1. omówię najważniejsze części mózgu i pokażę je na trójwymiarowym modelu, 2. pokażę, które części mózgu odpowiadają za to, że czujemy konkretne części naszego ciała, możemy się poruszać, widzieć, mówić, myśleć, czy pisać, 3. co się dzieje, gdy mózg zaczyna chorować i niektóre jego części nie mogą działać prawidłowo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego |
Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie niewidzialnego świata może pomóc nam zrozumieć zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm), umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione, jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro- do nanoświata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O kampinoskich lasach |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Obrazy chmur istotnych dla własnej interpretacji prognozy pogody |
Wygląd i umiejętność rozpoznawania chmur oraz wnioskowania na podstawie ich wyglądu o zachodzących w atmosferze procesach jest nadzwyczaj istotną umiejętnością każdej osoby przebywającej poza zasięgiem Internetu. Różnego rodzaju wnioski możliwe są do uzyskanie już po krótkiej obserwacji nieba. Wyrobienie w sobie nawyku spoglądania i porównywania zmian w chmurach jest ze wszech miar korzystne, ponieważ daje możliwość samodzielnego interpretowania wyników prognoz ze stanem rzeczywistym. W czasie pobytu poza zasięgiem sieci nie posiadamy zazwyczaj innych informacji jak tylko obserwacja chmur i wiatru, czy formy opadów i osadów. Wielokrotnie na podstawie tych spostrzeżeń możemy trafnie ocenić, czy zawarta w prognozach zmiana pogody już nadchodzi, czy ma taką intensywność jaka była prognozowana, czy też nastąpiło pewne przesunięcie czasowe. Dla zapoznania się z tematem warto wysłuchać szkolenia prowadzonego przez ppłk rez. mgr inż. Macieja Ostrowskiego, synoptyka konsultanta ICM UW, eksperta meteorologii lotniczej w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wieloletniego komentatora prognoz, instruktora żeglarstwa. Na podstawie licznych zdjęć z gór, morza i z samolotu ukazana zostanie zmienność zachmurzenia i jednocześnie istotne cechy umożliwiające rozpoznawanie chmur i zakwalifikowanie ich do odpowiedniego systemu frontowego lub wewnątrzmasowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu... |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Jakie są zastosowania zdjęć satelitarnych w gospodarce, nauce i w życiu prywatnym? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od atomu do samochodu |
Układ okresowy choć wygląda na przejrzyste uszeregowanie pierwiastków chemicznych, to na pierwszy rzut oka trudno wskazać jego przydatność w życiu codziennym. Znajomość kilku prostych przybliżeń i modeli może jednak zmienić nasze myślenie. Wykład pokaże, jak łatwo znaleźć odpowiedź, które pierwiastki połączyć, aby otrzymać materiał o wymaganych właściwościach. Zostanie zaprezentowanych również kilka przykładów zastosowań poznanej wiedzy w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od pomysłu do gotowego wyrobu |
Inżynieria odwrotna, polegająca na obrazowaniu obiektów rzeczywistych do postaci pliku STL, to obecnie dynamicznie rozwijająca się dziedzina techniki bazująca na skanowaniu detali umożliwiającym uzyskanie pełnej dokumentacji wymiarowej detalu. Połączenie metod obrazowania z innowacyjnymi technikami druku 3D daje wręcz nieograniczone możliwości w obszarze wytwarzania elementów części maszyn i urządzeń o złożonych kształtach, bez konieczności uruchamiania drogiego procesu masowej produkcji. Na lekcji zostanie przedstawiona zasada działania urządzenia wykorzystywanego do druku 3D elementów części maszyn i urządzeń z proszków metalicznych z wykorzystaniem promieniowania laserowego. Podczas pokazu będzie zaprezentowany proces druku 3D LENS rzeczywistego obiektu poddanego digitalizacji. W metodzie tej wykorzystuje się proszki metaliczne do wytwarzania gotowych elementów, które są topione punktowo wiązką lasera o dużej mocy proszkowego materiału wsadowego. Głównym efektem planowanej prezentacji będzie wykonanie detalu z zastosowaniem metod skanowania, prototypowania i drukowania 3D rzeczywistego wyrobu. Lekcja w postaci wycieczki naukowej jest niepowtarzalną okazją do zapoznania się z technikami odwzorowania rzeczywistych obiektów za pomocą skanowania 3D i mikrotomografii komputerowej. W trakcie jej trwania zostanie zobrazowany fizyczny detal, a następnie na podstawie opracowanego modelu bryłowego odtworzony w postaci wydruku przestrzennego przy wykorzystaniu laserowej techniki druku 3D przeznaczonej dla materiałów metalicznych. W ramach przeprowadzonych warsztatów przewidziana jest również możliwość zapoznania się z trójwymiarowym modelowaniem i tworzeniem prototypów o złożonych kształtach z tworzyw termoplastycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Õueaiaäär, czyli jaki jest język estoński |
Czym estoński różni się od znanych ci języków europejskich? Zapraszamy na lekcję, podczas której nauczysz się, jak czytać estońskie wyrazy, poznasz kilka podstawowych zwrotów i przekonasz się, że inny nie znaczy trudny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co i jak badać grunt? Badania fizycznych właściwości gruntów w Centrum Badań Gruntów i Skał. |
Na lekcji przedstawimy podział i nazewnictwo gruntów, zaprezentujemy wykonywane w Centrum badania fizycznych właściwości gruntów oraz wykorzystanie wyników we współczesnym budownictwie. Pokażemy strukturę i specyfikę pracy w laboratorium. Uczestnicy zobaczą pracownie i wezmą udział w wykonywaniu wybranych badań. |
|