Wydział Polonistyki UW

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Z językiem za pan brat

Wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić, a przede wszystkim rozwinąć swoją wiedzę o języku polskim, zapraszamy do udziału w naszej grze. Zaproponujemy zagadki, szyfry i rebusy, w których zaszyte będą ciekawostki o historii i pochodzeniu słów, sięgniemy po słownictwo gwarowe i środowiskowe (np. młodzieżowe), przyjrzymy się najnowszym polskim wyrazom, pobawimy się przysłowiami i cytatami, zajrzymy do językowej kuchni. Nie zabraknie ponadto buszowania w książkach, a także nawiązań do języka i historii Warszawy.
Uczestnicy mogą startować w grze indywidualnie lub w drużynach. Mile widziane rodziny z dziećmi.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2021-09-18 11:00
Spotkanie festiwalowe Dyskusja od podstaw – warsztaty z debatowania

Pracownia Retoryki Stosowanej UW zaprasza na warsztaty z debatowania. Opowiemy o tym, czym jest debata i jakie są jej rodzaje, nauczymy Cię budowania argumentów, damy kilka wskazówek dotyczących występowania publicznie i pokażemy, jak się bronić przed nieuczciwymi chwytami przeciwników.

Dlaczego warto? Debatowanie kształtuje takie umiejętności jak wyszukiwanie i sprawdzanie informacji, budowanie poprawnych argumentów, wyszukiwanie stosownych przykładów dla zilustrowania naszej tezy, daje większą pewność siebie w zabieraniu głosu publicznie. Pokazuje, że warto jest rozważać pewne kwestie z wielu perspektyw. To ważne umiejętności, przydatne nie tylko w trakcie dyskusji.

Debatę można definiować na wiele sposobów, zależnie od perspektywy. Musi jednak spełniać kilka warunków: to spór pomiędzy stronami reprezentującymi odmienne poglądy, ma swoje ustalone zasady, porządek, strukturę czy audytorium. Jak inaczej można spojrzeć na debatę? Dowiesz się tego, uczestnicząc w naszych warsztatach!

Podczas krótkiego wykładu dowiesz się, czym jest debata i po co debatujemy. Poznasz kilka ćwiczeń z emisji głosu i improwizacji, by łatwiej Ci było zabierać głos. Omówimy kilka formatów debat - jakie są ich zasady, czym się różnią i który sprawdzi się w jakiej sytuacji. Wybierzemy jeden z nich i wspólnie przygotujemy się do debaty. Porozmawiamy o tym, jak budować argumenty i jak się bronić przed nieuczciwymi zagrywkami naszych przeciwników. Punkt kulminacyjny warsztatu to udział w debacie! Na koniec omówimy, co poszło świetnie, a nad czym warto jeszcze popracować.

Warsztaty organizowane w ramach projektu grantowego RHEFINE (Rhetoric for Innovative Education) finansowanego ze środków europejskich w programie Erasmus+, dotyczącego nauczania retoryki na szczeblu szkolnictwa wyższego.

 

Nauki humanistyczne
  • sob., 2021-09-18 12:00
Spotkanie festiwalowe Literatura (dla) pokolenia Z. Tematy i problemy współczesnej polskiej prozy młodzieżowej

Pokolenie Z (Gen Z, zoomerzy, iGen, postmillenialsi itd.) to ludzie urodzeni w drugiej połowie lat 90. XX w. oraz po 2000 r., dorastający „już w czasach istnienia powszechnego dostępu do komputerów, internetu i technologii mobilnych” – generacja, „która nie musiała się uczyć korzystania z tych zdobyczy postępu mechanicznie, ale wychowywała się i socjalizowała w środowisku telefonów komórkowych, ciągłego dostępu do sieci i mediów społecznościowych” (Całek, 2021, s. 105). Przedstawicieli i przedstawicielki pokolenia Z można określić mianem „cyfrowych tubylców 2.0” (Kosacka, 2020, s. 51). Nie tylko odbierają, lecz przede wszystkim kreują treści internetowe, jak również w inny, bardziej zaangażowany i zmediatyzowany sposób niż millenialsi reagują na nurtujące ich problemy (np. kryzys klimatyczny, kryzys demokracji, problemy psychiczne, kwestie genderowe, psychoseksualne, etniczne). Teksty kultury powstałe jeszcze kilkanaście lat temu ulegają w ich oczach szybkiej dezaktualizacji i nie przystają już do rzeczywistości tego pokolenia. Podczas wykładu zaprezentujemy, z jakim skutkiem najnowsza polska proza młodzieżowa stara się sprostać oczekiwaniom lekturowym Gen Z, przyjrzymy się przenikaniu do literatury inspirujących tę generację dyskursów oraz rozważymy, za pomocą jakich kanałów komunikacyjnych zoomerzy poszukują książek, co faktycznie czytają i jak można wykorzystać popularne wśród nich media społecznościowe (TikTok, Instagram) do promocji czytelnictwa.

 

Całek, A. (2021). Pokolenie Z – próba diagnozy. Zeszyty Prasoznawcze, 64(1), 105–108. 

Kosacka, K. (2020). The narratives about contentment in two generations of digital natives. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J Paedagogia-Pyschologia, 33(3), 49–66.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2021-09-18 14:00
Spotkanie festiwalowe Jak się odnaleźć w sytuacji retorycznej?

Każdy z nas był kiedyś w takiej sytuacji, kiedy czuliśmy, że powinniśmy coś zrobić, coś powiedzieć – a czasami nie wiedzieliśmy co. Zdaniem Lloyda Bitzera tak właśnie wygląda sytuacja retoryczna. Składa się ze „sprawy aktualnej wagi” – czyli tego problemu, na który chcemy zareagować, audytorium – czyli tych, których chcemy włączyć w rozwiązywanie sprawy i ograniczeń – różnych okoliczności, które musimy wziąć pod uwagę, zanim coś zrobimy lub coś powiemy. Czasami popełniamy błędy i nasza reakcja na sytuację retoryczną nie jest stosowna – nie rozwiązuje problemu, a nawet go pogarsza.

Pracownia Retoryki Stosowanej zaprasza na miniwykład i warsztaty „Jak się odnaleźć w sytuacji retorycznej?”. Miniwykład wygłosi dr Agnieszka Szurek (UW), a warsztaty poprowadzą Weronika Pisula i Karolina Kulpa, zajmujące się badaniami sytuacji retorycznej w ramach projektu RHEFINE. Podczas warsztatów uczestnicy przećwiczą w grupach, jak zastosować analizę sytuacji retorycznej w praktycznych życiowych sytuacjach, a także w odniesieniu do tekstów literackich (na przykładzie utworów Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza).

Warsztaty są organizowane w ramach projektu RHEFINE (Rhetoric for Innovative Education) finansowanego ze środków europejskich w programie Erasmus+, dotyczącego nauczania retoryki na szczeblu szkolnictwa wyższego.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2021-09-18 16:30
Spotkanie festiwalowe Feminatywy w polskim dyskursie parlamentarnym

Feminatywy, czyli nazwy żeńskie, w języku polskim (podobnie jak w innych językach słowiańskich) są tworzone systemowo. Ich losy na przestrzeni wieków były zmienne;  od kilku lat zauważalne jest ożywienie w stosowaniu w tekstach feminatywnych nazw pospolitych. Jako jeden z argumentów za posługiwaniem się feminatywami podawana jest ich powszechność w przedwojennej polszczyźnie. Zasobem, który obecnie pozwala śledzić użycia polszczyzny po odzyskaniu niepodległości jest Korpus Dyskursu Parlamentarnego (KDP; https://kdp.nlp.ipipan.waw.pl/).

Zawiera on teksty z posiedzeń plenarnych i innych posiedzeń od roku 1919 do czasów obecnych, umożliwia więc śledzenie zmian językowych na przestrzeni czasu. Jego cenną cechą jest też olbrzymia liczba wypowiedzi mówionych.

Na wstępie scharakteryzuję feminatywy jako klasę wyrazów pochodnych i przedstawię ich użycia w tekstach do początku XX w. Następnie krótko przedstawię metody badań korpusowych. Zasadniczą część wystąpienia poświęcę feminatywom  w KDP; oprócz danych ilościowych, omówię je pod względem budowy, przynależności do pól znaczeniowych, cech gramatycznych typowych połączeń (np. w użyciach adresatywnych i opisowych) i charakterystyki ich użytkowników (płeć, reprezentowana opcja polityczna). Na koniec dane z KDP zestawię z innymi korpusami polszczyzny ostatniego stulecia (Narodowy Korpus Języka Polskiego, MonCo, Chronopress).

Nauki humanistyczne
  • pon., 2021-09-20 17:00
Lekcja festiwalowa Czy wszyscy Polacy mówią tym samym językiem?

W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy.

  • wt., 2021-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Jak cię słyszą, tak cię piszą

W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy.

  • wt., 2021-09-21 11:00
Lekcja festiwalowa Ile jest języków na świecie?

W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy.

  • wt., 2021-09-21 12:00
Lekcja festiwalowa Co znaczy moje imię i nazwisko?

W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy.

  • wt., 2021-09-21 13:00
Lekcja festiwalowa Europejskie podróże polskich modernistów

Tematem warsztatów będą podróże europejskie odbywane przez polskich pisarzy modernistycznych. Na podstawie fragmentów listów i dzienników zawierających relacje z dziewiętnastowiecznych peregrynacji zastanowimy się wspólnie, jakie znaczenie miało podróżowanie dla indywidualnej i zbiorowej świadomości.

Prześledzimy trasy i kierunki europejskich wojaży oraz podejmiemy refleksję nad tym, jakie maski i role przyjmowali polscy dziewiętnastowieczni turyści. Czy podróż stanowiła dla nich jedynie obowiązek oświeconego uczestnika i współtwórcy cywilizacji europejskiej? Z jakimi uczuciami się wiązała? Lękiem, fascynacją, ekscytacją, niechęcią, zwątpieniem w wartość własnej kultury? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wraz z uczestnikami warsztatów podczas analizy fragmentów listów i dzienników, wykorzystując narzędzia interpretacyjne, których opanowanie może okazać się pomocne na kolejnych etapach edukacji.

Wspólnie stworzymy także mapy podróży wybranych polskich pisarzy doby modernizmu. Postaramy się podążać ich śladem i wykorzystując nowe technologie sprawdzić, jak wyglądają obecnie najchętniej odwiedzane przez nich miejsca.

Dyskusja o podróżach będzie również okazją do refleksji nad rolą rozwoju kolei i masowego transportu w kształtowaniu się nowoczesnej podmiotowości. Porozmawiamy o tym, jak kolej przeorganizowała przestrzeń i czas. Postawimy pytanie: czy jakieś współczesne zjawisko można przyrównać do tej rewolucji?

  • wt., 2021-09-21 13:00
Lekcja festiwalowa Grzeczność językowa na co dzień

W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy.

  • wt., 2021-09-21 14:00
Spotkanie festiwalowe Kropki, kreski i ogonki – o zawiłościach polskiego alfabetu

W polskim alfabecie mamy dziewięć liter tworzonych za pomocą znaków diakrytycznych: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź i ż. Podczas spotkania porozmawiamy o tym, dlaczego te litery są nam potrzebne, choć w innych językach – także słowiańskich – wielu z nich nie ma. Zastanowimy się także nad procesami, które doprowadziły do powstania głosek zapisywanych za pomocą tych liter, i poczytamy dawne teksty, w których głoski te zapisywane były inaczej. Odpowiemy również na pytanie o to, dlaczego niektóre głoski zapisać możemy na dwa sposoby (np. u i ó), mimo że sposobów tych nie można używać zamiennie.

Nauki humanistyczne
  • wt., 2021-09-21 17:00
Spotkanie festiwalowe Adam Zagajewski – poeta, filozof, obrońca wysokiego stylu

Podczas wykładu przybliżona zostanie sylwetka i twórczość Adama Zagajewskiego.
Począwszy od wczesnych wierszy, pisanych w nowofalowej stylistyce, stanowiących wyraz buntu i sprzeciwu wobec różnych aspektów rzeczywistości lat 70. XX wieku, poprzez pełne gorzkiej zadumy liryki tworzone w czasie emigracji, aż po filozoficzno-egzystencjalne senilia. Przemiany pisarstwa autora Asymetrii  ukazane zostaną na tle snutych przez niego w eseistycznej formie dociekań poświęconych współczesnej kulturze, miejscu poezji w nowoczesnym świecie oraz aksjologicznym tęsknotom w XXI wieku.  

Nauki humanistyczne
  • śr., 2021-09-22 16:00
Spotkanie festiwalowe PROSTO do celu: warsztaty językowe

Od mniej więcej 10 lat instytucje administracji publicznej i firmy upraszczają swój styl komunikowania się. Pisanie do klientów prostszym, przyjaźniejszym językiem okazuje się nie tylko modne, lecz także potrzebne i opłacalne. W czasie warsztatów opowiemy o ruchu prostego języka, ale przede wszystkim wspólnie z uczestnikami spróbujemy uprościć teksty urzędowe. W ten sposób na konkretnych przykładach pokażemy, jak pracować z tekstem, aby stał się on bardziej komunikatywny.

Nauki humanistyczne
  • śr., 2021-09-22 18:00
Spotkanie festiwalowe Czy umiesz (w) polski?

W serii zadań, dopasowanych do grup wiekowych, sprawdzimy wiedzę uczniów z zakresu nauki o języku. Pod uwagę weźmiemy zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne, a także gramatykę, stylistykę i słownictwo. Turniej będzie miał charakter edukacyjny z licznymi elementami ludycznymi. Inspirację będzie stanowiła między innymi twórczość S. Lema, T. Różewicza, C. Norwida i K.K. Baczyńskiego. Na najlepszych czekają nagrody i wyróżnienia.

Nauki humanistyczne
  • czw., 2021-09-23 16:00
Spotkanie festiwalowe Jak pisać? Wskazówki dla maturzystów i licealistów: przyszłych autorów recenzji, felietonów i esejów

Często słyszy się stwierdzenia, że pisanie dobrych tekstów to sztuka, a z duszą artysty trzeba się urodzić. Zapewne: pisanie to sztuka, ale można się jej nauczyć. Dobre i ciekawe pisanie wiąże się z odpowiednim przygotowaniem warsztatu, a niekiedy także opanowaniem sztuczek retorycznych i językowych. Dobre i ciekawe pisanie polega również na unikaniu błędów w zakresie kompozycji i stylu. Warto też wiedzieć, jakie słowa i zdania przyciągają uwagę czytelnika i co sprawia, że komuś chce się (lub nie) czytać felieton, esej czy recenzję. Celem wykładu jest dostarczenie słuchaczkom i słuchaczom wskazówek i przestróg. Wykład będzie trwał około 50 minut, po czym pozostanie 20 minut na pytania oraz dyskusję.

Nauki humanistyczne
  • ndz., 2021-09-26 14:00