Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Proces starzenia i możliwość jego odwrócenia ze szczególnym uwzględnieniem starzenia się mózgu |
Maksymalna długość życia człowieka to ok 120 lat. Inne ssaki są niezwykle zróżnicowane pod tym względem. Np. mysz żyje maksymalnie ok 3 lat, pies nie dłużej niż kilkanaście, słoń 80. A to jest nic w porównaniu do długości życia niektórych stworzeń morskich jak wieloryby, które żyją 200 lat, gąbki szkliste żyjące nawet 15 000 lat. Są wreszcie zwierzęta potencjalnie nieśmiertelne. Możemy na postawie tego wnioskować, że długość życia, a więc również starzenie jest zaprogramowanym i ściśle regulowanym procesem biologicznym. Rodzi się więc pytanie w jaki sposób długość życia organizmu może zostać zaprogramowana. Czy to znaczy, że proces starzenia też podlega regulacji? Jeżeli tak to czy możemy wpływać na ten proces, żeby go zahamować lub odwrócić? Na te i inne pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć w trakcie spotkania. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Zajrzyj mikroskopem do wnętrza mózgu |
Mózg jest jednym z najbardziej tajemniczych narządów w naszym ciele. Składa się z miliardów komórek – neuronów, oraz komórek gleju. Na naszej lekcji dowiecie się podstawowych faktów na temat mózgu, jego budowy, oraz funkcji. Dzięki warsztatom mikroskopowym będziecie mogli zajrzeć do jego wnętrza i zobaczyć na własne oczy, jak złożona jest jego budowa. Serdecznie zapraszamy! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zajrzyj mikroskopem do wnętrza mózgu |
Mózg jest jednym z najbardziej tajemniczych narządów w naszym ciele. Składa się z miliardów komórek – neuronów, oraz komórek gleju. Na naszej lekcji dowiecie się podstawowych faktów na temat mózgu, jego budowy, oraz funkcji. Dzięki warsztatom mikroskopowym będziecie mogli zajrzeć do jego wnętrza i zobaczyć na własne oczy, jak złożona jest jego budowa. Serdecznie zapraszamy! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mieszkańcy Bałtyku |
Gdy stoisz na brzegu, morze Bałtyckie może wydawać się spokojne i niezamieszkane. W rzeczywistości jest jednak miejscem tętniącym życiem. Ssaki morskie są grupą zwierząt przystosowana do życia w morzach. To doskonali nurkowie i pływacy. Jakie ssaki mieszkają w Bałtyku? Czy w Bałtyku mieszkają delfiny? Na lekcji opowiem o mieszkańcach Bałtyku. Dowiecie się, jak zachować się, kiedy spotkamy na plaży fokę; jak rozpoznać, czy foka wymaga interwencji. Opowiem, jak działa ośrodek rehabilitacji fok na Helu i co się dzieje, kiedy co roku wypełnia się pacjentami. Będziemy towarzyszyć foczym pacjentom, którzy po rehabilitacji wracają do swojego domu, którym jest morze. Przybliżę, w jaki sposób naukowcy śledzą wędrówki fok. Opowiem też z jakimi zagrożeniami zmagają się mieszkańcy Bałtyku i co każdy z nas może zrobić, żeby ochronić ich dom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mózg, Mikroskop i Meduza |
Mózg człowieka składa się z miliardów neuronów. Są one połączone ze sobą w gęste sieci, które spajają tryliony złączy. Dzięki zmianom w tych sieciach uczymy się, zapamiętujemy, odczuwamy emocje, ale też chorujemy, gdy sieci nie działają prawidłowo. Mózg to dobrze zorganizowane centrum dowodzenia, które odbiera sygnały ze środowiska i pozwala na nie zareagować. Jak zdobyliśmy taką wiedzę? Na wykładzie opowiem o historii badań neuroanatomicznych i o tym jak doszło do odkrycia neuronów. Zobaczymy, jak wyglądały pierwsze badania nad mózgiem. Przybliżę, w jaki sposób meduza i nieudany eksperyment naukowy doprowadziły do jednego z największych odkryć współczesnej biologii, Nagrody Nobla i przełomu w badaniach neuroanatomicznych. Opowiem też o tym, jak powstają myszy transgeniczne ze święcącymi neuronami. Dowiecie się, jak neurobiolodzy tworzą przezroczyste mózgi i oglądają pod mikroskopem tysiące komórek i połączeń naraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Śródbłonek naczyniowy – tajemniczy organ i jego rola w rozwoju chorób sercowo-naczyniowych |
Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) choroby sercowo-naczyniowe stanowią ogromny problem zdrowotny i są główną przyczyną przedwczesnej śmierci wielu ludzi. Rocznie umiera z tego powodu ok. 18 mln ludzi, co stanowi około 30% wszystkich zgonów na świecie. Uszkodzenie śródbłonka naczyniowego jest uważane za główną przyczynę tych schorzeń. Przez lata uważano, że tkanka ta tworzy jedynie pasywną barierę, coś na kształt folii wyścielającej wnętrze naczyń. Obecnie wiadomo, że komórki te tworzą wyspecjalizowaną warstwę wyścielającą naczynia, przedsionki i komory serca oraz naczynia limfatyczne, która stanowi skuteczną barierę pomiędzy krążącą krwią a pozostałymi tkankami. Ponadto śródbłonek, obok wątroby, jest największym organem wydzielniczym w organizmie człowieka i wytwarza szereg naczyniowo-aktywnych czynników, w tym tlenek azotu. Oprócz regulowania przepływu krwi i utrzymywania integralności ścian naczynia, komórki śródbłonka aktywnie odpowiadają na czynniki znajdujące się we krwi, w tym czynniki wywołujące stres komórkowy i aktywację stanu zapalnego. Stan zapalny, związany z aktywacją śródbłonka, charakteryzuje zwiększenie wytwarzania reaktywnych form tlenu, które, wraz z nieskuteczną ochroną antyoksydacyjną, doprowadzają do powstawania uszkodzeń w komórkach. Wykład wprowadzi słuchacza do struktur układu krążenia przybliżając tajemnicze funkcje i zadania śródbłonka naczyniowego. Prof. Aird z Harvard Medical School twierdzi, że nie ma takiej choroby, która by nie dotykała śródbłonka. Zadamy sobie pytanie, czy funkcjonalność tej niepozornej tkanki może decydować o naszym losie? Czy rzeczywiście śródbłonek może być strażnikiem prawidłowego działania wielu organów? Komu zagrażają choroby sercowo-naczyniowe i jak in zapobiegać? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inspirujące historie odkryć i wynalazków w których granica między złem i dobrem jest niejasna |
W związku z moimi zainteresowaniami naukowymi sięgnąłem kiedyś po książkę opisującą historię przeszczepów wysp trzustkowych. Nie spodziewałem się znaleźć tam szczególnie ciekawych rzeczy, jednak ku mojemu zdziwieniu okazało się, że opisane tam historie zainspirowały mnie i zmieniły moje spojrzenie na tę nieznaną większości ludzi dziedzinę. Przyglądałem się z żywą ciekawością wysiłkom naukowców, którzy ponad sto lat temu mając do dyspozycji prymitywne dla nas przyrządy, kierując się intuicją i dociekliwością potrafili znajdować rozwiązanie współczesnych im problemów dotyczących cukrzycy. Pomimo, iż czytając tę książkę już prawie od roku zaangażowany byłem w izolację i przeszczepianie wysp trzustkowych, dopiero to spojrzenie w przeszłość sprawiło, że naprawdę zechciałem przyjrzeć się szczegółowo całej procedurze. Uderzyło mnie to jak historia przeszczepów wysp trzustkowych sprawiła, że temat ten stał się dla mnie bardziej przystępny i interesujący. Wielu ludziom wydaje się, że odkrycia naukowe to coś zarezerwowane tylko dla geniuszy, że przeciętnego człowieka nie stać na wymyślenie czegoś wielkiego. Kiedy jednak zagłębi się w historię odkryć naukowych okazuje się, że logiczne myślenie, z użyciem dostępnej wiedzy i odrobiną wyobraźni może pomóc coś odkryć oraz jak to czasem zabawnie bywa, że wielkie odkrycia biorą się z przypadkowych zdarzeń. Historie odkryć naukowych i wynalazków są czasem śmieszne, czasem smutne, ale prawie zawsze niezwykle interesujące i co najważniejsze często inspirujące. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inspirujące historie odkryć i wynalazków w których granica między złem i dobrem jest niejasna |
W związku z moimi zainteresowaniami naukowymi sięgnąłem kiedyś po książkę opisującą historię przeszczepów wysp trzustkowych. Nie spodziewałem się znaleźć tam szczególnie ciekawych rzeczy, jednak ku mojemu zdziwieniu okazało się, że opisane tam historie zainspirowały mnie i zmieniły moje spojrzenie na tę nieznaną większości ludzi dziedzinę. Przyglądałem się z żywą ciekawością wysiłkom naukowców, którzy ponad sto lat temu mając do dyspozycji prymitywne dla nas przyrządy, kierując się intuicją i dociekliwością potrafili znajdować rozwiązanie współczesnych im problemów dotyczących cukrzycy. Pomimo, iż czytając tę książkę już prawie od roku zaangażowany byłem w izolację i przeszczepianie wysp trzustkowych, dopiero to spojrzenie w przeszłość sprawiło, że naprawdę zechciałem przyjrzeć się szczegółowo całej procedurze. Uderzyło mnie to jak historia przeszczepów wysp trzustkowych sprawiła, że temat ten stał się dla mnie bardziej przystępny i interesujący. Wielu ludziom wydaje się, że odkrycia naukowe to coś zarezerwowane tylko dla geniuszy, że przeciętnego człowieka nie stać na wymyślenie czegoś wielkiego. Kiedy jednak zagłębi się w historię odkryć naukowych okazuje się, że logiczne myślenie, z użyciem dostępnej wiedzy i odrobiną wyobraźni może pomóc coś odkryć oraz jak to czasem zabawnie bywa, że wielkie odkrycia biorą się z przypadkowych zdarzeń. Historie odkryć naukowych i wynalazków są czasem śmieszne, czasem smutne, ale prawie zawsze niezwykle interesujące i co najważniejsze często inspirujące. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Śródbłonek naczyniowy – pasywna folia czy aktywny strażnik układu krążenia |
Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) choroby sercowo-naczyniowe stanowią ogromny problem zdrowotny i są główną przyczyną przedwczesnej śmierci wielu ludzi. Rocznie umiera z tego powodu 17,9 miliona ludzi, co stanowi około 30% wszystkich zgonów na świecie. Uszkodzenie śródbłonka naczyniowego jest uważane za główną przyczynę tych schorzeń. Przez lata uważano, że tkanka ta tworzy jedynie pasywną barierę, coś na kształt folii wyścielającej wnętrze naczyń. Obecnie wiadomo, że komórki te tworzą wyspecjalizowaną warstwę wyścielającą naczynia, przedsionki i komory serca oraz naczynia limfatyczne i stanowi skuteczną barierę pomiędzy krążącą krwią a pozostałymi tkankami. Ponadto śródbłonek, obok wątroby, jest największym organem wydzielniczym w organizmie człowieka i wytwarza szereg naczyniowo-aktywnych czynników, w tym tlenek azotu. Oprócz regulowania przepływu krwi i utrzymywania integralności ścian naczynia, komórki śródbłonka aktywnie odpowiadają na czynniki znajdujące się we krwi, w tym czynniki wywołujące stres komórkowy i aktywację stanu zapalnego. Stan zapalny, związany z aktywacją śródbłonka, charakteryzuje zwiększenie wytwarzania reaktywnych form tlenu, które, wraz z nieskuteczną ochroną antyoksydacyjną, powodują stres oksydacyjny i doprowadzają do powstawania uszkodzeń w komórkach. Celem spotkania będzie zapoznanie uczestników z budową układu krążenia i układu limfatycznego oraz przybliżenie roli śródbłonka w prawidłowym ich funkcjonowaniu. Ciekawostki, fakty i mity zobrazują działanie skomplikowanego układu sercowo-naczyniowego oraz wskażą na duże znaczenie tej niepozornej tkanki, jaką jest śródbłonek naczyniowy. Zapraszam! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstają nowe leki i do czego potrzebne są badania na zwierzętach |
Proces powstawania nowych leków jest długotrwały i czasochłonny. Niejednokrotnie proces ten może zająć dwadzieścia lat. Jednym z głównych etapów tego złożonego procesu są badania na zwierzętach. W trakcie wykładu uczniowie dowiedzą się, jak wyglądają poszczególne etapy badania leków. Opowiem także dlaczego badania na zwierzętach są integralną częścią tego procesu. Każde badanie na zwierzętach wymaga odpowiedniego zaplanowania i przygotowania. Dowiecie się, jak badania na zwierzętach są nadzorowane i jak można na nie uzyskać pozwolenie. Zobaczycie wdrożenia nowych procesów mających na celu znaczące ograniczenie cierpienie zwierząt. Przedstawimy wam także pracę zwierzętarni oraz jej mieszkańców. Dowiecie się też, jak można adoptować myszkę lub szczura! |
|