Instytut Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Ogólnoeuropejskie badanie przemocy uwarunkowanej płcią (GBV) – wyniki badań polskich |
Badania na temat przemocy ze względu na płeć (GBV) są ważnymi narzędziami do oceny skali przestępczości, zwłaszcza zjawiska przemocy. Pierwsze badanie IVAWS (International Violence Against Women Survey) stanowiło wyzwanie dla naukowców, organów ścigania i organizacji pozarządowych. Po IVAWS przeprowadzono badania dotyczące przemocy wobec kobiet prowadzone przez FRA (Fundamental Right Agency). Obecnie realizowane jest bardziej wszechstronne badanie GBV. Obejmuje ono różne formy przemocy, od przemocy domowej po przemoc w pracy, w sieci, mobbing itp. GBV rozumiane jest jako przemoc uwarunkowana płcią (wobec kobiet i mężczyzn). Badanie zostało zorganizowane i sfinansowane przez Eurostat. Przeprowadzany został pilotaż w kilku krajach UE, w tym w Polsce, a badanie właściwe zakończone zostało w marcu tego roku we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Podstawowym narzędziem GBV jest kwestionariusz ankiety. Pytania dotyczą intensywności różnych rodzajów i form przemocy wobec kobiet i mężczyzn. W interpretacji wyników należy zwrócić uwagę na różnice w postrzeganiu przemocy przez ofiary, a także różnice w raportowaniu. Różnice dotyczą także przyczyn, form i konsekwencji przemocy. Jest to poważny, aczkolwiek istotny problem badawczy. W prezentacji przedstawione zostaną wyniki uzyskanych badań. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Efektywność oddziaływań korekcyjnych wobec sprawców przestępstw agresywnych |
W prezentacji zaprezentowane zostaną wyniki badań Koła Naukowego Psychologii Sądowej LexPsyche APS dotyczące problematyki efektywności wykonywania środków korekcyjnych wobec sprawców przestępstw agresywnych w zakładach karnych. Kluczowym bowiem zadaniem w podejmowanych przez państwo działaniach jest zarówno ochrona osób pokrzywdzonych przestępstwami, ale też i efektywna praca ze sprawcami czynów. Podkreślić należy również, że bez oddziaływań i pracy ze sprawcą nie jest w pełni skuteczna i możliwa pomoc jego ofierze. W prezentacji przedstawione zostaną wyniki ewaluacji programu korekcyjno-edukacyjnego – Treningu Zastępowania Agresji ART. Badania zrealizowane zostały przy współpracy z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i obejmowały eksperymentalne przeprowadzenie ww. oddziaływań na grupie losowo dobranych do badania mężczyzn, odbywających karę bezwzględnego pozbawienia wolności za przestępstwa o charakterze agresywnym (art. 156, art. 157, art. 158, art. 159, art. 280, art. 281, art. 282). Pięć lat po opuszczeniu przez skazanych zakładów karnych zweryfikowano ich powrotność do przestępstwa. W prezentacji przedstawione zostaną wyniki prowadzonych badań. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Autoagresja - współczesny problem dzieci i młodzieży |
Wykład dotyczyć będzie współczesnego problemu, jakim są zachowania autoagresywne dzieci i młodzieży. Przybliżone zostaną przyczyny sięgania po autoagresję, rodzaje zachowań autodestrukcyjnych a także metody wsparcia dzieci i młodzieży, których wspomniany problem dotyka. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Przemoc wobec osób LGBTQ+ |
W trakcie warsztatów zaprezentujemy wyniki badania, które dotyczyło przemocy wobec osób LGBTQ+. Poruszymy tematy zarówno przemocy fizycznej, jak i psychicznej. W Polsce społeczność LGBTQ+ jest jedną z grup najbardziej narażonych na przemoc i odczuwanie stresu mniejszościowego. Zaprezentowane wyniki dokładnie omówimy oraz poddamy dyskusji. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Różne oblicza wsparcia. Kształtowanie postaw prospołecznych |
Wykład dotyczyć będzie możliwości wsparcia osób w kryzysie, a także psychologicznych aspektów działania na rzecz innych. Przedstawione zostaną czynniki kształtujące postawy prospołeczne oraz przyczyny działalności na rzecz różnych grup społecznych. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Techniki terapeutyczne w pracy z osobami dotkniętymi zespołem stresu pourazowego (PTSD) |
Celem wykładu jest prezentacja wiedzy na temat możliwych konsekwencji doświadczeń traumatycznych w kontekście czynników podatności oraz aktualnych modeli rozumienia czynników powodujących rozwój zaburzeń po traumie w postaci PTSD, a także prezentacja form terapii o potwierdzonej naukowo skuteczności w pracy z tym zaburzeniem. Zgodnie z obowiązującymi kryteriami diagnostycznymi DSM-5 i ICD-10/11 osoby które przeżyły doświadczenia o charakterze traumatycznym mogą rozwinąć zespół stresu pourazowego (PTSD). Na wykładzie zostaną przedstawione dokładne kryteria diagnostyczne zespołu stresu pourazowego(PTSD) w kontekście praktycznych wskazówek dotyczących rozpoznawania zachowań dysfunkcyjnych po traumie w przypadku osób dotkniętych tym zaburzeniem. Ponadto zostaną przedstawione metody terapii zgodne z wytycznymi WHO, NICE i APA dotyczące leczenia osób, które przeżyły doświadczenia o charakterze traumatycznym i rozwinęły zespół stresu pourazowego (PTSD). |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Brzdące w sieci - korzystanie z urządzeń ekranowych mobilnych przez dzieci w wieku do 6.rż |
Korzystanie z urządzeń cyfrowych prze małe dzieci (zanim nawet pójdą do szkoły podstawowej) staje się coraz popularniejsze. Według badań Brzdąc w sieci, w 2020 rok w grupie dzieci w wieku 5 i 6 lat aż 75% korzystało już z urządzeń takich jak smartfony czy tablety (głównie do oglądania bajek). Psychologów i pedagogów niepokoi jednak potencjalnie negatywny wpływ używania takich urządzeń na rozwój dzieci. Podczas spotkania zostaną omówione wyniki badań dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Zostaną także omówione rozwiązania dotyczące tego, co robić, na co zwracać uwagę, aby korzystanie było (potencjalnie) mniej szkodliwe. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - jak jest zbudowany i jak działa |
Podczas lekcji 1.Omówię najważniejsze części mózgu i pokażę na trójwymiarowym modelu mózgu. 2.Pokażę, które części mózgu odpowiadają za to, że czujemy części naszego ciała, możemy się poruszać, widzieć, mówić, myśleć, pisać. 3. Opowiem, co się dzieje, gdy mózg zaczyna chorować i niektóre jego części nie mogą działać prawidłowo. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Asymetria pozytywno-negatywna na co dzień |
Od zarania dziejów ludzkości towarzyszą obiekty, zjawiska i zdarzenia zarówno pozytywne jak i negatywne. Już ludzie pierwotni posiadali wiedzę, że istnieją osobniki czy zjawiska nie tylko dobre, ale i złe. Odkrywali istnienie zarówno przyjemności z najedzenia się do syta czy zwycięstwa jak i zagrożeń niesionych przez zimno, głód, dzikie zwierzęta. Przeżywali pozytywne i negatywne emocje. Poszukiwali suchych jaskiń – dobrego miejsca do zamieszkania, mieli nadzieję na udane łowy i dobre plony – dużo pożywienia. Równocześnie unikali wrogów i drapieżników – tego, co złe i stanowiące zagrożenie. Dzieje się tak do dziś, nawet jeśli jaskinia stała się domem z ogrodem, a rolę drapieżników odgrywa groźba utraty dochodów. Co ciekawe, w zależności od okoliczności skupiamy się czasem bardziej na ryzyku i negatywnych aspektach, a w innych sytuacjach raczej na tym, co dobre, dające nam przyjemność. O odmiennych rolach i funkcjach odgrywanych w naszym życiu przez to, co pozytywne i negatywne, w sposób nieco bardziej sformalizowany i usystematyzowany opowiada koncepcja asymetrii pozytywno-negatywnej zaproponowana przez Guido Peetersa i Janusza Czapińskiego. Jeśli chcieliby Państwo poznać dokładniej tę koncepcję, wspiąć się po drabinie Cantrilla i dowiedzieć, dlaczego skupiamy się na niedostatkach projektu, który został odrzucony, za to planując wakacje w nowym miejscu spodziewamy się głównie przyjemności – zapraszam na spotkanie oko w oko z asymetrią pozytywno-negatywną w codziennym życiu. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Zrozumieć nieporozumienia – lekcja o dobrej, konstruktywnej komunikacji. |
Celem spotkania będzie zapoznanie uczniów z zagadnieniem nieporozumień między ludźmi na podstawie teorii Friedmana Schulza von Thuna. Lekcja będzie przeprowadzona w formie warsztatowej, podczas której uczniowie nauczą się diagnozować możliwe źródła nieporozumień między nadawcą i odbiorcą komunikatu oraz nabędą umiejętności odczytywania komunikatu z czterech płaszczyzn. Wiedza pozwoli uczniom kształtować konkretne umiejętności: lepsze rozumienie drugiej osoby i zapobieganie nieporozumieniom i konfliktom w obszarze interpersonalnym. |
|