Instytut Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Psychologia jest super! Wykorzystanie psychologii na randce, egzaminie i w innych sytuacjach |
Zapraszam na lekcję, która pokaże, że psychologia jest przydatna w życiu codziennym. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak wykorzystać wiedzę psychologiczną, żeby dobrze wypaść na randce, poradzić sobie ze stresem, zrobić dobre wrażenie na egzaminatorze, czy nie dać się zmanipulować na przykład podczas zakupu samochodu? Jeśli tak, to mam dla Was idealne wydarzenie! Zapraszam Was na wykład pt. "Psychologia jest super! czyli o wykorzystaniu wiedzy psychologicznej na randce, egzaminie i w innych sytuacjach". Przedstawię na nim kilka teorii i badań naukowych, których wyniki każdy z Was może z łatwością wykorzystać w swoim codziennym życiu. Nie obiecuję, że po tych zajęciach staniecie się mistrzami flirtu czy geniuszami egzaminacyjnymi, ale z pewnością otrzymacie kilka przydatnych wskazówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - poznaj, jak jest zbudowany i jak działa |
W trakcie lekcji uczniowie posłuchają o tym: 1. jak mózg jest zbudowany; 2. gdzie są w mózgu obszary istotne dla takich funkcji jak czucie ciała, ruch, widzenie, mowa, ręczność, myślenie, liczenie; 3. co się dzieje, gdy mózg choruje, albo jakaś część jest uszkodzona; 4. będą mogli obejrzeć i dotknąć model mózgu. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Czy diabeł tkwi w szczegółach, gdy badamy rozwój językowy dzieci? |
Metodologia to nauka o tym, jak prowadzić badania naukowe, czyli jakie narzędzia i metody stosować, aby uzyskać wiarygodne wyniki. To zestaw zasad, technik i procedur, które pozwalają naukowcom przeprowadzać badania w sposób rzetelny i powtarzalny. W psycholingwistyce, która bada, jak język jest przetwarzany, nabywany i używany przez ludzi, metodologia odgrywa kluczową rolę. Niezależnie od dziedziny nauki, zastosowanie odpowiedniej metodologii jest podstawą do tego, by badania były prowadzone rzetelne, a ich wyniki są użyteczne i mogą zostać powtórzone przez innych badaczy. W psycholingwistyce, szczególnie w badaniach nad rozwojem językowym dzieci, drobne różnice w projektowaniu zadań i ich przedstawianiu mogą potencjalnie wpływać na wyniki i wnioski dotyczące kompetencji językowych dzieci. Jednym z ważnych narzędzi w badaniach nad rozwojem językowym dzieci jest zadanie powtarzania zdań. Prosząc dzieci o powtórzenie złożonych konstrukcji gramatycznych, możemy uzyskać informacje dotyczące ich kompetencji językowych. Ale czy sposób prezentacji zadań rzeczywiście wpływa na wyniki w zadaniu powtarzania zdań, i jeśli tak, to w jaki sposób? Czy badanie online jest równoważne z badaniem prowadzonym twarzą w twarz? Przedstawione zostaną pytania postawione w ramach projektu OPUS nr 2021/41/B/HS2/01036, prowadzonego w Language & Humour Lab. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauką, psychologią i językiem za kulisy badań psycholingwistycznych! |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czym jest psychologia pozytywna? |
Zapraszam na wykład osoby, które interesują się psychologią i chcą wiedzieć, dlaczego zajmujemy się szczęściem ludzi. W trakcie spotkania będzie mowa o: korzeniach i źródłach nowej dyscypliny psychologii - psychologii pozytywnej, dobrostanie i szczęściu, pozytywnych interwencjach psychologicznych poprawiających funkcjonowanie ludzi, przechodzeniu przez niekorzystne wydarzenia życiowe, złudzeniu hedonistycznym i inklinacji pozytywnej, wkładzie neuronauki w rozumienie szczęścia. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Doświadczenia przemocy seksualnej i catcallingu – skala i psychospołeczne uwarunkowania zjawiska |
Badania na temat przemocy są ważnymi narzędziami do oceny skali zjawiska, zwłaszcza przemocy. Oficjalne statystyki obejmują bowiem zaledwie niewielką część czynów, które zostały zgłoszone wymiarowi sprawiedliwości. Nie wszystkie czyny mające charakter nadużyć są kryminalizowane. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na rozpowszechnienie doświadczeń przemocy seksualnej. Szacuje się bowiem, że rocznie przemocy doświadcza od 800 tys. do około miliona kobiet (Gruszczyńska, 2017). Według danych Agencji Praw Podstawowych co trzecia kobieta doznała przemocy fizycznej lub seksualnej po ukończeniu 15 roku życia, a 12% doświadczyło przemocy seksualnej w dzieciństwie (FRA, 2014). Podczas spotkania przedstawione zostaną najnowsze wyniki ogólnoeuropejskich badań dotyczących rozpowszechnienia przemocy seksualnej w Polsce i na świecie (GBV) oraz wyniki badania polskiego dotyczącego zjawiska catcallingu. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Psychologia wolontariatu, czyli dlaczego chcemy być prospołeczni? |
Wolontariat to nieodpłatne poświęcanie swojego czasu dla dobra określonych spraw, ludzi lub organizacji. Dlaczego część z nas decyduje się na tego rodzaju działanie? Jakie znaczenie ma wolontariat po pandemii COVID-19? Jaką rolę odgrywa w dobie kryzysów uchodźczych? I co na ten temat mówią badania naukowe? Na wykładzie zaprezentowane zostaną najpopularniejsze teorie prospołeczności (teoria empatii-altruizmu, teoria motywacji prospołecznej, teoria aktywacji norm moralnych) i wolontariatu (m.in. teoria funkcjonalna, model procesu wolontariatu) w odniesieniu do aktualnej sytuacji społecznej i wyników badań, w tym badań międzynarodowych. Wystąpienie w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki nr 2021/41/N/HS6/01312. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy trzeba być aktorem, żeby grać na scenie? Wprowadzenie do teorii i praktyki psychodramy |
Opis: Psychodrama jest metodą terapeutyczną i edukacyjną wykorzystywaną w pracy z grupami, parami oraz osobami indywidualnymi. Została stworzona przez Jacoba Levi Moreno (1889-1974), żydowskiego filozofa, lekarza i reżysera. Inspiracją dla Moreno były m.in.: grecki teatr antyczny a także spontaniczne zabawy dzieci, w których lubił włączać się w trakcie spacerów po wiedeńskich parkach. Podstawowym celem psychodramy jest umożliwianie jej uczestnikom spontanicznej ekspresji, odgrywania i kreacji ról oraz symbolizacji doświadczeń i stanów wewnętrznych (uczuć, odniesień interpersonalnych, wspomnień, snów, marzeń, itp.). Akcja psychodramatyczna rozgrywa się w fizycznej przestrzeni nazywanej sceną, którą może być podłoga sali, gdzie pracuje grupa, stolik w gabinecie terapeuty czy też monitor komputera służącego do komunikacji zdalnej. W psychodramie wykorzystuje się różne rekwizyty, jak kolorowe chusty, krzesła, przedmioty codziennego użytku, maskotki, kartki pocztowe czy maski. Struktura psychodramy zakłada rozgrzewkę oraz działanie na scenie zakończone refleksją nad doświadczeniami uczestników. W trakcie prezentacji słuchacze otrzymają możliwość zapoznania się z podstawową wiedzą na temat założeń, procedur i technik psychodramy, jej współczesnych zastosowań i efektów a także mechanizmów oddziaływania. Wykład będzie prowadzony w oparciu o prezentację multimedialną. Zostanie wzbogacony o elementy warsztatowe, pozwalające uczestnikom na osobiste doświadczenie wybranych technik psychodramatycznych. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Aktywność fizyczna, mózg i umysł |
Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna może zapobiegać chorobom somatycznym. Ale czy podejmowanie aktywności fizycznej jest istotne dla zdrowia mózgu i umysłu? Które części mózgu odpowiadają za funkcje ruchowe? Ile aktywności fizycznej jest niezbędne, aby mieć zdrowszy mózg i sprawniejszy umysł? Czy zwyczajne chodzenie (np. na spacery) daje jakiekolwiek korzyści? Co rekomenduje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)? Co można osiągnąć przez połączenie ćwiczeń ruchowych i umysłowych? W trakcie wykładu omówię wnioski z badań przeprowadzonych na świecie z udziałem osób dorosłych. Opowiem też o wynikach badań, które przeprowadziliśmy w Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Efektywność oddziaływań korekcyjnych wobec sprawców przestępstw agresywnych |
W prezentacji zaprezentowane zostaną wyniki badań Koła Naukowego Psychologii Sądowej LexPsyche APS dotyczące problematyki efektywności wykonywania środków korekcyjnych wobec sprawców przestępstw agresywnych w zakładach karnych. Kluczowym bowiem zadaniem w podejmowanych przez państwo działaniach jest zarówno ochrona osób pokrzywdzonych przestępstwami, ale też i efektywna praca ze sprawcami czynów. Podkreślić należy również, że bez oddziaływań i pracy ze sprawcą nie jest w pełni skuteczna i możliwa pomoc jego ofierze. W prezentacji przedstawione zostaną wyniki ewaluacji programu korekcyjno-edukacyjnego – Treningu Zastępowania Agresji ART. Badania zrealizowane zostały przy współpracy z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i obejmowały eksperymentalne przeprowadzenie ww. oddziaływań na grupie losowo dobranych do badania mężczyzn, odbywających karę bezwzględnego pozbawienia wolności za przestępstwa o charakterze agresywnym (art. 156, art. 157, art. 158, art. 159, art. 280, art. 281, art. 282). Pięć lat po opuszczeniu przez skazanych zakładów karnych zweryfikowano ich powrotność do przestępstwa. W prezentacji przedstawione zostaną wyniki prowadzonych badań. |
Nauki prawne |
|