zwiedzanie laboratorium lub pracowni

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Napędy plazmowe dla bezzałogowych misji kosmicznych

Satelity i sondy kosmiczne potrzebują napędów, żeby móc wykonywać manewry w przestrzeni kosmicznej. Podczas spotkania będzie można dowiedzieć się jak działają plazmowe napędy kosmiczne, a także zobaczyć innowacyjne prototypy tworzone i testowane przez naukowców pracujących w Laboratorium Plazmowych Napędów Satelitarnych (PlaNS) Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy.

astronomia, fizyka, geofizyka
  • sob., 2015-09-19 11:00
  • sob., 2015-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam

Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.

 

chemia
  • sob., 2015-09-19 12:00
  • sob., 2015-09-19 13:00
  • sob., 2015-09-19 14:00
  • sob., 2015-09-19 15:00
Spotkanie festiwalowe Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam

Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.

 

chemia
  • sob., 2015-09-19 12:00
  • sob., 2015-09-19 13:00
  • sob., 2015-09-19 14:00
  • sob., 2015-09-19 15:00
Spotkanie festiwalowe Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam

Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.

 

chemia
  • sob., 2015-09-19 12:00
  • sob., 2015-09-19 13:00
  • sob., 2015-09-19 14:00
  • sob., 2015-09-19 15:00
Spotkanie festiwalowe Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam

Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.

 

chemia
  • sob., 2015-09-19 12:00
  • sob., 2015-09-19 13:00
  • sob., 2015-09-19 14:00
  • sob., 2015-09-19 15:00
Spotkanie festiwalowe Dzień Otwarty Centrum Astronomicznego PAN im. Mikołaja Kopernika astronomia, fizyka, geofizyka
  • ndz., 2015-09-20 09:00
Spotkanie festiwalowe Banki genów roślin - zachowanie dla przyszłych pokoleń biologia
  • ndz., 2015-09-20 14:00
Lekcja festiwalowa Mikrokosmos pod mikroskopem

Mikroskop to optyczny przyrząd pozwalający zajrzeć w głąb mikroświata. Jego wykorzystanie przyczyniło się do ogromnego postępu w biologii. Mikroskop pozwala nam poznać budowę komórek roślinnych i zwierzęcych, dzięki czemu możemy poznać różnice między nimi. Ale świat bezpośrednio nas otaczający to nie wszystko. Dzięki urządzeniom znajdującym się w naszych laboratoriach dzieci będą miały także okazję poznać świat mikrofauny zasiedlającej żołądki przeżuwaczy na podstawie obserwacji mikroskopowej preparatów z tzw. żywej kropli w czasie rzeczywistym.

biologia
  • pon., 2015-09-21 09:30
Lekcja festiwalowa Wszyscy jesteśmy nano. Czy technologia może leczyć?

Naturalne nanowłókna są elementem konstrukcyjnym tkanek wszystkich żywych organizmów. Sztucznie otrzymane nanowłókna są z powodzeniem używane w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej – umożliwiają odbudowę uszkodzonych tkanek, w przyszłości również organów. Spotkanie rozpoczyna wprowadzenie w temat nanowłókien, jest kontynuowane w laboratorium pokazem elektroprzędzenia i materiałów używanych w medycynie regeneracyjnej. Mile widziany czynny udział widzów w spotkaniu.

technika i technologia
  • pon., 2015-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Cudowne antyoksydanty - co to takiego i gdzie ich szukać

Wolne rodniki powstają w organizmie w wyniku reakcji metabolicznych (np. utleniania tłuszczów) oraz są dostarczane do organizmu wraz z dymem papierosowym, skażonym i/lub zjonizowanym powietrzem, lekami czy podczas spożywania przetworzonej żywności. Wolne rodniki to pobudzone (reaktywne chemicznie) atomy, cząsteczki lub jony posiadające niesparowany elektron, które mogą prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w komórce, utleniając każdy związek z którym mają kontakt. Do naturalnych wrogów rodników należą przeciwutleniacze (antyoksydanty) czyli witaminy C i E, karotenoidy, niektóre pierwiastki śladowe oraz polifenole. Bogatym źródłem związków fenolowych jest herbata: czarna, zielona, czerwona i owocowa. Za pomocą rodnika DPPH i spektrofotometru sprawdzimy, który herbaciany napar ma największą moc czyli jest najzdrowsza.

chemia
  • wt., 2015-09-22 09:30
Lekcja festiwalowa pH surowców i produktów spożywczych a jakość odżywcza i prozdrowotna

Celem warsztatów jest poznanie równowagi kwasowo-zasadowej produktów spożywczych oraz wartości pH układu pokarmowego.

Zajęcia obrazują zmiany pH po spożyciu pokarmów w jamie ustnej. Znaczenie zachowania właściwej higieny jamy ustnej. Przedstawienie zależności miedzy prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego a wartością pH produktów spożywczych.  

Osoby biorące udział w warsztatach:

- zapoznają się z odcinkami układu pokarmowego człowieka;

- poznają wartość pH poszczególnych odcinków układu pokarmowego (jamy ustnej , żołądka, dwunastnicy i jelit);

- zaznajomią się z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym;

- wykonają pomiary równowagi kwasowo-zasadowej z wykorzystaniem pH-metru produktów spożywczych;

- dokonają wyliczenia średniej z kilku pomiarów;

- potrafią obsłużyć pH-metr;

- dokonają zaklasyfikowania produktów spożywczych do odpowiedniego pH;

Opis

  1. zapoznanie się z laboratorium biochemicznym (podstawowe wyposażenie, aparatura naukowo- badawcza);
  2. prezentacja multimedialna budowy układu pokarmowego wraz z wartością pH w poszczególnych odcinkach;
  3. dokonanie oznaczeń pH wybranych płynnych produktów spożywczych;
  4. dokonanie prostych obliczeń statystycznych;
  5. interpretacja wyników.
biologia
  • wt., 2015-09-22 09:30
Lekcja festiwalowa Porowata przyroda - od atomu do kości i betonu

Lekcja festiwalowa ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie: wątek teoretyczny obejmujący fascynujące zagadnienie ośrodków porowatych w różnych skalach w przyrodzie i technice oraz wątek praktyczny – dotyczący wyznaczania własności betonu metodami optycznymi i akustycznymi. Lekcja będzie uzupełniona elementarnym wprowadzeniem do zagadnienia.

technika i technologia
  • wt., 2015-09-22 10:30
Lekcja festiwalowa Rola powierzchni w zastosowaniach inżynierskich

Warstwa wierzchnia jest wszędzie: natura wyposażyła w nią wszystkie żywe organizmy. Skóra człowieka, łuski ryby, kora drzew to tylko niektóre tego przykłady. Ze względu na nie do końca zdefiniowaną jej strukturę, nurtowała naukowców od bardzo dawna: - co to jest warstwa wierzchnia? - czy nie ma elementu bez warstwy wierzchniej? - gdzie się zaczyna i gdzie się kończy? - czy powierzchnia to warstwa wierzchnia, czy oddzielny twór? - dlaczego w różnych skalach warstwa wygląda inaczej? Na te i szereg innych pytań spróbujemy odpowiedzieć podczas spotkania o roli warstwy wierzchniej w zastosowaniach inżynierskich. Pokażemy też unikalne urządzenia do wytwarzania warstw, a także do mierzenia ich własności.

technika i technologia
  • wt., 2015-09-22 11:30
Lekcja festiwalowa pH surowców i produktów spożywczych a jakość odżywcza i prozdrowotna

Celem warsztatów jest poznanie równowagi kwasowo-zasadowej produktów spożywczych oraz wartości pH układu pokarmowego.

Zajęcia obrazują zmiany pH po spożyciu pokarmów w jamie ustnej. Znaczenie zachowania właściwej higieny jamy ustnej. Przedstawienie zależności miedzy prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego a wartością pH produktów spożywczych.  

Osoby biorące udział w warsztatach:

- zapoznają się z odcinkami układu pokarmowego człowieka;

- poznają wartość pH poszczególnych odcinków układu pokarmowego (jamy ustnej , żołądka, dwunastnicy i jelit);

- zaznajomią się z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym;

- wykonają pomiary równowagi kwasowo-zasadowej z wykorzystaniem pH-metru produktów spożywczych;

- dokonają wyliczenia średniej z kilku pomiarów;

- potrafią obsłużyć pH-metr;

- dokonają zaklasyfikowania produktów spożywczych do odpowiedniego pH;

Opis

  1. zapoznanie się z laboratorium biochemicznym (podstawowe wyposażenie, aparatura naukowo- badawcza);
  2. prezentacja multimedialna budowy układu pokarmowego wraz z wartością pH w poszczególnych odcinkach;
  3. dokonanie oznaczeń pH wybranych płynnych produktów spożywczych;
  4. dokonanie prostych obliczeń statystycznych;
  5. interpretacja wyników.
biologia
  • wt., 2015-09-22 12:00
Lekcja festiwalowa Sekrety kuchni molekularnej

Wszystko, co nas otacza można rozbić na molekuły, a następnie dowolnie wykreować z nich nowe obiekty. Kuchnia molekularna jest to dział gastronomii wykorzystujący wiedzę naukową dotyczącą procesów fizycznych i chemicznych do tworzenia nowych, czasem zaskakujących formą i smakiem potraw. Substancje wykorzystywane do gotowania molekularnego to zupełnie naturalne związki chemiczne.

W naszym laboratorium stworzymy idealne warunki, aby mali kucharze molekularni mogli wykorzystując receptury rodem z akademii Pana Kleksa przygotować makaron z herbaty, owocowy kawior czy lody na bazie ciekłego azotu w 5 sekund.

chemia
  • śr., 2015-09-23 09:30
Lekcja festiwalowa Fuzja jądrowa - krótka opowieść o tym jak sprowadzić Słońce na ziemię

Prezentacja będzie krótką historią o tym jak sprowadzić Słońce na ziemię. W trakcie tego spotkania słuchacze dowiedzą się, czy tworzenie sztucznych gwiazd na ziemi jest dla nas pewnego rodzaju koniecznością, czy tylko kaprysem naukowców. Przedstawione zagadnienia pozwolą zrozumieć istotę reakcji termojądrowej oraz jej potencjalne korzyści przy rozwiązaniu ogólnoświatowego problemu, jakim jest kryzys energetyczny. 

astronomia, fizyka, geofizyka
  • śr., 2015-09-23 10:00
Spotkanie festiwalowe Zwiedzanie Magazynu Zbiorów Muzeum Geologicznego PIG-PIB

Muzeum Geologiczne PIG-PIB jest jednym z największych muzeów historii naturalnej w Polsce. W swoich zbiorach przechowuje i eksponuje pełny zakres materiałów naukowych dotyczących budowy geologicznej naszego kraju. Kolekcja minerałów, skał oraz skamieniałości liczy sobie ponad 500 000 okazów i wciąż jest powiększana. Część z nich prezentowana jest na sali ekspozycyjnej, jednakże te najcenniejsze lub będące w trakcie opracowywania przechowywane są w Magazynie Zbiorów, który znajduje się w podziemiach Muzeum - tuż pod stopami zwiedzających.

Zwiedzanie będzie obejmować wejście do Magazynu Zbiorów Muzeum Geologicznego PIG-PIB oraz odwiedzenie stanowiska pracy skanera 3D, wykorzystywanego do przygotowywania cyfrowych modeli najważniejszych okazów. Odbywać się będzie w dwóch grupach (maksymalnie po 10 osób) o 17:00 i 17:30. Czas trwania zwiedzania: ok. 30 minut. 

geologia
  • śr., 2015-09-23 17:00
Lekcja festiwalowa Małe i piękne - kryształy polimerowe,

Lekcja składa się dwóch części: elementarnego wprowadzenia teoretycznego oraz części praktycznej, eksperymentalnej. Pokaz obejmuje badania krystalizacji i topnienia polimerów, prowadzone metodą mikroskopii optycznej i skaningowej kalorymetrii różnicowej. Badania mikroskopowe w świetle spolaryzowanym ujawniają niezwykłą różnorodność i bogactwo form kryształów polimerowych.

technika i technologia
  • czw., 2015-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Ile ciepła trzeba, żeby stopić … czekoladę?

Czy ciemna i biała czekolada topi się tak samo szybko? Czy tyle samo energii jest potrzebne do stopienia stopu żelaza co do stopienia polimerowej torebki? Czy jesteśmy w stanie opisać budowę materiału na podstawie informacji o jego zachowaniu w czasie ogrzewania lub chłodzenia?  Metoda taka jak skaningowa kalorymetria różnicowa (DSC), jest w stanie dostarczyć nam zaskakująco dużo informacji na ten temat. A wszystko dzięki pomiarom przepływu ciepła!

technika i technologia
  • pt., 2015-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Niewidzialny świat

Niewidzialny świat  –  okiem skaningowego mikroskopu elektronowego

Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie ,,niewidzialnego świata’’ może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak, skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy przyjrzenia się małym organizmom, takim jak komary, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach.

technika i technologia
  • pt., 2015-09-25 11:00
Lekcja festiwalowa Dlaczego komórki lubią nanowłókna?

Dlaczego komórki lubią nanowłókna – rzecz o fascynujących zastosowaniach nanostruktur w inżynierii tkankowej.

Tkanki ludzkich i zwierzęcych organizmów zbudowane są z komórek, znajdujących się w otoczeniu składającym się między innymi z białkowych i cukrowych włókien. Syntetyczne i naturalne włókna polimerowe wytwarzane metodą elektroprzędzenia mogą być wykorzystywane w inżynierii tkankowej do formowania materiałów naśladujących naturalne warunki, w których żyją komórki. Ograniczenia optycznych metod obrazowania nie pozwalają jednak na dokładną obserwację wytwarzanych w ten sposób materiałów. Urządzeniem, które to umożliwia jest skaningowy mikroskop elektronowy (SEM).

Zajęcia obejmują pokaz formowania nanowłókien polimerowych metodą elektroprzędzenia z roztworów, wizytę w laboratorium hodowli komórkowych odpowiednio przystosowanym do warunków sterylnej pracy z komórkami zwierzęcymi lub ludzkimi oraz obserwacje morfologii takich materiałów metodą SEM. W czasie spotkania omówione zostaną techniki wizualizacji komórek, zaprezentowane zostaną przykładowe obrazy komórek wyhodowanych na materiałach oraz badania właściwości mechanicznych nanostruktur pod kątem ich zastosowania do regeneracji ścięgien i więzadeł.

technika i technologia
  • pt., 2015-09-25 12:30
Spotkanie festiwalowe Atmosfera
  • komora chmurowa - odtwarzamy chmurę w laboratorium
  • badania z pokładu samolotu załogowego i dronu
  • lidarowe sondaże atmosfery
  • atmosfera z kosmosu - obrazy satelitarne
  • laboratorium transferu radiacyjnego
astronomia, fizyka, geofizyka
  • pt., 2015-09-25 18:00
Spotkanie festiwalowe Wycieczka naukowa po laboratoriach SGSP

Do obejrzenia m.in. symulator do szkolenia i treningu wspomagającego dowodzenie podczas działań ratowniczych związanych z pożarami w budynkach wielokondygnacyjnych i wypadkami komunikacyjnymi oraz komora dymowa służąca do szkolenia strażaków.

technika i technologia
  • sob., 2015-09-26 10:00
Spotkanie festiwalowe Napędy plazmowe dla bezzałogowych misji kosmicznych

Satelity i sondy kosmiczne potrzebują napędów, żeby móc wykonywać manewry w przestrzeni kosmicznej. Podczas spotkania będzie można dowiedzieć się jak działają plazmowe napędy kosmiczne, a także zobaczyć innowacyjne prototypy tworzone i testowane przez naukowców pracujących w Laboratorium Plazmowych Napędów Satelitarnych (PlaNS) Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy.

astronomia, fizyka, geofizyka
  • sob., 2015-09-19 11:00
  • sob., 2015-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Jak wygląda DNA rośliny?

Technikami biologii molekularnej podejrzymy DNA roślin. Z truskawki, kiwi, ogórka, brzozy i rzodkiewnika wyizolujemy DNA. Zobaczymy, jak roślinne DNA wędruje w żelu agarozowym,a następnie oszacujemy z matematyczną dokładnością ilość wyizolowanego DNA.
 

biologia
  • sob., 2015-09-26 12:00