Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Coś ciekawego dla kolekcjonerów, rekonstruktorów i nie tylko. |
Zrozumienie jak powstało dane dzieło sztuki jest kluczowym etapem poprzedzającym konserwację. Najlepszą drogą do poznania poszczególnych technik i technologii jest własnoręczne ich powtórzenie. Doświadczenie uzyskane w ten sposób jest nieocenione a efekty często zachwycające. Podczas wystawy zaprezentowane zostaną dzieła wykonane przez studentów w ramach zajęć z kopii w różnych pracowniach:
Oprócz tego będzie można zobaczyć:
Na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ratuje się wiele obiektów zabytkowych. Prowadzone są również badania naukowe poszerzające wiedzę o dawnych technikach i technologiach oraz o metodach i materiałach stosowanych w konserwacji. Przykłady takich działań będzie można zobaczyć na posterach przygotowanych z okazji 70-cio lecia WKiRDS, prezentujących dokonania pracowników. Serdecznie zapraszamy! |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | O Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych |
W roku 2017 mija 70-ta rocznica istnienia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Z tej okazji postanowiliśmy przybliżyć Państwu historię naszego Wydziału, jego organizację oraz opowiedzieć w skrócie, czym na co dzień się zajmujemy. Wykład kierowany jest do wszystkich sympatyków konserwacji dzieł sztuki oraz do przyszłych kandydatów na studia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Bezpieczne obrazy - jak dbać o zabytkowe malarstwo przechowywane w domu |
Temat będzie przedstawiony w dwojaki sposób: cyfrowo – na ekranie, w formie prezentacji, oraz fizycznie – pokazane zostaną materiały pielęgnacyjne, o których mowa w cyfrowej prezentacji i sposób mechanicznego ich zastosowania – postępowania wobec obrazów. Plan prezentacji tematu: I. Cyfrowo: 1. Ogólne wprowadzenie do tematu: przedstawienie podstawowych zasad obchodzenia się z obiektami zabytkowymi. 2. Prezentacja: omówienie kwestii fizycznych warunków przechowywania i eksponowania obiektów zabytkowych oraz problematyki technicznej – „domowego” oczyszczania z powierzchniowych zanieczyszczeń. Ważna kwestia: Kiedy trzeba zwrócić się do konserwatora dzieł sztuki? II. Fizycznie: 1. Pokaz materiałów i środków, które mogą być zastosowane podczas „domowej” pielęgnacji obrazów. 2. Prezentacja fizyczna właściwego „domowego” postępowania pielęgnacyjnego w stosunku do obrazów, z zastosowaniem w/omawianych materiałów i środków na konkretnych przykładach – obrazach, zarówno obiektach zabytkowych, jak i obiektach sztuki współczesnej. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Oryginał, replika, kopia, czy falsyfikat? Metody analizy dzieł sztuki. |
Odpowiedź na te drążące świat sztuki pytania wymaga usystematyzowania pojęć, w którym pomogą wizualnie atrakcyjne przykłady dzieł i wybieranych przez fałszerzy metod. Akceptacja fałszerstwa stoi w sprzeczności z etyką zawodu konserwatora i jest niedopuszczalna . Profesjonalny konserwator będąc opiekunem i adwokatem dzieł sztuki już przy pierwszym kontakcie może podjąć starania o wyjaśnienie proweniencji dzieła a dzięki interdyscyplinarności przygotowania zawodowego dysponuje wieloma metodami badań historycznych i nowoczesnym systemem analizy instrumentalnej. Niejednokrotnie prawda o dziele może być rozczarowująca wobec oczekiwań właściciela. Bywają też sytuacje odwrotne, jak w przypadku znalezienia sygnatury na obrazie „Ekstaza Świętego Franciszka” El Greco podczas procesu badań i konserwacji-restauracji tego dzieła. W konkluzji - podjęcie tematu przez osoby zajmujące się ochroną i konserwacją dzieł sztuki w publicznym wymiarze ma na celu przedstawienie pojęć i mechanizmów rządzących budową kolekcji i rynkiem sztuki. Natomiast analiza tego tematu wobec odbiorców i właścicieli wychodzi naprzeciw ich satysfakcji i uniknięciu oszustw. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zniszczenia a patyna w konserwacji malarstwa |
W wystąpieniu poruszone zostaną zagadnienia związane z pojęciem patyny. Wiąże się to z przedstawieniem ciągle niekończącego się sporu czy obrazy i inne dzieła sztuki należy czyścić, czy też zostawić w aktualnym stanie zachowania. Położony zostanie nacisk na konieczność posiadania wiedzy specjalnej, dotyczącej tajników dawnego europejskiego malarstwa różnych epok, warsztatów i kręgów, która prowadzi do poszanowania i zrozumienia ich założeń artystycznych. Zostanie zwrócona uwaga na normalny proces starzenia się obrazów, a także na obowiązujące każdego konserwatora zasady, w których ważną rolę odgrywa etyka i estetyka. Dlatego niezmiernie ważna jest właściwa ocena stanu zachowania dzieła. Nie można pominąć też roli badań fizyko-chemicznych, które są ogromnym wsparciem przy podejmowaniu właściwych decyzji w procesie konserwacji każdego jednostkowego dzieła. Poszukiwanie właściwych rozwiązań wiąże się zawsze z pewną dozą ryzyka, co czyni, iż zawód konserwatora dzieł sztuki charakteryzuje się specyficzną cechą, która chroni przed popadnięciem w rutynę. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Atelier malarza |
Na zajęciach pokazane zostaną związki różnych dziedzin nauki (chemii, fizyki, nauk przyrodniczych) ze sztuką. Pozwolą one zgłębić zagadnienia związane z procesem powstania malowidła. W trakcie prezentacji połączonej z możliwością obejrzenia i dotknięcia materiałów używanych do produkcji farb uczestnicy poznają pojęcia i terminy stosowane w technologii malarstwa. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję własnoręcznie przygotować farbę, według dawnych zasad, którą następnie wykorzystają do namalowania obrazu. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Konserwacja „od kuchni“ – wycieczka po pracowniach |
Podczas Festiwalu Nauki otworzymy nasze pracownie aby pokazać Państwu jak wygląda praca konserwatora dział sztuki. Podczas wycieczki będzie można zobaczyć między innymi: pracownie konserwacji malarstwa, pracownie technik i technologii malarstwa, pracownie konserwacji starych druków oraz laboratorium chemiczne. Każdy miłośnik zabytków znajdzie podczas wycieczki coś ciekawego dla siebie a dla przyszłych kandydatów na studia będzie to dodatkowo okazja zobaczenia jak wygląda i funkcjonuje nasz Wydział. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty z cyjanotypii |
Czym są szlachetne techniki fotograficzne? Jak samodzielnie wykonać fotogram? Dowiesz się podczas wyjątkowego warsztatu. Podczas zajęć każda uczestniczka i każdy uczestnik będą mieli okazję prześledzić wyjątkowy proces fotochemiczny, a także własnoręcznie skomponować i wywołać odbitkę w technice cyjanotypii – i zabrać ze sobą na pamiątkę! |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty z pozłotnictwa |
Podczas zajęć dzieci przekonają się, że nie wszystko złoto co się świeci. Będą miały okazję dotknąć delikatnych folii pozłotniczych i samodzielnie pozłocić za pomocą imitacji złota gotowe, małe formy rzeźbiarskie wykonane z gipsu. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zniszczenia a patyna w konserwacji pasteli |
Wykład będzie dotyczył specyfiki dzieł wykonanych w technice pastelu. Przybliży zagadnienia związane z technologią charakterystycznych dla techniki podobrazi w ujęciu historycznym. Wskaże typowe zniszczenia oraz sposoby ich naprawy ze szczególnym uwzględnieniem autorskiej metody oczyszczania powierzchni pastelu. Omówione będą również zagrożenia wynikające z nieprawidłowej oprawy dzieł pastelowych oraz wytyczne właściwego ich oprawienia |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak dbać o kolekcje zabytków na podłożu papierowym |
Często książki, które mamy na półkach mają wartość kolekcjonerską, czy sentymentalną. Papier jest materiałem bardzo trwałym jednocześnie będąc wrażliwym na szereg czynników niszczących. Odpowiednio przechowywany ma szansę przetrwać wiele wieków. Świadomość jego potrzeb, odpowiednich warunków jego przechowywania i metod dbania o zbiory pozwoli dłużej cieszyć się księgozbiorem. Zapraszamy wszystkich dociekliwych kolekcjonerów, zbieraczy i użytkowników książek oraz innych obiektów na podłożu papierowym do udziału w wykładzie, który przybliży metody zapobiegania niszczącemu działaniu czasu oraz negatywnym czynnikom środowiska dla papieru. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Co zagraża fotografiom w rodzinnym albumie. |
Albumy fotograficzne otaczane są troską. Każdy z nich jest unikatową kroniką rodzinną, która pomimo często nadwątlonej kondycji nadal funkcjonuje w domach jako salonowy przedmiot kultu. Wiele zniszczeń występujących w albumach fotograficznych jest nieodwracalnych, część z nich można zlikwidować poddając obiekt zabiegom konserwatorsko-restauratorskim. Odpowiednie traktowanie i właściwe przechowywanie albumów i fotografii spowolni procesy destrukcji i pozwoli przetrwać im dla następnych pokoleń. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zabytkowe Kolekcje a wyzwania konserwatorskie- Kolekcja Wardęskich |
Kolekcja portretów rodziny Wardęskich herbu Godziemba, jest klasycznym przykładem zbioru obrazów familijnych, polskiego dworu szlacheckiego XVIII i XIX wieku. Jej burzliwe dzieje i dramatyczne zniszczenia, którym uległa w wyniku różnych następstw, wpisują się w losy wielu prywatnych polskich zbiorów, na przestrzeni ostatnich wieków. Ogromne wyzwanie przed którym stanęli właściciele obrazów, pragnący za wszelką cenę zachować dziedzictwo przodków, stało się także ambitnym wyzwaniem dla konserwatorów z WKiRDS Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik badawczych i konserwatorskich, w połączeniu z modelową współpracą z opiekunami zbioru, wypracowano wzorcowy model postępowania wobec prywatnych kolekcji obrazów. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zabytkowe Kolekcje a wyzwania konserwatorskie- Kolekcja Jana Branickiego |
Dwa lata temu do jednej z pracowni konserwacji malarstwa na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, trafił obraz nieznanego autora z Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku przedstawiający portret Jana Klemensa Branickiego. Informacja o osobie uwiecznionej na obrazie, stała się punktem wyjścia do dalszych poszukiwań. Branicki był bardzo bogatym i wpływowym człowiekiem, miał ogromne ambicje polityczne. Okazało się, że wielką część swojej energii poświęcał kreowaniu własnego wizerunku. Znamy go jako twórcę między innymi białostockiej rezydencji zwanej " Wersalem północy" i jako znawcę mód swoich czasów. Ciągle zamawiał budowle, rzeźby, obrazy, utrzymywał teatr. Jego portrety malowane przez różnych artystów tworzą w tej autopromocji skodyfikowany typ magnata-sarmaty. Jaki związek mają one z naszym konserwowanym obiektem dowiedzą się Państwo podczas Festiwalu Nauki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Co i jak zbierać - kolekcje sztuki nowoczesnej i współczesnej |
Budowanie kolekcji dzieł sztuki jest podróżą, a zwykle rozpoczyna się ona od spontanicznego zakupu niewielkich rozmiarów obrazu. Problem pojawia się, kiedy kolekcja zaczyna poszerzać się do – często bardzo skomplikowanych – obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. Wykład stanowi próbę odpowiedzi na pytania z czym wiąże się kolekcjonowanie tejże sztuki, na co należy zwracać uwagę podczas jej zakupu oraz jakie obecnie panują trendy na rynku kolekcjonerskim. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Coś ciekawego dla kolekcjonerów, rekonstruktorów i nie tylko. |
Zrozumienie jak powstało dane dzieło sztuki jest kluczowym etapem poprzedzającym konserwację. Najlepszą drogą do poznania poszczególnych technik i technologii jest własnoręczne ich powtórzenie. Doświadczenie uzyskane w ten sposób jest nieocenione a efekty często zachwycające. Podczas wystawy zaprezentowane zostaną dzieła wykonane przez studentów w ramach zajęć z kopii w różnych pracowniach:
Oprócz tego będzie można zobaczyć:
Na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ratuje się wiele obiektów zabytkowych. Prowadzone są również badania naukowe poszerzające wiedzę o dawnych technikach i technologiach oraz o metodach i materiałach stosowanych w konserwacji. Przykłady takich działań będzie można zobaczyć na posterach przygotowanych z okazji 70-cio lecia WKiRDS, prezentujących dokonania pracowników. Serdecznie zapraszamy! |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty z kaligrafii i iluminatorstwa dla dzieci |
Kaligrafia jako sztuka estetycznego pisania jest doskonałym ćwiczeniem wyrabiającym charakter, cierpliwość i doskonalącym pismo odręczne. Jest to więcej niż pisanie – jest to artystyczne malowanie słów. Dla najmłodszych może stać się znakomitą zabawą, która pozwoli im inaczej spojrzeć na rękopiśmiennie teksty – zarówno te dawne, historyczne, jak i te współczesne, napisane przez bliskich czy znajomych. W ramach warsztatów młodzi uczestnicy będą mieli okazję poznać wybrane kroje pisma które spróbują wykonać za pomocą różnych narzędzi służących do kaligrafii: gęsim piórem, patykiem ze ściętym końcem czy tradycyjną stalówką. Ponadto każdy będzie mógł pokolorować piękny inicjał średniowieczny. Wszystkie dzieła stworzone podczas zajęć uczestnicy będą mogli zachować na pamiątkę, jako inspirację do dalszych ćwiczeń kaligraficznych. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zdobienie papierów introligatorskich |
Czy robiliście kiedyś stemple z ziemniaka i farby? A czy wiecie, że papiery zdobione podobną techniką wykorzystywane były od wieków przez introligatorów jako element książki (np. wyklejki, papiery obłóczkowe)? Zobaczycie przykłady zabytkowych książek oraz atrapy wykonane przez studentów, w których użyto papierów ręcznie barwionych różnymi metodami. Wspólnie wykonamy papiery w technice klajstrowej i marmurkowania. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Farbowanie barwikami naturalnymi — źródła naszej wiedzy |
W 1869 roku na drodze syntezy chemicznej uzyskano pierwszy sztuczny barwnik – alizarynę. Do tego czasu do barwienia tkanin wykorzystywano wyłącznie surowce naturalne pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Stosowanie tych surowców uzależnione było od czasu i obszaru geograficznego. Farbiarstwo już w średniowieczu było jednym z rzemiosł, a w XVIII wieku stało się wręcz nauką rozwijaną przez chemików. Farbiarze od stuleci posługiwali się ściśle określonymi recepturami. Strzegli sekretów swojej pracy, a swoje doświadczenie przekazywali następcom przeważnie ustnie. Skąd w związku z tym czerpać współcześnie wiedzę na temat tajników farbiarstwa w średniowieczu i w czasach nowożytnych? Zapraszamy wszystkich chętnych do zapoznania się z rodzajami barwników naturalnych stosowanych na „Starym i Nowym Lądzie”, źródłami wiedzy na temat tajników dawnych rzemieślników oraz zmianami zachodzącymi w farbiarstwie na przestrzeni wieków. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Haftować nazywa się igłą malować — historyczne techniki hafciarskie |
Haft należy do najwyżej cenionych technik zdobienia tkanin. Do dziś uznawany jest za wyrafinowany sposób dekorowania ubiorów, rozmaitych akcesoriów, czy tkanin zdobiących wnętrza domów. Haftowanie jest sztuką pełną tajemnic. Odkrywanie jej, nabieranie umiejętności i dochodzenie do wprawy wymaga nieraz wielu lat praktyki. Podstawą jest poznanie odpowiednich ściegów, których dobór decyduję o charakterze haftu. Dlatego też serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników hafciarstwa pragnących poznać lub pogłębić swoją wiedzę na temat historycznych technik hafciarskich. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Haftować nazywa się igłą malować—pokaz historycznych technik hafciarskich. |
Warsztaty poprzedza wykład Haftować nazywa się igłą malować—przegląd historycznych technik hafciarskich. Program warsztatów obejmuje zapoznanie uczestników z podstawowymi technikami hafciarskimi popularnymi w średniowieczu i w czasach nowożytnych. Prowadzący omówią i zaprezentują sposób wykonania poszczególnych rodzajów ściegów. Każdy z uczestników będzie miał możliwość praktycznej nauki różnych ściegów hafciarskich i stworzenia własnej kompozycji przy użyciu igły i nitki. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Odlewanie cynowych żołnierzyków |
Kiedy pierwszy raz matryca do odlewania żołnierzyków trafiła w moje ręce, spontanicznie zacząłem szukać narzędzi i materiału do odlewania. Przygotowałem chałupniczy warsztat z przypadkowych przedmiotów. Za materiał odlewniczy posłużył mi wówczas zwykły ołów, który znalazłem w swojej szopie. Roztopiłem go w rondlu nad ogniskiem, które rozpaliłem wcześniej w starym sadzie za domem. Mimo, że nie zadbałem nawet o rękawice, by uniknąć oparzeń- już za pierwszym razem udało mi się wykonać odlew. Odlałem, samodzielnie metalowy, lśniący olśniewająco piękny przedmiot- żołnierzyka, o którym marzyłem przez całe dzieciństwo. Dziś, po kilku latach, posiadam obszerną kolekcję form. Moim ulubionym zborem są formy przedstawiające wojska austro-węgierskie. Posiadam też matryce niemieckie i francuskie z różnych okresów. Można odlewać z nich kawalerię, różne rodzaje piechoty, armaty z obsługą, poczty sztandarowe, orkiestrę i wozy transportowe załadowane workami z mąką i beczkami z winem. Podczas warsztatów każdy uczestnik będzie mógł odlać własnego, cynowego żołnierzyka i zabrać do domu na pamiątkę.
|
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Skóra skórze nierówna- wytwarzanie, obróbka i konserwacja skóry |
Skóra od wieków wykorzystywana była do produkcji przeróżnych towarzyszących człowiekowi przedmiotów- zarówno ubrań jak i przydatnych akcesoriów codziennego użytku. Odpowiednio wyprawiona i należycie zadbana może służyć w dobrej formie wiele lat. Jest to jednak materiał trudny i nie odwdzięczy się trwałością na skutek nieprzemyślanych zabiegów, a wręcz przeciwnie. Podczas referatu przedstawione zostaną sposoby rozpoznawania skór wyprawionych metodami historycznymi i stosowanymi obecnie. Poruszony zostanie również temat identyfikacji różnych rodzajów skór a także problemów związanych z konserwacją tego materiału. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty z kaligrafii dla dorosłych |
Obecnie przy codziennym pośpiechu sztuka kaligrafii zanika wypierana przez klawiatury komputerów coraz powszechniej wybierane zamiast odręcznego pisma. Jeszcze do niedawna w szkołach kaligrafia była jednym z przedmiotów nauczania początkowego , którego głównym celem, poza doskonaleniem pisma, było kształtowanie charakteru i cierpliwości. Umiejętność pięknego pisania nadal jest doceniana tym bardziej, że coraz mniej osób posiada chęci i wystarczającą ilość samozaparcia aby się tego nauczyć. Nie jest to niemożliwe i każdy poprzez odpowiednią praktykę i ćwiczenia może udoskonalić swoje pismo. Poznawanie różnych krojów i opanowywanie ich może okazać się fantastyczną przygodą a niejeden odnajdzie w tym nawet pasje. Podczas warsztatów będzie możliwość poznania w praktyce kilku popularnych, dawnych krojów pisma oraz narzędzi stosowanych do ich wykonania: gęsiego pióra, odpowiednio ściętego patyka i klasycznej stalówki. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Papier i pergamin- historia i technika powstawania |
Papier i pergamin - obydwa odegrały znaczącą rolę jako nośniki historii dziejów ludzkości. W swoim czasie każde z nich było niezastąpione, a procesy ich wytwarzania ewoluowały z intuicyjnych do technologicznie zaawansowanych. W czasach, w których skryptorium zastępuje edytor tekstu. charakter pisma font, a książkę e-book, warto pamiętać o początkach i zachować świadomość ich wagi oraz wpływu na dzisiejszą rzeczywistość. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Pokaz średniowiecznej techniki ręcznego stemplowego druku na tkaninach. |
Pokaz odtworzenia średniowiecznej techniki druku na tkaninach z wykorzystaniem drewnianych, ręcznie rzeźbionych stempli. Pokazowi towarzyszyć będą warsztaty ze stemplowego druku na tkaninach i papierze. Każdy z uczestników będzie miał możliwość stworzenia własnej kompozycji wykorzystując stemple ze wzorami zaczerpniętymi ze średniowiecznych tkanin — fantastycznych smoków, zwierząt i ptaków. Doskonała zabawa dla najmłodszych i ich opiekunów. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty z ręcznego wyplatania taśm w technice fingerloop |
Pokaz i praktyczna nauka średniowiecznej techniki fingerloop, polegającej na ręcznym wyplataniu taśm pasmanteryjnych. Każdy z uczestników będzie mógł spróbować własnych sił i na podstawie przygotowanych schematów wypleść taśmę, która może ozdobić breloczek do kluczy czy zakładkę do książki. Fingerloop to nie tylko gimnastyka dla palców, to doskonała zabawa rozwijająca wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie. Zapraszamy dzieci od 7 roku życia z rodzicami. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dawna książka- Średniowieczne i renesansowe techniki introligatorskie |
Krótkie wprowadzenie do rzemiosła introligatorskiego. Podczas prezentacji omówiony zostanie proces powstawania książki od luźnych kart do zdobionej oprawy. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak robiono farby - pigmenty i spoiwa stosowane w dawnych wiekach |
Na wykładzie omówione zostaną rodzaje materiałów używanych dawniej i dziś do produkcji farb artystycznych. Poznając materiał, w którym tworzy artysta i sposób malowania, możemy uzyskać cenne informacje o okresie i szkole, w której tworzył. Omówione zostaną wyniki badań technologicznych i materiałowych, które zestawione z wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwią pogłębienie wiedzy o poszczególnych warsztatach artystycznych, stanowiących pomoc w atrybucji obrazów, datowaniu oraz rekonstrukcji ich dziejów, oraz przede wszystkim poznaniu warsztatu malarskiego. Każdy pigment użyte w mieszaninie ze spoiwem posiada pewne cechy charakterystyczne, których znajomość jest bardzo ważna podczas procesu malowania. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Sztuka i pielgrzymowanie – o podróżnych obrazach dewocyjnych |
Wykład dotyczyć będzie genezy i historii ikon podróżnych oraz cech charakterystycznych technik i technologii tego typu obiektów. Omówione zostaną różnice i podobieństwa warsztatów ikonopisarzy i zachodnioeuropejskich mistrzów malarstwa średniowiecznego i późniejszego. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Badania i konserwacja ikony z rekonstrukcją pozłoty i puncowań |
Prezentacja będzie dotyczyć pisania ikony Św. Mitrofan Biskup Woroneża oraz analizy wcześniejszej nieprofesjonalnej konserwacji obiektu, polegającej na rekonstrukcji ubytków ikony, poprzez malarską próbę imitacji złota oraz efektów puncowań. |
sztuka |
|