dyskusja
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Muzealne zabawy z Marią |
Podczas spotkania osoby chętne zapoznają się z postacią i dokonaniami naukowymi Marii Skłodowskiej-Curie. Dzieci wezmą udział w zwiedzaniu muzeum i dyskusji o sławnej uczonej. Quizy i zabawy edukacyjne pomogą najmłodszym uczestnikom utrwalić zdobytą wiedzę. Zajęcia zakończymy prostym eksperymentem chemicznym, który każdy uczestnik wykona samodzielnie. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kim są i co robią na co dzień ukraińskie kobiety - migrantki mieszkające Polsce? |
Celem wystąpienia jest ukazanie biografii ukraińskich kobiet - migrantek mieszkających i pracujących w Polsce. Autorka przede wszystkim postara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ukraińskie kobiety podejmują decyzję o migracji, niejednokrotnie pozostawiając w ojczyźnie zarówno swoich mężów, jak i dzieci. Jednocześnie referentka zwróci uwagę na problemy i trudności, z którymi w Polsce borykają się ukraińskie kobiety – migrantki, a także ukaże ich nadzieje i marzenia dotyczące lepszego życia. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Muzealne zabawy z Marią |
Podczas spotkania osoby chętne zapoznają się z postacią i dokonaniami naukowymi Marii Skłodowskiej-Curie. Dzieci wezmą udział w zwiedzaniu muzeum i dyskusji o sławnej uczonej. Quizy i zabawy edukacyjne pomogą najmłodszym uczestnikom utrwalić zdobytą wiedzę. Zajęcia zakończymy prostym eksperymentem chemicznym, który każdy uczestnik wykona samodzielnie. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | "Cóż tam, panie, w polityce?". Postprawda i postpolityka, czyli chleb powszedni polskiego dyskursu |
Czym jest bańka informacyjna i czy można ją przebić? Czy rzeczywistość społeczną czeka zalew informacji różnej jakości, podawanych jako fakty? Kto ma interes w powielaniu niepokojących "fejków"? Czy jesteśmy skazani na rzeczywistość rywalizujących ze sobą prawd, będących dobrze zakamuflowanymi kłamstwami? Czy za zjawisko postpolityki odpowiada jedynie komercjalizacja mediów i polityki? Wspólnie z uczestnikami spotkania podejmiemy dyskusję wokół postawionych i rodzących się pytań. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | O folklorze Wysp Brytyjskich słów kilka |
Na kształtowanie się kulturowego dziedzictwa Wysp Brytyjskich miały wpływy celtyckie i germańskie, czego rezultatem są złożone i często zlokalizowane wierzenia, podania i legendy. Wierzenia ludowe cechowała też różnorodność przedstawień świata nadnaturalnego, choć były również i podobieństwa sprawiające, że rzeczywiście można mówić o ujednoliconym folklorze tego zakątka Europy. Z tego powodu wykład, na który zapraszam, ma charakter poglądowy – na podstawie przykładów z różnych regionów, w tym Szkocji, Anglii, Walii, Irlandii i Orkadów, przybliżymy genezę popularnych podań i legend. Nie przeoczymy też, rzecz jasna, barwnych bohaterów tych legend i dowiemy się, kim były selkie, jak rozpoznać (i unikać) kelpie, a także dlaczego nie chcemy usłyszeć płaczu banshee. Po wykładzie przewidziany jest czas na pytania i dyskusję. Zapraszam! |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak wyśpiewać tłumaczenie? O problemach z przekładem tekstów utworów wokalnych |
Podczas wykładu przedstawione zostaną kluczowe zagadnienia dotyczące tłumaczenia tekstów utworów wokalnych. Przekład dzieł operowych czy pieśniarskich uwikłany jest w szereg zależności związanych z materią muzyczną. Tłumacz, by stworzyć przekład spełniający wymogi tekstu przeznaczonego do śpiewania, musi jako tekst źródłowy traktować nie tylko tekst literacki, ale również warstwę muzyczną. Powinien także mieć on na względzie techniczne wymogi wykonania wokalnego. Do najważniejszych kwestii związanych z przekładem oper, pieśni i innych form wokalnych należą zgodność prozodii tekstu z przebiegiem frazy, dobór głosek oraz zagadnienia związane z odzwierciedleniem za pomocą środków muzycznych znaczenia śpiewanego tekstu. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną przykłady z klasycznego repertuaru wokalnego, jak np. Dydony i Eneasza Henry’ego Purcella czy Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ponadto w zarysie przedstawiony zostanie opis współpracy tłumacza i konsultanta muzycznego podczas pracy nad angielską wersją Czterech sonetów miłosnych Tadeusza Bairda skomponowanych do polskiego przekładu sonetów Williama Shakespeare’a autorstwa Macieja Słomczyńskiego. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Niepodległość - szanse i zagrożenia. Problemy narodowościowe, społeczne i gospodarcze |
Dyskusja o problemach społecznych, gospodarczych i narodowościowych w odradzającej się w 1918 r. Rzeczypospolitej. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień otwarty w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN |
W programie: Cykl wykładów popularnonaukowych: 9:00 – 15:00 cykl sześciu wykładów popularnych (szczegółowy program na stronie www.camk.edu.pl ukaże się 1 września) 15:00 -16:00 Na pytania publiczności odpowiadają wykładowcy Dnia Otwartego Taras: 9:00 – 15:00 pracownicy CAMK i członkowie Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii - pokazy plam słonecznych (przy bezchmurnej pogodzie); 9:00 – 15:00 – model Układu Słonecznego w skali 1:50 mln.; - układ pokazujący różnice siły ciążenia na powierzchni różnych ciał niebieskich; Biblioteka: 9:00 – 15:00 (pokazy co godzinę) - pokaz Tellurium – mechanicznego modelu Układu Słońce-Ziemia-Księżyc, wyjaśniającego zjawiska dnia i nocy, pór roku, zaćmień Słońca i Księżyca, faz Księżyca; Sala Seminaryjna: 9:30 – 16:00 “Wszechświat w komputerze” - pokazy astronomicznych programów komputerowych; Hall Główny W godzinach 9:00 -16:00 na terenie Centrum Astronomicznego otwarte będą stoiska: - Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii prezentujące amatorski sprzęt astronomiczny i zdjęcia, a także oferujące porady dla miłośników astronomii; - Klubu Almukantarat; - firm oferujących amatorski sprzęt optyczny do obserwacji astronomicznych; - wydawnictw z literaturą popularnonaukową;
Szczegółowy program Dnia Otwartego ukase się na stronie www.camk.edu.pl . |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Metafory w polityce |
Skuteczny komunikat polityczny niemal z założenia buduje uproszczoną wizję świata, w której tylko nieliczne aspekty życia odgrywają istotną rolę. Aby zamknąć politycznego przeciwnika bądź wyborcę w tym uproszczonym świecie, twórca komunikatu często używa języka metaforycznego. Jeden polityk powie, że państwo to samochód, który potrzebuje sprawnego silnika i doświadczonego kierowcy, by wozić pasażerów-obywateli. Inny opisze państwo jako dom, w którym stereotypowa matka i ojciec reprezentują kolejno instytucje opieki społecznej i aparat przymusu. Siła obrazów zawartych w metaforach jest na tyle duża, że gdy dyskusja polityczna raz zostanie do nich sprowadzona, bardzo trudno jest ją przełamać. Nasz umysł naturalnie skłania się, by wykorzystać zawężoną logikę oddziałujących na nas metafor i w ten sposób uporządkować chaos politycznych realiów. Metafory są jednak zawsze otwarte na interpretacje, rządzą się więc własną dynamiką i mogą zostać wykorzystane przez wszystkich uczestników dyskusji, często na przekór ich pierwotnemu autorowi. Warsztaty poświęcone będą wykorzystaniu metafor w propagandzie i agitacji politycznej. Dowiemy się, jaki jest mechanizm działania metafory i jaka jest jej rola w budowaniu sensu wypowiedzi. Nauczymy się rozpoznawać metafory w kontekście politycznym i zobaczymy, z czego wynika ich manipulacyjny potencjał. W trakcie warsztatów posłużymy się konkretnymi przykładami z politycznych kampanii, konferencji i debat. Wspólnie analizując wypowiedzi polityków, spróbujemy rozpoznać ich metafory i ocenić ich skuteczność. Na koniec zastanowimy się nad sposobami obrony przed manipulacją polityczną. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy serwis społecznościowy jest nową wspólnotą? |
W 2017 roku Mark Zuckerberg zapowiedział budowanie globalnej wspólnoty. Czy portal społecznościowy jest naszym nowym domem? Czym są wspólnoty wirtualne? Kim są ich członkowie? Dlaczego odgrywają coraz większą rolę? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mniejszości narodowe wobec niepodległej Polski |
Debata z udziałem wybitnych znawców dziejów głównych mniejszości narodowych zamieszkujących II RP skoncentruje się na problemach związanych z recepcją odrodzonej Polski wśród przedstawicieli Ukraińców, Żydów, Niemców i Białorusinów. Osnową będzie kwestia nadziei i obaw, jakie żywione były wobec nowopowstałych struktur państwowych. W tle pozostaną pytania o to, co II RP mogła i chciała zaoferować mniejszościom narodowym ją zamieszkującym. Bez wątpienia istotnym elementem dyskusji będzie także kwestia alternatywnych od przyjętych rozwiązań, jakie postulowały niektóre środowiska mniejszościowe. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Misja kosmiczna „PAŃSTWO” |
Celami warsztatu są: rozumienie przez jego uczestników kluczowych pojęć w życiu publicznym, czyli instytucja państwa, polityka publiczna, obywatel, władza, konstytucja oraz kształcenie świadomości wpływu obywateli na państwo i państwa na obywateli. Metody wykorzystywane podczas warsztatu to: rozmowa nauczająca, wykład, uczenie się przez współpracę, analiza tekstu źródłowego, gra dydaktyczna, dyskusja, burza mózgów |
|
|
Lekcja festiwalowa | #KleksWprawie |
Ale o co chodzi? Kałamarz? List? Dokumenty? To proste – Jan Brzechwa – znany poeta, autor wielu znanych bajek i wierszy dla dzieci, absolwent Wydziała Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego! Brzechwa posiadał bardzo rzadki u dorosłego dar – rozumiał świat dziecka, wnikał w niego, nie próbując go zmienić w świat dorosłych. Znakomicie pojmował on perspektywę młodego odbiorcy, którego poprzez zwrócenie uwagi na ludzkie zachowania, wady czy zalety, starał się zachęcić do refleksji oraz do zabawy słowem i skojarzeniami. Dlatego twórczość Brzechwy porywa, bawi i uczy kolejne pokolenia młodych Polaków. W swoich utworach poeta ukrył wiele idei prawnych, które postanowiliśmy pokazać młodym odbiorcom. Na warsztat weźmiemy wszystkim znaną „Akademię Pana Kleksa”, w której ważną rolę odrywają zagadnienia: człowieczeństwo, rola społeczeństwa czy kosmos. To właśnie na nich skupimy się podczas prowadzonych lekcji. Zajęcia rozpoczniemy od krótkiego przypomnienia „Akademii Pana Kleksa”. Następnie wspólnie zastanowimy się nad tym, co oznacza bycie człowiekiem. Opowiemy uczniom Do warsztatów należy zapoznać się z treścią utworu – proponujemy również obejrzeć w szkole film „Akademia Pana Kleksa” reż. Krzysztofa Gradowskiego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Moja rodzina jest… antyczna |
Moja rodzina jest antyczna … to tytuł lekcji w formie gry historycznej przeznaczonej dla klas 4 – 6 szkoły podstawowej. Gra pomyślana jest tak, by w prosty sposób, przy pomocy rekwizytów, dialogów z dzieł starożytnych i imitacji wybranych scen artystycznych uczniowie przenieśli się do świata antycznego, w którym żyły rodziny zamieszkujące tereny będące cywilizacyjną kolebką Europy: starożytna Grecja, Rzym, Syria-Palestyna. Podczas wędrówki śladami starożytnych rodzin uczniowie mają sposobność odkryć antyczne wzory życia rodzinnego, którymi posługują się ich własne rodziny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Moja rodzina jest… antyczna |
Moja rodzina jest antyczna … Uczniowie przeniesieni są do świata starożytnej Grecji, Rzymu, Syrii-Palestyny, w którym żyły rodziny zamieszkujące tereny będące cywilizacyjną kolebką Europy. Wykład dotyczy prezentacji źródeł antycznych na temat rodziny, podziału ról wewnątrz rodziny, organizacji społeczeństw w oparciu o rodzinę, kontraktów małżeńskich, płodności, dzietności, adopcji, spadków, praw karnych, obowiązków dzieci względem rodziców. Podczas wędrówki śladami starożytnych rodzin uczniowie mają sposobność odkryć antyczne wzory życia rodzinnego, którymi posługują się ich własne rodziny. Uczniowie zaproszeni są do podjęcia analizy tematu życia rodzinnego na przykładzie sztuki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Władza sądownicza w Polsce |
Warsztaty na temat władzy sądowniczej w Polsce. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Innowacje nie gryzą |
Podczas zajęć zastanowimy się, czym są innowacje i dlaczego świat nie może się bez nich rozwijać. Pokażemy przykłady innowacji (produktów i usług). Przedstawimy, jak metody pobudzania kreatywności mogą pomóc w tworzeniu innowacji i niektóre z nich przećwiczymy w praktyce. |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Sieć 2.0 a literatura. Hiperfikcja, literatura współdzielona oraz webkomiksy |
Technologia wpływała na literaturę od początku dziejów. Przykładem jest rewolucyjny wynalazek Johannesa Gutenberga - druk. Natomiast bardziej współczesnym przykładem technologii wpływającej na literaturę są komputery, Internet, a także współczesne strony internetowe należące do tzw. Sieci 2.0. Ukształtowanie się Sieci 2.0, czyli serwisów internetowych kładących nacisk na treść tworzoną przez użytkowników internetowych, otworzyło nowe możliwości przed autorami. Zaczęła powstawać literatura cyfrowa, która głównie się rozwinęła w anglojęzycznych krajach. Była ona błyskawicznie publikowana, interaktywna, niezależna i elastyczna; autor mógł korzystać z jakichkolwiek cech danej strony internetowej lub programu, aby stworzyć nietuzinkowy literacki eksperyment - czasem bardziej udany, a czasem mniej. Mimo wyzwań, autorzy nadal chętnie korzystają z nowych mediów i Sieci 2.0, aby stworzyć różne typy literatury cyfrowej. Niniejszy wykład przedstawi zarys trzech konkretnych typów literatury cyfrowej, a mianowicie: hiperfikcji, literatury współdzielonej oraz webkomiksów. Hiperfikcja opiera się na wykorzystaniu hiperłączy w celu stworzenia nielinearnej fabuły, a także umożliwienia czytelnikowi bezpośredniej interakcji z dziełem. Natomiast literatura współdzielona wykorzystuje natychmiastowość portali społecznościowych i systemów komentowania w Internecie, aby tworzyć dzieła wieloautorskie. Z kolei webkomiksy to komiksy tworzone i publikowane na stronach internetowych, wykorzystujące dźwięk, animację, elementy interaktywne i unikalne formaty, a także odnoszące się do niecodziennych tematów. Poza odniesieniem się do konkretnych przykładów, podczas wykładu zostanie również poruszona kwestia tego, co może oznaczać taka literacka twórczość dla przyszłości literatury w XXI wieku. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak płynąca krew wspomaga gojenie się ran? |
Aby z rany powstałej wskutek skaleczenia nie wypłynęło zbyt dużo krwi, w miejscu zranienia powstaje skrzep złożony między innymi z fibryny oraz komórek krwi. Ponieważ skrzep tworzy się w obecności przepływającej krwi, która wywiera na niego ciągły nacisk, musi on posiadać wysoką wytrzymałość oraz elastyczność, aby nie ulec przedwczesnemu zerwaniu. Właściwości te zapewnia skrzepowi obecność w nim sieci fibrynowej. Sieć ta może samoistnie zwiększyć swoją sztywność do tysiąca razy, jeśli zostanie poddana działaniu sił, a jej pojedyncze włókna mogą zostać rozciągnięte czterokrotnie, bez większego uszkodzenia. W trakcie 30 minutowego spotkania zaprezentuję Państwu proces tworzenia sieci fibrynowej w warunkach laboratoryjnych, jej obrazowania mikroskopowego w warunkach statycznych oraz w obecności przepływu, wytłumaczę także mechanizmy, dzięki którym sieć ta jest w stanie wytrzymać nacisk przepływającej krwi. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Metafory w polityce |
Skuteczny komunikat polityczny niemal z założenia buduje uproszczoną wizję świata, w której tylko nieliczne aspekty życia odgrywają istotną rolę. Aby zamknąć politycznego przeciwnika bądź wyborcę w tym uproszczonym świecie, twórca komunikatu często używa języka metaforycznego. Jeden polityk powie, że państwo to samochód, który potrzebuje sprawnego silnika i doświadczonego kierowcy, by wozić pasażerów - obywateli. Inny opisze państwo jako dom, w którym stereotypowa matka i ojciec reprezentują kolejno instytucje opieki społecznej i aparat przymusu. Siła obrazów zawartych w metaforach jest na tyle duża, że gdy dyskusja polityczna raz zostanie do nich sprowadzona, bardzo trudno jest ją przełamać. Nasz umysł naturalnie skłania się, by wykorzystać zawężoną logikę oddziałujących na nas metafor i w ten sposób uporządkować chaos politycznych realiów. Metafory są jednak zawsze otwarte na interpretacje, rządzą się więc własną dynamiką i mogą zostać wykorzystane przez wszystkich uczestników dyskusji, często na przekór ich pierwotnemu autorowi. Warsztaty poświęcone będą wykorzystaniu metafor w propagandzie i agitacji politycznej. Dowiemy się, jaki jest mechanizm działania metafory i jaka jest jej rola w budowaniu sensu wypowiedzi. Nauczymy się rozpoznawać metafory w kontekście politycznym i zobaczymy z czego wynika ich manipulacyjny potencjał. W trakcie warsztatów posłużymy się konkretnymi przykładami z politycznych kampanii, konferencji i debat. Wspólnie analizując wypowiedzi polityków, spróbujemy rozpoznać ich metafory i ocenić ich skuteczność. Na koniec zastanowimy się nad sposobami obrony przed manipulacją polityczną. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Moralność jest skutkiem ewolucji? |
Miłość macierzyńska, nepotyzm, altruizm - kultura czy natura? A przemoc, okrucieństwo, podporządkowanie wodzowi - polityka czy biologia? Ewolucja i zachowanie. Prof. Krzysztof Dołowy, biofizyk, SGGW, autor książki „Wbrew Bogom. Od magii do metody naukowej i z powrotem” porozmawia na ten temat z dr Marią Pawłowską, IBL PAN, absolwentką biologii na Uniwersytetach w Brystolu i Cambridge, dr hab. Pawłem Boguszewskim, neurobiologiem z Instytutu Nenckiego w Warszawie, zajmującym się neurobiologicznymi podstawami zachowania i emocji. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Podglądamy sekrety życia społecznego myszy - Eco-HAB |
Myszy są często stosowane jako modele zaburzeń interakcji społecznych, które mają odzwierciedlać problemy w tym zakresie obserwowane u ludzi, np. w autyzmie. Jednak ocena zachowań społecznych tych gryzoni nie jest łatwa. Myszy są bardzo wrażliwe na obecność człowieka czy izolację od znanego środowiska i innych osobników. Reagują silnym stresem, który zaburza ich normalne zachowanie. Dlatego zbudowaliśmy zautomatyzowany system Eco-HAB, który pozwala na obserwację zachowania zwierząt w warunkach zbliżonych do naturalnych i bez obecności eksperymentatora. System ten pozwala nam obserwować zachowanie zwierząt w sposób dla nich przyjazny i zbierać informacje na przykład o tym, jak często i z kim najchętniej myszy wchodzą w interakcję, kto jest liderem w grupie i jakie to ma znaczenie dla niego jak i pozostałych zwierząt, jak myszy zarażają się emocjami innych osobników, itp. W czasie wykładu opowiem, jak i dlaczego obserwujemy zachowania społeczne myszy, a także jak możemy wykorzystywać opracowany przez nas system do testowania nowych terapii zaburzeń zachowań społecznych. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Dorastanie w sieci a prywatność |
|
||
Lekcja festiwalowa | Banki kontra "skarpety" - czyli bankowość w pigułce |
Adepci finansów zostaną wdrożeni w świat bankowości. W prosty sposób zobrazowana zostanie działalność banków. Wyjaśnione zostaną takie pojęcia jak depozyty oraz kredyty bankowe. Uczniowie dowiedzą się również, na czym tak naprawdę zarabiają banki oraz jakimi cechami powinien kierować się dobry bankier. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywioł ognia w Warszawie |
Zajęcia dotyczą roli ognia w życiu codziennym mieszkańców Starej Warszawy oraz sposobów walki z groźnym żywiołem w mieście. W jaki sposób mobilizowano mieszkańców do służby przeciwpożarowej? Jak wyglądały początki zorganizowanej służby pożarniczej? Uczestnicy dowiedzą się również, jak wykorzystywano ogień w życiu codziennym. Zajęcia dla klas V-VIII szkoły podstawowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Giełda papierów wartościowych - kasyno czy partia szachów? |
Na podstawie barwnych metafor i analogii zobrazowana zostanie działalność giełdy papierów wartościowych. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi instrumentami finansowymi, takimi jak akcje i obligacje. Na koniec zaprezentowane zostaną podstawowe zasady, którymi powinien kierować się każdy inwestor giełdowy – i nie tylko. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy |
Lekcja jest okazją do zapoznania uczestników z projektem "Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy", który jest realizowany w Muzeum Warszawskiej Pragi od 2015 roku. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane materiały filmowe dokumentujące zainicjowaną przez muzeum współpracę między praskimi rzemieślnikami oraz młodymi projektantami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Będą one punktem wyjścia do dyskusji na temat szans i zagrożeń wynikających z międzypokoleniowej współpracy, a także roli instutucji kultury w procesie rewitalizacji Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mroczne oblicze miasta świateł. Przykład historii z dreszczykiem |
Paryż to tak naprawdę dwa miasta, choć tak diametralnie różne, to nierozerwalnie połączone wstęgą historycznych wydarzeń. Przez długi czas te "dwa miasta" żyły ze sobą w symbiozie, los jednego zależał od drugiego, co ciekawe architektura i rozlokowanie ulic znanego nam Paryża w dużej mierze zależały od "niewidocznego bliźniaka", który w dramatyczny sposób przypomniał o sobie w XVIII. Miasto świateł, blichtru, pokazów mody czy też romantycznych kafejek nad Sekwaną to pierwsze skojarzenia związane z francuską stolicą. Jednak za sprawą podziemnego miasta śmierci, grozy i tajemnic z przeszłości, miasto bagietek, serów i beretów odsłania swoje drugie, mrożące krew w żyłach oblicze, dostępne tylko dla odważnych. Kto ma odwagę zejść do "imperium śmierci" i poznać "najdłuższy grób świata"? Kto nie boi się zgubić w mrocznym labiryncie ulic miasta zmarłych? Kto czuje się na siłach, aby poznać historię tego miejsca? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
Zajęcia warsztatowe poprzedzone wykładem o rodzajach technik graficznych. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z rycinami ze zbiorów Muzeum Drukarstwa przedstawiającymi rzekę Wisłę. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania oraz przekazu grafcznego. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek zostanie własnoręcznie wytłoczony na zabytkowej prasie korektorskiej.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Pisarz i zabójca: Arthur Conan Doyle i Kuba Rozpruwacz |
Seria 60 tekstów o przygodach Sherlocka Holmesa i Johna Watsona powstawała na przestrzeni 40 lat (1887-1927), jednak Arthur Conan Doyle nie pokusił się o opowieść nawiązującą do wydarzeń z jesieni 1888, kiedy to w londyńskim Whitechapel grasował nieznany dotąd morderca. Wiemy, że pisarz interesował się tą sprawą, widział list podpisany „Jack the Ripper”, odwiedził miejsca zbrodni i miał swoją teorię odnośnie zabójcy. Wiemy też, że interesował się innymi prawdziwymi przestępstwami nie tylko jako czytelnik relacji prasowych, ale też angażował się w rozwiązanie kilku z nich – najbardziej znaną jest sprawa George’a Edalji. W kilku opowiadaniach o najsłynniejszym detektywie można znaleźć echa sprawy Kuby Rozpruwacza, ale najwyraźniej dla fanów Sherlocka Holmesa to za mało. Kultura popularna świetnie sobie radzi z uzupełnianiem tego „braku” w holmesowskim kanonie; co więcej, jej twórcy idą o krok dalej i oferują nam samego Doyle’a jako detektywa na tropie Rozpruwacza, a czasem nawet przedstawiają go w dość nieoczekiwanej roli… Jakiej? O(d)powiem na spotkaniu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Współczesny western europejski |
Western jako gatunek filmowy ma w Europie historię niemal tak samo długą jak western amerykański, aczkolwiek – z wyjątkiem spektakularnego epizodu westernów spaghetti – objawił się jako zjawisko w ograniczonej skali. Obecnie westerny europejskie raczej sytuują się w niszy, ale jak na gatunek niszowy zaskakują rozmaitością form. Owe zróżnicowane formy oraz ich uzależnione od kontekstu znaczenia będą przedmiotem naszej dyskusji. Uczestnicy spotkania proszeni są o wcześniejsze obejrzenie następujących filmów: Wendeta (2016, reż. Martin Koolhoven), Mroczna dolina (2014, reż Andreas Prochaska), Aferim! (2015, reż. Radu Jude) i Pokot (2017, reż. Agnieszka Holland). |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak płynąca krew wspomaga gojenie się ran? |
Aby z rany powstałej wskutek skaleczenia nie wypłynęło zbyt dużo krwi, w miejscu zranienia powstaje skrzep złożony między innymi z fibryny oraz komórek krwi. Ponieważ skrzep tworzy się w obecności przepływającej krwi, która wywiera na niego ciągły nacisk, musi on posiadać wysoką wytrzymałość oraz elastyczność, aby nie ulec przedwczesnemu zerwaniu. Właściwości te zapewnia skrzepowi obecności w nim sieci fibrynowej. Sieć ta może samoistnie zwiększyć swoją sztywność do tysiąca razy, jeśli zostanie poddana działaniu sił, a jej pojedyncze włókna mogą zostać rozciągnięte czterokrotnie, bez większego uszkodzenia. W trakcie 30 minutowego spotkania zaprezentuję Państwu proces tworzenia sieci fibrynowej w warunkach laboratoryjnych, jej obrazowania mikroskopowego w warunkach statycznych oraz w obecności przepływu, wytłumaczę także mechanizmy, dzięki którym sieć ta jest w stanie wytrzymać nacisk przepływającej krwi. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Regeneracja i rekonstrukcja stawu kolanowego z wykorzystaniem 3D struktur polimerowych |
Wykład będzie obejmować omówienie zagadnień uszkodzeń stawu kolanowego. Zostaną zaprezentowane współczesne metody leczenia więzadeł i chrząstki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na regenerację z wykorzystaniem trójwymiarowych struktur polimerowych, wytworzonych z polimerów naturalnych i syntetycznych o modyfikowanej powierzchni, oraz termowrażliwych hydrożeli. Uczestnicy będą mogli obejrzeć jeden z procesów tworzenia takich struktur 3D - proces elektroprzędzenia. Umożliwia on formowanie struktur niezwykle podobnych do włókien kolagenowych znajdujących się w ludzkich tkankach. Struktury żelowe zostaną przedstawione z wykorzystaniem naturalnych polimerów.(Popularyzacja388/L-6/2014 NCBR, ligamed.ippt.pan.pl) |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Autonomiczne maszyny - już nie science fiction |
Autonomiczne samochody, maszyny wojenne i inne urządzenia sterowane algorytmami opartymi na machine learning. Porozmawiają o tym: dr Łukasz Kowalczyk, radca prawny, Artes Liberales UW, prowadzi konwersatorium dotyczące zagadnień prawnych związanych z zastosowaniem robotów w przestrzeni publicznej, Zuzanna Warso, prawniczka, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, dr Jacek Szejda i Gabriel Buchała, prezes Aptiv Polska, firmy odpowiedzialnej m.in. za pierwszy autonomiczny samochód, który przemierzył Stany Zjednoczone. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Od kanałów potasowych do dermokosmetyków |
W czasie wykładu zostaną przedstawione badania dotyczące białek obecnych w mitochondriach: kanałów potasowych. Zmiany transportu jonów potasowych przez błony mitochondrialne pozwalają zmienić poziom reaktywnych form tlenu w komórkach. Rezultaty prowadzonych doświadczeń pozwoliły na stworzenie razem z firmą Dr Irena Eris kilku nowych dermokosmetyków, m.in. z serii Pharmaceris V oraz H. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy drag jest feministyczny? |
Na spotkaniu będziemy rozmawiać o drag queens, czyli mężczyznach przebierających się za kobiety w celach rozrywkowych. Spojrzymy na to zjawisko z perspektywy feministycznej i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy te przedstawienia mają charakter mizoginistyczny, pokazując mocno przerysowany i oparty na stereotypach obraz kobiecości, czy może ich nastawienie na przełamywanie konwencji płciowych świadczy o ich rewolucyjnym, feministycznym charakterze. Będziemy rozmawiać przede wszystkim o dragu w kulturze amerykańskiej, ale porównania z naszą rodzimą sceną będą również mile widziane |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Sztuczna inteligencja – szanse czy zagrożenia |
Na spotkaniu porozmawiamy o możliwościach, jakie niesie ze sobą wykorzystanie SI – teraz i w przyszłości. Zastanowimy się, jak ta technologia wpływa na rynek pracy, wymianę informacji, zakupy czy nawet przebieg demokratycznych wyborów. W debacie udział wezmą: Agata Chęcińska Mikołaj Mikołajczyk |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Wędrująca Afryka |
Kontynent afrykański jest miejscem masowych przemieszczeń ludności, z których część stanowią te powodowane zmianami i ograniczeniami ze strony środowiska przyrodniczego. Na ile wynikają one ze zmian klimatu? Jaki wpływ mają na życie ludzi i w jakim stopniu determinują ich wybory dotyczące miejsca zamieszkania? Czy można żyć w ciągłym ruchu i co takie życie ułatwia, a co uniemożliwia? |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się wzięły pieniądze - od barteru do bitcoina |
Podczas zajęć zastanowimy się, dlaczego ludzie wynaleźli pieniądze. Uczniowie dowiedzą się, jak wyglądała wymiana gospodarcza przed ich wynalezieniem. Samodzielnie w zabawie będą mogli się przekonać jakie plusy i minusy wiązały się z wymianą barterową. Prześledzimy najważniejsze etapy historii pieniądza. Zastanowimy się, jakie cechy powinien posiadać idealny pieniądz.( Krótki przebiec zajęć: Świat bez pieniędzy - wymiana barterowa Pieniądz towarowy Historia pieniądza Cechy idealnego pieniądza) |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywioł ognia w Warszawie |
Zajęcia dotyczą roli ognia w życiu codziennym mieszkańców Starej Warszawy oraz sposobów walki z groźnym żywiołem w mieście. W jaki sposób mobilizowano mieszkańców do służby przeciwpożarowej? Jak wyglądały początki zorganizowanej służby pożarniczej? Uczestnicy dowiedzą się również, jak wykorzystywano ogień w życiu codziennym. Zajęcia dla klas V-VIII szkoły podstawowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy |
Lekcja jest okazją do zapoznania uczestników z projektem "Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy", który jest realizowany w Muzeum Warszawskiej Pragi od 2015 roku. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane materiały filmowe dokumentujące zainicjowaną przez muzeum współpracę między praskimi rzemieślnikami oraz młodymi projektantami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Będą one punktem wyjścia do dyskusji na temat szans i zagrożeń wynikających z międzypokoleniowej współpracy, a także roli instutucji kultury w procesie rewitalizacji Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
Zajęcia warsztatowe poprzedzone wykładem o rodzajach technik graficznych. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z rycinami ze zbiorów Muzeum Drukarstwa przedstawiającymi rzekę Wisłę. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania oraz przekazu grafcznego. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek zostanie własnoręcznie wytłoczony na zabytkowej prasie korektorskiej.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Od homo oeconomicus do człowieka rzeczywistego, czyli finanse behawioralne |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z koncepcją behawioralną finansów. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak psychologia i socjologia wpływa na podejmowanie decyzji oraz czym jest teoria perspektywy. Omówione zostaną przykładowe anomalie rynkowe. |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Skuteczny biznes według nowych zasad |
Na spotkaniu zapoznamy się z zasadami tworzenia skutecznych przedsięwzięć biznesowych i przećwiczymy ich zastosowanie. W trakcie wprowadzenia zostanie przedstawiona koncepcja modelu biznesowego wg business model canvas. W trakcie części warsztatowej uczestnicy, pracując w grupach, opracują swoje pomysły na biznes zgodnie z zaprezentowaną koncepcją. |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mózg - prawdziwy i sztuczny. Neurocybernetyka |
Mózg jest najwspanialszym i najbardziej skomplikowanym procesorem wszechświata. Może analizować naraz miliardy bitów i również miliardy bitów naraz wysyła w odpowiedzi. Nic więc dziwnego, że staramy się go skopiować. A chociaż jego część. Np. popularne dziś sieci neuronalne są klasyczną kopią działań małego obszaru mózgu. Nasz wykład pokaże - bez tajemnic - i przybliży główne schematy działania mózgu: co z tego rozumiemy, co możemy i powinniśmy naśladować. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kto jest normalny, a kto nie - i dlaczego? |
Czym jest norma w życiu społecznym i indywidualnym? Skąd wiemy, co jest normalne, a co wręcz przeciwnie? Tomasz Stawiszyński porozmawia o tym z prof. Małgorzatą Jacyno z Instytutu Socjologii UW. |
Nauki humanistyczne |
|