Szkoła podstawowa 7-8
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Polski system sądownictwa – jak łatwo można go zrozumieć |
Edukację prawną młodzieży należy rozpocząć od wprowadzenia w temat polskiego systemu sądownictwa. Przedstawienie struktury sądów w Polsce pozwala na uszeregowanie wiedzy, jakie sprawy są rozpatrywane przez poszczególne sądy. W trakcie interaktywnych warsztatów młodzież będzie rozwiązywała kazusy dotyczące właściwości sądów, co ułatwi młodzieży poznanie instancji sądów powszechnych, administracyjnych oraz wojskowych. Poprzez pracę nad przygotowanymi kazusami młodzież pozna podstawowe przepisy procedury cywilnej oraz karnej, a także będzie miała okazję wcielić się w rolę sędziego, poprzez podjęcie samodzielnego rozstrzygnięcia z zakresu prawa cywilnego oraz karnego. W trakcie warsztatów wykorzystywane będą metody szybkiego i efektywnego zapamiętywania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dorastanie w sieci a prywatność |
Co dla młodych ludzi oznacza prywatność? Czy w sieci można ją zachować? Sprawdź, jak sam dbasz o swoje bezpieczeństwo. Poznaj autentyczne problemy, które wynikły z braku dbałości o zachowanie własnej prywatności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń – Inny (kulturowo) nie znaczy Obcy |
Celem warsztatu jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak (się) uczyć, żeby …. (się) nauczyć języka obcego |
Uczenie się, jak również nauczanie języków obcych to bardzo złożone procesy wymagające interdyscyplinarnego podejścia, w tym zrozumienia funkcji i roli mózgu. Tytuł tego interaktywnego spotkania sugeruje, że poznanie języka obcego wymaga zaangażowania dwóch stron, nauczyciela i ucznia. Dlatego też, w czasie spotkania przyjrzymy się, w jaki sposób najważniejsze osiągnięcia neuronauki przyczyniają się do dydaktyki języków obcych i wspomagają zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Postaramy się również odpowiedzieć na następujące pytania: Czy uczenie się i nauczanie języków obcych mogą być przyjazne mózgowi? Co najbardziej lubi mózg, kiedy uczymy (się) jak mówić, rozumieć, pisać, czytać w języku obcym? W jaki sposób należy uczyć (się) poprawnej wymowy, gramatyki i słownictwa języka obcego tak, aby było to kompatybilne z naturalnym sposobem funkcjonowania mózgu? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od atomu do samochodu |
Układ okresowy choć wygląda na przejrzyste uszeregowanie pierwiastków chemicznych, to na pierwszy rzut oka trudno wskazać jego przydatność w życiu codziennym. Znajomość kilku prostych przybliżeń i modeli może jednak zmienić nasze myślenie. Wykład pokaże, jak łatwo znaleźć odpowiedź, które pierwiastki połączyć, aby otrzymać materiał o wymaganych właściwościach. Zostanie zaprezentowanych również kilka przykładów zastosowań poznanej wiedzy w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polskie skrzydła nad Europą |
Rozwój lotnictwa w międzywojennej Polsce, po odzyskaniu niepodległości, cechował się nieporównywalną z jakimkolwiek innym okresem dynamiką |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Zapisz się i przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skały osadowe - geneza, klasyfikacja i zastosowanie |
Przebieg zajęć:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zakupy, pieniądze i prestiż – czyli o tym jak funkcjonują banki i płatności |
Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez pieniędzy, zakupów i banków. Powyższe stało się niewątpliwe wyznacznikiem pozycji społecznej, a ostatnimi czasy warunkuje prestiżu. Aby jednak tak było muszą istnieć banki, których podstawą są pieniądze. Przybierają one różną formę i postać, jednocześnie będąc jedną z bardziej skomplikowanych instytucji prawnych. Są one także pod szczególną ochroną ustawodawcy, ale nie zawsze ich posiadacza. Celem warsztatu będzie przedstawienie mechanizmu funkcjonowania pieniądza zarówno gotówkowego i bezgotówkowego, a także szeroko rozumianych płatności bezgotówkowych. Przeciętny człowiek posługując się kartą płatniczą, wykonując płatności za pomocą telefonu, czy płacąc za zakupy w Internecie nie zastanawia się jakie towarzyszą temu mechanizmy prawne, ekonomiczne i społeczne. Nie wie także jakie grożą mu niebezpieczeństwa. Poruszony zatem zostanie także temat bezpieczeństwa posługiwania się pieniędzmi w jakiejkolwiek formie, bo najważniejsze podczas płatności są bezpieczeństwo, wiedza i świadomość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gitara i fizyka |
Jak gitara wytwarza dźwięk i jak to się dzieje, że kawałek drewna (pudło rezonansowe) może dźwięk wzmocnić? Jak zobaczyć dźwięk i jego barwę? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wykorzystać smartfon w szkole – warsztat IT Szkoły |
Na tę lekcję koniecznie zabierzcie swoje smartfony! Wykorzystamy darmowe aplikacje online'owe, żeby pokazać Wam, jak ciekawie przedstawić projekty edukacyjne, uatrakcyjnić lekcję, przygotować fajną prezentację, czy zmontować film z wycieczki szkolnej. Poznacie też sposoby na swoją kreację w mediach społecznościowych. A na koniec opowiemy o naszym projekcie IT Szkoła (www.it-szkola.edu.pl). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskop sił atomowych (AFM) w akcji |
Katedra Fizyki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przygotuje do pokazów mikroskop sił atomowych NaioAFM. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Botnety, ransomware, odbicia, czyli dla kogo pracuje twój komputer |
Co to jest botnet? Jak powstaje, jak się z nim walczy? Jak chronić się przed ransomware? Na czym polega efekt wzmocnienia w atakach odbiciowych? Innymi słowy - dlaczego dbając o swój sprzęt, dbasz nie tylko o własne bezpieczeństwo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Zapisz się i przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka dla bramkarzy |
W czasie lekcji dyskutowane są szanse bramkarza na obronę rzutu karnego w przypadku dwóch dyscyplin: piłki ręcznej i piłki nożnej. W czasie lekcji korzystając z prostych zjawisk fizycznych, mierzy się czas reakcji oraz skoczność uczestników zajęć. W czasie zajęć wykorzystuje się podstawowe wiadomości z kinematyki (ruch jednostajnie przyśpieszony) i dynamiki (energia kinetyczna i potencjalna). Lekcja jest pomyślana jako powtórzenie materiału z I klasy gimnazjum oraz zachęta do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Merytorycznie o lotnictwie czyli Jak funkcjonują porty lotnicze? Dlaczego samoloty latają |
Sektor transportu lotniczego rozwija się dynamicznie, w Polsce przybywa średnio 14% podróżnych rocznie, w 2018 r. z polskich portów lotniczych skorzystało 47,5 mln pasażerów. Przybywa również zarejestrowanych w Polsce dużych samolotów. Statystycznie co dwie sekundy na świecie startuje samolot. Wyraźny jest również wzrost zainteresowania Uczestnicy spotkania poznają odpowiedzi na najwcześniej zadawane pytania: Dlaczego samoloty latają? Jak są skonstruowane samoloty? Czym się różni samolot odrzutowy od samolotu turbośmigłowego? W jakie systemy wyposażony jest samolot? Jaki jest największy pasażerski samolot? Uczestnicy spotkania poznają również |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - jak jest zbudowany i jak działa |
W trakcie lekcj:i 1. omówię najważniejsze części mózgu i pokażę je na trójwymiarowym modelu, 2. pokażę, które części mózgu odpowiadają za to, że czujemy konkretne części naszego ciała, możemy się poruszać, widzieć, mówić, myśleć, czy pisać, 3. co się dzieje, gdy mózg zaczyna chorować i niektóre jego części nie mogą działać prawidłowo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Porowata przyroda – od nanoporów do kości i betonu |
Lekcja ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie. Wątek teoretyczny obejmuje fascynujące zagadnienie różnych ośrodków porowatych z pustkami występującymi w różnych skalach. Dotyczy to zarówno ośrodków spotykanych w naturze – np. drewno i kości, jak i w technice – np. niedawno opracowane sztuczne nanostrukury oraz powszechnie znany i stosowany beton. Pokaz praktyczny obejmuje dynamiczne badanie wytrzymałości mechanicznej materiałów na przykładzie doświadczenia z uderzeniem wysokoenergetycznej fali mechanicznej w próbkę. Część doświadczalna będzie uzupełniona krótkim wprowadzeniem do zagadnienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia 4 godziny, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie najatrakcyjniejszych przyrodniczo fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN Obszaru Ochrony Ścisłej – Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sport osób niepełnosprawnych – wyczyn czy rehabilitacja? |
Sport osób niepełnosprawnych przeszedł w ostatnich 20 latach olbrzymią metamorfozę. Początkowo traktowany był jako forma rehabilitacji, lecz z czasem przeistoczył się w sport profesjonalny. Osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mają możliwość uprawiania niemal wszystkich dyscyplin sportu, które są dostępne dla osób pełnosprawnych. Współzawodnictwo w sporcie niepełnosprawnych odbywa się na każdym możliwym poziomie: regionalnym, narodowym oraz paraolimpijskim. Technologia wspomagająca oraz rozwój metod treningowych sprawiają, iż poziom współzawodnictwa stale rośnie, a niepełnosprawni sportowcy rywalizują razem z pełnosprawnymi. Aktualnie sportowcy z niepełnosprawnością mogą rywalizować na Igrzyskach Paraolimpijskich w 22 letnich i 6 zimowych dyscyplinach sportu. Od wielu lat Igrzyska Paraolimpijskie odbywają się w tym samym roku i na tych samych obiektach co olimpijskie, ciesząc się wielkim zainteresowaniem kibiców oraz coraz większym mediów. W przypadku wielu osób niepełnosprawnych sport stał się ich sposobem na życie. Zawodnicy w wielu dyscyplinach mają możliwość uprawiania sportu na poziomie zawodowym na wzór sportowców pełnosprawnych. Sport to również naturalne środowisko integracji osób pełno – i niepełnosprawnych, jest jej bardzo ważnym środkiem. Niepełnosprawni sportowcy oraz ich sukcesy osiągane na zawodach najwyższej rangi motywują do podejmowania aktywności fizycznej innych niepełnosprawnych. Pokazują im, że ciężką pracą oraz wytrwałością w dążeniu do celu można osiągnąć sukces w sporcie, który może mieć realne przełożenie na sukcesy odnoszone w życiu. Dla pełnosprawnych są dowodem na to, że ograniczenia istnieją tylko w nas samych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia i biologia w przyrodzie |
Zajęcia przybliżające powiązania pomiędzy przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat), a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak nie nudzić się w laboratorium |
W trakcie warszatatów odpowiemy na wiele pytań zilustrowanych pokazem doświadczeń chemicznych, m.in: - dlaczego chemik musi umiec rozróżniać kolory? - jak nie nudzić się w laboratorium? Opowiemy także o tym, co robią chemicy na dyskotece i zafundujemy uczestnikom wybuchowe zakończenie!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Od pomysłu do gotowego wyrobu |
Inżynieria odwrotna, polegająca na obrazowaniu obiektów rzeczywistych do postaci pliku STL, to obecnie dynamicznie rozwijająca się dziedzina techniki bazująca na skanowaniu detali umożliwiającym uzyskanie pełnej dokumentacji wymiarowej detalu. Połączenie metod obrazowania z innowacyjnymi technikami druku 3D daje wręcz nieograniczone możliwości w obszarze wytwarzania elementów części maszyn i urządzeń o złożonych kształtach, bez konieczności uruchamiania drogiego procesu masowej produkcji. Na lekcji zostanie przedstawiona zasada działania urządzenia wykorzystywanego do druku 3D elementów części maszyn i urządzeń z proszków metalicznych z wykorzystaniem promieniowania laserowego. Podczas pokazu będzie zaprezentowany proces druku 3D LENS rzeczywistego obiektu poddanego digitalizacji. W metodzie tej wykorzystuje się proszki metaliczne do wytwarzania gotowych elementów, które są topione punktowo wiązką lasera o dużej mocy proszkowego materiału wsadowego. Głównym efektem planowanej prezentacji będzie wykonanie detalu z zastosowaniem metod skanowania, prototypowania i drukowania 3D rzeczywistego wyrobu. Lekcja w postaci wycieczki naukowej jest niepowtarzalną okazją do zapoznania się z technikami odwzorowania rzeczywistych obiektów za pomocą skanowania 3D i mikrotomografii komputerowej. W trakcie jej trwania zostanie zobrazowany fizyczny detal, a następnie na podstawie opracowanego modelu bryłowego odtworzony w postaci wydruku przestrzennego przy wykorzystaniu laserowej techniki druku 3D przeznaczonej dla materiałów metalicznych. W ramach przeprowadzonych warsztatów przewidziana jest również możliwość zapoznania się z trójwymiarowym modelowaniem i tworzeniem prototypów o złożonych kształtach z tworzyw termoplastycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam to bagno? |
Czy bagna są brzydkie i nieużyteczne? Dostrzeżmy ich urok, wielką rolę środowiskową i pożytki praktyczne. Sprawdźmy, dlaczego powstają, co na nich rośnie i jakie zwierzęta znajdują w nich schronienie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polskie skrzydła nad Europą |
Rozwój lotnictwa w międzywojennej Polsce, po odzyskaniu niepodległości, cechował się nieporównywalną z jakimkolwiek innym okresem dynamiką |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pomoc rozwojowa – aspekty teoretyczne i praktyczne |
Od dekad zagadnienia pomocy rozwojowej są przedmiotem dyskusji i rokowań na forum międzynarodowym. Problem polaryzacji świata i ogromna dysproporcja między bogatą "Północą", a biednym "Południem" to jedne z największych wyzwań dzisiejszego świata, czego wyrazem są liczne debaty oraz konferencje organizowane w celu stworzenia możliwie jak najefektywniejszych metod walki z ubóstwem, a tym samym podniesienia standardu życia w krajach najuboższych. Na stronie internetowej Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Nairobi można przeczytać, iż „pomoc rozwojowa stanowi odpowiedź ze strony krajów rozwiniętych na problem ubóstwa, z którym w XXI wieku boryka się wiele krajów. Kraje biedne nie są w stanie rozwijać się wyłącznie własnymi siłami, dlatego korzystają z pomocy innych państw i instytucji międzynarodowych.” Bieda to nie tylko brak środków do życia, dostępu do edukacji czy opieki zdrowotnej, bieda to także, a być może przede wszystkim, brak możliwości, bezsilność i bezbronność. Afryka jest ważnym elementem strategii handlowej i inwestycyjnej wielu państw. Rola tego kontynentu w ostatnich latach istotnie wzrosła. Nie budzi więc wątpliwości, że badanie tej tematyki jest nadal istotne, chociażby ze względu na fakt, że polityka rozwojowa jest często postrzegana jako nieefektywna lub mało efektywna, a kontynent afrykański pomimo wzrostu gospodarczego uchodzi do tej pory za jeden z najbardziej zacofanych gospodarczo regionów świata. Zatem istotna może okazać się analiza przyczyn niskiej skuteczności pomocy rozwojowej i próba wypracowania potencjalnych propozycji zmiany tego stanu rzeczy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | To buy or not to buy? |
Lekcja języka angielskiego ”To buy or not to buy? A lesson of English (B1/B2) based on the discussion regarding advertising and its impact on consumers” ma na celu ćwiczenie mówienia, słuchania ze zrozumieniem, pisania oraz czytania ze zrozumieniem w języku angielskim na poziomie B1/B2. Lekcja prowadzona zgodnie z zasadami podejścia komunikacyjnego z naciskiem na pracę w parach i grupach. Podczas lekcji zostaną omówione różne rodzaje reklamy oraz jej wpływ na konsumenta i jego wybory. Lekcja ma na celu wprowadzenie i utrwalenia słownictwa związanego z reklamą oraz struktur z użyciem wprowadzonego słownictwa w szerszym kontekście. Słuchacze zapoznają się z kilkoma tekstami opisującymi rodzaj reklamy, zobaczą kilka przykładów reklamy, które następnie omówią w grupach. W finalnej części lekcji słuchacze ułożą scenariusz własnej reklamy, która weźmie udział w konkursie na najlepszy pomysł reklamy wybrany przez uczestników warsztatów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ułożyć puzzle z ludzkich spostrzeżeń i złudzeń – jak sędzia ustala, co się wydarzyło naprawdę? |
Dlaczego jesteśmy tym, kim jesteśmy? Dlaczego myślimy, tak jak myślimy? I dlaczego tak o tym mówimy? Jak wytypować sprawcę przestępstwa? Jak złapać seryjnego bombiarza? Czy w tym szaleństwie jest metoda? Łukasz Wroński - Psycholog, edukator seksualny, członek zarządu Naukowej Sekcji Psychologii Sądowej – Polskiego Towarzystwa Psychologii Klinicznej. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią sądową, śledczą i kliniczną. Jest autorem książki „Seryjni i Wielokrotni Mordercy”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirtualny spacer po zakładzie karnym |
Wirtualny spacer po zakładzie karnym jest wycieczką, którą można odbycia w sali Wydziału Prawa i Administracji. Spacer został przygotowany w celach edukacyjnych, pozwala zobaczyć, jak wygląda placówka tego typu, obejrzeć różne pomieszczenia i zadać prowadzącym nurtujące pytania. Projekcja filmu jest połączona z narracją przewodnika, który nakreśli uczestnikom zasady panujące w takiej placówce, a także przybliży profil osób do niej trafiających. Jest to wyjątkowe spotkanie edukacyjne, które warto zobaczyć. Po spacerze prowadzące przewidują 15-20 minut czasu na zadawanie pytań i dyskusję. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Z wizytą w kraterze, czyli wulkanizm bez tajemnic |
Co kryją w swoim wnętrzu wulkany? Dlaczego wybuchają? Czy wulkan może być uśpiony? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedz w trakcie wykładu poświęconego procesom wulkanicznym. Rozmieszczenie geograficzne wulkanów nie jest wcale przypadkowe. Znajdują się one zarówno na Ziemi, jak i na innych planetach naszego układu. Można je znaleźć zarówno na lądach, jak i w morskich głębinach. Ich aktywność związana jest z procesami endogenicznymi zachodzącymi głęboko pod powierzchnią ziemi – magmatyzmem i aktywnością tektoniczną. Także na terenie Polski można odszukać obszary, gdzie przed milionami lat dymiły stożki wulkaniczne, wyrzucając lawę zastygłą w postaci skał wylewnych i popioły. Erupcjom towarzyszą też inne zjawiska, takie jak gejzery czy wyziewy gazowe, które mogą występować jeszcze długo po wygaśnięciu właściwej aktywności wulkanicznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | «Учись и пой!» – uczymy się języka rosyjskiego poprzez piosenki |
Spotkanie będzie mieć formę lekcji pokazowej języka rosyjskiego przeznaczonej dla uczniów ze znajomością języka co najmniej na poziomie podstawowym. Celem lekcji będzie zaprezentowanie uczniom, jakie możliwości daje wykorzystanie piosenek do nauki języka rosyjskiego na różnych poziomach zaawansowania. Do wybranych piosenek zostaną zaproponowane zróżnicowane zadania i ćwiczenia językowe. Wykorzystanie muzyki jest zazwyczaj uważane za ciekawy i przyjemny sposób rozwijania kompetencji językowych (poprzez m.in. ćwiczenie wybranych konstrukcji gramatycznych, przyswajanie nowego słownictwa, ćwiczenie słuchania i wymowy) oraz kompetencji komunikacyjnych (m. in. poprzez analizowanie treści wyrażonej w danym utworze). Przykładowe ćwiczenia to uzupełnianie luk w tekście utworu (gramatyka i leksyka), powtarzanie fragmentów tekstu piosenki, uczenie się go na pamięć oraz śpiewanie. Dodatkową wartością, jaką wnosi wykorzystanie muzyki na zajęciach językowych, jest rozszerzenie wiedzy i kształtowanie kompetencji kulturowej poprzez zapoznawanie uczniów z muzyką jako częścią życia i kultury danego kraju, jak również odniesienia w utworach do rosyjskich realiów. Zaproponowana lekcja ma uświadomić osobom uczącym się języków obcych, że praca z autentycznym materiałem językowym jest nieodzownym elementem współczesnej dydaktyki języków obcych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fuzja jądrowa - czyli krótka historia o tym, jak sprowadzić Słońce na ziemię |
Lekcję rozpoczniemy od wyjaśnienia, dlaczego jedną z kluczowych kwestii w dzisiejszych czasach jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Pokrótce zostaną omówione sposoby pozyskiwania energii, do których należą:
Szczegółowo zajmiemy się tematem opanowania kontrolowanej syntezy (fuzji) jądrowej, która może być w przyszłości źródłem energii bezpiecznej dla ludności i środowiska. W wyniku reakcji syntezy jądrowej lekkich pierwiastków, takich jak izotopy wodoru (deuter i tryt), zachodzącej w plazmie wydzielana jest energia, która może być wykorzystana praktycznie. Reakcje fuzji mogą zachodzić jedynie w określonych warunkach, podobnych do tych, które występują we wnętrzach Słońca i gwiazd. Uczniowie podczas lekcji dowiedzą się, na czym polega reakcja syntezy termojądrowej oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, aby w kontrolowany sposób można było ją realizować w warunkach laboratoryjnych. Poznają najważniejsze projekty dotyczące syntezy jądrowej prowadzone w Polsce i na świecie oraz sposób działania przyszłej elektrowni termojądrowej. Zaprezentujemy uczniom ekspozycję upowszechniającą fuzję jądrową oraz odwiedzimy:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich pojazdów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Wykład ma na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. W trakcie pokazu zaprezentowane zostaną modele różnych elementów aerodynamicznych zmieniających parametry pojazdów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to, co pomiędzy nimi |
Lekcja jest oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [skraplanie tlenu], wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kronikarze codzienności |
W oparciu o pamiętniki, które tworzą narrację na wystawie, uczniowie zastanowią się nad różnymi formami rejestracji rzeczywistości. Poznają różnice między dziennikiem, pamiętnikiem a kroniką. Zdobytą wiedzę odniosą do współczesnych sposobów dzielenia się własnymi doświadczeniami: streamingiem, instastory, materiałami wideo, które dziś bardzo często zwracają uwagę światowej opinii publicznej na przeróżne konflikty w różnych częściach globu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskop sił atomowych (AFM) w akcji |
Katedra Fizyki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przygotuje do pokazów mikroskop sił atomowych NaioAFM. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co i jak badać grunt? Badania fizycznych właściwości gruntów w Centrum Badań Gruntów i Skał. |
Na lekcji przedstawimy podział i nazewnictwo gruntów, zaprezentujemy wykonywane w Centrum badania fizycznych właściwości gruntów oraz wykorzystanie wyników we współczesnym budownictwie. Pokażemy strukturę i specyfikę pracy w laboratorium. Uczestnicy zobaczą pracownie i wezmą udział w wykonywaniu wybranych badań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Świat pierwiastków w naszym ciele |
Organizm człowieka i innych żyjących stworzeń składa się z ogromnej liczby różnych związków chemicznych, które podlegają ciągłym reakcjom biochemicznym, aby regulować funkcje życiowe. Te związki zbudowane są z pierwiastków, z których najbardziej rozpowszechnione są: tlen (65%), węgiel (18,25%), wodór (10%) oraz azot (2,8%). Inne pierwiastki znane są pod nazwami mikro- i makroelementy. Chociaż każdy z nich stanowi nie więcej niż 0,1% masy ciała, to pełnią one niezwykle ważne funkcje w procesach biochemicznych. Ich niedobór może prowadzić do poważnych schorzeń, np. niedobór wapnia prowadzi do krzywicy. Dlatego w laboratoriach wykonuje się testy diagnostyczne sprawdzające poziom różnych pierwiastków w organizmie. Zapraszamy do Zakładu Biochemii na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej na lekcję praktyczną, podczas której uczniowie będą mieli okazję sami przeprowadzić analizy biochemiczne pozwalające wykryć obecność makroelementów w surowicy zwierząt, a następnie zinterpretować wyniki, wskazując na możliwość wystąpienia danej choroby u badanego pacjenta weterynaryjnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak nie nudzić się w laboratorium |
W trakcie warszatatów odpowiemy na wiele pytań zilustrowanych pokazem doświadczeń chemicznych, m.in: - dlaczego chemik musi umiec rozróżniać kolory? - jak nie nudzić się w laboratorium? Opowiemy także o tym, co robią chemicy na dyskotece i zafundujemy uczestnikom wybuchowe zakończenie!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wiemy w czym jemy? |
Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością (patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp.). Refleksja dot. tego, jak świat wyglądałby bez opakowań. Zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|