zwiedzanie laboratorium lub pracowni
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Mikroby w żywności |
Dzieci dowiedzą się o „dobrych” i „złych” mikrobach w żywności, o ich wpływie na zdrowie małego człowieka. Poznają produkty, w których mogą je spotkać np. kiszone warzywa i owoce, jogurty i kefiry. Zobaczą bakterie pod mikroskopem i na zdjęciach. Będą też rozwiązywać tematyczne konkursy i krzyżówki.
|
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mikroby w żywności |
Dzieci dowiedzą się o „dobrych” i „złych” mikrobach w żywności, o ich wpływie na zdrowie małego człowieka. Poznają produkty, w których mogą je spotkać np. kiszone warzywa i owoce, jogurty i kefiry. Zobaczą bakterie pod mikroskopem i na zdjęciach. Będą też rozwiązywać tematyczne konkursy i krzyżówki.
|
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w nocy jest ciemno i w jaki sposób Albert Einstein poprawił sprawność naszego wzroku |
Niska sprawność ludzkiego wzroku w warunkach nocnych stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa nocnych misji lotniczych. Celem warsztatu jest wyjaśnienie uczestnikom Festiwalu Nauki dlaczego w nocy jest ciemno oraz zaprezentowanie osiągnięć techniki, które wspomagają widzenie człowieka w warunkach niedostatecznego oświetlenia. Uczestnicy będą mieli okazję zrozumieć, jak działa narząd wzroku, noktowizor oraz na czym polega i gdzie znalazło zastosowanie zjawisko fotoelektryczne. Uczestnicy wcielą się w rolę pilota i na własne oczy przekonają się, jak wygląda świat nocą po założeniu gogli noktowizyjnych. Zobaczą, jak przy różnych efektach świetlnych wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Laboratorium toksyn |
W jaki sposób wykrywa się ołów, kadm, cynk? Czy rośliny i zwierzęta mogą pomóc w określeniu zanieczyszczenia środowiska? I jak bronią się przed działaniem toksycznych pierwiastków? Odpowiedzi na te i inne pytania poznacie podczas wycieczki do Zakładu Ekotoksykologii, w którym na co dzień prowadzone są badania nad metalami ciężkimi i ich wpływem na organizmy żywe. W trakcie zwiedzania pracowni przedstawimy metody, dzięki którym oceniane jest skażenie gleb, wody i powietrza. Zaprezentujemy techniki lokalizacji toksycznych związków w tkankach i komórkach roślinnych. Zabierzemy Was do wyjątkowych miejsc, gdzie rośliny kiełkują i rosną nawet zimą oraz zdradzimy tajniki hodowli hydroponicznej. Na własne oczy zobaczycie stosowane w ocenie ekotoksykologicznej techniki mikroskopowe, barwienia tkanek i żmudny proces przygotowania preparatów do mikroskopu elektronowego. Jeśli jesteście ciekawi, jak wygląda praca badacza, zapraszamy do naszego laboratorium! |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Śladami biologa |
Zwiedzanie wybranych laboratoriów badawczych takich jak laboratorium biologi molekularnej czy absorpcyjnej spektrometrii atomowej. Zawsze chciałeś/aś wiedzieć, jak tak naprawdę wygląda praca naukowca i jak przeprowadzać własne eksperymenty? Jeżeli tak, ta wycieczka jest właśnie dla ciebie. Podczas krótkiej wędrówki zobaczysz, jakie badania prowadzone są w naszym laboratorium, poznasz także tajniki pracy biologa. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Szpargały z domowej szuflady, czyli tajemnice archiwum |
Co to jest archiwum? Z czym nam się kojarzy? Jak wygląda? Co można w nim znaleźć? Komu potrzebne jest archiwum i do czego? Czy można znaleźć w archiwum śmieci? Co mają ze sobą współnego pracownik archiwum i detektywi? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby można znaleźć w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Dlaczego się je gromadzi i przechowuje? A czy w swoich domach macie archiwa? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono się tworzy i jak wygląda praca w archiwum. Odkryjemy magazyny archiwalne, przyjrzymy się zgromadzonym w nich materiałom i spróbujemy wysłuchać opowieści zachowanych w starych szpargałach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lasery: muzyka światła |
Cele lekcji: a) zapoznanie uczniów z różnicami jakościowymi między światłem niekoherentnym a spójnym światłem laserowym; b) przedstawienie możliwości i zastosowań różnych rodzajów laserów; c) uświadomienie zakresu długości fali światła widzialnego oraz powszechnie występującego w przypadku laserów światła podczerwonego oraz omówienie zagrożeń z nim związanych. Uczniowie zapoznają się z mechanizmami powstawania światła z uwzględnieniem różnic między promieniowaniem termicznym a laserowym (spójnym). Posłuży temu analogia między zależnościami w fali generowanej przez standardowe źródło i laser a falami dźwiękowymi powstającymi przy uderzaniu w bęben i w strunę gitary. Następnie zaznaczona zostanie funkcja rezonatora w laserze (na podstawie analogii do rezonatora w gitarze). Istotne będzie także zwrócenie uwagi na spójność fali laserowej oraz jej monochromatyczność. Czynniki te umożliwiają uzyskanie kierunkowości emitowanej wiązki oraz ogniskowanie przez soczewki. Zademonstrujemy uczniom wiązkę lasera półprzewodnika oraz manipulację jej położeniem za pomocą zwierciadeł i siatki dyfrakcyjnej. W tej części lekcji zostanie zaprezentowany także dalmierz laserowy. Następnie przybliżymy uczniom ideę uzyskiwania impulsów o wysokiej mocy przez skrócenie czasu trwania impulsu nawet o niezbyt wysokiej energii. Na koniec zademonstrujemy działanie pompy optycznej lasera Nd:YAG pompowanego za pomocą lamp błyskowych, efekty plazmowe wytworzone przez lasery nanosekundowe (tylko w IFPiLM) oraz niszczące działanie laserów półprzewodnikowych (pęknięcie balonika). Pokaz będzie punktem wyjścia do dyskusji o bezpieczeństwie pracy z laserami. Lekcja będzie połączona ze zwiedzaniem Pracowni Spektroskopii Plazmy Wzbudzonej Laserem oraz pozostałych laboratoriów w IFPiLM. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co naukowcom symulator samochodu ciężarowego? |
Celem warsztatu będzie zaprezentowanie uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie symulowania jazdy samochodem ciężarowym. Uczestnicy warsztatu zostaną zapoznani z symulatorem samochodu ciężarowego oraz będą mieli możliwość doświadczenia niebezpiecznych sytuacji drogowych w bezpiecznym środowisku laboratoryjnym. Podczas warsztatu ochotnicy będą mogli trenować jazdę w zmiennych warunkach pogodowych i na różnym terenie (miasto, teren poza miastem, góry), sprawdzić swoje umiejętności na placu manewrowym, a także wziąć udział w sytuacjach nagłych i niebezpiecznych, jakie mogą wydarzyć się na drodze, np. wtargnięcie pieszego na jezdnię, zmiana położenia ładunku na ciężarówce, awaria pojazdu czy też kolizja z innym uczestnikiem ruchu drogowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szpargały z domowej szuflady, czyli tajemnice archiwum |
Co to jest archiwum? Z czym nam się kojarzy? Jak wygląda? Co można w nim znaleźć? Komu potrzebne jest archiwum i do czego? Czy można znaleźć w archiwum śmieci? Co mają ze sobą współnego pracownik archiwum i detektywi? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby można znaleźć w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Dlaczego się je gromadzi i przechowuje? A czy w swoich domach macie archiwa? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono się tworzy i jak wygląda praca w archiwum. Odkryjemy magazyny archiwalne, przyjrzymy się zgromadzonym w nich materiałom i spróbujemy wysłuchać opowieści zachowanych w starych szpargałach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fuzja jądrowa, czyli krótka historia o tym, jak sprowadzić Słońce na Ziemię |
Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się, dlaczego w dzisiejszych czasach tak istotnym aspektem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Omówionych zostanie kilka głównych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej, do których należą:
Szerzej przedstawimy alternatywną metodę wytwarzania energii elektrycznej, czyli kontrolowaną reakcję syntezy jądrowej (fuzję jądrową), która w przyszłości może zostać źródłem energii bezpiecznej dla ludności i środowiska. W wyniku reakcji syntezy jądrowej lekkich pierwiastków (np. deuteru i trytu będącymi izotopami wodoru) wyzwalana jest energia, która następnie może zostać praktycznie wykorzystana. Reakcje tego typu mogą zachodzić jedynie w ściśle określonych warunkach podobnych do tych, które występują we wnętrzach gwiazd. W trakcie wykładu uczniowie dowiedzą się, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc przeprowadzić kontrolowaną reakcję syntezy jądrowej w warunkach ziemskich, a także trudności z tym związane. Podczas wizyty w IFPiLM zaprezentujemy uczniom także ekspozycję upowszechniającą fuzję jądrową oraz odwiedzimy:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Komorą na Mount Everest. Komory niskich ciśnień |
Podczas tej lekcji uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat zmian ciśnienia barometrycznego wraz ze wzrostem wysokości n.p.m. oraz z towarzyszącymi zmianami innych parametrów (temperatura, wilgotność powietrza). Omówiony zostanie także wpływ tych zmian na organizm człowieka. W dalszej części wycieczki nastąpi prezentacja symulatorów obniżonego ciśnienia barometrycznego, nagłej dekompresji wraz z wyjaśnieniem, jakie badania i szkolenia wykonywane są dla pilotów. Zostanie także omówiony sposób zabezpieczenia pilotów i pasażerów przed skutkami obniżonego ciśnienia barometrycznego wraz z prezentacją wyskościowego ubioru kompensacyjnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szpargały z domowej szuflady, czyli tajemnice archiwum |
Co to jest archiwum? Z czym nam się kojarzy? Jak wygląda? Co można w nim znaleźć? Komu potrzebne jest archiwum i do czego? Czy można znaleźć w archiwum śmieci? Co mają ze sobą współnego pracownik archiwum i detektywi? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby można znaleźć w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Dlaczego się je gromadzi i przechowuje? A czy w swoich domach macie archiwa? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono się tworzy i jak wygląda praca w archiwum. Odkryjemy magazyny archiwalne, przyjrzymy się zgromadzonym w nich materiałom i spróbujemy wysłuchać opowieści zachowanych w starych szpargałach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje, jakie mikroorganizmy zawiera? |
Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzonych przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej : - uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; - wykonane zostaną posiewy mikrobiologiczne żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; - uczniowie zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, a pod mikroskopem komórki mikroorganizmów oraz poznają różne kształty i ugrupowania bakterii i grzybów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak technika i medycyna pomaga pilotom? Wirówka przeciążeniowa |
Współczesne samoloty wojskowe wymagają od pilota szczególnych predyspozycji zdrowotnych i wytrzymałościowych. Podczas wykonywania misji bojowych i treningowych organizm pilota poddawany jest oddziaływaniu różnych czynników obciążających. Działania takie niosą ryzyko utraty zdrowia, życia lub bardzo drogiego samolotu. W celu zminimalizowania tych zagrożeń piloci muszą być cyklicznie badani i szkoleni na symulatorach w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej. Jednym z takich urządzeń jest wirówka przeciążeniowa – symulator szkoleniowy, który umożliwia wszechstronne odwzorowanie warunków występujących podczas misji lotniczych, a trening w niej pozwala na podniesienie tolerancji przeciążeń, co skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia powyższych zagrożeń. A w myśl starej wojskowej maksymy ,, im wiecej potu wylanego na ćwiczeniach, tym mniej krwi w boju”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje, jakie mikroorganizmy zawiera? |
Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzonych przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej : - uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; - wykonane zostaną posiewy mikrobiologiczne żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; - uczniowie zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, a pod mikroskopem komórki mikroorganizmów oraz poznają różne kształty i ugrupowania bakterii i grzybów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szpargały z domowej szuflady, czyli tajemnice archiwum |
Co to jest archiwum? Z czym nam się kojarzy? Jak wygląda? Co można w nim znaleźć? Komu potrzebne jest archiwum i do czego? Czy można znaleźć w archiwum śmieci? Co mają ze sobą współnego pracownik archiwum i detektywi? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby można znaleźć w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Dlaczego się je gromadzi i przechowuje? A czy w swoich domach macie archiwa? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono się tworzy i jak wygląda praca w archiwum. Odkryjemy magazyny archiwalne, przyjrzymy się zgromadzonym w nich materiałom i spróbujemy wysłuchać opowieści zachowanych w starych szpargałach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka otwiera drzwi – wizyta w obserwatorium w Świdrze |
Zapraszamy na zajęcia w Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze. W czasie tego spotkania uczestnicy będą mogli wziąć udział w różnych formach zajęć. W jednym z budynków w Obserwatorium w Świdrze, w tzw. domku modrzewiowym, przygotowano wystawę polarną, na której prezentowane są zarówno przyrządy pomiarowe stosowane do badań Arktyki, jak i sprzęt codziennego użytku niezbędny polarnikom do tego, aby przetrwać trudne warunki klimatu polarnego. Zwiedzaniu wystawy będą towarzyszyć fascynujące opowieści Najmłodsi będą mogli układać puzzle polarne na czas i wziąć udział w grze terenowej. Starszych zaprosimy do udziału w quizach online. Na uczestników gier i quizów czekają nagrody (oczywiście polarne!). |
Nauki o Ziemi |
|