wiedza o społeczeństwie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Tańczący z wściekłymi psami – wprowadzenie do prawa karnego |
Razem spróbujemy dokonać rzeczy niemożliwej: w godzinę przeanalizować definicję przestępstwa (co trwa zwykle cały rok akademicki), posługując się przykładami z kanonu popkultury. Lojalnie uprzedzam: świat nie będzie już taki sam – tropienie śladów prawa karnego jest zaraźliwe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uniwersytet on-line – technika, która może zbudować i zniszczyć |
Digitalizacja procesu dydaktycznego wydaje się być dzisiaj jednym z kilku filarów rozwoju sektora nauki. Transterytorialny dostęp do usług edukacyjnych daje możliwość otwarcia się uczelni na dotychczas niedostępne rynki i ludzi. Koncepcja tzw. flying university daje studentom możliwość nabywania doświadczenia, dotykając różnych kultur, sposobów podejścia do nauki. Korzystanie z rozwiązań innowacyjnych podnosi też kompetencje cyfrowe studentów i wykładowców – jakże potrzebne na dzisiejszym rynku. Obok tego ogromnego bagażu korzyści mamy jednak też ryzyka. Zbyt szybkie inwestowanie w innowacyjne procesy dydaktyczne potęguje zjawisko wykluczenia cyfrowego. Digitalizacja uczelni bez odpowiedniej inwestycji w bezpieczeństwo potęguje ryzyko i tak coraz częstszych już wycieków danych, co ma bardzo negatywny wpływ na jej wizerunek. Celem wystąpienie będzie zaakcentowanie kamieni milowych niezbędnych do wyznaczenia przez każdą uczelnię wyższą, aby w sposób optymalny zapewnić jej skuteczną digitalizację.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wojna bez granic czy wojna w granicach prawa - o zakazie użycia siły w prawie międzynarodowym |
Celem wykładu jest przybliżenie uczniom zakazu użycia siły – podstawowej normy prawa międzynarodowego gwarantującej pokój i bezpieczeństwo na świecie. Wykład zostanie podzielony na trzy części: I. Historia ONZ. Opowiem, dlaczego do Karty Narodów Zjednoczonych wprowadzono zakaz użycia siły na tle historii II wojny światowej i samej Organizacji. Wytłumaczę, czym różni się zakaz użycia siły od zakazu wojny i jakie wyjątki od zakazu użycia siły przewiduje Karta Narodów Zjednoczonych. II. Przykłady interwencji zbrojnych w latach 1945-2020. Odwołam się do kilku przykładów użycia siły, które uczniowie mogą znać z lekcji historii, popkultury lub doniesień medialnych, np. przystąpienie USA do konfliktu w Wietnamie w 1964 r. (tzw. incydent w Zatoce Tonkińskiej), interwencje ZSRR w Czechosłowacji w 1968 r., USA w Iraku w 2003 r., Rosji na Ukrainie w 2014 r czy USA, Francji i Wielkiej Brytanii w Syrii w 2018 r. Omówię te przykłady z perspektywy prawa międzynarodowego – czy państwa interweniujące postąpiły zgodnie z prawem, używając siły, jakie argumenty przedstawiły i jak zareagowała reszta państw. Przedstawię także tło polityczne i historyczne każdej interwencji, aby jednocześnie wykład mógł być dla licealistów powtórką przed egzaminem maturalnym. III. Konflikty przyszłości. Opowiem o tzw. zagrożeniach hybrydowych z perspektywy prawa międzynarodowego i o tym, że państwa coraz rzadziej decydują się na otwarty konflikt zbrojny, wybierając raczej działania niebezpośrednie. Opiszę również, jak prawo międzynarodowe jest wykorzystywane przez niektóre państwa do zdobycia przewagi, w jaki sposób państwa wykorzystują podmioty niepaństwowe, aby uniknąć odpowiedzialności za swoje czyny oraz jaką rolę odgrywa dzisiaj cyberbezpieczeństwo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak przygotować protest i strajk |
Znów wyszli na ulice! Robotnicy strajkują! W niedzielę odbędzie się protest klimatyczny! Protest, strajk – słowa te często pojawiają się w internecie i telewizji. Co to jest protest społeczny i strajk? Czym się różnią? Jak przygotować skuteczny protest i strajk? Czy uczennice i uczniowie mogą strajkować? Zapraszam na warsztat, na którym porozmawiamy o tym co to jest protest i strajk, czemu służą strajki, jak zorganizować skuteczny protest. Podczas spotkania zaprojektujemy też protest szkolny organizowany przez uczniów i uczennice. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń – Inny, odmienny (kulturowo) nie znaczy obcy |
Celem warsztatu jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaburzenia psychiczne |
Uczestnicy wykładu będą mogli zapoznać się ze specyfiką najczęściej występujących zaburzeń psychicznych. Zdobyte informacje pozwolą na lepsze i pełniejsze zrozumienie specyfiki kryzysu psychicznego, a także pomogą uwrażliwić odbiorców na jego objawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam prawo? |
Wyjątkowe zajęcia - z dojazdem prowadzących na terenie Warszawy i możliwością umówienia innego terminu! Czy nie zastanawialiście się czasem: po co nam prawo? Odpowiedź na to pytanie może nie być taka prosta, ale będziemy się bardzo starać wspólnie z uczestnikami poszukać odpowiedzi. Zajęcia są prowadzone metodami aktywnymi, angażującymi uczniów. Porozmawiamy o tym, co to jest prawo i jaką pełni funkcję w społeczeństwie, państwie, w naszym codziennym życiu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Stres – jak sobie z nim radzić |
Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka, istotnie wpływającym na funkcjonowanie w każdym aspekcie. Uczestnicy zdobędą wiedzę dotyczącą istoty stresu i tego, jak się przejawia. Zapoznają się także z możliwościami radzenia sobie ze stresem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy młodzi uratują świat? |
Poprzez dyskusję chcemy zaproponować uczestnikom Festiwalu nakreślenie portretu współczesnego pokolenia młodych dorosłych Polaków. Omówimy, jak różnią się od przedstawicieli starszych pokoleń, a co ich różnicuje wewnętrznie, pod kątem: aspiracji życiowych i dążeń, wchodzenia w dorosłość, czy zaangażowania w życie publiczne. Ważnym elementem w naszej dyskusji będzie kryzys klimatyczny jako zjawisko w największym stopniu dotyczące najmłodszych pokoleń. Przyjrzymy się temu, jak młodzi patrzą na swoją przyszłość i przyszłość planety i jaki mają do tego stosunek. Opowiemy o wynikach badań prowadzonych w ośrodku Młodzi w Centrum Lab. Wystąpienie będzie miało charakter wywiadu, który poprowadzi red. Wawrzyniec Smoczyński. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak się relaksować? Techniki i tajniki relaksacji |
Czym jest relaksacja? Jak się zrelaksować? Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się o różnych technikach relaksacji oraz ich możliwościach w redukowaniu stresu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Obywatel a policja...co można, a czego lepiej nie robić |
Wyjątkowy warsztat – z możliwością dojazdu na terenie Warszawy i zmiany terminu spotkania. Czasem się zastanawiamy, co można, a czego nie należy robić w kontaktach z policją? Jak się zachować? Czego się spodziewać? A co na pewno nie powinno się stać... Nasz warsztat to potężna dawka wiedzy z zakresu ustawy o policji, ale też i prawa konstytucyjnego, a także czystej praktyki z zakresu naszych codziennych kontaktów z policją. Uczestnicy otrzymają konkretną dawkę wiedzy i będą znali nie tylko swoje prawa, ale także obowiązki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak przygotować protest i strajk |
Znów wyszli na ulice! Robotnicy strajkują! W niedzielę odbędzie się protest klimatyczny! Protest, strajk – słowa te często pojawiają się w internecie i telewizji. Co to jest protest społeczny i strajk? Czym się różnią? Jak przygotować skuteczny protest i strajk? Czy uczennice i uczniowie mogą strajkować? Zapraszam na warsztat, na którym porozmawiamy o tym co to jest protest i strajk, czemu służą strajki, jak zorganizować skuteczny protest. Podczas spotkania zaprojektujemy też protest szkolny organizowany przez uczniów i uczennice. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przemoc polityczna – czy czeka nas krwawa rewolucja? |
W trakcie zajęć podejmiemy wraz z uczestnikami próbę określenia, czym jest przemoc polityczna. W jaki sposób się ona manifestuje? W jakich typowych, historycznie ukształtowanych i odrębnych formach, ona występuje? Ilu spośród Polaków to pacyfiści, „gołębie”, a ilu to gloryfikatorzy przemocy politycznej – „jastrzębie”? Kim są Polacy potępiający, a kim Polacy aprobujący użycie przemocy politycznej? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Spadki, torrenty, procenty - codzienność i prawo cywilne |
Od kiedy mogę zawrzeć umowę? Co prawo cywilne mówi o tym, że pożyczam 5 złotych? Do czego mi te wszystkie ubezpieczenia? Co to znaczy, że otwiera się spadek? Jak można komuś coś podarować? Jak to jest z tym ściąganiem filmów z netu? Jak mogę chronić swój wizerunek w sieci? Czym się różni gwarancja od rękojmi? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego robimy to, co robimy, czyli o sile naszych nawyków |
Jak nawyki wpływają na nasze życie? Co wspólnego ma nawyk ścielenia łóżka z zarządzaniem budżetem domowym? W jaki sposób wykorzystują nasze przyzwyczajenia eksperci od marketingu i sprzedaży? Jak i po co budują w nas przekonanie, że nasze decyzje zakupowe to wyłącznie nasze decyzje? Z wykładu dowiesz się również o mechanizmach nawyków, czy można je zmienić, a także jak zidentyfikować kluczowe nawyki, czyli te, z których wynikają inne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo cywilne w działaniu |
Wyjątkowe warsztaty – z możliwością dojazdu prowadzących na terenie Warszawy i dostosowania terminu. Prawo cywilne to jedna z tych dziedzin, która jest obecna wszędzie. Postaramy się przybliżyć chociaż część jego działania. Warsztat ma formę interaktywną, stosowane są aktywne metody pracy, a uczestnicy wychodzą z porządną dawką wiedzy z danej dziedziny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szkiełko czy oko? Magia w nauce, nauka w magii |
Jak prezentowana jest magia w książkach takich jak Władca Pierścieni, Harry Potter czy Wiedźmin? Jaki wizerunek maga, czarodzieja możemy w nich znaleźć? Czy na bazie wspomnianych cykli udało się stworzyć tzw. supersystem? Kim są fani wspomnianych książek? Czy wyróżniają się w jakiś sposób? Jakie działania związane z książkami (lub innymi elementami kanonicznymi) podejmują? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Herero i Nama –pierwsze (?) ludobójstwo XX wieku |
W 1884 roku powstała na terenie dzisiejszej Namibii pierwsza niemiecka kolonia – Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia. Niecałe 20 lat później w kolonii wybucha powstanie – wojownicy Herero podlegli Samuelowi Maharero atakują niemieckich osadników. 2 października 1904 roku generał von Trotha wydaje rozkaz zabicia wszystkich mężczyzn Herero i wypędzenia kobiet i dzieci na pustynię Kalahari. Przez kolejne 4 lata trwa systematyczne mordowanie ludów Herero i Nama. Opinia publiczna dowiaduje się o tych zdarzeniach z Raportu Whitakera dopiero w 1985 roku. Ale na próbę pojednania trzeba poczekać kolejne 30 lat. Czy wizerunek rdzennej ludności kolonii europejskich w Afryce przedstawiany w prasie przełomu wieków miał wpływ na traktowanie tejże ludności przez osadników? Czy można mówić o "mowie nienawiści" skierowanej w kierunku rdzennej ludności kolonii? Czym był Konzentrationslager Haifischinsel? Gdzie trafili lekarze prowadzący swoje "badania" na Herero i Nama? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo cywilne w działaniu |
Wyjątkowe warsztaty – z możliwością dojazdu prowadzących na terenie Warszawy i dostosowania terminu. Prawo cywilne to jedna z tych dziedzin, która jest obecna wszędzie. Postaramy się przybliżyć chociaż część jego działania. Warsztat ma formę interaktywną, stosowane są aktywne metody pracy, a uczestnicy wychodzą z porządną dawką wiedzy z danej dziedziny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Spokojnie, to idzie starość. Co wynika ze starzenia się społeczeństwa w Polsce? |
Europa się starzeje. Statystyki nie kłamią. Społeczeństwa nie tylko w lepszym zdrowiu żyją dłużej, ale też znacznie zwiększa się liczba osób starszych w porównaniu do minionych dziesięcioleci, a zwłaszcza kobiet. Co z kolei oznacza, że świat jaki do tej pory znaliśmy, podkreślający znaczenie młodości, szybkości i ciągłych zmian, będzie musiał (chcąc czy nie) zmienić się. Jak sprawić, żeby ta zmiana przyniosła korzyści dla wszystkich w społeczeństwie i czy jest to w ogóle możliwe? Czy w którymś kraju już tak się dzieje? A tak na marginesie kogo dzisiaj można nazwać „starym” i czy jest to poprawne politycznie? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi podczas warsztatu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Swobody Rynku Wewnętrznego UE i możliwości jego ograniczania przez Państwa Członkowskie |
Celem wykładu będzie przedstawienie i omówienie warunków, jakie muszą spełniać środki przyjmowane przez Państwa Członkowskie UE, aby środki te mogły zostać uznane przez Trybunał Sprawiedliwości UE za usprawiedliwione ograniczenie swobód Rynku Wewnętrznego. Wykład oparty będzie przede wszystkim na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, który wypracował zasady oceny takich środków pod kątem ich dopuszczalności. Omówione zostaną również: pojęcie Rynku Wewnętrznego, zakres swobód Rynku Wewnętrznego, a także dwie podstawowe zasady, na których oparte jest funkcjonowanie Unii Europejskiej i w oparciu o które dokonuje się oceny legalności krajowych środków ograniczających – zasada proporcjonalności i zasada niedyskryminacji. Wykład skierowany do starszych klas licealnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U.S. Foreign Policy on Disease |
Very late in 2019 Western intelligence began to have insight that an epidemic was forming in central China, Hubei Province, Wuhan City. Because China was uncooperative, it remained unclear what the significance of this disease would be until very early in 2020 when China cordoned off Wuhan and other parts of Hubei Province. President Donald J. Trump then closed America to non-American arrivals from china, followed by non-American arrivals from many locations. As many states in the United States began to enforce isolation, American and other Western governments began to investigate the source of what became designated as the COVID-19, or Coronavirus Disease 2019. This investigation continues, with France and the United Kingdom demanding answers from China to questions of security at its P-4 high security virology laboratories situated nearby the epicenter of this pandemic. Derivative questions emerged when ventilators, personal protective equipment (PPE) and other emergency resources including testing kits coming from China arrived late, were over-priced, failed to work. An important question follows: what must the United States and other Western countries including Poland do in future to be more fully prepared for this sort of pandemic? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czym jest populizm? O trudnej sztuce definiowana pojęć w socjologii |
Populizm to jedno z „najgorętszych” pojęć politycznych ostatnich lat. Choć jest na ustach wielu komentatorów politycznych, to pozostaje niejasne i niedodefiniowane. Dziennikarze alarmują opinię publiczną w związku z kolejnymi sukcesami populistycznych partii, politycy różnych partii wzajemnie zarzucają sobie populizm, a badacze wciąż zachodzą w głowę nad tym, czym populizm właściwie jest i jak go badać. Podczas zajęć uruchomimy wspólnie socjologiczną wyobraźnię, żeby zastanowić się nad tym, jak rozumieć pojęcie populizmu, jaką rolę odgrywa ono w opisie dzisiejszej polityki i w jakie relacje wchodzi z różnymi innymi pojęciami, takimi jak nacjonalizm czy konserwatyzm. Te rozważania posłużą ogólniejszej refleksji nad tym, jak definiować różne terminy opisujące zjawiska społeczne. Razem zastanowimy się nad tym, jakie kryteria powinna spełniać dobra definicja i jak skonstruować ją w taki sposób, by dobrze ująć często niezwykle skomplikowaną materię, którą zajmują się socjologowie. Zajęcia będą miały formę dyskusji, uzupełnionej przez pokaz wycinków z wypowiedzi polityków, żeby zilustrować omawiane zjawiska. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Religia i religijność w naukach społecznych |
W trakcie wykładu wyjaśnię, czym zajmuje się socjologia religii. Celem wykładu będzie przedstawienie różnych teorii dotyczących religii i religijności. Przedstawię aktualne wyniki badań dotyczące polskiej religijności, a także wyjaśnię takie terminy jak „sekularyzacja”, „desekularyzacja”, „indywidualizacja”, „prywatyzacja religii”. W trakcie wykładu przywołam różne socjologiczne ujęcia pojęcia sekularyzacji. Przybliżę ten paradygmat na gruncie teoretycznym, a także omówię istniejący w naukach społecznych spór dotyczący procesu sekularyzacji. Wyjaśnię poglądy wpływowych socjologów religii – zarówno zwolenników, jak i przeciwników teorii mówiącej o spadku znaczenia religii. Pokrótce opiszę główne zarzuty kierowane w stronę teorii sekularyzacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mówimy "nie" mowie nienawiści |
W trakcie lekcji zastanowimy się nad tym, czym jest mowa nienawiści, jakie są jej konsekwencje, a także, co najważniejsze, jak jej przeciwdziałać. Omówimy skuteczne sposoby walki z hejtem w przestrzeni publicznej – w trakcie rozmów czy w internecie – oraz porozmawiamy o tym, jakie działania mogą nie odnieść oczekiwanych skutków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mówimy "nie" mowie nienawiści |
W trakcie lekcji zastanowimy się nad tym, czym jest mowa nienawiści, jakie są jej konsekwencje, a także, co najważniejsze, jak jej przeciwdziałać. Omówimy skuteczne sposoby walki z hejtem w przestrzeni publicznej – w trakcie rozmów czy w internecie – oraz porozmawiamy o tym, jakie działania mogą nie odnieść oczekiwanych skutków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Europejska: fakty i mity |
Polska jest państwem członkowskim Unii Europejskiej od 2004 roku. Od tego czasu narosło wiele mitów dotyczących Wspólnoty Europejskiej. W trakcie wykładu przybliżę strukturę instytucjonalną i funkcjonowanie UE. Wskażę także różnice między budżetem Wspólnoty a wieloletnimi ramami finansowania, przedstawiając źródła dochodów i cele wydatkowe. W każdej sytuacji kryzysowej pojawia się tendencja do poszukiwania kozła ofiarnego, na którego można zrzucić winę. Tak dzieje się w odniesieniu do Unii. W ostatnich miesiącach w trakcie pandemii koronawirusa pojawiło się wiele wątpliwości i fake newsów dotyczących reakcji UE na kryzys związany z COVID-19, które postaram się obalić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zbrodnia i kara? |
Wyjątkowy warsztat – z możliwością dojazdu do szkoły na terenie Warszawy i dostosowania terminu. Prawo karne zazwyczaj wydaje nam się bardzo odległe, ale okazuje się, że może być bliżej niż nam się wydaje. I jest zdecydowanie fascynującą dziedziną, którą zawsze warto znać. W ramach interaktywnego, aktywizującego warsztatu postaramy się zapoznać uczestników z podstawowymi definicjami i pojęciami tej ciekawej dziedziny i odpowiedzieć na wiele ważnych pytań. A uczestnicy otrzymają potężną dawnę wiedzy teoretycznej i praktyki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Obywatel w urzędzie, czyli prawo administracyjne w działaniu |
Wyjątkowy warsztat z możliwością dojazdu na terenie Warszawy i zmiany terminu spotkania. Wielu z nas niechętnie chodzi do urzędów. Zawsze wydaje nam się, że procedury są niezrozumiałe, informacje niepełne, a nasza sprawa zawsze rozpatrywana jest za długo, za rzadko pozytywnie i nikt nas nie informuje, czy można jeszcze taką urzędową decyzję zmienić. Dlatego też wielu z nas z niechęcia podchodzi do prawa administracyjnego. Chcemy wam więc udowodnić, że nie tylko jest to błąd, ale tak naprawdę prawo administracyjne jest bardzo proste, przyjemne i niekiedy wręcz fascynujące. Wyruszcie więc z nami w interaktywną podróż po meandrach tej dziedziny i dajcie się uwieść jej urokowi. Nie będziecie żałować – szczególnie, że wiedza zdobyta na naszych warsztatach przyda się już przy następnej wizycie w urzędzie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co to jest argument z analogii? Analiza wybranych argumentów z debat politycznych |
Co to jest argument z analogii? Kiedy jest poprawny, a kiedy nie jest? Podczas zajęć omówimy wybrane przykłady z najnowszych debat politycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mity i fakty migracyjne |
Migracje zagraniczne to jeden z procesów społecznych, z którym wiąże się niezwykle wiele mitów i stereotypów. Powszechnie uważamy, że migracje są masowym procesem (stąd „zalew” imigrantów), a przybysze stanowią zagrożenie dla systemów ekonomicznych i społecznych krajów wysoko rozwiniętych. Argumenty typu „imigranci kradną nasze miejsca pracy” czy „cudzoziemcy żyją naszym kosztem, korzystając ze świadczeń społecznych” to nie tylko składnik programów politycznych skrajnych ugrupowań. Wydarzenia ostatnich lat – w szczególności zaś referendum w Wielkiej Brytanii i proces wychodzenia tego kraju z Unii Europejskiej – wskazują wyraźnie, że mogą mieć też wymierny wpływ na realne procesy polityczne, społeczne i ekonomiczne. Ile jest w nich prawdy? Co tak naprawdę wiemy o migracjach? Jakich kryteriów używać, by oceniać ich efekty? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie spotkania, którego celem będzie zderzenie najbardziej powszechnych stereotypów związanych z migracjami z rzetelną i sprawdzoną wiedzą naukową. Naszym celem nie jest prezentowanie wyidealizowanego obrazu migracji, ale wskazanie, że – jak każdy proces społeczny – wymaga on zniuansowanego podejścia opartego na faktach a nie mitach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | X Muza na rozprawie – czy sądy działają jak w serialach? |
Ława przysięgłych, adwokaci na tropie dowodów, cudem odnalezieni świadkowie, wielkie intrygi, jednodniowe procesy i emocje w zenicie. Czy raczej tony papierów i żmudna prawnicza robota? O tym, co widzicie na ekranie, a czego nie zobaczycie na sali sądowej. I odwrotnie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zbrodnia i kara? |
Wyjątkowy warsztat – z możliwością dojazdu do szkoły na terenie Warszawy i dostosowania terminu. Prawo karne zazwyczaj wydaje nam się bardzo odległe, ale okazuje się, że może być bliżej niż nam się wydaje. I jest zdecydowanie fascynującą dziedziną, którą zawsze warto znać. W ramach interaktywnego, aktywizującego warsztatu postaramy się zapoznać uczestników z podstawowymi definicjami i pojęciami tej ciekawej dziedziny i odpowiedzieć na wiele ważnych pytań. A uczestnicy otrzymają potężną dawnę wiedzy teoretycznej i praktyki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mediacja – co to takiego? |
Wyjątkowy warsztat z możliwością dojazdu na terenie Warszawy i zmiany daty spotkania. Zastanawialiście się kiedyś, jak skutecznie rozwiązywać spory tak, aby każdy czuł się wygrany? Albo w jaki sposób można zastępować postępowania sądowe tak, aby wszyscy byli zadowoleni? Wydaje się, że te dwa pytania dotyczą zupełnie innych kwestii, ale to tylko pozory. Na naszych warsztatach możesz się dowiedzieć, co je łączy, a także zdobyć porządną dawkę wiedzy z zakresu alternatywnych metod rozwiązywania sporów. W sposób szybki, przyjemny i bardzo interaktywny zmierzymy się z zagadnieniem mediacji i postaramy się, aby uczestnicy spotkania potrafili zastosować ją w praktyce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia biopolityki – jak władza przez stulecia projektowała szczegóły ludzkiego życia |
Podczas zajęć zostanie omówiony zarys historii biopolityki. Poza nakreśleniem znaczenia tego pojęcia, które jest wielorako interpretowane przez znawców, oraz podstawowych założeń tej problematyki, zostaną przedstawieni kluczowi dla jej rozwoju „projektanci”, tacy jak Claude-Nicolas Ledaux, Pierre le Play, Thomas Malthus, czy Herbert Spencer. Wraz z opisem rozwoju narzędzi biopolitycznych zostaną poruszone takie zagadnienia jak zarządzanie przestrzenią i projektowanie miast w dobie Oświecenia, walka z epidemiami (np. dżumą), dbanie o higienę i czystość, dostępność pożywienia, modele rodziny, zasady eugeniki i funkcje panoptykonu. Ta ostatnia koncepcja, nakreślona w oparciu o pojęcia norm i dyscypliny przez Michela Foucaulta, posłuży zrozumieniu roli nowoczesnych armii, szpitali, więzień i szkół. Cała opowieść zostanie oparta na obrazach – rycinach, projektach architektonicznych, malowidłach, rysunkach i zdjęciach. Zostaną przedstawione przede wszystkim rysunki architektoniczne miast oświeceniowych, budynków użyteczności publicznej, a także urządzeń, takich jak choćby panoptykon. Uczeń po wzięciu udziału w zajęciach będzie potrafił odpowiedzieć na pytanie, czym jest biopolityka, w jaki sposób rozwijała się przez ostatnie stulecia oraz w jaki sposób służy władzy do kontroli populacji, zwiększania efektywności i sprawowania nadzoru. Celem lekcji będzie także próba odpowiedzi na pytanie, na ile w dzisiejszym świecie jesteśmy odlegli od dawnych rozwiązań, a na ile doświadczamy ich kolejnych wersji. Lekcja ma za zadanie uwrażliwić młodych obywateli na ograniczanie przez władzę prywatności w imię bezpieczeństwa, ciche pozbawianie praw politycznych i obywatelskich. |
|