Wydział Socjologii UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Gry z emocjami w miejscu pracy: jak kierownicy wpływają na uczucia pracowników i w jakim celu? |
W sferze stosunków zawodowych i relacji pomiędzy kierownikami i ich podwładnymi można zaobserwować niepewność dotyczącą wzajemnych zobowiązań, uprawnień i statusu komunikujących się osób. Ta niepewność wynika z intensywnych przemian społecznych zachodzących w Polsce od momentu transformacji ustrojowej i towarzyszących im zmian kulturowych – rozbijania starych i pojawiania się nowych znaczeń, wartości i wyobrażeń o pożądanym kształcie relacji między ludźmi. W przypadku sfery pracy istotną rolę w tym procesie odgrywają, z jednej strony, utrwalone nawyki i wyobrażenia o stosunku pracy wywodzące się jeszcze z kultury folwarcznej oraz organizacji pracy w okresie PRL-u, a z drugiej – współczesne dyskursy menedżerskie. W tak skomplikowanej sytuacji zarządzanie emocjami pracowników staje się kluczowym narzędziem, które kierownicy wykorzystują, by uporządkować relacje z podwładnymi i kontrolować przebieg codziennych relacji w miejscu pracy. Podczas wykładu, w oparciu o wywiady grupowe przeprowadzone z kierownikami w polskich organizacjach (prywatnych firmach i urzędach), opowiem o tym, jak wykorzystują oni emocje w zarządzaniu. Zastanowię się również, z czego wynika konieczność odwoływania się do emocji w procesie zarządzania zespołem. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak dochodzi się do prawdy w nauce? Rola czasopism naukowych |
Dla laika nauka to pasmo sukcesów, droga ciągłego postępu prowadzącego od odkrycia do odkrycia czy od jednej błyskotliwej tezy do drugiej. Gdy przyjrzymy się jednak codziennym praktykom badaczy, to otrzymamy obraz znacznie bardziej złożony. Nauka jest miejscem intensywnych interakcji, często także kontrowersji i polemik oraz poszukiwania chwiejnego konsensusu. Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana w wypadku humanistyki, szczególnie w momencie, gdy jej przedstawiciele stawiają pytania o fundamenty, które z natury rzeczy pozostają kwestią sporną i nierozstrzygalną raz na zawsze. Redakcje czasopism naukowych muszą godzić sprzeczne oczekiwania. Z jednej strony, dopuszczać do publikacji jedynie artykuły dobrze uzasadnione i osadzone w dotychczasowej wiedzy i interpretacjach. Z drugiej strony, powinny przynosić odważne tezy i nowe perspektywy, przekraczające dominujące sposoby myślenia. W trakcie spotkania przyjrzymy się procesowi redakcyjnemu, szczególnie omawiając recenzowanie tekstów przez specjalistów z danej dziedziny nauki (tzw. peer review). Zastanowimy się nad różnymi modelami recenzowania i ich ograniczeniami. Ponadto pokażemy, w jaki sposób publikacje w czasopismach budują prestiż autorów oraz jakie strategie stosują czasopisma, aby budować swoją pozycję na rynku wydawniczym. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | With a little help from my friends. Na starość zamieszkamy razem |
Według przewidywań demograficznych w 2050 roku prawie 25% społeczeństwa będzie miało 60 i więcej lat. Nie tylko to ulegnie zmianie. Zdecydowanie więcej osób starszych będzie prowadziło – z wyboru życiowego – jednoosobowe gospodarstwa domowe. Fakt ten może stanowić wyzwanie w kontekście działań opiekuńczych i zdrowotnych. Rozwiązaniem, które pozwala pozostać aktywnym społecznie w bezpiecznym, znanym otoczeniu jest tzw. cohousing. Z powodzeniem istnieje w krajach Zachodu, w Polsce pomysł ten jest wciąż jednak mało znany. Czy miasta o nim wiedzą? Jak powinno wyglądać dobrze przygotowane miejsce mieszkania seniorów? Czy w Polsce istnieją dobre praktyki mieszkalnictwa senioralnego? A może możemy coś podpatrzeć i… skopiować? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Grey is the new black – seniorzy -influencerzy |
W powszechnym rozumieniu internet jest miejscem egalitarnym. Każdy ma możliwość wejścia, wyjścia, tworzenia, bycia, komunikowania.Tak przynajmniej sieć jest przedstawiana. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Film etnograficzny „450 kilo marzeń” |
Film etnograficzny „450 KILO MARZEŃ” pozwala zajrzeć w kulisy miasteczka wyścigowego na Torze Służewiec w Warszawie. Pokryty graffiti mur między Ursynowem i Mokotowem skrywa nie tylko hipodrom, ale także rozległy całoroczny ośrodek mieszkalno-treningowy. Tory Wyścigów Konnych w okresie PRL-u funkcjonowały jako państwowy zakład pracy. Dziś, obok sprywatyzowanych stajni, nadal zamieszkuje odizolowana od życia stolicy społeczność sąsiedzko-zawodowa. Niezależnie od problemów organizacyjnych i finansowych, które zaczęły ją dotykać po '89, rytm życia wyznacza tu trening koni. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń – Inny, Odmienny (kulturowo) nie znaczy Obcy |
Celem zajęć jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam szkoła? – wiedza, umiejętności i kompetencje |
Podczas zajęć uczniowie poznają funkcje szkoły, a także dowiedzą się, jaką rolę szkoła jako instytucja pełni w ich życiu. Spotkanie będzie okazją do wymiany doświadczeń uczniów na temat ich własnych spostrzeżeń dotyczących realizacji nauczania zarówno w formie stacjonarnej, jak i za pośrednictwem metod i technik kształcenia na odległość („szkoła zdalna”). Uczestnicy zastanowią się nad tym, jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobywają dzięki temu, że szkoła istnieje. Pod koniec zajęć uczniowie postarają się odpowiedzieć na następujące pytania: Dlaczego szkoła powstała? Czy warto do niej chodzić? Jak wyglądałoby życie dzieci, gdyby szkoły nie było? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to powiedzieć? Warsztat z wystąpień publicznych dla początkujących |
Publiczne występowanie to jedna z kluczowych umiejętności w XXI. Skuteczne przemawianie stanowi przewagę konkurencyjną. Umożliwia przekonanie do swoich racji innych. Ułatwia również mierzenie się z edukacyjnymi wyzwaniami takimi jak wygłaszanie referatów czy branie udziału w debatach. Zajęcia są przeznaczone dla licealistów chcących poćwiczyć umiejętności publicznego występowania. Warsztat składa się z części teoretycznej i praktycznej. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, dlaczego przekonywanie innych do swoich racji jest ważną społeczną umiejętnością. Poznają kluczowe zasady budowania wystąpień publicznych oraz strategie retoryczne. Otrzymają również wskazówki dotyczące m.in. opanowania stresu przed wystąpieniem czy angażowania publiczności. Licealiści będą też mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce. Osią części praktycznej warsztatów będzie analiza umiejętności retorycznych oraz stylu występowania mówców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy uczniowie mogą strajkować? Przygotowujemy protest uczniowski |
Znów wyszli na ulice! Robotnicy strajkują! W niedzielę odbędzie się protest klimatyczny! Protest, strajk – słowa te często pojawiają się w internecie i telewizji. Co to jest protest społeczny i strajk? Czym się różnią? Jak przygotować skuteczny protest i strajk? Czy uczennice i uczniowie mogą strajkować? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czym jest populizm? O trudnej sztuce definiowana pojęć w socjologii |
Populizm to jedno z „najgorętszych” pojęć politycznych ostatnich lat. Choć jest na ustach wielu komentatorów politycznych, to pozostaje niejasne i niedodefiniowane. Dziennikarze alarmują opinię publiczną w związku z kolejnymi sukcesami populistycznych partii, politycy różnych partii wzajemnie zarzucają sobie populizm, a badacze wciąż zachodzą w głowę na tym, czym populizm właściwie jest i jak go badać. Podczas zajęć uruchomimy wspólnie socjologiczną wyobraźnię, żeby zastanowić się jak rozumieć pojęcie populizmu, jaką rolę odgrywa ono w opisie dzisiejszej polityki i w jakie relacje wchodzi z różnymi innymi pojęciami, takimi jak nacjonalizm czy konserwatyzm. Te rozważania posłużą ogólniejszej refleksji o definiowaniu terminów opisujących zjawiska społeczne. Razem zastanowimy się nad tym, jakie kryteria powinna spełniać dobra definicja i jak skonstruować ją w taki sposób, by dobrze ująć często niezwykle skomplikowaną materię, którą zajmują się socjologowie. Zajęcia będą miały formę dyskusji, uzupełnionej przez pokaz wycinków z wypowiedzi polityków, żeby zilustrować omawiane zjawiska. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to powiedzieć? Warsztat z wystąpień publicznych dla początkujących |
Publiczne występowanie to jedna z kluczowych umiejętności w XXI. Skuteczne przemawianie stanowi przewagę konkurencyjną. Umożliwia przekonanie do swoich racji innych. Ułatwia również mierzenie się z edukacyjnymi wyzwaniami takimi jak wygłaszanie referatów czy branie udziału w debatach. Zajęcia są przeznaczone dla licealistów chcących poćwiczyć umiejętności publicznego występowania. Warsztat składa się z części teoretycznej i praktycznej. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, dlaczego przekonywanie innych do swoich racji jest ważną społeczną umiejętnością. Poznają kluczowe zasady budowania wystąpień publicznych oraz strategie retoryczne. Otrzymają również wskazówki dotyczące m.in. opanowania stresu przed wystąpieniem czy angażowania publiczności. Licealiści będą też mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce. Osią części praktycznej warsztatów będzie analiza umiejętności retorycznych oraz stylu występowania mówców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy uczniowie mogą strajkować? Przygotowujemy protest uczniowski |
Znów wyszli na ulice! Robotnicy strajkują! W niedzielę odbędzie się protest klimatyczny! Protest, strajk – słowa te często pojawiają się w internecie i telewizji. Co to jest protest społeczny i strajk? Czym się różnią? Jak przygotować skuteczny protest i strajk? Czy uczennice i uczniowie mogą strajkować? |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Antropologia science fiction: czego o badaniu innych kultur możemy się nauczyć z popkultury? |
Dzieła literackie i filmowe z gatunku science fiction często dotykają kwestii kontaktu z „obcym” – przybyszem z innej planety, który różni się od, przeważnie ludzkich, bohaterów wyglądem, sposobami komunikacji, kulturą czy wartościami. Tym samym utwory fantastyki naukowej poruszają pytania fundamentalne dla refleksji antropologicznej – w jaki sposób możliwy jest kontakt z osobami wychowanymi w zupełnie innej kulturze, czego taki kontakt wymaga od badacza, na jaką ocenę obcej kultury badacz może sobie pozwolić i jakie kryteria takiej oceny przyjąć, czy też wreszcie: czy badacz ma prawo interweniować, gdy dostrzega w innej kulturze zjawiska, które on sam uważa za naganne. Podczas spotkania zastanowimy się nad tymi kwestiami, wychodząc od wspólnego obejrzenia przykładowego filmu SF. Rozważymy specyfikę kontaktu przedstawicieli różnych kultur, jego uwarunkowania kulturowe, językowe i społeczne, a zwłaszcza dylematy etyczne, które mogą wystąpić przy takim spotkaniu. Porozmawiamy również o tym, jak w książkach i filmach SF tworzone są postacie „obcych” i w czym przypominają one obrazy obcych i innych w kulturach europejskich. Zdefiniujemy także pojęcie etnocentryzmu i zastanowimy się nad tym, jak można unikać tego typu postawy w postrzeganiu innych kultur. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Reprezentacje klas społecznych – jak przedstawiane są różnice klasowe? |
Klasy społeczne to nie tylko temat wyspecjalizowanych badań socjologicznych. Klasy są przedstawiane, prezentowane, opowiadane na wiele różnych sposobów w mediach, kinie, literaturze, nawet w sposobie konstruowania przestrzeni. Podczas wykładu przyjrzymy się rozmaitym przykładom przedstawiania klas społecznych – zarówno tym, które podejmują wprost temat różnic między klasą wyższą, średnią i klasą robotniczą, jak i tym, które relacje między klasami przedstawiają w formie, nierzadko niezwykłych, metafor. Po wykładzie dyskusja z uczestnikami spotkania. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ekonomia współdzielenia: rewolucja, reforma czy business as usual neoliberalnego kapitalizmu? |
Mikołaj Lewicki, socjolog zajmujący się procesami gospodarczymi oraz Andrzej Waśkiewicz, historyk idei, autor książki o utopiach materialistycznych, będą dyskutować o miejscu ekonomii współdzielenia we współczesnej gospodarce oraz jej znaczeniu dla społeczeństwa, w którym zachodzi rewolucja cyfrowa. Czy Uber, Airbnb, CouchSurfing i inne instytucje zmieniają charakter gospodarki późnego kapitalizmu czy też podporządkowują się jej logice? Czy czynią gospodarkę bardziej przyjazną konsumentowi czy też wzmacniają pozycję wielkich korporacji? Egalitaryzują społeczeństwo czy tylko tworzą nową elitę opartą na kapitale intelektualnym? Czy cyfrowe społeczeństwo przyszłości będzie społeczeństwem postamaterialistycznym? Dyskusję poprowadzi Justyna Pokojska, socjolożka prowadząca w Radiu Kampus audycję "Efekt Sieci". |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy kryzys demograficzny w Europie? |
W Europie zachodzą głębokie zmiany demograficzne, społeczeństwa starzeją się, dzieci rodzi się coraz mniej, a liczba Europejczyków zmniejsza się. Czy zatem mamy do czynienia z kryzysem demograficznym? Podczas wykładu analizowane będą uwarunkowania społeczne, kulturowe i ekonomiczne procesów demograficznych w Europie, w tym zmiany modelu rodziny, wzorów dzietności, stylu życia, sytuacji gospodarczej, modeli polityki rodzinnej. Jak te procesy zachodzą w wybranych państwach europejskich? Czy w Polsce mamy do czynienia z zapaścią demograficzną? Jakie są konsekwencje tych zmian, jakie prognozy? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Które społeczeństwa w Europie są najszczęśliwsze? |
Każdy człowiek marzy o szczęściu i dąży do jego osiągnięcia. Ale szczęście i jakość życia ludzi zależą od wielu różnych czynników. Podczas wykładu analizowane będę różne uwarunkowania poczucia szczęścia: zarówno te o charakterze społecznym, jak i indywidualnym. Wykład w przystępny sposób pokaże, że nasze poczucie szczęścia i jakość życia uwarunkowane są także przez poziom swobód obywatelskich, wsparcie społeczne i relacje z innymi, szczodrość, styl życia, stan zdrowia, spodziewaną długość życia, poziom korupcji w kraju itp. Dlaczego kraje skandynawskie uznawane są za najszczęśliwsze na świecie? Czy Polacy są szczęśliwym społeczeństwem? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Po co lekarzowi wyobraźnia socjologiczna? Socjologia i medycyna w zmieniającym się świecie |
Historia wzajemnych relacji między naukami społecznymi a medycyną jest długa i niepozbawiona perypetii. Podczas wykładu przedstawione zostaną główne punkty styczne obu perspektyw, ze szczególnym naciskiem na wkład socjologii w zrozumienie i kształtowanie komunikacji między lekarzem a pacjentem. Przyjrzymy się również temu, jak zmieniają się konteksty praktykowania medycyny w obliczu zmian klimatu, nowych technologii komunikacji i dynamicznych przemian kulturowych – i co ma do tego wszystkiego socjologia. |
Nauki społeczne |
|