Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Mur. Zwierzęta na granicy |
Budowa muru wzdłuż granicy (czy amerykańsko-meksykańskiej, czy w Puszczy Białowieskiej) oraz większość działań mających na celu jej uszczelnienie, silnie wpływa również na wiele gatunków zwierząt zamieszkujących obszary po obu jej stronach. Sezonowe migracje dla wielu zwierząt są jedną szansą na przetrwanie. Dotyczy to zarówno dużych ssaków, ale także i mniejszych zwierząt. Wiele miejsc wzdłuż granicy stanowi naturalny korytarz ekologiczny, jak doliny rzek, będące często także ostatnimi ostojami dla zagrożonych gatunków. Większość działań mających na celu zapobieganie nielegalnej migracji ludzi, prowadzi do izolacji poszczególnych populacji zwierząt i zmniejsza efekt prowadzonych programów ochrony przyrody po obydwu stronach granicy. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Łowcy roślin |
Niebagatelną rolę w odkrywaniu naukowym świata odegrali wysyłani przez ogrody botaniczne, muzea przyrodnicze, a także stowarzyszenia ogrodników czy prywatne firmy ogrodnicze profesjonalni kolekcjonerzy. Ich zadaniem było odnajdywanie nowych gatunków roślin ozdobnych do ogrodów i oranżerii, gatunków o znaczeniu gospodarczym czy nowych ziół i leków. Poznamy historię kilku fascynujących postaci botaników i jeszcze ciekawsze, często zawiłe drogi dotarcia do naszych ogrodów kilku gatunków ozdobnych roślin. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Wymarłe historie, o wytępionych gatunkach zwierząt |
Na przestrzeni dziejów doszło do wymarcia wielu gatunków zwierząt w wyniku działalności człowieka. Uważa się, że człowiek jest odpowiedzialny za Szóste wielkie wymieranie na Ziemi. Podczas spotkania zostaną przybliżone historie wybranych gatunków zwierząt, które w czasach historycznych zostały wytępione przez człowieka w wyniku różnych działań, zarówno bezpośrednich polowań, jak i pośrednich, jak sprowadzanie obcych gatunków. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Ocieplenie obszarów zimnych - i co z tego wynika? |
Ocieplenie klimatu jest najbardziej widoczne w strefach okołobiegunowych, szczególnie w Arktyce i w Antarktyce Zachodniej oraz w górach wysokich. Degradacja wieloletniej zmarzliny skutkuje szybkimi przekształceniami rzeźby terenu oraz problemami z utrzymaniem infrastruktury (budynków, dróg, rurociągów). Ponadto, z topniejącej wieloletniej zmarzliny wydzielają się gazy cieplarniane wzmacniając dalsze ocieplenie. Równocześnie Arktyka jest areną ekspansji przemysłu, co niestety skutkuje skażeniem wód, gleby i powietrza. Zmniejszanie się masy lodowców powoduje rozwój jezior proglacjalnych, intensyfikację osuwisk, spływów błotnych, lawin, które zagrażają mieszkańcom obszarów górskich. Podnosi się poziom morza, rośnie prędkość przemieszczania się lodowców, a lodowce szelfowe Zachodniej Antarktydy rozpadają się. Szybko kurczy się zlodzenie Oceanu Arktycznego powodując wzrost pochłaniania promieniowania słonecznego i dalsze ocieplanie naszej planety. Zanik wieloletniej zmarzliny, lodowców oraz lodu morskiego niesie jednak także pewne korzyści dla gospodarki. Z ocieplania bardzo zadowoleni są rolnicy na Grenlandii, skracają się północne szlaki żeglowne. Arktyka się zazielenia, co może spowolnić dalszą degradację zmarzliny. Obszary polarne, w szczególności Arktyka, są katalizatorem zmian klimatu, gdyż to co dzieje się z lodem ma wielki wpływ na krążenie wody w oceanach i klimat całej kuli ziemskiej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krok ad Futurum – poznaj zawody przyszłości! |
Lekcja festiwalowa przyjmie formę warsztatów. Pierwszy etap będzie polegał na wskazaniu przez uczestników tego, jakie megatrendy oraz zawody będą obecne za 10 lat. W tym celu dostaną kartki z tabelą do Bingo. Na każdej z kratek zapisanych zostanie 8 trendów i 8 zawodów przyszłości według preferencji uczestnika zajęć. Następnie, po uzupełnieniu przez uczniów danych w tabeli, prowadzący warsztaty zaprezentują „wzorowe” Bingo – zawierać będzie ono megatredny oraz zawody przyszłości, które zostały wybrane na podstawie raportów foresightowych. W czasie omawiania „wzorowego” Bingo, uczniowie mają za zadanie zaznaczać te zawody i megatrendy, które pokrywają się z wymienianymi przez prowadzących warsztaty. Kolejnym etapem warsztatów jest stworzenie przez uczestników indywidulanego SWOT-a. Inspiracją do tego, jakie cechy oraz kompetencje mogą zostać tam umieszczone, będą informacje, przedstawione przez prowadzących warsztaty podczas omawiania „wzorowego” Bingo. Ostatnim etapem spotkania jest zadanie polegające na przemyśleniu przez uczestników tego, na ile ich kwalifikacje określone w SWOT-cie wiążą się z trendami i zawodami przyszłości. Efektem warsztatów jest poznanie przez uczniów czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mają potencjalny wpływ na ich przyszły zawód. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wszyscy tak samo czytamy mapę?' - warsztaty z eye tracking w badaniach map |
Warsztaty mają na celu zapoznania uczniów z metodą eye tracking. Metoda ta będzie przez nich wykorzystana do pomiaru, który pokaże na jakie miejsca i jak długo patrzyli na mapę, podczas jej czytania. Informacje o otaczającym nas świecie mogą być odbierane różnymi zmysłami, a wzrok jest zmysłem, którym odbieramy najwięcej informacji. Informacje te mogą być przekazywane w różnej postaci, np. w postaci znaków stosowanych na mapach. Kartografowie prowadzą wiele badań służących poznaniu, jak użytkownicy map radzą sobie z ich czytaniem, jakie znaki są najsprawniej odczytywane, a jakie barwy lub kroje pisma są preferowane przez odbiorców map. Takie analizy mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem najnowszych narzędzi, np. z wykorzystaniem eye-trackera, czyli urządzenia, które umożliwia w sposób bezdotykowy śledzenie ruchu gałki ocznej, dokonując pomiaru miejsca koncentracji wzroku użytkownika czytającego mapę. Podczas warsztatów zostanie omówiona metoda eye tracking, metoda która wykorzystywana jest w wielu różnych branżach np. w trakcie projektowania stron www czy półek sklepowych. Następnie uczniowie samodzielnie sprawdzą, jak działa eye tracker: dokonają pomiaru swojego wzroku w trakcie czytania mapy. Zebrane dane zostaną zaprezentowane w formie animowanej (pokazującej zmiany miejsc koncentracji wzroku w czasie), jak i statycznej, np. jako tak zwane heatmapy. Uzyskane wyniki zostaną omówione z punktu widzenia (sic!) zasad redakcji czytelnej mapy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dendrochronologia – czyli od pnia drzewa do badania zmian klimatu w przeszłości |
W ramach 90 minutowych zajęć warsztatowych młodzież zapozna się z podstawami dendrochronologii, metodach pozyskiwania materiału do badań oraz sposobach interpretacji zapisu zmian klimatycznych w rocznych przyrostach drewna na grubość. Zajęcia obejmują część teoretyczną, wprowadzającą, w trakcie której zostaną scharakteryzowane główne okresy klimatyczne jakie miały miejsce w ciągu ostatnich 2500 lat. Przedstawione zostaną różnorodne dane środowiskowe oraz archeologiczno-historyczne, z których można odczytać zróżnicowanie warunków klimatycznych w przeszłości. Po tym wstępie teoretycznym będzie część praktyczna, realizowana w laboratorium w małych grupach, w trakcie której młodzież będzie samodzielnie przygotowywać preparaty drewna i je analizować, makroskopowo i w mikroskopie. Na podstawie rozpoznanej zmienności wielkości rocznych przyrostów drewna na grubość młodzież spróbuje zrekonstruować fazy zmian klimatycznych zapisane w okresie wzrostu badanego drzewa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kartograf kontra sztuczna inteligencja |
Podjęcie decyzji o pokazaniu lub nie obiektu na mapie jest bardzo skomplikowanym procesem decyzyjnym, stanowiącym kluczowy element redakcji map nazywany generalizacją kartograficzną. Doświadczeni kartografowie podejmują decyzje w oparciu o tak liczne warunki i zależności oraz subiektywna wiedzę i doświadczenie, że opisanie tego procesu jest niezwykle trudnym zadaniem. Dzięki zaawansowanym analizom i technologii komputerowej możemy jednak badać i opracowywać algorytmy oparte na sztucznej inteligencji pozwalające na uzyskanie wyników zbliżonych do pracy kartografa. W ramach lekcji opowiemy jak zautomatyzować proces opracowania map z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz pokażemy jak wyniki uzyskane automatycznie mają się do pracy manualnej kartografa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia świata według roślin |
W poszukiwaniu cennych roślin ludzie udawali się w dalekie podróże. Niektóre z przypraw były wyżej cenione niż złoto. Z ich powodu Europejczycy podbijali nowe lądy. Skąd pochodzą powszechnie używane dziś rośliny przyprawowe? Jaka jest ich historia? Dlaczego dawniej były tak bardzo pożądane? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam uzdrowiska? Znaczenie dla ruchu turystycznego i rozwoju społecznego? |
Uzdrowiska w Polsce stanowią ogromny potencjał rozwojowy. Ze względu na procesy demograficzne zachodzące w krajach Europy Zachodniej związane ze starzeniem się społeczeństw turystyka medyczna cieszy się coraz większą popularnością w Polsce i w Europie. Polska posiada ogromny potencjał 45 polskich uzdrowisk oferujących szeroką gamę możliwości leczenia wielu schorzeń. Polskie uzdrowiska są doceniane nie tylko przez polskich turystów, ale również przez cudzoziemców. Podczas wykładu zostanie ukazane znaczenie ekonomiczne tego segmentu turystyki, potencjał jego dalszego rozwoju, a także zostanie wskazane, w jaki sposób budować markę turystyczną w oparciu o zasoby naturalne (np. wody mineralne, czyste powietrze i mikroklimat sprzyjający leczeniu). Ukazane zostaną przykłady polskich uzdrowisk nizinnych, górskich, a także tych zlokalizowanych nad morzem. Pojawią się również odwołania do zagranicznych przykładów. W najbliższych latach rozwój polskich uzdrowisk będzie związany ze wzrostem zainteresowania wyjazdami w celach zdrowotnych, a frekwencja będzie zależeć od grupy osób chcących podreperować swoje zdrowie po przebytej chorobie COVID-19. Niestety gminy uzdrowiskowe oraz gminy z obszarami ochrony uzdrowiskowej poniosły szczególnie dotkliwe finansowe straty w wyniku pandemii COVID-19 wynikające ze spadków wpływów pochodzących z opłaty klimatycznej. Na wykładzie zostanie poruszany także wątek opłaty klimatycznej oraz opłaty miejscowej oraz przykłady opodatkowania turystycznego funkcjonujące w innych krajach, gdzie są zlokalizowane uzdrowiska. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osady jeziorne i rzeczne jako archiwum zmian środowiskowych i gospodarczej działalności człowieka |
Osady akumulowane w dnach jezior, torfowisk i dolin rzecznych to niezwykłe archiwum pozwalające zrekonstruować zarówno zmiany warunków klimatycznych w przeszłości oraz fazy aktywności gospodarczej człowieka. Zmienność typów osadów akumulowanych w tych środowiskach pozwala na wyróżnianie okresów ciepłych i zimnych, wilgotnych i suchych, które występowały na badanym terenie w przeszłości. Te same osady pozwalają rozpoznać moment rozpoczęcia działalności rolniczej w regionie oraz zmiany natężenia działalności gospodarczej. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe metody badawcze wykorzystywane do tych rekonstrukcji (litologiczne, geofizyczne, sedymentologiczne, palinologiczna, geochemiczne i in.). Zajęcia będą składały się z 2 części teoretycznej (wykład/konwersatorium) po której uczniowie samodzielnie będą zanalizować zapis różnorodnych zmian środowiskowych zapisanych w wybranych profilach geologicznych osadów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rośliny w mieście - jesień. Z czym to się je? |
W ramach warsztatów uczniowie poznają wybrane, pospolite gatunki roślin rosnących na terenie miasta. Nauczą się je rozpoznawać i rozróżniać. Poznają niektóre ich właściwości i wartości użytkowe, a z niektórych z nich będą mogli przygotować dziką potrawę. Spacer na terenie kampusu UW i w najbliższej okolicy. |
|