podstawy przedsiębiorczości
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Podatki i opłaty lokalne w Polsce |
Wyprowadzka z domu rodzinnego to poważna decyzja. Trzeba skalkulować swoje wydatki i dochody. Jednym z tematów, które trzeba mieć na względzie to również zobowiązania publicznoprawne, które należy uiszczać w odpowiednich terminach do odpowiednich organów. Do zobowiązań publicznoprawnych, które trzeba uwzględnić w tych kalkulacjach, można zaliczyć m.in. podatki i opłaty lokalne, czyli wydatki ponoszone na rzecz budżetu gminy. Jak się okazuje, nawet wyjazd wakacyjny w góry może okazać się kosztowny… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Digitalizacja w świecie finansów |
Celem warsztatów jest przybliżenie słuchaczom zjawiska digitalizacji w świecie finansów. Uczniowie poznają co to jest cyfrowy pieniądz, co to jest kryptowaluta i płatności bezgotówkowe. Poznają formy płatności bezgotówkowych na świecie z konkretnymi przykładami. Spróbują stworzyć swoją własną walutę a także poznają mechanizm funkcjonowania tradycyjnego rynku finansowego, wpłatomatu, bankomatu. Będą mieli też możliwość zaprojektowania własnej karty płatniczej. Zajęcia będą miały z zadanie przybliżenie dzieciom zarówno tradycyjnego jak i wirtualnego rynku finansowego. Zrealizowana zostanie zabawa w "Bank" i "Wytwórnię Papierów Wartościowych". |
|
|
Lekcja festiwalowa | Marketing czyli tworzenie wartości |
Wszyscy sprzedajemy. Zawsze i wszędzie jest coś co mamy do zaoferowania innym. Jak to robimy W jakiej sytuacjach? Jak robić to dobrze? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opodatkowanie działalności gospodarczej w Polsce |
Czy po ukończeniu szkoły warto rozpocząć działalność gospodarczą? Krótka prezentacja form opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce z przykładami (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatek liniowy, skala podatkowa). Uczestnicy zapoznają się z wybranymi formami opodatkowania, sposobami ich rozliczania oraz podejmą próbę wyliczenia należnego podatku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Konkurencyjne ceny a ceny transferowe |
Jak prawidłowo ustalić ceny? Czy trzeba mieć na względzie tylko ceny u konkurencji? W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania poruszone zostanie zagadnienie konkurencyjności cen rynkowych oraz problematyka cen transferowych. Jak się ustala ceny? Czy trzeba mieć na względzie ceny u konkurencji? W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania poruszone zostanie zagadnienie konkurencyjności cen rynkowych oraz problematyka cen transferowych. Uczestnicy zajęć wezmą udział w grupowej dyskusji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rynek pracy i kompetencje przyszłości |
W jaki sposób nowoczesne technologie zmieniają świat i rynek pracy? Jakie kompetencje przydadzą się w przyszłości? Zapraszam na przygodę do świata cyfrowych technologii, który otwiera przed nami nowe możliwości i wyzwania! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Magia marki osobistej i czarowanie nią w przyszłym życiu zawodowym |
Współcześnie wielu czarodziejów marketingu i rozwoju osobistego twierdzi, że „marka osobista jest dla każdego”. Równie często spotykana jest opinia, że „marka jest jak pogoda - zawsze jest jakaś”. Jednak tak naprawdę niewielu z nas jest świadomych magii swojej marki osobistej, a jeszcze mniej podejmuje konkretne działania, aby ją uatrakcyjnić i zaczarować nią przyszłych pracodawców. Tymczasem marka osobista nie jest jak jednorożec - wszyscy o niej słyszeli, ale nikt jej nie widział, ale stanowi ona obietnicę realnej wartości: sumę konkretnych kompetencji, wiedzy i doświadczenia, wizerunku czy reputacji stojącej za nią osoby. Wszystkie te elementy mogą składać się na zaklęcie rzucane w celu zaczarowania potencjalnych pracodawców. O tym, że marka osobista ma w sobie magię, będę starała się przekonać uczestników zajęć. Podczas 90 min warsztatów najpierw zapoznamy się z samym pojęciem marki osobistej, a następnie wspólnie postaramy się odpowiedzieć na pytania: co magicznego, gdzie i w jaki sposób możemy nią wyczarować. Następnie zapoznamy się z sylwetkami osób, które współcześnie budują magię swoich marek osobistych (również w mediach społecznościowych) oraz dowiemy się jak my, już teraz, możemy zacząć czarować, aby w przyszłości to pracodawcy staczali magiczne pojedynki o nas, a nie odwrotnie. Warsztaty będą miały formę interaktywną i angażującą uczestników poprzez prace zespołowe i dyskusje. Zaplanowano wykorzystanie materiałów multimedialnych: graficznych i dźwiękowych. Warsztatom towarzyszyć będzie główny cel: odkrycie magii marki osobistej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wyznaczanie raty kredytu lub pożyczki |
Celem wykładu będzie przedstawienie uczestnikom podstawowych pojęć matematyki finansowej: procent prosty, procent składany, renta matematyczna, rata kredytu (część kapitałowa i odsetkowa), schemat spłaty kredytu, RRSO. Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu uczestnik powinien znać, rozumieć i rozróżniać podstawowe pojęcia związana z wyznaczaniem raty kredytu (w szczególności jej składowych), oceniać koszt kredytu, analizować oraz potrafić porównać dostępne oferty kredytu, jak również dokonać racjonalnego wyboru spośród dostępnych ofert na rynku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co zostaje się biznesmenem lub bizneswoman? |
Podczas zajęć, które będą miały formę bardzo interaktywnej dyskusji, zmierzymy się z mitem, zgodnie z którym wyłącznym celem zakładania firmy jest zarabianie pieniędzy a biznes służy tylko do pomnażania majątku. Na wstępie bardzo krótko wyjaśnię, skąd w ogóle w powszechnej opinii wziął się ten szkodliwy mit, następnie zaś przedstawię przykłady przedsiębiorstw, które działają w celu wyższym i szerszym niż tylko pomnażanie bogactwa biznesmena. Uczestnicy zajęć poznają koncepcję i inspirujące przykłady przedsiębiorstw społecznych i spółdzielczych oraz innych inicjatyw przedsiębiorczych, których celem jest dobro wspólne. Co więcej, porozmawiamy również o zwykłych firmach, które w swej działalności uwzględniają szerszy obraz niż tylko egoistyczne mnożenie pieniędzy. Co istotne, uczestnicy nie będą tylko słuchać! Zajęcia przyjmą formę rozmowy, w której wspólnie dojdziemy do czynników, które motywują nas naprawdę do działania. Postaramy się krótko naszkicować możliwości, jakie otwierają się we współczesnym świecie przed młodzieżą, wrażliwą na problemy i potrzeby innych osób oraz środowiska, w którym żyjemy. Wspólnie postaramy się odczarować mit poważnego pana lub pani w garniturze, którzy w celu mnożenia pieniędzy czynią szkodę otoczeniu. Pokażemy, że również działając dla dobra wspólnego można osiągnąć zadowolenie i realizować się zarówno w pracy, jak i szerzej – w społeczeństwie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | E-konsument w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości |
Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia, która generuje obraz stworzony komputerowo i pozwala całkowicie wejść w świat wirtualny. Jednak do jego odbioru potrzebne są specjalne okulary pozwalające widzieć świat w 3D i w 360°. AR (Augmented Reality), czyli rozszerzona rzeczywistość to technologia, która łączy świat wirtualny i realny. AR nakłada na siebie dwa obrazy, pozwalając na kontakt ze światem wirtualnym. Do odbioru rozszerzonej rzeczywistości, w przeciwieństwie do VR, nie potrzeba żadnych narzędzi poza smartfonem lub komputerem. Virtual i augmented reality (VR i AR), czyli rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, to technologie znajdujące coraz więcej zastosowań. Rozszerzona rzeczywistość pozwala obcować z produktem czy usługą bez wychodzenia z domu, np. za pomocą wizualizacji 3D. Głównym motywem angażowania się konsumentów w społeczność wirtualną jest wzajemna współpraca, umożliwiająca podejmowanie trafniejszych indywidualnych decyzji zakupowych (np. Groupon.pl, Tripadvisor.com i inne). Żyjemy w tzw. post-reality, gdzie wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) czy też mieszana rzeczywistość (MR), zaczynają współgrać ze światem realnym. Dopiero odkrywamy namiastkę prawdziwego potencjału wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Marketerzy stale poszukują nowych, innowacyjnych, bardziej angażujących sposobów na interakcję z konsumentami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Innowacje w Twoim portfelu |
Kiedyś wino, muszle i skóry zwierząt – dziś Blik, WeChat, Alipay i Revolut – sposoby płatności zmieniały się, z czasem stając się coraz bardziej innowacyjne. Dyskusja o tym, czego używamy, płacąc za marchewkę w warzywniaku i kupując drogą torebkę na deptaku w Szanghaju. |
|
|
Lekcja festiwalowa | A co gdyby Facebook należał do nas? |
Wszyscy jesteśmy użytkownikami i użytkowniczkami cyfrowych platform i aplikacji. Googlujemy, wrzucamy zdjęcia na Insta, jeździmy Uberem i zamawiamy paczkę z Amazona. Korporacje Big Tech zarabiają fortuny na naszej aktywności w sieci i zbieranych od nas danych, często łamiąc prawo i naruszając naszą prywatność. A gdybyśmy to my projektowali technologie i podejmowali decyzje? Czy oddolne i społeczne innowacje to utopia czy "nowa normalność"? Zapraszamy na interaktywny warsztat, w którym to my stajemy się twórcami Facebooka. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odporność przedsiębiorstwa na zjawiska kryzysowe |
Przedsiębiorstwo, podobnie jak człowiek, jest narażone na działanie różnych czynników, które mogą osłabiać jego kondycję, a często także prowadzić do jego śmierci, czyli upadłości. Pandemia wywołana przez wirus SARS-COV-2 przyczyniła się do wzrostu zainteresowania tematyką kształtowania odporności przedsiębiorstwa, tzn. zdolności podmiotu gospodarczego do ochrony przed czynnikami, które zagrażają jego funkcjonowaniu. Należy jednak pamiętać o tym, że źródła poważnych problemów przedsiębiorstw bywają różne, często są to pozornie błahe zdarzenia. Głównym celem tego wykładu będzie przedstawienie „systemu odpornościowego” przedsiębiorstwa i zwrócenie uwagi na jego rolę i znaczenie w budowaniu długowiecznych oraz zrównoważonych przedsiębiorstw. Ponadto, przybliżone zostaną różne rodzaje zagrożeń dla biznesu związane z sytuacjami kryzysowymi i kryzysami wewnątrzorganizacyjnymi. Wykład będzie też okazją do prezentacji różnych sposobów reagowania na zjawiska kryzysowe, a także zapoznania z różnymi formami „terapii” przedsiębiorstw. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na pewno zyskam, czyli o błędach poznawczych przy podejmowaniu decyzji finansowych |
Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną wybrane zjawiska behawioralne dotyczące podejmowania decyzji w zakresie finansów osobistych, m.in: nadmierna pewność siebie, nieuzasadniony optymizm, reprezentatywność, efekt myślenia wstecznego, zakotwiczenia, dostępności, mentalne księgowanie. Zadaniem uczestników warsztatów będzie przyporządkowanie do omawianych zjawisk przykładów zachowań występujących wśród inwestorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sprzedaż to gra |
Sprzedaż jest grą, w którą musisz umieć grać. Pamiętaj: sprzedawca twoim partnerem w grze. W zależności jak zagra, ty musisz odpowiednio „ustawić się”, aby gra przebiegała gładko i pomyślnie. Celem tej gry jest dokonanie zakupu. Można tego dokonać na warunkach zwycięzca-zwycięzca (win-win). Jeżeli będziesz traktował sprzedawcę jak wroga, automatycznie wprowadzisz elementy wrogości. Utrudni to, a może nawet uniemożliwi porozumiewanie się. Problemy komunikacyjne, jakie się wtedy pojawią, spowodują obniżenie możliwości uzyskania informacji i dokonanie zakupu, z którego będziesz zadowolony. Paradoksalnie (lub nie) – wraz z postępem technologicznym w sprzedaży coraz większe znaczenie odgrywają… emocje. W podejmowaniu decyzji zakupowych zdecydowanie częściej kierujemy się emocjami niż racjonalną analizą zysków i strat. Podczas warsztatu poznasz wiedzę z zakresu metod i technik sprzedaży, budowania relacji z klientem, działań w zakresie sprzedaży i prowadzenie skutecznych rozmów handlowych. |
|