dyskusja
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Czy sztuczna inteligencja unieważni naukę? |
|
||
Spotkanie festiwalowe | Uroczyste otwarcie wystawy z okazji 10-lecia istnienia internetowego Biuletynu Polonistycznego |
Wystawa, poświęcona historii i współczesnym działaniom „Biuletynu Polonistycznego”, dostępna będzie na 1. piętrze Pałacu Staszica, a także na kanale YouTube „Biuletynu”. Uświetni ją uroczystość otwarcia z udziałem współpracowników, patronów i sympatyków, podczas której dr Mariola Wilczak oraz członkowie Zespołu „Biuletynu” opowiedzą o specyfice „Biuletynu”, jego dotychczasowej i przyszłej działalności i odpowiedzą na pytania zainteresowanych. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czyje są lasy w Polsce i co z tego wynika dla społeczeństwa? |
Krótki wykład z długą dyskusją na tematy związane z tytułem oraz przeszłą, obecną i przyszłą sytuacją w lasach Polski. Przeznaczony dla dorosłych i dla młodzieży zainteresowanej tematem. Lasy w Polsce mają swoich właścicieli. Różnią się pod względem własności i stanu zainteresowania, sposobów zagospodarowania, funkcji i reżimów ochrony. Różnią się także pod względem praw i obowiązków właścicieli i zarządców. Jakie mamy prawa jako społeczeństwo do korzystania z lasów różnej własności? Skąd czerpać informacje o własności lasu, w których spędzamy czas, jego funkcjach i płynących z tego ograniczeniach? Ze struktury własnościowej wynika, że większość lasów należy do państwa. Są lasami publicznymi. Co z tego wynika dla nas jako społeczeństwa? Czy własność Skarbu Państwa jest tożsama z własnością lasu przez każdego z nas? Gospodarka leśna jest oparta na dokumentach planistycznych: planie urządzenia lasu w lasach państwowych i uproszczonym planie urządzenia w przypadku lasów prywatnych. Obecne prawo pozwala na udział przedstawicieli społeczeństwa w systemie planowania i sterowania gospodarką leśną, chociaż ten proces jest krytykowany jako fasadowy i nieskuteczny. Dlaczego? Co można i trzeba w nim zmienić? Istnieją przykłady ciekawych rozwiązań partycypacyjnych w procesach planistycznych związanych z planowaniem przestrzeni. Które z nich warto zaadoptować w lasach? |
Nauki rolnicze i leśne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak wyjść z klasy: granice i przekroczenia kapitalistycznej wyobraźni |
Współczesne teksty kultury podjęły na nowo temat klas społecznych, pokazując obrazy klasowej przemocy, tej subtelnie ukrytej i tej bezwstydnej, dostrzegalnej gołym okiem. Proponujemy namysł nad tym, jakie wyjścia poza krąg tej przemocy – cząstkowe, całościowe, chwilowe, trwałe, indywidualne i zbiorowe - oferują nam dzisiaj filmy, seriale, powieści, autobiografie, literatura faktu. Jednym z takich wyjść jest opowiedzenie swojej historii poprzez zostanie pisarką, raperką, artystką. Autonarracja prezentowana bywa jako forma przekroczenia klasowej alienacji. Innym wyjściem jest wzbogacenie się na tyle, by móc cieszyć się wyższym komfortem życia niż rodzina i dawni koledzy. Jeszcze inny sposób to drobne sabotaże klasowe w postaci kpiny z „wyżej urodzonych” czy kradzieże. Wspólnoty alternatywne wobec głównego nurtu kultury, oparte na zbiorowej identyfikacji klasowo wykluczonych również są prezentowane jako sposób na przekroczenie granic klasowych. Mamy także obrazy chwilowych, ekstatycznych, karnawałowych wręcz upustów klasowego gniewu. Jeszcze inne teksty kultury przewidują rewolucję jako skutek ostrych nierówności klasowych: coś, czego jeszcze nie widać, ale już grzmi w oddali. Wreszcie, mamy obrazy rewolucji „tu i teraz”: bardziej lub mniej spontanicznych aktów zerwania z klasowym podporządkowaniem. Zdecydowaną większość współczesnych obrazów klasowości, w warstwie diagnozy nawet najbardziej krytycznych, łączy jednak klaustrofobiczna bezalternatywność. Zmiana generalna jako coś innego niż tylko destrukcja, przemoc i dystopia jest w nich nie do pomyślenia. Można pokazać klasowo zdefiniowany porządek, nawet w jego brutalnych wymiarach takich jak doświadczenie nędzy i bezdomności; można pokazać indywidualne ścieżki, którymi ucieka się z klas zdominowanych. Twórcom brakuje jednak wyobraźni, by w duchu realistycznym zaproponować społeczeństwo bezklasowe. Po przykłady propozycji takiego przekroczenia sięgniemy więc do przeszłości. Przypomnimy tekst Brunona Jasieńskiego Palę Paryż. Polem, na którym testowano możliwości zaistnienia społeczeństwa bezklasowego, była także proza i poezja socrealistyczna. Odwołując się do wybranych przykładów postaramy się pokazać ten negatywnie oceniany nurt prozy XX wieku jako przestrzeń dla myślowych eksperymentów z nowymi formami społecznego współistnienia. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Feminizm i gender dla początkujących: cztery fale, cztery spory i kilka barwnych postaci |
Feminizm zostanie wstępnie zdefiniowany, a następnie przedstawiony jako przestrzeń sporu raczej niż ideologiczny monolit. Zarys historii feminizmu w jego czterech "falach" pozwoli nam zrozumieć ewolucję tego zjawiska, przypomnieć kluczowe postacie i zdarzenia. Jednak większa część wykładu poświęcona będzie pęknięciom i konfliktom wewnątrz ruchu. Czym różni się feminizm radykalny od liberalnego? Feminizm różnicy od feminizmu równości? Co to jest pop-feminizm i czy to to samo co feminizm neoliberalny? Skąd ogromne znaczenie czarnego feminizmu i myśli postkolonialnej? I co to właściwie jest "gender"? Po wykładzie, który potrwa ok 50 minut, odbędzie się dyskusja. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Odpowiedzialność za działania w sieci |
Rozbudowana technologia cyfrowa, która z dnia na dzień zaskakuje użytkowników nowymi możliwościami wpływa zdecydowanie na polepszenie funkcjonowania oraz podejmowanie różnych działań na odległość. Niestety dosyć krótki okres w jakim internet znacznie ewoluował sprawił, że pojawiło się wiele niejasnych i nieoczywistych zasad dotyczących odpowiedzialności za działania w sieci. Dotyczy to praktycznie każdego obszaru cyfrowej aktywności. Warto zauważyć również, że częstą przyczyną niezgodnych z prawem działań w sieci jest brak świadomości jej użytkowników. Obecnie mamy do czynienia z nowym ładem prawnym dotyczącym wciąż rozwijającej się struktury sieci, który ma przyczynić się do lepszego dostosowania jej do potrzeb zarówno użytkowników ( w szczególności dotyczy to sfery e-commerce, własności w sieci, ochrony prywatności ) jak i realizacji zadań władzy publicznej (zapewnienie cyberbezpieczeństwa i porządku publicznego). Wykład ma na celu wskazanie najważniejszych reguł związanych z odpowiedzialnością za działania w sieci w świetle obecnych oraz przyszłych regulacji środowiska cyfrowego. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego sztuka abstrakcyjna jest trudna w odbiorze |
Spotkanie dotyczy sztuki abstrakcyjnej od jej początków (ok. 1910 r.) Jego celem jest przygotowanie do odbioru sztuki abstrakcyjnej. W programie jest dyskusja z elementami rozmowy nauczającej na bazie przygotowanej prezentacji. Omówienie sztuki abstrakcyjnej i awangardy, w tym abstrakcji lirycznej, suprematyzmu i neoplastycyzmu oraz powojennych kierunków i nurtów w sztuce abstrakcyjnej: ekspresjonizmu abstrakcyjnego w Stanach Zjednoczonych, hard-edge paining oraz minimalizmu, a także informelu i op-art w Europie Zachodniej. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Sposoby medialnej manipulacji |
|
||
Spotkanie festiwalowe | Technologie geodezyjne w badaniach polarnych |
Obszary polarne jak w soczewce skupiają w sobie i pokazują dynamikę zmian jakim podlega nasza planeta. Monitorowanie środowiska polarnego jest jednym z kluczowych elementów badań klimatu Ziemi, procesów geodynamicznych oraz pogody kosmicznej. Polskie stacje badawcze pracujące w rejonie Arktyki i Antarktydy są kompleksowymi laboratoriami terenowymi integrującymi szereg technik pomiarowych dla lepszego zrozumienia procesów jakie wpływają na cały ekosystem Ziemi. W badaniach polarnych na Svalbardzie szeroko wykorzystywane są technologie geodezyjne, takie jak wysoko dokładne obserwacje Globalnych Systemów Nawigacji Satelitarnej GNSS oraz naziemne techniki pomiarowe. Stacja referencyjna GNSS zlokalizowana w Hornsundzie umożliwia monitorowanie warunków jonosferycznych oraz wpływu pogody kosmicznej na sygnały GNSS w rejonie polarnym. Szczególną rolę odgrywają badania geodynamiczne, które monitorują deformacje terenu i ruchy skorupy ziemskiej związane z topnieniem lodowców i zmianami klimatu. W połączeniu z nowoczesnymi technologiami UAV, naziemnymi skanowaniami 3D oraz teledetekcyjnymi zobrazowaniami satelitarnymi badania te pozwalają na szczegółowe modelowanie procesów geodynamicznych oraz dokumentowanie zmian w pokrywie śnieżnej, i terenie w kontekście globalnych zmian klimatu. Wykład przedstawi najważniejsze geodezyjne technologie pomiarowe wykorzystywane w badaniach polarnych prowadzonych przez pracowników Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej. Zaprezentowane zostaną aktualne wyniki badań oraz ich wkład w lepsze zbadanie zmian zachodzących w Arktyce i zrozumienie ich wpływu na naszą planetę. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy to jeszcze moje dzieło? Sztuczna inteligencja a granice autorstwa |
Coraz częściej korzystamy z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji: piszemy z pomocą modeli językowych, tworzymy obrazy, komponujemy muzykę. Ale gdzie w tym wszystkim jesteśmy my – autorzy? Czy tekst wygenerowany przez AI może być uznany za „naszą” pracę? Jak zmieniają się pojęcia kreatywności, odpowiedzialności i własności intelektualnej? Podczas wykładu oraz debaty z udziałem ekspertów z zakresu prawa, etyki i nowych technologii zastanowimy się, w jaki sposób AI redefiniuje nasze rozumienie twórczości. Co możemy, a czego nie powinniśmy delegować maszynom? Czy potrzebujemy nowych definicji autorstwa – i kto je powinien ustanawiać? |
Nauki prawne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dezinformacja 2.0. Czy jesteśmy jeszcze w stanie odróżnić prawdę od manipulacji? |
W erze cyfrowej informacja rozchodzi się błyskawicznie – ale czy równie szybko potrafimy rozpoznać, co jest prawdą, a co dezinformacją? Jakie mechanizmy stoją za produkcją fałszywych treści? Czy nasz mózg jest przygotowany na świat, w którym nie wiadomo, komu wierzyć? Podczas tej debaty – organizowanej w ramach działań Środkowoeuropejskiego Centrum Obserwacji Dezinformacji Medialnej 2.0 – porozmawiamy o tym, jak zmienia się pole walki o uwagę i zaufanie odbiorcy. Zastanowimy się, w jaki sposób dezinformacja wpływa na nasze decyzje, emocje i życie społeczne. Omówimy też, czy edukacja medialna i nowe technologie mają szansę powstrzymać zalew fałszu. Zapraszamy na rozmowę ekspertów z pogranicza medioznawstwa, komunikacji społecznej i refleksji kulturowej – o tym, jak bronić się przed dezinformacją i nie stracić kontaktu z rzeczywistością. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Rodzicielstwo (nie)możliwe. O ambiwalencji, oczekiwaniach i wyborach |
Rodzicielstwo przestaje być oczywistym etapem życia. Dla wielu młodych ludzi staje się projektem ryzykownym, odkładanym na później lub całkowicie porzucanym. Czy mamy dziś realną wolność wyboru w tej sprawie, czy raczej jesteśmy pod presją sprzecznych narracji? Podczas tej rozmowy przyjrzymy się zjawisku współczesnego parentingu z wielu stron: opowieści o idealnym macierzyństwie i ojcostwie, realiom codziennego życia rodzinnego, normom kulturowym, które kształtują nasze decyzje, ale też emocjom – takim jak ambiwalencja, lęk, wstyd czy poczucie winy. Porozmawiamy o tym, co wpływa dziś na decyzje prokreacyjne, jak młodzi dorośli negocjują swoją tożsamość w kontekście rodzicielstwa i dlaczego tak często wybierają „nie” – albo „jeszcze nie”. To będzie debata o tym, co niewypowiedziane: o rozdarciu między chęcią bliskości a potrzebą autonomii, między oczekiwaniami społecznymi a rzeczywistością. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Terapie DNA w medycynie: korzyści i zagrożenia |
|
||
Spotkanie festiwalowe | Kultura, polityka, ciało – o wolności twórczej i granicach ekspresji |
Jak zmienia się przestrzeń kultury w Polsce i Europie? Czy wolność twórcza to dziś wartość bezwarunkowa, czy raczej przedmiot regulacji i politycznego sporu? Debata z udziałem artystek, badaczek i przedstawicielki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego będzie próbą zderzenia perspektyw: artystycznej, instytucjonalnej i obywatelskiej. W rozmowie poruszymy m.in. temat wolności wypowiedzi w sztuce, cenzury, finansowania kultury oraz roli ciała i tożsamości w twórczości współczesnej. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Psychoterapia – nauka, doświadczenie, relacja |
Czy psychoterapia to bardziej sztuka, nauka, a może praktyka relacyjna? Co dziś wiemy o mechanizmach działania psychoterapii – i jak badać zjawiska, które wymykają się klasycznym metodom pomiaru? W debacie udział wezmą psycholodzy i badacze, którzy od lat łączą pracę naukową z refleksją nad doświadczeniem psychicznym, zaburzeniami i ich terapią. Porozmawiamy o tym, co współczesna psychoterapia zawdzięcza neuronauce, a co – uważnej rozmowie i relacji terapeutycznej. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Sztuczna inteligencja w medycynie |
Jakie miejsce zajmuje sztuczna inteligencja w dzisiejszej medycynie? Czy pomaga lekarzom i pacjentom, czy raczej stawia nowe wyzwania etyczne i praktyczne? Podczas debaty zaproszeni eksperci – lekarze, prawnicy i badacze – porozmawiają o roli AI w diagnozie, terapii, ochronie danych pacjenta i kształceniu przyszłych medyków. Spotkanie będzie okazją do wspólnego namysłu nad tym, jak nowoczesne technologie mogą wspierać lub zmieniać relację lekarz–pacjent. |
Nauki medyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Energia życia: odkrywamy mitochondria – elektrownie naszych komórek! |
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy warsztat naukowy, podczas którego dzieci będą miały szansę dowiedzieć się skąd nasze ciało czerpie energię niezbędną do życia. Wspólnie odbędziemy podróż do wnętrza żywych organizmów i odkryjemy mitochondria – małe, ale niezwykle ważne elektrownie komórkowe, które decydują o naszych siłach i zdrowiu. Dzięki fascynującym maszynom molekularnym ukrytym w ich wnętrzu, mitochondria produkują energię potrzebną nam do ruchu, myślenia i wzrostu. Przyjrzymy się im z bliska! W ramach zajęć dowiemy w jaki sposób badamy elektrownie komórkowe i dlaczego ważne jest by dobrze je poznać. Pokażemy, jak naukowcy wyodrębniają mitochondria z komórek, a także zobaczymy prawdziwe, wyizolowane mitochondria! Wspólnie sprawdzimy, jak komórki wykorzystują różne cukry do wytworzenia energii oraz jak budowa mitochondriów umożliwia ich działanie. Całość pokazu odbędzie się w prawdziwym laboratorium badawczym, tak by nasi goście mogli zobaczyć, jak naukowcy pracują na co dzień. To doskonała okazja dla młodych odkrywców, by poznać tajemnice działania ludzkiego ciała i dowiedzieć się co kryje się pod tajemniczym pojęciem „metabolizm”. Dla dzieci od 8 roku życia. Nie trzeba znać biologii – wystarczy ciekawość i chęć poznania świata |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gospodarka i Twoja w niej rola |
Jaka jest Twoja rola gospodarce? Jak Ty postrzegasz swoją rolę w gospodarce? Jak powstała gospodarka? Czym w ogóle gospodarka jest? W jakim kierunku zmierza gospodarka? Zapraszam do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rola turystyki kwalifikowanej i aktywnej w życiu człowieka |
Dyskusja na temat istoty aktywności fizycznej w życiu człowieka z uwzględnieniem aspektów związanych z uprawianiem różnych rodzajów turystyki i rekreacji np. turystyki kwalifikowanej i aktywnej, która stanowi istotę aktywności turystycznej uprawianej w plenerze. Zwrócenie uwagi na potrzebę prozdrowotnego stylu życia, który determinuje nasze zdrowie i działa profilaktycznie. Kolejnym aspektem w turystyce jest jej wielowymiarowy interdyscyplinarny charakter i, którą można uprawiać rodzinnie wielopokoleniowo przekazując sobie wzajemnie jej wychowawcze wartości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemia powierzchni |
Chemia powierzchni - co to takiego? Czy powierzchnia materiału jest inna niż cała jego objętość? Jeśli tak to jakie może mieć to konsekwencje. I skąd to w ogóle wiemy? Zapraszam na dyskusję o nowoczesnej aparaturze. Przedstawię Państwu jak działa, jakie informacje pomaga nam uzyskać i ostatecznie opisać od strony chemicznej strukturę materiałów ze szczególnym uwzględnieniem ich powierzchni. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy podatki od niezdrowego jedzenia mogą uratować nasze zdrowie? |
Zapraszam do udziału w lekcji będącej połączeniem dyskusji z warsztatem. Lekcję rozpocznie krótkie wprowadzenie do tematyki podatków od grzechów żywieniowych z udziałem uczestników lekcji: porozmawiamy o tym, jakie jedzenie jest niezdrowe, jakie są skutki zdrowotne niezrównoważonej konsumpcji, jakie produkty w Polsce i na świecie są obciążone dodatkowym podatkiem (tzw. sin tax lub junk food tax) i gdzie trafiają pieniądze z takich podatków. Następnie uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i spróbujemy wypracować różne rozwiązania dla polityki fiskalnej, które wpisywałyby się w model „sin taxu”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne LEGO |
Pewnie prawie każdy z nas bawił się klockami LEGO. Co można z nimi zrobić? Możemy zbudować prawie wszystko! A jeśli powiem Państwu, że chemia to nic innego jak zabawa klockami? Porozmawiamy co nieco o budowie świata, jak również opowiem co nieco o tym jak możemy zobaczyć te nasze chemiczne klocki LEGO. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Medycyna regeneracyjna: biologia, chemia, inżynieria materiałowa |
W jaki sposób nowoczesne nanomateriały mogą pomóc w leczeniu chorób cywilizacyjnych? Czy wiedza podstawowej budowie komórki i tworzących ją materiałach może mieć zastosowanie w nowoczesnych metodach terapii? W jaki sposób można wykorzystać nanomateriały w różnych rodzajach leków? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Argumentacja w przestrzeni publicznej |
Zajęcia będą miały formę konwersatorium: prowadzący krótko wprowadzi w temat i zaprezentuje wybrane przykłady argumentów z przestrzeni publicznej – m.in. wypowiedzi polityków, dziennikarzy czy aktywistów – a następnie uczestnicy wspólnie spróbują je omówić, tworząc między innymi kontrargumenty. Zajęcia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych kulturą języka, debatą publiczną i sztuką argumentacji. Zapraszamy szczególnie uczniów szkół średnich ciekawych, jak działa język w praktyce społecznej – i jak dzięki temu lepiej go rozumieć i używać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy podatki od niezdrowego jedzenia mogą uratować nasze zdrowie? |
Zapraszam do udziału w lekcji będącej połączeniem dyskusji z warsztatem. Lekcję rozpocznie krótkie wprowadzenie do tematyki podatków od grzechów żywieniowych z udziałem uczestników lekcji: porozmawiamy o tym, jakie jedzenie jest niezdrowe, jakie są skutki zdrowotne niezrównoważonej konsumpcji, jakie produkty w Polsce i na świecie są obciążone dodatkowym podatkiem (tzw. sin tax lub junk food tax) i gdzie trafiają pieniądze z takich podatków. Następnie uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i spróbujemy wypracować różne rozwiązania dla polityki fiskalnej, które wpisywałyby się w model „sin taxu”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zapytać, żeby się dowiedzieć – zróbmy badanie ankietowe! |
Czy łatwo dowiedzieć się, co lubią ludzie? Jak się dowiedzieć jakie produkty kupujemy najczęściej? Jak zaplanować pytania, żeby poznać prawdziwe odpowiedzi? Uczniowie zaproszeni są do udziału w symulacji badania ankietowego, podczas której sami wcielą się w rolę ankieterów i respondentów. Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć dobre pytania, które nie wprowadzają w błąd, zaplanujemy własną miniankietę, przeprowadzimy ją wśród kolegów i koleżanek, a następnie opracujemy i zaprezentujemy wyniki – wszystko po to by pokazać że badania ankietowe to wiedza o nas dla nas!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Argumentacja w przestrzeni publicznej |
Zajęcia będą miały formę konwersatorium: prowadzący krótko wprowadzi w temat i zaprezentuje wybrane przykłady argumentów z przestrzeni publicznej – m.in. wypowiedzi polityków, dziennikarzy czy aktywistów – a następnie uczestnicy wspólnie spróbują je omówić, tworząc między innymi kontrargumenty. Zajęcia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych kulturą języka, debatą publiczną i sztuką argumentacji. Zapraszamy szczególnie uczniów szkół średnich ciekawych, jak działa język w praktyce społecznej – i jak dzięki temu lepiej go rozumieć i używać. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Komiksowy mecz towarzyski: Portugalia vs Peru |
22 września o godzinie 15:00 odbędzie się mecz towarzyski w którym komiks portugalski zmierzy się z komiksem peruwiańskim. Komiks portugalski dał się już poznać polskim kibicom sceny komiksowej tytułami takimi jak Kasumai Davida Camposa, Ptaśka Joany Estreli, Salazar. Teraz, i w godzinie jego śmierci duetu J. P. Cotrim / M. Rocha, czy Ballada dla Sophie F. Melo i J. Cavii, i zdążył zdobyć zagorzałych kibiców. Komiks peruwiański jest w Polsce zupełnie nieznanym graczem i zdecydowanie nie będzie grał na swoim boisku. W tegorocznej rozgrywce dr Jakub Jankowski i mgr Katarzyna Wągrodzka podyskutują o podobieństwach i różnicach między komiksami pochodzącymi z kraju Inków i kraju Cristiano Ronaldo, zwracając uwagę zarówno na komiksowe uniwersalizmy oraz na to, co stanowi o odmiennym stylu gry autorów z obu krajów. Która jedenastka okaże się zwycięska? Która taktyka, styl gry i ustawienie bardziej przypadnie do gustu fanom komiksu? ¡No te lo puedes perder! (Nie możesz tego przegapić), bo ¡Ao vivo é outra coisa! (Na żywo to zupełnie co innego!). |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Medycyna przyszłości | Nauki medyczne |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Co robi geofizyk - spotkanie z okazji otwarcia wystawy zdjęć |
Po uroczystym otwarciu wystawy pt. "Geofizycy w pracy" zapraszamy na spotkanie z bohaterami zdjęć. Przewidziano kilka krótkich prelekcji naukowców przedstawionych na zdjęciach oraz dyskusję o pracy geofizyków przy kawie i ciastkach. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | DNA |
Rozwój nauki i techniki powoduje zmiany w naszym życiu, korzystne i niekorzystne. Za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat możemy mieć problem z odnalezieniem sie w nowej rzeczywistości. Jaka ona będzie, czy nie zaginie nasze człowieczeństwo? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Maciej Górniak w swojej dystopijnej powieści science fiction "DNA". Spotkanie z autorem zostanie przeprowadzone w atrakcyjnej formie naukowych "warsztatów z przyszłości". |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Od szacunku do wizerunku - dlaczego grzeczności nie można traktować instrumentalnie |
Żyjemy w świecie komunikacji instant – nieprzerwanej, skrótowej, o krótkim cyklu życia informacji. Łatwo w tych warunkach zapomnieć o takich komponentach porozumiewania się, które nie niosą informacji wprost, ale budują relacje. A także współtworzą wizerunek tego, kto potrafi się nimi skutecznie posługiwać. - Czy grzeczność, uprzejmość to oznaki słabości? - Czy powinniśmy liczyć na wzajemność, będąc dla kogoś uprzejmym? - Dlaczego uprzejmość może się „nie opłacać”, ale mimo to warto znać jej prawidła – i stosować je na co dzień? W czasach, gdy żyjemy i pracujemy w środowiskach zróżnicowanych, wielokulturowych, łatwo pogubić się w różnych kodeksach grzecznościowych i w tym, po co nam one są. Przyjrzymy się standardom zachowań grzecznościowych i poszukamy ich uniwersalnych wyznaczników. Sprawdzimy, jak różnie rozumiemy pojęcia „grzeczności” i „uprzejmości” oraz jak wpływają one na komfort funkcjonowania w społeczeństwie. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Konkordat 1925. W stulecie podpisania traktatu |
Konkordat 1925. W stulecie podpisania traktatu pomiędzy Rzecząpospolitą a Stolicą Apostolską W 1925 roku odrodzona Rzeczpospolita i Stolica Apostolska zawarły konkordat – traktat regulujący wzajemne relacje państwa i Kościoła katolickiego. W stulecie tego wydarzenia dr Przemysław Pazik przybliży okoliczności podpisania porozumienia, jego kluczowe postanowienia oraz polityczne i społeczne konsekwencje. Spotkanie będzie okazją do refleksji nad tym, jak konkordat wpłynął na relacje państwo–Kościół w II Rzeczypospolitej oraz jak jego dziedzictwo oddziałuje na współczesność. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Energia życia: Odkrywamy mitochondria – elektrownie naszych komórek! |
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy warsztat naukowy, podczas którego dzieci będą miały szansę dowiedzieć się skąd nasze ciało czerpie energię niezbędną do życia. Wspólnie odbędziemy podróż do wnętrza żywych organizmów i odkryjemy mitochondria – małe, ale niezwykle ważne elektrownie komórkowe, które decydują o naszych siłach i zdrowiu. Dzięki fascynującym maszynom molekularnym ukrytym w ich wnętrzu, mitochondria produkują energię potrzebną nam do ruchu, myślenia i wzrostu. Przyjrzymy się im z bliska! W ramach zajęć dowiemy w jaki sposób badamy elektrownie komórkowe i dlaczego ważne jest by dobrze je poznać. Pokażemy, jak naukowcy wyodrębniają mitochondria z komórek, a także zobaczymy prawdziwe, wyizolowane mitochondria! Wspólnie sprawdzimy, jak komórki wykorzystują różne cukry do wytworzenia energii oraz jak budowa mitochondriów umożliwia ich działanie. Całość pokazu odbędzie się w prawdziwym laboratorium badawczym, tak by nasi goście mogli zobaczyć, jak naukowcy pracują na co dzień. To doskonała okazja dla młodych odkrywców, by poznać tajemnice działania ludzkiego ciała i dowiedzieć się co kryje się pod tajemniczym pojęciem „metabolizm”. Dla dzieci od 8 roku życia. Nie trzeba znać biologii – wystarczy ciekawość i chęć poznania świata |
|
|
Spotkanie festiwalowe | IX konferencja z cyklu "Educare necesse est.." |
Tegoroczny temat obrad to: "Od polis do megalopolis. Miasto i jego mieszkańcy w dokumencie, historiografii i dydaktyce od starożytności do końca XX w.” Konferencja ma na celu wymianę informacji i doświadczeń na temat możliwości wykorzystania w praktyce szkolnej źródeł archiwalnych, z jednej strony pokazujących miasto w różnych aspektach — miasto jako miejsce do życia (zamieszkania, pracy, kultu, rozrywki), mała ojczyzna, partner władzy państwowej, symbol, twierdza, pod kątem zabudowy, organizacji władz miejskich, statusu, roli i znaczenia, w czasach przełomu, pokoju i wojny. Z drugiej strony skupiających uwagę na ich twórcach, właścicielach oraz mieszkańcach — ich statusie, prawach, sytuacji materialnej, pozycji społecznej orazwzajemnych relacjach między nimi Przedmiotem obrad będą następujące zagadnienia: – źródła archiwalne do historii miast – wartość źródłowa akt miejskich, miasto jako twórca akt, prawa i przywileje miejskie, akta dużych i małych miast, wpływ czynników ustrojowych na zespoły akt miejskich; – miasto i jego mieszkańcy w źródłach archiwalnych — miasto jako konstrukt społeczny i wspólnota społeczna, miasto jako miejsce działalności zawodowej (cechy), religijnej, kulturalnej, edukacyjnej, naukowej; – edukacyjny potencjał źródeł dotyczących miasta i jego mieszkańców oraz projektów na nich opartych — charakterystyka źródeł i możliwości ich praktycznego wykorzystania na lekcjach, warsztatach i zajęciach pozalekcyjnych przykłady dobrych praktyk. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Medycyna przyszłości |
|
||
Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemia powierzchni |
Chemia powierzchni - co to takiego? Czy powierzchnia materiału jest inna niż cała jego objętość? Jeśli tak to jakie może mieć to konsekwencje. I skąd to w ogóle wiemy? Zapraszam na dyskusję o nowoczesnej aparaturze. Przedstawię Państwu jak działa, jakie informacje pomaga nam uzyskać i ostatecznie opisać od strony chemicznej strukturę materiałów ze szczególnym uwzględnieniem ich powierzchni. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale, czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów „Wirusy – nieproszeni goście” będzie wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitrooraz metody ich wykrywania – praca z mikroskopem. Następnie, zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie, walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku jest niszczenie samego siebie - własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach jakie sprawia walka z nimi, być może docenią banalne przestrogi dorosłych i zrozumieją wysiłek jaki, w różnych aspektach codziennego życia, wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne LEGO |
Pewnie prawie każdy z nas bawił się klockami LEGO. Co można z nimi zrobić? Możemy zbudować prawie wszystko! A jeśli powiem Państwu, że chemia to nic innego jak zabawa klockami? Porozmawiamy co nieco o budowie świata, jak również opowiem co nieco o tym jak możemy zobaczyć te nasze chemiczne klocki LEGO. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy i po co potrzeba nam umiejętności krytycznego myślenia? |
Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Podczas lekcji, przybierającej formę dyskusji oraz warsztatów, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami, a także będą zaproszeni do współokreślania: czym jest myślenie krytyczne, czy jest nam potrzebne jako umiejętność funkcjonowania we współczesnym świecie, jako uczniom, obywatelom, odbiorcom zdygitalizowanych treści. Następnie omówione zostaną kwestie tego, dlaczego i w jakim celu dobrze jest umieć posługiwać się tego typu myśleniem. Druga część zajęć polegać będzie na dyskusji i warsztatach, podczas których będziemy trenować i uczyć się krytycznego myślenia, z wykorzystaniem przykładów, sytuacji, scenek. Zapoznamy się z siedmioma krokami krytycznego namysłu, ze strategiami manipulacyjnymi, a także wyróżnimy i omówimy jedenaście błędów w rozumowaniu. Przeprowadzony zostanie krótki konkurs pt. „Czy to fake news?”, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie odróżnić informacje zamieszczone w mediach tradycyjnych i społecznościowych, pod względem tego, które noszą znamiona prawdziwości, a które przypominają tzw. fake newsy. Podsumowując spotkanie, wskażemy na dobre praktyki w analizowaniu i interpretacji danych, informacji, treści, a także zastanowimy się nad naszą rolą w propagowaniu kultury zdrowego, pozytywnego i roztropnego myślenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wszyscy jesteśmy neuroróżnorodni |
Definicja neuroróżnorodności w perspektywie emancypacyjnej. Gatunek ludzki charakteryzuje neuroróżnorodność, w ramach której istnieją dwie grupy: neurotypowi i neuroatypowi. Pierwsza grupa to, osoby, których funkcje i struktury mózgu, determinują typowy dla większości sposób percypowania świata i reagowania na niego. Do drugiej grupy należą osoby, których mózgi warunkują bardziej idiosynkratyczny sposób percypowania świata. W tej grupie znajdują się przede wszystkim osoby w spektrum autyzmu i na ich przykładzie przybliżę temat neuroróżnorodności. Autyzm jest genetycznie uwarunkowanym ludzkim wariantem neurologicznym. Autystyczne mózgi charakteryzują się szczególnie wysokim poziomem łączności synaptycznej i reaktywności. To sprawia, że subiektywne doświadczenie jednostki autystycznej staje się bardziej intensywne i chaotyczne niż u osób nie autystycznych: zarówno na poziomie czuciowo-ruchowym, jak i poznawczym, umysł autystyczny ma tendencję do rejestrowania większej ilości informacji, a wpływ każdego fragmentu informacji ma tendencję do bycia zarówno silniejszym i mniej przewidywalnym. Dyskusja na temat ludzkich zasobów, budujących społeczności – czego potrzebujemy by żyło się dobrze. Analogia do bioróżnorodności w omawianiu zasobów tkwiących a atypowych umysłach. Do czego może się przydać osoba neuroatypowa? Przypowiastki neuroróznorodne pozwalające zrozumieć, że ludzkość potrzebuje różnych perspektyw dla budowania własnej komplementarności. Prezentacja definicji autyzmu w ujęciu normatywizującym, akcentującym jedynie odmienność ścieżki rozwojowej. Dyskusja na temat wykorzystania mocnych stron na swoich przykładach i odniesienie tego od mocnych stron osób neuroróżnorodnych |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Transplantacje ludzkich narządów. Prawdy i mity." |
Tematem lekcji będą emocje i postawy społeczne związane z pozyskiwaniem narządów do przeszczepienia od osób zmarłych i żyjących. Przedstawione zostaną wyniki badań ilustrujące poglądy i nastawienie społeczne Polaków do tej metody leczenia. Omówione zostaną przepisy regulujące prawne kwestie możliwości pobierania organów, od osób zmarłych, tzw. „domniemana zgoda” prawda i mity narosłe wokół problematyki stwierdzania śmierci mózgu. Omówimy kwestie transplantacji od tzw. żywych dawców: żyjących krewnych biorcy oraz tzw. dawców anonimowych, którzy tak jak dawcy krwi mogliby honorowo oddawać nerkę do przeszczepienia obcej osobie. Porozmawiamy o tym, czy istnieje tzw. „pamięć organu” czy osoba która dostała przeszczepiony narząd przejmuje cechy dawcy ?, oraz pojęcie „tyranii daru” obciążenia emocjonalnego biorcy, że dzięki czyjejś śmierci otrzymał „nowe życie”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy i po co potrzeba nam umiejętności krytycznego myślenia? |
Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Podczas lekcji, przybierającej formę dyskusji oraz warsztatów, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami, a także będą zaproszeni do współokreślania: czym jest myślenie krytyczne, czy jest nam potrzebne jako umiejętność funkcjonowania we współczesnym świecie, jako uczniom, obywatelom, odbiorcom zdygitalizowanych treści. Następnie omówione zostaną kwestie tego, dlaczego i w jakim celu dobrze jest umieć posługiwać się tego typu myśleniem. Druga część zajęć polegać będzie na dyskusji i warsztatach, podczas których będziemy trenować i uczyć się krytycznego myślenia, z wykorzystaniem przykładów, sytuacji, scenek. Zapoznamy się z siedmioma krokami krytycznego namysłu, ze strategiami manipulacyjnymi, a także wyróżnimy i omówimy jedenaście błędów w rozumowaniu. Przeprowadzony zostanie krótki konkurs pt. „Czy to fake news?”, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie odróżnić informacje zamieszczone w mediach tradycyjnych i społecznościowych, pod względem tego, które noszą znamiona prawdziwości, a które przypominają tzw. fake newsy. Podsumowując spotkanie, wskażemy na dobre praktyki w analizowaniu i interpretacji danych, informacji, treści, a także zastanowimy się nad naszą rolą w propagowaniu kultury zdrowego, pozytywnego i roztropnego myślenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zapytać, żeby się dowiedzieć – zróbmy badanie ankietowe! |
Czy łatwo dowiedzieć się, co lubią ludzie? Jak się dowiedzieć jakie produkty kupujemy najczęściej? Jak zaplanować pytania, żeby poznać prawdziwe odpowiedzi? Uczniowie zaproszeni są do udziału w symulacji badania ankietowego, podczas której sami wcielą się w rolę ankieterów i respondentów. Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć dobre pytania, które nie wprowadzają w błąd, zaplanujemy własną miniankietę, przeprowadzimy ją wśród kolegów i koleżanek, a następnie opracujemy i zaprezentujemy wyniki – wszystko po to by pokazać że badania ankietowe to wiedza o nas dla nas!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zero waste - koło ratunkowe rzucone Planecie. Jake ważne to dla Ciebie i czy możesz zostać ratowniki |
Lekcja ma charakter warsztatowy. Jej celem jest zapoznanie uczniów nie tylko z ogólną filozofią cyrkularności i zero waste polegającą głównie na zasadach 5„R” [odrzuć (refuse), ogranicz (reduce), użyj ponownie (reuse/repair), poddaj recyklingowi (recycle), pomóż w zgniciu (rot)], ale ze sposobami, w jakie każdy z nas może skutecznie wdrażać je w codzienności. Zasady zero waste to bowiem (leżące po części w rękach każdego konsumenta) odzyskiwanie i przetwarzanie zamiast zakopywania, składowania i spalania. Pierwszym, widocznym efektem GOZ jest odwrócenie zeszpecenia przyrody, krajobrazów wskutek wyrzucanych i zalegających śmieci, ale tych korzyści – które poznamy na lekcji - jest ogromna liczba. Uczniowie poznają też inne aspekty zero waste, jak np. wystrzeganie się żywności wysoko przetworzonej, zatruwanej chemicznymi substancjami na każdym etapie produkcji. Żywności, która – zamiast odżywiać – jest źródłem wielu chorób (otyłość, nowotwory) i przyczynia się do skracania ludzkiego życia. Poznają też wybrane wynalazki, dzięki którym można przerobić najróżniejsze śmieci, przywracając je do produkcji zamiast obciążania nimi przyrody. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Tajemniczy świat mikrobioty jamy ustnej – co jedzenie mówi naszym bakteriom? |
Zapraszamy na fascynujące spotkanie poświęcone mikrobiocie jamy ustnej – niewidzialnemu ekosystemowi, który codziennie wpływa na nasze zdrowie. Podczas wykładu przybliżymy uczestnikom najważniejsze informacje o patogennych i komensalnych szczepach bakterii bytujących w jamie ustnej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. kompleksów według klasyfikacji Sokranskiego – czyli grup mikroorganizmów odpowiedzialnych m.in. za próchnicę czy choroby przyzębia. Dlaczego niektóre bakterie są naszymi sprzymierzeńcami, a inne potrafią poważnie zaszkodzić? Jakie znaczenie ma ich wzajemna równowaga i co dzieje się, gdy zostaje ona zaburzona? Odpowiedzi na te pytania poznasz nie tylko w teorii! Część warsztatowa to wyjątkowa okazja do praktycznego poznania wpływu czterech typów smaków diety – kwaśnego, słodkiego, słonego i gorzkiego – na skład mikrobioty jamy ustnej. Wspólnie zastanowimy się, jak różnorodne nawyki żywieniowe mogą sprzyjać (lub szkodzić) równowadze mikrobiologicznej w naszych ustach, a także zainspirujemy do bardziej świadomego podejścia do codziennego jedzenia. Spotkanie przeznaczone jest dla wszystkich (bez względu na wiek czy wiedzę biologiczną), którzy chcą lepiej zrozumieć, co dzieje się w ich jamie ustnej i jak mogą wspierać swoje zdrowie już od pierwszego kęsa. Dołącz i przekonaj się, jak wiele mówi o Tobie Twoja mikrobiota! |
Nauki biologiczne |
|