gra edukacyjna
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Spotkanie festiwalowe | Piknik Rodzinny "Las jakiego nie znamy" |
W ramach spotkania przewidujemy wycieczki po lesie wraz z edukatorami oraz konkursy i quizy dla dzieci i dorosłych. Zajęcia warsztatowo-terenowe na "Szlaku Leśnych Gigantów", a zwieńczeniem Pikniku będzie tradycyjne pieczenie kiełbasek na ognisku. Podczas Pikniku przeprowadzimy:
|
Nauki biologiczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Urodziny dinozaura Dyzia |
W niedzielę 21 września br. będziemy obchodzić 28. Urodziny dinozaura Dyzia, czyli rekonstrukcji dinozaura z rodzaju Dilophosaurus wetherilli, który zamieszkał w Muzeum Geologicznym PIG – PIB ponad ćwierć wieku temu. Z tej okazji zapraszamy na Piknik Rodzinny pod znakiem geologii, podczas którego będzie można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat naszej planety, jej historii i życia na niej, a także wziąć udział w licznych warsztatach, grach i zabawach. Nie zabraknie też tradycyjnego odśpiewania Dyziowi 100 lat oraz zdmuchiwania świeczek z urodzinowego tortu. |
Nauki o Ziemi |
|
| Spotkanie festiwalowe | Dzień otwarty w Centrum Badań Kosmicznych PAN |
Zapraszamy na dzień otwarty! Pokażemy aparaturę kosmiczną budowaną w naszym instytucie i opowiemy o projektach kosmicznych, w których uczestniczą polscy naukowcy. Będą gry i zabawy edukacyjne dla dzieci, pogadanki i prezentacje dla starszych, a także wykłady popularnonaukowe dla dorosłych słuchaczy. Będzie możliwość zobaczenia instrumentów naukowych opracowanych w CBK i pracujących obecnie w przestrzeni kosmicznej na różnych satelitach oraz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W planie mamy bezpośrednią rozmowę z drugim polskim kosmonautą Sławomirem Uznańskim-Wiśniewskim. Nie zabraknie opowieści o Marsie i bazie marsjańskiej, tematu zawsze elektryzującego słuchaczy i pobudzającego wyobraźnię nie tylko najmłodszych. Przewidziany jest również pokaz formowania jądra komety. |
Nauki o Ziemi |
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gdzie mieszkają zwierzęta? |
Budowle zwierząt lądowych i wodnych, niezwykłe nazwy, materiały, ozdoby i różne funkcje mieszkań ssaków, owadów. Prezentacja, gry i zabawy ruchowe z gawrą w tle, terenowa ścieżka edukacyjna Szlak Leśnych Gigantów. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak nie dać się złapać na promocję – matematyka twojego portfela |
Czy wiesz, ile naprawdę kosztuje „raty 0%”? Czy opłaca się brać kredyt? Jak obliczyć rzeczywisty zysk z lokaty lub inwestycji? W czasie tej lekcji uczniowie odkryją, jak matematyka rządzi światem finansów osobistych. Wspólnie rozpracujemy popularne triki marketingowe, nauczymy się analizować oferty bankowe i obliczać rzeczywiste oprocentowanie kredytu. Zajęcia pokażą, jak dzięki prostym działaniom matematycznym możemy podejmować lepsze decyzje finansowe – nie tylko jako konsumenci, ale i przyszli inwestorzy. Zrozumienie procentu składanego, inflacji czy ryzyka inwestycyjnego może być prostsze niż myślisz – trzeba tylko znać kilka wzorów i zasady logicznego myślenia. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Śledztwo w bibliotece |
Mimo rozwoju Internetu działalność naukowca, zwłaszcza humanisty, związana jest z pracą w bibliotekach i wymaga sprawnego korzystania z jej zbiorów. Dlatego chcielibyśmy za pomocą zabawy zaprezentować młodym czytelnikom sekrety księgozbioru naukowego. 1. Po powitaniu krótkie wprowadzenie: co to jest biblioteka, jakie są rodzaje bibliotek, jak nazywa się najważniejsza książnica w kraju, co rozumiemy pod słowem sztuka, jakie książki są gromadzone w bibliotece Instytutu Sztuki PAN. 2. Podział klasy na 4 grupy. Wprowadzenie w temat zajęć: ktoś podrzucił do naszego magazynu 4 książki z innych dziedzin (sport, matematyka). Teraz żąda natychmiastowego zwrotu, grożąc dużymi karami pieniężnymi. Zadaniem dzieci będzie wytropienie tych niepasujących egzemplarzy. Za każde rozwiązane zadanie dzieci dostają punkty – komplet punktów gwarantuje otrzymanie mapy, która pomoże w odnalezieniu książek w dużym magazynie. 3. Dzieci poznają katalog kartkowy i katalog on-line, czemu towarzyszą zabawy: poszukiwania autorów w katalogu kartkowym, porównanie, w którym katalogu szybciej odnajdziemy hasło. 4. Uczniowie poznają zasady zachowania w czytelni poprzez zabawy: kto dłużej wytrzyma w ciszy, kalambury, rebusy, zagadki tematycznie związane z miejscem. 5. Dzieci poznają magazyn, w którym jest 145 tysięcy książek, i w którym one mają wytropić te podrzucone. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak zapytać, żeby się dowiedzieć – zróbmy badanie ankietowe! |
Czy łatwo dowiedzieć się, co lubią ludzie? Jak się dowiedzieć jakie produkty kupujemy najczęściej? Jak zaplanować pytania, żeby poznać prawdziwe odpowiedzi? Uczniowie zaproszeni są do udziału w symulacji badania ankietowego, podczas której sami wcielą się w rolę ankieterów i respondentów. Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć dobre pytania, które nie wprowadzają w błąd, zaplanujemy własną miniankietę, przeprowadzimy ją wśród kolegów i koleżanek, a następnie opracujemy i zaprezentujemy wyniki – wszystko po to by pokazać że badania ankietowe to wiedza o nas dla nas!
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Śledztwo w bibliotece |
Mimo rozwoju Internetu działalność naukowca, zwłaszcza humanisty, związana jest z pracą w bibliotekach i wymaga sprawnego korzystania z jej zbiorów. Dlatego chcielibyśmy za pomocą zabawy zaprezentować młodym czytelnikom sekrety księgozbioru naukowego. 1. Po powitaniu krótkie wprowadzenie: co to jest biblioteka, jakie są rodzaje bibliotek, jak nazywa się najważniejsza książnica w kraju, co rozumiemy pod słowem sztuka, jakie książki są gromadzone w bibliotece Instytutu Sztuki PAN. 2. Podział klasy na 4 grupy. Wprowadzenie w temat zajęć: ktoś podrzucił do naszego magazynu 4 książki z innych dziedzin (sport, matematyka). Teraz żąda natychmiastowego zwrotu, grożąc dużymi karami pieniężnymi. Zadaniem dzieci będzie wytropienie tych niepasujących egzemplarzy. Za każde rozwiązane zadanie dzieci dostają punkty – komplet punktów gwarantuje otrzymanie mapy, która pomoże w odnalezieniu książek w dużym magazynie. 3. Dzieci poznają katalog kartkowy i katalog on-line, czemu towarzyszą zabawy: poszukiwania autorów w katalogu kartkowym, porównanie, w którym katalogu szybciej odnajdziemy hasło. 4. Uczniowie poznają zasady zachowania w czytelni poprzez zabawy: kto dłużej wytrzyma w ciszy, kalambury, rebusy, zagadki tematycznie związane z miejscem. 5. Dzieci poznają magazyn, w którym jest 145 tysięcy książek, i w którym one mają wytropić te podrzucone. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe? Czyli opowieść o nanocząsteczkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy roboty mogą oszczędzać pieniądze? Ekonomia w cyfrowym świecie |
Czy roboty mogą oszczędzać pieniądze? Jak technologia wpływa na to, jak zarządzamy finansami? Podczas tej lekcji dzieci wyruszą w fascynującą podróż do cyfrowego świata ekonomii, gdzie tradycyjne skarbonki ustępują miejsca aplikacjom mobilnym, a inteligentne maszyny pomagają planować wydatki. Uczestnicy dowiedzą się, jak rozwój technologii zmienia sposoby oszczędzania, inwestowania i kupowania – oraz jakie nowe możliwości i wyzwania niesie dla każdego z nas. W przystępny i angażujący sposób wytłumaczymy, czym jest sztuczna inteligencja i jak może wspierać podejmowanie mądrych decyzji finansowych. Porozmawiamy o tym, jak działają automatyczne systemy oszczędzania, aplikacje pomagające zarządzać budżetem domowym czy nowoczesne metody płatności. Dzieci poznają także podstawowe pojęcia z ekonomii, takie jak budżet, oszczędności, inwestycje czy koszt alternatywny, na prostych i ciekawych przykładach z życia codziennego. Lekcja będzie pełna zabawnych quizów, mini-gier i krótkich zadań praktycznych, które pokażą, że świat finansów i technologii wcale nie jest trudny ani nudny! Wspólnie zastanowimy się też, czy w przyszłości roboty będą mogły całkowicie przejąć zarządzanie naszymi pieniędzmi i dlaczego odpowiedzialność finansowa nadal pozostanie ważną umiejętnością człowieka. Zapraszamy wszystkie dzieci ciekawe świata, które chcą zrozumieć, jak wygląda ekonomia XXI wieku i jak mądrze korzystać z technologicznych możliwości w codziennym życiu! |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Słońce, zorza, błyskawica i... świetlówka – odkrywamy plazmę |
Zajęcia rozpoczną się krótką prelekcją na temat plazmy jako czwartego stanu skupienia materii, obecnego zarówno we Wszechświecie, jak i w naszym codziennym otoczeniu. Uczniowie poznają podstawowe właściwości plazmy, takie jak przewodnictwo elektryczne, emisja światła czy oddziaływanie z polem magnetycznym. Na przykładach naturalnych zjawisk, takich jak zorza polarna, błyskawice oraz budowa Słońca, omówione zostaną warunki, w jakich tworzy się plazma w przyrodzie. Druga część zajęć będzie miała formę pokazu eksperymentów z udziałem kuli plazmowej i świetlówek gazowych. Uczniowie zaobserwują, jak zachowuje się plazma pod wpływem dotyku oraz pola magnetycznego. Przewidziane są także doświadczenia z lampami fluorescencyjnymi, które zapalają się w pobliżu kuli plazmowej, co posłuży jako wstęp do rozmowy o przewodnictwie w gazach i jonizacji. Będzie to okazja do zobaczenia z bliska efektownych zjawisk świetlnych i wyciągnięcia naukowych wniosków. W kolejnej części uczniowie wezmą udział w interaktywnej grze edukacyjnej, która utrwali zdobytą wiedzę – poprzez zagadki, quizy i skojarzenia będą mogli samodzielnie uporządkować poznane informacje. Celem zajęć jest nie tylko przekazanie podstawowej wiedzy o plazmie, ale również rozwijanie zainteresowania fizyką i pokazanie, że zjawiska znane z kosmosu mogą być dostępne na wyciągnięcie ręki – nawet w szkolnej sali. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak zapytać, żeby się dowiedzieć – zróbmy badanie ankietowe! |
Czy łatwo dowiedzieć się, co lubią ludzie? Jak się dowiedzieć jakie produkty kupujemy najczęściej? Jak zaplanować pytania, żeby poznać prawdziwe odpowiedzi? Uczniowie zaproszeni są do udziału w symulacji badania ankietowego, podczas której sami wcielą się w rolę ankieterów i respondentów. Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć dobre pytania, które nie wprowadzają w błąd, zaplanujemy własną miniankietę, przeprowadzimy ją wśród kolegów i koleżanek, a następnie opracujemy i zaprezentujemy wyniki – wszystko po to by pokazać że badania ankietowe to wiedza o nas dla nas!
|
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Drzewa pokryły się liśćmi…o drzewnych inspiracjach w sztuce i kulturze |
Nie trzęś się jak osikowy liść, oprzyj się o drzewo, odetchnij i posłuchaj jaką historię ze sobą niesie. Zapraszamy na Festiwal Nauki w Ogrodzie Botanicznym UW. W roku tematycznym Artystycznym Botanicznym, spojrzymy na drzewa jako świadków rozmaitych historii ale z całkiem innej, artystycznej i inspirującej, perspektywy. Dodatkowych wrażeń dostarczą nam zapachy i odgłosy porannego ogrodu a każdy gość, który odwiedzi nas w tym czasie, utrwali swoje wspomnienia tworząc kartkę metodą monotypii - Arborfolia in monotypo Bądź na czas! Na spóźnialskich nie czekamy!
|
Nauki biologiczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Słońce, zorza, błyskawica i... świetlówka – odkrywamy plazmę |
Zajęcia rozpoczną się krótką prelekcją na temat plazmy jako czwartego stanu skupienia materii, obecnego zarówno we Wszechświecie, jak i w naszym codziennym otoczeniu. Uczniowie poznają podstawowe właściwości plazmy, takie jak przewodnictwo elektryczne, emisja światła czy oddziaływanie z polem magnetycznym. Na przykładach naturalnych zjawisk, takich jak zorza polarna, błyskawice oraz budowa Słońca, omówione zostaną warunki, w jakich tworzy się plazma w przyrodzie. Druga część zajęć będzie miała formę pokazu eksperymentów z udziałem kuli plazmowej i świetlówek gazowych. Uczniowie zaobserwują, jak zachowuje się plazma pod wpływem dotyku oraz pola magnetycznego. Przewidziane są także doświadczenia z lampami fluorescencyjnymi, które zapalają się w pobliżu kuli plazmowej, co posłuży jako wstęp do rozmowy o przewodnictwie w gazach i jonizacji. Będzie to okazja do zobaczenia z bliska efektownych zjawisk świetlnych i wyciągnięcia naukowych wniosków. W kolejnej części uczniowie wezmą udział w interaktywnej grze edukacyjnej, która utrwali zdobytą wiedzę – poprzez zagadki, quizy i skojarzenia będą mogli samodzielnie uporządkować poznane informacje. Celem zajęć jest nie tylko przekazanie podstawowej wiedzy o plazmie, ale również rozwijanie zainteresowania fizyką i pokazanie, że zjawiska znane z kosmosu mogą być dostępne na wyciągnięcie ręki – nawet w szkolnej sali. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gdzie mieszkają zwierzęta? |
Budowle zwierząt lądowych i wodnych, niezwykłe nazwy, materiały, ozdoby i różne funkcje mieszkań ssaków, owadów. Prezentacja, gry i zabawy ruchowe z gawrą w tle, terenowa ścieżka edukacyjna Szlak Leśnych Gigantów. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak lekarz sprawdza co się dzieje w moim brzuszku? |
Uczniowie dowiedzą się czym są ultradźwięki. Zrozumieją dlaczego wykorzystując zjawisko echa można sprawdzić jak wygląda nasze ciało w środku. Będą mieli możliwość obsługiwać standardowe ultrasonografy, takie jak widzą w gabinetach medycznych. Pozwoli im to zrozumieć, że badania ultrasonograficzne są przyjazne również dla małych pacjentów. Uczestnicy spotkania wcielą się również w rolę diagnostów i przeprowadzą badania ultrasonograficzne specjalnych „pacjentów”. Sami odpowiedzą na pytanie dlaczego źle się oni czują. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Na tropie danych – zostań statystycznym detektywem! |
Czy wiecie, że liczby można znaleźć wszędzie – nawet w kolorach waszych skarpetek albo w ulubionym smaku lodów? Podczas interaktywnych zajęć dzieci poznają świat statystyki w zabawny i prosty sposób. Wspólnie z prowadzącymi dzieci staną się „statystycznymi detektywami” – będą zbierać dane, analizować wyniki i tworzyć kolorowe wykresy.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | "Przygody Alicji w Krainie Czarów" – labirynty i pułapki umysłu. Gra edukacyjna |
Jej tej lekcji jest umiejętność pracy w grupach, kreatywność oraz samodzielność myślenia. Uczniowie otrzymają na planszach różne zagadki i polecenia do wykonania. Ich zadaniem będzie je rozwiązać, wykorzystując fragmenty "Przygód Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla (te będą przedmiotem spotkania i zostaną uczniom rozdane). Zwycięzcami będą ci, którzy nie tyle najszybciej odpowiedzą na różne pytania i rozwiążą zagadki, ile rozwiążą je najciekawiej i najbardziej kreatywnie, mówiąc językiem Alicji: „coraz najciekawiej”, „coraz to zdumiewajęcej i zdumiewajęcej”. Celem spotkania jest wyjściowe pytanie: w jakie gry grają bohaterowie "Przygód Alicji w Krainie Czarów" i co możemy nazwać grą. Będziemy się zastanawiać, jak bohaterowie rozumieją świat, jak ten świat nazywają i jakie są tego konsekwencje. Pytaniom prowadzącego będą towarzyszyły zagadki, rebusy, gry słowne, wierszyki obrazkowe. Spróbujemy zastanowić się – jak Alicja – nad kształtem i znaczeniem słów oraz ich definicji. Poddamy refleksji język Alicji i sposoby wypowiadania się innych bohaterów. Zastanowimy się nad pułapkami tkwiącymi w języku, a także nad znaczeniem poszczególnych pojęć i nazw własnych w różnych tłumaczeniach powieści Carrolla. Pomyślimy również nad rolą różnorodnych odniesień kulturowych i językowych do innych znanych tekstów pojawiających się bezpośrednio w wybranych tłumaczeniach Przygód Alicji w Krainie Czarów. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak zapytać, żeby się dowiedzieć – zróbmy badanie ankietowe! |
Czy łatwo dowiedzieć się, co lubią ludzie? Jak się dowiedzieć jakie produkty kupujemy najczęściej? Jak zaplanować pytania, żeby poznać prawdziwe odpowiedzi? Uczniowie zaproszeni są do udziału w symulacji badania ankietowego, podczas której sami wcielą się w rolę ankieterów i respondentów. Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć dobre pytania, które nie wprowadzają w błąd, zaplanujemy własną miniankietę, przeprowadzimy ją wśród kolegów i koleżanek, a następnie opracujemy i zaprezentujemy wyniki – wszystko po to by pokazać że badania ankietowe to wiedza o nas dla nas!
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | "Przygody Alicji w Krainie Czarów" – labirynty i pułapki umysłu. Gra edukacyjna |
Jej tej lekcji jest umiejętność pracy w grupach, kreatywność oraz samodzielność myślenia. Uczniowie otrzymają na planszach różne zagadki i polecenia do wykonania. Ich zadaniem będzie je rozwiązać, wykorzystując fragmenty "Przygód Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla (te będą przedmiotem spotkania i zostaną uczniom rozdane). Zwycięzcami będą ci, którzy nie tyle najszybciej odpowiedzą na różne pytania i rozwiążą zagadki, ile rozwiążą je najciekawiej i najbardziej kreatywnie, mówiąc językiem Alicji: „coraz najciekawiej”, „coraz to zdumiewajęcej i zdumiewajęcej”. Celem spotkania jest wyjściowe pytanie: w jakie gry grają bohaterowie "Przygód Alicji w Krainie Czarów" i co możemy nazwać grą. Będziemy się zastanawiać, jak bohaterowie rozumieją świat, jak ten świat nazywają i jakie są tego konsekwencje. Pytaniom prowadzącego będą towarzyszyły zagadki, rebusy, gry słowne, wierszyki obrazkowe. Spróbujemy zastanowić się – jak Alicja – nad kształtem i znaczeniem słów oraz ich definicji. Poddamy refleksji język Alicji i sposoby wypowiadania się innych bohaterów. Zastanowimy się nad pułapkami tkwiącymi w języku, a także nad znaczeniem poszczególnych pojęć i nazw własnych w różnych tłumaczeniach powieści Carrolla. Pomyślimy również nad rolą różnorodnych odniesień kulturowych i językowych do innych znanych tekstów pojawiających się bezpośrednio w wybranych tłumaczeniach Przygód Alicji w Krainie Czarów. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy roboty mogą oszczędzać pieniądze? Ekonomia w cyfrowym świecie |
Czy roboty mogą oszczędzać pieniądze? Jak technologia wpływa na to, jak zarządzamy finansami? Podczas tej lekcji dzieci wyruszą w fascynującą podróż do cyfrowego świata ekonomii, gdzie tradycyjne skarbonki ustępują miejsca aplikacjom mobilnym, a inteligentne maszyny pomagają planować wydatki. Uczestnicy dowiedzą się, jak rozwój technologii zmienia sposoby oszczędzania, inwestowania i kupowania – oraz jakie nowe możliwości i wyzwania niesie dla każdego z nas. W przystępny i angażujący sposób wytłumaczymy, czym jest sztuczna inteligencja i jak może wspierać podejmowanie mądrych decyzji finansowych. Porozmawiamy o tym, jak działają automatyczne systemy oszczędzania, aplikacje pomagające zarządzać budżetem domowym czy nowoczesne metody płatności. Dzieci poznają także podstawowe pojęcia z ekonomii, takie jak budżet, oszczędności, inwestycje czy koszt alternatywny, na prostych i ciekawych przykładach z życia codziennego. Lekcja będzie pełna zabawnych quizów, mini-gier i krótkich zadań praktycznych, które pokażą, że świat finansów i technologii wcale nie jest trudny ani nudny! Wspólnie zastanowimy się też, czy w przyszłości roboty będą mogły całkowicie przejąć zarządzanie naszymi pieniędzmi i dlaczego odpowiedzialność finansowa nadal pozostanie ważną umiejętnością człowieka. Zapraszamy wszystkie dzieci ciekawe świata, które chcą zrozumieć, jak wygląda ekonomia XXI wieku i jak mądrze korzystać z technologicznych możliwości w codziennym życiu! |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Toksykolog - detektyw na tropie trucizn |
Czym zajmuje się toksykologia, czym jest trucizna i kim jest toksykolog? Czy coś co stanowi przysmak dla człowieka może być trucizną dla zwierzęcia? Podczas lekcji wspólnie odpowiemy na te pytania oraz rozwiążemy kilka weterynaryjnych zagadek dotyczących zatruć naszych pupili. Uczniowie będą mieli szansę zaznajomić się z zawodem toksykologa oraz dowiedzieć się jakie trucizny nas otaczają, a także co może stanowić ryzyko zatrucia dla naszych pupili – psów i kotów oraz jak wygląda wizyta z psem z podejrzeniem zatrucia w gabinecie weterynaryjnym. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Monopol leśny |
Gra mająca na celu przybliżenie zagadnień związanych z ekonomiką leśnictwa i edukacją przyrodniczo-leśną. Uczestnicy gry przemieszczając się po kampusie SGGW zdobywać będą informacje na temat lasów i gospodarki leśnej. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Śladami miejsc konspiracji i czerwonego terroru na warszawskiej Pradze |
Uczestnicy gry odwiedzą zlokalizowane na warszawskiej Pradze budynki, w których w latach 1945- 1948 znajdowały się lokale konspiracyjne oraz miejsca stalinowskich represji. W trakcie gry uczestnicy za pośrednictwem materiałów przygotowanych przez pracowników Izby Pamięci Strzelecka 8 poznają historię danego miejsca i będą wykonywać zadania. Wygra ta drużyna, która jako pierwsza dotrze do ostatniego miejsca. |
Nauki humanistyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Monopol leśny |
Gra mająca na celu przybliżenie zagadnień związanych z ekonomiką leśnictwa i edukacją przyrodniczo-leśną. Uczestnicy gry przemieszczając się po kampusie SGGW zdobywać będą informacje na temat lasów i gospodarki leśnej. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Piekielna sprawiedliwość: Dante między średniowieczem a współczesną popkulturą |
Wyobraź sobie piekło z precyzyjnie zaprojektowanym systemem kar: złodzieje tracą ludzką postać i zamieniają się w wijące się węże, samobójcy zostają uwięzieni w ciałach drzew, które szarpią harpie, a hipokryci wędrują w lśniących złotem szatach, ciężkich od ołowiu. Nie mówimy tu o nowym horrorze ani grze komputerowej, lecz o Boskiej Komedii Dantego. Choć minęło ponad siedem stuleci od jego powstania, arcydzieło włoskiego poety wciąż fascynuje, porusza i inspiruje autorów komiksów i powieści kryminalnych, zespoły muzyczne czy twórców gier wideo. Podczas naszego spotkania zejdziemy razem do piekła. Przejdziemy przez dziewięć kręgów, przyjrzymy się najbardziej niezwykłym karom i spróbujemy zrozumieć, w jaki sposób odpowiadają one przewinieniom potępieńców. Zobaczymy, jak Dante z niesamowitym wyczuciem dramaturgii buduje świat, który nie tylko przeraża, ale i skłania do refleksji. To jednak nie wszystko. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ta średniowieczna wizja wciąż przemawia do naszej wyobraźni i przyjrzeć się temu, jakie formy przybiera ona we współczesnej popkulturze. Jak to możliwe, że dzieło sprzed wieków nie traci aktualności? I co mówi nam dziś o grzechu, winie i sprawiedliwości? Jeśli lubisz, gdy rozrywka łączy się z refleksją i nie masz nic przeciwko podróży do piekła (na własną odpowiedzialność!), zapraszamy! Dante to więcej niż lektura. To uniwersum, które wciąż żyje, i ma się zaskakująco dobrze. |
Nauki humanistyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Fascynujący świat pasożytów |
Warsztaty z pasożytami – nauka, która wciąga! Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wyglądają pasożyty pod mikroskopem? A może chcesz dowiedzieć się, jak unikać spotkania z kleszczem? Podczas festiwalu zapraszamy na wyjątkowe warsztaty prowadzone przez Koło Naukowe Parazytologii, które odkryją przed Tobą fascynujący (i trochę przerażający!) świat pasożytów. W trakcie wydarzenia będziesz mógł zanurzyć się w mikroskopową rzeczywistość – obejrzysz autentyczne preparaty z larwami, jajami oraz dorosłymi formami pasożytów, zarówno tych znanych z lekcji biologii, jak i prawdziwych egzotycznych „dziwolągów”. Dowiesz się, które z nich zagrażają ludziom, a które naszym pupilom. Na najmłodszych i nieco starszych uczestników czekają interaktywne gry i quizy – poznasz pasożyty w formie zabawy, odkryjesz, jak się przenoszą, jakie mają cykle życiowe i gdzie najłatwiej je spotkać (spoiler: nie tylko w lesie!). Jednym z głównych bohaterów będzie kleszcz – mały, ale groźny. Dowiesz się, jak wygląda z bliska, jak go bezpiecznie usunąć i – co najważniejsze – jak się przed nim skutecznie chronić. Warsztaty mają charakter otwarty i są przeznaczone dla osób w każdym wieku – od ciekawskich przedszkolaków po dorosłych pasjonatów biologii. To świetna okazja, by z bliska poznać świat niewidoczny gołym okiem i zrozumieć, dlaczego parazytologia to nie tylko nauka, ale i misja. Przyjdź i przekonaj się, że pasożyty mogą być... fascynujące! |
Nauki biologiczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Filozoficzna Gra Terenowa |
Jesteś ekspertem od zadawania pytań, na które nie ma łatwych odpowiedzi? Uchodzisz za znawcę myśli filozoficznej? A może dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z filozofią? Niezależnie od stopnia zaawansowania – wszystkich miłośników myślenia zapraszamy do udziału w Filozoficznej Grze Terenowej. W niecodzienny, aktywny sposób będziecie mogli poszerzyć swoją wiedzę filozoficzną oraz sprawdzić się w logicznym myśleniu i argumentacji. Podzieleni na drużyny odkryjecie zakamarki Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego, spotykając po drodze filozofów z różnych epok i mierząc się z rozmaitymi filozoficznymi wyzwaniami. |
Nauki humanistyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | GeoLove - Linia życia |
Odpowiemy sobie na pytanie co to jest czas geologiczny i jak go mierzymy. Poznamy zaskakujące oblicza Ziemii to jak zmieniała się w poszczególnych epokach geologicznych, czy milion lat to dużo czy mało. Zapraszamyna konkurs plastyczny dla najmłodszych, quiz wiedzy o Ziemi dla starszych. |
Nauki o Ziemi |
|
| Spotkanie festiwalowe | Labirynt Filozoficzny |
Pracownicy naukowi Instytutu Filozofii i Socjologii PAN uosabiają wielkich filozofów z przeszłości. Będzie można porozmawiać prywatnie z Platonem, Kartezjuszem, Heglem i innymi postaciami. Każdy z filozofów będzie przyjmował rozmówców indywidualnie lub grupowo w swoim pokoju w Instytucie, na poszczególnych piętrach Pałacu Staszica. Rozmowa może dotyczyć zagadnień filozoficznych typowych dla każdego z tych filozofów, ale można też stawiać pytania, które odwiedzający uważają za ważne. Każdy z filozofów będzie mógł odpowiedzieć bezpośrednio, ale będzie też mógł zaprosić uczestników do zwrócenia się do innego filozofa. Celem jest pokazanie, że filozofia rodzi się z pytań, jest ciekawością, poszukiwaniem, odwagą, a nawet śmiałością. Labirynt jest skierowany przede wszystkim do młodych osób, ale z przyjemnością witamy i słuchamy osób w każdym wieku. |
Nauki humanistyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Mastaba Faraona – tajemniczy grobowiec faraona Szepseskafa w Sakkarze (Egipt) |
Wystawa wielkoformatowych zdjęć ukazujących grobowiec faraona Szepseskafa (ok. 2500 p.n.e.), który znajduje się na królewskiej nekropoli Sakkara w Egipcie. To właśnie ten starożytny monument jest obiektem prac polsko-egipskiej Misji Archeologiczna „Mastaba Faraona” prowadzona przez Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych Polskiej Akademii Nauk (IKŚiO PAN) oraz Ministerstwo Turystyki i Starożytności Arabskiej Republiki Egiptu (MoTA). Szepseskaf był ostatnim znanym z imienia władcą IV dynastii (ok. 2500 p.n.e.), następcą i prawdopodobnie synem Mykerinosa –budowniczego jednej z wielkich piramid w Gizie. W przeciwieństwie do swych przodków, Szepseskaf jako miejsce swego wiecznego miejsce wybrał nie Gizę, lecz Sakkarę, gdzie pochowani byli jego protoplaści – faraon Dżoser budowniczy pierwszej egipskiej piramidy (III dynastia) oraz Snofru – założyciel IV dynastii oraz prapradziad Szepseskafa. Jego grobowcem miała być nie piramida, lecz mastaba – ogromna kamienna „ława”) mierząca ok. 97x75x18 m. Grobowiec ten nie jest dostępny dla turystów, wystawa zdjęć – ukazujących zarówno jego otoczenie jak i wnętrze, daje zatem zwiedzającym unikatową okazję zaglądnięcia do jego wnętrza i poznania tajemnic tej niezwykłej budowli. |
Nauki humanistyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Disputandum est! Bądź świadkiem dysputy dwóch filozofów (jak w XVII wieku)! |
Zderzenie różnych stanowisk jest solą filozofii. W istocie jest to jedyna metoda, jaką zna filozofia. Wiedzieli o tym filozofowie starożytni, tacy jak Platon i Arystoteles, średniowieczni, renesansowi i współcześni. Dlatego filozofowie zawsze kultywowali sztukę argumentowania za lub przeciw (pro et contra) określonej tezie, sztukę obalania rozmówcy, sztukę odkrywania błędów w rozumowaniu innych, w skrócie - dialektykę. Zarówno na uniwersytetach średniowiecznych, jak i nowożytnych, stopień naukowy można było uzyskać jedynie poprzez publiczną obronę tez przed obiekcjami oponenta, ale tak naprawdę każda okazja była dobra do takich dysput. Nie były to zwykłe dyskusje, w których każdy mówi, co mu przyjdzie do głowy, stara się krzyczeć głośniej niż inni, a na końcu wszyscy mają rację (brzmy znajomo?), ale konfrontacje, podczas których każdy z uczestników (respondens, opponens, praeses) odegrał określoną rolę, musiał przestrzegać ścisłych zasad i ram czasowych. Zanurzymy się w tej atmosferze, która dominowała w świecie akademickim przynajmniej do połowy XVIII wieku. Jeden z filozofów IFiS PAN będzie bronił tezy, że "Wspólnoty polityczne powstają z natury" przed atakami drugiego filozofa, który przeciwstawi mu szereg argumentów. Ci dwaj filozofowie staną naprzeciwko siebie. Trzeci, przewodniczący, będzie siedział za nimi, nieco wyżej, i będzie egzekwował zasady i czas. Na koniec, po około półgodzinnej dyskusji, publiczność zdecyduje, czy teza została skutecznie obroniona, czy też nie. W drugiej części spotkania, publiczność może również zadawać pytania i wypowiadać się na temat omawianej tezy i metody, za pomocą której została omówiona. Celem tej praktyki nie jest pokonanie przeciwnika, przez doprowadzenie go do zaprzeczenia samemu sobie, ale wspólne poszukiwanie prawdy! |
Nauki humanistyczne |
|


