zwiedzanie laboratorium lub pracowni
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Zwiedzanie warszawskiego cyklotronu |
Pracownicy ŚLCJ oprowadzą Państwa po Laboratorium. Będzie można zobaczyć „serce” Laboratorium – czyli cyklotron, oraz usłyszeć o tym jak działa ten akcelerator. Zwiedzić będzie można też halę eksperymentów – czyli miejsce, do którego docierają wiązki ciężkich jonów przyspieszone w cyklotronie i gdzie wykorzystując różnego rodzaju układy detektorów prowadzi się badania z fizyki jądrowej (i nie tylko). Zwiedzanie laboratorium poprzedzone będzie pokazem filmu animowanego "Tajemniczy Świat Jąder Atomowych", który zabierze widza w podróż do mikroświata. Pokaże, jak odkryto istnienie jądra atomowego i jak badamy jego strukturę. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zwiedzanie warszawskiego cyklotronu |
Pracownicy ŚLCJ oprowadzą Państwa po Laboratorium. Będzie można zobaczyć „serce” Laboratorium – czyli cyklotron, oraz usłyszeć o tym jak działa ten akcelerator. Zwiedzić będzie można też halę eksperymentów – czyli miejsce, do którego docierają wiązki ciężkich jonów przyspieszone w cyklotronie i gdzie wykorzystując różnego rodzaju układy detektorów prowadzi się badania z fizyki jądrowej (i nie tylko). Zwiedzanie laboratorium poprzedzone będzie pokazem filmu animowanego "Tajemniczy Świat Jąder Atomowych", który zabierze widza w podróż do mikroświata. Pokaże, jak odkryto istnienie jądra atomowego i jak badamy jego strukturę. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zwiedzanie warszawskiego cyklotronu |
Pracownicy ŚLCJ oprowadzą Państwa po Laboratorium. Będzie można zobaczyć „serce” Laboratorium – czyli cyklotron, oraz usłyszeć o tym jak działa ten akcelerator. Zwiedzić będzie można też halę eksperymentów – czyli miejsce, do którego docierają wiązki ciężkich jonów przyspieszone w cyklotronie i gdzie wykorzystując różnego rodzaju układy detektorów prowadzi się badania z fizyki jądrowej (i nie tylko). Zwiedzanie laboratorium poprzedzone będzie pokazem filmu animowanego "Tajemniczy Świat Jąder Atomowych", który zabierze widza w podróż do mikroświata. Pokaże, jak odkryto istnienie jądra atomowego i jak badamy jego strukturę. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zwiedzanie warszawskiego cyklotronu |
Pracownicy ŚLCJ oprowadzą Państwa po Laboratorium. Będzie można zobaczyć „serce” Laboratorium – czyli cyklotron, oraz usłyszeć o tym jak działa ten akcelerator. Zwiedzić będzie można też halę eksperymentów – czyli miejsce, do którego docierają wiązki ciężkich jonów przyspieszone w cyklotronie i gdzie wykorzystując różnego rodzaju układy detektorów prowadzi się badania z fizyki jądrowej (i nie tylko). Zwiedzanie laboratorium poprzedzone będzie pokazem filmu animowanego "Tajemniczy Świat Jąder Atomowych", który zabierze widza w podróż do mikroświata. Pokaże, jak odkryto istnienie jądra atomowego i jak badamy jego strukturę. |
Nauki fizyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Otwarte wrota biotechnologii – kolory postępu technologicznego człowieka |
Organizmy wykorzystuje się do procesów biotechnologicznych od tysięcy lat między innymi do produkcji piwa, wina, serów i chleba. W starożytnym Egipcie kompostowano odpady żywnościowe, rolnicze i ekskrementy. Poznanie właściwości metabolizowania substancji organicznych umożliwiło kierowanie mikrobiologicznymi procesami biodegradacji. Istotny i lawinowy rozwój tej dziedziny nastąpił w początkach tamtego stulecia w medycynie, farmacji i przemyśle ciężkim. Pojawiły się nowe gałęzie przemysłu, w tym agrobiotechnologia i biofarmacja. Mikroorganizmy traktuje się jak żywe fabryki biopreparatów, udoskonala się za ich pomocą żywność, wyroby tekstylne (włókna) i wzbogaca paliwa. Zrekombinowana somatotropina bydlęca (rBST), genetycznie zmodyfikowana soja, ziemniaki, kukurydza i ryby są produktami nowoczesnej biotechnologii, powszechnie rozprowadzanymi na rynku. Biotechnologiczny sektor badawczy przemysłu ciężkiego wykorzystuje mikroorganizmy do pozyskiwania metali z rud, w ochronie środowiska wspomaga się biotechnologicznie usuwanie oraz odzyskiwanie olejów, polimerów i gum. Rozwój biologii molekularnej umożliwił dokonywanie modyfikacji informacji genetycznej różnymi technikami inżynieryjnymi u różnych organizmów i czynników biologicznych, dając nadzieję na poprawę życia i powodując jednocześnie zagrożenia, których aspektem etycznym zajmuje się między innymi bioetyka. Światowe problemy z niedożywieniem, walka z chorobami, wyczerpujące się zasoby paliw, „biotechnologiczny wyścig zbrojeń” to niektóre z wyzwań stawianych przed biotechnologią i niebezpieczeństw dla człowieka. Umowna kodyfikacja biotechnologii kolorami jest sygnałem ostrzegawczym lub/i informacyjnym o zasięgu, sile, sposobie i skutkach zastosowania nowoczesnych narzędzi molekularnych w biotechnologii. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Laboratorium Aparatury Procesowej z prezentacją wybranej instalacji doświadczalnej |
Inżynieria chemiczna i procesowa stanowi obecnie podstawę rozwoju nowoczesnych technologii przemysłu przetwórczego przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarki światowej i szeroko pojętego rozwoju cywilizacji. W ramach proponowanej lekcji będą mieli Państwo okazję zwiedzić Laboratorium Aparatury Procesowej, które zajmuje szczególne miejsce w programie kształcenia na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa realizowanym na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Zestawy ćwiczeniowe, które zostaną zaprezentowane podczas zwiedzania laboratorium stanowią unikalny zbiór obejmujący podstawowe procesy i aparaturę przemysłowych systemów technologicznych spotykanych m.in. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, spożywczym, petrochemicznym i kosmetycznym. Wśród blisko dwudziestu stanowisk dydaktycznych, które zostaną zaprezentowane szczególne miejsce zajmują aparaty stosowane w procesach separacyjnych będących podstawowymi operacjami we wszelkich technologiach przetwarzania materii z zadanych surowców do produktu o wymaganej jakości, a także aparaty stosowane w tzw. procesach wymiany masy oraz ciepła, jak również kontaktu fazowego. W ramach prezentacji każdego ze stanowisk zostaną omówione aspekty związane z istotą prezentowanego procesu, jego znaczeniem oraz obszarami zastosowania zarówno w przemyśle, nauce, jak i w życiu codziennym. Będą mieli Państwo okazję bliżej poznać między innymi proces klimatyzacji powietrza, wielostopniowego oczyszczania wody, a także aparaturę wykorzystywaną do produkcji mleka w proszku, czy też nowych formulacji leków wziewnych. W ramach lekcji zaplanowane jest również uruchomienie wybranej instalacji połączone ze szczegółową prezentacją jej działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Medycyna regeneracyjna: biologia, chemia, inżynieria |
W jaki sposób nowoczesne materiały mogą pomóc w leczeniu chorób cywilizacyjnych? Czy wiedza podstawowej budowie komórki i tworzących ją materiałach może mieć zastosowanie w nowoczesnych metodach terapii? W jaki sposób można wykorzystać nanomateriały w różnych rodzajach leków. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Otwarte wrota biotechnologii – kolory postępu technologicznego człowieka |
Organizmy wykorzystuje się do procesów biotechnologicznych od tysięcy lat między innymi do produkcji piwa, wina, serów i chleba. W starożytnym Egipcie kompostowano odpady żywnościowe, rolnicze i ekskrementy. Poznanie właściwości metabolizowania substancji organicznych umożliwiło kierowanie mikrobiologicznymi procesami biodegradacji. Istotny i lawinowy rozwój tej dziedziny nastąpił w początkach tamtego stulecia w medycynie, farmacji i przemyśle ciężkim. Pojawiły się nowe gałęzie przemysłu, w tym agrobiotechnologia i biofarmacja. Mikroorganizmy traktuje się jak żywe fabryki biopreparatów, udoskonala się za ich pomocą żywność, wyroby tekstylne (włókna) i wzbogaca paliwa. Zrekombinowana somatotropina bydlęca (rBST), genetycznie zmodyfikowana soja, ziemniaki, kukurydza i ryby są produktami nowoczesnej biotechnologii, powszechnie rozprowadzanymi na rynku. Biotechnologiczny sektor badawczy przemysłu ciężkiego wykorzystuje mikroorganizmy do pozyskiwania metali z rud, w ochronie środowiska wspomaga się biotechnologicznie usuwanie oraz odzyskiwanie olejów, polimerów i gum. Rozwój biologii molekularnej umożliwił dokonywanie modyfikacji informacji genetycznej różnymi technikami inżynieryjnymi u różnych organizmów i czynników biologicznych, dając nadzieję na poprawę życia i powodując jednocześnie zagrożenia, których aspektem etycznym zajmuje się między innymi bioetyka. Światowe problemy z niedożywieniem, walka z chorobami, wyczerpujące się zasoby paliw, „biotechnologiczny wyścig zbrojeń” to niektóre z wyzwań stawianych przed biotechnologią i niebezpieczeństw dla człowieka. Umowna kodyfikacja biotechnologii kolorami jest sygnałem ostrzegawczym lub/i informacyjnym o zasięgu, sile, sposobie i skutkach zastosowania nowoczesnych narzędzi molekularnych w biotechnologii. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium inżyniera materiałowego |
Dzięki badaniom właściwości materiałów, inżynierowie materiałowi przyczyniają się do tworzenia nowych i lepszych materiałów, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach - w lotnictwie, energetyce, medycynie, kosmonautyce i wielu innych. Uczniowie wezmą udział warsztatach: I Korozja – nieoczekiwana przyjaciółka konstrukcji II Mikroskop cyfrowy – świat makro III Szkło metaliczne – zamrożona ciecz
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Laboratorium Aparatury Procesowej z prezentacją wybranej instalacji doświadczalnej |
Inżynieria chemiczna i procesowa stanowi obecnie podstawę rozwoju nowoczesnych technologii przemysłu przetwórczego przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarki światowej i szeroko pojętego rozwoju cywilizacji. W ramach proponowanej lekcji będą mieli Państwo okazję zwiedzić Laboratorium Aparatury Procesowej, które zajmuje szczególne miejsce w programie kształcenia na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa realizowanym na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Zestawy ćwiczeniowe, które zostaną zaprezentowane podczas zwiedzania laboratorium stanowią unikalny zbiór obejmujący podstawowe procesy i aparaturę przemysłowych systemów technologicznych spotykanych m.in. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, spożywczym, petrochemicznym i kosmetycznym. Wśród blisko dwudziestu stanowisk dydaktycznych, które zostaną zaprezentowane szczególne miejsce zajmują aparaty stosowane w procesach separacyjnych będących podstawowymi operacjami we wszelkich technologiach przetwarzania materii z zadanych surowców do produktu o wymaganej jakości, a także aparaty stosowane w tzw. procesach wymiany masy oraz ciepła, jak również kontaktu fazowego. W ramach prezentacji każdego ze stanowisk zostaną omówione aspekty związane z istotą prezentowanego procesu, jego znaczeniem oraz obszarami zastosowania zarówno w przemyśle, nauce, jak i w życiu codziennym. Będą mieli Państwo okazję bliżej poznać między innymi proces klimatyzacji powietrza, wielostopniowego oczyszczania wody, a także aparaturę wykorzystywaną do produkcji mleka w proszku, czy też nowych formulacji leków wziewnych. W ramach lekcji zaplanowane jest również uruchomienie wybranej instalacji połączone ze szczegółową prezentacją jej działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Jak to wytworzyć?” – o metodach przyrostowych i ich zastosowaniach |
Czym jest druk 3D? Kiedy powstał? Jakich materiałów można używać do drukowania? Co można drukować? Po co drukować? Jakie zastosowanie mają wydruki 3D w akustyce? Gdzie kryją się minusy technologii przyrostowych? Czy zawsze opłaca się drukować? – te i inne pytania będą motywem przewodnim naszej lekcji, a odpowiedzi na nie poszukamy wspólnie w czasie dyskusji oraz prostych doświadczeń. Lekcję rozpoczniemy krótkim wykładem, w czasie którego omówimy podstawy związane z technologiami wytwarzania przyrostowego, czyli tzw. drukiem 3D, ze szczególnym uwzględnieniem metod stereolitografii (wykorzystującej ciekłą żywicę) oraz selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Nie zabraknie dyskusji oraz burzy mózgów, bowiem wspólnie dobierzemy najodpowiedniejsze metody wytwarzania zadanych elementów. Kolejna część spotkania to zapoznanie z urządzeniem do wytwarzania metodą stereolitografii oraz zwiedzanie laboratorium, w którym znajduje się maszyna do selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Następnie przejdziemy do pokazu zastosowań akustycznych wydrukowanych próbek. Wspólnie sprawdzimy, w jakim stopniu wykonane wydruki 3D pochłaniają lub izolują dźwięk i jak to można wykorzystać. Na podstawie przygotowanych wykresów omówimy właściwości akustyczne badanych materiałów. Spodziewanym efektem spotkania jest poszerzenie wiedzy oraz poszerzenie wyobraźni dotyczących metod wytwarzania materiałów i ich zastosowań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co w labie piszczy |
Zastanawialiście się, co to znaczy być naukowcem? Jak wygląda praca w prawdziwym laboratorium naukowym albo czym zajmują się naukowcy na co dzień? Jeśli interesują was |
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Laboratorium Aparatury Procesowej z prezentacją wybranej instalacji doświadczalnej |
Inżynieria chemiczna i procesowa stanowi obecnie podstawę rozwoju nowoczesnych technologii przemysłu przetwórczego przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarki światowej i szeroko pojętego rozwoju cywilizacji. W ramach proponowanej lekcji będą mieli Państwo okazję zwiedzić Laboratorium Aparatury Procesowej, które zajmuje szczególne miejsce w programie kształcenia na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa realizowanym na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Zestawy ćwiczeniowe, które zostaną zaprezentowane podczas zwiedzania laboratorium stanowią unikalny zbiór obejmujący podstawowe procesy i aparaturę przemysłowych systemów technologicznych spotykanych m.in. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, spożywczym, petrochemicznym i kosmetycznym. Wśród blisko dwudziestu stanowisk dydaktycznych, które zostaną zaprezentowane szczególne miejsce zajmują aparaty stosowane w procesach separacyjnych będących podstawowymi operacjami we wszelkich technologiach przetwarzania materii z zadanych surowców do produktu o wymaganej jakości, a także aparaty stosowane w tzw. procesach wymiany masy oraz ciepła, jak również kontaktu fazowego. W ramach prezentacji każdego ze stanowisk zostaną omówione aspekty związane z istotą prezentowanego procesu, jego znaczeniem oraz obszarami zastosowania zarówno w przemyśle, nauce, jak i w życiu codziennym. Będą mieli Państwo okazję bliżej poznać między innymi proces klimatyzacji powietrza, wielostopniowego oczyszczania wody, a także aparaturę wykorzystywaną do produkcji mleka w proszku, czy też nowych formulacji leków wziewnych. W ramach lekcji zaplanowane jest również uruchomienie wybranej instalacji połączone ze szczegółową prezentacją jej działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Multidyscyplinarnego Centrum Badawczego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
Zwiedzanie Multidyscyplinarnego Centrum Badawczego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy pokrycia 100 razy cieńsze niż włos są w stanie poprawić własności stali? |
W życiu codziennym poszukujemy sposobów pozwalających na zwiększenie trwałości części urządzeń. Jednym ze sposobów jest wytworzenie cienkiej warstwy ochronnej o własnościach wielokrotnie przekraczających możliwości materiałów z życia codziennego takich jak stal. Nowoczesne materiały oprócz wysokiej twardości mogą charakteryzować się również wysoką odpornością na temperatury wyższe niż 1000 °C. Ich specjalna budowa pozwala również zabezpieczyć pokrywany materiał przed korozją czy promieniowaniem radiacyjnym. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną przykłady nowoczesnych materiałów takich jak borki metali, których twardość jest 20 krotnie większa niż w przypadku stali, a jednocześnie posiadają wyżej wymienione własności. Materiały te mogą znaleźć zastosowanie od przedmiotów codziennego użytku np. wierteł po elementy elektrowni jądrowych czy statków kosmicznych. Ponadto omówiony zostanie sposób wytwarzania i badania cienkich warstw wykonanych z tych materiałów. Dodatkowym atutem spotkania będzie pokaz technologii laserowej oraz generowania plazmy niskotemperaturowej z użyciem magnetronów. Następnie zostanie zaprezentowana przykładowa metoda badania własności mechanicznych warstw o grubości około 0,001 mm. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium inżyniera materiałowego |
Dzięki badaniom właściwości materiałów, inżynierowie materiałowi przyczyniają się do tworzenia nowych i lepszych materiałów, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach - w lotnictwie, energetyce, medycynie, kosmonautyce i wielu innych. Uczniowie wezmą udział warsztatach: I Korozja – nieoczekiwana przyjaciółka konstrukcji II Mikroskop cyfrowy – świat makro III Szkło metaliczne – zamrożona ciecz
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Laboratorium Aparatury Procesowej z prezentacją wybranej instalacji doświadczalnej |
Inżynieria chemiczna i procesowa stanowi obecnie podstawę rozwoju nowoczesnych technologii przemysłu przetwórczego przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarki światowej i szeroko pojętego rozwoju cywilizacji. W ramach proponowanej lekcji będą mieli Państwo okazję zwiedzić Laboratorium Aparatury Procesowej, które zajmuje szczególne miejsce w programie kształcenia na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa realizowanym na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Zestawy ćwiczeniowe, które zostaną zaprezentowane podczas zwiedzania laboratorium stanowią unikalny zbiór obejmujący podstawowe procesy i aparaturę przemysłowych systemów technologicznych spotykanych m.in. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, spożywczym, petrochemicznym i kosmetycznym. Wśród blisko dwudziestu stanowisk dydaktycznych, które zostaną zaprezentowane szczególne miejsce zajmują aparaty stosowane w procesach separacyjnych będących podstawowymi operacjami we wszelkich technologiach przetwarzania materii z zadanych surowców do produktu o wymaganej jakości, a także aparaty stosowane w tzw. procesach wymiany masy oraz ciepła, jak również kontaktu fazowego. W ramach prezentacji każdego ze stanowisk zostaną omówione aspekty związane z istotą prezentowanego procesu, jego znaczeniem oraz obszarami zastosowania zarówno w przemyśle, nauce, jak i w życiu codziennym. Będą mieli Państwo okazję bliżej poznać między innymi proces klimatyzacji powietrza, wielostopniowego oczyszczania wody, a także aparaturę wykorzystywaną do produkcji mleka w proszku, czy też nowych formulacji leków wziewnych. W ramach lekcji zaplanowane jest również uruchomienie wybranej instalacji połączone ze szczegółową prezentacją jej działania. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Kiedy dorosnę, zostanę diagnostą laboratoryjnym! |
Każdego roku 27 maja obchodzimy Ogólnopolski Dzień Diagnosty Laboratoryjnego. Ranga tego zawodu i zainteresowanie profesją diametralnie wzrosły po pandemii koronawirusa, która uzmysłowiła wszystkim jak ważną rolę w społeczeństwie odgrywa ich praca. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Magnetyczny rezonans jądrowy jako wgląd w świat cząsteczek |
Świat chemików kręci się często wokół białych proszków i przezroczystych płynów. Co jeśli nie jesteśmy pewni, co dokładnie jest w probówce? Jak sprawdzić (bez niszczenia próbki) czy udało nam się zsyntetyzować pożądany związek? Nieinwazyjnych technik jest tylko kilka i jedną z nich (szeroko wykorzystywaną) jest spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR). Z jej pomocą można z łatwością odróżnić związki o tym samym wzorze sumarycznym, np. ustalić czy w probówce mamy propanal, propanon czy alkohol propenowy. NMR to potężne narzędzie, które umożliwia nam identyfikację związków i badanie struktur przestrzennych cząsteczek, jak również badanie oddziaływań, dyfuzji czy monitorowanie reakcji. Spotkanie będzie podzielone na trzy części: |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak pracuje nowoczesne laboratorium? Wycieczka od genu do białka |
Spotkanie ma na celu pokazanie uczestnikom jak zorganizowane jest nowoczesne laboratorium badawcze oraz uświadomienie jak dokładnie wygląda ścieżka od sekwencji DNA na komputerze (genu) do badań na białkach. Grupa Biologii Strukturalnej zainteresowana jest tym w jaki sposób aminokwasy budujące białka ułożone są w przestrzeni (struktura), co bezpośrednio przekłada się na pełnione przez nie funkcje. Poznanie struktury, a co za tym idzie funkcji biomolekuły jest zazwyczaj pierwszym krokiem w opracowywaniu nowych leków. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Co w labie piszczy |
Zastanawialiście się, co to znaczy być naukowcem? Jak wygląda praca w prawdziwym laboratorium naukowym albo czym zajmują się naukowcy na co dzień? Jeśli interesują was |
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Podczas tej lekcji dowiecie się jak produkowana jest żywność dla kosmonautów, jakie są zalety takich produktów i spróbujecie jak smakują "kosmiczne truskawki". Zwiedzając laboratorium poznacie sprzęt wykorzystywany do liofilizacji i zasadę jego działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uwaga! Bo sanepid zadzwoni! |
Czy zastanawialiście się jak dużo drobnoustrojów jest wokół nas? Na przedmiotach nas otaczających? Czy wszystkie są bezpieczne? Jeśli tak, to zapraszamy na zajęcia odbywające się w laboratorium mikrobiologicznym. Będziecie mogli samodzielnie sprawdzić narzędzia pracy mikrobiologa. W trakcie zajęć wykonamy z Wami preparaty z wymazów z telefonów i innych przedmiotów codziennego użytku w celu obserwacji i identyfikacji drobnoustrojów pod mikroskopem. Zaprezentujemy poprawne metody pobierania materiału środowiskowego narzędziami mikrobiologicznymi oraz prawidłowy sposób przechowywania i transportu materiału mikrobiologicznego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ja i moje mikroby |
Wszyscy jesteśmy pokryci mikroorganizmami, mamy też ich pełno w środku. Ich obecność jest bardzo ważna, bo bez nich byśmy nie istnieli. Zabieramy was na wycieczkę do fascynującego świata drobnoustrojów, podczas której poznamy bakterie, wirusy i grzyby – te przyjazne i te groźne. Nauczymy się doceniać naszych sprzymierzeńców i czuć respekt przed „wrogami”. Wszyscy wiemy o ich istnieniu, ale nie możemy zobaczyć ich gołym okiem, dlatego podczas naszego spotkania obejrzymy niektóre z nich pod mikroskopem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zbudować sztuczną gwiazdę? |
Zajęcia rozpoczniemy od wyjaśnienia, dlaczego jedną z kluczowych kwestii w dzisiejszych czasach jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Pokrótce zostaną omówione sposoby pozyskiwania energii. Szczegółowo zajmiemy się tematem opanowania kontrolowanej syntezy (fuzji) jądrowej, która może być w przyszłości źródłem energii bezpiecznej dla ludności i środowiska. W wyniku reakcji syntezy jądrowej lekkich pierwiastków, takich jak izotopy wodoru (deuter i tryt), zachodzącej w plazmie wydzielana jest energia, która może być wykorzystana praktycznie. Reakcje fuzji mogą zachodzić jedynie w określonych warunkach, podobnych do tych, które występują we wnętrzach Słońca i gwiazd. Uczniowie podczas lekcji dowiedzą się, na czym polega reakcja syntezy termojądrowej oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, aby w kontrolowany sposób można było ją realizować w warunkach laboratoryjnych. W drugiej części zajęć zaprezentowany zostanie spektrometr optyczny wraz z wytłumaczeniem zasady jego działania oraz zastosowania w badaniach nad plazmą termojądrową. Celem pokazu będzie przybliżenie charakterystyki aparatury pomiarowej stosowanej w laboratoriach zajmujących się badaniem widm promieniowania elektromagnetycznego plazmy, a także lepsze zrozumienie natury światła widzialnego. Niniejsza część będzie miała charakter interaktywny stanowiący dyskusję pomiędzy prowadzącym a uczniami. Następnie uczniowie zwiedzą Laboratorium Laserowej Spektroskopii Wzbudzeniowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium inżyniera materiałowego |
Dzięki badaniom właściwości materiałów, inżynierowie materiałowi przyczyniają się do tworzenia nowych i lepszych materiałów, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach - w lotnictwie, energetyce, medycynie, kosmonautyce i wielu innych. Uczniowie wezmą udział warsztatach: I Korozja – nieoczekiwana przyjaciółka konstrukcji II Mikroskop cyfrowy – świat makro III Szkło metaliczne – zamrożona ciecz
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Magnetyczny rezonans jądrowy jako wgląd w świat cząsteczek |
Świat chemików kręci się często wokół białych proszków i przezroczystych płynów. Co jeśli nie jesteśmy pewni, co dokładnie jest w probówce? Jak sprawdzić (bez niszczenia próbki) czy udało nam się zsyntetyzować pożądany związek? Nieinwazyjnych technik jest tylko kilka i jedną z nich (szeroko wykorzystywaną) jest spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR). Z jej pomocą można z łatwością odróżnić związki o tym samym wzorze sumarycznym, np. ustalić czy w probówce mamy propanal, propanon czy alkohol propenowy. NMR to potężne narzędzie, które umożliwia nam identyfikację związków i badanie struktur przestrzennych cząsteczek, jak również badanie oddziaływań, dyfuzji czy monitorowanie reakcji. Spotkanie będzie podzielone na trzy części: |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak pracuje nowoczesne laboratorium? Wycieczka od genu do białka |
Spotkanie ma na celu pokazanie uczestnikom jak zorganizowane jest nowoczesne laboratorium badawcze oraz uświadomienie jak dokładnie wygląda ścieżka od sekwencji DNA na komputerze (genu) do badań na białkach. Grupa Biologii Strukturalnej zainteresowana jest tym w jaki sposób aminokwasy budujące białka ułożone są w przestrzeni (struktura), co bezpośrednio przekłada się na pełnione przez nie funkcje. Poznanie struktury, a co za tym idzie funkcji biomolekuły jest zazwyczaj pierwszym krokiem w opracowywaniu nowych leków. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Podglądamy rośliny |
Co w komórce roślinnej się rusza? Liście roślin wodnych bywają b. cienkie. W świetle przechodzącym mikroskopu optycznego można wtedy zobaczyć pojedyncze komórki i niektóre większe organelle. Coś też w środku się rusza. Co i dlaczego? Czy plazmoliza zabija komórkę? Komórka roślinna ma ścianę komórkową i dlatego w pewnych warunkach środowiska zewnętrznego przechodzi plazmolizę. Coś się przemieszcza, ale bardzo wolno. Dlaczego się przemieszcza? Czy ten proces prowadzi do śmierci komórki? Czy zarodnik skrzypu może się poruszać? Zarodnik niesiony wiatrem oczywiście porusza się. Jednak nawet bez wiatru ta komórka (bo to pojedyncza komórka) wykonuje ruchy. Jaki jest ich cel? Jakie jest ich podłoże? Czy owoc fioletowy zawsze jest fioletowy? Owoce ligustru są ciemnofioletowe (aż czarne) od obecnych w miękiszu antocyjanów. Ale nie w każdych warunkach jest to kolor fioletowy. Zobaczymy, jak ten kolor zmienić. Czy można odróżnić ziarna pyłku żywe od martwych? Pojedyncza roślina wytwarza setki, a raczej tysiące ziaren pyłku. Część z nich dotrze na znamię słupka. Czy wszystkie przeżyją? Czy chloroplast może być czerwony? W mikroskopie fluorescencyjnym (trochę innym od typowego mikroskopu optycznego) chloroplast będzie widoczny jako struktura o barwie czerwonej. Dlaczego? Do czego służą takie sztuczki? Czy w mikroskopie elektronowym widać, że coś się rusza? Transmisyjny mikroskop elektronowy to b. duże powiększenia, ale też i wysokie podciśnienie wewnątrz. Czy da się tu zaobserwować (bardzo szczegółowo!) ruch organelli w żywej komórce? Jak szybka jest krwiożercza rosiczka? Mięsożerna rosiczka żywi się głównie owadami. Czy jest taka szybka, że zdąży złapać ofiarę, zanim ta ucieknie? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Atak klonów - poznajemy roślinne kultury |
Rośliny dzięki swoim niezwykłym zdolnościom regeneracyjnym można klonować poprzez ich podział i regenerację w odpowiednich warunkach. Te właściwości wykorzystywane są w badaniach laboratoryjnych, ale także w komercyjnej produkcji roślin ozdobnych i uprawnych. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli okazję zwiedzić laboratorium roślinnych kultur in vitro, dowiedzieć się jak można sterować wzrostem roślin przy użyciu różnych substancji, a także spróbować swoich sił w "klonowaniu" roślin czyli mikropropagacji. Ponadto uczestnicy dowiedzą się co łączy kultury in vitro i rośliny genetycznie modyfikowane, oraz jak założyć domowe laboratorium kultur in vitro.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstaje mleko i miód w proszku? |
Prezentacja oraz pokaz suszenia rozpyłowego, obejmujący też określenie podstawowych właściwości otrzymanego proszku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przygody w suszarni owoców i warzyw: Smaki i Tekstury |
Warsztaty edukacyjne połączą naukę o zdrowym odżywianiu z praktycznym doświadczeniem w zakresie technologii suszenia. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania procesów suszenia oraz ich wpływu na smak, teksturę i aromat przetwarzanych produktów. Zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia teoretycznego, po którym nastąpi zwiedzanie hali wyposażonej w specjalistyczne urządzenia suszarnicze. Część praktyczna obejmie warsztaty, na których uczestnicy poznają techniki przetwarzania produktów. Podczas sesji degustacyjnej uczestnicy będą brali udział w ocenie sensorycznej. Każdy uczestnik otrzyma próbki suszonych owoców lub warzyw a także arkusze oceny, na których oszacują swoje wrażenia smakowe i wizualne ocenianych próbek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zagrożenie - ale jakie? |
CNBOP-PIB w ramach lekcji oferuje widowiskowe eksperymenty z dziedziny ochrony przeciwpożarowej. Lekcja zawiera podstawy teoretyczne oraz część praktyczną w formie pokazów lub eksperymentów z udziałem uczestników. Zaprezentowany zostanie sprzęt i urządzenia wykorzystywane na co dzień podczas działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP i OSP. Zajęcia poruszają tematy zagrożeń pożarowych i wybuchowych, gaszenia pożarów z użyciem sprzętu gaśniczego, środków gaśniczych i pojazdu pożarniczego. Główne atrakcje tego wydarzenia to pokazy poligonowe i laboratoryjne:
Na trasie wycieczki naukowej znajdą się laboratoria:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | ODWOŁANE - Tłumaczenie konferencyjne - laboratorium |
Jakich predyspozycji wymaga tłumaczenie symultaniczne (kabinowe), a jakich konsekutywne (następcze)? Jakie odczucia towarzyszą tłumaczowi, kiedy jednocześnie słucha tekstu, analizuje go, tłumaczy ustnie i kontroluje output? Co umożliwia mu dekalaż, salami, antycypacja i kondensacja? Wszystkich, których w tej kwestii nie satysfakcjonują jedynie domysły, zapraszam do laboratorium kabinowego na zajęcia z tłumaczenia symultanicznego i konsekutywnego z języka niemieckiego na język polski. Będą Państwo tłumaczyć teksty o tematyce ogólnej pod opieką wykwalifikowanej tłumaczki konferencyjnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego |
Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie, niewidzialnego świata może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak, skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wzmocnić kompozyt? |
Jak wzmocnić kompozyt? W ogólnym sensie, cały świat jest zbudowany jest z kompozytów o wielu skalach. Jądra atomowe zbudowane są z nukleonów, które też składają się z kwarków. Atomy, zbudowane z nukleonów i elektronów, tworzą cząsteczki budujące aminokwasy. Z aminokwasów zbudowane są białka tworzące ciała istot żywych - również nas samych. Organizmy żywe składają się z tkanek, które zbudowane są z komórek. Narządy ciała - zbudowane z różnych tkanek - łączą się w układy narządów, jak oddechowy czy trawienny. Z kolei do znakomitych naturalnych tworzyw kompozytowych należą kości i drewno. W świecie techniki tworzone są różne kompozyty. Obwody elektryczne drukowane są na nieprzewodzącej matrycy, a przewody elektryczne pokrywane są materiałem izolacyjnym. Konstruktorzy łączą za sobą różne materiały w taki sposób, aby wspólnie posiadały pożądane właściwości i były coraz bardziej funkcjonalne. Znakomitym technicznym kompozytem jest beton. Wynaleziony w czasach starożytnych i oferujący niezwykłe możliwości budowlane, jest wciąż nie do zastąpienia. Dziś jednak musi być wzmacniany… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inteligentne materiały polimerowe dla medycyny oraz ich zrównoważony rozwój |
Wykład będzie obejmować zapoznanie z definicją inteligentnych materiałów. Poruszone zostaną tematy odpowiedzialności inżynierów i konsumentów za środowisko naturalne w kontekście materiałów polimerowych. Zaprezentujemy dwie powszechnie stosowane metody formowania jakimi są metoda druku 3D oraz elektroprzędzenia. Podczas prezentacji, Uczestnicy będą mogli obejrzeć przebieg formowania materiałów tymi procesami formowanymi z inteligentnych polimerów w formie elektroprzedzionych włókien, drukowanych kontrastów oraz hydrożeli. Jako przykłady wykorzystania tych technologii, opowiemy o pracach nad innowacyjnym implantem prowadzonych w ramach projektu Bioligamed NCBiR. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Magnetyczny rezonans jądrowy jako wgląd w świat cząsteczek |
Świat chemików kręci się często wokół białych proszków i przezroczystych płynów. Co jeśli nie jesteśmy pewni, co dokładnie jest w probówce? Jak sprawdzić (bez niszczenia próbki) czy udało nam się zsyntetyzować pożądany związek? Nieinwazyjnych technik jest tylko kilka i jedną z nich (szeroko wykorzystywaną) jest spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR). Z jej pomocą można z łatwością odróżnić związki o tym samym wzorze sumarycznym, np. ustalić czy w probówce mamy propanal, propanon czy alkohol propenowy. NMR to potężne narzędzie, które umożliwia nam identyfikację związków i badanie struktur przestrzennych cząsteczek, jak również badanie oddziaływań, dyfuzji czy monitorowanie reakcji. Spotkanie będzie podzielone na trzy części: |
Nauki chemiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli jak działają komórki w naszym organizmie |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkanki, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Wzrok najważniejszy ze zmysłów |
Zapraszamy serdecznie na unikalne warsztaty "Wzrok - najważniejszy ze zmysłów" w Międzynarodowym Centrum Badań Oka - ICTER! Przekonaj się na własne oczy, jak powstają nowoczesne technologie wsparcia diagnostyki i terapii chorób oczu w naszym centrum doskonałości naukowej Instytutu Chemii Fizycznej PAN na warszawskiej Woli. Dołącz do nas na wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym! Przyjdź do naszego centrum 27 września 2024 roku, by wziąć udział w fascynujących zajęciach. W programie warsztatów oferujemy:
Poruszymy trzy główne zagadnienia:
|
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Otwarte wrota biotechnologii – kolory postępu technologicznego człowieka |
Organizmy wykorzystuje się do procesów biotechnologicznych od tysięcy lat między innymi do produkcji piwa, wina, serów i chleba. W starożytnym Egipcie kompostowano odpady żywnościowe, rolnicze i ekskrementy. Poznanie właściwości metabolizowania substancji organicznych umożliwiło kierowanie mikrobiologicznymi procesami biodegradacji. Istotny i lawinowy rozwój tej dziedziny nastąpił w początkach tamtego stulecia w medycynie, farmacji i przemyśle ciężkim. Pojawiły się nowe gałęzie przemysłu, w tym agrobiotechnologia i biofarmacja. Mikroorganizmy traktuje się jak żywe fabryki biopreparatów, udoskonala się za ich pomocą żywność, wyroby tekstylne (włókna) i wzbogaca paliwa. Zrekombinowana somatotropina bydlęca (rBST), genetycznie zmodyfikowana soja, ziemniaki, kukurydza i ryby są produktami nowoczesnej biotechnologii, powszechnie rozprowadzanymi na rynku. Biotechnologiczny sektor badawczy przemysłu ciężkiego wykorzystuje mikroorganizmy do pozyskiwania metali z rud, w ochronie środowiska wspomaga się biotechnologicznie usuwanie oraz odzyskiwanie olejów, polimerów i gum. Rozwój biologii molekularnej umożliwił dokonywanie modyfikacji informacji genetycznej różnymi technikami inżynieryjnymi u różnych organizmów i czynników biologicznych, dając nadzieję na poprawę życia i powodując jednocześnie zagrożenia, których aspektem etycznym zajmuje się między innymi bioetyka. Światowe problemy z niedożywieniem, walka z chorobami, wyczerpujące się zasoby paliw, „biotechnologiczny wyścig zbrojeń” to niektóre z wyzwań stawianych przed biotechnologią i niebezpieczeństw dla człowieka. Umowna kodyfikacja biotechnologii kolorami jest sygnałem ostrzegawczym lub/i informacyjnym o zasięgu, sile, sposobie i skutkach zastosowania nowoczesnych narzędzi molekularnych w biotechnologii. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli jak działają komórki w naszym organizmie |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkanki, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Otwarte wrota biotechnologii – kolory postępu technologicznego człowieka |
Organizmy wykorzystuje się do procesów biotechnologicznych od tysięcy lat między innymi do produkcji piwa, wina, serów i chleba. W starożytnym Egipcie kompostowano odpady żywnościowe, rolnicze i ekskrementy. Poznanie właściwości metabolizowania substancji organicznych umożliwiło kierowanie mikrobiologicznymi procesami biodegradacji. Istotny i lawinowy rozwój tej dziedziny nastąpił w początkach tamtego stulecia w medycynie, farmacji i przemyśle ciężkim. Pojawiły się nowe gałęzie przemysłu, w tym agrobiotechnologia i biofarmacja. Mikroorganizmy traktuje się jak żywe fabryki biopreparatów, udoskonala się za ich pomocą żywność, wyroby tekstylne (włókna) i wzbogaca paliwa. Zrekombinowana somatotropina bydlęca (rBST), genetycznie zmodyfikowana soja, ziemniaki, kukurydza i ryby są produktami nowoczesnej biotechnologii, powszechnie rozprowadzanymi na rynku. Biotechnologiczny sektor badawczy przemysłu ciężkiego wykorzystuje mikroorganizmy do pozyskiwania metali z rud, w ochronie środowiska wspomaga się biotechnologicznie usuwanie oraz odzyskiwanie olejów, polimerów i gum. Rozwój biologii molekularnej umożliwił dokonywanie modyfikacji informacji genetycznej różnymi technikami inżynieryjnymi u różnych organizmów i czynników biologicznych, dając nadzieję na poprawę życia i powodując jednocześnie zagrożenia, których aspektem etycznym zajmuje się między innymi bioetyka. Światowe problemy z niedożywieniem, walka z chorobami, wyczerpujące się zasoby paliw, „biotechnologiczny wyścig zbrojeń” to niektóre z wyzwań stawianych przed biotechnologią i niebezpieczeństw dla człowieka. Umowna kodyfikacja biotechnologii kolorami jest sygnałem ostrzegawczym lub/i informacyjnym o zasięgu, sile, sposobie i skutkach zastosowania nowoczesnych narzędzi molekularnych w biotechnologii. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak działają leki - zajęcia z wizualizacji i modelowania molekularnego |
W ramach zajęć odbędzie się prezentacja laboratorium Biomodelowania w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych (CNBCh) wraz z pokazem możliwości obliczeniowych i wizualizacyjnych biomolekuł, tj. białek i leków, w formie ćwiczeń do samodzielnego wykonania. Białka są dynamicznymi strukturami i leki lub hormony oraz inne substancje egzogenne wiążą się z nimi również na sposób dynamiczny. Zastosowanie metody dynamiki molekularnej i modelowania molekularnego oraz coraz szybszych komputerów sprawiło, że możemy symulować te struktury w ich naturalnym środowisku tj. w roztworze wodnym lub błonie komórkowej dla białek błonowych, oraz badać ich oddziaływania z różnymi substancjami. |
Nauki biologiczne |
|