Ośrodek Badań nad Migracjami

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Від героїв до буденності війни: що українські пісні розповідають про досвід війни та ідентичність

Від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну у 2022 році музика стала важливим способом вираження емоцій, побудови спільноти, переосмислення ідентичності та підтримання духу нації. Українські пісні про війну — це не лише гімни спротиву й патріотизму, але й розповіді про повсякденне життя у воєнний час, про тугу, втрати й надію, про спроби знайти себе в новій реальності.

Під час нашої воркшоп-зустрічі разом замислимося над тим, про що і як музика може розповідати у воєнний час — як про «велику», героїчну війну, так і про повсякденну, яку переживають звичайні люди. Ми послухаємо фрагменти обраних українських пісень 2022–2025 років, обговоримо емоції, що в них проявляються, та спробуємо простежити зміни у тематиці: від героїзму й боротьби — до повсякденності, виживання й мрій про майбутнє.

Разом також поміркуємо, як музика допомагає створювати відчуття національної спільноти та яку роль вона відіграє у складні часи. Учасники зможуть поділитися власними думками, проаналізувати фрагменти текстів пісень, ознайомитися з українською мовою та культурою.

Воркшоп поєднує рефлексію над культурою і суспільством, процесом формування національної ідентичності і відкритий для всіх, хто прагне зрозуміти, як музика може бути формою спротиву, надії, спільного переживання історії та елементом творення нації.

Nauki społeczne
  • sob., 2025-09-20 10:00 do 11:00
Lekcja festiwalowa Tropem wydm i oaz – przygoda wśród pustynnych krajobrazów

Czy da się żyć tam, gdzie przez wiele miesięcy nie spada ani jedna kropla deszczu? Co robią ludzie, by przetrwać w najbardziej suchych miejscach świata? I czy pustynia naprawdę może się rozrastać? Zapraszamy uczniów klasy 5 w wyjątkową podróż tropem wydm, oaz i pustynnych wędrówek – w serce Sahary i innych pustyń Afryki Północnej. Podczas lekcji poznamy różne typy pustyń, dowiemy się, co to są wydmy, skały grzybowe i inne formy terenu wyrzeźbione przez wiatr.

Pokażemy pustynię nie tylko jako krainę piasku i gorąca, ale przede wszystkim jako miejsce, gdzie toczy się prawdziwe życie – często w zaskakujący sposób. Zajrzymy do oaz, poznamy codzienność ludzi zamieszkujących te tereny, dowiemy się, jak wygląda ich architektura, styl życia, sposoby zdobywania wody i radzenia sobie z ekstremalnym klimatem. Będzie też mowa o zjawisku pustynnienia i o tym, dlaczego pustynia z roku na rok „wchodzi” coraz dalej w tereny zamieszkane i co to znaczy.

Zajęcia będą oparte na prawdziwych badaniach terenowych prowadzonych na Saharze – ze zdjęciami, opowieściami z wypraw i zagadkami geograficznymi. To lekcja dla tych, którzy chcą poznać świat daleki, egzotyczny i fascynujący – oraz ludzi, którzy nauczyli się w nim żyć.

  • pon., 2025-09-22 09:00 do 11:30
Lekcja festiwalowa Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego?

Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące.

Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji.

Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach.

  • wt., 2025-09-23 10:00 do 11:00
  • wt., 2025-09-23 11:00 do 12:00
Lekcja festiwalowa Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego?

Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące.

Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji.

Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach.

  • wt., 2025-09-23 10:00 do 11:00
  • wt., 2025-09-23 11:00 do 12:00
Lekcja festiwalowa Migracyjne mity i fakty

Kwestia migracji to jeden z wiodących tematów we współczesnych debatach publicznych i politycznych. Przekonują o tym choćby kampanie wyborcze minionych lat ale także to, jak wiele uwagi poświęcają migracjom media. 

Niestety, analizy mediów i przekazu politycznego pokazują, że bardzo często owe dyskusje polityczne odnoszą się raczej do świata wyobrażeń i całego katalogu mitów migracyjnych a nie do realnych zdarzeń, procesów i ich wiarygodnej, pogłębionej interpretacji. W tym kontekście celem zajęć jest zderzenie wybranych mitów migracyjnych z wiedzą na temat procesów mobilności a także próba odpowiedzi, w jaki sposób możemy poprawiać stan wiedzy na temat zjawisk, które są codziennością w większości krajów europejskich (w tym także w Polsce). 

Wspólnie zastanowimy się m.in. nad następującymi kwestiami:

- czy jesteśmy w stanie policzyć migrantów? jaka jest skala zjawiska i z czego może wynikać to, że – niemal zawsze – się w tej mierze mylimy

- jak definiować migrantów, czyli na ile zasadne jest odwoływanie się do kategorycznych podziałów (np. migranci vs uchodźcy, migranci o statusie uregulowanym vs migranci o statusie nieuregulowanym)

- jaki jest bilans obecności migrantów w krajach, do których docierają? czy i jak można mierzyć efekty społeczne i ekonomiczne ich obecności?

- czy jesteśmy zdani na niechęć i strach przed migracją?

- czy możliwe jest stworzenie dobrych/efektywnych a jednocześnie akceptowalnych polityk migracyjnych?

  • wt., 2025-09-23 14:00 do 15:00
Spotkanie festiwalowe Migracyjne mity i fakty

Kwestia migracji to jeden z wiodących tematów we współczesnych debatach publicznych i politycznych. Przekonują o tym choćby kampanie wyborcze minionych lat, ale także to, jak wiele uwagi poświęcają migracjom media. 

Niestety, analizy mediów i przekazu politycznego pokazują, że bardzo często owe dyskusje polityczne odnoszą się raczej do świata wyobrażeń i całego katalogu mitów migracyjnych, a nie do realnych zdarzeń, procesów i ich wiarygodnej, pogłębionej interpretacji. W tym kontekście, celem zajęć jest zderzenie wybranych mitów migracyjnych z wiedzą na temat procesów mobilności, a także próba odpowiedzi, w jaki sposób możemy poprawiać stan wiedzy na temat zjawisk, które są codziennością w większości krajów europejskich (w tym także w Polsce). 

Wspólnie zastanowimy się m.in. nad następującymi kwestiami:

- czy jesteśmy w stanie policzyć migrantów? jaka jest skala zjawiska i z czego może wynikać to, że – niemal zawsze – się w tej mierze mylimy

- jak definiować migrantów, czyli na ile zasadne jest odwoływanie się do kategorycznych podziałów (np. migranci vs uchodźcy, migranci o statusie uregulowanym vs migranci o statusie nieuregulowanym)

- jaki jest bilans obecności migrantów w krajach, do których docierają? czy i jak można mierzyć efekty społeczne i ekonomiczne ich obecności?

- czy jesteśmy zdani na niechęć i strach przed migracją?

- czy możliwe jest stworzenie dobrych/efektywnych a jednocześnie akceptowalnych polityk migracyjnych?

Nauki społeczne
  • wt., 2025-09-23 15:00 do 16:00
Lekcja festiwalowa Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego?

Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące.

Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji.

Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach.

  • śr., 2025-09-24 10:00 do 11:00
Spotkanie festiwalowe Is Poland a good place to set up a family nest? Migrants’ parenting challenges and conditions

There is a lot of talk about the dramatically low birth rate in Poland and possible reasons for the reluctance of Polish women and men to have children. Meanwhile, thousands of people, predominantly of childbearing age, have arrived to Poland from various countries. It is therefore worth considering how newcomers to Poland perceive the country as (potential) parents. What conditions are necessary to decide to start a family from the perspective of people with different migration histories and cultural backgrounds? What are the advantages and disadvantages of Poland for parents, compared to other countries? I invite you to a discussion inspired by the results of my research on conditions for having children and parenting plans conducted among immigrants from Ukraine and Polish return migrants. The meeting will take place at the Multicultural Centre with the possibility of sub-group discussions in different languages.

Dużo mówi się o dramatycznie niskiej liczbie urodzeń w Polsce i możliwych powodach niechęci Polek i Polaków do posiadania dzieci. Tymczasem z różnych krajów do Polski przybywają tysiące osób, głównie w wieku odpowiednim by założyć lub powiększyć rodzinę. Warto więc zastanowić się, jak osoby przybyłe do Polski oceniają ten kraj jako (obecni lub potencjalni) rodzice. Jakie warunki są niezbędne by zdecydować się założyć rodzinę w nowym miejscu z perspektywy osób z różną historią migracji i przybyłych z różnych krajów? Jak pod kątem rodzicielstwa wypada Polska w porównaniu z innymi krajami? Zapraszam do dyskusji inspirowanej wynikami moich badań nad warunkami dla posiadania dzieci i planami rodzicielskimi przeprowadzonymi wśród osób z Ukrainy i polskich migrantów powrotnych. Spotkanie odbędzie się w Centrum Wielokulturowym z możliwością dyskusji w podgrupach w różnych językach.

З точки зору людей з різною міграційною історією та прибулих з різних країн, які умови необхідні для прийняття рішення про створення сім'ї на новому місці? Як Польща порівнюється з іншими країнами з точки зору батьківства? Я запрошую вас до дискусії, натхненної результатами мого дослідження умов для народження дітей та батьківських планів, проведеного серед вихідців з України та польських мігрантів, які повернулися до Польщі. Зустріч відбудеться в Мультикультурному центрі з можливістю обговорення в підгрупах різними мовами.

Nauki społeczne
  • sob., 2025-09-27 11:00 do 12:30

©2025 Festiwal Nauki