Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Dezinformacja w czasach kryzysu |
Problemy dezinformacji czy rozpowszechniania fałszywych lub niesprawdzonych informacji są znane od czasów starożytnych, ale dzięki mediom społecznościowym jej zasięg i wpływ w ostatnich latach znacząco wzrosły. Ludzie coraz częściej polegają na platformach takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube jako głównym źródle informacji, co czyni je idealnym miejscem do rozpowszechniania dezinformacji. Walka z tym problemem staje się więc niezwykle istotna. Dezinformacja może przybierać różne formy, w tym kłamstw, przekłamanych nagłówków, wybiórczych informacji lub manipulacji wizualnej, i może dotyczyć praktycznie każdej dziedziny, włączając w to politykę, zdrowie publiczne, naukę, a nawet sprawy osobiste. Podczas panelu eksperci i ekspertki odpowiedzą na kluczowe pytania dotyczące psychologicznych i prawnych mechanizmów funkcjonowania dezinformacji, ale także zaprezentują wyniki swoich badań dotyczących tego, jak zagadnienia związane z dezinformacją funkcjonują w różnych środowiskach i jaki mają wpływ na ich działanie. Porozmawiamy także o wpływie przekazów dezinformacyjnych na odbiorców oraz o to, jak zbudowane są fake newsy. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Rola mediów w kreowaniu wizerunku kobiet |
Chociaż w Polsce i na świecie żyje i pracuje wiele przedsiębiorczych i ambitnych kobiet, które odnoszą spektakularne sukcesy w swoich dziedzinach, w medialnym przekazie uczestnictwo pań w obszarze życia publicznego jest mniejsze niż mężczyzn. Szczególnie zmaskulizowany jest obszar mediów zajmujących się tematami związanymi z polityką, gospodarką i sportem. Środki masowego przekazu odgrywają ważną rolę w procesie kształtowania i utrwalania zasad oraz norm społecznych. Pomimo licznych zaleceń tworzonych na poziomie europejskim w przekazach medialnych nadal utrzymują się nierówności płci odwzorowujące rzeczywistość społeczną, w której kobiety spychane są do dziedzin życia związanych z rodziną i domem czy też koncentrowaniem się na własnym wyglądzie. Za przyczynę tego stanu rzeczy można uznać szerszy kontekst społeczno-polityczny odzwierciedlony m.in. w liczbie przedstawicielek płci żeńskiej obecnych w parlamencie RP (w Sejmie IX kadencji 2019–2023 panie stanowią 29% ogółu posłów). Innymi czynnikami tłumaczącymi niski poziom obecności kobiet w środkach masowego przekazu jest stosowanie pozamerytorycznych kryteriów wyboru uczestników różnego rodzaju programów, takich jak wygląd i wiek, które mogą wpłynąć na wyniki oglądalności, co bezpośrednio przekłada się na wyniki ekonomiczne podmiotów medialnych. Podczas panelu eksperci i ekspertki odpowiedzą na kluczowe pytania dotyczące niereprezentatywnej obecności kobiet w mediach, w tym w programach informacyjnych i opiniotwórczych. Zastanowimy się także nad głównymi przyczynami tego zjawiska i próbami wprowadzenia zmian umożliwiającym równy dostęp do mediów zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. |
Nauki społeczne |
|