Szkoła średnia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Szlakiem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i okolicach |
Temat wycieczki związany jest z dziedzictwem naszej Uczelni i Jej Patrona, a zarazem specyfiką naszego kierunku „Chrześcijańska turystyka religijna”, przygotowującego do wykonywania zawodu pilota i przewodnika. Chcemy pokazać atrakcyjność turystyczną i pielgrzymkową miejsc zw. z naszym Patronem w Warszawie i okolicach. Zapoznając z tym dziedzictwem zarazem wskazujemy sensowność studiowania zagadnień związanych z turystyką religijną, którą można uprawiać na różne sposoby, m.in. poznając to co „nasze”, budując więzi międzypokoleniowe. W programie tej wycieczki będzie m.in. Muzeum Kard. Stefana Wyszyńskiego, Jego grób w Archikatedrze, kościół Wizytek, Laski, Pałac Arcybiskupów Warszawskich przy ul. Miodowej w Warszawie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrównoważony rozwój w ekonomii i finansach |
Dynamiczne zmiany wymogów w zakresie zrównoważonego rozwoju, ESG, polityki klimatycznej zachęcają do pogłębiania wiedzy na temat wymogów, regulacji prawnych, szans i wyzwań jakie stoją przed podmiotami gospodarczymi. Dlatego istotne znaczenie ma ciągłe pogłębianie informacji w zakresie zmian zrównoważonego rozwoju w tym w obszarze ekonomii i finansów (w sektorze bankowym, ubezpieczeniowym, na rynku kapitałowym itd.). Ciekaw są praktyki w tym zakresie w poszczególnych krajach UE. Kluczowe elementy prezentowane obejmują: - metodologia zrównoważonego rozwoju: pojęcia, główne obszary oddziaływania w zakresie ekonomii i finansów, - regulacje prawne i inne wytyczne normujące szeroki zakres ESG, - ESG w ekonomii – przykład, - ESG w finansach, - Case study: Polska i inne kraje UE, - Możliwości, szanse, wyzwania, problemy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty w NCBJ |
Zapraszamy do Narodowego Centrum Badań Jądrowych na dzień zajęć warsztatowych. Klasa szkolna weźmie udział w dwóch aktywnościach: 1. Warsztaty z licznikami promieniowania Poprowadzimy warsztaty polegające na badaniu własności promieniowania jonizującego. Uczestnicy w małych zespołach wyposażonych w zestaw liczników promieniowania jonizującego zmierzą promieniowanie różnych radioaktywnych przedmiotów oraz zbadają zależność natężenia promieniowania od odległości od źródła lub rodzaju przesłony. Zmierzą również promieniowanie kosmiczne (miony). Czas warsztatów: 2,5 h. 2. Warsztaty z druku 3D Zajęcia poświęcone są sposobom wykorzystania druku 3D, ze szczególnym uwzględnieniem technologii FDM (Fused Deposition Modeling). W ramach zajęć postaramy się objaśnić działanie druku 3D, jego zalety, jak i ograniczenia. Przebędziemy drogę od pomysłu do gotowego wyrobu. Zasadniczą częścią zajęć są praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, które pozwalają uczniom zapoznać się z procesem przygotowania modeli do druku, jak i obsługi drukarki 3D. Czas warsztatów: 2,5 h. UWAGA! Pomiędzy zajęciami przerwa obiadowa. Istnieje możliwość skorzystania (odpłatnie) ze stołówki NCBJ.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywizacja jako klucz do poprawy jakości życia |
Wielu z nas doświadcza trudności oraz ograniczeń w wykonywaniu czynności dnia codziennego. Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztacie dotyczącym aktywizacji funkcjonalnej i społecznej osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Lekcję rozpoczniemy od krótkiego wstępu teoretycznego ukierunkowanego na zastosowanie terapii zajęciowej we wskazanych grupach. Pozwoli Ci to na zrozumienie jakie trudności mogą mieć osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze podczas codziennego funkcjonowania. Zapoznamy się z technikami asekuracji i sprzętem wspomagającym wykonanie czynności. Pokażemy Ci jak wygląda prawidłowa jazda na wózku przez przeszkody oraz jak pokonać tor przeszkód z trzymanymi w rękach przedmiotami. Podczas planowanego warsztatu dowiesz się jak terapeuta zajęciowy może wspomóc osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami podczas codziennych czynności, a może zainteresujesz się omawianą tematyką i w przyszłości dołączysz do naszego terapeutycznego grona. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego. Szczególnie istotnym celem ich stosowania w procesie peklowania mięsa jest wytworzenie stabilnej po obróbce termicznej barwy oraz aromatu i smaku typowego dla mięsa peklowanego. Należy jednak pamiętać, iż obecność azotanów (III) i (V) oraz ich pochodnych może być szkodliwa dla zdrowia człowieka. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy kolor ma smak? Czyli o posiłkach doznaniowych |
Na odczuwany przez nas smak oddziałuje to co widzimy. Percepcja zapachu i posmaku znajduje się pod dużym wpływem barwy. Podczas wykładu słuchacze zapoznani zostaną z naukowymi podstawami doznań, jakie towarzyszą podczas spożywania posiłków w ściśle określonych warunkach i otoczeniu. Wiedza przekazana zainteresuje każdego konsumenta ale przydatna może być zwłaszcza osobom związanym z branżą gastronomiczną, organizującym i planującym warunki spożywania posiłków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czym dokładnie jest pamięć? – Metody efektywnego uczenia się |
Czy zastanawialiście się kiedyś, co dzieję się w waszym mózgu, kiedy się uczycie? Jak to jest, że pewne rzeczy pamiętamy, a pewne nie? Jeśli chcecie dowiedzieć się czym jest pamięć, to ta lekcja jest dla was! Razem poznamy mechanizmy jej funkcjonowania. Dowiemy się, jakie struktury mózgu są szczególnie ważne dla pamięci, jakie ćwiczenia je rozwijają i zachowują w dobrej kondycji. Przyjrzymy się też zjawisku plastyczności synaptycznej i dowiemy się, jaki typ uczenia jest dla was najbardziej korzystny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ślady niewidoczne gołym okiem: magia światła i chemii w kryminalistyce |
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak detektywi znajdują ukryte dowody na miejscach zbrodni? Jak można odkryć ślady krwi, które zostały starannie wyczyszczone, lub jak wykryć niewidoczne odciski palców na dokumentach? W świecie kryminalistyki odpowiedzi na te pytania dostarczają zaawansowane technologie świetlne i chemiczne, które pozwalają na odkrycie śladów niewidocznych gołym okiem. Nasze zajęcia przeniosą Cię w fascynujący świat kryminalistyki, gdzie nauka spotyka się z magią technologiczną. Wykorzystamy różne rodzaje światła, takie jak ultrafioletowe (UV) i podczerwone (IR), oraz zaawansowane odczynniki chemiczne, aby odkryć tajemnice ukryte w dowodach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice bogactwa i ubóstwa krajów: dlaczego różnimy się tak bardzo? |
Lekcja stanowi wprowadzenie do tego, czym jest bogactwo i ubóstwo na poziomie krajów. Na zajęciach postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób możemy zmierzyć zamożność narodu, skupiając szczególną uwagę na Produkcie Krajowym Brutto (PKB). Przeanalizujemy, co ten wskaźnik mówi nam o ekonomicznej sytuacji kraju, zwracają przy tym uwagę na jego ograniczenia. Przyjrzymy się również poszczególnym krajom na świecie pod względem poziomu ich bogactwa, W kolejnym kroku omówimy kluczowe czynniki, które mogą wpływać na bogactwo kraju, koncentrując się na takich aspektach jak: zasoby ludzkie (w tym demografia czy edukacja), zasoby naturalne (w tym dostęp do surowców mineralnych), czynniki ekonomiczne (w tym kapitał), dostęp do technologii i polityka. Na zakończenie poruszymy temat nierówności między poszczególnymi krajami, zastanawiając się, dlaczego dysproporcje w zamożności nadal występują i co możemy zrobić, aby je ograniczyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Współczesne kino gruzińskie |
Celem lekcji festiwalowej jest przybliżenie ważnych dzieł filmowych regionu Kaukazu Południowego przede wszystkim z Gruzji, i nadanie im kontekstu ułatwiającego ich odbiór, a także zaprezentowanie młodzieży wybitnych i wartościowych przykładów gruzińskiej kinematografii. Ważna jest dla nas także edukacja o tak interesującym i fascynującym regionie, jakim jest Kaukaz. Chcemy uciec od stereotypów i pokazać Gruzję od innej strony niż zazwyczaj widzą ją turyści (wśród których ten kraj staje się coraz popularniejszym kierunkiem wyjazdów), zaznajomić z produkcjami, które są trudno dostępne w Polsce. Podczas lekcji omówione będą zarówno dzieła mistrzów kina gruzińskiego, jak i obrazy współczesnych, a jeszcze dość mało znanych reżyserów. W szczególności chciałybyśmy opowiedzieć o filmach, które pokazywałyśmy podczas 5. Festiwalu Kina Gruzińskiego Gamardżoba Kino w Warszawie. W trakcie wykładu znajdą się filmy wielkich nazwisk gruzińskiej kinematografii, między innymi ostatni film Zazy Khalvashi “Drawing Lots” dokończony przez jego córkę Tamtę Khalvashi, pokazujący barwną wielokulturowość Batumi oraz najnowszy film legendarnej Lany Gogoberidze “Mother and Daughter or The Night is Never Complete”. Dodatkowo wspomnimy o mistrzach gruzińskiego kina – Otarze Ioselianim, który zmarł w zeszłym roku oraz Sergieju Paradżanowie, w setną rocznicę jego urodzin. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wszyscy jesteśmy neuroróżnorodni |
Gatunek ludzki charakteryzuje neuroróżnorodność, w ramach której istnieją dwie grupy: neutorypowi i neuroatypowi. Pierwsza grupa to, osoby, których funkcje i struktury mózgu, determinują typowy dla większości sposób percypowania świata i reagowania na bodźce, wchodzenia ze światem w interakcje. Do drugiej grupy należą osoby, których mózgi warunkują bardziej idiosynkratyczny sposób percypowania świata. W tej grupie znajdują się przede wszystkim osoby w spektrum autyzmu i na ich przykładzie przybliżę temat neuroróżnorodności. Autyzm jest genetycznie uwarunkowanym ludzkim wariantem neurologicznym. Autystyczne mózgi charakteryzują się szczególnie wysokim poziomem łączności synaptycznej i reaktywności. To sprawia, że subiektywne doświadczenie jednostki autystycznej staje się bardziej intensywne i chaotyczne niż u osób nie autystycznych: zarówno na poziomie czuciowo-ruchowym, jak i poznawczym, umysł autystyczny ma tendencję do rejestrowania większej ilości informacji, a wpływ każdego fragmentu informacji ma tendencję do bycia zarówno silniejszym i mniej przewidywalnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemia powierzchni |
Chemia powierzchni - co to takiego? Czy powierzchnia materiału jest inna niż cała jego objętość? Jeśli tak to jakie może mieć to konsekwencje. Skąd tak naprawedę wiemy jak ona wygląda. Jak chemicy analizują powierzchnię? Postaramy się znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania. A przy okazji, skoro w końcu to lekcja, przypomnimy sobie co się kryje pod pojęciami alkohol, aldehyd, kwas karboksylowy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co robi mapa w Wirtualnej Rzeczywistości? |
Mapa jest powszechnie kojarzona z płachtą papieru. Tymczasem nowoczesna kartografia zajmuje się zupełnie innym przedstawianiem rzeczywistości. Większość z nas korzysta z map na smartfonie. Niewiele osób jednak wie, Wirtualna Rzeczywistość też jest miejscem, w którym mapy mają swoje miejsce. I nie chodzi tu o gry… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dług publiczny: przyjaciel czy wróg? – Odkrywamy tajniki zadłużenia państw |
Lekcja stanowi podróż w świat finansów publicznych i jest skierowana do młodzieży zainteresowanej ekonomią i finansami państwa. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym dokładnie jest dług publiczny i w jaki sposób państwa najczęściej decydują się na zaciąganie tego długu. Na zajęciach omówimy przyczyny, dla których rządy poszczególnych państw decydują się na zaciąganie długu. Omówimy też różne cele zaciągania długu, takie jak finansowanie deficytu budżetowego, inwestycje w infrastrukturę czy stymulowanie wzrostu gospodarczego w okresach kryzysów ekonomicznych. Omówimy także zalety i wady zadłużania się państwa. Przyjrzymy się korzyściom, takim jak możliwość szybszego reagowania na potrzeby społeczne, finansowania edukacji, zdrowia, obronności czy infrastruktury, które są kluczowe dla rozwoju kraju. Z drugiej strony, zwrócimy uwagę na ryzyka, w tym na obciążenie przyszłych pokoleń kosztami dzisiejszych decyzji oraz na potencjalne problemy z wiarygodnością kredytową na arenie międzynarodowej. Lekcja ta pozwoli uczestnikom na głębsze zrozumienie skomplikowanej natury długu publicznego i jego wpływu na gospodarkę, otwierając drogę do bardziej świadomego postrzegania decyzji politycznych związanych z zadłużeniem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inżynieria powierzchni – cicha bohaterka naszego życia |
Inżynieria powierzchni to ważna część inżynierii materiałowej, zajmująca się modyfikacją i doskonaleniem właściwości powierzchni materiałów w celu poprawy ich funkcjonalności i trwałości. Procesy technologiczne modyfikujące właściwości powierzchniowe wyrobów, zajmują w nowoczesnym przemyśle ważne miejsce, pozwalając dopasować produkt do wymagań jego użytkowników. Umożliwiają znaczne zaoszczędzenie czasu, energii i kosztów w procesie produkcji oraz wydłużają żywotność gotowych elementów. Dlaczego barierki na ulicach są ocynkowane metodą ogniową i jak nazywał się Polak, który wymyślił ten proces? Z jakiego powodu tytanowe implanty kostne są utleniane, a tytanowe zastawki serca azotowane? Jakie procesy zachodzą, kiedy malujemy ścianę w pokoju, a jak barwione są aluminiowe nóżki mebli do pokoi dziecięcych? Czym jest emalia na garnkach i dlaczego nieprzywierająca powłoka teflonowa jednak trzyma się patelni? Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedź w trakcie lekcji wprowadzającej w fascynujący świat inżynierii powierzchni. Lekcja prowadzona będzie w postaci wykładu, wzbogaconego o możliwość obejrzenia eksponatów, ilustrujących omawiane zjawiska. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jakie tajemnice kryją się w inskrypcjach w piwnicach w kamienicy przy ul. Strzeleckiej 8 w Warszawie |
Uczestnicy zajęć poznają historię kamienicy przy ul. Strzelekciej 8 w Warszawie oraz będą rozszyfrowywać informacje, które kryją się w inskrypcjach wyrytych na ścianach w tej kamienicy. W takcie lekcji będze też można zobaczyć autentycze napisy wyryte własnoręcznie przez osoby przetrzymywane w areszcie Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Warszaiwe, który wieścił się w tej kamienicy w latach 1945-1948. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Korozja nasza codzienna |
Korozja jest obecna w naszym życiu. Jej ślady widzimy codziennie na ulicy, jest w naszych domach, atakuje nasze samochody, mosty, garnki i pralki. Skorodowane przedmioty są tak powszechne, że często już nawet nie zwracamy na nie uwagi, dopóki most się nie zawali, samochód nie odmówi współpracy albo garnek nie zacznie przeciekać. A warto przyjrzeć się temu zjawisku bliżej, zanim jeszcze spowoduje szkody, albowiem korozja to nie tylko nasz wróg, z którym należy walczyć, ale i przyjaciel, którego możemy wykorzystać w pozytywny sposób. W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się czym jest korozja i dlaczego zjawisko to jest tak powszechne. Zdobędą wiedzę, jakie typy korozji są najczęściej spotykane w życiu codziennym i jakie mechanizmy elektrochemiczne są za nią odpowiedzialne. Poznają sposoby na ochronę przed korozją oraz dowiedzą się, kiedy zjawisko korozji może grać pozytywną rolę w naszym życiu. Lekcja prowadzona będzie w postaci wykładu, wzbogaconego o możliwość obejrzenia eksponatów, ilustrujących omawiane zjawiska. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa |
Tytuł warsztatu „Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa” powtarza tytuł książki prowadzącej warsztat. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną fragmenty filmów i seriali z inkluzją wierszy. Wspólnie zastanowimy się, jak nawzajem obraz i słowo się komentują, uzupełniają, oświetlają. Słowo poetyckie przeszczepione do filmu zostaje chronione od zamilknięcia, ponadto: zarówno ku czemuś odsyła (realizując zamysł twórców filmu), jak i autotelicznie się manifestuje. To właśnie poezja (czas wiersza) staje się tu głosem mniejszości i uczy uważnego przyglądania się w dominującej kulturze medialnej, supremacji ekranu, kulturze skrolowania i przeglądania, kulturze binge-watchingu. Podczas lekcji Młodzież zastanowi się nad własną definicją poezji, pozna koncepcje i nurty poetyckie, włączy się w interpretację wiersza, a wreszcie odbędzie ćwiczenie pisarskie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Preparowanie i etykietowanie owadów |
W trakcie zajęć uczestnicy nabędą wiedzę na temat budowy, preparowania i etykietowania postaci imaginalnych owadów. Samodzielnie spreparują, oznaczą i zaetykietują jeden okaz chrząszcza. W efekcie posiądą umiejętność zakładania i prowadzenia entomologicznych kolekcji naukowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Psychologia jest super! Wykorzystanie psychologii na randce, egzaminie i w innych sytuacjach |
Zapraszam na lekcję, która pokaże, że psychologia jest przydatna w życiu codziennym. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak wykorzystać wiedzę psychologiczną, żeby dobrze wypaść na randce, poradzić sobie ze stresem, zrobić dobre wrażenie na egzaminatorze, czy nie dać się zmanipulować na przykład podczas zakupu samochodu? Jeśli tak, to mam dla Was idealne wydarzenie! Zapraszam Was na wykład pt. "Psychologia jest super! czyli o wykorzystaniu wiedzy psychologicznej na randce, egzaminie i w innych sytuacjach". Przedstawię na nim kilka teorii i badań naukowych, których wyniki każdy z Was może z łatwością wykorzystać w swoim codziennym życiu. Nie obiecuję, że po tych zajęciach staniecie się mistrzami flirtu czy geniuszami egzaminacyjnymi, ale z pewnością otrzymacie kilka przydatnych wskazówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Smart materials – podróż w głąb inteligencji nowoczesnych materiałów |
Materiały inteligentne pełnią ważną, lecz niekiedy, ukrytą rolę w naszym rozwoju technologiczno-społecznym. Dziedziny takie jak: medycyna, obronność, przemysł lotniczy, czy samochodowy, od lat wykorzystują te materiały w swych konstrukcjach. Ich zdolność do zmieniania swych właściwości w reakcji na bodziec zewnętrzny sprawia, iż mogą być wykorzystywane tam, gdzie „standardowe” materiały nie spełniałyby powierzanej funkcji – tworząc części inteligentnej struktury danego wyrobu. Z racji ważnej roli tych materiałów w naszym życiu, celem lekcji będzie zaznajomienie słuchaczy z terminem materiałów inteligentnych oraz ich przykładów podczas prezentacji wstępnej. Następnie podczas warsztatu możliwe będzie samodzielne zbadanie właściwości poszczególnych materiałów inteligentnych takich jak: materiały z termiczną pamięcią kształtu, czy też materiałów wrażliwych na zmiany pH. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? To tylko niektóre pytania na które odpowiemy. Podczas wykładu postaramy się również wykazać, że czekolada może być zdrowsza od niejednego warzywa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy chód człowieka jest tak prosty, jak nam się wydaje? |
Chód człowieka wydaje się być bardzo prostym i nieskomplikowanym ruchem. Jest to dla nas tak automatyczna czynność, że w zasadzie nie myślimy o tym, jak chodzimy. Wszystko się odmienia, gdy przytrafi nam się jakaś kontuzja. Uraz kończyny, odcisk w trakcie długiego marszu czy wrastający paznokieć mogą sprawić, że nasz chód zacznie się zmieniać a z nim praca całego ciała. Te bardziej i mniej poważne zdarzenia sprawiają, że zaczynamy skupiać się na tym, jak idziemy. W przypadku bólu nie chcemy obciążać kończyny, więc przenosimy ciężar ciała na zdrową nogę. Jeśli nasza stopa była unieruchomiona przez wiele tygodni np. w gipsie, to musimy nauczyć się chodzić od nowa. W powrocie do zdrowia pomaga nam diagnostyka |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy Miley Cyrus ma rację? Ekonomicznie o współczesnych problemach ekologicznych i społecznych |
Czy Miley Cyrus ma rację mówiąc, że jako społeczeństwo „tylko bierzemy i bierzemy i ciągle zwiększamy produkcję (…) żyjemy na g****** planecie, której nie możemy przekazać kolejnemu pokoleniu”? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ilu osób potrzeba do zarządzania aplikacją mobilną? |
Czy żeby pracować w IT trzeba umieć programować? Kto jest potrzebny, żeby powstała aplikacja mobilna? Jak się zarządza produktami cyfrowymi? Kim jest product manager i UX designer? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jeden dzień z życia człowieka w perspektywie Prawa Administracyjnego |
Uczniowie dowiedzą się jakie normy prawa administracyjnego realizują w przeciętny dzień swojej aktywności życiowej, a także poznają instytucje prawa administracyjnego, w których funkcjonowaniu – świadomie lub nie – na co dzień uczestniczą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Komunikacja jako meta kompetencja w zarządzaniu |
Wykład "Komunikacja jako meta kompetencja w zarządzaniu" skupia się na kluczowej roli komunikacji w zarządzaniu. Podkreśla, jak efektywna komunikacja wpływa na różne aspekty zarządzania, włączając w to przywództwo, rozwiązywanie konfliktów, budowanie zespołu i motywowanie pracowników. Prezentuje techniki i strategie komunikacyjne, które są niezbędne dla menedżerów w celu zwiększenia efektywności zarządzania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Społeczeństwo cyfrowe i teorie spiskowe - casus Russiagate |
Przedmiotem zajęć będzie zjawisko rozpowszechnione w świecie postprawd; teorie spiskowe, które stały się elementem społeczeństwa cyfrowego tym bardziej, im szersze jest oddziaływanie tradycyjnych ośrodków medialnych. Na warsztat weźmiemy Russiagate, czyli kilkuletnią globalną psychozę społeczną, która wmawiała odbiorcom mediów, że wybory prezeydenckie w USA w 2016 zostały sfałszowane przez Rosjan. |
|
|
Lekcja festiwalowa | What exactly is memory? Methods of effective learning |
Have you ever wondered what happens in your brain as you learn? How is it that we remember some things and some things we don't? If you want to find out what memory is this lesson is for you! Together we will learn about the mechanisms of its functioning. We will explore what structures in the brain are particularly important for memory, what exercises develop them and keep them in good shape. We will also look at the phenomenon of synaptic plasticity and find out what type of learning is most beneficial for you. The lesson is dedicated to high school students. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywizacja jako klucz do poprawy jakości życia |
Wielu z nas doświadcza trudności oraz ograniczeń w wykonywaniu czynności dnia codziennego. Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztacie dotyczącym aktywizacji funkcjonalnej i społecznej osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Lekcję rozpoczniemy od krótkiego wstępu teoretycznego ukierunkowanego na zastosowanie terapii zajęciowej we wskazanych grupach. Pozwoli Ci to na zrozumienie jakie trudności mogą mieć osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze podczas codziennego funkcjonowania. Zapoznamy się z technikami asekuracji i sprzętem wspomagającym wykonanie czynności. Pokażemy Ci jak wygląda prawidłowa jazda na wózku przez przeszkody oraz jak pokonać tor przeszkód z trzymanymi w rękach przedmiotami. Podczas planowanego warsztatu dowiesz się jak terapeuta zajęciowy może wspomóc osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami podczas codziennych czynności, a może zainteresujesz się omawianą tematyką i w przyszłości dołączysz do naszego terapeutycznego grona. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania. Tworzymy prostą teorię naukową i sprawdzamy jej prawdziwość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Druk 3D - warsztaty |
Przygotowanie projektu do druku 3D z tworzyw termoplastycznych. Podczas warsztatów uczniowie będą mieli okazję skorzystać z aplikacji SolidWorks for Kids oraz Ultimaker Cura, które ułatwiają przekształcić pomysł w realne przedmioty. Wspólnie z prowadzącym stworzą prosty model, który następnie przekształcą w plik STL. Dowiedzą się, jak używać narzędzi do tworzenia, edytowania obiektów 3D, a także jakie właściwości posiadają tworzywa termoplastyczne, dzięki którym możemy je wielokrotnie kształtować. Po zakończeniu projektu, uczniowie przygotują jeden z prostych modeli do wydruku i uruchomią proces wydruku, aby zobaczyć jak efekty pracy na komputerze mogą przełożyć się na uzyskanie praktycznie dowolnego kształtu w rzeczywistości! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dług publiczny: przyjaciel czy wróg? – Odkrywamy tajniki zadłużenia państw |
Lekcja stanowi podróż w świat finansów publicznych i jest skierowana do młodzieży zainteresowanej ekonomią i finansami państwa. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym dokładnie jest dług publiczny i w jaki sposób państwa najczęściej decydują się na zaciąganie tego długu. Na zajęciach omówimy przyczyny, dla których rządy poszczególnych państw decydują się na zaciąganie długu. Omówimy też różne cele zaciągania długu, takie jak finansowanie deficytu budżetowego, inwestycje w infrastrukturę czy stymulowanie wzrostu gospodarczego w okresach kryzysów ekonomicznych. Omówimy także zalety i wady zadłużania się państwa. Przyjrzymy się korzyściom, takim jak możliwość szybszego reagowania na potrzeby społeczne, finansowania edukacji, zdrowia, obronności czy infrastruktury, które są kluczowe dla rozwoju kraju. Z drugiej strony, zwrócimy uwagę na ryzyka, w tym na obciążenie przyszłych pokoleń kosztami dzisiejszych decyzji oraz na potencjalne problemy z wiarygodnością kredytową na arenie międzynarodowej. Lekcja ta pozwoli uczestnikom na głębsze zrozumienie skomplikowanej natury długu publicznego i jego wpływu na gospodarkę, otwierając drogę do bardziej świadomego postrzegania decyzji politycznych związanych z zadłużeniem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) - fakty i mity |
Bezpieczeństwo oraz możliwość jego zapewnienia przez państwo stanowi jeden z najważniejszych tematów podnoszonych obecnie w dyskursie publicznym w Polsce. W świecie, który cechuje wysoki poziom współzależności i niepewności, bezpieczeństwo Polski postrzegane jest przez pryzmat jej członkostwa w organizacjach międzynarodowych – przede wszystkim Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz Unii Europejskiej. Celem lekcji jest przybliżenie uczniom kluczowych celów i zasad funkcjonowania Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego – jednej z najważniejszych organizacji międzynarodowych działających w sferze bezpieczeństwa. Ukazane zostanie także miejsce, jakie Polska zajmuje w ramach tej organizacji. Pojawiające się w przestrzeni publicznej informacje o NATO nierzadko są uproszczone i mogą prowadzić do powstawania błędnych wyobrażeń o tej organizacji międzynarodowej oraz roli, jaką pełni. To z kolei może przekładać się na poczucie bezpieczeństwa Polaków. Informacje te – zarówno „fakty”, jak i „mity” – będą stanowiły punkt wyjścia do dyskusji o znaczeniu członkostwa w NATO dla bezpieczeństwa Polski. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rozszczepienie atomu - rozwój czy zagrożenie z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski? |
W Naszym kraju są dwie ścierające się koncepcje związane z rozwojem energetycznym Polski w kierunku energii opartej o rozszczepienia jądra atomowego. Huraoptymizm kontra czarnowidztwo. W natłoku różnych opinii i przesądów każdy z Nas powinien zmierzyć się z argumentami za jak i przeciw, bo tylko wtedy będzie w stanie obiektywnie zmierzyć się z tym problemem. Problemem , który dotyczy Nas wszystkich a jego rozwiązanie stanowi o naszej przyszłości. To spotkanie będzie możliwością wyrobienia sobie zdania na ten temat. Autor w obiektywny sposób poda zarówno argumenty za jak i przeciw energii pochodzącej z elektrowni jądrowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Street food – głód ulicy |
Fenomen jedzenia ulicznego nie jest wymysłem naszych czasów i współczesną modą. Wiele kultur w ten sposób od dawien dawna praktykuje nabywanie posiłków i spożywanie właśnie w takiej ulicznej formie. Dziś w tzw. zachodnim świecie coraz częściej posiłki kupuje się w przydrożnych barach i punktach i spożywa na ulicy, zatrzymując się na te okoliczność lub też spożywając posiłek idąc. Food trucki i inne formy dystrybucji żywności stały się znakiem naszych czasów. Jak powszechne jest spożywanie tzw. street foodu i jakie są tradycje tej formuły żywienia, tej wiedzy dostarczy wykład, który zainteresuje przeciętnego konsumenta, jak i organizatora usług gastronomicznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sztuczna inteligencja a ochrona konsumentów i konkurencji |
W ciągu następnej dekady sztuczna inteligencja może znacząco zmienić nasze życie, od korzystania z wirtualnych asystentów osobistych po podróżowanie pojazdami autonomicznymi. Sztuczna inteligencja może również pokonać fizyczne ograniczenia kapitału i pracy oraz stworzyć nowe źródła wartości i wzrostu. Co więcej, sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zmienić status quo i stworzyć nowe możliwości biznesowe, oraz znacząco zmienić gospodarkę światową. Naukowcy i eksperci wyrażają jednak obawy o zrównoważony rozwój ze względu na możliwość wystąpienia prekariatu, militarne zagrożenie ze strony broni autonomicznej czy problemy z redystrybucją bogactwa. Z drugiej strony sztuczna inteligencja może doprowadzić do zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków na drogach, lepszego wykorzystania posiadanych przez ludzkość zasobów, skuteczniejszej ochrony środowiska czy poprawy opieki zdrowotnej. Aby sprostać wyzwaniom jakie wiążą się z wykorzystaniem sztucznej inteligencji na masową skalę przy jednoczesnej ochronie konsumentów i konkurencji Komisja Europejska opracowała Akt ws. Sztucznej Inteligencji, który ma zapewnić bezpieczeństwo i przestrzeganie praw podstawowych czy wspierać innowacyjność. W ramach wykładu omówione zostaną podstawowe zasady Aktu ws. Sztucznej Inteligencji takie jak: • poszanowania ludzkiej godności i kontroli przez człowieka, • technicznej solidności i bezpieczeństwa, • poszanowania prywatności i ochrony danych, • przejrzystości sposobu funkcjonowania, • promowania różnorodności, braku dyskryminacji oraz sprawiedliwości, • funkcjonowania dla osiągnięcia dobrobytu społecznego oraz poszanowania środowiska naturalnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty z zakresu różnic międzykulturowych |
Warsztaty z różnic międzykulturowych to ciekawe i ważne zajęcia, które pomagają zrozumieć i efektywnie współpracować z osobami z różnych kultur. Umiejętności z tego zakresu stają się coraz ważniejsze w dzisiejszym społeczeństwie. Nabierają też szczególnego znaczenia dla osób pracujących w międzynarodowym środowisku. Podczas zajęć uczniowie poznają proces My-Oni oraz jego konsekwencje dla wzajemnych relacji w środowisku życiu zarówno w prywatnym, jak i zawodowym. Na zajęciach, przedstawionych i przeanalizowanych zostanie również osiem wymiarów różnic kulturowych zaproponowanych przez Erin Meyer, autorkę Mapy Kulturowej. Porozmawiamy o ich wpływie na wzajemne postrzeganie i współpracę osób z rożnych kultur. Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję zwiększyć swoją świadomość kulturową, co pozwoli na lepsze zrozumienie i efektywną komunikację i współpracę z osobami z innych krajów. W czasie analizy poruszone zostaną kwestie potencjalnych konfliktów, jakie mogą się pojawić w przypadku obopólnego braku zrozumienia swojej odmienności kulturowej – uczniowie będą mieli okazję ustalić własne rozwiązania nieporozumień na tym tle. Podsumowując, warsztaty pozwolą zwiększyć efektywność pracy uczniów poprzez lepsze zrozumienie różnic międzykulturowych w międzynarodowym środowisku oraz wzmocnią umiejętności budowania relacji. To ważne zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Warsztaty z zakresu różnic międzykulturowych, to zajęcia dla osób zainteresowanych psychologią i jej praktycznymi aspektami oraz otwartych na świat i ludzi, którzy żyją w jego różnych zakątkach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Współczesna czarownica – kim jest i jak ją widzimy? |
Praktykowanie magii we współczesnym świecie kojarzy się głównie z fabułami filmów i książek z gatunku fantasy. Kontekst fikcjonalny nie jest jednak jedynym, w którym można spotkać się z tym zjawiskiem. W czasie spotkania wspólnie stworzymy dwa „portrety” współczesnej czarownicy. Jeden powstanie na początku zajęć z pierwszych skojarzeń uczestników dotyczących znanych im faktów i kulturowych przedstawień magii. Drugi będziemy tworzyć wspólnie w czasie przebiegu warsztatu, w oparciu o zdobywaną wiedzę. Celem spotkania jest przybliżenie uczniom historii oraz treści praktyk religijnych znanych jako wicca, zrzeszających osoby, które same nazywają się współczesnymi czarownicami. Poznamy główne nurty we współczesnym czarownictwie, a także znaczenia niektórych mitów oraz rytuałów wiccańskich. Zastanowimy się nad tym, jak współcześnie rozumiana jest religia, jakie są jej granice oraz w jaki sposób na nasze rozumienie magii wpływa to, jak przestawiana jest w filmach i książkach. Warsztat ma stanowić dla uczestników punkt wyjścia do własnych refleksji na temat tego, czym dla nich samych jest duchowość oraz tolerancja religijna. Wzbogaci również ich sposób patrzenia na kulturę popularną, a także uświadomi im, że źródła inspiracji licznych, znanych i lubianych fabuł z gatunku fantastyki są znacznie bardziej realne niż z pozoru może się wydawać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zwiedzanie Laboratorium Aparatury Procesowej z prezentacją wybranej instalacji doświadczalnej |
Inżynieria chemiczna i procesowa stanowi obecnie podstawę rozwoju nowoczesnych technologii przemysłu przetwórczego przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarki światowej i szeroko pojętego rozwoju cywilizacji. W ramach proponowanej lekcji będą mieli Państwo okazję zwiedzić Laboratorium Aparatury Procesowej, które zajmuje szczególne miejsce w programie kształcenia na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa realizowanym na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Zestawy ćwiczeniowe, które zostaną zaprezentowane podczas zwiedzania laboratorium stanowią unikalny zbiór obejmujący podstawowe procesy i aparaturę przemysłowych systemów technologicznych spotykanych m.in. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, spożywczym, petrochemicznym i kosmetycznym. Wśród blisko dwudziestu stanowisk dydaktycznych, które zostaną zaprezentowane szczególne miejsce zajmują aparaty stosowane w procesach separacyjnych będących podstawowymi operacjami we wszelkich technologiach przetwarzania materii z zadanych surowców do produktu o wymaganej jakości, a także aparaty stosowane w tzw. procesach wymiany masy oraz ciepła, jak również kontaktu fazowego. W ramach prezentacji każdego ze stanowisk zostaną omówione aspekty związane z istotą prezentowanego procesu, jego znaczeniem oraz obszarami zastosowania zarówno w przemyśle, nauce, jak i w życiu codziennym. Będą mieli Państwo okazję bliżej poznać między innymi proces klimatyzacji powietrza, wielostopniowego oczyszczania wody, a także aparaturę wykorzystywaną do produkcji mleka w proszku, czy też nowych formulacji leków wziewnych. W ramach lekcji zaplanowane jest również uruchomienie wybranej instalacji połączone ze szczegółową prezentacją jej działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Analiza ryzyka w projekcie |
Wrzesień... Wakacje się kończą, a wraz z nimi nasze wakacyjne projekty dobiegły końca lub lada moment się skończą. Powspominajmy więc wspólnie. Nazwa „projekt” nie jest tu przypadkowa. Warto wiedzieć, że np. każdy wakacyjny wyjazd to projekt. Dlaczego? Bo nie jest to rzecz, którą robimy rutynowo. Co ciekawe, im bardziej nasz projekt jest nierutynowy, tym łatwiej o zaskoczenie nas czymś, czego nie było w planie. Na ile takie sytuacje muszą być zaskakujące? Czy możemy coś z tym robić? W zarządzaniu mówimy, że projekty charakteryzują się ryzykiem, i że to ryzyko trzeba kontrolować. Jak to robić? Przybliżymy ten temat na przykładach. Będziemy mieli długą listę Waszych wakacyjnych projektów. Mamy też studencki projekt "Flota Koźmińskiego" zorganizowany przez studentów z Koła Naukowego Zarządzania Projektami Next.Gen.PM. Do zobaczenia we wrześniu! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak sprzedać kota bez butów i na dokładkę w worku? |
Zajęcia mają na celu uświadomienie, jakie najczęściej techniki wywierania wpływu są wykorzystywane w celu wpływania na nasze codzienne decyzje zakupowe. Podczas tych zajęć uczniowie poprzez przykłady z życia codziennego będą uczyć się rozpoznawać się manipulacje. W trudnym i konkurencyjnym środowisku handlowym, umiejętność ich identyfikacji jest niezwykle ważna dla konsumentów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Materiały w przemyśle lotniczym: wyzwania i zagrożenia |
Procedury bezpieczeństwa w lotnictwie są bardzo rygorystyczne, gdyż mają zapewnić maksimum bezpieczeństwa pasażerom i obsłudze lotu. Niemniej jednak, czasem niemożliwe jest przewidzenie wszystkich sytuacji, co może prowadzić do tragicznych zdarzeń lotniczych. Prowadzący przybliży uczniom historię kilku katastrof lotniczych, których powodem była degradacja materiałów zastosowanych w samolocie. Słuchacze dowiedzą się, m.in. czy można bez konsekwencji zmieniać rodzaj stali w elementach samolotu, co i dlaczego stało się z jednym z samolotów F-16 w 1992 roku, w którym nie zauważono śladów korozji. Wszystkie omawiane na lekcji przypadki katastrof lotniczych posłużą jako pretekst do zapoznania uczniów z rodzajami materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym oraz mechanizmami ich degradacji zmęczeniowej, wytrzymałościowej i korozyjnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroświat i makrokoszty – czym jest i ile nas kosztuje korozja mikrobiologiczna |
Korozja jest obecna w naszym życiu. Jej ślady widzimy codziennie na ulicy, jest też w naszych domach. Duża część z tych zniszczeń spowodowana jest obecnością mikroorganizmów na powierzchni różnych materiałów. Okazuje się, że mikroby nie tylko powodują choroby u ludzi, zwierząt czy roślin, ale również są czynnikiem degradującym materiały i całe konstrukcje. W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się czym jest korozja i korozja mikrobiologiczna. Zdobędą wiedzę, jakie mikroorganizmy atakują metale czy tworzywa sztuczne. Poznają koszty, które ponosi społeczeństwo w skutek ataku mikroorganizmów na materiały oraz dowiedzą się, kiedy korozja mikrobiologiczna może pomóc człowiekowi i środowisku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Siła głosu konsumenta - czym jest bojkot i jak go się robi? |
Zapraszam na spotkanie, na którym zgłębimy temat "Siła głosu konsumenta - czym jest bojkot i jak go się robi?" Będziemy się dowiadywać, jak bojkot może naprawdę zmieniać świat i jak Ty, jako konsument, możesz mieć realny wpływ na to, co się dzieje. Porozmawiamy o różnych sposobach bojkotu i przykładach, które pokazują, jak to działa w praktyce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chiny poza TikTokiem. Państwo Środka przez pismo |
Codziennie przeglądacie TikToka, a wyskakujące z Chin kłują w oczy językiem i tekstem chińskim? Warsztaty „Chiny poza TikTokiem” prezentują niesamowite Państwo Środka – jego tradycję i geografię zamkniętą w znakach pisma chińskiego: Hànzi. Na praktycznej lekcji ośmiu znaków poznacie model działania języka chińskiego, zobaczycie czym różni się od języków europejskich nauczanych w szkole oraz wybierzecie się w podróż przez znaki, miasta i zjawiska chińskiej kultury. Pytajcie śmiało o możliwości studiowania w Azji, o to ile znaków Chińczycy mają, a ile rzeczywiście znają, oraz co jada się na obiad w parnym Kantonie, a co w słonecznym Pekinie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ekonomia w praktyce: przedsiębiorstwo i konsument na współczesnym rynku usług |
Podczas lekcji wyjaśnione zostanie czym jest, a czym nie jest usługa. Opisane zostanie to, dlaczego tak trudno odróżnić usługę od dobra. Uczestnicy lekcji dowiedzą się jak dokonuje się oceny jakości usługi. Jednym z tematów będzie przedstawienie zasad funkcjonowania rynku usług oraz różnych modeli konkurencji, jakie występują między usługodawcami. Opisane zostaną zmiany w zachowaniu konsumenta usług i ich wpływ na strategię działalności firm usługowych. Wyjaśnione zostanie czym jest przewaga strategiczna podmiotu działającego na globalnym rynku usług i jak jest ona budowana. Wśród poruszonych na lekcji zagadnień znajdzie się temat marketingu usług. Opisana zostanie ponadto specyfika ekspansji zagranicznej na jednolitym rynku wewnętrznym usług UE. Omówione zostaną cechy współczesnych modeli międzynarodowego biznesu przedsiębiorstw usługowych. Uczestnicy lekcji dowiedzą się, w jakim kierunku ewoluuje rynek usług, jaka może być przyszłość sektora w najbliższych latach i z jakimi wyzwaniami poradzić sobie będą musieli usługodawcy. Lekcja ma mieć charakter interaktywny, uczestnicy będą zachęcani do zadania pytań, przedstawiania opinii i krytycznych komentarzy. |
|