historia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Szlakiem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i okolicach |
Temat wycieczki związany jest z dziedzictwem naszej Uczelni i Jej Patrona, a zarazem specyfiką naszego kierunku „Chrześcijańska turystyka religijna”, przygotowującego do wykonywania zawodu pilota i przewodnika. Chcemy pokazać atrakcyjność turystyczną i pielgrzymkową miejsc zw. z naszym Patronem w Warszawie i okolicach. Zapoznając z tym dziedzictwem zarazem wskazujemy sensowność studiowania zagadnień związanych z turystyką religijną, którą można uprawiać na różne sposoby, m.in. poznając to co „nasze”, budując więzi międzypokoleniowe. W programie tej wycieczki będzie m.in. Muzeum Kard. Stefana Wyszyńskiego, Jego grób w Archikatedrze, kościół Wizytek, Laski, Pałac Arcybiskupów Warszawskich przy ul. Miodowej w Warszawie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jakie tajemnice kryją się w inskrypcjach w piwnicach w kamienicy przy ul. Strzeleckiej 8 w Warszawie |
Uczestnicy zajęć poznają historię kamienicy przy ul. Strzelekciej 8 w Warszawie oraz będą rozszyfrowywać informacje, które kryją się w inskrypcjach wyrytych na ścianach w tej kamienicy. W takcie lekcji będze też można zobaczyć autentycze napisy wyryte własnoręcznie przez osoby przetrzymywane w areszcie Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Warszaiwe, który wieścił się w tej kamienicy w latach 1945-1948. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Okupacja niemiecka na warszawskiej Pradze |
Lekcja prowadozna będzie w oparciu o pamiętniki mieszkańców Pragi w czasie okupacji niemieckiej. Uczestnicy zajęć bedą analizować fragmenty pamiętników, poznają losy mieszkanców oraz realia w jakich przyszło im żyć na Pradze w czasie pkupacji niemieckiej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawda i Wolność. Ksiądz Jerzy Popiełuszko |
Spotkanie na wystawie zorganizowanej w 40 rocznicę męczeńskiej śmierci kapłana Solidarności. Celem spotkania jest poznanie ks. Jerzego i próba znalezienie odpowiedzi – dlaczego zabili księdza? Ekspozycja przybliża nam tło wydarzeń historycznych lat 70 i 80 oraz prezentuje ks. Jerzego począwszy od domu rodzinnego we wsi Okopy do żoliborskiej parafii i duszpasterstwa w środowisku robotniczych, akademickim i medycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kampusu UKSW przy ul. Dewajtis 5 |
Temat wycieczki związany jest z dziedzictwem naszej Uczelni, a zarazem specyfiką naszego kierunku „Chrześcijańska turystyka religijna”, przygotowującego do wykonywania zawodu pilota i przewodnika. Chcemy pokazać atrakcyjność turystyczną i pielgrzymkową miejsc zw. z naszym Uniwersytetem, atrakcje samego naszego kampusu przy ul. Dewajtis 5, który jest przecież miejscem historycznym. Zapoznając z tym dziedzictwem zarazem wskazujemy sensowność studiowania zagadnień związanych z turystyką religijną, którą można uprawiać na różne sposoby, m.in. poznając to co „nasze”, budując więzi międzypokoleniowe. W programie tej wycieczki będzie m.in. kościół i kompleks pokamedulski, szlak jakubowy, grób Staszica. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uwięzione – nie zniewolone. Kobiety aresztowane w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej |
Zapraszamy na prelekcję edukacyjną do Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej połączoną ze zwiedzaniem wystawy stałej. Lekcja poświęcona losom kobiet – aresztantek X Pawilonu. Opowiemy o różnicach w traktowaniu osadzonych ze względu na płeć podczas pobytu w celi, przesłuchań; różnicach w zachowaniu żandarmów wobec kobiet i mężczyzn. Przywołana zostanie konspiracja kawiarniana 1857-1862 jako zjawisko w dużej mierze stworzone przez kobiety. Dowiemy się jak na pytania śledczych reagowała Julia Freyer – osoba, która zostawiła pełen opis przesłuchania, któremu została poddana. Przywołane zostaną bohaterki Powstania Styczniowego i Rewolucji 1905 Roku; kurierki z oddziałów i kolporterki „bibuły”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ancient Egypt: Talking objects |
During the course of this interactive lesson, the students will be presented copies of different objects from ancient Egypt with which they will be able to interact. The copies of papyri, of tomb inscriptions and more awaits discovery! The goal of this lesson is to introduce students to the concepts of ‘talking objects’ from ancient Egypt, that is the idea that all archaeological finds ‘speak for themselves’ if one lets them. The notion of how they could possibly ‘speak’ to ancient Egyptians will also be demonstrated through explaining the ancient settings of the objects. Students will also be encouraged to develop their own ideas about the use and context of the objects. The lesson will provide a great opportunity for students to gain a short introduction to cultural concepts very different from theirs and also to how modern scholars and people can approach these ancient ideas. The language of the lesson is English. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekarze – więźniowie gestapo w alei Szucha |
Wśród więźniów gestapo byli również lekarze. Ich aresztowania następowały przez cały okres okupacji. Przetrzymywano ich i w areszcie na Szucha, i w więzieniu na Pawiaku. Lekcja przybliży sylwetki wybranych medyków przesłuchiwanych w warszawskiej siedzibie Urzędu Komendanta Policji Bezpieczeństwa i Służby Bezpieczeństwa, między innymi małżeństwa Anny i Henryka Czuperskich, Zofii Garlickiej, Janiny Węgierskiej. Uczestnicy spotkania będą mieli okazję poznać zarówno przebieg śledztw, jak i dalsze losy lekarzy – więźniów gestapo, których męczeńska droga znaczona była przez więzienne cele, druty obozów, salwy plutonów egzekucyjnych. Zwolnienia zdarzały się rzadko. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polski patriotyzm w XX wieku - między heroizmem a zdradą |
Patriotyzmu czyli miłości do Ojczyzny nie definiujemy jedynie poprzez encyklopedyczną wykładnię tego pojęcia; patriotyzm to postawa miłości do konkretnego dziedzictwa narodowego, w tym przypadku polskiego. W historii Polski wyodrębniamy trzy postawy patriotyczne, które budują nasze współczesne rozumienie miłości do Polski. Po pierwsze, to patriotyzm republikański odwołujący się do postawy obywatelskiej polskiej szlachty i instytucji demokratycznych I RP, monarchii mieszanej. To odpowiedzialność za samorządnie funkcjonujące ziemie (sądy, sejmiki), to współodpowiedzialność za państwo w izbie poselskiej, czy podczas konfederacji, czy elekcji. Po drugie, to patriotyzm insurekcyjny, odziedziczony po naszych romantykach i zrywach powstańczych, które datujemy od 1768 r., aż po Powstanie Warszawskie, a można zaliczyć do tego nurtu także powojenne dzieje Żołnierzy Wyklętych, czy wystąpienia robotnicze i młodzieży. Po trzecie, patriotyzm narodowo-demokratyczny lub samorządny, którego treścią jest zdolność – wykazywana wielokrotnie w naszych dziejach – do brania odpowiedzialności za wspólnotę narodową gdy brakuje własnego państwa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Puellae doctae - edukacja kobiet w średniowiecznej Europie |
Bohaterkami wykładu pt. „Puellae doctae – edukacja kobiet w średniowiecznej Europie” będą kobiety świeckie, ponieważ w odróżnieniu od mniszek miały bardziej utrudniony dostęp do nauki. Stosunkowo dużo uwagi poświęca się średniowiecznej edukacji, ale z reguły badania dotyczą tej skierowanej do chłopców, podczas gdy prawie całkowicie pomija się dziewczęta i kobiety. Czy to oznacza, że w wiekach, które w literaturze często nazywano „ciemnymi” edukacja była zarezerwowana jedynie dla mężczyzn? Faktem jest, że ówcześni autorzy z reguły kierowali swoje dzieła do męskich odbiorców, głównie dlatego, że jedynie oni mogli je przeczytać. Rzadko która kobieta potrafiła wówczas czytać, a jeszcze mniej z nich posiadało umiejętność pisania. Edukację dziewcząt z reguły uznawano za stratę czasu i pieniędzy. Ponadto według powszechnej wówczas opinii kobiety ustępowały mężczyznom pod względem intelektualnym i dopiero w XV wieku Christine de Pisan jako pierwsza otwarcie przeciwstawiła się temu przekonaniu... |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawda i Wolność. Ksiądz Jerzy Popiełuszko |
Spotkanie na wystawie zorganizowanej w 40 rocznicę męczeńskiej śmierci kapłana Solidarności. Celem spotkania jest poznanie ks. Jerzego i próba znalezienie odpowiedzi – dlaczego zabili księdza? Ekspozycja przybliża nam tło wydarzeń historycznych lat 70 i 80 oraz prezentuje ks. Jerzego począwszy od domu rodzinnego we wsi Okopy do żoliborskiej parafii i duszpasterstwa w środowisku robotniczych, akademickim i medycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kolumbowie w areszcie na Szucha |
Pierwsze po 123 latach niewoli pokolenie Polaków, które mogło – podobnie jak Kolumb nieznany sobie wcześniej ląd – odkrywać dla siebie wolną ojczyznę. Tymczasem przyszło im zmierzyć się z rzeczywistością kolejnej wojny i okupacji. Za tą podręcznikową charakterystyką kryją się tysiące istnień i rozmaitych losów. Wspólnym doświadczeniem wielu z nich stały się uwięzienie na Pawiaku i tortury w kwaterze gestapo w alei Szucha. Podczas spotkania w Mauzoleum Walki i Męczeństwa przypomniane zostaną sylwetki Jana Bytnara „Rudego”, Jerzego Horczaka „Wróbla”, Elżbiety Marii Krajewskiej „Litki”, Hanny Czaki „Heleny”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy islam jest jednolity? |
Celem lekcji będzie ukazanie różnorodności islamu. Podobnie jak chrześcijaństwo, islam dzieli się na różne nurty, które są zróżnicowanie pod względem doktrynalnym i geograficznym. Omówione zostaną główne odłamy religii islamskiej i ich geograficzne występowanie. Poprzez poznanie zróżnicowania religijnego wewnątrz islamu odbiorca będzie w przyszłości mógł uniknąć generalizowania wyznawców tej religii i przypisywania cech jednej ze szkół wszystkim muzułmanom. |
|