przyroda
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
W części pierwszej przedstawiona zostanie rola gleby w środowisku i kształtowaniu środowiska przyrodniczego. Uczestnicy lekcji poznają definicję gleby, pojęcie skały macierzystej gleb, podstawowe typy gleb oraz wykonają doświadczenia laboratoryjne pozwalające określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb takie jak: ustalanie grup mechanicznych metodą polową, oznaczanie pH i zawartości węglanu wapnia. Celem lekcji jest uświadomienie funkcji gleby w środowisku i jego kształtowaniu oraz zapoznanie uczniów z wybranymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi gleb oraz metodami ich ustalania. W drugiej części lekcji zostaną przedstawione pozytywne oraz negatywne cechy przestrzeni otaczającej mieszkańców miast. Zostaną omówione narzędzia planistyczne wykorzystywane przez urbanistów w celu tworzenia przyjaznego miejsca zamieszkania i wypoczynku. Uczestnicy lekcji zostaną włączeni do dyskusji nad propozycjami zmian źle zagospodarowanych obszarów. Celem lekcji jest uwrażliwienie młodych użytkowników przestrzeni na jakość zagospodarowania oraz konieczność dbania o przestrzeń i traktowania jej jako dobro wspólne wszystkich mieszkańców. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
W części pierwszej przedstawiona zostanie rola gleby w środowisku i kształtowaniu środowiska przyrodniczego. Uczestnicy lekcji poznają definicję gleby, pojęcie skały macierzystej gleb, podstawowe typy gleb oraz wykonają doświadczenia laboratoryjne pozwalające określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb takie jak: ustalanie grup mechanicznych metodą polową, oznaczanie pH i zawartości węglanu wapnia. Celem lekcji jest uświadomienie funkcji gleby w środowisku i jego kształtowaniu oraz zapoznanie uczniów z wybranymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi gleb oraz metodami ich ustalania. W drugiej części lekcji zostaną przedstawione pozytywne oraz negatywne cechy przestrzeni otaczającej mieszkańców miast. Zostaną omówione narzędzia planistyczne wykorzystywane przez urbanistów w celu tworzenia przyjaznego miejsca zamieszkania i wypoczynku. Uczestnicy lekcji zostaną włączeni do dyskusji nad propozycjami zmian źle zagospodarowanych obszarów. Celem lekcji jest uwrażliwienie młodych użytkowników przestrzeni na jakość zagospodarowania oraz konieczność dbania o przestrzeń i traktowania jej jako dobro wspólne wszystkich mieszkańców. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak powstają i dlaczego badamy skamieniałości? |
Patrząc na ogrom kolekcji skamieniałości w muzeach, można by sądzić, że ich powstawanie było powszechnym zjawiskiem. Nie jest to jednak prawdą. Fakt zachowania się organizmu jako skamieniałości jest wydarzeniem wyjątkowym, około 99% wszystkich szczątków ulega zniszczeniu, a proces przemiany szczątków żywego organizmu w skamieniałość trwa miliony lat. W trakcie warsztatów zobaczymy różnorodne typy skamieniałości (skamieniałości właściwe, ośródki, odciski), poznamy w jakich warunkach one powstały. Do skamieniałości również zaliczamy ślady działalności życiowej kopalnych organizmów, takie jak ślady pełzania, drążenia lub żerowania. Na przykładzie skamieniałości przewodnich pokażemy ich praktyczne znaczenie, w jaki sposób służą one do wyznaczenia względnego wieku skał i pomagają odtwarzać budowę geologiczną naszej planety. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak powstają i dlaczego badamy skamieniałości? |
Patrząc na ogrom kolekcji skamieniałości w muzeach, można by sądzić, że ich powstawanie było powszechnym zjawiskiem. Nie jest to jednak prawdą. Fakt zachowania się organizmu jako skamieniałości jest wydarzeniem wyjątkowym, około 99% wszystkich szczątków ulega zniszczeniu, a proces przemiany szczątków żywego organizmu w skamieniałość trwa miliony lat. W trakcie warsztatów zobaczymy różnorodne typy skamieniałości (skamieniałości właściwe, ośródki, odciski), poznamy w jakich warunkach one powstały. Do skamieniałości również zaliczamy ślady działalności życiowej kopalnych organizmów, takie jak ślady pełzania, drążenia lub żerowania. Na przykładzie skamieniałości przewodnich pokażemy ich praktyczne znaczenie, w jaki sposób służą one do wyznaczenia względnego wieku skał i pomagają odtwarzać budowę geologiczną naszej planety. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czym jest nauka |
Naszą obecną wiedzę o świecie, jak i większość osiągnieć ludzkiej cywilizacji zawdzięczamy odkryciom naukowym. Rzadko jednak zadajemy sobie pytanie o to, czym jest metoda naukowa i dlaczego pokładamy w niej tak duże zaufanie? Na lekcji postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Prześledzimy po krótce historię rozwoju myśli naukowej i przedstawimy najważniejsze zasady, którymi naukowcy starają się kierować w swojej pracy. Dowiemy się, czym jest nauka i co równie ważne, czym nauka nie jest. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Drewno-jego unikatowe właściwości i zastosowania |
Podczas zajęć uczestnicy poznają zasady makroskopowego rozpoznawania rodzajów drewna oraz kilka unikatowych historycznych i współczesnych możliwości jego zastosowania. |
|


