Szkoła podstawowa 4-6
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Anatomia porównawcza zwierząt domowych i dziko żyjących |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym Katedry Nauk Morfologicznych. Prowadząca lekcję festiwalową zaprezentuje wyizolowane kości oraz szkielety wybranych gatunków zwierząt domowych i dziko żyjących. Omówione zostaną zagadnienia z zakresu anatomii i fizjologii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Maria Skłodowska-Curie odkrywała rad, czyli promieniotwórczość wokół nas |
Maria Skłodowska-Curie, polska uczona wszechczasów, dwukrotna noblistka, która zajmowała się badaniami nad promieniotwórczością polonu i radu. Poznamy ciekawostki i anegdoty dotyczące Marii oraz przeanalizujemy aktualne korzyści i zagrożenia, które niesie ze sobą promieniotwórczość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Medycyna regeneracyjna: biologia, chemia, inżynieria |
W jaki sposób nowoczesne materiały mogą pomóc w leczeniu chorób cywilizacyjnych? Czy wiedza podstawowej budowie komórki i tworzących ją materiałach może mieć zastosowanie w nowoczesnych metodach terapii? W jaki sposób można wykorzystać nanomateriały w różnych rodzajach leków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. Czy w dobie panowania dronów możemy się czegoś nauczyć od owadów? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owady i pająki naszych lasów |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać owady i pająki występujące w lesie, rozpoznawać podstawowe gatunki, poznają ich biologię oraz ważną rolę, jaką pełnią w ekosystemach leśnych. Zajęcia warsztatowo-terenowe na "Szlaku Leśnych Gigantów". |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Podziemne skarby Wilanowa - warsztaty archeologiczne" |
Zapraszamy w niezwykła podróż do podziemnego świata! Podczas warsztatów archeologicznych zagłebimy się w kolejne warstwy gleby, by odkryć tajemnice ukryte głeboko pod powierzchnią... Nauczymy się obsługi narzędzi wykorzystywanych podczas prawdziwych wykopalisk oraz dowiemy się kim tak naprawdę są archeolodzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | (Nie)złota biżuteria |
Biżuteria towarzyszy człowiekowi niemal od zawsze! Nie pełniła jednak funkcji tylko ozdobnej, a była wyznacznikiem statusu, przynależności do określonej grupy plemiennej i społecznej. Podczas zajęć dowiemy się, z czego wykonywano dawniej ozdoby, co to jest brąz, jakie były techniki jego obróbki i kim był brązownik. Wzorując się na zabytkach z epoki brązu, przy użyciu różnych narzędzi oraz miedzianych drutów, drewnianych koralików i innych elementów, własnoręcznie wykonamy ozdoby, które następnie każdy uczestnik będzie mógł zabrać ze sobą do domu.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć w starych drukach |
Jednorożce, hipogryfy, syreny, smoki i wiele innych – wszystkie one zamieszkują karty kilkusetletnich ksiąg i czekają na odkrycie przez młodych czytelników. Zapraszamy na magiczną przygodę, podczas której uczestnicy będą poszukiwać w starych drukach istot, które znają np. z książek J. K. Rowling, C. S. Lewisa czy J. R. R. Tolkiena, ale też z popularnych filmów i seriali. Podczas zajęć–warsztatów dzieci będą oglądać kilkusetletnie księgi, rozpoznawać przedstawione na ilustracjach magiczne zwierzęta, a także samodzielnie tworzyć fantastyczne hybrydy w oparciu o materiały bazujące na oglądanych ilustracjach. Lekcja ma na celu pobudzenie ciekawości poznawczej i wyobraźni najmłodszych czytelników, promocję czytelnictwa oraz zachęcenie do kolejnych wizyt w bibliotekach i muzeach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować)? |
Wszyscy słyszeliśmy o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki zdolności nasłuchiwania echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne lub górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami". Dowiemy się też nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Metody uczenia się |
Podczas lekcji festiwalowej zapoznamy się z ośmioma typami inteligencji według Howarda Gardnera, omówimy główne założenia jego koncepcji, wspólnie przedyskutujemy zaproponowany podział. Następnie przybliżone zostaną style uczenia się jakie wyróżnione są w literaturze, uczniowie wezmą udział w teście, który pomoże im przybliżyć ich własny styl uczenia się. Wspólnie omówimy wyniki testu, a także zastanowimy się nad tym co znaczą one dla naszego życia, jak można przełożyć je na swoją codzienność w szkole, na zajęciach dodatkowych i w życiu prywatnym. Wymienimy metody przyswajania wiedzy adekwatne do danego stylu. Dalej, uczniowie będą mieli za zadanie w grupach opracować sposób przedstawienia wybranych treści według danego stylu uczenia się. Mając świadomość umowności podziałów i klasyfikacji teoretycznych, zastanowimy się czy i w jakim stopniu uzyskana wiedza i ćwiczenia pomagają uczestnikom w określeniu własnych preferencji, w wyborze metod uczenia się, w znajdowaniu obszarów ludzkiej inteligencji, w których czują się najlepiej. W efekcie, będziemy dążyć do uświadomienia sobie, że chociaż mamy takie same mózgi przynależne naszemu gatunkowi, rozwijamy je w różnych obszarach i w zróżnicowanej intensywności, a wszystkie te zróżnicowania są równorzędne (nie ma "gorszych" lub "lepszych"). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale, czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów „Wirusy – nieproszeni goście” będzie wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania – praca z mikroskopem. Następnie, zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie, walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku jest niszczenie samego siebie - własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach jakie sprawia walka z nimi, być może docenią banalne przestrogi dorosłych i zrozumieją wysiłek jaki, w różnych aspektach codziennego życia, wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. Czy w dobie panowania dronów możemy się czegoś nauczyć od owadów? |
|
|
Lekcja festiwalowa | EKO-szkoła |
Na warsztatach EKO-szkoła uczniowie znajdą odpowiedzi na pytania: co oznacza być EKO?, jak postępuje EKO-uczeń?, jak postępuje EKO-klasa? czy moja szkoła jest EKO?, co zrobić by moja szkoła była bardziej EKO? Warsztaty będą się odbywać zgodnie z zasadami metody aktywizacyjnej Jigsaw, która podzielona jest na dwa etapy: zdobywania wiedzy w jednym zespole i dzielenia się wiedzą w roli eksperta w innym zespole. Etap zdobywania wiedzy będzie oparty na metodzie projektowej (Project Based Learning), w której uczniowie wykonując projekt będą poznawać realizowane zagadnienie korzystając z przygotowanych materiałów oraz informacji dostępnych w źródłach internetowych. Pierwszy etap będzie również wykorzystywał metodę burzy mózgów (brainstorm). Uczniowie w grupach projektowych, maksymalnie czterosobowych będą tworzyć mapy myśli na zadany temat wykorzystując proste w obsłudze interaktywne narzędzia internetowe – platformę Padlet. W drugim etapie – etapie dzielenia się wiedzą zostaną uformowane nowe zespoły maksymalnie czteroosobowe, w których każdy będzie miał za zadanie przedstawić najważniejsze informacje i wnioski z pracy wykonanej w etapie pierwszym. Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć zarówno w procesie zdobywania wiedzy jak i jej przekazywania. Głównym założeniem warsztatów jest zachęcenie uczniów do samodzielnego szukania informacji i zdobywania wiedzy w temacie ekologicznego stylu życia oraz dzielenia się nią w gronie rówieśników i następnie w gronie rodzinnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować)? |
Wszyscy słyszeliśmy o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki zdolności nasłuchiwania echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne lub górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami". Dowiemy się też nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. Czy w dobie panowania dronów możemy się czegoś nauczyć od owadów? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy pokrycia 100 razy cieńsze niż włos są w stanie poprawić własności stali? |
W życiu codziennym poszukujemy sposobów pozwalających na zwiększenie trwałości części urządzeń. Jednym ze sposobów jest wytworzenie cienkiej warstwy ochronnej o własnościach wielokrotnie przekraczających możliwości materiałów z życia codziennego takich jak stal. Nowoczesne materiały oprócz wysokiej twardości mogą charakteryzować się również wysoką odpornością na temperatury wyższe niż 1000 °C. Ich specjalna budowa pozwala również zabezpieczyć pokrywany materiał przed korozją czy promieniowaniem radiacyjnym. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną przykłady nowoczesnych materiałów takich jak borki metali, których twardość jest 20 krotnie większa niż w przypadku stali, a jednocześnie posiadają wyżej wymienione własności. Materiały te mogą znaleźć zastosowanie od przedmiotów codziennego użytku np. wierteł po elementy elektrowni jądrowych czy statków kosmicznych. Ponadto omówiony zostanie sposób wytwarzania i badania cienkich warstw wykonanych z tych materiałów. Dodatkowym atutem spotkania będzie pokaz technologii laserowej oraz generowania plazmy niskotemperaturowej z użyciem magnetronów. Następnie zostanie zaprezentowana przykładowa metoda badania własności mechanicznych warstw o grubości około 0,001 mm. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pieniądze nie rosną na drzewach |
Lekcja będzie miała formę warsztatową: -słuchacze zapoznają się z historią pieniądza, - poznają instytucje finansowe, - będą mieli szansę tworzyć nową złotówkę jak i nowe formy płatności bezgotówkowych, - spróbują stworzyć własne mechanizmy działania rynków finansowych, - otworzą swój własny bank i będą podejmować decyzje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Czy wiesz, jak wyglądają drożdże i pleśnie? Czy gołym okiem można zobaczyć bakterie? Jakie znaczenie w życiu człowieka mają drobnoustroje? W czasie zajęć dowiemy się, czy należy się ich raczej obawiać czy też można je np. zjeść. Dlaczego kanapka długo znajdująca się w plecaku czasami pleśnieje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z mikrobiologią, udzielimy w czasie naszego warsztatu. Będzie również możliwość obejrzenia drobnoustrojów rosnących w probówkach, na płytkach i pod mikroskopem (preparaty mikroskopowe). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w praskich piwnicach straszy? |
Lekcja prowadzona będzie z wykorzystaniem komiksu pt. "Dlaczego w praskich piwnicach straszy?". Uczestnicy zajęć poznają historię kamienicy przy ul. Strzeleckiej 8, losy bohaterów oraz będę tworzyć elemeny stron komiksu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować)? |
Wszyscy słyszeliśmy o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki zdolności nasłuchiwania echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne lub górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami". Dowiemy się też nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Powlekanie żywności |
Zapoznanie z technologią powlekania żywności. Omówienie materiałów powłokotwórczych, metod powlekania i funkcji jakie pełnią w przemyśle spożywczym. Prezentacja produktów powlekanych i przykłady nowych rozwiązań z zastosowaniem procesu powlekania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szlakami natury - w jaki sposób poruszają się zwierzęta? |
Zapraszamy na fascynującą lekcję o tym, jak zwierzęta poruszają się w swoich środowiskach. Postaramy się zrozumieć, jaką rolę odgrywają mięśnie, kości i stawy w układzie ruchu, a także w jaki sposób zwierzęta dostosowują się do swojego otoczenia, by poruszać się jak najsprawniej. Dowiemy się też, jak w porównaniu z nimi porusza się człowiek. Przygotowaliśmy wiele ciekawostek i dużo zaskakujących informacji ze świata przyrody! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Podczas tej lekcji dowiecie się jak produkowana jest żywność dla kosmonautów, jakie są zalety takich produktów i spróbujecie jak smakują "kosmiczne truskawki". Zwiedzając laboratorium poznacie sprzęt wykorzystywany do liofilizacji i zasadę jego działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ja i moje mikroby |
Wszyscy jesteśmy pokryci mikroorganizmami, mamy też ich pełno w środku. Ich obecność jest bardzo ważna, bo bez nich byśmy nie istnieli. Zabieramy was na wycieczkę do fascynującego świata drobnoustrojów, podczas której poznamy bakterie, wirusy i grzyby – te przyjazne i te groźne. Nauczymy się doceniać naszych sprzymierzeńców i czuć respekt przed „wrogami”. Wszyscy wiemy o ich istnieniu, ale nie możemy zobaczyć ich gołym okiem, dlatego podczas naszego spotkania obejrzymy niektóre z nich pod mikroskopem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Czy wiesz, jak wyglądają drożdże i pleśnie? Czy gołym okiem można zobaczyć bakterie? Jakie znaczenie w życiu człowieka mają drobnoustroje? W czasie zajęć dowiemy się, czy należy się ich raczej obawiać czy też można je np. zjeść. Dlaczego kanapka długo znajdująca się w plecaku czasami pleśnieje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z mikrobiologią, udzielimy w czasie naszego warsztatu. Będzie również możliwość obejrzenia drobnoustrojów rosnących w probówkach, na płytkach i pod mikroskopem (preparaty mikroskopowe). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znaczenie kolorów w świecie zwierząt |
Otaczający nas świat pełen jest kolorów. Wbrew pozorom żaden z nich nie jest przypadkowy. Kolory w świecie zwierząt odgrywają niezwykle ważną rolę. Umożliwiają przekazywanie informacji o nastrojach i intencjach zwierząt, osobnikom własnego i innych gatunków. Pomagają w doborze partnerów, stanowią ochronę przed potencjalnymi napastnikami, pomagają w zdobywaniu pokarmu, a także mogą ochronić przed otruciem. Wszystkie te elementy sprawiają, że żyjemy wśród kolorów. Podczas lekcji zostaną omówione i zaprezentowane na wybranych gatunkach zwierząt barwy spotykane w przyrodzie i ich znaczenie. Multimedialna prezentacja pozwoli na wciągnięcie uczestników do zabawy pomagającej zrozumieć omawiane przez prowadzących zagadnienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Elektrofizjologia i co nam mówią fale w mózgu? |
Elektrofizjologia, to dziedzina zajmująca się elektryczną aktywnością naszego organizmu, oraz mierzeniem jej. W medycynie można za jej pomocą diagnozować wiele chorób serca i układu nerwowego, takich jak na przykład padaczka czy zaburzenia snu. Wykład skupi się na aktywności elektrofizjologicznej mózgu. Dowiemy się, jak komunikują się ze sobą neurony i do czego ta komunikacja może doprowadzić. Podane zostaną przykłady badań naukowych, które używają tej metodologii aby lepiej zrozumieć żywe organizmy. Omówimy także różne metody elektrofizjologiczne aby zrozumieć, dlaczego jedne są wykorzystywane w nauce, a inne w medycynie. Choć elektrofizjologia jest powszechnie używana do diagnozy niektórych chorób, jest wiele innych (na przykład zaburzenia depresyjne), do których to diagnostyki również ma potencjał i choć nie jest obecnie wykorzystywana do diagnozowania tcyh chorób, są prowadzone badania naukowe aby do tego doprowadzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szlakami natury - w jaki sposób poruszają się zwierzęta? |
Zapraszamy na fascynującą lekcję o tym, jak zwierzęta poruszają się w swoich środowiskach. Postaramy się zrozumieć, jaką rolę odgrywają mięśnie, kości i stawy w układzie ruchu, a także w jaki sposób zwierzęta dostosowują się do swojego otoczenia, by poruszać się jak najsprawniej. Dowiemy się też, jak w porównaniu z nimi porusza się człowiek. Przygotowaliśmy wiele ciekawostek i dużo zaskakujących informacji ze świata przyrody! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Botaniczna misja detektywistyczna |
Zapraszamy uczniów szkoły podstawowej klas 4 – 6 na interaktywną zabawę edukacyjną, podczas której staną się botanicznymi detektywami! Celem jest odkrycie tajemnic roślin inwazyjnych i zrozumienie ich wpływu na środowisko. Rozpoczniemy zajęcia wykładowym wstępem. Następnie uczniowie podzieleni na drużyny otrzymają "Akta sprawy" z zagadkami i wskazówkami, które pomogą im zlokalizować ‘obcego’ spośród wielu gatunków roślin krajowych. Każda grupa, wyposażona w narzędzia detektywistyczne, będzie mogła badać znalezione rośliny i notować swoje obserwacje. Po misji detektywistycznej każda drużyna zaprezentuje swoje odkrycia, zdobywając nagrody za poprawnie zidentyfikowane rośliny i rozwiązane zagadki. Warsztaty rozwijają umiejętności obserwacji, dedukcji i pracy zespołowej, jednocześnie ucząc o ekologicznych zagrożeniach związanych z inwazyjnymi gatunkami roślin. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować)? |
Wszyscy słyszeliśmy o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki zdolności nasłuchiwania echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne lub górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami". Dowiemy się też nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Materiały funkcjonalne – właściwości i inżynieryjne aplikacje |
Materiały funkcjonalne, znane jako również materiały inteligentne, będą przedmiotem lekcji festiwalowej. Tymi terminami określa się materiały, które zmieniają swoje cechy, właściwości lub kształt pod wpływem zmian czynników zewnętrznych. W zależności od rodzaju materiału, czynnikiem stymulującym taką reakcję może być zmiana temperatury, pojawienie się lub zmiana pola magnetycznego lub elektrycznego. Z kolei wymuszenie deformacji materiału może powodować efekty odwrotne, np. pojawienie się pola magnetycznego lub elektrycznego. Dzieje się tak, dlatego że w tych materiałach zachodzą wewnętrzne zjawiska, których przebieg można kontrolować. Daje to możliwość ich zastosowania w wielu dziedzinach techniki. Choć część z tych materiałów jest znana od przeszło stu lat, to ciągle mają wysoki potencjał aplikacyjny i stale trwają prace nad ich udoskonalaniem. Do najbardziej powszechnych materiałów inteligentnych należą m.in. materiały piezoelektryczne, magnetostrykcyjne, ciecze magnetoreologiczne i stopy z pamięcią kształtu. Lekcja będzie podzielona na 2 części. Pierwsza będzie miała charakter krótkiego wprowadzenia w świat materiałów funkcjonalnych wraz z omówieniem podstaw ich działania. W drugiej będą przedstawione proste układy eksperymentalne z wykorzystaniem tych materiałów, w których będą wywoływane, obserwowane i rejestrowane oddziaływania na czynniki zewnętrzne. Doświadczenia będą dotyczyć materiałów piezoelektrycznych, cieczy magnetoreologicznej i stopów z pamięcią kształtu. Uczniowie będą mogli samodzielnie kontrolować parametry wpływające na zachowanie się materiałów inteligentnych oraz obserwować ich rezultaty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od minoga do człowieka – niezwykła historia ewolucji naszego mózgu |
Układ nerwowy jest niezwykle skomplikowanym układem, umożliwiającym odpowiednie reagowanie organizmu na bodźce, orientację oraz przeprowadzenie wysoce wyspecjalizowanych procesów poznawczych, odczuwanie i wyrażanie emocji. Poszczególne części układu nerwowego ulegały długiej i zróżnicowanej ewolucji. Bez wątpienia, struktura ta umożliwiła nam jako ludziom przetrwanie w zmiennych warunkach oraz stworzenie technologi. Zajęcia rozpoczną się krótkim wykładem, przypominającym budowę oraz funkcjonowanie mózgu w znaczeniu ewolucyjnym. Spojrzymy na różnorodność komórek budujących układ nerwowy oraz na funkcje poszczególnych struktur. Poruszone zostaną zagadnienia związane z ewolucją układu nerwowego zwierząt kręgowych. Następnie prześledzimy historię rozwoju mózgu od minoga do człowieka, skupiając się na najważniejszych różnicach adaptacyjnych i ich skutkach. Dla lepszego zrozumienia użyjemy modeli porównawczych obrazujących ewolucję mózgu kręgowców. Uczestnicy będą także mogli jeszcze lepiej poznać budowę ludzkiego mózgu, samodzielnie składając eksponaty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kamery w badaniach naukowych - metody wizyjne w Laboratorium Inżynierii Bezpieczeństwa |
Lekcja będzie miała charakter warsztatowy. Dzieci, po krótkim wstępie do metod wizyjnych wykorzystywanych w badaniach materiałów inżynierskich, będą uczestniczyły w warsztatach dotyczących wykorzystania kamer laboratoryjnych do przeprowadzania eksperymentów. Podczas interaktywnego pokazu dzieci dowiedzą się jakie zjawiska można analizować za pomocą sprzętów wizyjnych i na jakie pytania można odpowiadać dzięki wykorzystaniu takich urządzeń. W ramach lekcji zostaną przeprowadzone interaktywne eksperymenty z użyciem kamer termowizyjnych oraz kamer do rejestracji zjawisk ultra krótkich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | (Nie)złota biżuteria |
Biżuteria towarzyszy człowiekowi niemal od zawsze! Nie pełniła jednak funkcji tylko ozdobnej, a była wyznacznikiem statusu, przynależności do określonej grupy plemiennej i społecznej. Podczas zajęć dowiemy się, z czego wykonywano dawniej ozdoby, co to jest brąz, jakie były techniki jego obróbki i kim był brązownik. Wzorując się na zabytkach z epoki brązu, przy użyciu różnych narzędzi oraz miedzianych drutów, drewnianych koralików i innych elementów, własnoręcznie wykonamy ozdoby, które następnie każdy uczestnik będzie mógł zabrać ze sobą do domu.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | 1. Czy żywność żyje, jakie mikroorganizmy zawiera? i 2. O ruchu w brzuchu |
Część 1. Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów, zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzone przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny, wykonają posiew mikrobiologiczny żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych, zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, wykonają preparat mikroskopowy, zaobserwują pod mikroskopem komórki mikroorganizmów, z którymi pracowali i poznają różne kształty i ugrupowania bakterii oraz grzybów. Część 2. Podczas prezentacji multimedialnej i układania puzzli dzieci poznają budowę i działanie układu pokarmowego człowieka, m.in. śledząc drogę jaką przebywa w nim kęs pożywienia. W części praktycznej przekonają się jak trawione są najważniejsze składniki pokarmu - wykonają doświadczenia chemiczne i wcielą się w enzymy trawienne człowieka oraz obliczą długość własnego przewodu pokarmowego. Swoją wiedzę dzieci będą mogły sprawdzić i utrwalić podczas quizu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jaś Archiwista, czyli archiwum od kuchni |
W trakcie lekcji przeprowadzonej w Archiwum Państwowym w Warszawie uczniowie dowiedzą się, czym jest archiwum i jakie mogą być archiwa. Odpowiedzą na pytanie, czy sami w domu mają archiwa. Zobaczą, co można znaleźć w archiwum. Poszukają odpowiedzi na pytanie, do czego i komu mogą przydać się materiały archiwalne przechowywane w archiwum. Spróbują wejść w rolę archiwisty, by przekonać się, na czym polega praca w archiwum, oraz co trzeba umieć, żeby zostać archiwistą. Postarają się też wyjaśnić, dlaczego archiwiści nie lubią grzybów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja w lesie |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. W programie spacer ścieżką dydaktyczną, obserwacje przyrodnicze z wieży widokowej, spacer skrajem obszaru ochrony ścisłej Granica. Wycieczka będzie także świetną okazją do poznania wyjątkowego miejsca - nowo otwartego Muzeum Puszczy Kampinoskiej w Granicy. Opowiemy o:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zagrożenie - ale jakie? |
CNBOP-PIB w ramach lekcji oferuje widowiskowe eksperymenty z dziedziny ochrony przeciwpożarowej. Lekcja zawiera podstawy teoretyczne oraz część praktyczną w formie pokazów lub eksperymentów z udziałem uczestników. Zaprezentowany zostanie sprzęt i urządzenia wykorzystywane na co dzień podczas działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP i OSP. Zajęcia poruszają tematy zagrożeń pożarowych i wybuchowych, gaszenia pożarów z użyciem sprzętu gaśniczego, środków gaśniczych i pojazdu pożarniczego. Główne atrakcje tego wydarzenia to pokazy poligonowe i laboratoryjne:
Na trasie wycieczki naukowej znajdą się laboratoria:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory? |
Neuroprzekaźniki oraz receptory z którymi się wiążą są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma wiele. Dopamina poza szczęściem powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia i klimat energii |
Lekcja geografii energii i zmian klimatu to głębsze zrozumienie różnorodności produkcji energii i jej wpływu na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem pokrywy lodowej Arktyki. Uczniowie będą bacznie analizować geograficzne czynniki determinujące wybór źródeł energii, jak również konsekwencje tych wyborów dla klimatu. Poprzez studium przypadków regionów, takich jak Arktyka, uczniowie zobaczą bezpośrednie skutki zmian klimatycznych, takie jak topnienie lodowców i zmniejszenie obszarów lodowych. To wizualne odniesienie pozwoli na lepsze zrozumienie globalnego problemu, jakim jest zmiana klimatu. Wnioski wyciągnięte z tych studiów przypadków mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i motywowanie do działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na naszą planetę. W konsekwencji, lekcja ta zachęca uczniów do podejmowania bardziej świadomych wyborów energetycznych i aktywnego zaangażowania się w ochronę środowiska naturalnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mieszkańcy Bałtyku |
Gdy stoisz na brzegu, Morze Bałtyckie może wydawać się spokojne i niezamieszkane. W rzeczywistości jest jednak miejscem tętniącym życiem. Ssaki morskie są grupą zwierząt przystosowanych do życia w morzach. To doskonali nurkowie i pływacy. Jakie ssaki mieszkają w Bałtyku? Czy w Bałtyku mieszkają delfiny? Na lekcji opowiem o mieszkańcach Bałtyku. Dowiecie się, jak zachować się, kiedy spotkamy na plaży fokę; jak rozpoznać, czy foka wymaga interwencji. Opowiem, jak działa ośrodek rehabilitacji fok na Helu i co się dzieje, kiedy co roku wypełnia się pacjentami. Będziemy towarzyszyć foczym pacjentom, którzy po rehabilitacji wracają do swojego domu, którym jest morze. Przybliżę, w jaki sposób naukowcy śledzą wędrówki fok. Opowiem też z jakimi zagrożeniami zmagają się mieszkańcy Bałtyku i co każdy z nas może zrobić, żeby ochronić ich dom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia i klimat energii |
Lekcja geografii energii i zmian klimatu to głębsze zrozumienie różnorodności produkcji energii i jej wpływu na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem pokrywy lodowej Arktyki. Uczniowie będą bacznie analizować geograficzne czynniki determinujące wybór źródeł energii, jak również konsekwencje tych wyborów dla klimatu. Poprzez studium przypadków regionów, takich jak Arktyka, uczniowie zobaczą bezpośrednie skutki zmian klimatycznych, takie jak topnienie lodowców i zmniejszenie obszarów lodowych. To wizualne odniesienie pozwoli na lepsze zrozumienie globalnego problemu, jakim jest zmiana klimatu. Wnioski wyciągnięte z tych studiów przypadków mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i motywowanie do działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na naszą planetę. W konsekwencji, lekcja ta zachęca uczniów do podejmowania bardziej świadomych wyborów energetycznych i aktywnego zaangażowania się w ochronę środowiska naturalnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Organizmy modyfikowane genetycznie. Spiderman i Żółwie Ninja okiem naukowca |
Cztery małe żółwie w wyniku w wyniku kontaktu z tajemniczą substancją uzyskują ludzkie rozmiary i zaczynają mówić. Ugryziony przez pająka nastolatek zyskuje nadprzyrodzone moce. Czy takie scenariusze w realnym świecie są prawdziwe? A jeśli tak, to czy mamy się czego obawiać? Na lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest gen, jego mutacje i organizmy modyfikowane genetycznie. Dowiedzą się, jak działają nowoczesne narzędzia inżynierii genetycznej i jak naukowcy na co dzień tworzą organizmy modyfikowane genetycznie. Opowiem, jak stworzyć mysz z genami meduzy i świecącymi w ciemności mózgami. Przybliżę, jak taka mysz pozwala nam lepiej zrozumieć działanie ludzkiego mózgu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy muchomor zabija muchy? Obraz grzybów w polskiej kulturze |
O grzybach warto dowiedzieć się czegoś więcej, nie tylko dlatego, że są ważnym składnikiem potraw wigilijnych. Pełniły i pełnią nadal ważną rolę w polskiej kulturze. Znamienne jest bogactwo ich nazw, które wskazują na różne cechy grzybów, takie jak np.: kolor kapelusza (czekoladziak, żółtoszka), kształt kapelusza (parasolka, krowi pępek), miejsce rośnięcia (sośniak, grzyb paskowy), czas rośnięcia (majówka, wrześniak). Według legend ludowych grzyby powstały z kawałków chleba wyplutych przez św. Piotra. Dawniej przypisywano im związek z zaświatami oraz siłami nieczystymi. Podczas warsztatów będzie można również dowiedzieć się, jak współcześnie prowadzi się badania terenowe. Planowana jest także projekcja krótkiego filmu o Oskarze Kolbergu − najwybitniejszym polskim etnografie, oraz konkurs dla uczestników – po warsztacie dotyczącym nazw grzybów, sposobów ich rozpoznawania, wierzeń i praktyk związanych z wykorzystaniem grzybów bardziej i mniej znanych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Młody humanista – o rękopisach i drukach w bibliotece |
Interaktywna lekcja z w formie mini warsztatów z zadaniami dla uczniów. Główną jej treścią jest uświadomienie istnienia cennych obiektów w bibliotekach, wyjaśnienie sensu ich gromadzenia, wprowadzenie podstawowych pojęć takich jak rękopis, druk, skryptor, itp. Uczniowie będą mogli obejrzeć dawne i cenne rękopisy, a także wykonać własną pracę badawczą, zamienią się na chwilę w młodego historyka – opiszą rękopis pochodzący z XVIII wieku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cyberprzemoc – znaki ostrzegawcze |
Co jest cyberprzemocą, a co nie jest? Jak to rozpoznać? Dlaczego hejter hejtuje i w co gra? Paragraf na hejt i co dalej? Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy uczestników, rozwój empatii i asertywności, a także doświadczenie własnej sprawczości wobec zjawiska cyberprzemocy. Zwrócimy również uwagę na prawa i obowiązki użytkowników cyberprzestrzeni. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Majsternia - myślisz lepiej niż myślisz! |
Odwiedzający przestrzeń Majsterni mają do dyspozycji zestawy do samodzielnego lub grupowego eksperymentowania. W pudełkach do wypożyczenia znajdują się wyzwania konstruktorskie, inżynieryjne lub logiczne. W Majsterni nie ma instrukcji i jednego możliwego rozwiązania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Bakteriami malowane – podglądanie mikroświata w warunkach laboratoryjnych |
Lekcja ma charakter ćwiczeń laboratoryjnych. Składa się z jednego bloku zajęć warsztatowych pozwalających opanować uczniom kilka podstawowych technik mikrobiologicznych niezbędnych w prowadzeniu badań z zakresu mikrobiologii środowisk, szczególnie geomikrobiologii. Po krótkim wstępie uczniowie będą mieli okazję samodzielnie przeprowadzić izolację bakterii z różnych środowisk, poznają podstawowe techniki prowadzenia hodowli bakteryjnych. Będą mogli obejrzeć wyhodowane kolonie bakterii z różnych środowisk, które nas otaczają (woda, gleba, powietrze). Dodatkowo dowiedzą się czy bakterie mają kolory? Do czego służą barwniki bakteriom? Czy da się wykorzystać bakterie do malowania obrazków? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. Czyli o naszym wzroku, o tym, jak i do czego go używamy - oraz jakie potrafi nam płatać figle. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja w lesie |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. W programie spacer ścieżką dydaktyczną, obserwacje przyrodnicze z wieży widokowej, spacer skrajem obszaru ochrony ścisłej Granica. Wycieczka będzie także świetną okazją do poznania wyjątkowego miejsca - nowo otwartego Muzeum Puszczy Kampinoskiej w Granicy. Opowiemy o:
|
|