Szkoła podstawowa 7-8
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich samochodów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. W zmiennych warunkach jazdy, szybkie zakręty i jeszcze szybsze odcinki jazdy po prostej wymagają zmian własności aerodynamicznych ich nadwozi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Zajęcia mają na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
W części pierwszej przedstawiona zostanie rola gleby w środowisku i kształtowaniu środowiska przyrodniczego. Uczestnicy lekcji poznają definicję gleby, pojęcie skały macierzystej gleb, podstawowe typy gleb oraz wykonają doświadczenia laboratoryjne pozwalające określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb takie jak: ustalanie grup mechanicznych metodą polową, oznaczanie pH i zawartości węglanu wapnia. Celem lekcji jest uświadomienie funkcji gleby w środowisku i jego kształtowaniu oraz zapoznanie uczniów z wybranymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi gleb oraz metodami ich ustalania. W drugiej części lekcji zostaną przedstawione pozytywne oraz negatywne cechy przestrzeni otaczającej mieszkańców miast. Zostaną omówione narzędzia planistyczne wykorzystywane przez urbanistów w celu tworzenia przyjaznego miejsca zamieszkania i wypoczynku. Uczestnicy lekcji zostaną włączeni do dyskusji nad propozycjami zmian źle zagospodarowanych obszarów. Celem lekcji jest uwrażliwienie młodych użytkowników przestrzeni na jakość zagospodarowania oraz konieczność dbania o przestrzeń i traktowania jej jako dobro wspólne wszystkich mieszkańców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O kampinoskich lasach |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Związki chemiczne w żywności |
Zapraszamy młodych odkrywców na warsztaty laboratoryjne połączone ze zwiedzaniem Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, które mieści się w domu urodzenia noblistki. Podczas warsztatów chemicznych uczestnicy samodzielnie przeprowadzą badania analityczne mające na celu identyfikację związków chemicznych zawartych w różnych produktach spożywczych. Uczestnicy sprawdzą, które produkty są źródłem białka, odróżnią tłuszcze roślinne od zwierzęcych, oraz wykryją obecność skrobi lub cukru przy użyciu charakterystycznych reakcji chemicznych. W drugiej części zajęć uczniowie poznają historię życia i odkryć dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla - Marii Skłodowskiej-Curie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Badania właściwości mechanicznych materiałów i konstrukcji |
W czasie zajęć wykonamy kilka prób niszczących na materiałach kruchych i plastycznych, a także na materiałach wytworzonych metodami przyrostowymi o specjalnych właściwościach. Odbędzie się też pokaz niszczenia z utratą stateczności powłok cienkościennych. Oprowadzimy również naszych Gości po laboratorium, omawiając przy okazji różne techniki pomiarowe stasowane we współczesnych badaniach w wytrzymałości materiałów i konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Górskie Wyzwania: Uwarunkowania i Zachowanie |
W ramach warsztatu pragnęliśmy pokazać młodzieży Tatry z perspektywy różnych map specjalistycznych np. map przyrodniczych, sozologicznych, geologicznych, hydrologicznych oraz osuwiskowych, które mogłyby przekazać młodzieży zdolność identyfikacji i odczytywania map, a także zachęciłyby ich do wyznaczenia obszarów ograniczonych i nie nadających się pod zabudowę wraz z uzasadnieniem i poprowadzoną dyskusją na ten temat. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Twój telefon może pomóc Ci zrozumieć fizykę? Laboratorium fizyczne w smarfonie |
W smartfonach wbudowane jest kilka przyrządów pomiarowych. W czasie lekcji pokażemy jak można je wykorzystać do wykonywania doświadczeń fizycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kim jest uchodźca w Polsce? |
Celem lekcji jest wprowadzenie uczniów w tematykę uchodźstwa w kontekście lokalnym, charakterystycznym dla Polski. Zależy nam na uwrażliwieniu uczniów na trudności z jakimi mierzą się uchodźcy znajdujący się w naszym kraju. Planujemy przybliżyć procedury prawne z tym związane i przećwiczyć je w praktyczny, budzący ciekawość sposób (np. mini kazusy, podążanie za historią przykładowego uchodźcy). Chcemy również pokazać skalę tego zjawiska w Polsce, skąd i w jaki sposób przybywają uchodźcy. Dodatkowo, zależy nam na zilustrowaniu jak ważną rolę odgrywają w naszej codzienności oraz jak toczą się ich dalsze losy jeżeli decydują się zostać w Polsce. Po naszej lekcji uczniowie będą również zaznajomieni z procedurą uchodźczą i jej aspektami prawnymi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice krwi |
Uczestnicy lekcji dowiedzą się, z czego składa się krew, z uwzględnieniem różnic gatunkowych. Omówiona zostanie rola komórek krwi w prawidłowym funkcjonowaniu organizmów. Pokazane zostaną preparaty krwi różnych gatunków zwierząt. Opowiemy również jakie są trudności w wyprodukowaniu sztucznej krwi. Na podstawie przeprowadzonych zajęć będziemy rozwiązywać quiz/krzyżówkę. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich samochodów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. W zmiennych warunkach jazdy, szybkie zakręty i jeszcze szybsze odcinki jazdy po prostej wymagają zmian własności aerodynamicznych ich nadwozi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Zajęcia mają na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujące zwierzęta Wietnamu, ratujmy je przed zagładą! |
Razem z kilkudziesięcioma ogrodami zoologicznymi z całej Europy Warszawskie ZOO realizuje kampanię edukacyjną Vietnamazing. Jej celem jest ratowanie przed zagładą bioróżnorodności Wietnamu, stąd nazwa kampanii VIETNAMAZING – SAVE NATURE. Jak mieszkając tysiące kilometrów dalej możemy ratować gibbony, jaszczurki, żaby, oraz wiele innych endemicznych gatunków z tego regionu? Przede wszystkim musimy wiedzieć komu i dlaczego grozi zagłada i dowiedzieć się, że nasze codzienne czynności i zachowania mają wpływ na los nawet daleko położonych ekosystemów. Prawidłowe postawy ekologiczne i konsumenckie mogą ocalić unikalne gatunki, uratować ich środowisko i ekosystemy. Tylko działając wspólnie możemy skutecznie ratować zagrożone wyginięciem gatunki poznając niezwykłą bioróżnorodność przyrody Wietnamu. W Warszawskim ZOO możemy podziwiać kilkanaście różnych gatunków zwierząt pochodzących z Wietnamu i jego okolic. Połączona z mini wykładem wycieczka po ZOO stworzy doskonałą okazję do poznania, polubienia mieszkańców tego regionu i zdobycia wiedzy jak możemy je chronić. Na zakończenie uczestnicy wypełnią karty pracy, które pomogą utrwalić zdobytą wiedzę na temat fauny Wietnamu oraz prawidłowych postaw i zachowań.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemik z wizytą u Ogrodnika |
Dzięki ciekawym doświadczeniom chemicznym będzie można dowiedzieć się i zobaczyć, jak w prosty sposób wykryć cukier zawarty w sokach wyciśniętych ze świeżych owoców, sprawdzić obecność azotanów w warzywach, czy też wyizolować zapachowe olejki eteryczne z przypraw kuchennych. Spotkanie zostanie przeprowadzone w formie aktywnej z publicznością. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Epoka lodowcowa odczarowana – klimat i przyroda w plejstocenie |
Epoka lodowcowa budzi naszą wyobraźnię. To niezwykły czas w dziejach Ziemi, w trakcie którego klimat planety oscylował między mroźnymi zlodowaceniami, a ciepłymi interglacjałami. Kultura popularna zakorzeniła w naszych umysłach bardzo jednoznaczny obraz epoki lodowcowej, gdzie krajobraz przysypany jest grubą warstwą białego puchu, w tle majaczy lądolód, a przez śnieżycę przedziera się mamut. Czy epoka lodowcowa rzeczywiście tak wyglądała? Na lekcji dowiemy się, co współczesna nauka rzeczywiście mówi nam o zmianach klimatu w plejstocenie i o tym, jak na te zmiany reagowało środowisko przyrodnicze. Zapoznamy się z astronomicznymi zjawiskami stojącymi za plejstoceńskimi zmianami klimatu. Te stosunkowo niewielkie zmiany w parametrach osi obrotu Ziemi uruchamiały cały cykl sprzężeń zwrotnych, prowadzących do wyraźnych oscylacji klimatycznych, które dotykały całej planety. W naszej opowieści skupimy się jednak na obszarze środkowej Europy, przede wszystkim Polski. Dowiemy się, jak wyglądało i zmieniało się środowisko przyrodnicze – rośliny i zwierzęta, które zamieszkiwały obszar naszego kraju w trakcie epoki lodowcowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - poznaj, jak jest zbudowany i jak działa |
W trakcie lekcji uczniowie posłuchają o tym: 1. jak mózg jest zbudowany; 2. gdzie są w mózgu obszary istotne dla takich funkcji jak czucie ciała, ruch, widzenie, mowa, ręczność, myślenie, liczenie; 3. co się dzieje, gdy mózg choruje, albo jakaś część jest uszkodzona; 4. będą mogli obejrzeć i dotknąć model mózgu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich samochodów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. W zmiennych warunkach jazdy, szybkie zakręty i jeszcze szybsze odcinki jazdy po prostej wymagają zmian własności aerodynamicznych ich nadwozi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Zajęcia mają na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tropiciele dzikich zwierząt |
Rejestracja obecności, czyli liczenie różnych gatunków kręgowców wymaga zastosowania różnych metod. Niektóre z nich nie zmieniają się od dziesięcioleci, inne wykorzystują najnowsze osiągnięcia nauki. W czasie warsztatów pokazane zostaną uczestnikom techniki pozwalające rejestrować zwierzęta, oceniać ich liczebność oraz metody pozwalające określić dietę czy trasy wędrówek zwierząt. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość obejrzenia, użycia różnych narzędzi oraz wstępnej analizy uzyskanych wyników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Związki chemiczne w żywności |
Zapraszamy młodych odkrywców na warsztaty laboratoryjne połączone ze zwiedzaniem Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, które mieści się w domu urodzenia noblistki. Podczas warsztatów chemicznych uczestnicy samodzielnie przeprowadzą badania analityczne mające na celu identyfikację związków chemicznych zawartych w różnych produktach spożywczych. Uczestnicy sprawdzą, które produkty są źródłem białka, odróżnią tłuszcze roślinne od zwierzęcych, oraz wykryją obecność skrobi lub cukru przy użyciu charakterystycznych reakcji chemicznych. W drugiej części zajęć uczniowie poznają historię życia i odkryć dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla - Marii Skłodowskiej-Curie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Jak to wytworzyć?” – o metodach przyrostowych i ich zastosowaniach |
Czym jest druk 3D? Kiedy powstał? Jakich materiałów można używać do drukowania? Co można drukować? Po co drukować? Jakie zastosowanie mają wydruki 3D w akustyce? Gdzie kryją się minusy technologii przyrostowych? Czy zawsze opłaca się drukować? – te i inne pytania będą motywem przewodnim naszej lekcji, a odpowiedzi na nie poszukamy wspólnie w czasie dyskusji oraz prostych doświadczeń. Lekcję rozpoczniemy krótkim wykładem, w czasie którego omówimy podstawy związane z technologiami wytwarzania przyrostowego, czyli tzw. drukiem 3D, ze szczególnym uwzględnieniem metod stereolitografii (wykorzystującej ciekłą żywicę) oraz selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Nie zabraknie dyskusji oraz burzy mózgów, bowiem wspólnie dobierzemy najodpowiedniejsze metody wytwarzania zadanych elementów. Kolejna część spotkania to zapoznanie z urządzeniem do wytwarzania metodą stereolitografii oraz zwiedzanie laboratorium, w którym znajduje się maszyna do selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Następnie przejdziemy do pokazu zastosowań akustycznych wydrukowanych próbek. Wspólnie sprawdzimy, w jakim stopniu wykonane wydruki 3D pochłaniają lub izolują dźwięk i jak to można wykorzystać. Na podstawie przygotowanych wykresów omówimy właściwości akustyczne badanych materiałów. Spodziewanym efektem spotkania jest poszerzenie wiedzy oraz poszerzenie wyobraźni dotyczących metod wytwarzania materiałów i ich zastosowań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Alina Janowska – więźniarka Pawiaka |
Zapraszamy na prelekcję edukacyjną dla młodzieży połączoną ze zwiedzaniem ekspozycji Muzeum Więzienia Pawiak. Podczas wydarzenia nasi edukatorzy przybliżą uczniom historię II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem realiów życia więziennego, jakie toczyło się za murami Pawiaka. Panowały wówczas bardzo trudne warunki egzystencji – głód, przepełnienie, złe warunki sanitarne, wyniszczenie fizyczne i psychiczne więźniów. Jedną z więźniarek Pawiaka była Alina Janowska – aktorka i łączniczka w Powstaniu warszawskim. Uczestnicy prelekcji poznają losy tej niezwykłej kobiety oraz zobaczą fragmenty nagrań, w których Alina Janowska opowiada o przeżyciach z czasów wojny i pobytu na Pawiaku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Entomologia w praktyce |
Opowiemy o polskiej podróżniczce i pisarce Michalinie Isaakowej, jej wyprawie do Brazylii i fascynacji owadami. Zastanowimy się, jakie przyrządy wykorzystuje entomolog do chwytania owadów w terenie. Nauczymy się preparować owady, opisywać i tworzyć kolekcje. Wyjaśnimy także, w jaki sposób nowoczesne narzędzia badawcze służą entomologii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie lekcji uczestnicy dowiedzą się, czym jest nieruchomość i poznają cechy rynkowe, które wpływają na jej wartość, w szczególności określą przedmiot wyceny, zbadają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków oraz obliczą pole powierzchni działki ewidencyjnej na podstawie współrzędnych punktów granicznych. Uczestnikom lekcji przybliżony zostanie zawód geodety oraz rzeczoznawcy majątkowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O kampinoskich lasach |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Barwny świat skał i minerałów |
Czym są skały, jak powstają, jak je rozpoznać? Czym zajmuje się geolog i z jakich narzędzi korzysta? Podczas lekcji zaprezentowane zostaną różne skały, w tym te zebrane podczas wypraw polarnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co w labie piszczy |
Zastanawialiście się, co to znaczy być naukowcem? Jak wygląda praca w prawdziwym laboratorium naukowym albo czym zajmują się naukowcy na co dzień? Jeśli interesują was |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Twój telefon może pomóc Ci zrozumieć fizykę? Laboratorium fizyczne w smarfonie |
W smartfonach wbudowane jest kilka przyrządów pomiarowych. W czasie lekcji pokażemy jak można je wykorzystać do wykonywania doświadczeń fizycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polskie drogi do niepodległości |
Zapraszamy na lekcję edukacyjną dla dzieci pt.: „Polskie drogi do niepodległości” połączoną ze zwiedzaniem w Pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów - wystawy stałej: Polonia Restituta. Na wystawie uporządkujemy wiedzę o 123 latach niewoli gdy Polska była pod zaborami oraz o najważniejszych wydarzeniach i postaciach historycznych związanych z okresem I wojny światowej. Poznamy zawiłe drogi, jakie pokonała Polska, aby odzyskać niepodległość oraz problemy, z którymi musiała się zmierzyć gdy kształtowały się jej granice. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujące zwierzęta Wietnamu, ratujmy je przed zagładą! |
Razem z kilkudziesięcioma ogrodami zoologicznymi z całej Europy Warszawskie ZOO realizuje kampanię edukacyjną Vietnamazing. Jej celem jest ratowanie przed zagładą bioróżnorodności Wietnamu, stąd nazwa kampanii VIETNAMAZING – SAVE NATURE. Jak mieszkając tysiące kilometrów dalej możemy ratować gibbony, jaszczurki, żaby, oraz wiele innych endemicznych gatunków z tego regionu? Przede wszystkim musimy wiedzieć komu i dlaczego grozi zagłada i dowiedzieć się, że nasze codzienne czynności i zachowania mają wpływ na los nawet daleko położonych ekosystemów. Prawidłowe postawy ekologiczne i konsumenckie mogą ocalić unikalne gatunki, uratować ich środowisko i ekosystemy. Tylko działając wspólnie możemy skutecznie ratować zagrożone wyginięciem gatunki poznając niezwykłą bioróżnorodność przyrody Wietnamu. W Warszawskim ZOO możemy podziwiać kilkanaście różnych gatunków zwierząt pochodzących z Wietnamu i jego okolic. Połączona z mini wykładem wycieczka po ZOO stworzy doskonałą okazję do poznania, polubienia mieszkańców tego regionu i zdobycia wiedzy jak możemy je chronić. Na zakończenie uczestnicy wypełnią karty pracy, które pomogą utrwalić zdobytą wiedzę na temat fauny Wietnamu oraz prawidłowych postaw i zachowań.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Barwny świat skał i minerałów |
Czym są skały, jak powstają, jak je rozpoznać? Czym zajmuje się geolog i z jakich narzędzi korzysta? Podczas lekcji zaprezentowane zostaną różne skały, w tym te zebrane podczas wypraw polarnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykorzystanie informacji przestrzennej w poznaniu najbliższej okolicy |
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane narzędzia i aplikacje z zakresu Systemów Informacji Geograficznej (GIS) dostępne on-line. Pokazane zostaną możliwości wyszukiwania i interpretacji informacji przestrzennej dotyczącej najbliższej okolicy umożliwiające m. in. podejmowanie decyzji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pożary lasu w Polsce i na świecie |
Na spotkaniu zostaną przedstawione zagadnienia związane z pożarami lasów na świecie. Przeanalizujemy przyczyny powstawania pożarów, jak z nimi walczyć i przeciwdziałać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skamieniałości przewodnie a względny wiek skał |
Od XVII wieku ustalenie następstwa wiekowego skał skorupy ziemskiej odbywa się w znaczącym stopniu na podstawie skamieniałości, czyli zachowanych w skałach w różnej formie szczątków roślin i zwierząt. Największe znaczenie wśród nich mają skamieniałości przewodnie, czyli skamieniałości, które żyły w krótkim odcinku dziejów Ziemi, miały szerokie rozprzestrzenienie geograficzne i powszechnie występują w skałach osadowych. Pamiętamy przy tym o zasadzie, odkrytej przez N. Steno (1669 r.), że wyżej zalegające warstwy zawsze są młodsze od tych, na których się znajdują. Zasada jest słuszna w zastosowaniu do skał o położeniu nie naruszonym. Chronologia wydarzeń w okresie od 600 mln lat temu do czasów współczesnych oparta jest na ewolucji takich zwierząt jak trylobity, graptolity, koralowce, głowonogi oraz licznych mikroorganizmów (małżoraczki, otwornicy, radiolarii). Podczas warsztatów można się dowiedzieć jak powstała tabela stratygraficzna – kalendarz dziejów Ziemi oraz poznać i dotknąć przedstawicieli najważniejszych grup zwierząt bezkręgowych, na podstawie których tabela powstała. Nasze spotkanie będzie się składało z części warsztatowej oraz ze zwiedzania z przewodnikiem ekspozycji Muzeum Geologicznego PIG-PIB. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co w labie piszczy |
Zastanawialiście się, co to znaczy być naukowcem? Jak wygląda praca w prawdziwym laboratorium naukowym albo czym zajmują się naukowcy na co dzień? Jeśli interesują was |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego płatki śniegu są sześciokątne i dlaczego w ogóle są? |
Poznamy strukturę wody i lodu, dowiemy, dlaczego zimą spada śnieg, a jego płatki są sześciokątne a nie np. kwadratowe. A przede wszystkim: skąd to wszystko wiadomo? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Elektrofizjologia i co nam mówią fale w mózgu? |
Elektrofizjologia, to dziedzina zajmująca się elektryczną aktywnością naszego organizmu oraz jej pomiarem. W medycynie można za jej pomocą diagnozować wiele chorób serca lub układu nerwowego, takich jak na przykład padaczka, czy zaburzenia snu. Wykład skupi się na aktywności elektrofizjologicznej mózgu. Dowiemy się jak komunikują się ze sobą neurony i do czego ta komunikacja może doprowadzić. Podane zostaną przykłady badań naukowych, które używają tej metodologii aby lepiej zrozumieć żywe organizmy. Omówimy także różne metody elektrofizjologiczne, aby zrozumieć które i dlaczego są wykorzystywane w nauce, a które w medycynie. Choć elektrofizjologia jest powszechnie używana do diagnozy niektórych chorób, jest wiele innych (na przykład zaburzenia depresyjne), do których diagnozy również może zostać użyta i chociaż, nie jest obecnie wykorzystywana do ich diagnozowania, są prowadzone badania naukowe aby do tego doprowadzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Globalne trendy w turystyce |
Celem wykładu będzie ukazanie globalnych trendów w turystyce na świecie. Pokazane zostaną poszczególne studia przypadków kurortów turystycznych z całego świata oraz zostaną wskazane pozytywne i negatywne aspekty globalizacji w odniesieniu do krajów rozwijających się i rozwoju turystyki na ich obszarze. Omówione zostaną zagadnienia związane z gospodarką turystyczną, jej wpływem na tworzenie PKB, ograniczeniami środowiskowymi i barierami społeczno-kulturowymi. Zostanie ukazany wpływ pandemii COVID-19 na światowy sektor turystyki, oraz omówione zostaną najważniejsze typy turystyki: aktywna, zrównoważona, kulinarna, biznesowa, kwalifikowana, kulturalna oraz "city-break". |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Twój telefon może pomóc Ci zrozumieć fizykę? Laboratorium fizyczne w smarfonie |
W smartfonach wbudowane jest kilka przyrządów pomiarowych. W czasie lekcji pokażemy jak można je wykorzystać do wykonywania doświadczeń fizycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ochrona przyrody nieożywionej w Polsce - parki narodowe (na przykładzie czterech parków) |
Prezentacja problemu ochrony przyrody - nieożywionej - na przykładach czterech parków |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujące zwierzęta Wietnamu, ratujmy je przed zagładą! |
Razem z kilkudziesięcioma ogrodami zoologicznymi z całej Europy Warszawskie ZOO realizuje kampanię edukacyjną Vietnamazing. Jej celem jest ratowanie przed zagładą bioróżnorodności Wietnamu, stąd nazwa kampanii VIETNAMAZING – SAVE NATURE. Jak mieszkając tysiące kilometrów dalej możemy ratować gibbony, jaszczurki, żaby, oraz wiele innych endemicznych gatunków z tego regionu? Przede wszystkim musimy wiedzieć komu i dlaczego grozi zagłada i dowiedzieć się, że nasze codzienne czynności i zachowania mają wpływ na los nawet daleko położonych ekosystemów. Prawidłowe postawy ekologiczne i konsumenckie mogą ocalić unikalne gatunki, uratować ich środowisko i ekosystemy. Tylko działając wspólnie możemy skutecznie ratować zagrożone wyginięciem gatunki poznając niezwykłą bioróżnorodność przyrody Wietnamu. W Warszawskim ZOO możemy podziwiać kilkanaście różnych gatunków zwierząt pochodzących z Wietnamu i jego okolic. Połączona z mini wykładem wycieczka po ZOO stworzy doskonałą okazję do poznania, polubienia mieszkańców tego regionu i zdobycia wiedzy jak możemy je chronić. Na zakończenie uczestnicy wypełnią karty pracy, które pomogą utrwalić zdobytą wiedzę na temat fauny Wietnamu oraz prawidłowych postaw i zachowań.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Projekt: miasto (lekcja muzealna) |
Co to jest miasto? Czego potrzebują mieszkańcy miasta: młodzi rozpoczynający życie, rodziny z dziećmi, ludzie starsi, rowerzyści czy właściciele psów? Domów, miejsc spotkań, dobrej komunikacji, zieleni, a może jeszcze czegoś więcej? Kto planuje powstawanie i rozbudowę miast? W czasie warsztatów poznamy zawody urbanisty i architekta oraz porozmawiamy o ich pracy. Zastanowimy się, czego potrzebujemy do dobrego życia jako jednostki, a także jako społeczność. Dowiemy się też, jakie są narzędzia stworzenia dobrego planu i co nam przynosi XXI wiek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciemność widzę ciemność - czyli co widać w jaskini. |
Lekcja prezentuje w formie popularnej podstawową wiedzę z zakresu powstawania jaskiń i form |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia świata według roślin |
W poszukiwaniu cennych roślin ludzie udawali się w dalekie podróże. Niektóre z przypraw były wyżej cenione niż złoto. Z ich powodu Europejczycy podbijali nowe lądy. Skąd pochodzą powszechnie używane dziś rośliny przyprawowe? Jaka jest ich historia? Dlaczego dawniej były tak bardzo pożądane? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie takie straszne te imiesłowy – praktyczne użycie imiesłowów w języku polskim |
Imiesłowy w języku polskim mają praktyczne zastosowanie. Imiesłowy przysłówkowe nie tylko pozwalają wskazać następstwo czasowe, ale też zastosowanie konstrukcji z imiesłowowym równoważnikiem zdania pozwala często uniknąć błędów stylistycznych polegających na powtórzeniu tych samych konstrukcji składniowych. Pomimo niewątpliwie ważnych zastosowań praktycznych zdarza się, że wykorzystanie imiesłów wzbudza wątpliwości użytkowników języka, szczególnie na etapie edukacji w szkole podstawowej. W ramach lekcji zostanie przedstawiony podział imiesłowów, sposób ich tworzenia a także funkcjonalne wykorzystanie z uwzględnieniem typów zadań pojawiających się na egzaminie ósmoklasisty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od centrów rozrywki do instytucji ochrony przyrody – dlaczego ogrody zoologiczne są dziś potrzebne? |
Najwcześniejsze wzmianki o ogrodach zoologicznych sięgają starożytności. Nawet 2000 lat p.n.e. możnowładcy Egiptu czy Chin szczycili się posiadanymi kolekcjami egzotycznych zwierząt, które stanowiły dla nich źródło rozrywki. W czasach „oświecenia” popularne stały się tzw. menażerie, zakładane w ogrodach pałacowych, służące eksponowaniu dzikich zwierząt. To one później przekształcały się w ogrody zoologiczne, przypominające współczesne zoo. Obecnie postrzeganie ogrodów zoologicznych wyłącznie jako miejsc rozrywki jest jednak mocno przestarzałe. Wizja współczesnego zoo jest odzwierciedleniem jego rzeczywistej roli w działaniach podejmowanych przede wszystkim na rzecz ochrony dzikich gatunków zwierząt, a także prowadzenia badań naukowych i szerokiej edukacji społeczeństwa w zakresie ochrony dzikich gatunków. Ogrody zoologiczne XXI wieku współpracują w ramach różnych międzynarodowych stowarzyszeń, których nadrzędnym celem jest ochrona i zwiększanie populacji zwierząt szczególnie zagrożonych wyginięciem. Planowana lekcja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza będzie miała charakter wykładowo-dyskusyjny. Omówimy historię powstawania ogrodów zoologicznych od czasów starożytnych aż do współczesności, następnie przyjrzymy się funkcjom oraz rzeczywistej roli zoo w dzisiejszym świecie. Druga część lekcji przyjmie formę projektową, podczas której poznamy metodę WebQuestu. Analizując w zespołach materiały tekstowe, graficzne i audiowizualne, spróbujemy wcielić się w postać opiekuna-badacza dzikich zwierząt. Zastanowimy się nad sensem istnienia ogrodów zoologicznych w XXI wieku i działaniami wspierającymi ochronę ginących gatunków, za które wy, jako uczniowie, możecie być odpowiedzialni. Wyniki pracy zostaną zaprezentowane w formie plakatów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fotografia w geologii |
Lekcja, w formie interaktywnego - w miarę możliwości - wykładu przedstawia sposoby wykorzystania fotografii w badaniach geologicznych, począwszy od pierwszych fotografii i dagerotypów do dnia dzisiejszego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie takie straszne te imiesłowy – praktyczne użycie imiesłowów w języku polskim |
Imiesłowy w języku polskim mają praktyczne zastosowanie. Imiesłowy przysłówkowe nie tylko pozwalają wskazać następstwo czasowe, ale też zastosowanie konstrukcji z imiesłowowym równoważnikiem zdania pozwala często uniknąć błędów stylistycznych polegających na powtórzeniu tych samych konstrukcji składniowych. Pomimo niewątpliwie ważnych zastosowań praktycznych zdarza się, że wykorzystanie imiesłów wzbudza wątpliwości użytkowników języka, szczególnie na etapie edukacji w szkole podstawowej. W ramach lekcji zostanie przedstawiony podział imiesłowów, sposób ich tworzenia a także funkcjonalne wykorzystanie z uwzględnieniem typów zadań pojawiających się na egzaminie ósmoklasisty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Botaniczna misja detektywistyczna |
Zapraszamy uczniów szkoły podstawowej klas 7 – 8 na interaktywną zabawę edukacyjną, podczas której staną się botanicznymi detektywami! Celem jest odkrycie tajemnic roślin inwazyjnych i zrozumienie ich wpływu na środowisko. Rozpoczniemy zajęcia wykładowym wstępem. Następnie uczniowie podzieleni na drużyny otrzymają "Akta sprawy" z zagadkami i wskazówkami, które pomogą im zlokalizować ‘obcego’ spośród wielu gatunków roślin krajowych. Każda grupa, wyposażona w narzędzia detektywistyczne, będzie mogła badać znalezione rośliny i notować swoje obserwacje. Po misji detektywistycznej każda drużyna zaprezentuje swoje odkrycia, zdobywając nagrody za poprawnie zidentyfikowane rośliny i rozwiązane zagadki. Warsztaty rozwijają umiejętności obserwacji, dedukcji i pracy zespołowej, jednocześnie ucząc o ekologicznych zagrożeniach związanych z inwazyjnymi gatunkami roślin. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory? |
Neuroprzekaźniki oraz receptory, z którymi się wiążą, są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma ich wiele. Dopamina, poza szczęściem, powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od czego zacząć i jak przeprowadzić badanie statystyczne? |
W jaki sposób należy przeprowadzić badanie ankietowe? Jak dobrać próbę do badania? Czy zawsze trzeba przeprowadzić badanie pilotażowe? Jak poprawnie skonstruować kwestionariusz (ankietę)? Kiedy zastosować pytania otwarte a kiedy zamknięte? Na te inne pytania uczestnicy otrzymają odpowiedź podczas lekcji ze statystyki i projektowania badań. Uczniowie poznają sposoby projektowania kwestionariusza. W grupie opracują przykładowe pytania do ankiety. W trakcie zajęć wezmą udział w przygotowanym badaniu. Uczestnicy spotkania poznają podstawowe metody analizy statystycznej. Sformułują wnioski końcowe, a także wspólnie zaprezentujemy opracowane wyniki w formie wykresów i tablic. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Problemy techniczne szybkiej kolei próżniowej |
W ramach zajęć przybliżymy słuchaczom propozycję konstrukcji bardzo szybkiego środka transportu – Hyperloop. Przedstawimy wyniki prac dotyczące możliwości uruchomienia tego rodzaju systemu transportowego w Polsce. Skupimy się na zagadnieniach aerodynamiki, wynikających z nich ograniczeniach i możliwych rozwiązaniach. Rozważymy systemy organizacji ruchu i zapewnienia bezpieczeństwa. Będzie możliwość zajęcia miejsca w modelu kabiny takiego pojazdu oraz odbycia wirtualnego przejazdu jego symulatorem. |
|