wiedza o kulturze
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Współczesne kino gruzińskie |
Celem lekcji festiwalowej jest przybliżenie ważnych dzieł filmowych regionu Kaukazu Południowego przede wszystkim z Gruzji, i nadanie im kontekstu ułatwiającego ich odbiór, a także zaprezentowanie młodzieży wybitnych i wartościowych przykładów gruzińskiej kinematografii. Ważna jest dla nas także edukacja o tak interesującym i fascynującym regionie, jakim jest Kaukaz. Chcemy uciec od stereotypów i pokazać Gruzję od innej strony niż zazwyczaj widzą ją turyści (wśród których ten kraj staje się coraz popularniejszym kierunkiem wyjazdów), zaznajomić z produkcjami, które są trudno dostępne w Polsce. Podczas lekcji omówione będą zarówno dzieła mistrzów kina gruzińskiego, jak i obrazy współczesnych, a jeszcze dość mało znanych reżyserów. W szczególności chciałybyśmy opowiedzieć o filmach, które pokazywałyśmy podczas 5. Festiwalu Kina Gruzińskiego Gamardżoba Kino w Warszawie. W trakcie wykładu znajdą się filmy wielkich nazwisk gruzińskiej kinematografii, między innymi ostatni film Zazy Khalvashi “Drawing Lots” dokończony przez jego córkę Tamtę Khalvashi, pokazujący barwną wielokulturowość Batumi oraz najnowszy film legendarnej Lany Gogoberidze “Mother and Daughter or The Night is Never Complete”. Dodatkowo wspomnimy o mistrzach gruzińskiego kina – Otarze Ioselianim, który zmarł w zeszłym roku oraz Sergieju Paradżanowie, w setną rocznicę jego urodzin. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa |
Tytuł warsztatu „Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa” powtarza tytuł książki prowadzącej warsztat. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną fragmenty filmów i seriali z inkluzją wierszy. Wspólnie zastanowimy się, jak nawzajem obraz i słowo się komentują, uzupełniają, oświetlają. Słowo poetyckie przeszczepione do filmu zostaje chronione od zamilknięcia, ponadto: zarówno ku czemuś odsyła (realizując zamysł twórców filmu), jak i autotelicznie się manifestuje. To właśnie poezja (czas wiersza) staje się tu głosem mniejszości i uczy uważnego przyglądania się w dominującej kulturze medialnej, supremacji ekranu, kulturze skrolowania i przeglądania, kulturze binge-watchingu. Podczas lekcji Młodzież zastanowi się nad własną definicją poezji, pozna koncepcje i nurty poetyckie, włączy się w interpretację wiersza, a wreszcie odbędzie ćwiczenie pisarskie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Współczesna czarownica – kim jest i jak ją widzimy? |
Praktykowanie magii we współczesnym świecie kojarzy się głównie z fabułami filmów i książek z gatunku fantasy. Kontekst fikcjonalny nie jest jednak jedynym, w którym można spotkać się z tym zjawiskiem. W czasie spotkania wspólnie stworzymy dwa „portrety” współczesnej czarownicy. Jeden powstanie na początku zajęć z pierwszych skojarzeń uczestników dotyczących znanych im faktów i kulturowych przedstawień magii. Drugi będziemy tworzyć wspólnie w czasie przebiegu warsztatu, w oparciu o zdobywaną wiedzę. Celem spotkania jest przybliżenie uczniom historii oraz treści praktyk religijnych znanych jako wicca, zrzeszających osoby, które same nazywają się współczesnymi czarownicami. Poznamy główne nurty we współczesnym czarownictwie, a także znaczenia niektórych mitów oraz rytuałów wiccańskich. Zastanowimy się nad tym, jak współcześnie rozumiana jest religia, jakie są jej granice oraz w jaki sposób na nasze rozumienie magii wpływa to, jak przestawiana jest w filmach i książkach. Warsztat ma stanowić dla uczestników punkt wyjścia do własnych refleksji na temat tego, czym dla nich samych jest duchowość oraz tolerancja religijna. Wzbogaci również ich sposób patrzenia na kulturę popularną, a także uświadomi im, że źródła inspiracji licznych, znanych i lubianych fabuł z gatunku fantastyki są znacznie bardziej realne niż z pozoru może się wydawać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaprojektuj sobie stolicę. Architektura reprezentacyjna w służbie idei |
Architektura reprezentacyjna pełni szczególną funkcję. Jej rolą jest nie tylko projektowanie siedzib ważnych instytucji czy świątyń. Ma ona dostarczać pożądanych sensów, kształtując krajobraz kulturowy człowieka. Stolica to przestrzeń szczególnie nasycona znaczeniami, ponieważ stanowi swoistą wizytówkę państwa wobec własnych obywateli i na zewnątrz. Kwestia planowania przestrzeni reprezentacyjnej stanowiła przedmiot uwagi od starożytności. Splatają się tu względy pragmatyczne i ideologiczne; a wbrew pozorom funkcjonalność bardzo często przegrywa z potrzebami tworzenia pożądanych znaczeń: wystarczy rozejrzeć się po Warszawie, by znaleźć gmachy będące ilustracją potrzeby wywierania wpływu poprzez budowle. Na lekcji zastanowimy się nad tym, jakie kryteria wpływają na wybór określonych stylów czy form architektonicznych; dlaczego rządy inwestują tak wiele w przebudowę przestrzeni stołecznych; jakie wyobrażenia rządzą naszym postrzeganiem tego, co ważne w przestrzeni. Przykłady zaczerpniemy z naszego otoczenia: pod ręką jest Warszawa i zmiany, jakie zachodziły w centrum od początku XX wieku. Podręcznikowym przykładem jest Paryż, przebudowany w połowie XIX wieku na stolicę w skali światowej. Ale przyjrzymy się też mniej znanym, a niezwykle wymownym przykładom stolic bałkańskich, w których działanie ideologii poprzez architekturę jest wyraźne. Przebudowa Skopja, Belgradu czy Aten ukazuje działanie stereotypów kulturowych, stając się odpowiedzią na potrzeby rządzących elit. Poznamy wreszcie bardzo użyteczne pojęcie prototypu poznawczego, a także spróbujemy zaprojektować idealną stolicę. Celem lekcji jest (1) rozmowa o architekturze w kontekście społecznym i kulturowym, (2) omówienie tworzenia przestrzeni znaczących (3) oraz pojęcia prototypu w sensie poznawczym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Podstawy pracy reportera radiowo-telewizyjnego |
Wprowadzenie w warsztat prezentera radiowego i telewizyjnego. Zapoznanie ze sprzętem niezbędnym do realizacji nagrań i prowadzenia audycji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szyld - Komunikacja wizualna w małej skali |
Codziennie jesteśmy atakowani niezliczoną ilością komunikatów wizualnych, które walczą o naszą uwagę - ale które z nich zapamiętujemy najlepiej? Jak dobrze potrafimy |
|
|
Lekcja festiwalowa | Digitalizacja: jedno słowo - wiele znaczeń. Wyjaśniamy i pokazujemy |
8 lat realizacji digitalizacji obiektów zabytkowych ze zbiorów MAW daje nam wiedzę, którą pragniemy się dzielić z młodym pokoleniem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prezentacja Bazy Poloników |
Opis: Dwa stanowiska komputerowe umożliwiające uczestnikom przeszukiwanie bazy danych poloników. Dodatkowo, zorganizowany zostanie mini konkurs na temat wiedzy o polskich zabytkach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty Konserwatorskie |
Projekcja filmu dokumentującego proces konserwacji wybranego zabytku, połączona z prezentacją nowoczesnych technologii stosowanych w konserwacji. Case study. |
|