wiedza o społeczeństwie
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Lekcja festiwalowa | Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego? |
Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące. Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji. Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Winny czy niewinny? – symulacja rozprawy sądowej |
Podczas rozprawy karnej uczniowie wcielą się w rolę sędziów, prokuratora, obrońcy, oskarżonych i świadków. Nauka procesu karnego w praktyce. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego? |
Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące. Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji. Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak widzieć magię w zwykłych rzeczach i jak czerpać z niej siłę |
Kiedy jedziesz samochodem do szkoły czy wiesz, że ten „zwykły” samochód ma silnik, który robi wybuchy z soku z dinozaurów i zamienia je na obroty kół? Czy wiecie, że każdy Wasz |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zero waste - koło ratunkowe rzucone Planecie. Czy możesz zostać ratownikiem? |
Lekcja ma charakter warsztatowy. Jej celem jest zapoznanie uczniów nie tylko z ogólną filozofią cyrkularności i zero waste polegającą głównie na zasadach 5„R” [odrzuć (refuse), ogranicz (reduce), użyj ponownie (reuse/repair), poddaj recyklingowi (recycle), pomóż w zgniciu (rot)], ale ze sposobami, w jakie każdy z nas może skutecznie wdrażać je w codzienności. Zasady zero waste to bowiem (leżące po części w rękach każdego konsumenta) odzyskiwanie i przetwarzanie zamiast zakopywania, składowania i spalania. Pierwszym, widocznym efektem GOZ jest odwrócenie zeszpecenia przyrody, krajobrazów wskutek wyrzucanych i zalegających śmieci, ale tych korzyści – które poznamy na lekcji - jest ogromna liczba. Uczniowie poznają też inne aspekty zero waste, jak np. wystrzeganie się żywności wysoko przetworzonej, zatruwanej chemicznymi substancjami na każdym etapie produkcji. Żywności, która – zamiast odżywiać – jest źródłem wielu chorób (otyłość, nowotwory) i przyczynia się do skracania ludzkiego życia. Poznają też wybrane wynalazki, dzięki którym można przerobić najróżniejsze śmieci, przywracając je do produkcji zamiast obciążania nimi przyrody. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie lekcji uczestnicy dowiedzą się, czym jest nieruchomość i poznają cechy rynkowe, które wpływają na jej wartość, w szczególności określą przedmiot wyceny, zbadają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków oraz obliczą pole powierzchni działki ewidencyjnej na podstawie współrzędnych punktów granicznych. Uczestnikom lekcji przybliżony zostanie zawód geodety oraz rzeczoznawcy majątkowego. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Winny czy niewinny? – symulacja rozprawy sądowej |
Podczas rozprawy karnej uczniowie wcielą się w rolę sędziów, prokuratora, obrońcy, oskarżonych i świadków. Nauka procesu karnego w praktyce. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Porozmawiajmy o pieniądzach |
Spotkanie będzie miało formę konwersatorium - kierowanej dyskusji bądź wykładu przeplatanego licznymi interakcjami z uczestnikami spotkania. Spróbujemy też wykonać co najmniej jeden eksperyment ekonomiczny - rynkową wycenę wartości określonych przedmiotów, żeby zrozumieć mechanizm ustalania cen rynkowych i paradoks transakcji. Wspólnie poznamy historię pieniądza i podyskutujemy o jego możliwej przyszłości. Zastanowimy się też nad tym, jakie znamy formy pieniądza i jakie funkcje pełni pieniądz w gospodarce. W zależności od wieku i zainteresowań uczestników spotkania możemy też zastanowić się nad zmianą wartości pieniądza w czasie, zrozumieć czym jest inflacja i stopa procentowa, poznać magię procentu składanego (tu znowu możliwy eksperyment), omówić różne formy oszczędzania, zastanowić się nad tym, czym jest ryzyko i porozmawiać o inwestycjach. Nie będzie to naturalnie żadna forma akwizycji, tylko merytoryczna rozmowa o zasadach działania różnych instrumentów finansowych i o ryzyku związanym z korzystania z nich. Zobaczymy na realnych przykładach, do czego prowadzi na przykład drukowanie pieniędzy bez pokrycia, poznamy historię kilku głośnych hiperinflacji. Mam nadzieję, że dojdziemy na koniec do morału, że pieniądze nie są w życiu najważniejsze, że nie ma sensu, by ich posiadanie było celem samym w sobie. Chcę, by spotkanie stanowiło dla każdego bodziec do pomyślenia o tym, co w jego życiu stanowi realną wartość i czy wartość wszystkiego można wyrazić w pieniądzu. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zero waste - koło ratunkowe rzucone Planecie. Czy możesz zostać ratownikiem? |
Lekcja ma charakter warsztatowy. Jej celem jest zapoznanie uczniów nie tylko z ogólną filozofią cyrkularności i zero waste polegającą głównie na zasadach 5„R” [odrzuć (refuse), ogranicz (reduce), użyj ponownie (reuse/repair), poddaj recyklingowi (recycle), pomóż w zgniciu (rot)], ale ze sposobami, w jakie każdy z nas może skutecznie wdrażać je w codzienności. Zasady zero waste to bowiem (leżące po części w rękach każdego konsumenta) odzyskiwanie i przetwarzanie zamiast zakopywania, składowania i spalania. Pierwszym, widocznym efektem GOZ jest odwrócenie zeszpecenia przyrody, krajobrazów wskutek wyrzucanych i zalegających śmieci, ale tych korzyści – które poznamy na lekcji - jest ogromna liczba. Uczniowie poznają też inne aspekty zero waste, jak np. wystrzeganie się żywności wysoko przetworzonej, zatruwanej chemicznymi substancjami na każdym etapie produkcji. Żywności, która – zamiast odżywiać – jest źródłem wielu chorób (otyłość, nowotwory) i przyczynia się do skracania ludzkiego życia. Poznają też wybrane wynalazki, dzięki którym można przerobić najróżniejsze śmieci, przywracając je do produkcji zamiast obciążania nimi przyrody. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Kampus PW jako miejsce wielofunkcyjne i przyjazne mieszkańcom - spacer dydaktyczny |
Co decyduje o jakości życia w mieście i o jego pięknie? Jak zmieniać nasze otoczenie urbanistyczne, aby było piękne i przyjazne? W ramach wycieczki odbędzie się m.in. zwiedzanie najciekawszych historycznie obiektów Politechniki Warszawskiej – Gmachu Głównego, Gmachu Fizyki oraz głównej przestrzeni publicznej Kampusu. Uczestnicy poznają historię powstania projektu architektonicznego oraz związane z tym ciekawostki. |
|


