wiedza o społeczeństwie
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Lekcja festiwalowa | "Zamożny jak Szwajcar" - w jaki sposób młodzi Polacy mogą budować swój dobrostan finansowy |
Porównanie społeczeństwa polskiego i szwajcarskiego (z uwzględnieniem kontekstu historii) z perspektywy zamożności, jak również cech charakterologicznych tych dwóch społeczeństw. Konstruktywne wnioski odnoszące się do możliwości zwiększenia dobrostanu finansowego Polaków na podstawie kilkuwiekowych doświadczeń Szwajcarów. Odróżnienie pojęcia: bogactwo od pojęcia: zamożność. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gospodarka i Twoja w niej rola |
Jaka jest Twoja rola gospodarce? Jak Ty postrzegasz swoją rolę w gospodarce? Jak powstała gospodarka? Czym w ogóle gospodarka jest? W jakim kierunku zmierza gospodarka? Zapraszam do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te inne pytania. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Migracje przez socjologiczne okulary - czyli kto migruje, dlaczego, i co z tego wynika? |
W trakcie warsztatu przyjrzymy się zjawisku migracji międzynarodowych przez socjologiczne okulary i spróbujemy odpowiedzieć na pytania stawiane przez socjologię migracji. Porozmawiamy o faktach i mitach odnośnie migracji i o tym dlaczego jest to ważny temat w dzisiejszych czasach. - Co to jest migracja? Jak możemy badać migracje? - Kiedy stajemy się migrantami? Kto i dlaczego migruje? Skąd i dokąd ludzie migrują? - Ile jest na świecie osób z doświadczeniem migracji? - Jakie są skutki migracji - dla osób, grup, społeczeństw i państw? - Jakie są korzyści i wyzwania wynikające z migracji międzynarodowych? - Czy możemy mówić o "kryzysach" w kontekście migracji?
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy podatki od niezdrowego jedzenia mogą uratować nasze zdrowie? |
Zapraszam do udziału w lekcji będącej połączeniem dyskusji z warsztatem. Lekcję rozpocznie krótkie wprowadzenie do tematyki podatków od grzechów żywieniowych z udziałem uczestników lekcji: porozmawiamy o tym, jakie jedzenie jest niezdrowe, jakie są skutki zdrowotne niezrównoważonej konsumpcji, jakie produkty w Polsce i na świecie są obciążone dodatkowym podatkiem (tzw. sin tax lub junk food tax) i gdzie trafiają pieniądze z takich podatków. Następnie uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i spróbujemy wypracować różne rozwiązania dla polityki fiskalnej, które wpisywałyby się w model „sin taxu”. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | I jak tu się dogadać? O kompetencjach, interesach, znaczeniu instytucji UE |
Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem, że Komisja Europejska jest odpowiednikiem rządu, a Parlament Europejski jest analogią parlamentu narodowego. Ten sposób postrzegania instytucji unijnych prowadzi m.in. do tworzenia fałszywego obrazu kompetencji poszczególnych organów, jak i procedur tworzenia i egzekwowania unijnego prawa. W konsekwencji spotykamy się ze stwierdzeniami typu „Unia nam kazała…”. Podczas lekcji festiwalowej postaram się wspólnie z uczniami uporządkować wiedzę w tym obszarze. W pierwszej kolejności zaprezentowane będą główne różnice między najważniejszymi instytucjami unijnymi (Komisja Europejska, Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski), jak również ich odmienność od organów krajowych, z którymi bywają utożsamiane (analiza materiałów drukowanych, film). Następnie przedstawiona będzie podstawowa procedura przyjmowania aktów prawnych w UE, tzw. zwykła procedura ustawodawcza, która również istotnie różni się od procedur obowiązujących w państwach członkowskich UE (odgrywanie ról). Na koniec przeprowadzimy dyskusję dotyczącą współpracy instytucji unijnych przy przyjmowaniu nowych przepisów, w tym różnic interesów, które reprezentują. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jeden dzień z życia człowieka w perspektywie prawa administracyjnego |
Uczniowie poznają normy prawa administracyjnego wpływające na ich codzienne życie oraz instytucje tego prawa, w których – świadomie lub nie – uczestniczą na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Sąd nad sprawiedliwością – jak film i literatura widzą prawo? |
Czy prawo zawsze oznacza sprawiedliwość? Czy sędzia może się mylić, a przestępca być niewinny? Czy moralność może być ważniejsza od paragrafu? Podczas zajęć przyjrzymy się, jak prawo jest przedstawiane w literaturze i filmie – nie jako zbiór przepisów, ale jako pole walki wartości, emocji i ludzkich dylematów. Na podstawie wybranych dzieł (m.in. Zabić drozda, Proces, 12 gniewnych ludzi, Skazani na Shawshank) zastanowimy się: Jak kultura wpływa na naszą świadomość prawną? Jakie pytania o prawo i sprawiedliwość stawia literatura? Czy fikcyjne procesy sądowe mogą nas czegoś nauczyć o realnym świecie? Zajęcia mają formę interaktywnego wykładu z elementami dyskusji i analizy fragmentów filmowych oraz literackich. Ich celem jest zachęcenie uczniów do krytycznego myślenia o roli prawa w społeczeństwie i pokazanie, że prawo to nie tylko kodeks, ale także – a może przede wszystkim – człowiek. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zarys prawa karnego, czyli czy za każdy czyn zabroniony grozi kara? |
Zajęcia z prawa karnego będą miały okazję przybliżyć uczestnikom najważniejsze instytucje prawa karnego. Po zapoznaniu się z podstawowymi zagadnieniami, takimi jak m.in. zasady prawa karnego, uczniowie przyjrzą się różnicom pomiędzy przestępstwami a wykroczeniami oraz między zbrodniami a występkami. Dzięki dogłębnej analizie polskiej ustawy karnej, czyli Kodeksu karnego, uczestnicy dowiedzą się kogo, w jakim miejscu oraz w jakim czasie obowiązuje ten akt normatywny. Uczniowie będą mieli szansę posiąść wiedzę z zakresu kar występujących w Kodeksie karnym i Kodeksie wykroczeń, a także spróbować zmierzyć się z zadaniami, którymi na co dzień zajmuje się władza ustawodawcza. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zrównoważony rozwój w Ekonomii, Finansach i Zarządzaniu |
Trzy bloki tematyczne - praktyki gospodarczej i społecznej dotyczących zrównoważonego rozwoju w Ekonomii, Finansach i Zarządzaniu. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Kryptowaluty – chwilowy trend czy przyszłość pieniądza? |
Czy Bitcoin i inne kryptowaluty to tylko chwilowa moda, czy przyszłość finansów? W trakcie wykładu przeanalizujemy ich działanie, aktualne trendy i zastanowimy się, czy mogą zastąpić tradycyjne waluty. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Argumentacja w przestrzeni publicznej |
Zajęcia będą miały formę konwersatorium: prowadzący krótko wprowadzi w temat i zaprezentuje wybrane przykłady argumentów z przestrzeni publicznej – m.in. wypowiedzi polityków, dziennikarzy czy aktywistów – a następnie uczestnicy wspólnie spróbują je omówić, tworząc między innymi kontrargumenty. Zajęcia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych kulturą języka, debatą publiczną i sztuką argumentacji. Zapraszamy szczególnie uczniów szkół średnich ciekawych, jak działa język w praktyce społecznej – i jak dzięki temu lepiej go rozumieć i używać. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy podatki od niezdrowego jedzenia mogą uratować nasze zdrowie? |
Zapraszam do udziału w lekcji będącej połączeniem dyskusji z warsztatem. Lekcję rozpocznie krótkie wprowadzenie do tematyki podatków od grzechów żywieniowych z udziałem uczestników lekcji: porozmawiamy o tym, jakie jedzenie jest niezdrowe, jakie są skutki zdrowotne niezrównoważonej konsumpcji, jakie produkty w Polsce i na świecie są obciążone dodatkowym podatkiem (tzw. sin tax lub junk food tax) i gdzie trafiają pieniądze z takich podatków. Następnie uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i spróbujemy wypracować różne rozwiązania dla polityki fiskalnej, które wpisywałyby się w model „sin taxu”. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Plakat, który mówi — od idei po formę |
Plakat to dziś nie tylko papier, format i kolor — to integralna część naszego codziennego krajobrazu. Może zapraszać na spektakl, koncert, do kina, zachęcać do zakupu, informować o zmianach, ale także poruszać ważne, społeczne tematy. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Prawo rodzinne i spadkowe w praktyce: fundamenty relacji prawnych w rodzinie |
Warsztaty z prawa rodzinnego i spadkowego pozwolą uczestnikom zapoznać się z jednymi z najbardziej życiowych i powszechnie obowiązujących dziedzin prawa. Uczniowie dowiedzą się, czym jest prawo rodzinne i co reguluje, poznają instytucje takie jak małżeństwo czy władza rodzicielska, a także przyjrzą się obowiązkom wynikającym z bycia częścią rodziny. W części poświęconej prawu spadkowemu uczniowie nauczą się rozróżniać dziedziczenie ustawowe i testamentowe, poznają rodzaje testamentów oraz podstawy konstrukcji drzewa genealogicznego. Zajęcia będą prowadzone w formie interaktywnych ćwiczeń, takich jak krzyżówki, kazusy, rozsypanki i dopasowania, co pozwoli uczestnikom aktywnie utrwalać wiedzę i rozwijać umiejętność interpretowania przepisów prawnych, Dzięki analizie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz Kodeksu cywilnego uczniowie zrozumieją, że prawo rodzinne i spadkowe dotyczy każdego z nas- niezależnie od wieku czy miejsca w rodzinie. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Argumentacja w przestrzeni publicznej |
Zajęcia będą miały formę konwersatorium: prowadzący krótko wprowadzi w temat i zaprezentuje wybrane przykłady argumentów z przestrzeni publicznej – m.in. wypowiedzi polityków, dziennikarzy czy aktywistów – a następnie uczestnicy wspólnie spróbują je omówić, tworząc między innymi kontrargumenty. Zajęcia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych kulturą języka, debatą publiczną i sztuką argumentacji. Zapraszamy szczególnie uczniów szkół średnich ciekawych, jak działa język w praktyce społecznej – i jak dzięki temu lepiej go rozumieć i używać. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Komunikacja hybrydowa – jak łączyć nowe technologie z tradycyjnymi formami interakcji? |
Jak rozmawiać skutecznie, kiedy część osób jest online, a część na miejscu? Na warsztacie sprawdzimy, jak łączyć nowoczesne technologie z bezpośrednim kontaktem, żeby komunikacja była jasna, spójna i angażująca dla wszystkich. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Lekcje z historii przestrogą na przyszłość |
Polska A.D. 2025 stoi przed wieloma wyborami natury nie tylko strategicznej ale i egzystencjalnej. Do tych wyborów należy określenie polskiego interesu narodowego w czasie naszego uczestnictwa w Unii Europejskiej i NATO. Wykład ma na celu podkreślenie, że często istnieje różnica między interesem państwa (interes uprzywilejowanych grup, w tym polityków), a interesem społeczeństwa. Historia Polski pokazuje, że najczęściej polskie państwo nie zdawało egzaminu: rozbiory, wciągnięcie Polski do II wojny światowej, układ z Magdalenki, plan Balcerowicza. Stąd też Polacy, jako całość społeczeństwa, powinni kierować się w relacjach międzynarodowych pragmatyzmem i realizmem, a nie romantyzmem i myśleniem życzeniowym. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Mowa ciała w formalnych sytuacjach – jak budować autentyczną relację? |
Zastanawiasz się, co Twoja mowa ciała mówi o Tobie w sytuacjach formalnych – na rozmowie kwalifikacyjnej, prezentacji w szkole lub podczas spotkania? Na tym warsztacie dowiesz się, jak świadomie z niej korzystać, żeby budować autentyczne relacje i dobrze się przy tym czuć. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Psychologiczny niezbędnik maturzysty |
Zapraszamy na warsztaty dla przyszłych maturzystów, które łączą wiedzę z zakresu psychologii z ćwiczeniami praktycznymi. Pokażemy Ci kilka technik, które przydadzą się nie tylko na maturze. Podpowiemy, jak opanować stres, sprawić, by nauka była naprawdę efektywna, dobrze wypaść podczas egzaminów ustnych, a także jak zapanować nad maturalnym chaosem i mądrze zarządzać czasem. To nie będą nudne wykłady! Stawiamy na działanie i doświadczenie, dlatego na zajęciach będzie trochę psychologicznych ciekawostek, sporo praktycznych ćwiczeń oraz przestrzeń na pytania i… odrobinę śmiechu. Wierzymy, że najlepiej uczy się wtedy, gdy nauka sprawia przyjemność. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zarządzanie funduszami państwowymi – jak dzielić ograniczone zasoby? |
Jak podejmować trafne decyzje w zarządzaniu publicznymi funduszami? Na warsztacie sprawdzimy, jak planuje się wydatki państwa i jakie kryteria warto brać pod uwagę, by podejmować odpowiedzialne i przemyślane wybory. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Poczuć niewidzialne – sporty osób niewidomych i niedowidzących |
Czy można trenować biegi nie widząc toru? Skakać w dal kierując się tylko dźwiękiem? Trafić do celu bez użycia wzroku? Sporty osób z niepełnosprawnością wzrokową to nie tylko rywalizacja, ale także przykład współpracy, zaufania i precyzji działania. Zajęcia rozpoczną się od krótkiej prezentacji, w której uczestnicy dowiedzą się, czym jest Adaptowana Aktywność Fizyczna (APA), w jakich dyscyplinach sportowych biorą udział osoby z dysfunkcją wzroku oraz jak wygląda ich trening i rywalizacja. Następnie uczestnicy wezmą udział w serii aktywności ruchowych inspirowanych lekkoatletyką paraolimpijską: 1). Bieg w parach: jeden z uczestników wciala się w rolę osoby niewidomej, a drugi w przewodnika. 2). Ćwiczenia biegowe z naprowadzaniem na dźwięk: sprint w kierunku źródła dźwięku, uczą koncentracji i szybkiej reakcji bez udziału wzroku. 3). Skok w dal: ćwiczenie rozwijające zaufanie i orientację przestrzenną. Osoba niewidoma biegnie do rozbiegu prowadzona przez przewodnika głosem, następnie po ustalonej komendzie oddaje skok w dal do piaskownicy. 4). Rzut woreczkiem do celu dźwiękowego /Boccia – test celności i orientacji w przestrzeni. Przewodnicy starają się po każdym rzucie naprowadzić głosowo i zwiększyć trafność rzutów. 5). Goalball: gra drużynowa dla osób z dysfunkcją wzroku. Krotki mecz na zakończenie – wszyscy grają z zasłoniętymi oczami i kierują się tylko słuchem. Na zakończenie podsumujemy zdobyte doświadczenia, zwracając uwagę na wyzwania związane z aktywnością fizyczną osób z dysfunkcją wzroku, a także sposobach komunikacji w sporcie. Zastanowimy się także, jak uczestnictwo w takich formach ruchu wpływa na rozwój – empatii, zaufania i współdziałania – zarówno w sporcie, jak i w życiu codziennym. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy chciwość jest korzeniem wszelkiego zła? Różne oblicza chciwości |
Chciwość jest definiowana jako nienasycone pragnienie posiadania więcej. Od wieków była przedmiotem zainteresowania systemów religijnych, spotykając się z wyraźnym potępieniem moralnym. W przypadku chrześcijaństwa jest nawet wymieniana na pierwszym miejscu listy siedmiu grzechów głównych i traktowania jako źródło – korzeń – wszelkiego zła. Jest przedstawiana jako destrukcyjna siła prowadząca do nierówności, konfliktów i upadku moralnego. Jednak czy rzeczywiście można uznać ją za źródło wszelkiego zła? A może jej ocena powinna być bardziej złożona? W trakcie wykładu zaprezentowane będą różne oblicza chciwości, wyłaniające się z interdyscyplinarnych badań z obszaru antropologii ekonomicznej, psychologii oraz ekonomii. Omówimy historyczne podejścia do chciwości – od potępienia jej jako grzechu w tradycjach religijnych, po współczesne podejście ekonomiczne, gdzie jest ona traktowana jako neutralna bądź pozytywna siła - motor napędowy innowacji, rozwoju i wzrostu gospodarczego, choć bywa także wskazywana jako jedna z przyczyn kryzysów finansowych. Przyjrzymy się psychologicznym i społecznym uwarunkowaniom oraz konsekwencjom chciwości. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest możliwe ustalenie granicy między zdrową o interes własny a chciwością. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | I jak tu się dogadać? O kompetencjach, interesach, znaczeniu instytucji UE |
Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem, że Komisja Europejska jest odpowiednikiem rządu, a Parlament Europejski jest analogią parlamentu narodowego. Ten sposób postrzegania instytucji unijnych prowadzi m.in. do tworzenia fałszywego obrazu kompetencji poszczególnych organów, jak i procedur tworzenia i egzekwowania unijnego prawa. W konsekwencji spotykamy się ze stwierdzeniami typu „Unia nam kazała…”. Podczas lekcji festiwalowej postaram się wspólnie z uczniami uporządkować wiedzę w tym obszarze. W pierwszej kolejności zaprezentowane będą główne różnice między najważniejszymi instytucjami unijnymi (Komisja Europejska, Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski), jak również ich odmienność od organów krajowych, z którymi bywają utożsamiane (analiza materiałów drukowanych, film). Następnie przedstawiona będzie podstawowa procedura przyjmowania aktów prawnych w UE, tzw. zwykła procedura ustawodawcza, która również istotnie różni się od procedur obowiązujących w państwach członkowskich UE (odgrywanie ról). Na koniec przeprowadzimy dyskusję dotyczącą współpracy instytucji unijnych przy przyjmowaniu nowych przepisów, w tym różnic interesów, które reprezentują. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy i po co potrzeba nam umiejętności krytycznego myślenia? |
Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Podczas lekcji, przybierającej formę dyskusji oraz warsztatów, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami, a także będą zaproszeni do współokreślania: czym jest myślenie krytyczne, czy jest nam potrzebne jako umiejętność funkcjonowania we współczesnym świecie, jako uczniom, obywatelom, odbiorcom zdygitalizowanych treści. Następnie omówione zostaną kwestie tego, dlaczego i w jakim celu dobrze jest umieć posługiwać się tego typu myśleniem. Druga część zajęć polegać będzie na dyskusji i warsztatach, podczas których będziemy trenować i uczyć się krytycznego myślenia, z wykorzystaniem przykładów, sytuacji, scenek. Zapoznamy się z siedmioma krokami krytycznego namysłu, ze strategiami manipulacyjnymi, a także wyróżnimy i omówimy jedenaście błędów w rozumowaniu. Przeprowadzony zostanie krótki konkurs pt. „Czy to fake news?”, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie odróżnić informacje zamieszczone w mediach tradycyjnych i społecznościowych, pod względem tego, które noszą znamiona prawdziwości, a które przypominają tzw. fake newsy. Podsumowując spotkanie, wskażemy na dobre praktyki w analizowaniu i interpretacji danych, informacji, treści, a także zastanowimy się nad naszą rolą w propagowaniu kultury zdrowego, pozytywnego i roztropnego myślenia. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Mowa ciała w formalnych sytuacjach – jak budować autentyczną relację? |
Zastanawiasz się, co Twoja mowa ciała mówi o Tobie w sytuacjach formalnych – na rozmowie kwalifikacyjnej, prezentacji w szkole lub podczas spotkania? Na tym warsztacie dowiesz się, jak świadomie z niej korzystać, żeby budować autentyczne relacje i dobrze się przy tym czuć. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zarządzanie funduszami państwowymi – jak dzielić ograniczone zasoby? |
Jak podejmować trafne decyzje w zarządzaniu publicznymi funduszami? Na warsztacie sprawdzimy, jak planuje się wydatki państwa i jakie kryteria warto brać pod uwagę, by podejmować odpowiedzialne i przemyślane wybory. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zwinne zarządzanie projektami |
Podczas tego warsztatu poznasz podstawowe zasady zarządzania metodyką zwinną. Razem z uczestnikami zasymulujemy realizację mini-projektu, gdzie kluczowe będą najważniejsze parametry projektu, zasady współpracy oraz komunikacji w zespole. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Równouprawnienie płci w biznesie - od teorii do praktyki |
Lekcja festiwalowa w formie prezentacji dotyczącej równouprawnienia w biznesie. Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych kwestii związanych z różnorodnością płci w biznesie poprzez odniesienie do teorii oraz badania przeprowadzonego w branży motoryzacyjnej. Agenda: 1. Kilka słów o mnie: Edukacja | Sfera zawodowa. 2. Kobiety w biznesie: Dlaczego warto/trzeba zatrudniać/promować kobiety? | Obecne trendy i aktualne statystyki | Dlaczego kobiet na stanowiskach kierowniczych jest mniej? | Stereotypizacja kobiet: Różnice w stylach zarządzania 3. Kobiety w branży motoryzacyjnej: Organizacje zdominowane przez mężczyzn (charakterystyka) | Przedstawienie badania: cel/zakres/rezultat 4. Wnioski końcowe. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Stary film czy serial w odcinkach? O rozumieniu Konstytucji i potrzebie jej zmiany |
Konstytucja to najważniejszy dokument w państwie. Jej celem jest ochrona praw człowieka. Zabezpiecza ludzi przed kaprysami władzy. Konstytucja powstaje jednak w określonym czasie i miejscu. W jaki sposób Konstytucja uchwalona sto albo 30 lat temu może dziś chronić prawa człowieka? Czy jest jak stary film, czy serial w odcinkach pisany na nowo przez kolejne pokolenia? |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy i po co potrzeba nam umiejętności krytycznego myślenia? |
Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Podczas lekcji, przybierającej formę dyskusji oraz warsztatów, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami, a także będą zaproszeni do współokreślania: czym jest myślenie krytyczne, czy jest nam potrzebne jako umiejętność funkcjonowania we współczesnym świecie, jako uczniom, obywatelom, odbiorcom zdygitalizowanych treści. Następnie omówione zostaną kwestie tego, dlaczego i w jakim celu dobrze jest umieć posługiwać się tego typu myśleniem. Druga część zajęć polegać będzie na dyskusji i warsztatach, podczas których będziemy trenować i uczyć się krytycznego myślenia, z wykorzystaniem przykładów, sytuacji, scenek. Zapoznamy się z siedmioma krokami krytycznego namysłu, ze strategiami manipulacyjnymi, a także wyróżnimy i omówimy jedenaście błędów w rozumowaniu. Przeprowadzony zostanie krótki konkurs pt. „Czy to fake news?”, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie odróżnić informacje zamieszczone w mediach tradycyjnych i społecznościowych, pod względem tego, które noszą znamiona prawdziwości, a które przypominają tzw. fake newsy. Podsumowując spotkanie, wskażemy na dobre praktyki w analizowaniu i interpretacji danych, informacji, treści, a także zastanowimy się nad naszą rolą w propagowaniu kultury zdrowego, pozytywnego i roztropnego myślenia. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Migracyjne mity i fakty |
Kwestia migracji to jeden z wiodących tematów we współczesnych debatach publicznych i politycznych. Przekonują o tym choćby kampanie wyborcze minionych lat ale także to, jak wiele uwagi poświęcają migracjom media. Niestety, analizy mediów i przekazu politycznego pokazują, że bardzo często owe dyskusje polityczne odnoszą się raczej do świata wyobrażeń i całego katalogu mitów migracyjnych a nie do realnych zdarzeń, procesów i ich wiarygodnej, pogłębionej interpretacji. W tym kontekście celem zajęć jest zderzenie wybranych mitów migracyjnych z wiedzą na temat procesów mobilności a także próba odpowiedzi, w jaki sposób możemy poprawiać stan wiedzy na temat zjawisk, które są codziennością w większości krajów europejskich (w tym także w Polsce). Wspólnie zastanowimy się m.in. nad następującymi kwestiami: - czy jesteśmy w stanie policzyć migrantów? jaka jest skala zjawiska i z czego może wynikać to, że – niemal zawsze – się w tej mierze mylimy - jak definiować migrantów, czyli na ile zasadne jest odwoływanie się do kategorycznych podziałów (np. migranci vs uchodźcy, migranci o statusie uregulowanym vs migranci o statusie nieuregulowanym) - jaki jest bilans obecności migrantów w krajach, do których docierają? czy i jak można mierzyć efekty społeczne i ekonomiczne ich obecności? - czy jesteśmy zdani na niechęć i strach przed migracją? - czy możliwe jest stworzenie dobrych/efektywnych a jednocześnie akceptowalnych polityk migracyjnych? |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Emocje wokół migracji – co czują migranci, a co przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego? |
Lekcja dotyczyć będzie emocji związanych z migracjami. Przyjrzymy się emocjom doświadczanym przez dwie grupy: ludzi w drodze, czyli migrantów i tych, którzy są na miejscu, czyli społeczeństwo przyjmujące. Zastanowimy się wspólnie, co kształtuje te emocje. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola mediów tradycyjnych i cyfrowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego innym może zależeć na kształtowaniu naszych odczuć wobec migracji. Lekcja ma formę warsztatu. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie zostaną podzieleni na grupy, w których zapoznają się z fragmentami wywiadów zrealizowanych przez badaczy migracji. W grupach uczniowie przygotują mapę emocji, która następnie zaprezentują reszcie klasy. W drugiej części lekcji wspólnie obejrzymy film animowany autorstwa kolektywu Positive Negatives, w oparciu o który uzupełnimy mapę emocji. Na koniec porozmawiamy o tym, co kształtuje emocje społeczeństwa przyjmującego w odpowiedzi na migracje. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy krytycznie myśleć o wpływie mediów na to, co myślimy o migrantach. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Surowce mineralne – kamienie milowe rozwoju naszej cywilizacji |
W trakcie zajęć zwrócimy uwagę na kopaliny, których wykorzystanie pozwoliło na dokonanie kolejnych skoków cywilizacyjnych przez ludzkość. Oswoiliśmy się z ich obecnością w naszym otoczeniu i nie doceniamy ich roli dla ludzkości. Bohaterami lekcji będą: sól kamienna, krzemienie, żelazo, węgiel, siarka, ropa naftowa, miedź, pierwiastki ziem rzadkich i kilka innych. Forma warsztatowa zajęć pozwoli na bezpośredni kontakt z próbkami surowców mineralnych. Będzie można ich dotknąć, powąchać, posmakować i poznać ich niektóre specyficzne właściwości (kowalność, magnetyzm, zjawiska optyczne generowane przez nie, odporność chemiczną). Zapoznamy z ich wykorzystaniem w przemyśle i jak zmieniły historię świata. Czy zawsze w dobrym kierunku? Na to pytanie odpowie sobie każdy sam po naszej lekcji. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Surowce mineralne – kamienie milowe rozwoju naszej cywilizacji |
W trakcie zajęć zwrócimy uwagę na kopaliny, których wykorzystanie pozwoliło na dokonanie kolejnych skoków cywilizacyjnych przez ludzkość. Oswoiliśmy się z ich obecnością w naszym otoczeniu i nie doceniamy ich roli dla ludzkości. Bohaterami lekcji będą: sól kamienna, krzemienie, żelazo, węgiel, siarka, ropa naftowa, miedź, pierwiastki ziem rzadkich i kilka innych. Forma warsztatowa zajęć pozwoli na bezpośredni kontakt z próbkami surowców mineralnych. Będzie można ich dotknąć, powąchać, posmakować i poznać ich niektóre specyficzne właściwości (kowalność, magnetyzm, zjawiska optyczne generowane przez nie, odporność chemiczną). Zapoznamy z ich wykorzystaniem w przemyśle i jak zmieniły historię świata. Czy zawsze w dobrym kierunku? Na to pytanie odpowie sobie każdy sam po naszej lekcji. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | ChatGPT a prawa autorskie AI |
ChatGPT jest modelem AI, który został opracowany na podstawie dużych zbiorów danych, tak aby mógł prowadzić rozmowę i angażować się w różne tematy, od ogólnych rozmów po określone obszary wiedzy. ChatGPT podobnie jak inne modele AI był trenowany na ogromnych ilości danych tekstowych, obrazów, dźwięków itd., które to treści objęte były prawem autorskim np. książki, artykuły, strony internetowe. Tak więc powstaje pytanie czy ChatGPT naruszył prawa autorskie np. tzw. dozwolony użytek w procesie trenowania modelu językowego GPT, a także czy AI posiada prawa autorskie do wygenerowanej przez siebie treści? Boom modeli AI działających w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję tj. duże modele językowe doprowadził do szeregu sporów prawnych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Chinach, Kanadzie czy Unii Europejskiej dotyczących czy modele AI mogą wykorzystywać materiały chronione prawem autorskim do tego, aby się na nich trenować. Firmy będące twórcami modeli AI jak np. firma OpenAI twórca ChatGPT opierają swoją działalność i obronę przed zarzutami nielegalnego wykorzystywania materiałów chronionych prawem autorskim na doktrynie tzw. dozwolonego użytku. Dozwolony użytek to jedno z kluczowych pojęć w prawie autorskim i dotyczy sytuacji, w których można legalnie korzystać z cudzych utworów bez zgody autora – ale tylko w jasno określonych przypadkach. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Bez prądu, bez zasięgu, bez planu. Blackout i nasze uzależnienie od technologii |
Smartfon, Wi-Fi, mapy Google, media społecznościowe, płatności bezgotówkowe – technologia jest dla wielu z nas nieodłączną częścią codziennego życia. Ale co się stanie, gdy nagle wszystko przestanie działać? Gdy zniknie zasięg, a kontakt z bliskimi będzie niemożliwy? Blackout w Hiszpanii jest pretekstem do głębszej refleksji: czy jeszcze potrafimy funkcjonować offline? Podczas wykładu porozmawiamy o tym, jak silnie uzależniliśmy się od cyfrowych rozwiązań i jak możemy przetrwać w świecie, który przestaje działać bez ładowarki. Będzie to opowieść o technologii, która zawodzi, i o ludziach, którzy muszą wtedy działać. Serdecznie zapraszam na nasze spotkanie. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Case Study pewnego tajnego stowarzyszenia, czyli kto się boi masonów? |
Skąd tyle kontrowersji wokół masonerii, czarnych legend i hejtu wobec pradawnej organizacji o królewskich i arystokratycznych korzeniach. Podczas zajęć zastanowimy się dlaczego społeczeństwo polskie tak bardzo boi się braci i sióstr tego zakonu hermetycznego? |
|
|
| Lekcja festiwalowa | ChatGPT a prawa autorskie AI |
ChatGPT jest modelem AI, który został opracowany na podstawie dużych zbiorów danych, tak aby mógł prowadzić rozmowę i angażować się w różne tematy, od ogólnych rozmów po określone obszary wiedzy. ChatGPT podobnie jak inne modele AI był trenowany na ogromnych ilości danych tekstowych, obrazów, dźwięków itd., które to treści objęte były prawem autorskim np. książki, artykuły, strony internetowe. Tak więc powstaje pytanie czy ChatGPT naruszył prawa autorskie np. tzw. dozwolony użytek w procesie trenowania modelu językowego GPT, a także czy AI posiada prawa autorskie do wygenerowanej przez siebie treści? Boom modeli AI działających w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję tj. duże modele językowe doprowadził do szeregu sporów prawnych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Chinach, Kanadzie czy Unii Europejskiej dotyczących czy modele AI mogą wykorzystywać materiały chronione prawem autorskim do tego, aby się na nich trenować. Firmy będące twórcami modeli AI jak np. firma OpenAI twórca ChatGPT opierają swoją działalność i obronę przed zarzutami nielegalnego wykorzystywania materiałów chronionych prawem autorskim na doktrynie tzw. dozwolonego użytku. Dozwolony użytek to jedno z kluczowych pojęć w prawie autorskim i dotyczy sytuacji, w których można legalnie korzystać z cudzych utworów bez zgody autora – ale tylko w jasno określonych przypadkach. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy wszystko co powiesz, może być użyte przeciwko tobie? |
Prawa i obowiązki uczestników postępowania karnego w filmach VR. Na zajęciach wcielisz się w rolę prokuratora, policjanta i podejrzanego w sprawie karnej. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Kontrakt na odbiór odpadów tekstylnych. Negocjacje między gminą, a odbiorcą |
Lekcja będzie miała formę warsztatu, który pozwoli uczestnikom postawić się w pozycji negocjatora i wykorzystać w praktycznym ćwiczeniu techniki negocjacyjne oraz sprawdzić się w konfrontacji z przeciwnym zespołem. Rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia (20 min) dotyczącego technik negocjacji i specyfiki negocjacji biznesowych. Potem uczestnicy zostaną podzieleni na grupy (3-5 osób) i otrzymają scenariusz negocjacyjny. Dotyczył on będzie podpisania kontraktu między gminą a firmą na odbiór odpadów tekstylnych. Przedstawiciele gminy i firmy oferującej usługi odbioru odpadów, w których wcielą się uczestnicy warsztatu, będą musieli wynegocjować warunki odbioru odpadów tekstylnych, czas trwania kontraktu i warunki finansowe oraz organizację działań edukacyjnych i promocyjnych. Uczestnicy będą mieć 30 min na przeczytanie scenariusza i przygotowanie strategii negocjacyjnej, po czym przystąpią do negocjacji. Negocjacje właściwe potrwają 60 min. Za poszczególne wynegocjowane kwestie drużyny otrzymają punkty, zgodnie z tym jak bardzo rozwiązanie jest korzystne dla danej strony. Na koniec negocjacje zostaną podsumowane i omówione przez prowadzącego. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Lewica i prawica, czyli co to dzisiaj znaczy? |
Lewica i prawica to dziś bardziej temat emocji niż zrozumiałych pojęć. Nie wiadomo już, czym dokładnie charakteryzują się te prądy ideowe, za czym się opowiadają, jakie wartości reprezentują i czego właściwie chcą.Doszło do takiego pomieszania i poplątania idei, że trudno jednoznacznie odróżnić te obozy od siebie.Na przestrzeni dziejów za lewicę uważano tych, którzy odrzucali lub przynajmniej ograniczali wpływy religii, poszerzając granice wolności na korzyść człowieka, którego stawiano w centrum.Zwolennicy tych koncepcji opowiadali się za radykalnymi i gwałtownymi rewolucjami we wszystkich dziedzinach życia. Lewica początkowo była związana z liberalizmem.Odpowiadała jej prawica, rozumiana jako konserwatyści—osoby opowiadające się za stopniowym postępem, polegającym na ulepszaniu istniejących rozwiązań. TZ czasem, oprócz aspektu społecznego, do tych obozów dołączyła także sfera gospodarcza.Liberałowie i konserwatyści zaczęli mieć odmienne wizje rynku.Do tej mieszanki dołączyła również komuna jako forma ustroju społeczno-gospodarczego.Po upadku socjalizmu w Polsce to właśnie przedstawiciele sił związanych z tym systemem zaczęli być postrzegani jako lewica.Stało się tak mimo faktu, że ich program i działania miały konserwatywny charakter.Wraz z rozwojem społecznym w ostatnich latach sytuacja dotycząca identyfikacji politycznych postaw stała się jeszcze bardziej skomplikowana.Prawica przejęła wiele liberalnych aspektów gospodarki kapitalistycznej i opowiada się za minimalnym wpływem władzy publicznej na rynek, przy jednoczesnym silnym zaangażowaniu państwa w kontrolę społeczną jednostek.Z kolei lewica stała się ruchem dążącym do ograniczenia niektórych wolności w celu zwiększenia bezpieczeństwa obywateli i zapewnienia im większej opieki socjalnej.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Środowisko a zdrowie |
Czym jest zdrowie? Jakie są związki z otoczeniem? Jak można mierzyć zdrowie.? Podejście społeczne. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Władza w Twoich Rękach: Budżet Obywatelski jako Narzędzie Partycypacji Młodzieży |
Omówienie czym jest budżet obywatelski, jakie są jego cele oraz dlaczego jest tak istotny w demokracji. Będą też przykłady różnych form budżetów obywatelskich stosowane na różnych poziomach - od szkolnego do krajowego - podkreślając ich unikalne cechy i wyzwania.Planujemy też omówić, w jaki sposób młodzi ludzie mogą zaangażować się w procesy budżetowe w swoich społecznościach; jak mogą wykorzystać budżet obywatelski jako narzędzie do wprowadzania zmian, które są dla nich istotne. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Kiedy zdrowie będzie cyfrowe? |
Kiedy i jak zdrowie stanie się naprawdę cyfrowe? Opoeirmy o przyszłości medycyny, roli sztucznej inteligencji i danych w leczeniu oraz o tym, co to oznacza dla pacjentów. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Po co prawniczce język? |
Wykład o tym, czy słowa w prawie karnym mają wagę złota, czy żelaza, czy liczba mnoga oznacza też liczbę pojedynczą i czy usunięcie słowa "jej" z przepisu karnego może spowodować katastrofalne rezultaty. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Wiarygodność badań opinii publicznej i trafność prognoz wyborczych |
Wykład poświęcony będzie specyfice badań opinii publicznej oraz ich roli w komunikacji między obywatelami a elitami politycznymi i władzą. Wskazane zostaną zostaną czynniki wpływające na wiarygodność diagnoz płynących z badań i trafność prognoz wyborczych. Wykład ma też za zadanie uwrażliwić młode osoby na istotę i wagę korzystania z czynnego prawa wyborczego. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Zbrodnia bez kary? Symulacja rozprawy karnej w sprawie o zabójstwo |
Dyskusja z uczestnikami spotkania na temat sądownictwa, prawa karnego i udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwość. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jest sprawa… – symulacja rozprawy sądowej |
Podczas rozprawy cywilnej uczniowie wcielą się w rolę sędziów i stron. Nauka procesu cywilnego w praktyce. |
|


