Instytut Socjologii UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Kluby, restauracje, kawiarnie – czyli gdzie pracują studenci? |
Celem spotkania jest zaprezentowanie wyników badań i dyskusja nad pracą młodych osób, szczególnie studentów w „pracochłonnym podsektorze” rynku pracy. Spotkanie posłuży nam do opisania i zanalizowania warunków pracy oraz trendów na dzisiejszym rynku pracy. W trakcie spotkania przedstawię dane odnośnie struktury zatrudnienia, rynku pracy, głównych problemów i perspektyw pracy w Polsce. Porozmawiamy o takich zjawiskach i wartościach jak: prekaryzacja zatrudnienia, elastyczność pracy, mobilność na rynku pracy, godna płaca, overeducation, life-work balance, rozwój zawodowy, samorealizacja itp. Jednocześnie przyjrzymy się z perspektywy pracowniczej „mikrokosmosowi” pracy studentów w branży gastronomicznej i rozrywkowej, które są branżami mało zbadanymi na gruncie polskich nauk społecznych. Jak wynika z badań prowadzonych wśród pracowników gastronomii przyjęli oni etos nowej klasy średniej (której filarami są wolność, dynamizm, skłonność do zmiany) i chcą by praca zawodowa zapewniała im poczucie samorozwoju, jak i środki do utrzymania się. Pracę w gastronomii traktują jako przejściową, do momentu ukończenia studiów. Dlatego akceptują niejednokrotnie trudne warunki pracy, niskie płace czy tymczasowe zatrudnienie. Jednocześnie mają świadomość, że sytuacja na rynku pracy nie jest dla nich korzystna i by uzyskać wymarzoną pracę, zgodną ze swoim kierunkiem studiów lub zainteresowaniami będą musieli włożyć w to dużo starań i wysiłków. Na koniec wspólnie zastanowimy się jakiej pracy (prac) i jakiego rynku pracy chcemy w Polsce, jak powinien on wyglądać i jakie są na to perspektywy. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mors malum non est, sola ius aequum generis humani. Śmierć oczami socjologa |
Zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób sprawdza się wytrzymałość samochodów w wypadkach? Albo jak badania nad użyźnianiem roślin ogrodowych wpływają na codzienną medycynę? Spotkanie jest propozycją dla osób o otwartych umysłach, nie obawiających się dyskusji na trudne tematy. Jest to także propozycja dla osób, które są ciekawe wykorzystania niekonwencjonalnego tematu do badań przemian społecznych. Rozmawiać będziemy o tym, jak kultura oraz kontekst społeczny wpływają na sposób postrzegania śmierci. Zastanowimy się wspólnie nad przemianami, które doprowadziły do masowego exodusu pojęcia i figury śmierci ze świadomości jednostek na przełomie XX i XXI wieku. Przyjrzymy się praktykom osób, dla których śmierć jest przedmiotem codziennej pracy zawodowej. Dyskutować będziemy także nad etycznymi i metodologicznymi wymiarami socjologii i antropologii stosowanej w kontekście badań nad przestrzeniami związanymi ze śmiercią. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak zmierzyć ideologię i umieścić ją w układzie współrzędnych? |
Pojęcia lewicy i prawicy są często wykorzystywanym sposobem mówienia o partiach politycznych i politykach. Co się za tym kryje? Czy określenia te niosą rzeczywistą treść i można się nimi posługiwać w sposób naukowo poprawny czy też są jedynie narzędziem społecznego naznaczania i walki politycznej? A może są już tylko reliktem przeszłości i dziś już nie mają znaczenia, choć miały je kiedyś? Podczas lekcji festiwalowej spróbujemy znaleźć inne sposoby na przedstawienie tego, czym różnią się od siebie stanowiska i programy partii politycznych. Pokazane zostaną różne źródła danych, które pozwalają socjologom polityki badać, jakie stanowiska reprezentują sobą partie polityczne i jaki ma to związek z tym, jak ludzie głosują. Następnie spróbujemy wykorzystać istniejące dane, aby pokazać w formie graficznej, jak można umieścić stanowiska partii politycznych w przestrzeni ideologicznej. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Valle de Aran – dolina wielu języków i kultur |
Valle de Aran jest szczególnym miejsce na mapie Europy i Hiszpanii. Jest to comarca północnej Katalonii położona w dolinie na granicy Hiszpanii z Francją, której terytorium w 30% położone jest na wysokości powyżej 2000 m. Jest to jedyny fragment Katalonii, który należy do zlewiska Oceanu Atlantyckiego. Nazwa doliny w języku kastylijskim brzmi Valle de Aran. Nazwa ta to pleonazm, gdyż słowo aran wychodzi się z baskijskiego haran, oznaczającego samo w sobie dolinę, a val to z kolei dolina po gaskońsku, tak jak valle po hiszpańsku i vall po katalońsku. Ta skomplikowana opowieść już w samej nazwie pokazuje jak wieloma językami posługują się nieliczni mieszkańcy (10.090 osób). W Valle de Aran, ponieważ należy do Hiszpanii na poziomie państwowym, obowiązkowa konstytucyjnie jest znajomość języka kastylijskiego. Jest to język, który najczęściej usłyszymy na ulicy, gdyż rozwijająca się od lat pięćdziesięciu dolina przyciągnęła pracowników z innych regionów kraju. Jako, że Valle przynależy do Wspólnoty Autonomicznej Katalonia, językiem oficjalnym jest również kataloński i obchodzone są tu święta katalońskie, choć mniej okazale niż poza nią. Sama Valle de Aran ma odrębny statut, uchwalony przez parlament kataloński w 1990 roku. Główną instytucją władz lokalnych na mocy odrębnego statusu Valle jest Eth Conselh Generau d’Aran (Rada Aran). Wszystkie trzy oficjalne języki są uwzględnione w systemie edukacji jako obowiązkowe, obok istotnych dla turystyki angielskiego i francuskiego. Wszystkie te cztery odmienne kultury miały wpływ na to, jaka jest dzisiejsza dolina. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Geralt, Tyrion i Darth Vader. O korzeniach współczesnej fantastyki |
Dlaczego gramy dzisiaj w Wiedźmina 3? Czemu czytamy książki Andrzeja Sapkowskiego? Dlaczego oglądamy Grę o tron i Gwiezdne Wojny? Współczesna fantastyka czerpie z tysięcy lat historii kultury: od Eposu o Gilgameszu, przez Odyseję, Eddę starszą i romanse arturiańskie, do Frankensteina i Drakuli. W pierwszej części spotkania przyjrzymy się tym korzeniom na przykładzie gatunku fantasy oraz cyklu powieści George’a R. R. Martina Pieśń lodu i ognia, ekranizowanego dziś jako serial Gra o tron. Historię fantastyki można też opowiedzieć inaczej. Można skupić się na pisarzach, redaktorach, tłumaczach i czytelnikach, dzięki którym w dwudziestym wieku ukształtowały się gatunki znane dziś jako science fiction i fantasy. W części drugiej opowiem o amerykańskich magazynach groszowych i tanich książkach w miękkiej oprawie. Wyjaśnię, jak zainspirowały Franka Herberta do napisania powieści Diuna i jak ona z kolei wpłynęła na George’a Lucasa, twórcę świata Gwiezdnych Wojen. W trzeciej części przedstawię dzieje fantastyki w Polsce. Będę mówił o książkach Stanisława Lema i powstaniu środowiska miłośników science fiction w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych; o cenzurze, braku papieru i amatorskich tłumaczeniach z angielskiego; o czasopismach i seriach wydawniczych. Właśnie w takim świecie w grudniu 1986 roku zadebiutował Andrzej Sapkowski jako autor opowiadania Wiedźmin. Przybliżę początki jego kariery i pokażę, jaką drogą doszedł do pozycji najpopularniejszego polskiego pisarza fantasy. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Moja ulica |
Jedna ulica, cztery pokolenia, inny świat? A może gentryfikacja, transformacja, rewitalizacja i wykluczenie? Zobaczymy jak można rozumieć te pojęcia i porozmawiamy o zmianach w Polsce, które dotyczą także naszego życia. Przewodnikiem będzie dla nas film Marcina Latałło, który przedstawia życie ubogiej łódzkiej rodziny, od pokoleń związanej z fabryką Poznańskiego w momencie, gdy zmienia się ona w Manufakturę –nowoczesne centrum handlowo-usługowe. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak (nie)religijni są Polacy? |
Współczesny świat, a w nim polskie społeczeństwo, ulegają rozmaitym przemianom. Jednak religijność Polaków (w obrazie badań sondażowych) prawie nie drgnie. Czy na pewno? Dlaczego? Co się w takim razie zmienia? Być może to socjologowie od wielu lat badający religijność przy pomocy tych samych pytań (przygotowanych wiele lat temu) nie są w stanie oddać tego, czym jest religijność dzisiaj. Być może to statystyki - z natury konserwatywne - nie są w stanie uchwycić przemian, wręcz przeciwnie, konserwują obraz zmiany społecznej. Można przypuszczać, że zmienia się to, co ludzie rozumieją pod pojęciem „wierzący”, „religijny” albo identyfikują siebie zupełnie inaczej, ale nie ma dla nich odpowiedniej opcji w ankietach. Być może „niewierzący” powiedzieliby nam dużo więcej, gdyby pytania nie pozostawiały im tylko jednej, negującej, odpowiedzi. Punktem wyjścia do dyskusji będzie krótka prezentacja wyników badań sondażowych dotyczących religijności Polaków i jej przemian w ciągu ostatnich 20 lat. Przedstawione zostaną także badania nad ankietami – pokazujące jak Polacy rozumieją pytania i dochodzą do udzielanych odpowiedzi, jakich odpowiedzi im brakuje, jak woleliby się określać, w jakich miejscach ich zdaniem pytania są niepoprawne. Będzie to okazja do przedyskutowania, jak zmienia się religijność Polaków, w czym przejawiają się zmiany, jak wygląda współczesna religijność, jakie grupy Polaków możemy w związku z tym wyróżnić, co je charakteryzuje i co w związku z tym powinni sobie wziąć do serca badacze religijności. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego w tolerancyjnym społeczeństwie tworzą się getta? Gra socjologiczna |
Na mapach współczesnych miast można z łatwością znaleźć granice rozdzielające różne grupy czy kategorie społeczne, np. osoby o różnych rasach. W wielu miastach znajdziemy dzielnice bogate i biedne, „stare” i „młode”. Taki stan rzeczy może zaistnieć nie tylko tam, gdzie jest wiele uprzedzeń i niechęci między różnymi grupami, ale też w społeczeństwie tolerancyjnym wobec odmienności. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Garnek pełen dukatów - gra we wspólne działanie |
Nie zawsze łatwo nam współpracować – czy to w pracy, czy w środowisku lokalnym. Żeby zilustrować, na czym polega trudność we wspólnym działaniu, zapraszamy uczestników do wzięcia udziału w grze pt. „Garnek pełen dukatów”. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Demograficzne eksplozje/implozje a migracje. Specyfika Polski |
Polska, będąca aktualnie jednym z demograficznie najmłodszych krajów europejskich, niebawem będzie jednym z krajów najstarszych. Wprawdzie problem starzenia się populacji dotyczy całej Europy (oraz większości pozaeuropejskich krajów wysokorozwiniętych), jednak Polskę charakteryzują pewne anomalie demograficzne sprawiające, że wspomniane procesy zachodzą u nas w wyjątkowo gwałtownym tempie. Specyficzna sytuacja Polski (również sytuacja migracyjna) zostanie omówiona w szerokim kontekście. Objaśnione zostaną prawidłowości towarzyszące przemianom ludnościowym na świecie, ich przyczyny i konsekwencje. Podstawą rozważań będą najważniejsze teorie ludnościowe, przede wszystkim teorie transformacji demograficznych. W kontekście teorii przejścia demograficznego zaprezentowane i omówione zostaną dane obrazujące struktury demograficzne społeczeństw będących jeszcze w fazie eksplozji albo dopiero wchodzących w fazę implozji demograficznej. Przeanalizowany zostanie związek tych procesów z ruchami migracyjnymi. Posiłkując się wynikami badań, spróbujemy wspólnie odpowiedzieć na pytania: Czy w Polsce odbywa się drugie przejście demograficzne? Czy zachodzi przejście migracyjne? Podczas wykładu zaprezentowane zostaną wyniki najnowszych prognoz demograficznych wraz z wyjaśnieniem wątpliwości związanych z założeniami przyjmowanymi przy ich konstruowaniu. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Granice poświęcenia. Znaczenie pracy w kulturze japońskiej |
Kiedy myślimy o Japończykach w kontekście pracy, w głowie uruchamia się stereptypowy obraz zapracowanego sararimana (przedstawiciela kategorii „białych kołnierzyków”), który wykonuje swoje obowiązki z takim poświęceniem, iż nierzadko wysiłek ten kosztuje go życie. Zjawisko to trafiło do powszechnego obiegu jako karōshi. W czasie wykładu zastanowimy się nad tym, jakie są społeczne i kulturowe źródła takiego poświęcenia. Jak się okaże, korzeni owego sposobu myślenia o pracy szukać należy w myśli konfucjańskiej i przesiąkniętych nią tradycyjnych sztukach japońskich. Większą wagę przywiązują Japończycy właśnie do samego procesu mozolnego podążania do celu, wysiłku fizycznego, którego znaczenie jest o tyle doniosłe, iż kształtuje (uszlachetnia) jednocześnie ciało oraz duszę jednostki. Z drugiej strony, obok wymiaru indywidualnego dążenia do (nieosiąglanej) perfekcji, istota pracy leży w przyczynianiu się do wypracowywania i powiększania zbiorowego dobra. Ma ono charakter tak materialny (zyski konkretnego przesiębiorstwa przekładające się na wspólne dobro pracowników, ale i całego kraju), jak i symboliczny, przejawiający się w budowaniu i podtrzymywaniu więzi społecznych z grupą, do której przynależy jednostka. To postrzeganie pracy mimo zakorzenienia w tradycji nie jest stałe i zmienia się w czasie. Współcześnie, nie wszyscy młodzi Japończycy podzielają poglądy swoich rodziców. Dzieje się tak z powodu zmieniających się warunków społeczno-ekonomicznych (głównie zmiany na rynku pracy: wzrost umów śmieciowych i pracowników tymczasowych etc.). Na koniec wykładu wspólnie zastanowimy się czy jest coś, czego możemy się nauczyć od Japończyków w kwestii pracy. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Współczesne losy skolektywizowanego rolnictwa na obszarze byłego ZSRR |
Na wiejskich terenach Związku Radzieckiego przeprowadzono jeden z największych eksperymentów społeczno-ekonomicznych XX wieku – kolektywizację rolnictwa. Podstawą jego wprowadzenia w życie była chęć zapewnienia dostaw płodów rolnych do szybko industrializujących się miast, dążenie do stworzenia „fabryk na wsi” i proletariatu rolnego oraz eliminacja prywatnej własności ziemskiej. Polityka kolektywizacji rolnictwa wprowadzana była z użyciem drastycznych środków od końca lat 20., co przyniosło tragiczne skutki, takie jak Wielki Głód na Ukrainie czy w Kazachstanie. Operacja ta trwale zmieniła krajobraz radzieckiej wsi. Przez następnych 50 lat na terenie ZSRR dominowały państwowe gospodarstwa rolne (swohozy) i kooperatywy (kolkhozy), natomiast rolnictwo indywidualne było praktycznie nieobecne. Duże jednostki produkcyjne nie były wyłącznie producentami żywności, ale zapewniały także szereg usług publicznych (przychodnie, przedszkola itp.) oraz animowały życie kulturalne na wsi. Upadek ZSRR sprawił, że niemalże cały sektor rolny, pozbawiony stabilnych dotacji państwowych, znalazł się w głębokim i długotrwałym kryzysie. W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną główne kierunki przemian dużych, poradzieckich gospodarstw rolnych. Opisane zostaną przykłady prywatyzacji pracowniczych, uwłaszczenia dawnej nomenklatury oraz całkowitego upadku gospodarstw związanego na przykład z masowymi migracjami. Uwaga skupiać się będzie na terenach, gdzie rolnictwo skolektywizowano już w latach 30-tych, a więc tam, gdzie funkcjonowało najdłużej (Rosja, Kazachstan). Szczegółowo zostanie opisany przypadek jednego, wielkoobszarowego gospodarstwa w północnym Kazachstanie, w którym autor prowadził badania. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Nuda - film dokumentalny |
Nuda jest rzadko otwarcie poruszanym tematem w wielu środowiskach. Często uznawana jest za emocję wstydliwą, której pojawienie się w negatywnym świetle przedstawia doświadczającą jej osobę. Czym jest nuda, czy jest groźna, co o nudzie może powiedzieć nauka? Na te i inne pytania odpowie prezentowany w trakcie spotkania dokumentalny film o nudzie w reżyserii Alberta Nerenberga. Film kanadyjskiego twórcy jest jak dotąd jedynym tego typu przedsięwzięciem na świecie. Projekcja zostanie poprzedzona krótkim wprowadzeniem przybliżającym postać reżysera oraz tematykę samego filmu. Po projekcji odbędzie się dyskusja dotycząca zagadnień poruszonych w filmie. |
socjologia |
|