Szkoła podstawowa 4-6
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w archiwum są papierki po cukierkach? |
Archiwum kojarzy się z zakurzonymi księgami, rzędami półek, z szufladami i pudłami oraz z…. No właśnie, z czym? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby tak naprawdę są w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Czy ktoś je przynosi? Dlaczego się je przechowuje? A może wy też macie w domu swoje archiwum? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono powstaje i co tutaj się robi. Odkryjemy szuflady pełne skarbów. Dowiemy się, kto to koszykarz i piaskarz. Prześledzimy, jak 100 lat temu rodziny spędzały wolny czas i zastanowimy się, skąd my to wszystko wiemy. Każdy będzie miał okazję wejść w rolę małego archiwistę i profesjonalnie zbadać źródła. A papierki po cukierkach? Czy znajdziemy je wśród skarbów archiwalnych? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się zaskakujących ciekawostek z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz bogaty świat wewnętrzny… |
Tematem zajęć będzie morfologia i biologia wyspecjalizowanych pasożytniczych patogenów człowieka oraz choroby, które wywołują. Przeprowadzone będą obserwacje mikroskopowe wielu pasożytniczych patogenów człowieka: pierwotniaków, nicieni, stawonogów, płazińców; będą także oglądane gotowe, utrwalone okazy nicieni. Uczestnicy będą mogli kreatywnie tworzyć kolorowe obrazy najciekawszych gatunków parazytów. W trakcie zajęć odpowiemy między innymi na pytania: Czy tasiemiec jest dłuższy niż boisko piłki nożnej? Czy komary przenoszące zarodźce malarii mogą przeżyć wyprawę na Alaskę? Dlaczego w podróży boli nas brzuszek łakomczuszek? Niechciani lokatorzy (wszy, świerzbowiec). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemik z wizytą u ogrodnika |
Dzięki ciekawym eksperymentom chemicznym będzie można dowiedzieć się, jak w prosty sposób wykryć cukier w soku jabłkowym, czy też wyizolować zapachowe olejki eteryczne z przypraw kuchennych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się zaskakujących ciekawostek z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Maria Skłodowska-Curie odkrywała rad, czyli promieniotwórczość wokół nas |
Maria Skłodowska-Curie, polska uczona wszech czasów, dwukrotna noblistka, która zajmowała się badaniami nad promieniotwórczością polonu i radu. Poznamy ciekawostki i anegdoty dotyczące Marii oraz zanalizujemy aktualne korzyści i zagrożenia, które niesie promieniotwórczość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Otoczeni przez czujniki - budowa i zastosowania bezprzewodowych sieci nowej generacji |
Lekcja wyjaśnia budowę nowoczesnych, bezprzewodowych sieci czujników (WSN). W sieciach tego typu źródłem przesyłanych danych są różnego rodzaju czujniki. Zebrane dane poddawane są analizie i wykorzystywane w wielu obszarach naszego życia, przemyśle oraz systemach bezpieczeństwa. W trakcie prezentacji przedstawione zostaną podstawy działania wybranych urządzeń oraz aktualne i planowane zastosowania bezprzewodowych sieci czujników. Uczestnicy wykładu poznają również możliwość budowy sieci WSN z wykorzystaniem popularnych i dostępnych w życiu codziennym urządzeń np. smartfonów, tabletów itp. Elementami wykładu będą dodatkowo: pokaz działania sieci WSN oraz eksperymenty dotyczące transmisji radiowej i wyników pracy wybranych czujników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w archiwum są papierki po cukierkach? |
Archiwum kojarzy się z zakurzonymi księgami, rzędami półek, z szufladami i pudłami oraz z…. No właśnie, z czym? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby tak naprawdę są w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Czy ktoś je przynosi? Dlaczego się je przechowuje? A może wy też macie w domu swoje archiwum? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono powstaje i co tutaj się robi. Odkryjemy szuflady pełne skarbów. Dowiemy się, kto to koszykarz i piaskarz. Prześledzimy, jak 100 lat temu rodziny spędzały wolny czas i zastanowimy się, skąd my to wszystko wiemy. Każdy będzie miał okazję wejść w rolę małego archiwistę i profesjonalnie zbadać źródła. A papierki po cukierkach? Czy znajdziemy je wśród skarbów archiwalnych? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Książęce skarby. Kolekcja muszli Władysława Lubomirskiego |
Poznamy historię XIX-wiecznej kolekcji muszli Władysława Lubomirskiego. Obejrzymy ciekawe gatunki mięczaków oraz poznamy ich budowę. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji malakologicznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie tylko jajko ma białko |
Impreza przybliży dzieciom cudowny świat białek - molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem - jaja kurzego. Tymczasem każdy żywy organizm zawiera ich tysiące. Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowania naszego ciała, przyspieszania reakcji chemicznych). Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków - czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek. Poznają także świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 4 godziny, liczba uczestników: maks. 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywność - jak powstaje? |
Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowanie produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów „nowych”, „niestandardowych” produktów żywnościowych wraz z ich degustacją. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Powlekanie żywności |
Zapoznanie z technologią powlekania żywności. Omówienie materiałów powłokotwórczych, metod powlekania i funkcji jakie pełnią w przemyśle |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Książęce skarby. Kolekcja muszli Władysława Lubomirskiego |
Poznamy historię XIX-wiecznej kolekcji muszli Władysława Lubomirskiego. Obejrzymy ciekawe gatunki mięczaków oraz poznamy ich budowę. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji malakologicznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów jest wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania podczas pracy z mikroskopem. Następnie zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku dla organizmu jest niszczenie samego siebie czyli własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach, jakie sprawia walka z nimi, być może docenią wysiłek, jaki w różnych aspektach codziennego życia wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu, chociażby poprzez zachowanie podstawowych zasad higieny.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Muzeum Drukarstwa zaprasza na lekcje "Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne", w trakcie których uczniowie będą mogłi własnoręcznie wykonać linoryt. W tym roku będzie on inspirowany pokazem reklam mody z kolekcji Muzeum "Moda i druk.1918 rok", a następnie wytłoczyć go na zabytkowej prasie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie tylko jajko ma białko |
Impreza przybliży dzieciom cudowny świat białek - molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem - jaja kurzego. Tymczasem każdy żywy organizm zawiera ich tysiące. Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowania naszego ciała, przyspieszania reakcji chemicznych). Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków - czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek. Poznają także świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w archiwum są papierki po cukierkach? |
Archiwum kojarzy się z zakurzonymi księgami, rzędami półek, z szufladami i pudłami oraz z…. No właśnie, z czym? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby tak naprawdę są w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Czy ktoś je przynosi? Dlaczego się je przechowuje? A może wy też macie w domu swoje archiwum? Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono powstaje i co tutaj się robi. Odkryjemy szuflady pełne skarbów. Dowiemy się, kto to koszykarz i piaskarz. Prześledzimy, jak 100 lat temu rodziny spędzały wolny czas i zastanowimy się, skąd my to wszystko wiemy. Każdy będzie miał okazję wejść w rolę małego archiwistę i profesjonalnie zbadać źródła. A papierki po cukierkach? Czy znajdziemy je wśród skarbów archiwalnych? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zbudować robota? |
W trakcie warsztatów przyszli inżynierowie dowiedzą się, czym właściwie jest robot, oraz wkroczą w świat przedmiotów ścisłych z pomocą studentów Politechniki Warszawskiej. Naszym gościom przekazujemy podstawową wiedzę z zakresu robotyki oraz możliwość zbudowania robota typu Linefollower. Pod czujnym okiem naszych instruktorów oraz dzięki pracy w grupie uczniowie zobaczą, jak kilka odpowiednio połączonych części wprawić w ruch na małych torze wyścigowym. Jedyne, czego wymagamy od uczestników, to chęć dobrej zabawy oraz twórczego myślenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie tylko jajko ma białko |
Impreza przybliży dzieciom cudowny świat białek - molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem - jaja kurzego. Tymczasem każdy żywy organizm zawiera ich tysiące. Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowania naszego ciała, przyspieszania reakcji chemicznych). Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków - czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek. Poznają także świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch części, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyślanego sposobu planowania miast. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaplanuj idealne osiedle |
Uczniowie poznają podstawowe zasady projektowania osiedli. Całość podzielona będzie na dwie części. W pierwszej - teoretycznej - zostaną przedstawione reguły tworzenia dobrego miejsca zamieszkania dotyczące m. in. sposobu ustawienia budynków, ich funkcji i estetyki, zieleni, transportu publicznego i indywidualnego oraz przestrzeni wspólnych. W drugiej części - praktycznej - uczniowie zostaną podzieleni na kilkuosobowe grupy, a następnie pod opieką studenta-mentora przejdą do realizacji osiedli własnego pomysłu. Opracowywane kwartały zabudowy będą miały za zadanie spełniać potrzeby pewnej przykładowej rodziny przedstawionej w opowiadaniu, z którym dzieci zapoznają się przed przystąpieniem do prac projektowych. Na koniec warsztatów każda z grup zaprezentuje pozostałym uczestnikom efekty swojej pracy, a następnie uczniowie wraz ze studentami podsumują czynniki kształtujące osiedle, na którym dobrze się mieszka.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Woda w lesie |
Uczestnicy zapoznają się z metodami gospodarowania wodą w lasach. Znaczenie wody przedstawione będzie w dwóch aspektach: jako źródło życia i jako żywioł posiadający siłę niszczącą. Uczestnicy zapoznają się z pojęciami: powódź, susza, susza fizjologiczna, powierzchnia referencyjna, melioracja, mała retencja, śryż, okiść, sadź, szron. Uczestnicy poznają skutki nadmiaru wody i jej deficytu w lasach oraz zjawisk związanych ze zmiana stanu skupienia wody np. okiść. Poznają działania leśników w obliczu klęsk żywiołowych związanych z wodą. Przewidziana jest praca zbiorowa, grupowa oraz indywidualna. W ramach zajęć wykonane będą eksperymenty symulujące zjawiska wodne zachodzące w środowisku leśnym. Podsumowaniem będzie konkurs wiedzy związanej z tematem zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy diament można spalić? Kilka ciekawostek ze świata geologii |
Czy diament można spalić? W końcu to czysty węgiel. Dlaczego geolodzy badają mikroorganizmy z zamierzchłej przeszłości? Nie wystarczą im skamieniałości znajdowane w skałach, które można zobaczyć gołym okiem? Na te i kilka innych pytań spróbuję udzielić wam odpowiedzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań swoim najlepszym menadżerem – jak wykorzystywać funkcje wykonawcze w szkole |
Uczysz się ciężko do klasówek, a mimo to nie dostajesz piątek? Pracujesz wiele godzin nad projektem, a on okazuje się niewypałem? Być może nie do końca wiesz, jak odpowiednio zorganizować materiał, na jakich elementach skupić się najbardziej, chcąc je jak najefektywniej opanować lub jak rozdysponować czas na poszczególne etapy działania…Twój mózg czeka, aby zadziwić Cię swoim niewykorzystanym potencjałem. Dzięki kilku łatwym zadaniom dowiesz się, jak dzięki odpowiednio wykorzystywanym funkcjom wykonawczym masz szansę wznieść się na wyżyny swoich możliwości. Jako swój najlepszy menadżer będziesz efektywnie zarządzał czasem, zespołem i materiałem do opracowania, osiągając założony cel. W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość dowiedzenia się, czym są funkcje wykonawcze, jaki charakter mogą przyjmować ich zaburzenia w praktyce neuropsychologicznej osób dorosłych, a także u dzieci i młodzieży w zaburzeniach ze spektrum autyzmu czy zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). W dalszej kolejności postaram się zachęcić do samodzielnego odkrycia w praktyce własnych możliwości w zakresie jak najpełniejszego wykorzystywania funkcji wykonawczych w codziennym życiu, w pracy i szkole, podczas czytania, pisania, nauki matematyki czy organizacji poszczególnych etapów projektu w pracy zawodowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Złoża ropy naftowej i gazu ziemnego |
Czy wszyscy wiemy, czym są węglowodory i dlaczego tak wytrwale ich poszukujemy? Dowiemy się, jaki jest podział węglowodorów oraz jak wyglądają złoża, w których występują. Uczestnicy wspólnie wykonają model złoża węglowodorów i dowiedzą się, co jest niezbędne, aby ono powstało. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch części, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyślanego sposobu planowania miast. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gitara i fizyka |
Jak gitara wytwarza dźwięk i jak to się dzieje, że kawałek drewna (pudło rezonansowe) może dźwięk wzmocnić? Jak zobaczyć dźwięk i jego barwę? Dlaczego pewne dźwięki współbrzmią ładnie (akordy), a inne brzydko (dysonanse)? Cóż, muzyka to też fizyka… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zbudować robota? |
W trakcie warsztatów przyszli inżynierowie dowiedzą się, czym właściwie jest robot, oraz wkroczą w świat przedmiotów ścisłych z pomocą studentów Politechniki Warszawskiej. Naszym gościom przekazujemy podstawową wiedzę z zakresu robotyki oraz możliwość zbudowania robota typu Linefollower. Pod czujnym okiem naszych instruktorów oraz dzięki pracy w grupie uczniowie zobaczą, jak kilka odpowiednio połączonych części wprawić w ruch na małych torze wyścigowym. Jedyne, czego wymagamy od uczestników, to chęć dobrej zabawy oraz twórczego myślenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Papież Polak |
Uczestnicy przypomną sobie podstawowe wiadomości na temat papieża Polaka – począwszy od jego życia w Wadowicach po pontyfikat i odejście do domu Ojca. Utrwalą także terminologię związaną z posługą papieską – strojem, publikowanymi dokumentami i miejscami przebywania. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na papieskich pielgrzymkach do Ojczyzny i ich głównym przesłaniu, które zostanie uczniom przekazane w atrakcyjne formie multimedialnej. Podczas spotkania będzie okazja do odczytania Modlitwy Pańskiej w języku łacińskim razem z papieżem Janem Pawłem II oraz udziału w quizie papieskim z nagrodami. Na zakończenie dzieci otrzymają pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. Wykładowca, dr Rayzacher-Majewska jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, członkinią Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz rzeczoznawcą do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego KEP. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zaplanuj idealne osiedle |
Uczniowie poznają podstawowe zasady projektowania osiedli. Całość podzielona będzie na dwie części. W pierwszej - teoretycznej - zostaną przedstawione reguły tworzenia dobrego miejsca zamieszkania dotyczące m. in. sposobu ustawienia budynków, ich funkcji i estetyki, zieleni, transportu publicznego i indywidualnego oraz przestrzeni wspólnych. W drugiej części - praktycznej - uczniowie zostaną podzieleni na kilkuosobowe grupy, a następnie pod opieką studenta-mentora przejdą do realizacji osiedli własnego pomysłu. Opracowywane kwartały zabudowy będą miały za zadanie spełniać potrzeby pewnej przykładowej rodziny przedstawionej w opowiadaniu, z którym dzieci zapoznają się przed przystąpieniem do prac projektowych. Na koniec warsztatów każda z grup zaprezentuje pozostałym uczestnikom efekty swojej pracy, a następnie uczniowie wraz ze studentami podsumują czynniki kształtujące osiedle, na którym dobrze się mieszka.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań swoim najlepszym menadżerem – jak wykorzystywać funkcje wykonawcze w szkole |
Uczysz się ciężko do klasówek, a mimo to nie dostajesz piątek? Pracujesz wiele godzin nad projektem, a on okazuje się niewypałem? Być może nie do końca wiesz, jak odpowiednio zorganizować materiał, na jakich elementach skupić się najbardziej, chcąc je jak najefektywniej opanować lub jak rozdysponować czas na poszczególne etapy działania…Twój mózg czeka, aby zadziwić Cię swoim niewykorzystanym potencjałem. Dzięki kilku łatwym zadaniom dowiesz się, jak dzięki odpowiednio wykorzystywanym funkcjom wykonawczym masz szansę wznieść się na wyżyny swoich możliwości. Jako swój najlepszy menadżer będziesz efektywnie zarządzał czasem, zespołem i materiałem do opracowania, osiągając założony cel. W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość dowiedzenia się, czym są funkcje wykonawcze, jaki charakter mogą przyjmować ich zaburzenia w praktyce neuropsychologicznej osób dorosłych, a także u dzieci i młodzieży w zaburzeniach ze spektrum autyzmu czy zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). W dalszej kolejności postaram się zachęcić do samodzielnego odkrycia w praktyce własnych możliwości w zakresie jak najpełniejszego wykorzystywania funkcji wykonawczych w codziennym życiu, w pracy i szkole, podczas czytania, pisania, nauki matematyki czy organizacji poszczególnych etapów projektu w pracy zawodowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mały negocjator |
W ramach warsztatu młodzież z klas 4-8 szkół podstawowych będzie mogła wziąć udział w pokazie kilkuminutowego filmu dotyczącego negocjacji pt. "Dinner for two" wraz z jego omówienieniem. Podczas zajęć odbędzie się gra "Mały Negocjator", w ramach której dzieci będą próbowały przekonać drugą stronę do swoich racji. Scenki zostaną omówione pod kątem używanych technik negocjacyjnych oraz osiągniętego rezultatu. Wspólnie zastanowimy się, co można były zrobić/powiedzieć w inny sposób oraz jak w podobnje sytuacji postąpiliby dorośli i dlaczego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ratuj się, kto może, czyli zasady pierwszej pomocy |
Warsztaty dla każdego, dla całej rodziny. Poznaj zasady przywracania podstawowych funkcji życiowych. Jak reanimować noworodka, małe dziecko czy dorosłego człowieka. Jak postępować, gdy dojdzie do wypadku, do kogo zadzwonić. Nie wiesz, jak się zachować? Chcesz się nauczyć najważniejszych czynności ratujących życie? Przyjdź na warsztaty z zawodowcami! Zapraszamy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Muzeum Drukarstwa zaprasza na lekcje "Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne", w trakcie których uczniowie będą mogłi własnoręcznie wykonać linoryt. W tym roku będzie on inspirowany pokazem reklam mody z kolekcji Muzeum "Moda i druk.1918 rok", a następnie wytłoczyć go na zabytkowej prasie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|