język polski

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Od myśli do mistrzostwa - wypracowanie maturalne z języka polskiego na poziomie rozszerzonym

Warsztat obejmuje szczegółowe omówienie kryteriów oceniania wypracowań na poziomie rozszerzonym, analizę kluczowych zagadnień z literatury i języka polskiego oraz tworzenie autorskich prac – od analizy tematu, przez konspekt, po pełny tekst. W pierwszej części zajęć zostaną zaprezentowane szczegółowe wytyczne egzaminacyjne dotyczące oceniania wypracowania. Dzięki temu uczestnicy zyskają jasny obraz oczekiwań egzaminatora oraz nauczą się samodzielnie weryfikować swoje prace pod kątem formalnym i merytorycznym. Drugi moduł poświęcony będzie obowiązującym na egzaminie zagadnieniom z zakresu literatury i języka polskiego. Przeprowadzone zostaną analizy wybranych fragmentów utworów kanonicznych i tekstów kultury, a także omówione kluczowe pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze. W części praktycznej uczestnicy przygotują własne konspekty do wybranych tematów maturalnych, a następnie przystąpią do pisania wypracowań. Całość zajęć została zaplanowana w taki sposób, aby w krótkim czasie umożliwić uczestnikom zdobycie kompleksowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do napisania wypracowania maturalnego na poziomie rozszerzonym z maksymalną skutecznością.

  • pon., 2025-09-22 10:00 do 12:00
Lekcja festiwalowa Od bohaterów do codzienności: co ukraińskie piosenki mówią o wojnie i tożsamości narodowej

Od początku pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku muzyka stała się ważnym sposobem wyrażania emocji, budowania wspólnoty, negocjacji tożsamości i podtrzymywania ducha narodu. Ukraińskie piosenki wojenne to nie tylko hymny oporu i patriotyzmu, ale także opowieści o codziennym życiu w czasie wojny, tęsknocie, stracie i nadziei, próbach odnalezienia siebie w nowej rzeczywistości.

Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się, co i jak muzyka może opowiadać o wojnie – zarówno tej wielkiej, bohaterskiej, jak i tej codziennej, przeżywanej przez zwykłych ludzi. Posłuchamy fragmentów wybranych ukraińskich piosenek z 2022-2025 roku, porozmawiamy o emocjach, jakie w nich się przejawiają i spróbujemy rozpoznać zmieniające się tematy: od heroizmu i walki, po codzienność, przetrwanie i marzenia o przyszłości.

Wspólnie zastanowimy się też, jak muzyka pomaga tworzyć poczucie wspólnoty narodowej i jaką rolę odgrywa w trudnych czasach. Uczniowie będą mogli podzielić się własnymi przemyśleniami, przeanalizować fragmenty tekstów piosenek, zapoznać się z językiem i kulturą ukraińską.

Warsztat łączy refleksję nad kulturą i społeczeństwem, formowaniem się tożsamości narodowej i jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć, jak muzyka może być formą oporu, nadziei i wspólnego przeżywania historii oraz elementem budującym naród.

  • wt., 2025-09-23 12:00 do 13:00
  • wt., 2025-09-23 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Od bohaterów do codzienności: co ukraińskie piosenki mówią o wojnie i tożsamości narodowej

Od początku pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku muzyka stała się ważnym sposobem wyrażania emocji, budowania wspólnoty, negocjacji tożsamości i podtrzymywania ducha narodu. Ukraińskie piosenki wojenne to nie tylko hymny oporu i patriotyzmu, ale także opowieści o codziennym życiu w czasie wojny, tęsknocie, stracie i nadziei, próbach odnalezienia siebie w nowej rzeczywistości.

Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się, co i jak muzyka może opowiadać o wojnie – zarówno tej wielkiej, bohaterskiej, jak i tej codziennej, przeżywanej przez zwykłych ludzi. Posłuchamy fragmentów wybranych ukraińskich piosenek z 2022-2025 roku, porozmawiamy o emocjach, jakie w nich się przejawiają i spróbujemy rozpoznać zmieniające się tematy: od heroizmu i walki, po codzienność, przetrwanie i marzenia o przyszłości.

Wspólnie zastanowimy się też, jak muzyka pomaga tworzyć poczucie wspólnoty narodowej i jaką rolę odgrywa w trudnych czasach. Uczniowie będą mogli podzielić się własnymi przemyśleniami, przeanalizować fragmenty tekstów piosenek, zapoznać się z językiem i kulturą ukraińską.

Warsztat łączy refleksję nad kulturą i społeczeństwem, formowaniem się tożsamości narodowej i jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć, jak muzyka może być formą oporu, nadziei i wspólnego przeżywania historii oraz elementem budującym naród.

  • wt., 2025-09-23 12:00 do 13:00
  • wt., 2025-09-23 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Kolektyw, współzawodnictwo, robotnik – dzieciństwo w latach 50-tych XX wieku (w okresie socjalizmu)

Literatura młodzieżowa odzwierciedla realia życia młodzieży w danym okresie. Szczególnie interesujące ze względu na warunki polityczne, gospodarcze jak i również społeczne są lata 50-te XX wieku, kiedy socjalizm wkraczał na arenę polityczną, zakreślał reguły, wskazywał tendencje. Ustrój ten od samego początku wpływał na wszystkie elementy życia społecznego – w tym funkcjonowanie szkoły oraz dobór treści (zagadnień, motywów) literatury młodzieżowej. Socjalizm lat 50-tych to przede wszystkim hasła pracy kolektywnej. Zagadnienie pracy, przymusu pracy, w tym wybór odpowiedniego (utylitarnego, przydatnego społeczeństwu) zawodu przez młodzież szkolną jest tematem przewodnim ówczesnej literatury młodzieżowej. Niezwykle ważne staje się współzawodnictwo – trzeba pracować jak najwięcej, wykazywać się inicjatywą, dążyć do przodownictwa już w czasie nauki szkolnej. Literatura młodzieżowa okresu lat 50-tych jest pełna specyficznego propagandowego języka. Teksty te mogą być interesujące szczególnie dla młodego odbiorcy, który zna dzisiaj tamtą rzeczywistość jedynie z podręcznika do historii.

  • śr., 2025-09-24 12:00 do 13:00
  • śr., 2025-09-24 10:30 do 11:30
Lekcja festiwalowa Kolektyw, współzawodnictwo, robotnik – dzieciństwo w latach 50-tych XX wieku (w okresie socjalizmu)

Literatura młodzieżowa odzwierciedla realia życia młodzieży w danym okresie. Szczególnie interesujące ze względu na warunki polityczne, gospodarcze jak i również społeczne są lata 50-te XX wieku, kiedy socjalizm wkraczał na arenę polityczną, zakreślał reguły, wskazywał tendencje. Ustrój ten od samego początku wpływał na wszystkie elementy życia społecznego – w tym funkcjonowanie szkoły oraz dobór treści (zagadnień, motywów) literatury młodzieżowej. Socjalizm lat 50-tych to przede wszystkim hasła pracy kolektywnej. Zagadnienie pracy, przymusu pracy, w tym wybór odpowiedniego (utylitarnego, przydatnego społeczeństwu) zawodu przez młodzież szkolną jest tematem przewodnim ówczesnej literatury młodzieżowej. Niezwykle ważne staje się współzawodnictwo – trzeba pracować jak najwięcej, wykazywać się inicjatywą, dążyć do przodownictwa już w czasie nauki szkolnej. Literatura młodzieżowa okresu lat 50-tych jest pełna specyficznego propagandowego języka. Teksty te mogą być interesujące szczególnie dla młodego odbiorcy, który zna dzisiaj tamtą rzeczywistość jedynie z podręcznika do historii.

  • śr., 2025-09-24 12:00 do 13:00
  • śr., 2025-09-24 10:30 do 11:30

©2025 Festiwal Nauki