warsztaty
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Walka z hydrą, ujarzmianie Okeanos’a, prawo Moore’a na emeryturze. |
Walka z hydrą, ujarzmianie Okeanos’a, prawo Moore’a na emeryturze. Rzecz o programowaniu równoległym. W mitologii greckiej Okeanos to jeden z tytanów a hydra to wielogłowy potwór. Są to jednocześnie nazwy wieloprocesorowych komputerów dostępnych w ICM UW. Dla większości, korzystanie z nich jest wyzwaniem analogicznym do walki z mitologicznymi potworami czy tytanami. Programowanie takich systemów rzeczywiście nie jest łatwe, jednak współcześni informatycy mają coraz więcej narzędzi pozwalających na proste i efektywne programowanie dużych, wieloprocesorowych komputerów. Jest to o tyle ważne, że wzrost szybkości komputerów jest możliwy tylko dzięki zastosowaniu wielu procesorów, co widzimy już w komputerach osobistych, laptopach czy telefonach komórkowych. Zapraszamy uczestników na 45 minutowy wykład, a następnie na godzinne warsztaty na których będzie można napisać własną aplikację równoległą w języku Java (lub innym) i uruchomić ją na komputerach ICM. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Techniki dzielenia sekretu |
Jak uniknąć przypadkowego rozpoczęcia trzeciej wojny światowej? Co to jest dzielenie sekretów? Czy istnieje związek między kryptografią a rakietami? Czy można podzielić sekret na 4 części tak, aby każde 3 dawały całość? Wyjaśnimy, dlaczego metody dzielenia sekretu są tak ważne w dzisiejszym świecie. O jakich sekretach mowa? Poznamy szyfry i ich zastosowania oraz przyjrzymy się zabezpieczeniom systemów nuklearnych... Jak sprytnie zakodować możliwość otwarcia sejfu? Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zarządzanie pracownikami. Wstęp do programowania binarnego. |
Tematem wykładu będzie programowanie binarne, jako gałąź programowania matematycznego, w którym funkcja, którą minimalizujemy jest liniowa i ograniczenia są liniowe oraz zmienne przyjmują wartości 0 lub 1. Będzie omówione zagadnienie rozmieszczenia pracowników na stanowiskach, problem plecakowy, problem komiwojażera, problem układania optymalnego planu zajęć.
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Koduj z Chaimem/Licz z Chaimem |
A kim był Chaim Zelig Słonimski ? To słynny matematyk i astronom, konstruktor jednej z pierwszych maszyn do liczenia. Jego barwną historię możemy poznać na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zapraszamy dzieci i ich opiekunów na wspólną przygodę z Chaimem. Zejdziemy na wystawę, przyjrzymy się jego wynalazkom. Później w dwóch grupach wiekowych 4-6 lat i 7-9 lat weźmiemy udział w warsztatach - młodsi skonstruują własną maszynę do liczenia (doliczymy do trzech a może nawet do dziesięciu!), którą zabiorą ze sobą do domu. Starsi pod okiem fachowców spróbują swoich sił w kodowaniu z wykorzystaniem programu Scratch dla dzieci. Na zajęcia zapraszamy do Króla Maciusia - bajecznie kolorowej i nowoczesnej przestrzeni w Muzeum POLIN. To miejsce twórczej i swobodnej aktywności, otwarte na pomysły młodych konstruktorów i wynalazców. Dla wszystkich uczestników przygotowaliśmy drobne niespodzianki i przekąski. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Biometryczna identyfikacja tożsamości z wykorzystaniem tęczówki |
Rozpoznawanie tożsamości na podstawie odcisku palca, głosu, czy obrazu twarzy to znane i powszechnie wykorzystywane zabezpieczenia biometryczne. Niewiele osób jednak wie , że tęczówki naszych oczu zawierają ogromne ilości unikalnych informacji, które mogą być wykorzystane do identyfikacji. Metoda ta, stosowana od ponad dwudziestu lat, oprócz łatwości obsługi i potencjalnie wysokiej odporności na fałszerstwa, oferuje poziom dokładności, którego nie sposób uzyskać pozostałymi, wspomnianymi we powyżej metodami. Podczas naszego wykładu poznacie teoretyczne podstawy działania biometrii tęczówki, a także będziecie mieli okazję pracować z profesjonalnymi systemami identyfikacji, wykorzystującymi tę metodę – za pomocą wzoru tęczówki dostaniemy się między innymi do zasobów słodyczy . |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Programowanie dla każdego (warsztaty dla dzieci) |
Programowanie wydaje się być sztuką zarezerwowaną jedynie dla nielicznych. Na szczęście nie jest to prawda i każdy może stać się twórcą programu komputerowego i stworzyć własną grę komputerową, animacje czy inną aplikację. ICM proponuje blok aktywności adresowany do uczniów, rodziców i nauczycieli polegający na możliwości stworzenia własnej aplikacji (na przykład gry komputerowej). Dzieci będą miały okazję do pracy w laboratorium komputerowym ICM. Zapisy od 19 IX: scratch.icm.edu.pl |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma. |
Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Bezpieczeństwo biometrii odcisku palca - Hollywood a rzeczywistość |
Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić? |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Wielościany i origami |
Co łączy sześcian z ośmiościanem? Dlaczego brył platońskich jest tylko pięć? Czym są wielościany Catalana i Johnsona? Podczas spotkania zagłębimy się w fascynujący świat brył regularnych, by poszukać odpowiedzi na te oraz inne pytania. Naszą wyobraźnię wspomogą piękne papierowe modele, których część uczestnicy wykonają własnymi rękami. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Odkrywanie Marsa – lot rakietą i budowa bazy marsjańskiej |
Podczas pokazu dowiemy się, jak wygląda powstanie krateru uderzeniowego na powierzchni planet. Wrzenie wody w strzykawce w niskim ciśnieniu pomoże zrozumieć nam warunki na Marsie. A najmłodsi "polecą na Marsa" balonową rakietą. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień Otwarty w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika, PAN |
Szczegółowy program dostępny na stronie www.camk.edu.pl |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Festiwal Nauki Małego Człowieka |
W roku 2016 Festiwal Nauki Małego Człowieka odbędzie się tradycyjnie w ostatnią sobotę i niedzielę września, tj. w dniach 24-25.09.2016 w godz 10-16 na Wydziałach Fizyki oraz Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, oraz na campusie koło Wydziału Fizyki Warszawa ul. Koszykowa 75. W tym roku, już tradycyjnie, nasz miniFestiwal wspierają Dziekani Wydziałów Fizyki oraz Matematyki Jak było w roku 2012? film Wiktora Niedzickiego >>> Zapraszamy dzieci i ich rodziców na teren campusu głównego Politechniki Warszawskiej na jubileuszowy, 10. Festiwal Nauki dla Dzieci. Warszawskie i pozawarszawskie uczelnie, instytucje, firmy i szkoły przygotowały 54 specjalne imprezy dla naszych najmłodszych. Mają one na celu wzbudzanie ich zainteresowań różnymi dziedzinami nauki i techniki a poprzez zabawę rozwijanie w nich ciekawości poznawczej. Zabawki, proste interaktywne doświadczenia i ciekawe pokazy rozwijają wyobraźnię i tłumaczą podstawowe prawa natury. Zajęcia matematyczne stymulują rozwój myślenia twórczego, fizyczne i chemiczne pokazują fascynujące zjawiska a biologiczne wzbogacają wiedzę o naszych organizmach i otaczającej nas przyrodzie. Imprezy techniczne oswajają z techniką – pomostem do przyszłości.
W Auli Wydziału Fizyki
Uwaga! Część wymienionych powyżej stanowisk zostanie zlokalizowana w dużym namiocie za fontanną
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Nie tylko jajko ma białko |
Impreza przybliży dzieciom cudowny świat białek - molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem - jaja kurzego. Tymczasem każdy żywy organizm zawiera ich tysiące. Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowanie naszego ciała, przyspieszania reakcji chemicznych). Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków, czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek i poznają świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Ciuciubabka ze światłem |
Światło w zakresie widzialnym i rozpoznawalnym dla oka ludzkiego to podstawowe narzędzie obserwacji, analizy i poznawania otoczenia. Pomimo, iż w zasadzie towarzyszy nam od urodzenia aż do śmierci, jego działanie jako elementu poznawania środowiska jest obarczone róznorodnymi złudnymi efektami o których często nie zdajemy sobie pojęcia. To podstawowy element naszej lekcji dla osób najmłodszych oraz najstarszych, który być może przybliży słuchaczom w drodzie pokazu oraz uczestnictwa aktywnego słuchacza lepsze poznanie elementów współczesnej optyki. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Tworzenie jądra komety połączone z poznawaniem zjawisk zachodzących na nich |
Zobaczymy na własne oczy jak spektakularnie przebiega sublimacja gazów z powierzchni komety oraz będziemy dyskutować na ile to różni się od tego co naprawdę dzieje się w przestrzeni kosmicznej. Pomysł by przygotować tego typu pokaz powstał kilka lat po wystrzeleniu sondy Rosetta, która wtedy nadal leciała na spotkanie z kometą 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Wówczas chcieliśmy obrazowo opowiedzieć o badaniach komet, którymi zajmujemy się w Centrum Badań Kosmicznych. Dziś misja Rosetta dobiega końca, gdyż we wrześniu 2016 lądownik ma zakończyć swoje działanie kontrolowanym upadkiem na powierzchnię komety. W czasie pokazu dowiemy się między innymi jakie warunki panują w przestrzeni międzyplanetarnej, o jądrze kometarnym jako źródle aktywności kometarnej, o formowaniu się warkoczy kometarnych i dlaczego planujemy tak kosztowne i trudne misje do komet jak misja Rosetta. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno |
"Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Ciepło - zimno |
Warsztaty pod patronatem Grupy Azoty S.A. "Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Budowa wnętrza Ziemi |
Tematem lekcji festiwalowej będzie budowa wnętrza Ziemi. Uczniowie zbudują model Ziemi z masy solnej, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi badacze na start! |
W czasie zajęć dzieci w wieku 5-10 lat będą mogły stać się prawdziwymi eksperymentatorami. Najpierw opowiemy, co to są ładunki elektryczne i jakie mają własności. Podczas wykonywania doświadczeń fizycznych uczestnicy własnoręcznie naelektryzują różne przedmioty. Porozmawiamy o wyładowaniach elektrycznych, o tym jak powstaje burza. Każde dziecko będzie mogło dotknąć lampy plazmowej i stworzyć swój własny piorun. Dzieci w kilkuosobowych grupkach zbudują ogniwa z cytryn, jabłek i ziemniaków. Ogniwa posłużą do zasilenia diod. Przy okazji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i jak go uzyskujemy. Następnie budując proste układy elektryczne z bateryjkami sprawdzimy, czy każdy materiał przewodzi prąd. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest opór elektryczny i czy każdy układ ma opór, oraz czy zawsze w układach elektrycznych wydziela się ciepło (wspomnimy też o nadprzewodnikach). Dzieci będą mogły poeksperymentować budując własne układy elektryczne. Na koniec uczestnicy będą mogli zapoznać się z działaniem „pradziadka” silnika elektrycznego (ramka poruszająca się pod wpływem zmian pola elektrycznego i magnetycznego) i dowiedzą się gdzie takie silniki są wykorzystywane. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Symulator reaktora jądrowego |
Na udostępnionym stanowisku komputerowym zwiedzający będą mogli skorzystać z aplikacji symulującej sterownię reaktora jądrowego. Symulacji tej używano do szkolenia zawodowych operatorów. Pod opieką doświadczonych pracowników NCBJ zwiedzający przeprowadzą rozruch reaktora i poznają podstawowe zasady jego działania, zobaczą także makiety elementów paliwowych reaktora i innych jego części. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Mars – badania, plany, nadzieje |
Kiedyś Mars posiadał wodę na swojej powierzchni. Dziś jest jedynie zimną i nieprzyjazną skalistą pustynią. Ale na powierzchni planety znajdujemy zagadkowe formy. O tym, skąd się wzięły, dowiemy się na wykładzie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Co przenosi energię? |
Spotkanie pod patronatem Grupy Azoty S.A. Poprzez serię doświadczeń z telefonem komórkowym (i nie tylko) zostanie wyjaśniona istota przekazywania informacji poprzez fale elektromagnetyczne.Pokazy i ćwiczenia pozwolą zrozumieć sposoby przekazywania energii oraz właściwości fal elektromagnetycznych.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Wiertnica kosmiczna i inne kosmiczne urządzenia penetrujące |
Urządzenia, które potrafią same wbijać się w grunt księżycowy czy planet bez zewnętrznego zasilania, a także pobierać próbki gleby z dużych głębokości, takie jak mobilna Kosmiczna Wiertnica, będą do obejrzenia w CBK PAN. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Chemia okiem fizyka |
"Chemia okiem fizyka". Podczas zajęć zaprezentowane zostaną najciekawsze doświadczenia chemiczne w interpretacji fizyków. Uczestnicy poznają zjawisko samozapłonu, dowiedzą się jakie kolory może przyjmować ogień oraz jak zamienić wodę w "sok winogronowy". Zaprezentowane zostaną alternatywne formy miniaturowych wulkanów oraz substancje, które niespodziewanie zmieniają swój kolor, objętość i temperaturę. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Niezwykła planeta Ziemia |
Spotkanie pod patronatem Grupy Azoty S.A. Pokazy i warsztaty dla dzieci poświęcone budowie Ziemi, procesom zachodzącym w jej wnętrzu oraz w atmosferze. Będzie można między innymi wziąć do ręki skały, z których zbudowana jest skorupa i płaszcz Ziemi, sprawdzić jak działa pole magnetyczne Ziemi, co to jest konwekcja, dlaczego jądro wewnętrzne jest stałe, a zewnętrzne ciekłe, przetestować system ostrzegania przed silnymi wstrząsami oraz dowiedzieć się jak światło rozprasza się na zanieczyszczeniach obecnych w powietrzu.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Mars dla najmłodszych badaczy |
Zapraszamy najmłodszych badaczy do poznania planety Mars. Podczas warsztatów ustalimy położenie tej niezwykle ciekawej planety w naszym Układzie Słonecznym. Wspólnie zastanowimy się, dlaczego Mars nazywamy czerwoną planetą oraz czy ludzie chodzili już po jego powierzchni. Rozwikłamy następujące zagadki: jak często obchodzi się urodziny na Marsie oraz gdzie skacze się wyżej: na Ziemi czy Marsie? Na koniec stworzymy fragment krajobrazu marsjańskiego w miniaturze i spróbujemy popuszczać na nim miniaturowe marsjańskie łaziki. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od 4 do 7 lat. Zapraszamy! |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Z makro- do nano- w trzech prostych krokach |
Przyjdź i dowiedz się jak używając taśmy klejącej można minerał wydobyty ze skały przekształcić w nanomateriał. Podczas warsztatów dowiesz się o unikatowych własnościach cienkich próbek półprzewodnikowych - dichalkogenków metali przejściowych, które z roku na rok zyskują coraz większe zainteresowanie naukowców. Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję stworzenia swojej własnej nanostruktury o grubości kilku lub kilkunastu warstw atomowych. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba |
"Kiedy włosy stają dęba" - lekcja pokazowa dotycząca tematów elektryczność i magnetyzm. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazje zapoznać się z takimi urządzeniami jak generator Van de Graaffa, maszyna elektrostatyczna czy kula plazmowa. Dodatkową atrakcją będzie prezentacja lewitującej kolejki działającej dzięki zjawisku nadprzewodnictwa. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Z makro- do nano- w trzech prostych krokach |
Przyjdź i dowiedz się jak używając taśmy klejącej można minerał wydobyty ze skały przekształcić w nanomateriał. Podczas warsztatów dowiesz się o unikatowych własnościach cienkich próbek półprzewodnikowych - dichalkogenków metali przejściowych, które z roku na rok zyskują coraz większe zainteresowanie naukowców. Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję stworzenia swojej własnej nanostruktury o grubości kilku lub kilkunastu warstw atomowych. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak pisać projekty badawcze na przykładzie europejskiego konkursu Odyssus? |
Lubisz startować w konkursach, interesujesz się badaniami kosmicznymi? Jeśli tak, to te spotkanie jest dla Ciebie. W trakcie warsztatów dowiesz się jak napisać dobrą pracę na konkurs. Spotkasz naukowców, z którymi będzie można porozmawiać o tym, jak wybrać odpowiedni dla siebie temat, jak go rozwinąć oraz gdzie szukać materiałów źródłowych. Dowiesz się także jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów, jak stworzyć bibliografię i uniknąć plagiatu. Warsztaty dodatkowo umożliwią nawiązanie kontaktów z rówieśnikami, którzy interesują się kosmosem. Warsztaty szczególnie przydatne dla młodzieży startującej w konkursach na prace badawcze związane z badaniami kosmicznymi. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty astronomiczne |
Zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym. Wycinanie i klejenie modeli ciał niebieskich, satelitów, zapoznanie z mapą nieba oraz gwiazdozbiorami.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Zbuduj silnik |
Celem lekcji jest przystępne wprowadzenie do elektrodynamiki. Lekcja będzie podzielona na krótką część wprowadzającą oraz część praktyczną. W części praktycznej uczniowie będą samodzielnie budować proste modele urządzeń elektrycznych: pociągu, silniczków i baterii. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Czy to tylko kamień? |
Lekcja zaczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę mineralogiczną. Podczas krótkiej prezentacji przekazane zostaną podstawowe informacje dotyczące skał i minerałów ze szczególnym naciskiem na metody ich rozpoznawania. Po wprowadzeniu uczniowie otrzymają zestawy odpowiednio dobranych próbek skał i minerałów, które będą próbować rozpoznać przy pomocy specjalnego klucza. Podczas pracy w parach uczestnicy zapoznają się z prostymi metodami oznaczania najważniejszych cech minerałów m.in. twardości, rysy, właściwości chemicznych. Kolejnym zadaniem uczestników zajęć będzie poskładanie oraz pokolorowanie wyciętego szablonu i stworzenie własnego, papierowego kryształu. Przy okazji ćwiczenia uczniowie zdobędą wiedzę na temat pokroi, symetrii oraz układów krystalograficznych. W tym samym czasie druga grupa uczestników może poczuć się jak na „Dzikim Zachodzie” i nauczyć się płukania złota. Przy specjalnych stanowiskach będzie można otrzymać tzw. szlich, czyli koncentrat minerałów ciężkich z piasku. Uzyskany materiał uczniowie będą mogli obejrzeć pod binokularem i rozpoznać zawarte w nim minerały, w tym drobinki pirytu imitującego złoto. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Paleontologia a archeologia w praktyce – podobieństwa i różnice |
Warsztaty w formie prezentacji multimedialnej i dyskusji, uzupełnione o pracę ze skamieniałościami i przedmiotami archeologicznymi oraz mini wykopaliska. Podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość wzbogacenia wiedzy na temat prehistorycznych zwierząt i ludzi pierwotnych. Udział w mini wykopaliskach będzie okazją do zaznajomienia się z warunkami pracy paleontologa i archeologa. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik Geologiczny |
Piknik pod patronatem Grupy Azoty S.A. Już po raz 9 spotkamy się na Pikniku Geologicznym, aby wspólnie, wraz z zaproszonymi gośćmi, odkrywać fascynujące tajemnice Ziemi. Poznamy historię jej powstania, dowiemy się dlaczego wybuchają wulkany i skąd się biorą trzęsienia ziemi. Zajrzymy do wnętrza skał i przyjrzymy się przyrodzie innych kontynentów. Podróżując palcem po mapie poznamy bogactwa naturalne Polski, ich genezę i obecne wykorzystanie a także bogatą historię polskiego górnictwa. Dowiemy się czy warto wykorzystywać niekonwencjonalne źródła energii i czy są one naszą przyszłością. Zaprosimy najmłodszych do wspólnej zabawy w strefie malucha, a starszych do udziału w grach i konkursach oczywiście z nagrodami. Będziemy podziwiać spektakularne wybuchy wulkanu, lepić swoje własne naczynia i tworzyć prehistoryczne arcydzieła sztuki.Już po raz 9 spotkamy się na Pikniku Geologicznym, aby wspólnie, wraz z zaproszonymi gośćmi, odkrywać fascynujące tajemnice Ziemi. Poznamy historię jej powstania, dowiemy się dlaczego wybuchają wulkany i skąd się biorą trzęsienia ziemi. Zajrzymy do wnętrza skał i przyjrzymy się przyrodzie innych kontynentów. Podróżując palcem po mapie poznamy bogactwa naturalne Polski, ich genezę i obecne wykorzystanie a także bogatą historię polskiego górnictwa. Dowiemy się czy warto wykorzystywać niekonwencjonalne źródła energii i czy są one naszą przyszłością. Zaprosimy najmłodszych do wspólnej zabawy w strefie malucha, a starszych do udziału w grach i konkursach oczywiście z nagrodami. Będziemy podziwiać spektakularne wybuchy wulkanu, lepić swoje własne naczynia i tworzyć prehistoryczne arcydzieła sztuki. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Historia życia na Ziemi |
Zajęcia w formie warsztatów. W ich trakcie dzieci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami w geologicznej historii naszej planety oraz zwierzętami i roślinami, które żyły przed milionami lat. Wykorzystując tę wiedzę, własnoręcznie wykonają uproszczoną tabelę stratygraficzną w formie plakatu, którą będą mogły zabrać ze sobą do domu. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Paleontologia w małym palcu |
Jest to vademecum paleontologii - od poznania pracy paleontologa, poprzez przegląd prehistorycznych zwierząt (dinozaury i inne kręgowce oraz bezkręgowce), po poznanie miejsc polskich i niemieckich wykopalisk paleontologicznych, organizowanych w celu poszukiwania dinozaurów i innych zwierząt sprzed milionów lat. Podczas warsztatów dzieci obejrzą prezentację multimedialną opatrzoną licznymi ilustracjami oraz krótkimi filmami, a także zobaczą z bliska i dotkną prawdziwe skamieniałości oraz wcielą się w rolę paleontologów i wezmą udział w mini wykopaliskach paleontologicznych, w celu znalezienia skamieniałości niektórych zwierząt, które widziały podczas prezentacji. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat |
Warsztaty przybliżające zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazujące bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Geoportale i wirtualne globusy – co wiesz o miejscu, w którym mieszkasz? |
W ramach zajęć zostaną zaprezentowane wybrane zasoby danych przestrzennych o środowisku geograficznym, udostępniane poprzez geoportale i wirtualne globusy. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość samodzielnego, praktycznego zastosowania narzędzi wyszukiwania danych przestrzennych i pomiarów w odniesieniu do wybranego obszaru. Na zajęciach zostanie przeprowadzony quiz geograficzny z wykorzystaniem zasobów mapowych w internecie. |
geografia |
|
Spotkanie festiwalowe | Stwórz własną mapę! |
Celem warsztatu jest zaprezentowanie możliwości samodzielnego tworzenia map z wykorzystaniem interaktywnego narzędzia ESPON Rimap. Uczestnicy zostaną na wstępie zapoznani z istotą programu ESPON i realizowanymi w jego ramach projektami. Następnie zostaną zaprezentowane, w przystępny i zrozumiały sposób, zasady tworzenia, czytania i interpretacji map. Wskazane zostaną najczęstsze błędy w tym zakresie, jak również źródła możliwych przekłamań i błędnych interpretacji. Główna część warsztatu poświęcona będzie internetowemu narzędziu ESPON Rimap (http://rimap.espon.eu), przy pomocy którego uczestnicy sami zaprojektują i wykonają mapę prezentującą zróżnicowanie zjawisk społeczno-gospodarczych w Europie i jej regionach. Zaprojektowanie mapy będzie obejmowało m.in. wybór jej skali, tematu, formy prezentacji, skali barwnej itp. Dzięki dodatkowym funkcjonalnościom narzędzi ESPON możliwe będzie stworzenie dodatkowych wersji map, pozwalających nie tylko na przedstawienie danych, ale także ich analizę i bardziej złożoną interpretację np. w zakresie współwystępowania zjawisk czy też skali i zakresu obserwowanych zróżnicowań. |
geografia |
|
Lekcja festiwalowa | Podróż za jeden uśmiech - planowanie wakacji z GIS |
W czasach globalnej turystyki jedynymi czynnikami ograniczającymi podróżnych są czas i pieniądz. Jak znaleźć najszybszy i najtańszy środek transportu? Jak ułożyć trasę, by w jak najkrótszym czasie zwiedzić jak najwięcej? Wreszcie, jak się nie zgubić w obcym dla siebie miejscu? Na wszystkie te pytania odpowiadają narzędzia GIS. Korzystające z nich serwisy i aplikacje ułatwiają planowanie transportu, noclegu, zwiedzania. Dzięki nim zawsze wiesz gdzie jesteś i co znajduje się wokół ciebie. Z Systemami Informacji Geograficznej nie przegapisz niczego. |
geografia |
|
Spotkanie festiwalowe | Historia mycia |
Poznamy historię wytwarzania mydła i innych związków powierzchniowo czynnych. Otrzymamy mydło z tłuszczu naturalnego, a także laurylosiarczan sodu. Zbadamy i porównamy ich własności fizykochemiczne i użytkowe. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Historia mycia |
Poznamy historię wytwarzania mydła i innych związków powierzchniowo czynnych. Otrzymamy mydło z tłuszczu naturalnego, a także laurylosiarczan sodu. Zbadamy i porównamy ich własności fizykochemiczne i użytkowe. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Drożdże - nie tylko do pieczenia |
Dowiemy się jak wygląda praca laboratoryjna na organizmie modelowym, jakim są drożdże piekarnicze. Wyizolujemy własnoręcznie z drożdży DNA i "obejrzymy" je za pomocą wybranych metod laboratoryjnych. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Czym są płyny? Lekcja fizyki o właściwościach płynów |
Spotkania z Inżynierią Chemiczną Zaczniemy od zapoznania uczniów z definicją płynu. Dowiedzą się oni, że płynami mogą być gazy i ciecze. Jedną z różnic pomiędzy gazami, a cieczami jest ich ściśliwość. Uczniowe dowiedzą się, które płyny są ściśliwe a które nie. Bardzo często dzieci zapytane o to, czy powietrze coś waży, odpowiadają, że nie. Wykonując proste doświadczenie dowiedzą się, że powietrze jednak ma jakąś masę. Będą mogli zaobserwować różnicę w gęstości różnych gazów, porównując ich ciężar. Wyjaśnimy też pojęcie ciśnienia atmosferycznego i hydrostatycznego. Uczniowie dowiedzą się, jak mierzy się ciśnienie atmosferyczne, co to jest wieża ciśnień i jak można wykorzystać ciśnienie słupa wody. Zaprezentujemy zjawisko rozszerzalności cieplnej płynów, czyli zmiany objętości płynu pod wpływem temperatury. Uczestnicy dowiedzą się, jak działają termometry rozszerzalnościowe i gdzie ma zastosowanie zjawisko rozszerzalności cieplnej gazów. Jednym z ważniejszych równań w mechanice płynów jest równanie Bernouliego. Uczestnicy dowiedzą się, kim był Daniel Bernoulli i dlaczego równanie, które sformułował jest takie ważne. Zaprezentujemy im również efekt Coandy. Następnie dowiedzą się, czym jest aerodynamika i jak powstaje siła nośna w samolotach. Wyjaśnimy też pojęcie gęstości i lepkości płynów. Uczniowie dowiedzą się, że nie zawsze gęste znaczy lepkie. Porównają gęstość różnych substancji, następnie porównają lepkość dwóch płynów i dowiedzą się dlaczego gęstość i lepkość są ważne dla inżynierów. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy inżynierowie grają w ciepło-zimno? Lekcja przyrody - wymiana ciepła |
Spotkania z Inżynierią Chemiczną. Wykonując kilka prostych doświadczeń, uczniowe dowiedzą się, na czym polega zjawisko wymiany ciepła. Dlaczego metale są zimne? Co sprawia, że przedmioty wykonane z metalu są zawsze zimne? Dlaczego płytki w łazience są zimniejsze niż podłoga drewniana w pokoju? Dlaczego metalowa łyżeczka włożona do gorącej herbaty bardzo szybko się nagrzewa? Dlaczego garnki mają plastikowe uchwyty? W doświadczeniu zaprezentujemy różnice w przewodności cieplnej różnych materiałów, a uczniowie poznają pojęcia dobrych i słabych przewodników ciepła. Czym jest ciepło dla fizyka lub inżyniera? Czy przeciwieństwem ciepła jest zimno? Wyjaśnimy, używając wody o różnych temperaturach, czym jest ciepło i energia cieplna. Pokażemy w jakim kierunku odbywa się transport ciepła. Czy ciepło może latać? Dlaczego grzejniki umieszczamy na podłodze, a klimatyzatory pod sufitem? Po co pod oknem jest kaloryfer? Posługując się sympatycznym wężem - spiralą, pokażemy zjawisko konwekcji cieplnej. Omówimy zastosowanie tego zjawiska na przykładzie bajki o rakiecie, którą wyślemy w kosmos. W trakcie zajęć dzieci otrzymają karty pracy, które będą wypełniać przy każdym ćwiczeniu. Na koniec zajęć omówimy zaobserwowane zjawiska i poprosimy dzieci o wyciągnięcie wniosków. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Wydobyć kolor, czyli czemu zielony nie jest zielony |
Barwne związki organiczne zawarte w roślinach (tzw. barwniki roślinne) pełnią wiele funkcji: uczestniczą w procesach oddychania komórkowego, fotosyntezie, przenoszą tlen. Najbardziej popularne dla roślin zabarwienie zielone pochodzi od chlorofilu, żółte i pomarańczowe od flawonoidów oraz karotenoidów, natomiast czerwone od antocyjan. Stosując odpowiednie rozpuszczalniki organiczne możliwe jest wydzielenie z materiału roślinnego wymienionych związków, a następnie rozdzielenie ich na kolumnie chromatograficznej. Dzięki temu można otrzymać czyste frakcje karotenu, chlorofilu A, chlorofilu B oraz ksantofili. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Pokazujemy ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [tlenu]. Mówimy o prawach gazowych, o modelu gazu doskonałego i gazach rzeczywistych [porównując zmianę objętości gazu podczas jego schładzania]. Porównujemy gęstości różnych gazów i ich rozpuszczalność w wodzie. Dodatkowo parę słów o ciekłych kryształach, których modelem może być paczka zapałek. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Wydobyć kolor, czyli czemu zielony nie jest zielony |
Barwne związki organiczne zawarte w roślinach (tzw. barwniki roślinne) pełnią wiele funkcji: uczestniczą w procesach oddychania komórkowego, fotosyntezie, przenoszą tlen. Najbardziej popularne dla roślin zabarwienie zielone pochodzi od chlorofilu, żółte i pomarańczowe od flawonoidów oraz karotenoidów, natomiast czerwone od antocyjan. Stosując odpowiednie rozpuszczalniki organiczne możliwe jest wydzielenie z materiału roślinnego wymienionych związków, a następnie rozdzielenie ich na kolumnie chromatograficznej. Dzięki temu można otrzymać czyste frakcje karotenu, chlorofilu A, chlorofilu B oraz ksantofili. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Przygoda z chemią |
Pokazy eksperymentów zatytułowane „Przygoda z chemią” skierowane są do osób, które ukończyły 12 lat. Podczas trzech pokazów zaplanowanych na godziny: 10.00, 12.00 i 14.00 goście festiwalowi, ubrani w stroje ochronne, będą mogli obejrzeć kilkadziesiąt doświadczeń, wśród których znajdą się eksperymenty pirotechniczne, np. wulkan chemiczny, fajerwerki zapalane lodem, flary, grzyb atomowy oraz chemiluminescencyjne, np. zorza polarna, spirala światła, tlen singletowy, chemiczne latarki, a także oscylacyjne, np. bijące serce rtęciowe czy fale chemiczne. Goście będą mogli także aktywnie uczestniczyć w eksperymentowaniu w jednej z sal laboratoryjnych, „sadząc” ogród chemiczny, czyszcząc przedmioty wykonane ze srebra, ugniatając płyn nienewtonowski, pisząc prądem, syntetyzując niezwykłą superlepką ciecz, zanurzając róże w ciekłym azocie, produkując chemiczną oranżadę, zmieniając barwę kwiatów kobaltowych, wykorzystując ziemniak do produkcji tlenu, montując ogniwa z ogórków i cytryn, przeprowadzając chromatografię, czy pisząc i odczytując listy z wykorzystaniem atramentu sympatycznego.
|
chemia |
|