wystawa
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807-1814 |
Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka z Pałacem w tle |
Na program Festiwalu składają się pokazy osiągnięć naukowych z różnych dyscyplin nauki, adresowane do szerokiej publiczności, która będzie miała okazję – w bardzo atrakcyjnej formie – poszerzyć swoją wiedzę. Szczególną uwagę zwracamy na młodzież szkolną, dla której Festiwal Nauki jest okazją do spotkania z wybitnymi osiągnięciami nauki polskiej, o których w sposób łatwy i przystępny opowiedzą ich Twórcy i Naukowcy, m. in. profesorowie z Akademii Sztuk Pięknych, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Medycznego czy Ogrodu Botanicznego. W tegorocznej edycji weźmie udział ponad 70. partnerów.
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Różne oblicza wandalskiego wojownika. Zbrojni z obszaru kultury przeworskiej oczami archeologa |
Wykład o wandalskich wojownikach, w trakcie którego uczestnicy dowiedzą się jakimi rodzajami broni posługiwali się dawni mieszkańcy dzisiejszej Polski, jakie techniki walki były im bliskie oraz jakim dysponowali wyposażeniem i czym charakteryzował się ich ubiór. Przybliżona zostanie wiedza o roli wojowników w społeczności kultury przeworskiej dwa tysiące lat temu, o ich pozycji politycznej i ekonomicznej. Ponadto prelegent przedstawi wierzenia i zwyczaje wojowników w świetle znalezisk archeologicznych oraz przekazów antycznych. Spotkanie będzie wzbogacone udziałem rekonstruktora oraz możliwością zwiedzenia stałej wystawy Przedświt - Mazowieckie centrum metalurgiczne z przełomu er". |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Litewski dokument aktu unii lubelskiej z 1569 r. i jego pieczęcie |
Litewski dokument aktu unii lubelskiej jest nie tylko niezwykle ważnym i istotnym dokumentem państwowym, politycznym i ustrojowym, lecz także przykładem zapomnianej już dziś umiejętności (można by nawet powiedzieć – sztuki) wystawiania dokumentów z wieloma pieczęciami. Pod dokumentem jest podwieszonych 78 pieczęci woskowych, choć profesorowie: W. A. Semkowicz i S. Kutrzeba w publikacji źródłowej Akta unji Polski z Litwą 1385–1791 wydanej przez PAU w Krakowie w 1932 r. doliczyli się tylko 77 pieczęci. Oczywiście także strona polska (w imieniu Korony Królestwa Polskiego) wystawiła swój dokument, który się do dziś nie zachował. Jeszcze przed II wojną światową wyżej wspomniani Wydawcy mogli wydać jego treść wraz z opisami pieczęci. Pod dokumentem strony polskiej podwieszono aż 140 pieczęci. Przystawienie pieczęci było niezwykle istotne, gdyż stanowiło widoczny osobisty znak potwierdzania, czyli zgody, na treść czy postanowienia zawarte w opieczętowanym dokumencie. Wymiana opieczętowanych przez posłów i senatorów obu stron dokumentów stanowiła potwierdzenie zawartej, wynegocjowanej unii, a także była zobowiązaniem do jej przestrzegania. Co istotne, pod tymi dokumentami nie było pieczęci królewskiej. Nie była konieczna, ponieważ to stany umawiały się między sobą i zawierały unię. Król Zygmunt August 4 lipca wydał własny, osobny dokument potwierdzający unię i kilka dni później – dokumenty ją ogłaszające. Kiedy patrzymy na ten dokument o wymiarach 72 na 45 cm (oraz 10 cm zakładki służącej do podtrzymania pieczęci) przechowywany w Archiwum Głównym Akt Dawnych (Zbiór dokumentów pergaminowych, sygn. 5627), od razu rzucają się w oczy owe pieczęcie, a dokładniej trzy ich grupy. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807-1814 |
Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Urodziny dinozaura Dyzia |
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania 22. urodzin naszego dinozaura Dyzia. Na gości - tych małych i tych nieco większych - czekać będzie moc atrakcji podczas pikniku rodzinnego w niedzielę 22 września 2019 r. W programie: - wykłady i warsztaty popularno-naukowe - gry i zabawy geologiczne - konkursy z nagrodami - mini wykopaliska - warsztaty plastyczne - maleowanie buziek - wspólne odśpiewanie 100-lat i zdmuchnięcie świeczek na torcie ... oraz wiele wiele innych! |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu - zwiedzanie |
Głównym tematem wystawy jest działalność konspiracyjnej grupy działającej w getcie warszawskim pod nazwą Oneg Szabat – (hebr. Radość Soboty) oraz losy stworzonego przez nią unikatowego zbioru od jego powstania aż do dziś. Na wystawie pokazujemy ukryte z narażeniem życia w jednej z piwnic getta – dokumenty, listy i testamenty idących na śmierć, relacje świadków i ofiar ludobójstwa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skały osadowe - geneza, klasyfikacja i zastosowanie |
Przebieg zajęć:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Medycy polskich szwoleżerów – pokaz połączony z prezentacją wydawnictwa |
Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807–1814 Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku, przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną, prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. |
Nauki matematyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mikrofale – czy można je wykorzystać tylko w kuchni? |
Promieniowanie mikrofalowe jest fragmentem widma elektromagnetycznego zajmującego zakres częstotliwości między falami radiowymi a podczerwienią. Chociaż dokładny zakres mikrofalowy nie jest zdefiniowany, to najczęściej przyjmuje się, że zawiera się on w granicach od 300 MHz do 300 GHz. Temu zakresowi częstotliwości odpowiadają fale o długościach odpowiednio od 1 m do 1 mm. Mikrofale kojarzą się głównie z zastosowaniami w telekomunikacji (telefonia komórkowa, Wi-Fi, telewizja satelitarna), radiolokacji i radionawigacji (radary, GPS) oraz radioastronomii (radioteleskopy). Ta grupa zastosowań korzysta z możliwości propagacji mikrofal w przestrzeni. Druga ważna grupa zastosowań wynika z bezpośredniego oddziaływania mikrofal z materią. Efektem tego oddziaływania jest ogrzewanie się materiałów, które zachodzi na skutek polaryzacji dipolowej oraz mechanizmu jonowego. Dobrą ilustracją takiego rodzaju odziaływania jest podgrzewanie posiłków w kuchence mikrofalowej. Polaryzacja dipolowa dotyczy związków polarnych, a więc tych, które posiadają niezerowy elektryczny moment dipolowy (np. woda, metanol, etanol). Dipole, pomimo niesymetrycznego rozłożenia ładunków elektrycznych, są elektrycznie obojętne. Jony mają natomiast swój dodatni bądź ujemny sumaryczny ładunek elektryczny. Obecność zmiennego pola elektrycznego w zakresie mikrofalowym powoduje ruch dipoli i jonów, co w rezultacie prowadzi do ogrzewania medium. Taka bezpośrednia możliwość dostarczania energii daje potencjalną możliwość intensyfikacji wielu procesów, które są przedmiotem zainteresowań inżynierii chemicznej. W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane przykłady tych zastosowań. |
Nauki chemiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam to bagno? |
Czy bagna są brzydkie i nieużyteczne? Dostrzeżmy ich urok, wielką rolę środowiskową i pożytki praktyczne. Sprawdźmy, dlaczego powstają, co na nich rośnie i jakie zwierzęta znajdują w nich schronienie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Lubelska 1569 |
Akt unii lubelskiej z 1569 r. to wyjątkowe świadectwo ustanowienia, w początku epoki nowożytnej, wspólnoty dwu różnych państw, osiągniętego za pomocą negocjacji i argumentacji. Akt utworzenia z Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego Rzeczypospolitej Obojga Narodów cechował się trwałym charakterem, polityczną siłą i kulturową atrakcyjnością. Niezwykle nowatorskie, jak na ówczesne czasy, okazały się przyjęte rozwiązania oraz decydująca w procesie negocjowania i przyjmowania unii rola przedstawicieli społeczeństwa szlacheckiego (parlamentu). Wywodząca się z wielokulturowej i wieloetnicznej tradycji monarchii jagiellońskiej oraz z wcześniejszych unii polsko-litewskich, unia lubelska w szczególny sposób wzmacniała, w praktyce i myśli politycznej tamtego czasu, postawy obywatelskie, republikańskie i demokratyczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kronikarze codzienności |
W oparciu o pamiętniki, które tworzą narrację na wystawie, uczniowie zastanowią się nad różnymi formami rejestracji rzeczywistości. Poznają różnice między dziennikiem, pamiętnikiem a kroniką. Zdobytą wiedzę odniosą do współczesnych sposobów dzielenia się własnymi doświadczeniami: streamingiem, instastory, materiałami wideo, które dziś bardzo często zwracają uwagę światowej opinii publicznej na przeróżne konflikty w różnych częściach globu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Muzeum Drukarstwa zaprasza na lekcje "Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne", w trakcie których uczniowie będą mogłi własnoręcznie wykonać linoryt. W tym roku będzie on inspirowany pokazem reklam mody z kolekcji Muzeum "Moda i druk.1918 rok", a następnie wytłoczyć go na zabytkowej prasie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Lubelska 1569 |
Akt unii lubelskiej z 1569 r. to wyjątkowe świadectwo ustanowienia, w początku epoki nowożytnej, wspólnoty dwu różnych państw, osiągniętego za pomocą negocjacji i argumentacji. Akt utworzenia z Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego Rzeczypospolitej Obojga Narodów cechował się trwałym charakterem, polityczną siłą i kulturową atrakcyjnością. Niezwykle nowatorskie, jak na ówczesne czasy, okazały się przyjęte rozwiązania oraz decydująca w procesie negocjowania i przyjmowania unii rola przedstawicieli społeczeństwa szlacheckiego (parlamentu). Wywodząca się z wielokulturowej i wieloetnicznej tradycji monarchii jagiellońskiej oraz z wcześniejszych unii polsko-litewskich, unia lubelska w szczególny sposób wzmacniała, w praktyce i myśli politycznej tamtego czasu, postawy obywatelskie, republikańskie i demokratyczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warszawa mimo wszystko |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak władze Warszawy zarządzały miastem we wrześniu 1939 roku. Samodzielnie znajdą rozwiązania pojawiających się wówczas problemów. Zaznajomią się z działalnością instytucji, które wówczas funkcjonowały, oraz tworzonych oddolnie organizacji obywatelskich. Na podstawie wspomnień gońca Stefana Starzyńskiego zastanowią się również nad rolą prezydenta w organizowaniu życia miasta i jego mieszkańców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Ostatni rok życia Księcia Józefa Poniatowskiego w świetle badań medycznych |
Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807–1814 Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku, przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną, prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
|
Nauki matematyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Odkryjemy tajemnice wody, o której sądzimy, że ją dobrze znamy. Bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Apokalipsa w sztuce: Albrecht Dürer, Jan Lebenstein, Artur Majka |
Uczniowie poznają różne techniki ilustratorskie na przykładzie prac prezentowanych na wystawie czasowej "Apokalipsa: Dürer - Lebenstein - Majka". Wystawa prezentuje ilustracje trzech artystów do wybranych fragmentów z Apokalipsy św. Jana. Można się zapoznać z pracami powstałymi w różnym czasie i w różnej stylistyce. Co łączy, a co dzieli artystów w podejściu do tego samego tematu - do tego samego Słowa? Czy osobowość twórcy ma wpływ na charakter jego twórczości ilustratorskiej?
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kronikarze codzienności |
W oparciu o pamiętniki, które tworzą narrację na wystawie, uczniowie zastanowią się nad różnymi formami rejestracji rzeczywistości. Poznają różnice między dziennikiem, pamiętnikiem a kroniką. Zdobytą wiedzę odniosą do współczesnych sposobów dzielenia się własnymi doświadczeniami: streamingiem, instastory, materiałami wideo, które dziś bardzo często zwracają uwagę światowej opinii publicznej na przeróżne konflikty w różnych częściach globu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Muzeum Drukarstwa zaprasza na lekcje "Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne", w trakcie których uczniowie będą mogłi własnoręcznie wykonać linoryt. W tym roku będzie on inspirowany pokazem reklam mody z kolekcji Muzeum "Moda i druk.1918 rok", a następnie wytłoczyć go na zabytkowej prasie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warszawa mimo wszystko |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak władze Warszawy zarządzały miastem we wrześniu 1939 roku. Samodzielnie znajdą rozwiązania pojawiających się wówczas problemów. Zaznajomią się z działalnością instytucji, które wówczas funkcjonowały, oraz tworzonych oddolnie organizacji obywatelskich. Na podstawie wspomnień gońca Stefana Starzyńskiego zastanowią się również nad rolą prezydenta w organizowaniu życia miasta i jego mieszkańców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Analiza zranienia Jana Leona Kozietulskiego w świetle zachowanych dowodów rzeczowych |
Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807–1814 Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku, przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną, prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. |
Nauki matematyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów"? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są używane. I gdzie w Polsce teraz można zobaczyć wybuch wulkanu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Lubelska 1569 |
Akt unii lubelskiej z 1569 r. to wyjątkowe świadectwo ustanowienia, w początku epoki nowożytnej, wspólnoty dwu różnych państw, osiągniętego za pomocą negocjacji i argumentacji. Akt utworzenia z Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego Rzeczypospolitej Obojga Narodów cechował się trwałym charakterem, polityczną siłą i kulturową atrakcyjnością. Niezwykle nowatorskie, jak na ówczesne czasy, okazały się przyjęte rozwiązania oraz decydująca w procesie negocjowania i przyjmowania unii rola przedstawicieli społeczeństwa szlacheckiego (parlamentu). Wywodząca się z wielokulturowej i wieloetnicznej tradycji monarchii jagiellońskiej oraz z wcześniejszych unii polsko-litewskich, unia lubelska w szczególny sposób wzmacniała, w praktyce i myśli politycznej tamtego czasu, postawy obywatelskie, republikańskie i demokratyczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Postaw pierwszy krok w przeszłość! Podejmij wyzwanie i odwiedź muzeum! |
Jak czerpać radość z obcowania z historią i sztuką? Co wolno robić w muzeum? Jak należy się zachować? Jak patrzeć na eksponaty: obrazy, rzeźby, ubiory, naczynia. Uczestniczenie w przygodzie, jaką jest zwiedzanie muzeum i obcowanie ze „starociami”.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Kronikarze codzienności |
W oparciu o pamiętniki, które tworzą narrację na wystawie, uczniowie zastanowią się nad różnymi formami rejestracji rzeczywistości. Poznają różnice między dziennikiem, pamiętnikiem a kroniką. Zdobytą wiedzę odniosą do współczesnych sposobów dzielenia się własnymi doświadczeniami: streamingiem, instastory, materiałami wideo, które dziś bardzo często zwracają uwagę światowej opinii publicznej na przeróżne konflikty w różnych częściach globu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Muzeum Drukarstwa zaprasza na lekcje "Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne", w trakcie których uczniowie będą mogłi własnoręcznie wykonać linoryt. W tym roku będzie on inspirowany pokazem reklam mody z kolekcji Muzeum "Moda i druk.1918 rok", a następnie wytłoczyć go na zabytkowej prasie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Lubelska 1569 |
Akt unii lubelskiej z 1569 r. to wyjątkowe świadectwo ustanowienia, w początku epoki nowożytnej, wspólnoty dwu różnych państw, osiągniętego za pomocą negocjacji i argumentacji. Akt utworzenia z Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego Rzeczypospolitej Obojga Narodów cechował się trwałym charakterem, polityczną siłą i kulturową atrakcyjnością. Niezwykle nowatorskie, jak na ówczesne czasy, okazały się przyjęte rozwiązania oraz decydująca w procesie negocjowania i przyjmowania unii rola przedstawicieli społeczeństwa szlacheckiego (parlamentu). Wywodząca się z wielokulturowej i wieloetnicznej tradycji monarchii jagiellońskiej oraz z wcześniejszych unii polsko-litewskich, unia lubelska w szczególny sposób wzmacniała, w praktyce i myśli politycznej tamtego czasu, postawy obywatelskie, republikańskie i demokratyczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zachorować w Księstwie Warszawskim |
Cofnijmy się w czasie o ponad dwa stulecia. Zobaczmy jak i czym wówczas leczono, jakimi środkami dysponował lekarz, a także dlaczego, – o czym tak często piszą historycy – wykonywano tak wiele amputacji. Początek XIX wieku to również powstanie w Warszawie Szkoły Medycznej. Poznajmy jej wykładowców. Spadkobiercą tej tradycji jest Warszawski Uniwersytet Medyczny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warszawa mimo wszystko |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak władze Warszawy zarządzały miastem we wrześniu 1939 roku. Samodzielnie znajdą rozwiązania pojawiających się wówczas problemów. Zaznajomią się z działalnością instytucji, które wówczas funkcjonowały, oraz tworzonych oddolnie organizacji obywatelskich. Na podstawie wspomnień gońca Stefana Starzyńskiego zastanowią się również nad rolą prezydenta w organizowaniu życia miasta i jego mieszkańców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Apteka, czyli laboratorium |
Uczestnicy lekcji muzealnej poznają znaczenie farmacji dla rozwoju chemii, dowiadują się o wpływie odkryć dokonywanych w aptekach na możliwość zwalczania chorób oraz na rozwój przemysłu chemicznego, włókienniczego i spożywczego. Do końca XIX wieku apteka była jednym z ważniejszych miejsc prowadzenia eksperymentów, a w konsekwencji odkryć wielu substancji, które następnie stosowane były jako leki. Wielcy chemicy często byli aptekarzami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | "…co robił aptekarz w arsenale…” - czyli o racach, ale nie tylko |
Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807–1814 Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku, przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną, prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. |
Nauki matematyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby nadziemne i podziemne |
Głównym celem warsztatów będzie zapoznanie się z tematyką rozpoznawania i zbierania grzybów. Uczniowie zapoznają się z wiedzą dotyczącą zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, tak aby uniknąć pomyłek i problemów zdrowotnych. Nie zabraknie również prostych gier i zabaw, które będą zachęcały młodzież do rywalizacji lub współdziałania w grupie. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat grzybów poprzez rozwiązywanie zadań, quizów oraz w trakcie gier edukacyjnych i konkursów. Na zakończenie uczniowie zapoznają się z wystawą pt. „Skarb odzyskany” dotyczącą trufli. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zjawiska krasowe - od kropli po podziemne labirynty |
Wyjątkowość jaskiniowych systemów przyciągała uwagę człowieka już od tysięcy lat. Obecnie kras stanowi przedmiot badań wielu dziedzin nauki, m.in. geologii, archeologii, biologii. Lekcja ma na celu zapoznanie uczestników z warunkami niezbędnymi do zaistnienia procesu krasowienia, przebiegiem oraz skutkami tego zjawiska. Uczniowie dowiedzą się, jakie zróżnicowane formy krasowe można odnaleźć zarówno na powierzchniach masywów krasowych, jak i w podziemnych systemach jaskiniowych. Przedstawione zostaną przykłady znanych obiektów związanych z krasem wraz ze wskazaniem sposobów na samodzielne odkrywanie podziemnych systemów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kielich Ołtarza – historia sztuki i historia liturgii |
Kielich od czasu Ostatniej Wieczerzy stał się najważniejszym naczyniem w liturgii Eucharystycznej w Kościele Katolickim. Rola i znaczenie tego naczynia powodowały, że często ozdabiano go drogocennymi kamieniami, podkreślając jego wyjątkowość. Na wybranych przykładach pokażemy zmiany, jakie następowały na przestrzeni wieków w wyglądzie kielichów. Przekonamy się, dlaczego zwykłe naczynie służące do picia nabrało tak dostojnego charakteru. Kielich - jedno z najważniejszych naczyń w historii Kościoła - poznaj jego znaczenie i piękno.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|