Instytut Badań Literackich PAN
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Dziewczyny i ich dzienniki, czyli co łączy Agnieszkę Osiecką, Irenę Kwiatkowską i Zofię Nałkowską? |
Popkultura wykorzystuje motyw dziennika osobistego jako fetyszu związanego z tajemnicą, w dzienniku często kryją się odpowiedzi związane z przeszłością jego autorki albo z okolicznościami jej śmierci. Ostatnio motyw dziennika został wykorzystany w serialu Mare z Easttown – schowany w skrzyni i odnaleziony przez tytułową detektywkę, zdradził możliwy motyw morderstwa młodej bohaterki. Tymczasem rękopisy odnajdywane w archiwach, w tym polskich, pokazują, że historia prowadzenia dziennika osobistego wśród dziewczyn jest dużo bardziej skomplikowana i znacznie mniej tajemnicza zarazem, niż mogłoby się wydawać. Punktem wyjścia wykładu będzie popkulturowy fetysz tajemniczego dziennika młodej dziewczyny. Spróbujemy ustalić, jakie znaczenia ten fetysz niesie i jak w rzeczywistości wyglądały praktyki prowadzenia dzienników osobistych przez dziewczyny od XIX wieku do lat 50. XX wieku. Zadamy przede wszystkim pytania: Po co dziewczyny diariuszowały? Kiedy porzucały praktykę? Kiedy pisały w tajemnicy, a kiedy i komu zdradzały, że piszą? Na przykładach znanych dzienników dziewczyn (Zofii Nałkowskiej, Agnieszki Osieckiej, Ireny Kwiatkowskiej, Anny Kowalskiej, Narcyzy Żmichowskiej) i nieznanych (Marii Schaaff, Toli Czerniejewskiej, Izy Moszczeńskiej, Marii Dłuskiej) przyjrzymy się, co dziewczyny pisały o miłości, śmierci, przyjaźni, nauce. Na podstawie porównania z dziennikiem młodzieńczym Bronisława Piłsudskiego, brata Józefa, spróbujemy znaleźć różnice i podobieństwa między dziennikami chłopców i dziewcząt. Zastanowimy się również, dlaczego dzienniki osobiste dziewczyn były bardziej wywrotowe, niż kiedy praktykę diariuszowania prowadziły dorosłe kobiety. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane zdjęcia zachowanych rękopisów dzienników osobistych. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Biblijna alegoryzacja w ujęciu dwóch egzegetów z Aleksandrii: Filona i Orygenesa |
Myśli żydowska i chrześcijańska powiązane są ze sobą tekstem Pisma Świętego. Biblia Hebrajska kanonizowała Pieśń nad pieśniami za sprawą rabbiego Akiby, który dostrzegł przenośne znaczenie w tym, z pozoru erotycznym, poemacie. Wejście do pism natchnionych było możliwe dzięki alegoryzacji, toteż żydowscy i chrześcijańscy egzegeci trudzili się nad przedstawieniem metaforycznej interpretacji utworu, w którym ani razu nie pojawia się bezpośrednio imię Boga. Jeśli Stwórcę z łatwością można odnaleźć pod postacią Oblubieńca, w czym zgodne są oba wyznania, to za Oblubienicą jedni widzą naród wybrany, zaś inni Kościół. Egzegeza mistyczna przywraca jedność interpretacji: tutaj Oblubienicą jest dusza, szukająca miłosnego zjednoczenia z Bogiem Oblubieńcem. Bóg kochający Izrael, Kościół, czy duszę jest podstawą późniejszych interpretacji, a w nich przenikają się myśl żydowska z chrześcijańską. Łączy je fascynacja językiem hebrajskim, a chrześcijańscy teologowie czerpią z prac starszych braci idee i metody interpretacyjne. Te ostatnie – rozwijane na dwóch różnych drogach – połączyły się w Aleksandrii w myśli żydowskiej Filona i jego chrześcijańskiego spadkobiercy Orygenesa. Odczyt Pieśni to dzieje przenikania się tradycji, a linia graniczna oddzielająca obie religie zamazuje się w zderzeniu z tajemniczym tekstem, który głosi zwycięstwo miłości. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Wstęp do humanistyki cyfrowej |
Czy humanista może być programistą? Do czego może służyć kod komputerowy przy czytaniu literatury? Po co rozmawiać o jednej powieści, skoro można mówić od razu o milionie? Jak digitalizacja zasobów kultury zmienia otaczający nas świat, a metody statystyczne dobrze znane sposoby obcowania z literaturą? W trakcie lekcji opowiemy o tym, co oznacza bycie humanistą w świecie pełnym komputerów. Wyjaśnimy zagadnienie przełomu cyfrowego i jego wpływ na kształt współczesnej humanistyki. Na wybranych przykładach przedstawimy możliwości wykorzystywania technologii i metod cyfrowych w interdyscyplinarnych badaniach z pogranicza humanistyki i informatyki. Pokażemy, jak – dzięki dostępowi do cyfrowych baz danych, masowemu przetwarzaniu informacji i zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego – na dobrze znane pytania z zakresu historii i teorii literatury można odpowiedzieć w nowy sposób, rozszerzając granice „tradycyjnej” humanistyki opartej na druku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Że szataństwo jest w niej...", czyli kilka słów o polskich procesach o czary |
Od wielu lat procesy o czary stanowią jeden z najbardziej rozpalających wyobraźnię epizodów w historii kultury europejskiej – stanowiły one przedmiot burzliwych sporów w chwili, gdy do nich dochodziło, szeroko dyskutowano na ich temat także później (i robi się to zresztą do dziś). W czasie lekcji festiwalowej uczniowie dowiedzą się m.in. tego, jakie były początki procesów o czary w Europie; poznają odpowiedzi na pytania o to ile osób oskarżono i skazano; kto był oskarżany? Ale przede wszystkim – kiedy przywędrowały one do Polski? Ile ich było? Jaki był do nich stosunek Kościoła? A także, ile wspólnego miały z czarownicami zielarki i akuszerki?
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Biblioteka IBL PAN – miejsce spotkań badaczy i podstawowy warsztat pracy humanistów |
Biblioteka to serce i laboratorium Instytutu Badań Literackich PAN. Znajduje się w niej cenny księgozbiór z zakresu humanistyki. Obejmuje on teksty literackie z XIX i XX wieku, bardzo rzadkie pierwodruki, stare druki oraz rękopisy znanych pisarzy. Każdego dnia w bibliotece spotykają się pracownicy instytutu, naukowcy z całej Polski i z zagranicy, a także studenci, doktoranci, ludzie związani z teatrem i sztuką. W tym szczególnym miejscu nie tylko korzystają ze zbiorów, lecz także dyskutują o najnowszych osiągnięciach naukowych i kulturalnych oraz rozmawiają o obecnie realizowanych grantach badawczych. Zbiory biblioteki są również źródłem inspiracji do kolejnych badań i projektów. Zasoby biblioteki udostępniane są w postaci woluminów książek, czasopism i zbiorów specjalnych, a także w formie elektronicznej na platformie www.rcin.org.pl z wolnym i nieograniczonym dostępem, bez konieczności wypożyczania obiektów. Spotkanie ma na celu zaprezentowanie podstawowego warsztatu pracy humanisty. Uczestnicy zwiedzą wnętrza Biblioteki IBL PAN tj. czytelnie, pracownie poszczególnych działów oraz magazyny. Zostanie im przedstawiona historia biblioteki, jej najciekawsze obiekty m.in. znajdujące się w kolekcjach Fundacji Jana Michalskiego i Gabriela Korbuta. W czasie spotkania będzie możliwość zapoznania się z najnowszą publikacją wydaną i opracowaną przez pracowników biblioteki pt. Katalog druków drugiego obiegu w zbiorach Biblioteki Instytutu Badań Literackich PAN, która zawiera opisy wszystkich druków wydanych poza cenzurą, a znajdujących się w zbiorach biblioteki. W dalszej części spotkania zostanie krótko scharakteryzowany projekt realizowany przez bibliotekę razem z innymi instytutami badawczymi pn. Otwarte Zasoby w Repozytorium Cyfrowym Instytutów Naukowych (OZwRCIN). Na koniec uczestnicy zwiedzą najnowsze pomieszczenie biblioteki tj. pracownię digitalizacyjną, w której zostanie przedstawiony proces skanowania oraz umieszczania zeskanowanych obiektów na platformie www.rcin.org.pl. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | ODWOŁANE_„Każdy może świętym być” – droga średniowiecznych mężczyzn i kobiet do świętości |
Kiedy myślimy o średniowiecznych świętych zazwyczaj na myśl nasuwają się nam dwaj męczennicy i patroni Polski, a mianowicie św. Wojciech i św. Stanisław. Gdy głębiej poszukamy, może jeszcze wskażemy św. Jadwigę Andegaweńską i Kazimierza Jagiellończyka, albo starszą od nich św. Kingę czy Jacka Odrowąża. Tymczasem grupa świętych i błogosławionych polskiego średniowiecza liczy sobie blisko 40 osób, a ich drogą do świętości nie było tylko męczeństwo. W proponowanym wykładzie pragniemy wskazać na różne modele dochodzenia do świętości, jak asceza, eremityzm, rekluzja, działalność charytatywna i fundacyjna, łączenie życia kontemplacyjnego z działalnością praktyczną. Chcemy również dowieść, że nie był to tytuł zarezerwowany tylko dla królów i biskupów, ale również dla ludzi niższego stanu. I jak na ową bardzo „niedemokratyczną” epokę był bardzo „demokratyczny”. Pragniemy się przyjrzeć sylwetkom nie tylko najbardziej znanych świętych, ale również tych mniej znanych, jak np. Pięciu Braci Męczenników, Andrzej Świerad i Benedykt, Benigna z Wrocławia, Czesław Odrowąż, Juta z Chełmży, Sadok i 48 towarzyszy, Jan Łobdowa, Salomea, Jolenta Helena, Ofka Raciborska, Dorota z Mątowów, czy sześciu błogosławionych, określanych mianem felix saeculum Cracoviae. Każda z tych postaci reprezentuje odrębną historię życia, ciekawą tak, jak ciekawe jest życie każdego człowieka. Nie zamierzamy jednak przedstawiać pełnych biografii, a jedynie najbardziej kluczowe wiadomości i wszelkiego rodzaju ciekawostki. Przykładem niech będzie np. legenda związana z św. Kingą, która opuszczając Węgry nie chciała w wianie złota ani kosztowności, bo niosą za sobą pot i łzy. Nie chciała też służby, uważając ją za symbol pychy. Poprosiła jednak o kopalnię soli. Biorąc ją w posiadanie, wrzuciła do niej pierścień zaręczynowy, a jadąc do Polski wzięła ze sobą górników węgierskich. W Polsce kazała im szukać soli. W pierwszej bryle znaleźli pierścień Kingi. Do wykładu dołączony będzie pokaz slajdów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nowa Panorama Literatury Polskiej – multimedialne podróże |
Interaktywny spacer po Pałacyku Sienkiewicza w Oblęgorku, wideoprzewodnik po różnych odsłonach Warszawy Prusa, a wreszcie zmapowani romantycy, których śladem możemy zdalnie podążać. Dzięki multimedialnej platformie Nowa Panorama Literatury Polskiej, odnosząc się do naukowych opracowań oraz możliwości cyfrowych narracji, możemy udać się w podróż do świata znamienitych polskich twórców XVIII i XIX wieku. Kolekcje Sienkiewicz Ponowoczesny, Prus Plus oraz Atlas Polskiego Romantyzmu łącząc teksty, obrazy, mapy oraz nagrania wideo stanowią wartościowe, atrakcyjne wizualnie oraz inspirujące zasoby. Prezentacja w formie banku pomysłów umożliwia ich poznanie oraz wykorzystanie w ramach angażującej lekcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czerwona, żółta czy niebieska? Mapujemy Wisłę inaczej! |
Niektóre miejsca są bardziej związane z historią, kulturą czy literaturą niż inne. Rzeka Wisła jest takim przykładem przestrzeni, w której krzyżują się losy ludzi i przyrody. Falistą wstęgą przechodzi wzdłuż całego kraju, przepływała przez Polskę trzech zaborów, i jest dla nas dziś łącznikiem tego, co symboliczne i przyrodnicze. Dlatego w ramach prac badawczych zespołu „Wisły akwakrytycznej” (projekt Narodowego Centrum Nauki realizowany w IBL PAN w latach 2020-2022) chcielibyśmy zaprosić słuchaczy do współtworzenia nowej mapy Wisły. Warsztat, który przygotowaliśmy, w szczególności adresujemy do osób zainteresowanych historią i ekologią, czyli prężnie rozwijającym się nurtem historii środowiskowej. Warsztat składa się z dwóch modułów. W ramach pierwszego przedstawimy nowe „akwakrytyczne” podejście do znanych źródeł dotyczących Wisły w historii, literaturze i geografii oraz przygotujemy uczestników do „głębokiego mapowania”, czyli poszukiwania w źródłach głosu rzeki żywej. Zobaczymy gdzie i jak historia zapisała konflikt pomiędzy utowarowieniem Wisły i jej żywiołu, gdzie znajduje się przestrzeń dla negocjacji i ochrony rzecznych ekosystemów, a gdzie rzeka milczy. Na drugim etapie oddamy Wisłę uczestnikom, by sami mogli zmierzyć się z naszą nową metodą i narzędziem do mapowania. W trakcie interpretacji i dyskusji zastanowimy się, jakie są kolory Wisły i dlaczego jedne źródła wydają się dziś bardziej zrozumiałe od innych, a może są one dla nas po prostu ważniejsze? Zobaczymy też, że literatura w historii środowiskowej ma do odegrania ważną rolę, gdyż naszym celem jest refleksyjne patrzenie nie tylko na źródła historyczne, ale i sposoby opowieści, które stosujemy do dziś, choćby w argumentacji politycznej. Interesuje nas zatem, jak nie stracić z oczu rzeki żywej, a jednocześnie umieć rozpoznać w historii złożone procesy naszej ekologicznej tożsamości. Dzięki części interaktywnej zaprojektowanej w taki sposób, aby wszyscy mogli analizować źródła (i zmapować Wisłę!), bez względu na stopień posiadanej wiedzy historycznej i orientację w przyrodniczej kondycji Wisły, interesuje nas co to znaczy, że żyjemy w przestrzeni ciągłej negocjacji pomiędzy interesami ludzi i przyrody. Warsztat ten ma na celu unaocznić ten konflikt, pokazać jego kulturową i społeczną złożoność a także pokazać problemy języka, w którym rzeka – ta najbliższa, Wisła – zafunkcjonowałaby jako aktywna strona tego historycznego sporu w czasie groźnych zmian klimatycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cómo puede sorprendernos el barroco español? |
El barroco español no es tan conocido en Polonia, y al mismo tiempo se suele reconocerlo como el máximo y más extremo de todos los barrocos nacionales en Europa. Piotr Sobolczyk va a presentar los rasgos de Siglo de Oro español utilizando la antología de la poesía de Siglo de Oro en polaco en sus traducciones. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czym może nas zadziwić barok hiszpański? |
Wśród znawców europejskiej literatury dawnej barok hiszpański uchodzi za najwybitniejszą a jednocześnie najbardziej ekstremalną odmianę. W literaturze hiszpańskiej epoka Siglo de oro, czyli dosłownie "złoty wiek", obejmuje późny renesans, manieryzm i cały barok i uchodzi za najświetniejszy okres w całej historii literatury hiszpańskiej. Do najwybitniejszych dzieł powstałych wtedy odnosili się stale późniejsi twórcy, w tym wielu pisarzy XX i XXI-wiecznych. Siła i oryginalność baroku hiszpańskiego zaskakuje nie tylko w porównaniu z barokiem włoskim czy francuskim, ale także polskim. W powszechnej świadomości literatura hiszpańskiego Siglo de oro znana była tylko wyrywkowo - każdy słyszał o Don Kichocie, niektórzy także o św. Janie od Krzyża, nieliczni specjaliści o Calderonie. Większość skarbów literackich tej epoki pozostaje jednak nieprzetłumaczona na polski. W 2020 r. w Wydawnictwie IBL PAN ukazał się słynny barokowy traktat Baltasara Graciána pt. Sztuka geniuszu, do którego tłumacz i edytor, Piotr Sobolczyk, dołączył pokaźną Antologię hiszpańskiej poezji Siglo de oro, pierwsze tak szeroko zakrojone przedsięwzięcie przekładowe. Gracián uznaje zasadę "zadziwiania" za jedną z najważniejszych dla literatury barokowej i kategoria ta stanie się naszą przewodniczką. Na kanwie wspomnianej edycji przedstawione zostaną dwa podstawowe prądy poetyckie w hiszpańskim baroku, konceptyzm i kulteranizm, oraz ich wybitni przedstawiciele: Góngora, szeroko uznawany za najwybitniejszego poetę europejskiego baroku oraz konceptysta Quevedo. Nadto omówione zostaną manierystyczne gry Lopego de Vegi, mistyczne medytacje św. Jana od Krzyża, czarny i frywolny humor autorów anonimowych, a także perspektywa kobieca przede wszystkim u Sor Juany Inés de la Cruz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywistka, kociak, nowoczesna dziewczyna – wzory kobiecego dorastania w Polsce w latach 1945-1989 |
Przemiany modernizacyjne zachodzące w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych po II wojnie światowej przyniosły rozwój kultury młodzieżowej i narodziny dziewczyny jako odrębnej kategorii. Do tego czasu doświadczenie młodości opisywano przede wszystkim z męskiej perspektywy. Dla chłopców okres młodzieńczy mógł być czasem poszukiwań, buntu, błędów, podczas gdy dziewczęta bardzo szybko z dzieciństwa miały wkraczać w kobiecość, przez cały czas pozostając pod kontrolą rodziny. Upowszechnienie edukacji na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego sprawiło, że dla dziewcząt wydłużył się okres młodości. Więcej czasu spędzały teraz w grupie rówieśniczej, na skalę masową zaczęły uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i sportowych. Zyskały prawo do czasu wolnego. Co prawda w wielu rodzinach nadal były w o wiele większym stopniu niż chłopcy, obciążone obowiązkami domowymi, ale przygotowanie do roli pani domu przestało być dla nich jedyną perspektywą. Oczywiście, zmiany te następowały w różnym tempie w różnych środowiskach. Tym niemniej, w ciągu powojennego półwiecza dziewczyny stały się pełnoprawnymi uczestniczkami kultury młodzieżowej. Socjalistyczne państwo proponowało dziewczynom wzory przeżywania młodości. Aktywistka doby stalinizmu miała być zaangażowana w naukę i pracę społeczną, unikać kokieterii, a w kontaktach z chłopcami szukać koleżeństwa. Jej przeciwieństwo, czyli odwilżowy kociak epatował atrakcyjnością seksualną, chciał się podobać. Lansowany od końca lat 50. wzór nowoczesnej dziewczyny łączył naukę, pracę społeczną, umiarkowaną konsumpcję i uczestnictwo w kulturze urody. Wzory te, upowszechniane przez media, były dla dziewczyn punktem odniesienia dla prób określenia własnej tożsamości. Były przyjmowane, akceptowane, a także kontestowane. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Stanisław Lem jako pisarz paradoksów wiedzy i wyobraźni |
Wykład wzbogacony o prezentację multimedialną będzie sposobem „odnotowania” w ramach Festiwalu Nauki setnej rocznicy urodzin Lema. Będzie odniesieniem do wcześniejszych wystąpień prowadzącego na ten temat, wygłoszonych w Instytucie Polskim przy Ambasadzie RP w Moskwie (akcentującym popularność Lema w rosyjskojęzycznym kręgu językowym, a także jego kontakty z szeroko pojmowanym Wschodem, m. in. związki z mało dziś znanym radzieckim programem kosmicznym). Korespondował będzie także z wystąpieniami dr. hab. Marka Pąkcińskiego na antenie 3 Programu Polskiego Radia, skupionych na kwestiach genealogii i zasięgu twórczości Lema i jego silnych związkach z technologicznym aspektem nowoczesności; wpływie doświadczeń biograficznych na twórczość pisarza; najważniejszych i powracających tematach jego pisarstwa, podejmowanych przez Lema problemach filozoficznych, alegoryczności wielu fabuł tego pisarza i problemie wielostronności form wypowiedzi autora Fiaska. Wykład będzie poświęcony także prezentacji Lema jako pisarza ze skomplikowaną biografią, która okazała się „darem” dla jego czytelników i wielbicieli SF. To właśnie dzięki „pseudonimowaniu” własnej biografii w losach licznych bohaterów podróżujących przez Kosmos twórczość ta ma charakter wyjątkowy na tle fantastyki naukowej i literatury w ogóle. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Jak komputer czyta poezję? Twórczość Słowackiego i Mickiewicza a narzędzia cyfrowe |
Współczesne narzędzia komputerowe pozwalają na spojrzenie na poezję zupełnie inaczej, niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Dzięki nim możemy lepiej poznać język, jakim posługiwali się najwybitniejsi autorzy, a także dowiedzieć się czegoś o naszym własnym odbiorze literatury. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak wygląda przygotowanie tekstów do badania na przykładzie korpusu tekstów Juliusza Słowackiego, oraz poznają przykładowe narzędzia cyfrowe, wykorzystywane przez zespół pracujący nad twórczością polskich poetów romantycznych. Sprawdzimy, czy słynny „antagonizm wieszczów” miał odbicie w ich sposobie pisania. Podczas spotkania zbadamy m.in. czy komputer rozpozna emocje zawarte w wierszu? Ilu słów używał Słowacki? Kto miał bogatszy słownik – Słowacki czy Szekspir? Jakiego słowa najczęściej używał polski romantyk? Czy komputer odróżni wiersz Słowackiego od wiersza Mickiewicza? Który z nich napisał Pana Tadeusza? Jak często tak naprawdę romantycy pisali o miłości? Uczestnicy spotkania będą też mogli postawić własne pytania i sprawdzić, czy dzisiejsze możliwości pozwolą na uzyskanie odpowiedzi. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Niszczący ojciec. Przemoc rodzinna w twórczości i biografiach polskich romantyków |
Powstanie w 2 poł. XX w. pojęcia „dziecka krzywdzonego” i gromadzona od tego czasu wiedza o stosowanej w historii naszej kultury różnego rodzaju przemocy wobec dziecka i jej skutkach indywidualnych i społecznych, połączona z odkryciami psychoanalitycznymi, dotyczącymi szczególnych właściwości psychiki dziecka i wagi przeżyć dziecięcych dla całego późniejszego życia, pozwalają pogłębić spojrzenie na literaturę okresu romantyzmu i na biografie jej twórców. W świetle tej wiedzy rozpoznać można niedostrzegane dotychczas reperkusje zaznanej w dzieciństwie przemocy rodzinnej (oraz przemocy instytucjonalnej w szkołach i internatach zakonnych) oraz dotkliwych braków emocjonalnych okresu dzieciństwa w twórczości polskich romantyków: Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, a także Antoniego Malczewskiego i Stanisława Morawskiego. Spostrzega się wtedy, że twórczość romantyczna skierowana „przeciw tyranom” kryje w sobie wątki analogiczne również w dziedzinie najściślej osobistych stosunków rodzinnych. Wiedza ta pozwala też dostrzec i zrozumieć wiele niezauważanych, pomijanych czy lekceważonych elementów biografii romantycznych twórców, w tym Mickiewicza. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Chodzić po ulicach i uśmiechać się wolno każdemu. Praca seksualna kobiet w XIX w. – ziemie polskie |
W dziewiętnastym wieku na ziemiach polskich praca seksualna była legalnym, zarejestrowanym zawodem. Wykonywały go głównie kobiety z miejskiego proletariatu – a przynajmniej oficjalnie, ponieważ ogromna liczba kobiet pracowała „pokątnie”, jak to określano, bez dokumentów i książeczki zdrowia. Czasem nieoficjalne świadczenie usług seksualnych było dodatkowym źródłem dochodu kobiet pracujących w fabrykach, szwalniach i na służbie. Jednocześnie posądzenie kobiety o sprzedawanie usług seksualnych stanowiło najgorszą możliwą obelgę. Tak uzasadniano niechęć do robotnic fabrycznych, podejrzliwość i obsesyjną kontrolę wobec służących domowych, pogardę dla szwaczek, kelnerek, modystek i całej rzeszy aktywnych zawodowo kobiet, które nadzieję na własne przetrwanie pokładały w sobie i owocach własnej pracy, a nie w mężczyznach. Obraźliwe wierszyki o służących, kwestionowanie umiejętności i moralności robotnic, pisanie w prasie o dziewczynach „utrzymujących się z własnych środków”, podając ich zawody w cudzysłowie, jakby na znak, że to tylko przykrywki dla pracy seksualnej – to wszystko budowało obraz niemoralnej, nieodpowiedzialnej, rozpasanej kobiety z klasy robotniczej. Takiej, której seksualność należy natychmiast stłumić dla dobra porządku społecznego. Praca seksualna mogła być wyborem, przymusem, czymś pomiędzy. Stosunek do niej, zarówno samych pracownic, jak i klientów oraz postronnych świadków, bardzo wiele mówi o społecznej pozycji kobiet w dziewiętnastym wieku. Ze względu na ogrom wzbudzanych emocji, jak w soczewce pokazuje linię napięć dzielących społeczeństwo – napięć płciowych i napięć klasowych. To historia społecznego konstruowania pojęcia niebezpiecznej kobiecej seksualności, szczególnie seksualności pracującej proletariuszki. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Sale konferencyjne w Pałacu Staszica – o przestrzeni realnej i wyobrażonej |
Pałac Staszica – siedziba polskiej Akademii Nauk i Towarzystwa Naukowego Warszawskiego wzniesiony został w latach dwudziestych XIX wieku dla Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Historia jego przemian pokazuje, że fizyczny wymiar gmachu, jego przeobrażenia zarówno na poziomie architektonicznym, jak i funkcjonalnym związane były z symboliką i rolą działalności w nim prowadzonej. Wystrój wnętrz, dobór obiektów, układ kolekcji muzealnych i bibliotek znajdujących się w pałacu zarówno w przeszłości, jak i obecnie związany jest z przestrzenią wyobrażoną przynależną do tego obiektu. Autorka książki Metamorfozy Pałacu Staszica w krótkim wprowadzeniu przybliży szczegóły dotyczące historii przeobrażeń tego miejsca i opowie, w jaki sposób idee i wyobrażenia związane z kwestiami niepodległościowymi, tożsamościowymi, edukacją, pamięcią czy walką na symbole uobecniały się w fizycznym kształcie pałacu, w jego architekturze, wystroju, w znaczeniu poszczególnych obiektów. Przybliży także szczegóły warsztatu badawczego literaturoznawcy zajmującego się badaniem przestrzeni. Spotkanie rozpocznie się od krótkiego wystąpienia w Sali im. Adama Mickiewicza. Następnie uczestnicy będą mogli zwiedzić wraz z przewodniczką kolejno wszystkie sale konferencyjne w Pałacu Staszica: Salę im. Marii Skłodowskiej-Curie, Salę im. Hugona Kołłątaja, Salę im. Stanisława Staszica, Salę Lustrzaną, Salę Okrągłego Stołu, Salę im. Erazma Majewskiego oraz Salę im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego. W każdym z pomieszczeń zatrzymamy się, by wysłuchać komentarza na temat historii tego fragmentu budynku i obecnej architektury danej sali. Tekst książki Metamorfozy Pałacu Staszica dostępny w RCIN pod adresem: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/196572/edition/162556 Więcej na temat literaturoznawczych metod badań nad przestrzenią znajdzie czytelnik na stronie projektu „Literaturoznawstwo architektoniczne”: http://la-ibl-pan.ehum.psnc.pl/ |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Edytorskie drogi i bezdroża. Wydanie krytyczne „Dziennika podróży Stanisława Augusta” Naruszewicza |
Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych Ziem Koronnych Adama Naruszewicza to widziana oczami pisarza i historyka podróż Stanisława Augusta do Kaniowa na spotkanie z carycą Katarzyną II. Naruszewicz opisuje uciążliwą wędrówkę ostatniego polskiego monarchy, szlakiem wiodącym w głąb Ukrainy z 1787 r.. Dziennik Naruszewicza wyszedł spod prasy drukarskiej w 1787, zaś rok później, poddany autorskiej redakcji i zabiegom cyzelatorskim, doczekał się wznowienia. Od tego momentu – wyłączając dziewiętnastowieczny przedruk – nie był publikowany aż do roku 2019. Wydawać by się mogło, że przygotowanie edycji krytycznej utworu wydawanego za życia i pod kontrolą autora, nie powinno przysporzyć większych trudności. A jednak Naruszewiczowy dziennik to dla edytora prawdziwe wyzwanie, poczynając od wyboru podstawy wydania. Istnieje bowiem szereg przesłanek poddających w wątpliwość autorstwo pierwodruku, a wydanie z 1788 r. nie jest kompletne, gdyż zawiera zaledwie dwie (z czterech zaplanowanych) części podróży. Naruszewicz nigdy nie opublikował reszty. Niemniej właśnie to perfekcyjnie dopracowane, choć niepełne, wydanie drugie nie wzbudza wątpliwości dotyczących autorstwa. Maestria jego szaty stylistycznej, niespotykane w oficjalnej diarystyce bogactwo szczegółów zdumiewają i fascynują, stanowiąc zarazem pewien problem edytorski. Setki obszarów geograficznych domagają się słowa objaśnienia, podobnie jak postaci. Sprawa jawi się jako prosta w przypadku znanych osobistości, lecz co zrobić, gdy Naruszewicz wylicza mniej znanych urzędników powiatowych, wskazując tylko pełniony przez nich urząd lub – co stanowi inną komplikację – wymienia królewskie praczki, kucharki czy kiperów, podając zaledwie imię. A na tym nie kończą się wyzwania związane z przygotowaniem objaśnień, gdyż dziennik to nieprzerwany popis erudycji królewskiego kronikarza, który snując historię mijanych miast, czerpie wiedzę z dzieł tworzonych od czasów antyku po oświecenie, przywołując refleksje kilkudziesięciu uczonych. Dzisiejszy wydawca musi wskazać konkretne fragmenty dzieł, mając przy tym na uwadze wydania, z których hipotetycznie korzystał Naruszewicz. Edycja Dziennika podróży była nie lada wyzwaniem edytorskim, ale przede wszystkim fantastyczną przygodą intelektualną. Ta przygoda stanie się tematem wystąpienia. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Między wersjami. Jak kolejne redakcje zmieniają tekst powieści Elizy Orzeszkowej „Pan Graba”? |
Porównanie trzech wydań młodzieńczej powieści Elizy Orzeszkowej Pan Graba, które ukazały się za życia autorki (pierwodruk prasowy 1869-1870, pierwsze i drugie wydanie książkowe: 1872, 1884) oraz zachowanego fragmentu rękopisu (1868-1869), ukazuje warsztat początkującej pisarki – jej pracę nad przygotowaniem tekstu i doskonaleniem stylu, a także wpływ redaktorów i zecerów na ostateczną postać utworu. Poprawki na autografie są świadectwem zmian dokonywanych przez samą Orzeszkową (także o charakterze autocenzury), co potwierdza jej korespondencja. Analiza różnic między kolejnymi wydaniami na przestrzeni zaledwie 14 lat pokazuje też ingerencje kolejnych redakcji, które nierzadko modyfikują cechy języka autorki, zmieniają układ fabuły, sens poszczególnych fragmentów czy ocenę postaci, a także zacierają odwołania do bardzo konkretnych elementów dziewiętnastowiecznej rzeczywistości, przywoływanych w świecie fikcyjnym, i czynią je niezrozumiałymi dla następnych pokoleń czytelników. W czasie spotkania będzie można zapoznać się z niektórymi tajnikami warsztatu pisarskiego młodej Orzeszkowej, zastanowić nad granicami wpływu redaktora i/lub zecera na tekst utworu oraz poznać przykłady zapomnianych realiów, utrwalonych w powieści. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Lelizm. Wczesna proza Nałkowskiej w kontekście twórczości George Sand |
Tematem spotkania weekendowego będzie omówienie charakteru i wybranych wątków wczesnej twórczości Zofii Nałkowskiej w kontekście twórczości George Sand, zwłaszcza jej powieści Lelia (1833, przeredagowana, druga wersja, z którą zapoznała się Nałkowska – 1839). Wątek lektury Sand pojawia się w drugim tomie dziennika Nałkowskiej; temat Lelii wypływa już w pierwszym dziennikowym wpisie i powraca kilkakrotnie. Pokażę, że choć Nałkowska odnosi się w swoich uwagach przede wszystkim do poetyki Lelii, dostrzegając – krytycznie – pewne podobieństwa ze swoją wczesną twórczością, a także z poetyką Poganki Żmichowskiej, i czyniąc z Lelii pewien – negatywny – punkt odbicia ku mającej powstawać w następnych miesiącach Narcyzie, problematyka jej wczesnych powieści posiada w rzeczywistości zaskakujące punkty styczne z Lelią i innymi powieściami Sand, które być może Nałkowska poznała nieco wcześniej (zwłaszcza Isidorą, 1845). Jest to przede wszystkim wątek poszukiwania pełni kobiecej egzystencji poza tradycyjnymi rolami przypisanymi kobietom i poczucie alienacji kobiety niezwykłej – intelektualistki/artystki/reprezentantki trzeciej płci – w obowiązujących formach relacji kobiet i mężczyzn. Zarówno Lelia, jak na przykład Janka z Kobiet, odmawiają wejścia w przewidziane dla kobiety role: kochanki, narzeczonej/żony lub kurtyzany, sprawiając wrażenie kobiet dążących do zajęcia pozycji dominującej czy narcystycznej, co jednak jest mylące w zestawieniu z ich prawdziwymi motywacjami, którymi są potrzeba niezależności i uchronienie się od zajęcia pozycji ofiary; obie bohaterki problematyzują swoje poszukiwania dogodnej dla siebie (ale być może nieistniejącej) pozycji; dużą rolę w dojrzewaniu ich ostatecznych życiowych decyzji odgrywa także spotkanie z kobiecymi sobowtórami zajmującymi pozycję – na pozór najbardziej niezależną w ich własnym rozumieniu – kurtyzan. Swoiste bycie tych bohaterek ponad płcią i pragnienie tanatyczne znajduje tu ujście w podobnych, naznaczonych tragicznym niespełnieniem i brakiem wyborach – bliskich samobójstwu – intelektualistki/artystki. Spróbuję rozważyć to ciekawe podobieństwo w kontekście nawiązywania do podobnych tradycji literackich (bohaterka gotycka) i ideowych (saint-simonizm i socjalizm utopijny). Zastanowię się także, czy w świetle wyznania Nałkowskiej o dużym znaczeniu Sand na wczesnym etapie jej życia intelektualnego, można powiązać postawę Sand z ideą pełni kobiecego życia u wczesnej Nałkowskiej. |
Nauki humanistyczne |
|