Obszar sztuki
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Luminescencja spoiw i pigmentów w badaniach dzieł sztuki |
Metody analizy fizykochemicznej są bardzo ważne w badaniach dzieł sztuki. Pozwalają odpowiedzieć na wiele pytań, m.in. czy wszystkie elementy badanego obrazu są oryginalne, czy niektóre fragmenty przemalowano? Czy atrament wżera się w papier? Czy obraz przykryty jest werniksem? Uczestnicy warsztatów będą mogli zaobserwować różnice we fluorescencji wzbudzonej promieniowaniem UV. Oprócz tego opowiemy o innych nieinwazyjnych technikach badań używanych przez konserwatorów sztuki do analizy struktury zabytków. Pokażemy również jak zapobiegać najczęstszym czynnikom degradacji obiektów zabytkowych, do których należą nieodpowiednie warunki wilgotnościowe, temperaturowe oraz zanieczyszczenia powietrza. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Inspiracje: interakcje nauki i sztuk wizualnych |
Otwarcie wystawy prezentującej twórczość artystek: dr hab. Katarzyny Mazurek-Proniewskiej, prof. ASP (Wydział Scenografii, ASP w Warszawie), dr Diany Lelonek (Wydziała Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP w Warszawie) i dr Joanny Dudek (Wydział Architektury Wnętrz, ASP w Warszawie). Artystki skupiają się na relacjach człowieka i natury skupiając się zarówno na krytyce antropocentrycznych narracji, aż po tworzenie własnych, opartych na trosce i międzygatunkowej Na wystawie zostaną zaprezentowane prace wpisujące się w nurt bio-artu oraz fotografie dokumentujące „żywe” obiekty. Wystawie w Ermitażu w Łazienkach Królewskich w Warszawie towarzyszyć będzie wykład dr hab. Adam Hameda z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Muzealizacja szczątków ludzkich – przemieszczenia i przysposobienia (Breslau/Wrocław, XX i XXI w.) |
Historyczka sztuki, była minister kultury Małgorzata Omilanowska w opublikowanym w 2021 roku wywiadzie prasowym na temat dekolonizacji kolekcji muzealnych mówiła: „Można się zastanawiać, na ile poniemieckie zbiory mają «czyste» pochodzenie. Jeśli hipotetyczna kolekcja sztuki jakuckiej utworzona w XIX w. w Berlinie trafiłaby do muzeum archeologicznego np. w Łodzi, to czy powinniśmy ją zwracać Niemcom czy Jakutom, a może zostawić sobie?”. We Wrocławiu „poniemieckie zbiory” – a wśród nich również szczątki ludzkie z kolonialnych kontekstów – nie są tylko hipotetycznym problemem do rozważenia, lecz materialną spuścizną po niemieckich badaczach i kolekcjonerach, za którą po II wojnie światowej wzięły odpowiedzialność polskie uczelnie wyższe i instytucje kultury. W jaki sposób takie wrażliwe kolekcje były i są przemieszczane i przysposabiane? Jak opowiadać o trudnej przeszłości, którą ucieleśniają? Czy restytucja jest jedynym sposobem na ich dekolonizację? Podczas wykładu pod uwagę zostaną wzięte zbiory wrocławskich muzeów ujętych w opublikowanym w styczniu 2024 roku raporcie Narodowego Instytutu Muzeów Muzealizacja szczątków ludzkich. Problem akcesji i ewidencji autorstwa Emilii Jastrzębskiej, tj.: Muzeum Archeologicznego, Muzeum Etnograficznego, Muzeum Człowieka przy Zakładzie Biologii Człowieka UWr oraz Muzeum Medycyny Sądowej UMWr. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Zmiana przez design czy przez katastrofę – niekomplementarność alternatywnych doktryn projektowych |
John Thackara podkreśla, że 80% negatywnego wpływu na środowisko naturalne ma podłoże w designie i jego współczesnych zastosowaniach. Z oglądu praktyki projektowej nietrudno nie przyznać mu racji - design w rozumieniu praktyki projektowej przyjął służebną rolę wobec wielkiego biznesu, nierzadko pod etykietą zrównoważonego, uniwersalnego czy dospołecznego projektowania. Konsekwencje takich praktyk możemy obserwować w czasie rzeczywistym: wykluczenie społeczne, brak refleksji projektowej i końcowych użytkowników, porażka brandingu, czy polaryzacja całych społeczeństw - to tylko niektóre wymiary aktualnych zastosowań projektowania (również graficznego). W miejsce aktualnych zastosowań potrzebujemy zmiany paradygmatu zarówno w teorii projektowania jak również w praktycznych zastosowaniach. Design potrzebuje nowego kodeksu zastosowań, który nie tylko będzie dobrze wyglądał w mediach społecznościowych, ale również będzie jasnym punktem odniesienia w praktyce projektowej. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Astrofotografia - Twoja nowa pasja |
Spotkanie z autorami prac prezentowanych na wystawie astrofotografii pt. "Krajobraz po zmierzchu". Dyskusję poprowadzą członkowie Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii oddział w Warszawie i Związku Polskich Fotografów Przyrody Okręgu Mazowieckiego, laureaci konkursów astrofotograficznych. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy biologia molekularna może inspirować artystów sztuk wizualnych? |
Tematem spotkania Klubu Festiwalowego będą interakcje biologii molekularnej oraz sztuk wizualnych. W czasie spotkania zostaną wygłoszone wykłady prof. dr hab. Adama Szewczyka (Instytut Nenckiego PAN) oraz dr Joanny Dudek (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie). W czasie prezentacji zostaną przedstawione przykłady możliwych inspiracji wizualnych i konceptualnych obecnych we współczesnej biologii molekularnej ze szczególnym uwzględnieniem technik mikroskopowych. Zostaną omówione także korzyści jakie mogą odnosić naukowcy i artyści sztuk wizualnych w ramach projektów naukowo-artystycznych (Art & Science). Zostanie zaprezentowana idea kolekcji sztuki współczesnej w Instytucie Nenckiego PAN. W drugiej części Klubu Festiwalowego zostanie przedstawiona wystawa prac studentów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie inspirowana wizytami w laboratoriach naukowych m.in. w Pracowni Obrazowania Mózgu Instytutu Nenckiego PAN.
|
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Sztuka naiwna |
Wykład zatytuowany "Sztuka naiwna" jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie czasowej "(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata", którą można oglądać w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Majer Kirszenblat zaliczany jest do grona artystów-amatorów, a jego twórczość do malarstwa nieprofesjonalnego lub ludowego. Na wystawie nazywamy go jednak wernakularnym twórcą i historykiem swojej społeczności – swojskim, oddolnym i lokalnym. Relacjonującym przeszłość wspólnoty, z którą się identyfikuje. W trakcie wykładu dr Greażyna Bastek powie o fenomenie sztuki naiwnej, o tym czym jest sztuka naiwna i czym nie jest, gdzie jest granica między sztuką naiwną a sztuką "wysoką". Będą również poruszone wątki dotyczące roli jaką spełnia sztuka naiwna i jej współczesnych przejawach w kulturze. Dr Grażyna Bastek jest historyczką sztuki, kustoszem malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Specjalizuje się w historii nowożytnego malarstwa europejskiego i w technikach dawnych mistrzów. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki, jej eseje o malarstwie ukazują się w Newsweek Historia, a w II programie Polskiego Radia współtworzy audycję Jest taki obraz. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Feliks Nowowiejski - fantastycznie nowoczesny! |
Kojarzysz Nowowiejskiego z jego wczesnymi utworami w stylu romantycznym? Jeśli tak - wiele tracisz. Jego najbardziej interesujące i wybitne dzieła to przede wszystkim późne symfonie i pieśni. Przyjrzyjmy się im i posłuchajmy, aby poznać nowoczesne i wyrafinowane brzmienia! |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Abstrakcja i inne "pikassy" |
Wykład na temat jednego z awangardowych kierunków w malarstwie, jaki zaistniał już ponad 100 lat temu. Dowiemy się, kiedy i jak abstrakcja się narodziła, co ją wyróżniało i jacy słynni artyści ją tworzyli. Odpowiemy też na pytanie, jakie były oblicza sztuki abstarkcyjnej. Czy wszystko, czego nie rozumiemy w sztuce, te różne "dziwności" to jest abstrakcja? I czy była to tylko "sztuka dla sztuki", czyli dla koneserów (lub snobów), czy też może znalazła zastosowanie w praktyce, w codziennym życiu? |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Rośliny ołówkiem lub plamą - warsztaty ilustracji botanicznej |
Zajęcia, podczas których uczestnicy mogą poznać tajniki malarstwa akwarelowego, rysowania i szkicowania roślin. Na początku spotkania krótka prelekcja o ilustracji przyrodniczej. |
Obszar sztuki |
|