Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Pomoc po powodzi 2024 w Polsce: co wiemy o naszej gotowości do wsparcia? |
Rok temu, we wrześniu 2024, południowo-zachodnia polska doświadczyła katastrofalnej w skutkach powodzi, po której odbudowa w niektórych miejscowościach trwa do dzisiaj. Podobnie jak w przypadku innych katastrof naturalnych, zaobserwować dało się początkowo fazę mobilizacji wsparcia społecznego, podczas której ludzie byli gotowi przekazywać darowizny i angażować się w pomoc, a następnie fazę deterioracji, w których gotowość ta znacznie zmalała.
Przedstawimy zarówno perspektywę teoretyczną odnośnie tego, jak pomagamy w czasie katastrof naturalnych, jak również zarysujemy kontekst powodzi w 2024. Zaprezentujemy wyniki analizy dyskursu na temat powodzi w mediach tradycyjnych i społecznościowych.
Następnie przedstawimy wyniki badań ilościowych dotyczących gotowości do pomagania powodzianom już po wygaśnięciu "ostrej" fazy katastrofy. Omówimy, jakie czynniki wpływają na to, czy i jak chcemy pomagać powodzianom, gdy nadal potrzebują wsparcia, ale ich sprawy nie są już intensywnie poruszane w mediach.
Wystąpienie w ramach grantu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej nr BPN/GIN/2024/1/00019. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak skutecznie wdrażać nawyki zdrowego trybu życia? |
Celem spotkania jest refleksja nad systemem własnych nawyków, w kontekście zdrowego trybu życia. Omówione zostaną podstawowe wytyczne związane z nawykami zdrowego trybu życia. Każdy uczestnik będzie mógł zaplanować kształtowanie wybranego nawyku u siebie lub zmianę nawyku już istniejącego na zdrowszy zgodnie z omawianymi mechanizmy ich wdrażania. Powstawanie nawyków z punktu widzenia psychologii jest procesem przebiegającym według konkretnych zasad, których znajomość ułatwia zarządzanie własnymi nawykami w taki sposób, aby nam służyły, zamiast szkodzić. Przyjrzymy się również nieco możliwym motywacjom do zmiany, bo bez nich trudno o uruchomienie i wytrwanie w procesie zmiany na dobre. W trakcie spotkania będziemy szukać odpowiedzi na pytania: Jak skutecznie kształtować nowe nawyki u siebie? Jak zmieniać własne nawyki na zdrowsze? Jakie nawyki warto rozważyć chcąc korzystać ze zdrowego trybu życia? Jak skutecznie motywować się do zmian nawyków na zdrowsze? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zachowania ryzykowne w sieci – psychologiczne korelaty i skala zjawiska |
Wraz z postępem technologicznym uzyskujemy szeroki, niemal nieograniczony dostęp zarówno do informacji jak i do rozrywki, uproszczeniu i przyśpieszeniu ulegają sposoby komunikacji. Zwiększają się możliwości zachowania anonimowości, a przynajmniej poczucie, że tak jest. Wraz z pozytywnym aspektem rozwoju teleinformatycznego, obserwuje się również negatywne jego skutki m.in. zjawisko zachowań ryzykownych w przestrzeni internetowej. Zachowania ryzykowne w sieci możemy definiować jako działania podejmowane w przestrzeni internetowej, które mogą wiązać się z potencjalnie negatywnymi skutkami dla zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego. Do takich zachowań możemy zaliczyć między innymi: udostępnianie prywatnych danych, cyberprzemoc, kontakt z niebezpiecznymi treściami. Podczas wystąpienia zaprezentowane zostaną wyniki badań Koła Naukowego Psychologii Sądowej APS dotyczące zjawiska zachowań ryzykownych w sieci oraz skali rozpowszechnienia takich aktywności. Ponadto przedstawimy psychospołeczne czynniki ryzyka związane z angażowaniem się w zachowania ryzykowne w przestrzeni internetowej. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Psychologiczny niezbędnik maturzysty |
Zapraszamy na warsztaty dla przyszłych maturzystów, które łączą wiedzę z zakresu psychologii z ćwiczeniami praktycznymi. Pokażemy Ci kilka technik, które przydadzą się nie tylko na maturze. Podpowiemy, jak opanować stres, sprawić, by nauka była naprawdę efektywna, dobrze wypaść podczas egzaminów ustnych, a także jak zapanować nad maturalnym chaosem i mądrze zarządzać czasem. To nie będą nudne wykłady! Stawiamy na działanie i doświadczenie, dlatego na zajęciach będzie trochę psychologicznych ciekawostek, sporo praktycznych ćwiczeń oraz przestrzeń na pytania i… odrobinę śmiechu. Wierzymy, że najlepiej uczy się wtedy, gdy nauka sprawia przyjemność. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Nasz fascynujący mózg - poznaj, jak jest zbudowany i jak działa |
W trakcie prelekcji będzie można posłuchać o tym: 1. jak mózg jest zbudowany, 2.gdzie są w mózgu obszary istotne dla takich funkcji jak czucie ciała, ruch, widzenie, mowa, ręczność, myślenie, liczenie; 3. co się dzieje, gdy mózg choruje albo jakaś część jest uszkodzona; 4. jak można dbać o mózg. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Najważniejszy kwadrans rodzica, czyli o czytaniu i rozwoju inteligencji emocjonalnej dziecka |
W ramach wykładu zaprezentowane zostaną wyniki badań psychologicznych dotyczących znaczenia inteligencji emocjonalnej w życiu, a także tego, jak w świetle badań jej rozwój wspiera kontakt z literaturą dziecięcą. Mamy nadzieję, że rodzice wyjdą z niego pokrzepieni myślą, że istnieją dowody naukowe na to, że zawsze warto „rzucić wszystko i...” poczytać z dzieckiem, nawet jeśli już zaczyna przewyższać nas wzrostem. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Aktywność fizyczna, mózg i umysł |
Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna jest ważna dla zachowania zdrowia. Ale czy podejmowanie aktywności fizycznej jest istotne dla zdrowia mózgu i umysłu? Które części mózgu odpowiadają za funkcje ruchowe? Ile aktywności fizycznej jest niezbędne, aby mieć zdrowszy mózg i sprawniejszy umysł? Czy zwyczajne chodzenie (np. na spacery) daje jakiekolwiek korzyści? W trakcie wykładu omówię wnioski z badań neuropsychologicznych, (dot. funkcji poznawczych) przeprowadzonych na świecie z udziałem osób dorosłych. Opowiem też o wynikach badań, które przeprowadziliśmy w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Psychologiczny niezbędnik maturzysty |
Zapraszamy na warsztaty dla przyszłych maturzystów, które łączą wiedzę z zakresu psychologii z ćwiczeniami praktycznymi. Pokażemy Ci kilka technik, które przydadzą się nie tylko na maturze. Podpowiemy, jak opanować stres, sprawić, by nauka była naprawdę efektywna, dobrze wypaść podczas egzaminów ustnych, a także jak zapanować nad maturalnym chaosem i mądrze zarządzać czasem. To nie będą nudne wykłady! Stawiamy na działanie i doświadczenie, dlatego na zajęciach będzie trochę psychologicznych ciekawostek, sporo praktycznych ćwiczeń oraz przestrzeń na pytania i… odrobinę śmiechu. Wierzymy, że najlepiej uczy się wtedy, gdy nauka sprawia przyjemność. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Odpuszczanie złości – jak technika Hawkinsa może pomóc w codziennym życiu? |
Wydarzenie jest skierowane do osób dorosłych, które nie doświadczyły niedawno poważnego kryzysu psychicznego i są zainteresowane rozwojem osobistym oraz emocjonalnym. Czy da się skutecznie poradzić sobie ze złością bez tłumienia jej lub wybuchów? Podczas tego spotkania opowiem o wynikach badania, w którym sprawdziliśmy skuteczność Techniki Uwalniania (Letting Go Technique) opracowanej przez Davida Hawkinsa. Uczestnicy tygodniowego treningu stosowali tę prostą, ale głęboką metodę codziennie – a my obserwowaliśmy, jak zmieniają się ich poziomy złości, postawy nieoceniające i zdolność radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Nasze wyniki pokazały, że stosowanie techniki znacząco obniża poziom złości i pomaga patrzeć na siebie i innych z większą łagodnością – niezależnie od tego, czy ktoś wcześniej praktykował uważność. Co więcej, osoby lepiej przystosowane do codziennych trudności odnosiły z tej praktyki jeszcze większe korzyści. Po krótkiej prezentacji wyników badania zaproszę uczestników do praktycznej części warsztatowej, w której będzie można samodzielnie doświadczyć Techniki Uwalniania. Dowiesz się, na czym polega odpuszczanie emocji, jak pracować ze złością w sposób bezpieczny i transformujący, oraz jak włączyć tę metodę do swojego życia – bez konieczności wcześniejszego przygotowania psychologicznego. To spotkanie jest dla każdego, kto chce lepiej rozumieć swoje emocje i nauczyć się prostych, skutecznych narzędzi wspierających dobrostan psychiczny. |
Nauki społeczne |
|