Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Wykorzystanie informacji przestrzennej w poznaniu najbliższej okolicy |
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane narzędzia i aplikacje z zakresu Systemów Informacji Geograficznej (GIS) dostępne on-line. Pokazane zostaną możliwości wyszukiwania i interpretacji informacji przestrzennej dotyczącej najbliższej okolicy umożliwiające m. in. podejmowanie decyzji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Globalne trendy w turystyce |
Celem wykładu będzie ukazanie globalnych trendów w turystyce na świecie. Pokazane zostaną poszczególne studia przypadków kurortów turystycznych z całego świata oraz zostaną wskazane pozytywne i negatywne aspekty globalizacji w odniesieniu do krajów rozwijających się i rozwoju turystyki na ich obszarze. Omówione zostaną zagadnienia związane z gospodarką turystyczną, jej wpływem na tworzenie PKB, ograniczeniami środowiskowymi i barierami społeczno-kulturowymi. Zostanie ukazany wpływ pandemii COVID-19 na światowy sektor turystyki, oraz omówione zostaną najważniejsze typy turystyki: aktywna, zrównoważona, kulinarna, biznesowa, kwalifikowana, kulturalna oraz "city-break". |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od mapy drukowanej do geoportalu. Humanistyka cyfrowa i cyfrowe edycje map dawnych |
W drugiej połowie XIX wieku pojawiła się idea, by historycy nanosili wyniki swoich badań – a nawet bieżące spostrzeżenia – na mapy. W tym celu opracowywano mapy historyczne, które miały być tanim i łatwo dostępnym narzędziem pracy dla wszystkich zainteresowanych prezentacją swoich badań w przestrzeni. Tak zwana metoda “map gruntowych” narodziła się ponad 150 lat temu, ale jej pełna realizacja stała się możliwa w ostatnich latach, kiedy opracowano cyfrowe narzędzia do edytowania, opracowywania i publikowania map. Przejście od map drukowanych do cyfrowych wymagało zmiany narzędzi i metod, stworzenia odpowiednich standardów i rekomendacji odnośnie do jakości danych przestrzennych, stworzenia odpowiedniej infrastruktury. Przyczyniło się też do pojawienia się całkiem nowych pytań, mających na celu objaśnienie badanych zjawisk. Wszystko to razem sprawiło, że każdy, kto jest zainteresowany geografią historyczną i dawną kartografią może teraz korzystać z materiałów publikowanych w geoportalach. Przykłady takich projektów i możliwości ich wykorzystania są częścią wykładu skierowanego do uczniów szkół średnich oraz nauczycieli. Są wśród nich: Atlas Historyczny Polski, materiały kartograficzne opracowywane na zlecenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego czy cyfrowa edycja “Karty Dawnej Polski”, czyli mapy zredagowanej w połowie XIX wieku przez polskich emigrantów we Francji. W wystąpieniu chcielibyśmy przedstawić drogę, jaką kartografia historyczna przeszła przez ponad stulecie i jak może się przydać nam wszystkim. |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Mapy z przeszłością” czyli mapy historyczne w internecie |
Geohistoria, czyli połączenie historii i geografii, to bardzo ciekawa perspektywa patrzenia na otaczający nas świat: wydarzenia historyczne działy się bowiem w przestrzeni, a przestrzeń wypełniona jest wydarzeniami historycznymi. Jedną z możliwości spojrzenia na przestrzeń wypełnioną takimi wydarzeniami są dawne mapy, czyli takie, które opracowano w przeszłości przez dawnych kartografów, stosujących historyczne metody pracy. W czasie lekcji przedstawimy opracowaną przez zespół w IH PAN aplikację “Mapy z przeszłością” (https://atlas.ihpan.edu.pl/pastmaps/) i jej możliwości: wyświetlanie dawnych map (XIX-XX w.), porównywanie ich ze sobą, lokalizację GPS (na urządzeniach mobilnych) czy też wyszukiwanie miejscowości. Uczestnicy będą mogli na żywo przeglądać aplikację na własnych smartfonach lub innych urządzeniach przenośnych oraz dzielić się swoimi odkryciami w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter) pod hasztagiem #mapyzprzeszloscia. Oprócz wspomnianego serwisu zaprezentowana zostanie również platforma „Atlas Fontium” (https://atlasfontium.pl/), na której znajdują się dawne i historyczne mapy, cyfrowe edycje źródeł, dane historyczne i opracowania wybranych tematów badawczych z historii Polski. Obie strony, w połączeniu z pozostałymi cyfrowymi zasobami IH PAN, umożliwiają samodzielną podróż w czasie i przestrzeni, stanowiąc zarazem inspirację do podejmowania własnych wypraw terenowych i odkrywania tajemnic historii lokalnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia świata według roślin |
W poszukiwaniu cennych roślin ludzie udawali się w dalekie podróże. Niektóre z przypraw były wyżej cenione niż złoto. Z ich powodu Europejczycy podbijali nowe lądy. Skąd pochodzą powszechnie używane dziś rośliny przyprawowe? Jaka jest ich historia? Dlaczego dawniej były tak bardzo pożądane? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od centrów rozrywki do instytucji ochrony przyrody – dlaczego ogrody zoologiczne są dziś potrzebne? |
Najwcześniejsze wzmianki o ogrodach zoologicznych sięgają starożytności. Nawet 2000 lat p.n.e. możnowładcy Egiptu czy Chin szczycili się posiadanymi kolekcjami egzotycznych zwierząt, które stanowiły dla nich źródło rozrywki. W czasach „oświecenia” popularne stały się tzw. menażerie, zakładane w ogrodach pałacowych, służące eksponowaniu dzikich zwierząt. To one później przekształcały się w ogrody zoologiczne, przypominające współczesne zoo. Obecnie postrzeganie ogrodów zoologicznych wyłącznie jako miejsc rozrywki jest jednak mocno przestarzałe. Wizja współczesnego zoo jest odzwierciedleniem jego rzeczywistej roli w działaniach podejmowanych przede wszystkim na rzecz ochrony dzikich gatunków zwierząt, a także prowadzenia badań naukowych i szerokiej edukacji społeczeństwa w zakresie ochrony dzikich gatunków. Ogrody zoologiczne XXI wieku współpracują w ramach różnych międzynarodowych stowarzyszeń, których nadrzędnym celem jest ochrona i zwiększanie populacji zwierząt szczególnie zagrożonych wyginięciem. Planowana lekcja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza będzie miała charakter wykładowo-dyskusyjny. Omówimy historię powstawania ogrodów zoologicznych od czasów starożytnych aż do współczesności, następnie przyjrzymy się funkcjom oraz rzeczywistej roli zoo w dzisiejszym świecie. Druga część lekcji przyjmie formę projektową, podczas której poznamy metodę WebQuestu. Analizując w zespołach materiały tekstowe, graficzne i audiowizualne, spróbujemy wcielić się w postać opiekuna-badacza dzikich zwierząt. Zastanowimy się nad sensem istnienia ogrodów zoologicznych w XXI wieku i działaniami wspierającymi ochronę ginących gatunków, za które wy, jako uczniowie, możecie być odpowiedzialni. Wyniki pracy zostaną zaprezentowane w formie plakatów. |
|