Od człowieka do algorytmu, czyli jak sztuczna inteligencja upraszcza mapy?

Numer: 
730

Lekcja pt. „Od człowieka do algorytmu, czyli jak sztuczna inteligencja upraszcza mapy?” została zaprojektowana z myślą o uczniach szkół średnich i ma na celu przybliżenie im współczesnych zastosowań sztucznej inteligencji (AI) w procesie optymalizacji redakcji map. W dobie powszechnej cyfryzacji oraz łatwego dostępu do narzędzi kartograficznych coraz częściej spotykamy się z mapami opracowywanymi nie przez profesjonalnych kartografów, ale przez innych użytkowników, a nawet przez algorytmy. Dlatego ważne jest zrozumienie, jak działa proces generalizacji kartograficznej – czyli upraszczania treści mapy przy zmianie jej skali – oraz jaką rolę może odegrać w nim AI.

Podczas lekcji uczniowie poznają podstawy działania sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem uczenia maszynowego, które pozwala komputerom „uczyć się” rozpoznawania i wybierania najważniejszych obiektów kartograficznych. Dzięki omówieniu przykładowych map uczniowie dowiadują się, dlaczego nie każda droga, rzeka czy miejscowość znajdzie się na mapie w mniejszej skali. Mają też okazję porównać własne decyzje selekcyjne z wynikami algorytmu AI, co pozwala na krytyczną refleksję nad automatyzacją w geografii. Celem lekcji jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności analitycznych, logicznego myślenia oraz świadomego korzystania z narzędzi cyfrowych we współczesnej edukacji geograficznej.

Język: 
Typ szkoły i dziedzina: 
Forma: 
Termin: 
poniedziałek, 22 Września, 2025 - 10:30 do 11:30
Czas trwania: 
do półtorej godziny
Opis skrócony: 
Jak sztuczna inteligencja pomaga w optymalizacji redakcji map, upraszczając ich treść? Uczniowie uczą się podstaw AI i dowiedzą się jak podjąć decyzję, które obiekty powinny pozostać na mapie.
dr hab. inż.
Izabela
Karsznia
mgr
Iga
Ajdacka
mgr
Albert
Adolf
Miejsce spotkania: 
Krakowskie Przedmiescie 30
00-927 Warszawa
Stacjonarne

©2025 Festiwal Nauki