Od człowieka do algorytmu, czyli jak sztuczna inteligencja upraszcza mapy?
Lekcja pt. „Od człowieka do algorytmu, czyli jak sztuczna inteligencja upraszcza mapy?” została zaprojektowana z myślą o uczniach szkół średnich i ma na celu przybliżenie im współczesnych zastosowań sztucznej inteligencji (AI) w procesie optymalizacji redakcji map. W dobie powszechnej cyfryzacji oraz łatwego dostępu do narzędzi kartograficznych coraz częściej spotykamy się z mapami opracowywanymi nie przez profesjonalnych kartografów, ale przez innych użytkowników, a nawet przez algorytmy. Dlatego ważne jest zrozumienie, jak działa proces generalizacji kartograficznej – czyli upraszczania treści mapy przy zmianie jej skali – oraz jaką rolę może odegrać w nim AI.
Podczas lekcji uczniowie poznają podstawy działania sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem uczenia maszynowego, które pozwala komputerom „uczyć się” rozpoznawania i wybierania najważniejszych obiektów kartograficznych. Dzięki omówieniu przykładowych map uczniowie dowiadują się, dlaczego nie każda droga, rzeka czy miejscowość znajdzie się na mapie w mniejszej skali. Mają też okazję porównać własne decyzje selekcyjne z wynikami algorytmu AI, co pozwala na krytyczną refleksję nad automatyzacją w geografii. Celem lekcji jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności analitycznych, logicznego myślenia oraz świadomego korzystania z narzędzi cyfrowych we współczesnej edukacji geograficznej.