SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | „Something there is that doesn’t love a wall” – kilka uwag o nomadyczności | Nauki humanistyczne |
|
|
Spotkanie festiwalowe | I’m sorry. I did my best – O roli interpretacji w przekładzie |
Historia przekładu jest historią interpretacji – tych trafnych, i tych kompletnie chybionych – i jako taka obfituje w pomyłki, błędy i przeinaczenia. Interpretacje stanowią kanoniczne reprezentacje dzieł powstałych w geograficznie i kulturowo odległych regionach. Tłumacze Biblii od setek lat kruszą kopie, trudząc się nad trafnym doborem metafor… W ramach naszego warsztatu zaproponujemy namysł nad kilkoma znakomitymi przykładami obrazującymi to, w jak oczywisty sposób każdy, nawet najbardziej banalny, przekład oparty jest na interpretacji. Przyjrzymy się różnym, niekiedy drastycznie różnym (niemniej najczęściej nadal poprawnym), sposobom przekładania polskich poetów: Leśmiana, Tuwima i Grochowiaka. Tłumacząc, nie sposób uniknąć interpretacji, tym samym trudno jest uniknąć pomyłek. Bywa, że dochodzi się do ściany. Jedynym, co można uczynić, jest podejmowanie starań. I czasami trzeba powiedzieć „Sorry”. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Droga do Itaki |
Film „Droga do Itaki” (reż. Dorota Migas-Mazur) ukazuje w jaki sposób możemy pracować́ włączająco z seniorami, aktywizując to środowisko w sposób różnorodny i partnerski. Głównym założeniem prac dokumentalnych jest ukazanie dialogu międzypokoleniowego pomiędzy starszą i młodszą społecznością̨. Nakładające się̨ na siebie obecnie kryzysy starzenia się̨ społeczeństwa, ekosystemu, gospodarki, społecznego zaufania i solidarności, które z rożną intensywnością̨ dotykają̨ nie tylko Polski, ale całego świata, stawiają̨ przed nami szczególne wyznania. Uważamy, że odpowiedź, na to co się̨ dzieje, nie może polegać́ jedynie na minimalizowaniu strat, ale powinna stanowić́ konstruktywną wizję budowania nowej, otwartej i demokratycznej wspólnoty i regeneracji sfery publicznej. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Debata na kanwie filmu i projektu „Itaka” |
Dyskusja na temat wykluczenia osób starszych i dialogu międzypokoleniowego z udziałem ekspertów SWPS oraz twórców projektu „Itaka”. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | 100% człowieka w człowieku – psychologiczne aspekty dehumanizacji |
Dehumanizacja polega na odmawianiu ludziom człowieczeństwa. W wystąpieniu omówię psychologiczne aspekty dehumanizacji, dlaczego dochodzi do tego procesu, jakie ma funkcje oraz mechanizmy działania. Poruszę także kwestie konsekwencji dehumanizacji dla jej sprawców, ofiar oraz szerszego kontekstu społecznego, a także sposoby przeciwdziałania dehumanizacji. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Widmo cmentarzy na terenach polskich parków w eksperymentalnym projekcie fotograficznym subPark |
Wykład koncentruje się na widmowym charakterze miast umarłych. Większość przedstawianych nekropolii straciła dawną funkcję, znaczenie i bytność w pejzażu współczesnej Polski. Niemiecka przeszłość „zamieszkujących” je obywateli, ewangelickość oraz brak opieki – zapomnienie, niechybnie wpłynęły na przyspieszony proces umierania miejsc naznaczonych śmiercią obcego, tj. dawnych niemieckich cmentarzy ewangelickich. Podczas wykładu prezentowane będą wyniki fotograficznych wypraw do kilkunastu miast po zachodniej i północnej stronie Polski. Za pośrednictwem fotografii w różny sposób konfrontowano się z problemem nieobecności, przemianą miejsca w widmo, obecnością śmierci w miejskich parkach rozrywki i relaksu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Koncert: Morton Feldman – „For Christian Wolff” |
Utwór dedykowany kompozytorowi Christianowi Wolffowi to wyzwanie dla każdego wykonawcy. Fascynacja kompozytora tzw. czasem pierwotnym, pulsem niepodzielnym – doprowadziła tego autora do stworzenia wielogodzinnego utworu, niezwykle wymagającego pod względem wykonawczym, jednak w ostatecznym odsłuchaniu sprawiającym wrażenie kompozycji inspirowanej rytmami natury, a nie stworzonymi przez ludzi. Feldman stworzył swoje epokowe dzieło opierając się na kilku wybranych dźwiękach. Według kompozytora „dźwięk musi oddychać, nie może być skrępowany ideą”. Utwór „For Christian Wolff” to niemal trzy godziny medytacji. Owa cisza jest tu „mierzona” pasmami dźwięków, które wobec obszaru milczenia wydając się zabiegiem zdjęcia miary z nieskończonego. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Joanna Rajkowska – rzeźba „SORRY”, 2022 r. |
Projekt Joanny Rajkowskiej „SORRY” to rzeźba - betonowy mur pokryty odłamkami szkła na szczycie, jaki znamy z terenów przygranicznych lub dobrze strzeżonych. Na pierwszy rzut oka mur ma dziwną formę labiryntu, która na wysokości wzroku człowieka jest nieczytelna, stanowi jednak fizyczną barierę nie do pokonania. Dopiero z perspektywy lotu ptaka (np. z drona) lub z okien okolicznych budynków okazuje się, że mur układa się w litery angielskiego słowa „przepraszam” – „SORRY”. „SORRY” ma być zatem lustrem i pracą sumienia. Jest okrutnym projektem o tym, że społeczeństwa Zachodu (w tym Polska) od pokoleń żyją na kredyt środowiska, innych kultur i przyszłych generacji. I o tym, że nasz model świata obarczony jest fundamentalnym błędem, który zakłada nieustający postęp w środowisku nieograniczonych zasobów. W rezultacie nasz styl życia generuje stan głębokich kryzysów: ekologicznego, ekonomicznego i migracyjnego, których nie da się już powstrzymać. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Zmiany klimatyczne, nierówności społeczne, kryzys migracyjny... Czy mamy za co przepraszać? |
Dyskusja wokół projektu Joanny Rajkowskiej „SORRY” z udziałem zaproszonych gości – naukowców i projektantów z Uniwersytetu SWPS i School of Form oraz przedstawicieli środowiska artystycznego i kuratorskiego. Zmiany klimatyczne, nierówności społeczne, kryzys migracyjny... Czy mamy za co przepraszać? – przed takim wyzwaniem zostaną postawieni uczestnicy panelu dyskusyjnego prowadzonego przez prof. Marię Poprzęcką. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Sorry za izolację post penalną w Polsce w kształcie w jakim funkcjonuje |
Miejsce detencji prewencyjnej, gdzie pozbawiamy ludzi wolności po odbyciu kary dlatego, że sąd uznał je za stwarzające bardzo wysokie zagrożenie dla społeczeństwa, istnieje w Polsce od 2014 r. O nim i problemach z perspektywy poszanowania praw człowieka, oczekiwanych wyrokach ETPC w tej sprawie, opowie dr Ewa Dawidziuk. Jest to temat z zakresu prawa, psychologii, psychiatrii i seksuologii, bo wszystkie te środowiska są włączone w proces umieszczania w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym. |
Nauki prawne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy państwo powinno przepraszać za naruszenia praw człowieka? | Nauki prawne |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Kształtowanie polityki historycznej przez państwo polskie - jest za co przepraszać |
Państwo Polskie różnymi metodami próbuje kształtować historię na nowo. Dotyczy to różnych wydarzeń historycznych, szczególnie historii najnowszej (Polskiego Państwa Podziemnego, tzw. żołnierzy wyklętych, Zagłady Żydów, ruchu Solidarności). Kształtowanie polityki historycznej odbywa się też różnymi metodami (zmiany w programach szkolnych, powoływanie specjalnych instytucji obok już istniejących, a nawet wprowadzaniem przepisów karnych). Państwo odnosi sukcesy w dziedzinie kształtowania świadomości historycznej. Ze szkodą dla prawdy i szkodą dla młodego pokolenia Polaków. |
Nauki prawne |
|
Spotkanie festiwalowe | Media, ekologia, język. Jakich narracji o technologii dziś potrzebujemy? |
O technologii zazwyczaj mówimy językiem postępu - nawet w narracjach łączących ją z kryzysem klimatycznym zazwyczaj występuje ona w roli nadziei ludzkości, potencjalnego dostawcy cudownych rozwiązań. W naszym wystąpieniu zaproponujemy podejście bardziej krytyczne, co nie znaczy, że mniej konstruktywne. Pokażemy relacje mediów i usług opartych na zaawansowanych technologiach z szeroko rozumianą ekologią: wyniszczający wpływ na planetę, ale i na procesy społeczne. Dekonstruując maskujące metafory i zabiegi językowe eksponujące jednostronne spojrzenie na media zastanowimy się, jak mogłyby wyglądać rozwiązania, które miałyby korzystny wpływ na środowisko naturalne, ale i na nasze środowisko komunikacyjne. |
Nauki humanistyczne |
|