Instytut "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka"
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Spotkanie festiwalowe | Medycyna przyszłości |
Wielu z nas dorastało, oglądając filmy science fiction, które prezentowały futurystyczne wizje leczenia, diagnostyki czy technologicznie zaawansowane szpitale. Jeszcze niedawno takie rozwiązania wydawały się odległą fantazją – rzeczywistością z odległej przyszłości. W ramach zajęć „Medycyna przyszłości - medycyna wczoraj” chcę zabrać słuchaczy w fascynującą podróż, podczas której pokażę, jak to, co jeszcze niedawno było tematem powieści i filmów, staje się codziennością w szpitalach, laboratoriach i gabinetach medycznych na całym świecie. Omówimy nie tylko przełomowe technologie, ale również etyczne, społeczne i praktyczne konsekwencje ich wprowadzenia.
Poruszymy temat technologii wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR); symulacji w VR hologramach, które rewolucjonizują podejście do edukacji oraz prezentowania skomplikowanych struktur anatomicznych; robotyzacji medycyny; cyberewolucji ludzkości. Już dziś rozwijają się technologie łączące ludzkie ciało z elektroniką. Pojawia się pytanie, gdzie leży granica między człowiekiem a maszyną – czy cyborgi to już nie tylko fikcja?
Wspólnie zastanowimy się, jak daleko sięga przyszłość medycyny i jakie wyzwania oraz możliwości przyniesie najbliższa dekada. Zajęcia będą okazją do wymiany opinii, refleksji i krytycznej analizy – od zachwytu nad nowinkami technologicznymi po rozważania nad etyką i humanizmem w dobie cyberewolucji.
|
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Medycyna przyszłości |
Wielu z nas dorastało, oglądając filmy science fiction, które prezentowały futurystyczne wizje leczenia, diagnostyki czy technologicznie zaawansowane szpitale. Jeszcze niedawno takie rozwiązania wydawały się odległą fantazją – rzeczywistością z odległej przyszłości. W ramach zajęć „Medycyna przyszłości - medycyna wczoraj” chcę zabrać słuchaczy w fascynującą podróż, podczas której pokażę, jak to, co jeszcze niedawno było tematem powieści i filmów, staje się codziennością w szpitalach, laboratoriach i gabinetach medycznych na całym świecie. Omówimy nie tylko przełomowe technologie, ale również etyczne, społeczne i praktyczne konsekwencje ich wprowadzenia.
Poruszymy temat technologii wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR); symulacji w VR hologramach, które rewolucjonizują podejście do edukacji oraz prezentowania skomplikowanych struktur anatomicznych; robotyzacji medycyny; cyberewolucji ludzkości. Już dziś rozwijają się technologie łączące ludzkie ciało z elektroniką. Pojawia się pytanie, gdzie leży granica między człowiekiem a maszyną – czy cyborgi to już nie tylko fikcja?
Wspólnie zastanowimy się, jak daleko sięga przyszłość medycyny i jakie wyzwania oraz możliwości przyniesie najbliższa dekada. Zajęcia będą okazją do wymiany opinii, refleksji i krytycznej analizy – od zachwytu nad nowinkami technologicznymi po rozważania nad etyką i humanizmem w dobie cyberewolucji.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Transplantacje ludzkich narządów. Prawdy i mity |
Tematem lekcji będą emocje i postawy społeczne związane z pozyskiwaniem narządów do przeszczepienia od osób zmarłych i żyjących. Przedstawione zostaną wyniki badań ilustrujące poglądy i nastawienie społeczne Polaków do tej metody leczenia. Omówione zostaną przepisy regulujące prawne kwestie możliwości pobierania organów, od osób zmarłych, tzw. „domniemana zgoda” prawda i mity narosłe wokół problematyki stwierdzania śmierci mózgu. Omówimy kwestie transplantacji od tzw. żywych dawców: żyjących krewnych biorcy oraz tzw. dawców anonimowych, którzy tak jak dawcy krwi mogliby honorowo oddawać nerkę do przeszczepienia obcej osobie. Porozmawiamy o tym, czy istnieje tzw. „pamięć organu” czy osoba która dostała przeszczepiony narząd przejmuje cechy dawcy ?, oraz pojęcie „tyranii daru” obciążenia emocjonalnego biorcy, że dzięki czyjejś śmierci otrzymał „nowe życie”. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Jak widzieć magię w zwykłych rzeczach i jak czerpać z niej siłę |
Kiedy jedziesz samochodem do szkoły czy wiesz, że ten „zwykły” samochód ma silnik, który robi wybuchy z soku z dinozaurów i zamienia je na obroty kół? Czy wiecie, że każdy Wasz |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Serce jak na dłoni: Warsztaty w Pracowni Kardiologicznej Symulacji Medycznej |
Interwencja kardiologiczna to specjalistyczna dziedzina medycyny zajmująca się diagnozowaniem i leczeniem chorób serca za pomocą małoinwazyjnych procedur. Zamiast tradycyjnych operacji na otwartym sercu, kardiologia interwencyjna wykorzystuje techniki, które pozwalają na przeprowadzenie zabiegów przez małe nacięcia, najczęściej w ciele pacjenta. Dzięki tym technikom pacjenci mogą liczyć na krótszy czas rekonwalescencji, mniejsze ryzyko powikłań oraz szybszy powrót do normalnego życia. Najczęstsze procedury w kardiologii interwencyjnej obejmują: angioplastykę wieńcową - procedura polegająca na rozszerzeniu zwężonych lub zablokowanych tętnic wieńcowych za pomocą balonika, często z umieszczeniem stentu, który utrzymuje naczynie otwarte; cewnikowanie serca - procedura diagnostyczna, która pozwala na ocenę ciśnienia i przepływu krwi w sercu oraz wykrycie wad wrodzonych lub nabytych; zamykanie ubytków przegrody międzyprzedsionkowej - zabieg polegający na zamknięciu otworów w przegrodzie serca za pomocą specjalnych urządzeń wprowadzanych przez cewnik. |
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Nie ma się czego bać – wizyta u psychologa |
W czasie lekcji omówione zostaną najczęstsze obawy i mity zniechęcające młodzież do szukania pomocy psychologicznej. Porozmawiamy o oczekiwaniach młodzieży dotyczących |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Relaks - wielu wie, niewielu umie |
Relaks to słowo, które widzimy wszędzie wokół. Jest na bilbordach SPA, w zaleceniach lekarza i na ustach wielu osób które mówią że się relaksują, ale często osiągają odwrotne efekty. Nieefektywne podejście do wypoczynku może podkopywać wszystkie inne przedsięwzięcia w życiu. Noce nie regenerują i prowadzą do pogarszania się naszych nawyków. A te choć dają krótka ucieczkę od złego samopoczucia, zamykają nas w błędnym kole poprawiania samopoczucia dziś żeby czuć się gorzej jutro i „poprawiać” sobie samopoczucie znów. Kiedy „ostatni odcinek” zamienia się w oglądanie do trzeciej rano, a dni tłumaczących pizzę „na pocieszenie” zaczyna być więcej niż tych ze zdrowymi posiłkami, coś wyraźnie nie działa jak powinno. Zapraszam do odkrycia gdzie zacząć szukać problemu i jak się nie zestresować jego istnieniem. |
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Mikrobiota jelitowa a bariera jelitowa – jak bakterie wpływają na nasze zdrowie? |
W naszych jelitach żyją miliardy bakterii, które tworzą tzw. mikrobiotę jelitową. Choć są mikroskopijne, mają ogromny wpływ na nasze zdrowie – pomagają trawić pokarm, produkują witaminy i wspierają odporność. Jednym z ich najważniejszych zadań jest wytwarzanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA), które wzmacniają barierę jelitową i regulują stan zapalny. Gdy mikrobiota jest w równowadze, jelita działają prawidłowo. Ale zła dieta, stres czy antybiotyki mogą ją zaburzyć – mówimy wtedy o dysbiozie. To może prowadzić do „nieszczelnych jelit”, przez które do organizmu przedostają się szkodliwe cząsteczki, wywołując stany zapalne, insulinooporność, a nawet otyłość. Badania pokazują, że osoby z otyłością mają inny skład mikrobioty niż osoby szczupłe – mają mniej bakterii Bacteroidetes, a więcej Firmicutes. Te różnice wpływają na to, jak organizm przyswaja energię z jedzenia. SCFA nie tylko dostarczają energii, ale też wpływają na apetyt i metabolizm tłuszczów. Nowoczesne metody, takie jak chromatografia gazowa ze spektrometrią mas (GC/MS), pozwalają dokładnie badać SCFA i lepiej rozumieć rolę mikrobioty. Dzięki temu naukowcy mogą szukać nowych sposobów leczenia chorób metabolicznych, np. przez stosowanie probiotyków czy prebiotyków, które wspierają „dobre” bakterie. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Jak nakarmić dziecko i nie zwariować – gdy jedzenie staje się wyzwaniem |
Warsztaty to praktyczne spotkanie dla rodziców, którzy doświadczają trudności związanych z karmieniem swoich dzieci. Jeśli Twoje dziecko nie chce jeść, grymasi przy stole, odrzuca całe grupy produktów, je bardzo wybiórczo lub jedzenie to dla Was codzienny powód stresu – te warsztaty są dla Ciebie. Podczas spotkania:
Warsztaty poprowadzi doświadczony specjalista (Specjalista Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży) w obszarze żywienia dzieci i trudności pokarmowych. Spotkanie będzie miało charakter interaktywny – oprócz wiedzy teoretycznej, przewidziana jest przestrzeń na pytania, wymianę doświadczeń oraz omówienie konkretnych przypadków. Niezależnie od tego, czy karmisz niemowlę, przedszkolaka czy starsze dziecko – znajdziesz tu wsparcie, wiedzę i zrozumienie. Bo jedzenie to nie tylko posiłek – to emocje, relacje i codzienność, która może stać się łatwiejsza. |
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Młodzi zmieniają medycynę: Co każdy powinien wiedzieć o badaniach klinicznych? |
Badania kliniczne to eksperymenty naukowe prowadzone przez naukowców i lekarzy, które mają na celu sprawdzenie, czy nowe leki, terapie lub metody leczenia są bezpieczne i |
|


