Instytut Psychologii PAN
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Psychologia postrzegania wojny rosyjsko-ukraińskiej w mediach: jak zapobiegać traumie medialnej |
Trauma medialna związana z katastrofami, atakami terrorystycznymi i innymi tragediami opisywanymi w mediach. Historia badań nad wpływem postrzegania tragedii na zdrowie psychiczne. Wojna i jej medialny wpływ na dobrostan psychiczny mieszkańców sąsiednich krajów. Przestrzeń informacyjna jest również polem bitwy. Jak wojna zmienia ekosystem mediów. Kłamstwa, fałszerstwa, operacje specjalne. Propaganda w mediach rozrywkowych. Dlaczego odpoczynek w mediach nie zmniejsza cierpienia? Jak europejski system medialny reaguje na wojnę rosyjsko-ukraińską i broni się. Jakie są cele psychologiczne w wojskowych informacyjnych operacjach specjalnych: dobre samopoczucie, spójność, optymizm. Formuła odporności: wartości, samoregulacja, użyteczne działania, pozytywne myślenie, wsparcie społeczne. Konsumpcja mediów podczas wojny. Niepokojące informacje i zjawiska psychologiczne. Informacje o wojnie, rola obrazów wizualnych. Eksperymentalne badanie statycznych obrazów wojny wiadomych zdjencz. Ocena graficzna (bez słów) i wpływ rozumienia historij przedstawionych na zdjęciach. Wyniki badań w ramach wieloletniego programu wsparcia ukraińskich grup badawczych Polskiej Akademii Nauk, realizowanego we współpracy z Narodową Akademią Nauk USA przy wsparciu partnerów zewnętrznych. Mechanizm wtórnej traumatyzacji: jakie są czynniki wyzwalające, jak to działa? Objawy traumy medialnej: jak je rozpoznać. Jak chronić się przed traumą medialną. Algorytmy zdrowego korzystania z mediów a rozwój pourazowy. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mapowanie odmiennych stanów świadomości |
„Nasza normalna codzienna świadomość jest tylko jedną z możliwych, a oddzielone od niej cieniutką błonką, istnieją formy świadomości całkowicie odmiennych”. Do takiego wniosku już przed ponad stu laty doszedł harvardzki psycholog William James, inspirując się własnymi eksperymentami z podtlenkiem azotu. W literaturze naukowej odmienne stany świadomości definiowane są jako przejściowa zmiana w ogólnym wzorcu subiektywnego doświadczenia (pojawiająca się np. w skutek działania substancji psychoaktywnych, nietypowej stymulacji sensorycznej czy praktyk medytacyjnych). Choć całkiem dobrze rozumiemy już zmiany w spektrum od braku świadomości (np. anestezji), przez ograniczoną świadomość (np. płytki sen) aż po typowy stan czuwania, to wciąż nie dysponujemy kompleksową klasyfikacją skrajnie różnych jakościowo stanów doświadczalnych przez ludzi. Wyzwaniem pozostaje tu zaproponowanie kluczowych wymiarów uchwytujących różnice między odmiennymi stanami, szczególnie że jawią się one jako tak „nieciągłe względem naszej zwyczajnej świadomości”. Celem prezentowanego projektu było stworzenie modeli przedstawiających subiektywny stopień odmienności między poszczególnymi stanami w postaci odległości między punktami w przestrzeni geometrycznej. Modele te wyłonione zostały automatycznie (za pomocą tzw. techniki skalowania wielowymiarowego) w oparciu o analizy ocen (od ponad 700 osób) określających stopień odmienności między parami wyraźnie zapamiętanych doświadczeń wywołanych przez różnorodne substancje psychoaktywne. Główny z wymiarów organizujących wyłonioną przestrzeń, umiejscowił stan typowy wraz ze stanami wywołanymi przez depresanty i stymulanty na jednym krańcu, podczas gdy stany wywołane przez psychodeliki i dysocjanty znalazły się na krańcu przeciwnym (spektrum „zniekształcenia realności”). Drugi podstawowy wymiar rozciągał się od stanów wywołanych przez depresanty oraz opioidy do stymulantów (spektrum „relaksacji-stymulacji”). Badanie to stanowi pierwszą tak kompleksową i bezzałożeniową teoretycznie próbę zarysowania krajobrazu odmiennych stanów świadomości w oparciu o dane empiryczne. Choć zwiększanie rozumienia tych stanów znajduje swe zastosowanie głównie w kontekście kliniczno-terapeutycznym, to z perspektywy czysto teoretycznej postulować można, że „wszelkie wyjaśnienia wszechświata, które pomijają istnienie tych form świadomości, z konieczności nie mogą być ostatecznymi” (W. James, 1902, s. 388). |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Po co nam psychologia do szczęścia? Debata naukowców |
Psychologia należy do relatywnie młodych dyscyplin nauki, a jej przewidywania dotyczą bardzo wielu aspektów funkcjonowania człowieka. Psychologia zajmuje się dobrostanem psychicznym oraz możliwościami jego zmiany. Psychologia pozwala na opis i przewidywania dotyczące mechanizmów rozwoju człowieka. Rozwijające się metody neuroobrazowania dają psychologom narzędzia do testowania hipotez dotyczących funkcjonowania mózgu. Dostępne metody badań pozwalają również na testowanie psychologicznych mechanizmów zachowań społecznych, takich jak identyfikacja z narodem, ruchy społeczne czy zjawiska międzykulturowe. Mimo wielu lat badań, posługiwania się podstawowymi założeniami metod naukowych, psychologii akademickiej towarzyszy szereg pseudonaukowych mitów, które często skutecznie przedzierają się do świadomości opinii publicznej. Celem proponowanej debaty, w której weźmie udział zespół psychologów naukowców z Instytutu Psychologii PAN reprezentujących różne obszary badań psychologicznych, jest przedstawienie sposobu prowadzenia dowodu naukowego w obszarze psychologii oraz wskazanie, jakie niebezpieczeństwo wiąże się z pojawiającymi się pseudonaukowymi koncepcjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka. Zaczniemy od istotnego pytania: czym zajmuje się psychologia i czy jest “tak samo naukowa”, jak fizyka czy biologia? Następnie przedyskutujemy kilka obszarów “psychologicznych” twierdzeń pseudonaukowych, które mogą mieć potencjalne szkodliwe skutki. Czy mamy dowody na to, iż hipnoza jest lekiem na wszelkie zaburzenia psychiczne i inne problemy zdrowotne? Czy istnieje miejsce dla psychologii kwantowej? Czy możliwe jest odczytywanie myśli innych ludzi za pomocą rezonansu magnetycznego? Czy możliwe jest, aby określone zdolności poznawcze “mieszkały w wybranym ośrodku mózgu?”Czy można za pomocą kolorów, dźwięków czy skojarzeń określić osobowość człowieka? Przedyskutujemy dlaczego tak interesujące dla człowieka są teorie spiskowe i jak mogą się rozwijać? A na koniec zastanowimy się w jaki sposób psycholodzy naukowcy mogą pomóc w zrozumieniu zjawiska koncepcji pseudonaukowych. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Polskość w siedmiu portretach. Projekcja filmu dokumentalnego połączona z dyskusją |
Zapraszamy na projekcję filmu dokumentalnego "Polskość w siedmiu portretach", opartego na wynikach badań naukowych przeprowadzonych przez Laboratorium Poznania Politycznego Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Pokaz zostanie poprzedzony krótkim wstępem, podczas którego współautorki projektu opowiedzą o jego założeniach badawczych oraz zakończony dyskusją, do której zapraszamy wszystkie obecne na spotkaniu osoby.. "Polskość" to innowacyjny film dokumentalny, który rzuca nowe światło na tożsamość narodową Polaków. Wykorzystując wyniki badań Laboratorium Poznania Politycznego IP PAN, film zaprasza widzów do zgłębienia różnorodnych perspektyw na polskość, prezentując siedem unikalnych historii osób żyjących w Polsce. "Polskość" wyróżnia się na tle innych produkcji dokumentalnych swoim świeżym podejściem do tematu narodowej tożsamości. Film pokazuje, jak różnorodni są Polacy, i jak różne mogą być ich doświadczenia związane z przynależnością do narodu. Zobaczcie, jak Siostra Tymoteusza Gil, Jan Błachowicz, Czesław Mozil i inni bohaterowie filmu odnajdują swoje miejsce w Polsce, definiując polskość na nowo, w sposób, który może zainspirować każdego z nas do refleksji nad własną tożsamością. "Polskość" to nie tylko film – to okazja do zrozumienia, jak w dynamicznie zmieniającym się świecie kształtuje się narodowa tożsamość. To zaproszenie do dialogu i odkrywania, co współczesna Polska ma do zaoferowania, jakie wyzwania stawia przed swoimi mieszkańcami i jakie możliwości otwiera. Jeśli chcecie spojrzeć na Polskę z innej perspektywy, zastanowić się nad własną tożsamością i doświadczyć, jak różnorodna może być polskość, ten film jest dla Was. “Polskość” to nie tylko film – to wyjątkowe doświadczenie, które pozwoli nam odkryć różne oblicza współczesnej polskości Czym Polska jest dziś dla mnie? Jakim ja jestem Polakiem? Jaką jestem Polką? Co robię i mogę zrobić, by w moim kraju żyło się lepiej? Weźcie udział w projekcji filmu i dołączcie do dyskusji o tym, co dzisiaj oznacza bycie Polakiem. |
Nauki społeczne |
|