Wydział Socjologii
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Spotkanie festiwalowe | Na ekranie i poza nim: serialowe opowieści o nas |
Seriale to nie tylko rozrywka, ale także społeczny język, którym mówimy o sobie. Na podstawie badania dwóch seriali "13 powodów" oraz "Euforia" można wiele powiedzieć o współczesnym poczuciu samotności, niezrozumieniu, wstydzie i potrzebie pomocy wśród nastolatków. Zastanowimy się, co młodzi widzowie mogą z tych opowieści wynieść, jakie wzorce emocjonalne i społeczne przemycają obrazy na ekranie oraz co mówią nam o tym, jak jako społeczeństwo traktujemy temat zdrowia psychicznego. Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, czy seriale mogą być źródłem wsparcia i zrozumienia – czy raczej pogłębiają poczucie braku wyjścia z sytuacji. |
Nauki społeczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Między sacrum a smartfonem: czy modlitwa może przypominać grę? |
W dobie cyfryzacji coraz większą popularnością cieszą się aplikacje religijne. Przykładem tego typu obecności religii w sferze cyfrowej jest Hallow – popularna katolicka aplikacja modlitewna, która zdobyła rozgłos w czasie pandemii. Prelegentki opowiedzą o tym, jak Hallow łączy modlitwę z elementami znanymi z gier – takimi jak wyzwania, punkty, codzienne serie („streaki”) i indywidualne rutyny – zachęcając użytkowników do systematycznej aktywności duchowej. Do oferowanych, w ramach aplikacji, treści należą nie tylko modlitwy i medytacje, ale także muzyka chrześcijańska, audiobooki, podcasty oraz katolicki chat GenAI. Hallow nie tylko wspiera modlitwę, ale też zmienia sposób, w jaki użytkownicy postrzegają duchowość – wykorzystując influencerów takich jak aktor wcielający się w rolę Jezusa z serialu The Chosen (Jonathan Roumie), techniki marketingowe i język wellness, stając się tym samym mediatorem między zwykłymi użytkownikami, a podmiotami religijnymi i światem duchowym. W ramach wystąpienia zaprezentujemy wstępne wyniki badań opartych na analizie treści aplikacji i cyfrowej etnografii, a także wizualizację sieci relacji i komunikacji w jej uniwersum. Wyniki badań oparto na analizach realizowanych w ramach projektu “Uniwersum aplikacji Hallow. Analiza zmediatyzowanego świata religijnego w perspektywie głębokiej mediatyzacji”. |
Nauki społeczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Czym jest charyzma w polityce? |
Żyjemy w czasach ekspertów i złożoności, ale charyzmatyczny polityk nadal przyciąga tłumy, często właśnie dzięki temu, że oferuje wyraziste rozwiązania i wypowiada się wbrew autorytetom. Ale czym właściwie jest charyzma i jak ją wyjaśniać? Podczas spotkania będzie można poznać pojęcie charyzmy (wprowadzone przez jednego z klasyków socjologii, Maxa Webera) i poznać współczesną interpretację fenomenu charyzmy opartą na teorii psychoanalitycznej. Omówimy także współczesne przykłady, między innymi prezydenta USA Donalda Trumpa. |
Nauki społeczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Czym jest socjologia? |
Z pomocą prostych ćwiczeń i zabaw ruchowych dzieci zrozumieją, że socjolog to ktoś, kto przygląda się ludziom – nie żeby ich oceniać, ale żeby lepiej rozumieć, dlaczego robią to, co robią. Pokażemy, że dzięki socjologii można zadawać ciekawe pytania o świat wokół nas: Dlaczego dzieci siedzą w ławkach, a nie na dywanie? Kto decyduje o porach posiłków? Czy wszyscy lubią to samo? Lekcja ma na celu rozwijanie ciekawości, uważności na innych oraz umiejętności obserwowania i opowiadania o świecie społecznym. Na zakończenie każde dziecko narysuje siebie jako małego badacza lub badaczkę codzienności! |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Gra opinii, czyli warsztat o polaryzacji społecznej |
Procesy polaryzacji są źródłem coraz liczniejszych napięć, mających destrukcyjny wpływ na społeczeństwo i stan demokracji. Jak do tego dochodzi? Dlaczego oddalamy się od siebie, skąd biorą się tak duże różnice? W trakcie rozegramy grę, która bazuje na mechanizmach prowadzących do polaryzacji społecznej. Podczas spotkania chcemy też opowiedzieć o polaryzacji, o tym, czym jest i jak można ją rozpoznać, a także o tym, co wpływa na tworzenie się w społeczeństwie głębkich podziałów. Chciałybyśmy też zachęcić do zastanowienia się i dyskusji o tym, jak procesy, o których będziemy rozmawiać, przejawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztat i gra edukacyjna, na której bazuje, zostały przygotowane w trakcie międzynarodowego projektu edukacyjnego Action for Interactive Anti-Polarisation Learning Experiences for a Better Democracy (ActIPLEx, socialpolarisation.eu/pl). Celem projektu jest zwalczanie społecznej polaryzacji wśród młodych ludzi poprzez edukację na temat tego procesu i jego mechanizmów oraz uświadamianie zagrożeń z nią związanych. Obecnie pracujemy nad kursami online na temat polaryzacji i dialogu, a także warsztatami opartymi na grze o polaryzacji i dialogu oraz edukacyjnymi symulacjami społecznymi, które będzie można zintegrować z programami nauczania studentów, wykorzystać w salach akademickich i szkolnych. Mają one za zadanie motywować młodych ludzi do zachowań chroniących przez polaryzacją w sytuacjach, z którymi spotykają się na co dzień. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Techno-Gaja: dane, algorytmy i sztuczna inteligencja w działaniu na rzecz środowiska |
Technologia przez długi czas była postrzegana jako siła napędzająca degradację środowiska. Wzrost zużycia energii, emisji dwutlenku węgla, kryzys wodny czy zależność od surowców ziem rzadkich – wszystko to pogłębiało przekonanie, że innowacje cyfrowe oddalają nas od przyrody. Jednak w obliczu kryzysu planetarnego zaczyna się rysować inny obraz: technologia staje się nie tylko narzędziem kontroli i eksploatacji, ale także aktorem aktywnie splecionym z ekosystemem. Działa na rzecz jego ochrony, regeneracji i zrozumienia. Po technologie sięgają dziś państwa, które wdrażają cyfrowe strategie klimatyczne, wykorzystując dane satelitarne, AI i czujniki środowiskowe do monitorowania emisji, zarządzania wodą czy prognozowania klęsk żywiołowych. Korporacje, naciskane przez regulacje i oczekiwania społeczne, analizują swoje ślady węglowe, mierzą wpływ łańcuchów dostaw na środowisko i inwestują w zieloną transformację. Ale technologia nie jest już tylko domeną państw czy przemysłu. Coraz częściej to społeczeństwo obywatelskie i ruchy społeczne wchodzą z nią w sojusz – tworząc oddolne systemy pomiaru zanieczyszczeń, monitorując działania firm i władz, czy mobilizując dane na rzecz realizacji postulatów klimatycznych. W tym nowym pejzażu ludzko-nieludzkim natura nie jest już tylko biernym obiektem pomiaru – sama staje się źródłem i przetwórcą danych. Pszczoły zbierają informacje o zanieczyszczeniach, małże reagują na toksyny w wodzie, a grzybnie – jak sugerują badacze – mogą być używane jako biologiczne procesory. Sztuczna inteligencja, sprzężona z tymi systemami, nie tylko modeluje przyszłe scenariusze klimatyczne, ale też wspiera projektowanie alternatywnych światów – bardziej sprawiedliwych, odpornych i zrównoważonych. |
Nauki społeczne |
|


