Między sacrum a smartfonem: czy modlitwa może przypominać grę?
W dobie cyfryzacji coraz większą popularnością cieszą się aplikacje religijne. Przykładem tego typu obecności religii w sferze cyfrowej jest Hallow – popularna katolicka aplikacja modlitewna, która zdobyła rozgłos w czasie pandemii. Prelegentki opowiedzą o tym, jak Hallow łączy modlitwę z elementami znanymi z gier – takimi jak wyzwania, punkty, codzienne serie („streaki”) i indywidualne rutyny – zachęcając użytkowników do systematycznej aktywności duchowej. Do oferowanych, w ramach aplikacji, treści należą nie tylko modlitwy i medytacje, ale także muzyka chrześcijańska, audiobooki, podcasty oraz katolicki chat GenAI. Hallow nie tylko wspiera modlitwę, ale też zmienia sposób, w jaki użytkownicy postrzegają duchowość – wykorzystując influencerów takich jak aktor wcielający się w rolę Jezusa z serialu The Chosen (Jonathan Roumie), techniki marketingowe i język wellness, stając się tym samym mediatorem między zwykłymi użytkownikami, a podmiotami religijnymi i światem duchowym.
W ramach wystąpienia zaprezentujemy wstępne wyniki badań opartych na analizie treści aplikacji i cyfrowej etnografii, a także wizualizację sieci relacji i komunikacji w jej uniwersum. Wyniki badań oparto na analizach realizowanych w ramach projektu “Uniwersum aplikacji Hallow. Analiza zmediatyzowanego świata religijnego w perspektywie głębokiej mediatyzacji”.
sala 18, parter


