Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Biotechnologia rozrodu w medycynie i produkcji zwierzęcej |
Pokaz praktycznych procedur mikromanipulacji gamet i zarodków, ICSI i IMSI, LAZH, biopsji blastomerów i klatkowego monitorowania rozwoju zarodka (TLMED). Analiza nasienia zwierząt wspomagana komputerowo, witryfikacja i zamrażania gamet i zarodków. W czasie pokazu prowadzący omówią między innymi procedury klonowania, transgenezy, zastosowanie komórek macierzystych zarodkowych i somatycznych w biotechnologii rozrodu. Oddzielne zagadnienie stanowić będzie omówienie znaczenia najnowszych testów funkcjonalnych plemników w technikach wspomaganego rozrodu oraz w diagnostyce zaburzeń układu rozrodczego męskiego. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | "Niesmaczne" składniki w smacznej żywności |
Lekcja rozpocznie się prezentacją technologii produkcji jogurtu, wzbogaconej zdjęciami oraz filmami z zakładów produkcyjnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, poznając naszych sprzymierzeńców.
|
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | "Niesmaczne" składniki w smacznej żywności |
Lekcja rozpocznie się prezentacją technologii produkcji jogurtu, wzbogaconej zdjęciami oraz filmami z zakładów produkcyjnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Narząd wzroku ssaków |
W trakcie pokazu omówiona będzie budowa anatomiczna gałki ocznej oraz narządów dodatkowych oka ssaków połączona z preparacją wyżej wymienionych struktur. Przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące drogi wzrokowej oraz związku narządu wzroku z innymi modalnościami. Uczestnicy będą mieli możliwość czynnego uczestnictwa w preparacji anatomicznej. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Prawda i mity o parówkach |
W trakcie lekcji pokazowej uczestnicy poznają podstawowe surowce mięsno-tłuszczowe służące do produkcji parówek. Zapoznają się także z dodatkami stosowanymi w produkcji tego typu kiełbas. Biorą czynny udział w produkcji parówek w skali półtechnicznej, zapoznając się z podstawowym wyposażeniem technicznym niezbędnym w procesie produkcji kiełbas homogenizowanych (wilk, kuter, komora wędzarnicza). Wyprodukowane parówki uczestnicy poddają ocenie sensorycznej. W trakcie lekcji uczestnicy otrzymują informacje dotyczące mitów związanych z produkcją kiełbas np. dotyczących pochodzenia i jakości surowców oraz stosowanych dodatków funkcjonalnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Wycieczka po laboratoriach Katedry Inżynierii Żywności i Organizacji Produkcji rozpocznie się prezentacją różnych sposobów utrwalenia owoców na przykładzie truskawek. Następnie uczniowie zapoznają się z najnowszą metodą suszenia stosowaną do produkowania żywności dla kosmonautów. W czasie wycieczki po laboratoriach pokazane zostaną różne urządzenia stosowane do produkcji żywności. Uczniowie będą mieli możliwość spróbowania truskawek utrwalonych najnowocześniejszą metodą suszenia. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Dzięki bakteriom, pleśniom oraz drożdżom możliwe jest urozmaicenie naszej diety m.in. o pyszne jogurty, sery, kiszone ogórki, kapustę, pieczywo oraz wędliny. Niestety drobnoustroje te mogą także powodować psucie żywności. Na lekcjach zaprezentujemy (makroskopowo oraz mikroskopowa) główne gatunki drobnoustrojów (bakterii, drożdży, pleśni) zarówno tych, które wykorzystuje się do produkcji żywności, jaki i takie, które są przyczyną jej psucia. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i obserwować jak wyglądają te drobnoustroje. Materiał do obserwacji będą pobierali z dostępnych na polskim rynku produktów (m.in. serów pleśniowych, jogurtów, kiełbas, soku z ogórków kiszonych oraz kiszonej kapusty) oraz z surowców i produktów, które uległy zepsuciu w warunkach domowych. Lekcja ma na celu uświadomienie zagrożeń wynikających ze spożycia zepsutej lub przeterminowanej żywności. Stanowi jednocześnie zachętę do wybierania produktów naturalnych, które powstają z wykorzystaniem drobnoustrojów przyjaznych człowiekowi i ważnych z punku widzenia przemysłu spożywczego. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście. |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale, czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów „Wirusy – nieproszeni goście” będzie wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania – praca z mikroskopem. Następnie, zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie, walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku jest niszczenie samego siebie - własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach jakie sprawia walka z nimi, być może docenią banalne przestrogi dorosłych i zrozumieją wysiłek jaki, w różnych aspektach codziennego życia, wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | "Niesmaczne" składniki w smacznej żywności |
Lekcja rozpocznie się prezentacją technologii produkcji jogurtu, wzbogaconej zdjęciami oraz filmami z zakładów produkcyjnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, poznając naszych sprzymierzeńców.
|
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Podstawowe informacje dotyczące budowy szkieletu ssaków |
Uczestnicy lekcji festiwalowej zostaną zapoznani z ogólną budową szkieletu ssaków. Początkowo na przykładzie kości zwierząt domowych i gospodarskich takich jak koń, bydło, pies, kot oraz świnia, zostanie omówiona ogólna budowa szkieletu ssaków. Następnie uczestnicy zwiedzą muzeum osteologiczne, gdzie zapoznają się z budową szkieletu zwierząt dzikich i egzotycznych w aspekcie analizy porównawczej.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Dzięki bakteriom, pleśniom oraz drożdżom możliwe jest urozmaicenie naszej diety m.in. o pyszne jogurty, sery, kiszone ogórki, kapustę, pieczywo oraz wędliny. Niestety drobnoustroje te mogą także powodować psucie żywności. Na lekcjach zaprezentujemy (makroskopowo oraz mikroskopowa) główne gatunki drobnoustrojów (bakterii, drożdży, pleśni) zarówno tych, które wykorzystuje się do produkcji żywności, jaki i takie, które są przyczyną jej psucia. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i obserwować jak wyglądają te drobnoustroje. Materiał do obserwacji będą pobierali z dostępnych na polskim rynku produktów (m.in. serów pleśniowych, jogurtów, kiełbas, soku z ogórków kiszonych oraz kiszonej kapusty) oraz z surowców i produktów, które uległy zepsuciu w warunkach domowych. Lekcja ma na celu uświadomienie zagrożeń wynikających ze spożycia zepsutej lub przeterminowanej żywności. Stanowi jednocześnie zachętę do wybierania produktów naturalnych, które powstają z wykorzystaniem drobnoustrojów przyjaznych człowiekowi i ważnych z punku widzenia przemysłu spożywczego. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | "Niesmaczne" składniki w smacznej żywności |
Lekcja rozpocznie się prezentacją technologii produkcji jogurtu, wzbogaconej zdjęciami oraz filmami z zakładów produkcyjnych. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Badania opinii publicznej „od kuchni” – warsztaty socjologiczne |
Opinia publiczna w społeczeństwach demokratycznych wywiera niekwestionowany wpływ na procesy podejmowania decyzji politycznych i kształtowania życia społecznego. Rozwój metod i technik badawczych w naukach społecznych w XX i XXI wieku sprawił, że możliwości gromadzenia danych, ich analizy i praktycznego zastosowania wniosków Oferowane warsztaty (skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych) będą miały charakter teoretyczno-praktyczny. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę na temat metod i technik stosowanych obecnie w badaniach opinii publicznej oraz poznają niektóre tajniki procesu realizacji badań sondażowych. Dowiedzą się o potencjalnych możliwościach badacza i niebezpieczeństwach na niego czyhających. W oparciu |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczać groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | DNA - istota życia |
Gdy w drugiej połowie XX wieku J. Watson i F. Crick odkryli podstawowy element dziedziczności i nośnik informacji genetycznej - strukturę DNA, wypowiedzieli słowa "Odkryliśmy istotę życia...". DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, jest chemiczną makrocząsteczką, która w swojej budowie ma zapisane informacje dotyczące budowy organizmu. Występuje on zarówno u wirusów, bakterii, roślin, zwierząt oraz ludzi. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólną budową i właściwościami materiału genetycznego. Na wielu ciekawych przykładach dowiedzą się dlaczego każdy z nas jest inny – inaczej wygląda, rośnie, zachowuje się, a nawet choruje. W części praktycznej, uczniowie będą samodzielnie izolować DNA. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Niebezpieczne kleszcze |
Na wykładzie przedstawiona zostanie charakterystyka kleszczy właściwych, omówione zostaną sposoby odnajdowania przez kleszcze swoich ofiar, choroby przenoszone przez te pajęczaki i metody unikania ich.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Język ciała - jak to działa? |
Czym jest komunikacja niewerbalna?W jaki sposób uzupełnia ona komunikację werbalną? Jakie funkcje pełni ekspresja twarzy? Jaką wagę może mieć gestykulacja podczas rozmowy w różnych kulturach? Czy atrakcyjność fizyczna pomaga w komunikowaniu się? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wykładu z elementami warsztatów, na które zapraszamy uczniów szkół średnich. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciekawy świat ryb |
Uczestnicy lekcji dowiedzą się m.in., czy ryba pije wodę, czy może być wampirem i dlaczego rekin może utonąć? |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczać groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kości |
Dzieci poznają ogólne zasady budowy ciała zwierzęcia. W przystępny, a niekiedy zabawny sposób przedstawione zostaną cechy anatomiczne szkieletu wybranych gatunków zwierząt domowych i dzikich. Dzieci poznają ciekawe przystosowania ewolucyjne kości związane z trybem życia.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Elementy anatomii porównawczej ptaków domowych i dziko żyjących |
W czasie pokazu zostanie przedstawiona budowa aparatu ruchu i układów: trawiennego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz sercowo-naczyniowego ptaków domowych i dziko żyjących.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wiemy w czym jemy? |
Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością tj. patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp. Refleksja dotyczy tego jak świat wyglądał by bez opakowań (film) oraz zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | SGGW stolicą nauk przyrodniczych i społecznych |
Nie od dziś wiadomo, że najlepszą formą edukacji jest aktywny udział w inicjatywach poznawczych, dlatego Koło Naukowe Pedagogów Wydziału Nauk Społecznych SGGW pod kierunkiem dr Iwony Błaszczak, zaprasza uczniów szkół średnich do wzięcia udziału w grze edukacyjnej pt.: „SGGW - Stolicą Nauk Przyrodniczych. Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym”. Gra ta ma na celu zapoznanie uczniów ze specyfiką wybranych Wydziałów funkcjonujących na Uczelni oraz przedstawienie ścisłego związku, który zachodzi pomiędzy edukacją, człowiekiem i przyrodą. Poprzez dobrą zabawę, urozmaiconą szeregiem atrakcji i ciekawych wyzwań naukowych, młodzież licealna pozna aktywizujące metody kształcenia, dzięki którym odkryje między innymi: niedostrzegalne sekrety lasu, innowacyjne rozwiązania w rolnictwie, tajemnice przestrzennego planowania zielenią miejską. Co więcej, udział w grze edukacyjnej, pozwoli uświadomić uczniom jak ogromne znaczenie w aspekcie zdrowotnym, mogą odgrywać dla człowieka takie elementy jak: otaczające go zwierzęta czy właściwa dieta. Na koniec, przedstawione zostaną ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Każde z tych zagadnień zaprezentują studenci pedagogiki, a rozwiązanie przygotowanych problemów umożliwi grupie przejście do kolejnego etapu. Zapraszamy do udziału w naszej grze oraz do poznania najstarszej i największej Uczelni Przyrodniczej w Polsce, która być może stanie się Waszą „Alma Mater” |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciekawy świat ryb |
Uczestnicy lekcji dowiedzą się m.in., czy ryba pije wodę, czy może być wampirem i dlaczego rekin może utonąć? |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Słodycze – lubisz, zjadasz, a ile spalasz? |
Wyjaśnimy fizjologiczne przyczyny preferowania słodkiego smaku i wyboru słodyczy. Omówimy słodycze pod względem zawartości składników odżywczych i innych substancji bioaktywnych oraz ich wpływ na zdrowie i nastrój człowieka. Zaproponujemy samodzielne wykonanie badań poziomu glukozy we krwi przed i po spożyciu ulubionych słodyczy (przy użyciu glukometru), a także udział w testach sensorycznych na odczuwanie i różnicowanie smaku słodkiego pochodzącego z kilku wybranych substanicji. Przeprowadzimy testy wysiłkowe (na ergometrze rowerowym lub bieżni), aby ocenić wydatki energetyczne i porównać je z porcjami energii spożytymi wraz ze słodyczami. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | SPOTKANIE ODWOŁANE |
|
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Etyczne aspekty eksperymentów na ludziach i zwierzętach |
Zwierzęta, osoby skazane na śmierć, sieroty, pacjenci szpitali i klinik na przestrzeni wieków służyli za materiał wykorzystywany w badaniach eksperymentalnych. Pierwsze sekcje zwłok i wiwisekcje zaczęto przeprowadzać już w starożytności. Herofilos (ok.330 – ok. 260 r. p.n.e) oraz jego młodszy kolega Erasistratos (304 – 245 r. p.n.e), główni przedstawiciele aleksandryjskiej szkoły lekarskiej, uzyskali od króla pozwolenie na „zajrzenie” do wnętrza żywego człowieka, skazanego na karę śmierci. Badanie ciała skazańca nie przeprowadzono jednak w celach leczniczych, lecz czysto poznawczych, gdyż obaj lekarze postanowili przyjrzeć się budowie i czynnościom organów wewnętrznych człowieka. Wraz z rozwojem nauk przyrodniczych w XVII wieku wzrosło także zapotrzebowanie na użycie ciał zwierząt i ludzi w badaniach medycznych i biologicznych. Poznawanie tajemnic przyrody miało swoją cenę – śmierć ludzi i zwierząt. Nie można było jednak wydać tych istot na ból i cierpienie nie uzasadniając wpierw prawa do rozporządzania ich zdrowiem i życiem. W jaki zatem sposób próbowano uzasadniać możliwość przeprowadzania eksperymentów na żywych istotach? Jakiego typu argumentów etycznych używano, by uzasadnić prawo do użycia ludzi i zwierząt w badaniach biomedycznych? Z jakiego typu trudnościami spotykały się próby legalizacji tej praktyki badawczej i w jaki sposób starano się je przezwyciężyć? I wreszcie w jaki sposób na płaszczyźnie materialnej i symbolicznej degradowano pewne kategorie istot po to, by móc zapewnić sobie prawo do ich użycia w trakcie prowadzonych badań i eksperymentów? |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobbing jako patologia działania zespołowego w instytucjach |
Zjawisko mobbingu w Polsce, podobnie jak w innych krajach, jest istotnym problemem społecznym, który niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno w wymiarze indywidualnym, organizacyjnym jak i społecznym. W świadomości społecznej mobbing funkcjonuje, jako problem wymagający zmiany, ale jego specyfika nie jest w pełni rozpoznana ponieważ większość definicji mobbingu traktuje o jego objawach a nie uwarunkowaniach. Pomimo tego, że regulacje prawne dotyczące mobbingu pojawiły się w polskim prawodawstwie w styczniu 2004 roku, nadal nie bazuje się na wystarczająco jasnych i ugruntowanych powszechną praktyką kryteriach, według których możliwe byłoby bezsprzeczne rozdzielenie zjawiska mobbingu od innych działań pracodawców i współpracowników zwłaszcza przy założeniu, że działania te są nieetyczne. Niesprawiedliwe traktowanie, deprecjonowanie kompetencji pracowników, obrażanie, publiczne poniżanie czy wykorzystywanie, jako niektóre działania stanowiące elementy mobbingu, są tymczasem najczęściej rezultatem celowego manipulowania opinią innych zatrudnionych osób. Mobbing można więc definiować jako patologiczny mechanizm władzy i nieformalnej kontroli. Z danych CBOS z 2014 roku wynika, że 28% zatrudnionych przyznaje, że w ich miejscu pracy pracownicy byli szykanowani przez przełożonych lub innych współpracowników, w tym 8% mówi o częstym występowaniu tego typu zachowań. Podstawą skutecznej profilaktyki jest tymczasem przede wszystkim jasna charakterystyka problemu i określenie jego uwarunkowań oraz metod działania, które należy podjąć w sytuacji , gdy mobbing już występuje. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Język ciała - jak to działa? |
Czym jest komunikacja niewerbalna?W jaki sposób uzupełnia ona komunikację werbalną? Jakie funkcje pełni ekspresja twarzy? Jaką wagę może mieć gestykulacja podczas rozmowy w różnych kulturach? Czy atrakcyjność fizyczna pomaga w komunikowaniu się? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wykładu z elementami warsztatów, na które zapraszamy uczniów szkół podstawowych |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywność - jak powstaje? |
Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowanie produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów "nowych", "niestandardowych" produktów żywnościowych wraz z ich degustacją. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Anatomia radiologiczna ssaków i ptaków |
Prowadzący wykład przedstawi zagadnienia dotyczące anatomii ssaków i ptaków na podstawie zestawu obrazów radiologicznych. Wykład będzie szczególnie interesujący dla uczniów techników weterynaryjnych i innych szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych anatomią zwierząt.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Przystosowania anatomiczne ptaków do życia w różnych środowiskach |
Prowadzący wykład przedstawi ciekawe informacje na temat cech budowy i fizjologii ptaków, które umożliwiają im życie w różnych, nawet ekstremalnych, środowiskach. W czasie wykładu słuchacze będą mieli okazję zobaczyć wiele ciekawych zdjęć.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Prawdy i mity o kotach |
Prowadząca lekcję festiwalową zademonstruje szkielety kotów domowych i dziko żyjących. Uczestnicy będą mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z eksponatami. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy pies i kot muszą myć zęby? |
W trakcie prelekcji zostaną przedstawione zagadnienia z zakresu anatomii zębów oraz higieny jamy ustnej u psów i kotów.
|
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Świat pod mikroskopem |
Prowadząca lekcję festiwalową przygotuje zbiór preparatów pokazowych, które będzie można obejrzeć pod mikroskopem preparacyjnym. Ponadto każdy z uczestników może przynieść swój eksponat. Istnieje możliwość uzyskania dokumentacji fotograficznej wybranych preparatów.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Biotechnologia rozrodu w medycynie i produkcji zwierzęcej |
Pokaz praktycznych procedur mikromanipulacji gamet i zarodków, ICSI i IMSI, LAZH, biopsji blastomerów i klatkowego monitorowania rozwoju zarodka (TLMED). Analiza nasienia zwierząt wspomagana komputerowo, witryfikacja i zamrażania gamet i zarodków. W czasie pokazu prowadzący omówią między innymi procedury klonowania, transgenezy, zastosowanie komórek macierzystych zarodkowych i somatycznych w biotechnologii rozrodu. Oddzielne zagadnienie stanowić będzie omówienie znaczenia najnowszych testów funkcjonalnych plemników w technikach wspomaganego rozrodu oraz w diagnostyce zaburzeń układu rozrodczego męskiego. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | Szczur – bohater nauki, przyjaciel człowieka, szkodnik, pacjent |
W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane zagadnienia z zakresu anatomii, fizjologii i behawioru szczurów. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Węże święte czy przeklęte? |
W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane zagadnienia z zakresu anatomii, fizjologii oraz hodowli węży. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Ciekawy świat zwierząt |
Pracownicy WMW poprowadzą imprezę, podczas której dzieci będą mogły zapoznać się z różnymi ciekawostkami na temat zwierząt – od najmniejszych organizmów do ssaków. W formie pokazów i warsztatów (kilka stanowisk) dzieci będą mogły obejrzeć różne preparaty pod mikroskopem, zapoznać się z ciekawymi owadami i skorupiakami, poznać przystosowania zwierząt do życia w różnych środowiskach oraz usłyszeć opowieść o zwierzętach, które zmieniły bieg historii. W czasie imprezy będzie można również obejrzeć szkielety ssaków i ptaków oraz poczuć się przez chwilę jak lekarz weterynarii np. zrobić zastrzyk czy opatrunek pluszakowi czy usłyszeć jak opiekować się pupilem. Podczas spotkania planowane są również konkursy z drobnymi nagrodami |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak wygląda DNA rośliny? |
Technikami biologii molekularnej podejrzymy DNA roślin. Z truskawki, kiwi, ogórka, brzozy i rzodkiewnika wyizolujemy DNA. Zobaczymy, jak roślinne DNA wędruje w żelu agarozowym,a następnie oszacujemy z matematyczną dokładnością ilość wyizolowanego DNA. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Komputerowe wspomaganie schematycznego przedstawienia produkcji żywności |
Wykład weekendowy zostanie przeprowadzony w warunkach sali wykładowej z wykorzystaniem stanowiska komputerowego z zainstalowanymi aplikacjami do prowadzenia pokazu jak i systemu komputerowego wspomagania projektowania (CAD). |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dobre zdrowie z serem |
Słuchacz zapozna się z podstawami technologii wyrobu serów, ze szczególnym uwzględnieniem serów podpuszczkowych dojrzewających (popularnie nazywanych serami "żółtymi"), pleśniowych oraz twarogowych. Na wykładzie omówione zostaną główne typy serów najbardziej popularne w Polsce i na świecie oraz najciekawsze aspekty związane z ich wyrobem. Na wykładzie przedstawione będą ciekawostki związane z wyrobem serów tradycyjnych oraz ranking "najbrzydszych " serów świata. Słuchacz zapozna się ze znaczeniem żywieniowym produktów mlecznych, a szczególnie serów. Omówione zostaną zalety serów podpuszczkowych jako najlepszego źródła wapnia spośród produktów spożywczych, zalety tłuszczu mlecznego oraz obecności w serach innych substancji o charakterze prozdrowotnym. W przystępny sposób przedstawione będą także aspekty istotne dla konsumenta, takie jak, zasady poprawnego interpretowania informacji na opakowaniach serów, zasady właściwego przechowywania serów, komponowania półmiska serów, czy oceny jakości serów. |
zdrowie i medycyna |
|