biologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia do 4 godzin, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN obszaru ochrony ścisłej Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy, mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskopia w badaniach biomedycznych |
Na naszym spotkaniu na pewno nie zabraknie pięknych widoków… ale będą to obrazy, których nie zobaczymy na co dzień. Po prostu niektóre obiekty są tak małe, że potrzebujemy odpowiednich urządzeń powiększających, aby je zobaczyć. Lupę lub prosty mikroskop świetlny można kupić do domu, ale bardziej skomplikowane mikroskopy, na przykład konfokalny czy elektronowy, znajdziemy tylko w laboratoriach. Pokażemy, jakie obrazy można uzyskać za pomocą prostszych i bardziej skomplikowanych mikroskopów. Powiemy, do czego mogą się przydać otrzymane obrazy mikroskopowe w badaniach naukowych i w medycynie. Liczymy też, że wspólnie pozachwycamy się pięknymi, a czasem śmiesznymi obrazkami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Hipoteza higieniczna – czy pasożyty staną się lekiem na alergie? |
Alergie i choroby autoimmunologiczne to poważny problem dzisiejszego świata. Z ich powodu cierpią miliony osób na całym świecie, a objawy mają szeroki wachlarz: od
łagodnych objawów skórnych po ciężki, zagrażający życiu przebieg. Przyczyny tych schorzeń w dalszym ciągu pozostają nieznane. Brytyjski lekarz- David Strachan w 1989
roku zauważył, że dzieci żyjące w gorszych warunkach higieniczno sanitarnych rzadziej cierpią na alergie. Zjawisko to zostało nazwane hipotezą higieniczną. Po 35 latach nie jest
to już hipoteza, a potwierdzony fakt. Układ immunologiczny, podobnie jak układ nerwowy potrzebuje bodźców do rozwoju, a ich brak, szczególnie w dzieciństwie,
powoduje nadaktywność układu immunologicznego, który atakuje nieszkodliwe obiekty lub własne tkanki, co owocuje alergiami lub chorobami autoimmunologicznymi. Podczas
spotkania zostaną omówione obserwacje naukowe oraz mechanizmy, dzięki którym układ immunologiczny dzięki kontaktowi z patogenami w dzieciństwie lepiej radzi sobie
w życiu dorosłym. Omówione również zostanie wykorzystanie pasożytów jako „leków” na alergie i choroby immunologiczne
|
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. Lekcja może być poprowadzona również w języku angielskim. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywa lekcja biologii - owady |
Owady są najliczniejszą i najbardziej różnorodną grupą zwierząt. Zachwycają nas swoją różnorodnością morfologiczną, niezliczonymi przystosowaniami związanymi z życiem na lądzie, w wodzie i w powietrzu oraz złożoną hormonalną regulacją rozwoju odpowiedzialną za najbardziej spektakularne metamorfozy w świecie zwierząt. Na zajęciach głównym bohaterem będą żywe owady. Uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi gatunkami owadów z przeobrażeniem zupełnym i niezupełnym. Dowiedzą się czym różni się gąsienica od pędraka oraz poczwarka otwarta od zamkniętej. W czasie sekcji będą mieć również możliwość zobaczenia narządów owadów znanych z podręczników szkolnych m.in. cewek Malpighiego, tchawek, ciała tłuszczowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskopia w badaniach biomedycznych |
Na naszym spotkaniu na pewno nie zabraknie pięknych widoków… ale będą to obrazy, których nie zobaczymy na co dzień. Po prostu niektóre obiekty są tak małe, że potrzebujemy odpowiednich urządzeń powiększających, aby je zobaczyć. Lupę lub prosty mikroskop świetlny można kupić do domu, ale bardziej skomplikowane mikroskopy, na przykład konfokalny czy elektronowy, znajdziemy tylko w laboratoriach. Pokażemy, jakie obrazy można uzyskać za pomocą prostszych i bardziej skomplikowanych mikroskopów. Powiemy, do czego mogą się przydać otrzymane obrazy mikroskopowe w badaniach naukowych i w medycynie. Liczymy też, że wspólnie pozachwycamy się pięknymi, a czasem śmiesznymi obrazkami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niebezpieczne kleszcze |
Podczas planowanej lekcji wykorzystana będzie prezentacja, w której omówiona jest pokrótce biologia występujących w Polsce kleszczy (przede wszystkim zwyczajnego i pastwiskowego, ale także innych gatunków). Omówione są objawy najważniejszych chorób przenoszonych przez kleszcze (zapalenie mózgu i opon mózgowych oraz borelioza u ludzi, a także babeszjoza u psów). Przedstawione zostaną sposoby unikania ataku kleszczy i usuwania ich jeśli już do ataku doszło. Przewiduje się także oglądanie spreparowanych kleszczy i okazów żywych (jeśli uda się takowe złapać). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nowoczesne materiały dla medycyny |
Biomateriały stanowią specyficzną grupę materiałów o różnym składzie i właściwościach, zaprojektowanych tak, aby samodzielnie lub w systemach złożonych, mogły oddziaływać z elementami żywych układów, wpływając na procesy terapeutyczne lub diagnostyczne. Tym hasłem określa się również dziedzinę wiedzy zajmująca się badaniami nad otrzymywaniem i charakterystyką materiałów farmakologicznie obojętnych, ich oddziaływaniem na komórki, badaniami właściwości materiałowych tkanek i narządów oraz ich odtwarzaniem i poprawą funkcjonowania. Wykład będzie poświęcony najnowszym rozwiązaniom w zakresie technologii materiałów, które mają zastosowanie w medycynie. W szczególności omówione zostaną materiały na implanty, systemy dostarczania leków oraz podłoża do hodowli tkankowych. Warsztaty:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Niebezpieczne kleszcze |
Podczas planowanej lekcji wykorzystana będzie prezentacja, w której omówiona jest pokrótce biologia występujących w Polsce kleszczy (przede wszystkim zwyczajnego i pastwiskowego, ale także innych gatunków). Omówione są objawy najważniejszych chorób przenoszonych przez kleszcze (zapalenie mózgu i opon mózgowych oraz borelioza u ludzi, a także babeszjoza u psów). Przedstawione zostaną sposoby unikania ataku kleszczy i usuwania ich jeśli już do ataku doszło. Przewiduje się także oglądanie spreparowanych kleszczy i okazów żywych (jeśli uda się takowe złapać). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co dzieje się w organizmie człowieka w czasie uprawiania sportu w ekstremalnych warunkach? |
Organizm ludzki ma niesamowitą zdolność adaptacji do różnych warunków środowiskowych i sytuacji. Skrajnymi postaciami przystosowania są aktywności fizyczne podejmowane w ekstremalnych warunkach, które wymagają od organizmu funkcjonowania na granicy możliwości. Na przykładach przedstawione zostaną ostre i przewlekłe zmiany w organizmie ludzkim pozwalające na wspinaczkę na ośmiotysięczniki, swobodne nurkowanie głębinowe, pływanie pod lodem, biegi po pustyni i na Antarktydzie, aktywność w przestrzeni kosmicznej czy też maratony lub ultramaratony. W perspektywie historycznej zaprezentowane zostaną także zmieniające się granice ludzkich możliwości, które dzięki lepszemu poznaniu fizjologii organizmu ludzkiego, ale także rozwojowi techniki ulegają ciągłemu przesuwaniu. Jednocześnie nakreślone zostaną ryzyka związane z podejmowaniem aktywności fizycznej w przypadku nieodpowiedniego przygotowania lub aklimatyzacji. Przedstawione zostaną także różne, czasem bardzo egzotyczne, pomysły na dozwolone i niedozwolone wspomaganie ludzkiego organizmu w celu zwiększenia jego możliwości. Celem wykładu będzie pokazanie jak fascynującą dziedziną medycyny jest medycyna sportowa, przedstawienie plastyczności ludzkiego organizmu oraz aktualnych granic możliwości człowieka w kontekście ekstremalnej aktywności fizycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby małe (czyli drożdże) pod mikroskopem |
Czy wiesz, co siedzi w kostce drożdży? Miliardy komórek, które sprawiają, że ciasto drożdżowe rośnie, a sok z winogron staje się winem! Owalne i podłużne, z pseudogrzybnią (co to jest?!), czasami grzyby szlachetne, choć w lesie ich zazwyczaj nie znajdziesz. Poznaj budowę i właściwości najbardziej znanych grzybów jednokomórkowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskopia w badaniach biomedycznych |
Na naszym spotkaniu na pewno nie zabraknie pięknych widoków… ale będą to obrazy, których nie zobaczymy na co dzień. Po prostu niektóre obiekty są tak małe, że potrzebujemy odpowiednich urządzeń powiększających, aby je zobaczyć. Lupę lub prosty mikroskop świetlny można kupić do domu, ale bardziej skomplikowane mikroskopy, na przykład konfokalny czy elektronowy, znajdziemy tylko w laboratoriach. Pokażemy, jakie obrazy można uzyskać za pomocą prostszych i bardziej skomplikowanych mikroskopów. Powiemy, do czego mogą się przydać otrzymane obrazy mikroskopowe w badaniach naukowych i w medycynie. Liczymy też, że wspólnie pozachwycamy się pięknymi, a czasem śmiesznymi obrazkami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pluripotencjalne komórki macierzyste - charakterystyka i wykorzystanie |
Pluripotencjalne komórki macierzyste posiadają dwie unikalne cechy charakterystyczne - zdolność do samoodnowy swojej populacji oraz różnicowania we wszystkie tkanki budujące organizm. Przykładem pluripotencjalnych komórek macierzystych są mysie zarodkowe komórki macierzyste (mES) otrzymane po raz pierwszy w 1981 roku z węzła zarodkowego blastocysty przez Evans i Kaufman oraz niezależnie przez Martin. Od tego czasu dzięki swoim właściwościom stały się przedmiotem wielu badań m.in. dotyczących regeneracji. Wykład ma na celu poszerzenie wiedzy uczniów szkół średnich na temat możliwości i zagrożeń jakie niesie ze sobą wykorzystanie pluripotencjalnych komórek macierzystych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od degeneracji do rekonstrukcji – tajemnice regeneracji mięśni szkieletowych |
Regeneracja to niezwykły proces prowadzący do odbudowy prawidłowej struktury mięśni szkieletowych, po uszkodzeniu mechanicznym lub wynikającym z miopatii. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane najnowsze doniesienia naukowe dotyczące regeneracji mięśni i badań nad wspomaganiem tego procesu oraz mobilizacji komórek macierzystych do uszkodzonej tkanki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywizacja jako klucz do poprawy jakości życia |
Wielu z nas doświadcza trudności oraz ograniczeń w wykonywaniu czynności dnia codziennego. Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztacie dotyczącym aktywizacji funkcjonalnej i społecznej osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Lekcję rozpoczniemy od krótkiego wstępu teoretycznego ukierunkowanym na zastosowanie terapii zajęciowej w wskazanych grupach. Pozwoli Ci to na zrozumie jakie trudności mogą mieć osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze podczas codziennego funkcjonowania. Zapoznamy się z technikami asekuracji, sprzętem wspomagającym wykonanie czynności. Pokażemy Ci jak wygląda prawidłowa jazda na wózku przez przeszkody oraz jak pokonać tor przeszkód z trzymanymi w rękach przedmiotami. Podczas planowanego warsztatu zdobędziesz umiejętności jak terapeuta zajęciowy możemy wspomóc osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami podczas codziennych czynności, a może zainteresujesz się omawianą tematyką i w przyszłości dołączysz do naszego terapeutycznego grona. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Maszyna, która pozna skład Twojego ciała |
W ramach lekcji festiwalowej zostanie przedstawiona bioimpedancja elektryczna (BIA) jako wiarygodna metoda analizy składu ciała człowieka. Pokaz rozpocznie się od wyjaśnienia zasady metody bioimpedancji elektrycznej (BIA), która wykorzystywana jest powszechnie do badania składu ciała w gabinetach dietetycznych i na siłowniach. W czasie spotkania, BIA zostanie przeprowadzona u osób chętnych. Po wykonaniu badania ochotnicy otrzymają wydrukowane jego wyniki tj.: zawartość tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej w ciele, beztłuszczową masę ciała oraz zawartość wody w organizmie, a także wyliczoną wartość podstawowej przemiany materii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | miRNA - mikro cząsteczka o maksi znaczeniu |
Do nie dawna mikroRNA uznawane było za cząteczki o nikłej roli dla organizmów żywych. Obecnie wiemy, że te malutkie cząsteczki o długości około 20 par zasad, mają ogromne znaczenie. miRNA mają możliwość regulowania ekspresji genów we wszystkich organizmach na poziomie potranskrypcyjnym, przez co regulują proces powstawania białek. To z kolei wiąże się ze wpływem na wiele procesów metabolicznych. Można zatem powiedzieć, że cząsteczki mikroRNA pełnią straż nad prawidłowym przebiegiem procesów w komórkach. Podczas wykładu przybliżymy świat mikroRNA - ich powstawanie, działanie oraz ich wykorzystanie w służbie człowiekowi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. Lekcja może być poprowadzona również w języku angielskim. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Smaki i zapachy żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). Zaplanowaliśmy również możliwość rozpoznawania zapachów różnych próbek żywności. W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy chód człowieka jest tak prosty, jak nam się wydaje? |
Chód człowieka wydaje się być bardzo prostym i nieskomplikowanym ruchem. Jest to dla nas tak automatyczna czynność, że w zasadzie nie myślimy o tym, jak chodzimy. Wszystko się odmienia, gdy przytrafi nam się jakaś kontuzja. Uraz kończyny, odcisk w trakcie długiego marszu czy wrastający paznokieć mogą sprawić, że nasz chód zacznie się zmieniać a z nim praca całego ciała. Te bardziej i mniej poważne zdarzenia sprawiają, że zaczynamy skupiać się na tym, jak idziemy. W przypadku bólu nie chcemy obciążać kończyny, więc przenosimy ciężar ciała na zdrową nogę. Jeśli nasza stopa była unieruchomiona przez wiele tygodni np. w gipsie, to musimy nauczyć się chodzić od nowa. W powrocie do zdrowia pomaga nam diagnostyka |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy komórki macierzyste są lekiem na wszystko? |
Podczas wykładu przedstawione zostaną informacje o możliwościach wykorzystania komórek macierzystych w leczeniu różnych chorób. Pokazane zostaną przykłady zatwierdzonych terapii, o udowodnionej naukowo skuteczności. Poruszona zostanie również kwestia ryzyka związanego ze stosowaniem niezatwierdzonych przez organy nadzorcze oraz niepotwierdzonych naukowo terapii komórkowych. Wykład ma na celu zwiększenie świadomości słuchaczy na temat realnych możliwości jakie daje wykorzystanie komórek macierzystych w praktyce klinicznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby małe (czyli drożdże) pod mikroskopem |
Czy wiesz, co siedzi w kostce drożdży? Miliardy komórek, które sprawiają, że ciasto drożdżowe rośnie, a sok z winogron staje się winem! Owalne i podłużne, z pseudogrzybnią (co to jest?!), czasami grzyby szlachetne, choć w lesie ich zazwyczaj nie znajdziesz. Poznaj budowę i właściwości najbardziej znanych grzybów jednokomórkowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroskopia w badaniach biomedycznych |
Na naszym spotkaniu na pewno nie zabraknie pięknych widoków… ale będą to obrazy, których nie zobaczymy na co dzień. Po prostu niektóre obiekty są tak małe, że potrzebujemy odpowiednich urządzeń powiększających, aby je zobaczyć. Lupę lub prosty mikroskop świetlny można kupić do domu, ale bardziej skomplikowane mikroskopy, na przykład konfokalny czy elektronowy, znajdziemy tylko w laboratoriach. Pokażemy, jakie obrazy można uzyskać za pomocą prostszych i bardziej skomplikowanych mikroskopów. Powiemy, do czego mogą się przydać otrzymane obrazy mikroskopowe w badaniach naukowych i w medycynie. Liczymy też, że wspólnie pozachwycamy się pięknymi, a czasem śmiesznymi obrazkami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak fizyk i chemik patrzą na świat? |
Lekcja połączona z pokazami. Chcemy pokazać jak aparatura badawcza zmieniła nasz sposób obserwacji świata, że to co widzimy zależy od tego przy pomocy jakiego aparatu patrzymy. Mówimy o artefaktach - czym są w nauce jak je rozpoznać i jak się ich wystrzegać. Omawiamy działanie prostych aparatów, takich jak ciemnia optyczna, ale też pokazujemy że nasz nos może rozróżniać enancjomery. Omawiamy tez takie zjawiska jak rozpraszanie światła, efekt Tyndalla, fluorescencja. Na zakończenie uczestnicy mogą sprawdzić swoja spostrzegawczość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj mikroświat kokolitoforów |
Kokolitofory to jednokomórkowe glony morskie, których komórki otoczone są płytkami – kokolitami zbudowanymi z węglanu wapnia (kalcytu lub aragonitu). Kokolitofory należą do fitoplanktonu, zatem przeprowadzają fotosyntezę, wskutek czego wraz z innymi grupami fitoplanktonu są największymi producentami tlenu na Ziemi. Kokolity są bardzo małe, osiągają rozmiary od 1 do ok. 25 mikrometrów, więc do ich obserwacji potrzebny jest mikroskop o znacznym powiększeniu (co najmniej 1000-krotnym). Bogactwo i różnorodność kształtów kokolitów sprawiają, że możemy zachwycać się ich pięknem. Dlaczego geolodzy zajmują się badaniami kokolitów? Kokolitofory pojawiły się w późnym triasie i żyją do dziś. Ponieważ kokolity zbudowane są z węglanu wapnia, to łatwo zachowują się w stanie kopalnym. Masowe występowanie, szerokie rozprzestrzenienie geograficzne oraz szybka ewolucja kokolitoforów sprawiają, że po oznaczeniu do gatunku lub rodzaju tych mikroskamieniałości możemy określić nie tylko względny wiek skały, z której pochodzą, ale także środowisko, w którym ta skała powstawała. Co ciekawe, kokolity stanowią główny składnik kredy piszącej – skały osadowej, która ma zastosowanie w przemyśle: kosmetycznym, farmaceutycznym, ceramicznym i chemicznym. Skała ta dodawana jest m.in. do past do zębów i białych farb; stanowi główny składnik kredy do pisania na tablicy. Podczas wykładu, wzbogaconego prezentacją multimedialną, przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące kokolitoforów. W części praktycznej będzie możliwość zapoznania się z warsztatem pracy mikropaleontologa, zajmującego się badaniami kokolitów. Uczestnicy zajęć wykonają zadania analogiczne do tych, które realizowane są przez specjalistów z tej dziedziny nauki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Potrafię rozumieć innych - zajęcia uwrażliwiające |
Każdy człowiek doświadcza w swoim życiu różnych wyzwań i trudności. Czasem dotyczą one zdrowia, sprawności, innym razem warunków życiowych. W jaki sposób takie sytuacje oddziałują na funkcjonowanie osoby? Czy jest to źródło przygnębienia i spadku jakości życia czy przeciwnie – wzrostu osobowego i rozwoju? Wiele zależy od wsparcia ze strony najbliższego otoczenia, samej osoby, która doświadcza trudności ale przede wszystkim od właściwego wsparcia profesjonalnego. Zapraszam Cię na zajęcia, w których dowiesz się:
Może zainspirujesz się wspieraniem innych i w przyszłości zechcesz też należeć do grona terapeutów. Zapraszam! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rozwój i narodziny człowieka - niezwykły proces zaprojektowany przez naturę |
Przedmiot zajęć: rozwój i narodziny człowieka jako proces biologiczny, psychologiczny, społeczny i kulturowy. Na zajęciach przedstawimy proces zapłodnienia oraz rozwoju i narodzin człowieka. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Smaki i zapachy żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). Zaplanowaliśmy również możliwość rozpoznawania zapachów różnych próbek żywności. W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nowoczesne materiały dla medycyny |
Biomateriały stanowią specyficzną grupę materiałów o różnym składzie i właściwościach, zaprojektowanych tak, aby samodzielnie lub w systemach złożonych, mogły oddziaływać z elementami żywych układów, wpływając na procesy terapeutyczne lub diagnostyczne. Tym hasłem określa się również dziedzinę wiedzy zajmująca się badaniami nad otrzymywaniem i charakterystyką materiałów farmakologicznie obojętnych, ich oddziaływaniem na komórki, badaniami właściwości materiałowych tkanek i narządów oraz ich odtwarzaniem i poprawą funkcjonowania. Wykład będzie poświęcony najnowszym rozwiązaniom w zakresie technologii materiałów, które mają zastosowanie w medycynie. W szczególności omówione zostaną materiały na implanty, systemy dostarczania leków oraz podłoża do hodowli tkankowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia do 4 godzin, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN obszaru ochrony ścisłej Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy, mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Para buch, koła w ruch – zależność intensywności oddychania komórkowego od temperatury otoczenia |
Oddychanie komórkowe jest wielostopniowym procesem utleniania substratu, któremu towarzyszy wytwarzanie energii użytecznej metabolicznie. Podczas gdy inne przemiany podstawowe dla życia wymagają specjalnych warunków i struktur jak np. asymilacja CO2 przez rośliny, która odbywa się wyłącznie na świetle i w tkankach asymilacyjnych, oddychanie przebiega stale i w każdej żywej komórce, bez względu na jej stan fizjologiczny. Wszystkie żywe komórki są wyposażone w biochemiczny aparat oddechowy – enzymy katalizujące utlenianie substratów oddechowych. Pod względem biochemicznym oddychanie roślin i zwierząt jest bardzo podobne. Temperatura jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na oddychanie. W warunkach polowych temperatura ciągle się zmienia, dlatego dokładna znajomość jej wpływu na natężenie oddychania jest konieczna, aby zrozumieć związek między oddychaniem, a produktywnością roślin. Z drugiej strony podczas oddychania zużywane są związki zapasowe, co obniża jakość przechowywanych płodów rolnych. Metody oznaczania intensywności oddychania komórkowego opierają się na pomiarach wydzielonego CO2 lub pobranego O2. Najczęściej stosowana technika to oznaczenie zmian zawartości CO2 metodą fotometryczną z wykorzystaniem analizatora gazów w podczerwieni, istnieją jednakże techniki pomiaru intensywności oddychania opierające się na prostych reakcjach chemicznych, które nie wymagają zastosowania wyrafinowanej aparatury, W trakcie zajęć uczniowie wykażą zależność między temperaturą, a intensywnością oddychania komórkowego (oznaczenie aktywności oddychania metodą miareczkową) oraz poznają działanie analizatora gazów w podczerwieni (pomiar stężenia CO2 metodą fotometryczną). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanopęcherzyki gazów – jak mało gazu może dużo zmienić |
Czym właściwie są nanopęcherzyki? Rozkładając tą nazwę na części możemy łatwo dociec, że są to pęcherzyki gazów, których rozmiary zbliżają się do nanoskali. Jak ze wszystkimi obiektami w nanoskali, właściwości takich drobnych pęcherzyków znacząco się różnią od tych dotyczących ich odpowiedników w większych skalach. Większość pęcherzyków unosi się do powierzchni cieczy i łączy się z atmosferą. Nanopęcherzyki nie! Większość pęcherzyków będzie się rozpuszczać w wodzie? Nanopęcherzyki nie! Takie różnice można mnożyć. Co ciekawe, różnice nie dotyczą tylko właściwości fizycznych. Nanopęcherzyki gazów potrafią intensyfikować wzrost roślin i zwierząt, przyspieszają metabolizm komórek zwierzęcych i mikroorganizmów hodowanych w laboratorium, mają zdolność czyszczenia powierzchni bez użycia detergentów, wynoszenia na powierzchnię zanieczyszczeń, a także znacząco wspomagają oczyszczanie ścieków. Więcej szczegółów na wykładzie! Celem wykładu jest pokazanie uczniom dość nietypowego przykładu nanoobiektów i wskazanie jak takie drobne pęcherzyki rewolucjonizują niemal każdą gałąź nauki i przemysłu, w której zostają zastosowane. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Atak klonów, czyli roślinne kultury in vitro |
Rośliny dzięki swoim niezwykłym zdolnościom regeneracyjnym można klonować poprzez ich podział i regenerację w odpowiednich warunkach. Te właściwości wykorzystywane są w badaniach laboratoryjnych, ale także w komercyjnej produkcji roślin ozdobnych i uprawnych. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli okazję zwiedzić laboratorium roślinnych kultur in vitro, dowiedzieć się jak można sterować wzrostem roślin przy użyciu różnych substancji, a także spróbować swoich sił w "klonowaniu" roślin czyli mikropropagacji. Ponadto uczestnicy dowiedzą się co łączy kultury in vitro i rośliny genetycznie modyfikowane, oraz jak założyć domowe laboratorium kultur in vitro. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co to jest EPIGENETYKA? |
Czy zastanawialiście się nad tym dlaczego komórki budujące nasz organizm mogą tak bardzo różnić się od siebie. Jak to jest możliwe, że np. komórki mięśniowe i komórki nerwowe, które zawierają DNA o takiej samej sekwencji, zupełnie inaczej wyglądają i pełnią całkiem rożne funkcje? W jaki sposób podczas rozwoju złożonego organizmu eukariotycznego z komórek macierzystych powstają ostatecznie zróżnicowane komórki pełniące określone funkcje – przecież w trakcie rozwoju sekwencja DNA nie ulega zmianie. Dlaczego bliźnięta jednojajowe o tym samym genomie coraz bardziej różnią się od siebie w trakcie trwania ich życia? W jaki sposób środowisko wpływa na wygląd i funkcjonowanie organizmów eukariotycznych? Na te i wiele innych podstawowych pytań dla rozwoju i funkcjonowania organizmów eukariotycznych, w tym człowieka odpowiada właśnie EPIGENETYKA. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Holistycznie o Muchomorze Czerwonym |
Lekcja będzie wykładem dotyczącym muchomora czerwonego (łac. Amanita muscaria). Główne zagadnienia jakie będą poruszone to ekologia, biochemia, toksykologia i etnomykologia A.muscaria. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak ocenić wpływ treningu na wydatki energetyczne i skład ciała u sportowców? |
U ochotnika (warunkiem jest pełnoletność i dobry stan zdrowia poświadczone podpisem w oświadczeniu) określimy za pomocą urządzenia MetaMax®R2 wydatek energetyczny podczas 20 - minutowego treningu (np. biegu, czy gry w piłkę). Jest to badanie nieinwazyjne wymagające wykonywania wysiłku w dopasowanej do twarzy masce i kamizelce chroniącej podpiętą do maski głowicę mierzącą szybkość oddechów, stężenie O2 i CO2 w powietrzu wdychanym i wydychanym oraz inne jego parametry. Uwzględniając pewne stałe fizyczne program wyliczy zużycie O2 i produkcję CO2 oraz wydatek energetyczny organizmu (EE). Chętnym uczniom (w przypadku osób niepełnoletnich wymagana zgoda rodzica) zbadamy metodą bioimpedancji (BIA) skład ciała. Następnie omówimy i zinterpretujemy wyniki ucznia-ochotnika. Uzyskane informacje wskażą jaki wpływ na EE podczas treningu mają skład ciała i spożywana dieta. Zwrócimy uwagę na rolę analizy składu ciała i pomiaru (a nie wyliczania na podstawie wzorów) EE zawodnika w procesie profesjonalnego treningu optymalizującego osiągnięcie sportowe. Ocena zmian w składzie ciała i wysiłkowych wydatkach energetycznych pozwala bowiem na zmianę sposobu żywienia, w tym stosowanych suplementów, tak by z jednej strony pokryć zapotrzebowanie organizmu na niezbędne składniki pokarmowe, a z drugiej odpowiednio planować treningi. Tylko dzięki efektywnej współpracy zawodnika i sztabu szkoleniowego, w którym poza trenerem danej dyscypliny nie może zabraknąć fizjologa i dietetyka (oraz fachowców z wielu innych dziedzin) możliwa jest znacząca poprawa wydolności organizmu i uzyskiwanie coraz lepszych wyników w sporcie zawodowym. Lekcja przeznaczona dla młodzieży ostatnich klas liceum o profilu sportowym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wydrukujmy sobie… wszystko |
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że druk 3D jest obecnie praktycznie wszędzie. Mamy drukarki pozwalające drukować z plastiku, metali, szkła czy nawet z żeli z ludzkimi komórkami – biotuszy. Drukarki 3D pozwalają na precyzyjny wydruk obiektów o rozmiarach nawet poniżej 100 mikrometrów, jak również drukowania całych budynków. Na wykładzie przybliżę Wam bardzo krótko szerokie możliwości druku 3D, aby udowodnić, że faktycznie w tej technologii możemy wydrukować prawie wszystko i z prawie wszystkiego. Postaram się jednak pokazać też pewne wady druku 3D i pokazać, gdzie użycie tej technologii jest nieuzasadnione. W drugiej części wykładu opowiem Wam jak naukowcy stosują druk 3D w laboratorium. Pokażę Wam jak drukujemy proste urządzenia laboratoryjne do syntezy biomateriałów, a następnie jak używamy tych biomateriałów do druku 3D rusztowań do hodowli tkanki kostnej. Opowiem Wam również czym jest biodruk 3D oraz jak można połączyć różne metody druku 3D, aby uzyskać kawałki ukrwionej tkanki in vitro. Mam nadzieję, że po wykładzie sami spróbujecie poszukać takiego zastosowania druku 3D, które wciągnie i Was! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy sztuczna inteligencja może wydać wyrok przeciwko koledze o naruszenie czci? |
Postępowanie cywilne służy dochodzeniu roszczeń cywilnoprawnych, które są bardzo zróżnicowane. Z jednej strony ważne jest żeby postępowanie było rzetelne, z drugiej sprawne… Z tych względów istotne znaczenie ma informatyzacja postępowania cywilnego. Czy ma ona charakter nieograniczony? Czy jest szansa że sztuczna inteligencja będzie orzekać? A jeśli tak, to czy w każdej sprawie? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia energii |
Lekcja festiwalowa obejmie tematykę źródeł energii z uwzględnieniem jej rozmieszczenia na świecie. Zostanie przy tym przedstawiona specyfika nieodnawialnych i odnawialnych źródeł energii, wraz ze skutkami ich wykorzystania dla klimatu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mitochondria śródbłonka naczyniowego potrafią zaskoczyć. |
Uszkodzenie śródbłonka naczyniowego jest uważane za główną przyczynę schorzeń sercowo-naczyniowych. Przez lata uważano, że tkanka ta tworzy jedynie pasywną barierę, coś na kształt folii wyścielającej wnętrze naczyń. Obecnie wiadomo, że komórki te tworzą wyspecjalizowaną warstwę wyścielającą naczynia, przedsionki i komory serca oraz naczynia limfatyczne i stanowi skuteczną barierę pomiędzy krążącą krwią a pozostałymi tkankami. Ponadto śródbłonek, obok wątroby, jest największym organem wydzielniczym w organizmie człowieka i wytwarza szereg naczyniowo-aktywnych czynników, w tym tlenek azotu. Oprócz regulowania przepływu krwi i utrzymywania integralności ścian naczynia, komórki śródbłonka aktywnie odpowiadają na czynniki znajdujące się we krwi, w tym czynniki wywołujące stres komórkowy i aktywację stanu zapalnego. Mitochondria najbardziej kojarzone są z funkcją związaną z pozyskiwaniem energii na drodze oksydacyjnej fosforylacji czy produkcją reaktywnych form tlenu. Ponadto, są to jedyne organelle poza jądrem komórkowym, które posiadają swój własny genom. Natomiast w komórkach śródbłonka naczyniowego około 80% energii zmagazynowanej w postaci ATP jest wytwarzane na drodze glikolizy. Rodzi się zatem pytanie, jaka jest rola mitochondriów w tkankach, gdzie funkcje energetyczne nie są wiodące. Poza zapoznaniem uczestników z budową układu krążenia oraz przybliżeniem roli śródbłonka w jego prawidłowym funkcjonowaniu, spróbuję wyjaśnić wątpliwości dotyczące zadań, jakie stawiane są mitochondriom w endotelium. Nie zabraknie faktów, ale pewne ciekawostki i mity również pomogą zrozumieć skomplikowane procesy, niezbędne do funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego i determinują funkcje tej niepozornej tkanki, jaką jest śródbłonek naczyniowy. Zapraszam! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - jak jest zbudowany i jak działa |
Podczas lekcji 1.Omówię najważniejsze części mózgu i pokażę na trójwymiarowym modelu mózgu. 2.Pokażę, które części mózgu odpowiadają za to, że czujemy części naszego ciała, możemy się poruszać, widzieć, mówić, myśleć, pisać. 3. Opowiem, co się dzieje, gdy mózg zaczyna chorować i niektóre jego części nie mogą działać prawidłowo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanopęcherzyki gazów – jak mało gazu może dużo zmienić |
Czym właściwie są nanopęcherzyki? Rozkładając tą nazwę na części możemy łatwo dociec, że są to pęcherzyki gazów, których rozmiary zbliżają się do nanoskali. Jak ze wszystkimi obiektami w nanoskali, właściwości takich drobnych pęcherzyków znacząco się różnią od tych dotyczących ich odpowiedników w większych skalach. Większość pęcherzyków unosi się do powierzchni cieczy i łączy się z atmosferą. Nanopęcherzyki nie! Większość pęcherzyków będzie się rozpuszczać w wodzie? Nanopęcherzyki nie! Takie różnice można mnożyć. Co ciekawe, różnice nie dotyczą tylko właściwości fizycznych. Nanopęcherzyki gazów potrafią intensyfikować wzrost roślin i zwierząt, przyspieszają metabolizm komórek zwierzęcych i mikroorganizmów hodowanych w laboratorium, mają zdolność czyszczenia powierzchni bez użycia detergentów, wynoszenia na powierzchnię zanieczyszczeń, a także znacząco wspomagają oczyszczanie ścieków. Więcej szczegółów na wykładzie! Celem wykładu jest pokazanie uczniom dość nietypowego przykładu nanoobiektów i wskazanie jak takie drobne pęcherzyki rewolucjonizują niemal każdą gałąź nauki i przemysłu, w której zostają zastosowane. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj mikroświat kokolitoforów |
Kokolitofory to jednokomórkowe glony morskie, których komórki otoczone są płytkami – kokolitami zbudowanymi z węglanu wapnia (kalcytu lub aragonitu). Kokolitofory należą do fitoplanktonu, zatem przeprowadzają fotosyntezę, wskutek czego wraz z innymi grupami fitoplanktonu są największymi producentami tlenu na Ziemi. Kokolity są bardzo małe, osiągają rozmiary od 1 do ok. 25 mikrometrów, więc do ich obserwacji potrzebny jest mikroskop o znacznym powiększeniu (co najmniej 1000-krotnym). Bogactwo i różnorodność kształtów kokolitów sprawiają, że możemy zachwycać się ich pięknem. Dlaczego geolodzy zajmują się badaniami kokolitów? Kokolitofory pojawiły się w późnym triasie i żyją do dziś. Ponieważ kokolity zbudowane są z węglanu wapnia, to łatwo zachowują się w stanie kopalnym. Masowe występowanie, szerokie rozprzestrzenienie geograficzne oraz szybka ewolucja kokolitoforów sprawiają, że po oznaczeniu do gatunku lub rodzaju tych mikroskamieniałości możemy określić nie tylko względny wiek skały, z której pochodzą, ale także środowisko, w którym ta skała powstawała. Co ciekawe, kokolity stanowią główny składnik kredy piszącej – skały osadowej, która ma zastosowanie w przemyśle: kosmetycznym, farmaceutycznym, ceramicznym i chemicznym. Skała ta dodawana jest m.in. do past do zębów i białych farb; stanowi główny składnik kredy do pisania na tablicy. Podczas wykładu, wzbogaconego prezentacją multimedialną, przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące kokolitoforów. W części praktycznej będzie możliwość zapoznania się z warsztatem pracy mikropaleontologa, zajmującego się badaniami kokolitów. Uczestnicy zajęć wykonają zadania analogiczne do tych, które realizowane są przez specjalistów z tej dziedziny nauki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy mój mózg to ja? |
Co by było gdyby świat, który widzimy, słyszymy i czujemy był tylko iluzją? Co by było gdyby nasze decyzje nie były tak naprawdę naszymi decyzjami? Co by było gdyby to czym jesteśmy było tylko informacją? To pewnie recepta na thriller science fiction... niezupełnie. Spróbujmy wspólnie stawić czoła wyzwaniom związanym ze zrozumieniem istoty naszego doświadczenia z pomocą wielkich odkryć w dziedzinie neurobiologii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wydrukujmy sobie… wszystko |
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że druk 3D jest obecnie praktycznie wszędzie. Mamy drukarki pozwalające drukować z plastiku, metali, szkła czy nawet z żeli z ludzkimi komórkami – biotuszy. Drukarki 3D pozwalają na precyzyjny wydruk obiektów o rozmiarach nawet poniżej 100 mikrometrów, jak również drukowania całych budynków. Na wykładzie przybliżę Wam bardzo krótko szerokie możliwości druku 3D, aby udowodnić, że faktycznie w tej technologii możemy wydrukować prawie wszystko i z prawie wszystkiego. Postaram się jednak pokazać też pewne wady druku 3D i pokazać, gdzie użycie tej technologii jest nieuzasadnione. W drugiej części wykładu opowiem Wam jak naukowcy stosują druk 3D w laboratorium. Pokażę Wam jak drukujemy proste urządzenia laboratoryjne do syntezy biomateriałów, a następnie jak używamy tych biomateriałów do druku 3D rusztowań do hodowli tkanki kostnej. Opowiem Wam również czym jest biodruk 3D oraz jak można połączyć różne metody druku 3D, aby uzyskać kawałki ukrwionej tkanki in vitro. Mam nadzieję, że po wykładzie sami spróbujecie poszukać takiego zastosowania druku 3D, które wciągnie i Was! |
|